**Helmikuun Helmet** lokakuu

Heippa, pitkästä aikaa! Tänään käytiin rakenneultrassa ja kaikki oli vaavilla hyvin =) Kovasti tyyppi heilu, ettei saatu kuvaa mukaan ollenkaan, mut pääasia et näki että kaikki oli kunnossa. Sukupuolikin tiedetään, poika ois tulossa =)
Olo on helpottunu oksetuksesta jonku verran, aamusin,ku ei oo syöny viel mitään, ni sappinestettä tms. joutuu vähän oksentaa, mut sit helpottaa. Muuten mulla on vaivannu iskias nyt pari viikkoa :( Useana yönä pakottaa kynkkiä ja jalkoja nii älyttömästi ja päivällä ku nousee istumasta ylös ni sattuu alaselkään et meinaa jalat pettää alta. Mutta tuo mun seisomatyökin vaikuttaa asiaan varmaan aika paljon.
Muuten kaikki on hyvin, vaavin liikkeitä oon tuntenu jo noin kolmisen viikkoa ja koko ajan ne vaan vahvistuu =) Varsinki iltasin on kova meno masussa päällä.

Marie82 rv22
 
eilisillasta lähtien vauva on liikkunut huomattavasti vähemmän kuin normaalisti :( Yöllä en saanut nukutuksi, kun kuulostelin vain josko mitään tuntuisi.
Läksin töistä jo aikaisin iltapäivällä, olin niin hermona. En tajua, miksi en soittanut jo päivällä neuvolaan..

Kotiin tultua join tuoremehua ja vähän tönin masua. Kyllä sieltä sitten kättä vasten alkoi pieniä potkuja satelemaan.
Silti edelleenkin mietityttää, onko se hengissä siellä lainkaan :'(

Liikkeitä on kuitenkin tuntunut säännöllisesti jo monta viikkoa.
 
Marie82 Mulla ne iskiaskivut pahenee kun istuu. Liikkuminen helpottaa. Mut jos tosi kipeetä tekee nii se kävely on ihan hirveetä |O

Täällä liikkeitä päivittäin. Välillä päiviä millo hiljasempaa mut en mä osaa niistä mitenkää huolestua. Pessi jos masuasukil on välillä huilipäiviä :hug:
 
tuskin on pessi syytä huoleen, vauva on kuiteski näillä vkoilla vielä sen verran pieni et liikkeet voi välillä olla hennompia tai tuntua vähempi, varsinkin jos istukka edessä. ja välillä vauva potkii selkään päin eikä sillon liikkeitä tunnu. ja nukkuuhan noi masuvauvatki =)
 
Pessi, ole huoleti =) Täälläkin on jo monta viikkoa liikkeet ollu päivittäisiä, mutta joinakin päivinä on huomattavasti hiljaisempaa. Parhaimmillaan taisi mennä 4 päivää niin että tunsin jotain 10 töytäisyä, ja paniikissa ryntäsin neuvolaan. Kaikki kuitenkin oli ok, ja neuvolatäti arveli että pikkuinen otti vain kasvupyrähdyksen ja oli siksi vaimeampi. Ja kuten Cruellakin sanoi, nyrkin iskut ja potkut selkään päin ei välttämättä tunnu ollenkaan! Meillä on jo aika selkeä rytmi vauvalla, ja toisinaan pitää hiljaiseloa jopa 8h putkeen, ja illalla sitten muutaman kerran potkaisee. Ja muista vielä tämä, meidän pikkuiset on tässäkin asiassa niin yksilöllisiä ettei kannata hirveästi vertaillakaan :)

Siru 23+3
 
Hyvä kuulla etten ole ainoa noitten pasuunajuttujen kanssa. B)

Pessi: sama homma täälläkin liikkeiden kanssa; välillä on hiljaisia aikoja ja välillä on yhtä mylläkkää. Tänään oli hauska, kun meillä oli duunissa tosi hulvaton kokous, naurettiin massut kipeenä, ni hynttyrä alko potkia nakuttamaan ihan hulluna. :heart:

Mää yritin taas tänään hulluna sitä talvitakkia ettiä, mutta ei löydy. |O |O Sit kun kokeilee jotain tosi isoja kokoja, missä ois massussa tilaa, niin on muualta ihan hirvee teltta... Pitää ruveta ettimään nettikaupoista ja mennä viikonloppuna vielä keskustaan. Persiistä! |O

Mutta juu, huomenna ois duunin pippalot. Saas nähdä kuinka kauan jaksaa bailata... :/ Keikoilla jaksaa hyvin, kun on se musa, mutta kännisessä porukassa ei oikein yömyöhälle jaksa keikkua... Ainakaan kovin usein. ;)

öitä,

eveellen & helmieemeli 23+1
 
Tyttiliini
Liikkeistä vielä Pessi sen verran, että kuten monet ovat jo sanoneetkin, kaikki vauvan liikkeet ei vielä edes tunnu. Ja lisäksi päivät on kuitenkin aina erilaisia, joskus vauva on hurjan vilkas, joskus ei.

Luulenpa, että vielä tässä vaiheessa ei kannata huolestua ollenkaan kunhan liikkeitä ainakin vähän tuntuu. Sitä varsinaista liikkeiden laskemistahan ei tarvitse tehdä vielä pitkiin aikoihin, se on loppuraskauden juttuja. Ja muistan kyllä esikoisesta, että sillä oli silloinkin niitä rauhallisempia päiviä ja välillä kyllä pelotti, kun yritti hiki päissään saada ne kymmenen liikettä tunnissa kasaan...

Niin siis selvyyden vuoksi, ettei kukaan herpaannu, missään tapauksessa ei keskiraskaudessa tarvitse tuntea mitään tiettyä määrää liikkeitä tunnissa tai päivässä!!!! Se on vasta sitten lopuksi, kun jokainen vauvan liikahdus tuntuu.

Evaellen, mä kans pohdin tuota että lähteäkö bileisiin vai ei. Huomenna olis kaverin juhlat, tavallaan olis hirveän kiva lähteä ja nähdä vähän jengiä pitkästä aikaa. Mutta toisaalta tiedän, että siellä sitten juodaan ja riekutaan ja lauletaan ja tanssitaan ja normaalioloissa se olis mun mielestä kauhean kivaa mutta nyt.. No niin no. Ja sitä paitsi minne mä lykkäisin tuon esikoisen kun mieskin on menossa ulos? Yleensä mun äiti ja sisko on hoitanu poikaa aina kun on tarvinnu, mutta nyt on siskollakin vauva enkä voi äitiä aina nakittaa. Kavereillakin on melkein kaikilla pieniä lapsia, joten lapsenvahtikuviot on vähän jumissa.

Mukavaa päivää kaikille!

Tyttiliini 21+1
 
Täällähän on täysi tohina päällä. Hei vaan hei kaikille! :flower:

Mulla on jo pidemmän aikaa tullut tietokoneen ääressä niin nopeesti paha olo etten ole paljon täälläkään käynyt. Lueskelin teidän juttuja ja lähes kaikkien kanssa voin jotenkin samaistua. =) Pissa karkaa välillä ja ylävatsa on välillä kipeä ja pää sekä sitten lantiokin jomotti eilen. Masussa voidaan kuitenkin hyvin, tai ainakin potkut tuntu joka päivä jonkin verran. Toisina enempi ja toisina vähempi. Vauvan asento masussa tuntuu myös selvästi, että missä makoilee. Painoa tullut tähän mennessa varmaan jotain 4 kiloa. Indeksi oli 21 kun aloin odottaa. Ultrassa käytiin 20.9. ja poikahan tuolla kätilön mukaan köllöttelee. Kaikki oli hyvin ja vuodotkin loppui alkuraskauteen.
Niistä vakuutuksista oli jollain sivulla. Mäkin hain sellaista varausta syntyvälle lapselle, mutta koska edellisessä raskaudessa oli raskausmyrkytysepäily, niin en saanut varattua. Tämä siis 7 vuotta sitten. Vähän kyllä kiehahti kun ei silloinkaan jouduttu mihinkään erityistoimiin ryhtymään. Mutta syntyneelle lapsellehan sen saa sitten hakea kun vauva on 2 kk vanha. Toivotaan ettei mitään tuu heti syntymässä.
Joku oli jo käynyt vaunutkin ostamassa...hui. Mä en niitä vielä ole uskaltanut. Pitäis kai. En muista mihin aikaan esikoiselle ostettiin kun sekin helmikuussa syntyi silloin. Kaitpa ne jotain näitä aikoja oli. Marraskuuta kait. Emmaljungan City Cross ajateltiin yhdistelmänä ostaa. Onko jollain siitä mitään kommentteja? Pieneen kokoon pitäis mennä ja kevyt olla, kun autona on C3 Citroen vm. 2007. Turvakaukalon jo ostin. HTS Izi sleep. Se tuntui turvalliselta ja kätevältä kiinnittää, sekä pidin myös siitä että sen saa makuuasentoon tarvittaessa. Hiukan painavampihan se on kuin useat muut, mutta onneksi en ole siinä kantelemassa kuin pikku matkoja. Kasvaapahan haukkari. :D Mitäs muuta...niin se äitysrahahakemus.. Pitääkö olla jotain palkkanauhaa mukana tai jotakin, kun mulla tulot nousseet ihan reilusti sitten vuoden 2006? Kun menin töihin nykyiseen työhöni elokuussa 2006. Neuvolassa pitäis 16.10. se täyttää. Tässäpä tätä jo onkin... Sorry omanapa jutut, mutta oli niin hirveesti tekstiä, etten tiennyt kenelle suoraan kommentoida ja mitäkin. Samaistuin moneen kuitenkin. =)


VanamoBr + Viltsu 22+1
 
Eilen käväsin neuvolassa: suht ok kaikki
pissassa keto++ (tod.näk juonu liianvähä ) . hb 121, et pitää aloittaa harvakseltaan syömään obsidania. Kohdunkaula oli ihan vähän lyhentyny mut 4cm oli kuitenki vielä jäljellä, eikä ponnistaessa suu auennut. Herkästi pitää kuulemma hakea sairaslomaa :| no pitää tässä kuulostella..ja voihan sitä töistä vaikka viikonverran välistä huiliakki. Mut yritän kuitenki hissukseen olla töissä mahdollisimman pitkään (jos ei paikat ala aukeamaan), nyt ku kevyempää hommaaki sain. Painoa oli tullu kuukaudessa 1kg, et kohtuullisesti. Meinas et seuraava kontrolli pitää olla 2-3vk päästä. Sovittiin 3vk ja herkästi otan aikasemmin yhteyttä. On tuo rakenne tässä välissä, ni yritän siellä kysästä et josko tuota kohdunsuuta vois kans vähän vilkasta. Niin ja uimaanki saan mennä :D
nyt alan selaan nettiä et mihin me isännän kans lähettäs kuun viimesenä viikonloppuna lomalle..
 
Valkeaa huomenta!
Täällä siis lumessa maa kun herättiin. ihanan raikas ilma kun lenkillä käytiin.

Zuku kuinkahan pitkä toi kohdunkaula on yleensä? mulla oli nimittäin rv 12 kohdunkaula 4cm.

Evaellen minä kans oon koittanu ettiä talvitakkia ja kaikki niin minimuna mallia et huh hei. Just ja just menee kiinni ja mitään mummutakkia en tod. aio pitää. :whistle:

nyt typy heräilee, täytyy kiiruhtaa...

Jepsu ja Martti 22+3 (sen pissamainoksen mukaan iskä antoi uuden nimen tulokkaalle! ) :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jepsu:
Ootteko huomannu iltiksen sivuilla Kotkan surmajutun? Kauheaa!
Isoveli tappoi pikkusisarukset! :'(

Jep :'(
21-vuotias poika tappoi 14- ja 16-vuotiaat siskonsa, siis K-A-M-A-L-A-A!!!! |O |O
Mikä lie piikaan mennyt...Kymärissä oli, että naapurit ei ihmettele, vaikka huumeilla olis osuutta asiaan, kurjaa :'(
 
hyi, tuota kotkassa tapahtunutta :eek:

meillä oli eilen rakenneultra ja kaikki oli kunnossa, siellä se pikkunen meille vilkutteli :D saatiin lopuksi vielä TOSI hyvä kuva tuolta jalkojen välistä, et erehtymisen mahdollisuus vaikuttas aika pieneltä, ku selvät pojan merkit löyty :D ihmettelin sitten sitäki ku saatiin varmaan 5 vai 6 kuvaa itselle, yleensä on saanu sen 1-2, mut seki varmaan riippuu kuvaajasta..
 
Pessi se on tosiaan ihan normaalia, että masussa on välillä jumppapäiviä ja välillä lepopäiviä. Väsyttäähän se riehuminen :D Itse huomasin esikoista odottaessa, että jos oli välillä erityisen vilkas päivä masussa, niin sitten oli pari päivää aika hiljaista. Tämä nykyinen masuasukas on kyllä edeltäjäänsä paljon vilkkaampi tapaus. =)

Jepsu tässä raskaudessa ei mulla ole kohdunkaulalle mitään senttilukemaa annettu, mutta viimeksi se oli 3 cm koko raskausajan. Tai kai se lopussa lyheni, mutta ei mitenkään erikseen kommentoitu aikanaan. Eiköhän tuo 4 cm ole ihan normaali lukema =)

VanamoBar kannattaa tarkistaa Kelan sivuilta, mutta muistaakseni menee niin että jos tulot on nousseet 20% viimeisestä verotuksesta niin voi hakea äp-rahan viimeisen 6 kk tulojen perusteella. Kelasta annetaan, tai Kelan sivuilta voi tulostaa, sellaisen lomakkeen työnantajan täytettäväksi mikä käy palkkatodistuksesta.

Mä otin kanssa sen vauvavakuutuksen Tapiolasta, siinä lomakkeessa kyseltiin että onko mitään erityistä ja ruksailin kaikkiin vaan ei... sitten vasta jälkikäteen tuli mieleen, että olisikohan pitänyt mainita että edellinen synnytys oli sektio (perätilan takia)? En tullut sitä edes ajatelleeksi, synnytystapahan se on muiden joukossa, mutta voivatkohan evätä vakuutuksen sen takia myöhemmin? :/

Sain myös neuvolasta äp-rahahakemuksen täytettäväksi ja lähetettäväksi, en vaan ole saanut vielä aikaiseksi. :ashamed: Täytyisi laittaa se menemään, niin voisi alkaa odottelemaan äitiyspakkausta... :D

Jokos olette keskustelleet, pitääkö teillä isukit isyyslomaa? Meillä mies pitää sen kolme viikkoa minkä saa ilman että multa lähtee päiviä pois, varmaan joutuu pitämään melkein kaiken heti alkuun... jonkun täytyy esikoista hoitaa kun mä olen synnärillä, ja alkuun tarvitsen kotiutumisen jälkeen varmasti apua ainakin jos tulee toinen sektio. :/ Muuten olisi ollut kiva säästellä isyyslomapäiviä kesälle, kun miehellä ei työpaikan vaihdon takia ole vielä täyttä kesälomaa.

Hissukka rv23+4
 
Isyyslomasta sen verran, että meillä mies ei varmaan pidä kuin viikon siitä lähtien, kun minä kotiudun, loput kesällä jos/kun aletaan rakentamaan...edelliselläkin kerralla pohjat tehtiin isyyslomalla, miksi muuttaa perinnettä :whistle: :LOL: :LOL: Tosin sillon piti kaikki 3 vko heti putkeen. Eiköhän tämä neljäs mene sen verran rutiinilla, että yksinkin pärjään heti alusta :D jos vaan kaikki menee hyvin...
 
Perjantaita! :p

Kamala kyllä tuo Kotkan juttu :'(

Täällä odotetaan vieläkin malttamattomana vaavelin liikkeitä, tämä alkaa olemaan jo vähän rassaavaa kun mitään ei tunnu. Joka ilta sängyssä makoillessa yrittää vähän kuulostella selällää ja sitte kylellään ja sitte vielä toisella kylellä, mutta ei mitään. Jospa se pian, olis jo niin ihana tuntea niitä, edes ihan hentosia tönäisyjä :heart:

Ite kans vähän hukassa noiden Kelan papereiden kanssa, mutta tosiaan eikö se niin ole jos tulot noussut yli 20 % saa hakea rahan sen mukaan? No pitää kelalta kysellä, ja varmaan omalta palkanlaskijaltakin saisi selvyyttä.. ?

Talvitakki olisi tännekin tervetullut, omat takit ei enää päälle mahdu, joten olen siirtynyt miehen fleece takkiin :kieh: :LOL:
Eipähän ainakaan masun kohdalta ahista :whistle:

Huomenna käydään kattomassa vaunuja ku lehdessä oli että täällä päin huomenaamulla on jossakin liikkeessä edullisesti niitä, saa nyt nähdä millasia ovat, ovat vissiin jotain esittelyvaunuja yms.. Mieli tekis jo saada vaunut kotiin :D

Viikonloppuna voisi myös pyörähtää kirppareilla jos sattuisi jotain löytyvän..

Isyyslomasta, ite toivoisin että iskä sais kotona olla sen kolme viikkoa heti putkeen mutta riippuu varmaan sitten sen töistä että kuin voi olla pois noin pitkää aikaa kerralla.. Sen näkee sitten. Mutta mukava olisi että saisi rauhassa tutustua vauvaan yhdessä ja opetella uutta elämää..

Mutta muistakaahan vaihtaa jo talvirenkaat autoihin ettei satu vahinkoja! :xmas:

Viikonloppuja mammat! :wave:
 
meillä mies pitää isyysloman ja varmaan sen kolme vkoa. jos ei olis tota isompaa niin en tarviskaan apua mut nytte on hyvä et alussa on joku avittamassa ettei mee liian rankaksi. onneks mun ätii jää ihan just eläkkeelle ni sieltäki saa sitte hoitoapua yms.
 
Pessi Miekin säikähdin eilen, kun My oli jo kolmatta päivää hiljakseen :( Töissä kuuntelutin sydänäänet ja oli matalammat, kun aikasemmin. Illalla vasta sain pikkusen hereille ja tänään onkin liikkunu ihan normaalisti :) Myllä on tapana pitää parin päivän huilipätkiä. Nyt taisi väsyttää, kun mie oli putkeen flunssassa ja mahataudissa.

Mies sai uuden työpaikan =) Nyt ihan omalta alalta. Oon niin onnellinen sen puolesta, kun tuntu, että tuolla rakennushommissa oli onneton :( Tässä uudessa työssä tekee etätyönä nettiliittymiä eli kotoa käsin työskentelee. Voi olla hyvin miun tukena sitten, kun My syntyy, vaikka ei isyyslomaa varsinaisesti pitäiskään.

Tänään tuli Kelalta kirje, että pakkaus on myönnetty ja tulee postissa parin viikon sisällä. Äitiysrahahakemuksen jätin samalla ja siitäkin tuli päätös, saan vähimmäismäärän mukaan äippärahaa 29.12. alkaen :) Kauheeta, reilu 2kk enää äippälomaan :eek:

Keskiraskaus on kohta ohi ja miulla ei sitä hehkeyttä ole kuulunut vieläkkään |O Väsyttää niin vietävästi. Välillä ihan huimaa, kun väsyttää niin kovasti |O Iltapäivät menee sohvalla maatessa ja päikkäreitä vedellessä.

Kiin ja My 23+4
 
Illalla juttelin vauvalle, että jos et nyt ala kohta sätkimään, niin lähdetään lääkäriin. Nukkumaan mennessä se touhuili taas niin kuin aikaisempinakin iltoina :heart:
Eli kaipa kyseessä oli vaan huili-päivä, ei sitä aina jaksa riehua :ashamed:
Sitä vaan (minä ainakin) huolestuu niin helposti, ja kuvittelee ties mitä kauhujuttuja.

Oi, Cruella on saanut jo pakkauksen!!!
 
pessi: piti joo jo aikasemmin laittaa sulle et tottakai sitä huolestuu jos vaavi on hiljasempi ja heti rupee kuvittelemaan pahinta. se on ihan normaalia (kait...) tänään itekki vähä huolestuin ku vauva oli pitempään hissuksiin, liikkuu tosi paljon ja reippaasti päivän aikana, ni otin jo dopplerin esiin että kuuntelen sydänäänet. saman tien ku sain dopplerin mahalle ni alko potkuja satelemaan ja osa doppleriin ja niin kovasti liikku etten saanu koko ääniä kuuluviin.

pitäsköhän jo raottaa tota pakkausta :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Cruella Mie en pystyis pitämään näppejäni erossa pakkauksesta :D Miestäkö odottelet kotiin kaveriksi?
Mie jo pengoin miehelle ostamani isyyspakkauksen :ashamed: Saapi sen joululahjaksi.
kävin jo penkaamassa vähän :D ootan iltaa siks että kaik pennut on sitte jo nukkumassa, en haluu et ne tulee sornimaan noita vaatteita B)
 

Yhteistyössä