** Helmikuun Helmet** joulukuu

Mikä ihmeen venyttely ennen synnytystä??? Pitääkö sellaistakin tehdä ja mihin kohtaan tää venytys sitten kohdistuu? Nivuset ei mulla ainakaan yhtään enempää veny. Enpä ollut tollasestakaan kuullut.

c81 Kerro miehellesi miltä susta tuntuu. Ei välttämättä tiedä sun olevan suruissasi noinkin kovasti asiasta. En usko että on kyse halujen poistumisesta vaan tilanteesta, johon hänenkin on ehkä vaikea tottua. Varmasti olet hänelle se seksikkäin maailmassa edelleen, mutta isävaistot heräävät ja vauva on eritavalla etusijalla myös makuuhuoneessa. Miehet eivät osaa aina ajatella että seksi olisi naiselle huolenaihe. Nainenhan kärsii tilanteesta ehkä jopa enemmän kun ei pysty itse nauttimaan eikä siksi usko että toinenkaan pystyy. Otat vaan asian puheeksi, eikä mies varmasti vastustele, jos otat ohjat käsiisi. Minä uskon että sinusta tulee viehko morsian, nimen omaan suuren vatsan ansiosta. :hug:

Ahaa, välilihan venytystä...tuskin teen. Leikkaus oli musta kivuton eikä paraneminen kauaa kestänyt, tai sit olen unohtanut sen(kin). Todennäköisesti olen unohtanut. Jaa-a pitäsiköhän sittenkin venytellä paikkoja. Mut kutistuuko ne takasin jos niitä nyt jo alkaa venytellä? Haluisin vielä seksistäkin nauttia ennen synnytystä. Hmm--- :/

Muoks..Hetken luettuani Ceridal-sivua, huomasin että...tuohan johtaa peiton heiluntaan ihan 100 % varmasti. Joo.. :whistle:

vanamoBr: uudelleensynnyttäjät harvemmin repeää/leikataan joten en ainakaan ite koe tarvetaa venytellä. varsinki ku edellisestä synnytyksestä ei hirveesti aikaa. mut voihan toi olla ihan kiihottavaakin, vaikka ite en koe sitä mitenkään eroottiseksi et revitellään toosaa :whistle: ja venyyhän ne paikat siinä synnytyksessä muutenki et tolla venytyksellä et saa paikkoja löystymään ;) lantionpohjan lihaksethan ne siinä pitää vahvistaa, ennen ja jälkeen synnytyksen.

Mulla ekassa leikattiin väliliha...voi jummi, et olin kipee ja PITKÄÄN |O |O Siis huhhuh, se oli jotain käsittämätöntä :x Ei siis itse leikkaus, vaan se toipuminen siitä...en varmaan kuukauteen istunu kunnolla!!!
Tokassa tuli pieni repeemä, kun tuli aika vauhdilla sit kun lähti tulemaan, niin ei paikat ehtiny kunnolla mukaan...vaikka vauva oli pieni =) Mutta se ei ollut ollenkaan kipeä, istuin jo alle tunti synnytyksestä omalla pyrstölläni :D
Kolmannessa tulikin sit mahtavat repeemät, 2. ja 3. asteen...poika tuli niin, että kyynärpäätkin oli siinä pään sivuilla (ikäänkuin piteli korvistaan kiinni :kieh: ), niin vaati PIKKASEN enempi tilaa tulla |O Mutta, en ollut kipeä ollenkaan...istuin myös alle tunti synnytyksestä omalla pyrstölläni :D
Kolmannessakin jo kielsin, ettei ei saa leikata...saman teen nytkin =) 2 repeemä kokemuksella ja yhellä leikatulla, olen ehottomasti luonnollisen repeemän kannalla...et varmaan ihan hyväkin etenkin ensisynnyttäjille tuo pieni venyttely... =)

mulla taas leikattiin välilihaa vähän ja parani tosi nopeesti. ei ollu istumisen kanssa ongelmia muuta kun ekana päivänä piti istuu toisella kankulla. parani tosi äkkiä eikä jääny mitään. nääkin on niin yksilöllisiä ja luotan kätilöihin noissa asioissa. kaippa ne tietää et mikä on paras vaihtoehto =)

Olen aloittanut välilihan venyttelyn. Kaveri tossa synnytti marraskuussa ja ei revennyt yhtään oli paikkoja hieronut monta viikkoa ennen synnytystä.

Ja tietenkin meil se johtaa siihen peittojen heiluttamiseen ellen itse venyttele... :whistle: ;)

Taas on koko päivä vihlonut ja muutenkin kipuillut tuo kohdunsuu. Oikein pahaa tekee välillä. Seuraava neuvola on vasta 14 päivä jos sinne jaksais odotella.

Raskausmyrkytyksestä
En tiedä mistä johtuu muttä päätä on särkenyt viimepäivinä aika paljon ja eilen illalla hiukan ihan hiukan kutisi jalanpohjat ja kämmenet jo alku illasta... meni kyllä ohi joten en soitellut ja kysellyt mistään. Aamulla aamupalan jälkeen alkoi ahdistaa tosi kovin sillasta pistelyä ylävatsalla. Taitaa kyllä sekin johtua siitä että vauva lytistää jo mun mahalaukkua ja muita vempeleitä.

Hei raudasta sen verran... Mä sain tietää viimeviikolla et hemppa laskenut 111 ja sanoivat puhelimessa että osta rautaa ja syö joka toinen päivä. Noh kävin kyl ostamassa rautaa mut en ole uskaltanut syödä... pelkään niin paljon ummetusta/ripulia kun on muutenkin vaikeaa vatsan kanssa. :/

Hei tietääkös joku saako ennen synnytystä peräruiskeen jos haluaa... koska luulen sen kakkaamisen olevan hiukan tuskaa synnytyksen jälkeen jos on vielä pahasti revennyt tai jouduttu leikkaamaan. Ja synnytyskin vois olla hiukan mukavempaa kun tietää että kaikkeni olen tehnyt ettei paskaa tule kätilön syliin. Mikään muu mua ei pelota/ahdista muutakuin se kakka juttu. :ashamed:
Tosin ne on kyl nähnyt/kokenut kaiken näköst mut silti.

Niisku-neiti & rinsessa 30+6

Niisku-neiti, mä oon koko raskauden ajan joutunu syömään rautaa, isojaki annoksia, ku hb ollu niiiiiiiiiin matalalla. Mutta ei mulla oo ainakaan tullu kakkaamisen kans ongelmia... Ihan sopivan kovia/pehmeitä ollu ja tarpeeks usein. :LOL: :kieh: Että ihan rauhassa vaan pistät rautaa poskeen! :)

Nalle-Puh Mie kovasti haluisin perhehuoneen ja aion sitä toivoa. Meillä täällä pikkusessa keskussairaalassa ei vaan sellasia ole :/ Synnytysosasto on naistentautien osaston yhteydessä ja koko osastolla on vaan muutamia yhden hengen huoneita, jotka yleensä annetaan kipeille syöpäpotilaille, että saavat levätä rauhassa. Jos osastolla on väljää niin toivon, että päästäsiin miehen kanssa tuollaiseen "yksiöön" ja mies vois yöpyä jne.

Vanamo En miekään ole kuullut, että varsinaisesti pitäis venytellä, mutta jollain öljyllä hierominen kuulemma pehmentää välilihaa ja tekee sen joustavaksi. Luin netistä, että tätä vois ruveta tekemään viikolta 34 alkaen. Tuo Pusuapinan esittelemä laite on aika rajun näkönen :eek: Ihan kun joku kinkyseksilelu :LOL: En oikein tiedä miten suhtautua epparin leikkaamiseen :/ Toisaalta tuntuu, että se olis hyvä juttu, että vähän avitetaan, mutta jos se on jälkeenpäin kovin kipeä ja repeämät paranee nopeammin niin.... Paha sanoa, kun ei ole kokemusta. Jos kätilö katsoo tarpeelliseksi niin eiköhän se ole ok.

c81 Eiköhän siun mies vaan arastele sitä vauvaa :hug: Tuskin siitä on kyse, ettei sinnuu halua tai pidä nättinä. Ehkä se pelkää, että sie rupeet käymään kiimasena, jos se sinnuu kehasee ;) Kokeilkaa rakastelua ilman sitä yhdyntää, se on melkein yhtä kivaa ja tyydyttävää pelkällä käsi- ja suukopelollakin :wave: :p
On se varmaan miehelle ahdistavaa, jos väkisin tulee mieleen, että tässä sitä vaan tökitään lasta munalla päähän :LOL: :ashamed:

Vitsi, että miulla on ollu liitokset kipeet tänään. Häpyliitos on vanha juttu jo, mutta kun tuo oikee lonkka vihottelee niin, että meinaa kyyneleet tulla :snotty: Tänään kaupan parkkiksella jumahti ihan täysin, kun istuin autoon. Koski ihan hirveesti ja tuntu, että se meni sijoiltaan :'( En meinannu päästä ylös enää penkistä. Rupes siinä samalla sitten supistamaanki niin oli äheltämistä...

Lonkkapuoli-Kiin ja My 31+0

Toistamiseen tänään täällä B)

Perhehuoneesta, meillä Seksissä perhehuoneesta sai laittaa toivomuksen sairaalaan toimitettavaan esitietolomakkeeseen jo mutta synnytyshetkellähän se sitten ratkee että onko huoneita silloin vapaana. Me ei perhehuonetta voida edes pyytää kun kaksi lasta kotona tarvii ainakin toista vanhempaa, hyvä nyt jos synnytyksen mies pääsisi mukaan :D

Välilihan venyttelystä, en ole sitä koskaan tehnyt enkä koe nytkään tarpeelliseksi. Jahvetin kanssa samaa mieltä että luonnollinen repeämä parempi ja esitietolomakkeessa onkin mulla jo toivomus että episiotomiaa ei tehtäisi. Esikon synnytyksessä mulle tehtiin eppari ja johan olin siitä kipee ja paraneminen kesti tosi pitkään :/

Niisku-Neiti, mulla myös maha toimii ihan moitteettomasti raudan syönnistä huolimatta eli ota vaan ettei hemppa hurjan alas pääse laskemaan. Ja ainahan voit vaihtaa valmistetta jos joku ei juuri sulle sovi, kokeilemalla löytyy varmasti sopiva =)

Ja peräruiskeesta synnytyksen yhteydessä, varmasti saa jos haluaa. Mä en ole koskaan saanut enkä kyllä pyytänytkään kun maha on molemmlla kerroilla tyhjentynyt kahjakkaasti ennen synnytystä :whistle:

Kiin, :hug: sulle liitoskipujen kanssa. Kuulostaa kovin tutulta toi lonkkapuolisuus ja mä alan myös väsyä näihin kipuihin niin että itku on välillä herkässä mutta eihän tässä nyt enää kovin pitkästi ole raskautta jäljellä joten sinnitellään kera särkyjen helmikuulle masun kasvusta nauttien :heart: =)

Ja vielä BB:n voittajasta oli ollut keskustelua, finaalia tuijotettiin myös täällä ja olen kyllä tyytyväinen voittajaan sillä Sauli on ollut koko ajan mun suosikki :D Kadin en olisi halunnut voittavan.

Jostain syystä huominen neuvolalääkäri jännittää :ashamed: Junnullakin on neuvolakäynti lääkäreineen lähes samaan aikaan joten kiva nähdä myös miten mun vauva on kasvanut puolessa vuodessa :heart: =)

Nyt mä meen taas rakentamaan lasten kanssa legoja :wave:

äitsy ja pieni edelleen 29+2

Neuvolasta terveiset:

kohdunsuu oli taas pehmentynyt lisää ja nyt myös lyhentynyt, mutta on vielä 2cm jäljellä ja kiinni. Eli saikkua sain ihan mukisematta loppuajaksi. Lisäksi kyselin pitkistä automatkoista, kun oltiin suunniteltu jouluna Pohjanmaalle menoa vanhempieni luo; lääkärin mukaan ois kuitenkin riski lähteä 5 tuntia autoon istumaan :/ Vielä kun jaksais kuulemma kuukauden verran olla rauhassa, niin sit ei enää pidätellä... No, mut vauvan ehdoilla joulunakin sitten :xmas:

Toi paikkojen venyttely ei kyllä kuulosta kauhean houkuttelevalta, eiköhän luonto hoida homman sitten taikka kätilö tarvittaessa sit leikkaa.

Mäkin olen vähän sitä synnytystä miettinyt, että kyllä nolottais p*skoa kätilöiden ja miehen nähden pöydille :ashamed: Mut vissiin se on sillä hetkellä viiminen asia, joka on mielessä eikä sitä edes ajattele. Näin ainakin kaverit on kertonut ;)

Mies lähti hakeen kebabia meille, kun on eilisestä asti tehnyt mieli :p

Niisku-neiti Mulla raudan kanssa se ongelma, että maha on ihan sairaan kovalla koko ajan.
Levolacia olen joutunut syömään sitten säännöllisesti, että maha edes jotenki toimisi.
Ennen synnytystä saa ihan pyytämällä peräruiskeen, jos ei vatsa ole toiminut ja jos eivät sitä automaattisesti anna.
Ennen sektiotahan se yleensä annetaan automaattisesti, mutta ennen synnytystä voi olla eri käytäntöjä ja riippuu varmaan siitäkin miten kiire on sen synnytyksen kanssa.
Ja yleensähän vatsa kyllä tyhjenee ennen synnytystä ihan luonnollisestikin.

Tuosta synnytyksen aikana kakkimisen pelosta fysioterapeutti puhu meille perhevalmennuksessa... Että Tampereella ne kuulemma melkeinpä automaattisesti antaa peräruiskeen, mutta esim. Vammalassa sellasta ei katota tarpeelliseks... että kätilöt kyllä tottuneesti sen siitä pöydältä pyyhkäsevät, ettei sen takia tarvi hävetä...
Mutta henk.koht. en kyllä itsekään halua ruveta paskomaan siihen pöydälle, mulle tulee koko jutusta aina sellanen kuva mieleen että kun oon turauttanut just niin sit se lapsi syntyy siihen kakkaläjään, siitä on herkkä ensikohtaaminen kaukana :x Eli otan ilolla vastaan sen ruiskeen...
Anteeks, oli pakko avata tätä mun mielikuvaa :D

Olipa paljon kivempi perhevalmennus tänään! Jotenkin asiallisempi ku viime kerralla jolloin puhuttiin parisuhteesta. Nyt oli mukana joku isäryhmän vetäjä, asukaspuiston tyyppi. Ihan sillä perusteella pitää vissiin käydä siellä kun muksu on vähänkin isompi ;)

Vihdoin sain myös sen Vau-kirjan josta neuvolan akka ei ole edes maininnut! Ens kerralla käsittelyn aiheena on synnytys ja kivunlievitys.

Mulla supistelee ainakin kerran päivässä aika kivuliaasti. Onneksi tietty ei enempää mutta silti.. Joo-o, täälläkin on 10 viikkoa laskettuun :eek:

Juuri kun pääsin kehumasta, niin oon tulossa kipeeksi itte :snotty: :ashamed: Päätä jomottaa, palelee, nenä on tukossa, mutta ihan kirkasta valuu solkenaan :snotty: Varsin ihanaa siis :x

Peräruiskeesta sen verran, et mie olen sen kerran saanu. Ekassa oli kuulemma ne tulleet siinä tohinassa (mies tiesi kertoa :ashamed: ), mutta äkkiä ne siitä oli lähteny, eikä kätilö ollu moksikaan =) Tokalla kerralla sain ruiskeen (ts. muutaman litran vettä suoleen) eikä mitään tullu...oli tosi kevyt olo sen jälkeen :D Kolmannessa oli tarkotus laittaa se, muttei ehtiny eikä mun mielestä/muistaakseni mitään tullukaan :whistle:

Perhehuoneesta oli juttua...ainoostaan kolmosen aikana niitä on täällä ollu, muttei ole tarvetta ollu. Esikoiselta olin sellasessa 6 hengen huoneessa, meitä oli 3 siinä...2. ja 3. oon ollu ihan omassa yksiössäni...luultavasti pääsin molemmilla kerroilla 1h huoneeseen, kun vauva oli vauvateholla, eli yksin olin...sain olla rauhassa =)
Nyt ei mitään toiveita juuri huoneen suhteen ole, koska aion lähteä kotiin heti, kuin suinkin kykenen...max. vuorokauden olen ja sit kiireesti kotiin...sairaala ei oo mun paikka :kieh: :kieh: Toki edellyttää, että kaikki on ok...

(.) mie en enää tiiä yhtään missä asennossa tää tyyppi on...huoh... :/
Jotenki alkanu pelottaa, että tää kasvaa kamalan isoksi, kun on tuo makea alkanu maistumaan :ashamed: Onneksi neuvolantäti sen ultran mulle lupasi noiden sokereiden takia, niin pääsee vähän kattelee :D Ei tää maha kyllä kovin iso oo, kun oon monelta nyt kuullu, et "ohhoh...ootatko sie" :kieh: :kieh: ja et varmaan keväällä joskus la...joo-o---tammikuun vika päivä :LOL: Mut tää on niin kiintee ja kova pinkee pallo, et itteä ahistaa ihan hirveesti :ashamed: Ja supisteleekin aikamoisesti...ja vessa pitäs olla koko aika mukana :LOL: :LOL:

Jahvetti 31+4

Tervehdys pitkästä aikaa!
Vähän ollut tässä mieli maassa niin en oikeen ole kirjotellut eikä yhtään auta että hemppa romahti alas,obsidanit sai mahan niin sekasin ettei tosikaan,nyt onneksi löysin sellasen purutabletin mikä ei laita tota mahaa kuralle!
Tässä ollaan nyt sitten kahden asunnon loukussa eli tämä on myynnissä ja 7päivä pääsee remppaamaan uutta,joulun jälkeen tarvis muuttaa.Ei sitten vois vähempää kiinnostaa,onneksi muuttomatka kuitenkin vaan kilometri.Joulukaan ei jaksa kiinnostaa,mutta pakko yrittää jotain noitten muitten mukuloitten takia,mutta ei kyllä kivaa kun itellä ei sitten yhtään fiiliksiä! :(
Enää ei voi puhua selkäkivuista edes vaan lähinnä poltteesta! :kieh: väärään en pääse enää oikeen lainkaan joten kämppä on sitten sen näkönen kun toi täystuhokuopus kohta 3v levittää kaiken lattialle,enkä pysty niitä enää keräileen!Ja kun toi jätkä on oivaltanut etten enää olekkaan ketterä ja nopee kuten aiemmin,se käyttää tilannetta surutta hyväkseen!Pari kertaa tota eskarilaista viedessä aamulla tämä älypääkuopus saanu päähänsä juosta mua pakoon,kun en pääse juokseen perään! :kieh: Oikeesti olen saanu pelätä että jääkö auton alle...noh,hommasin jätkälle vanhanajan valjaat niin eipä karkaile enää!Yks nainen tuli kaupungilla rutisemaan kuinka kamalan näköstä kun talutan lasta kuin koiraa ja ettenkö saa lastani kuriin :kieh: :kieh: hyvä etten käyny sen päälle..ois sekin ollu näky! :LOL: totesin vaan jotta mielummin elävä lapsi valjaissa kun kuollu auton alla!

Viime viikolla neuvolassa selvis sitten,että olen jo sentin auki!!! :eek: :eek: Terkka täytti jo synnytyslähetteenkin koneelle!!! :eek:
Toihan on kait aika yleistäkin uudelleensynnyttäjillä,mutta mulla on sellanen tilanne näistä neljästä aikasemmasta,että synnytys ei ole lähteny edes veden menoilla käyntiin ja sairaalassa on kaikki paikat ollu tiukasti kiinni vielä tippaankin laittaessa.Että tuokin jännittää kyllä aikalailla ja huolestuttaa,kun viikkoja kuitenkin vasta tuo 28!!! :( supisteleekin usein,mutten ole koskaan noita tuntenu kuin mahan kovaksi menemisenä,kivut on tullu vasta käynnistyksessä.
Parisuhde on päin helvettiä,yli kymmenen vuoden yhdessäolon jälkeen sitä on kiva huomata ettei enää ymmärretä toisiamme lainkaan,en tiedä,jossain kohtaa se yhteys on katkennut tän kaiken arjen keskellä :( Nyt on kuitenkin tota ikää jo sen verta ettei enää kovin helposti lähde ero-linjalle (oon ent.yh)muttei tällästäkään perkele määräänsä enempää jaksa! :kieh: Täytyy kattella tohon tulokkaan syntymään asti ja sitten alkaa tosissaan miettiä mitä tästä eteenpäin,nyt ei kertakaikkiaan energia piisaa tollaseen!

Tulipas pitkä purkaus!mutta hyvää teki! =)

Mielikki, mulla oli sama tilanne rv 28...ja edellisistä myös oon käynnistykseen jutunu, kun paikat ei itelleen aukee...mutta nyt tässä on jo viikkoja melkeen 32, että hyville vesille oon selvinny =) Vaikken juurikaan oo erityisemmin huilaamaan päässy, noh, töissä en oo ollu, mutta nää kotijutut =) Itepäinen kun olen, niin ite haluun tehä ;) :whistle: Kohta voi jo syntyä... =)

c81 onnistuiskohan mullakin toi et jättäisin auki koneen niin saisin...meillä ollu varmaan reilut 2kk selibaattia ja mulla todellakin kohta hajoo pää jos en saa. Hitto :headwall: :headwall: :headwall: :ashamed: Mä oon monta kertaa vaatimalla vaatinu ni ei sittenkään oo mu..... tullu. :snotty: :ashamed: mua ottaa jo aivoon niin paljon et aina iltaisin sänkyyn mennessä mökötän enkä anna iltasuukkoa. |O Tänäaamunakin yritin olla muka suuttunu mut ei se tunnu ymmärtävän...nyt neuvoja siskoset.Kuuppa halkee kohta. Plaah...

Pidin tänään sellaisen extempore kampaaja päivän. Sain heti ajan ja istuin 3,5h siellä. Aah mitä nautintoa. Päähierontaa jnejne ja hiukset on niin ihanat taas.

Pojulle tuli hikka just. tasanen napse käy vasemmalla puolella alamahassa. =)

Eipä täällä kummosempia. Kauhea hinku olis jo vauva saada sylkkyyn. :xmas:

Jepsu ja martti 29+6 :heart:

Ai hitto, en tiiä mistä tää maha nyt tällaseks meni, mutta koko illan on koskenut ihan älyttömästi. Liikkuminen on vaikeeta eikä My tee sitä yhtään helpommaksi venyttelemällä oikein makeasti mahassa :| Koko pötsi on jotenki kireen olonen ja ilmakas.
Mieli on herkässä :ashamed: Itkin tuossa äsken sitä, kun en pääse äidin luo jouluksi :'( Tuli jo valmiiks ikävä. Mie en kertakaikkiaan jaksais niitä appiukon juttuja ja tupakansavua koko aattoa... :kieh:
Taidan olla vähän väsyny...

Morttens,

äitsy80: ei meillä onneks painiskella raha-asioiden kanssa tällä erää: mulla juoksee palkka ihan normaalisti, miehellä ei vaan ole tuloja tässä kuussa, kun päättää opinnot eikä opintotukea saa. opintotuki on ollu ruhtinaalliset 190e/kk ja se korvaantuu sitten tässä kuussa kunta-alan ns. "kinkkurahalla" eli joulubonarilla sekä veronpalautuksilla. eli enemmän sitä jää näppiin kun normaalisti. totesin vaan, et on persiistä, et ei saa opintotukea, vaikka puolet kuukaudesta opiskeleekin ja siten on eka palkka maksussa vasta tammikuussa. ja että tilanne ois hirveä, jos itte opiskelis kans, niin kun jollain olikin...

venyttelystä: kuulostaapa hirveeltä... :x mutta onko se siis ihan vaan toosan ja perän välisen alueen painelua ceridalilla? vai miten teette? :whistle:

ruiskeasiat on mietityttänyt täälläkin... musta ois kans tosi noloa vääntää tortut synnyttäessä... huudan kyllä ruisketta ihan mielelläni... B)

ootteko mammat synnytysasentoja miettiny? mä oon ajatellu, et haluaisin olla ponnistaessa jakkaralla tai jotenkin "pystyssä", en ainakaan pitkällään. ois vauvallakin luontevampi kulkusuunta. avautumisvaiheessa varmaankin liikkuminen tuntuu parhaalta ja ehkä vesi. synnärillähän on aina synnytyshuoneissa suihkut vai? no, eipähän sitä kannata hirveesti suunnitella, mutta on kuitenkin kivempi tietää vähän, mitä vaihtoehtoja on, että voi itte sit kokeilla muutakin kuin pitkällään ja puoli-istuvaa. :/ oon muuten ajatellu hankkia semmosen lämmitettävän kaurapussin synnytykseen mukaan: tuntuu kuulemma supistellessa mahtavalta alaselässä. pitäiskin varata tutustumisaika kättärille, niin näkis vähän, et mitä siellä on...

tuntuu, et ihan kohta on jo vauvat sylkyssä... ja niin paljon on tekemättä... mä oon varmaan ihan paniikissa jossain vaiheessa, kun nyt jo stressaan... millos ois hyvä pakata se sairaalakassi? kuukautta vai paria viikkoa ennen la:ta? oiskohan hyvä tehä lista pakattavista kamoista hyvissä ajoin esim. jääkaapin oveen, jos tuleekin äkkilähtö... IIK! |O mä oon kans alkanu jostain syystä aattelemaan, et tää lapsi tulee etuajassa... toivottavasti ei kovin paljoa ainakaan... :/

omasta voinnista vielä: tossa pari päivää sitten tunsin olevani elämäni kunnossa. noh, tämä päivä oli töissä todella pirullinen. mä teen kans istumatyötä ja häntäluu on ihan saakelin kipiä, samoin oikea lonkka ja alaselkä. sit töissä kun joutuu pitämään ei-joustavia housuja (tai en oo ainakaan mistään löytäny istuessa hyvältä tuntuvia, siistejä tai farkkusia mammapöksyjä), niin painaapa istuminen jotenkin tonne alamassuunkin... |O |O |O persiistä! mulla on ens viikon tiistaina neuvola, ja mietin, et pitäisköhän sitä saikkua kysellä... :whistle: miten se sit menee; terkkari ei vissiin sitä kirjota vai? pitääkö varata aika lekurille? kuinka paljon se voi kirjottaa sitä kerrallaan? :/

eva & helmi 30+5 :heart:

*syvä huokaus*
helpottaa! nyt on vauvalle kaikki hankittuna paitsi pinnis jonka kyllä ehtii kun saa ensin nukkua siinä äippälootassa. Ja joululahjat on nyt kaikille hankittuna ja budjettikin piti, löytyi vielä sellaisia juttuja joista tuli itellekin tosi hyvä mieli kun saa niitä muille antaa =) kivaa. nyt ei sitten enää ressiä tänne, kiitos vaan :D

pikaisesti kävin taas pyrähtämässä ja lukemassa teidän jutut. meillä huomenna neukku, sitten taas lisää kuulumisia.

Evaellen, minä pakkasin jo vauvan kotiintulovaatteet mukaan samalla kun pengoin muutenkin kamppeita, ja mainitsin vielä isännälle että sit kun kysytään kassia niin se tarkottaa tätä tässä näin.. :D kai se ymmärsi. Voi kyllä olla hyvin paljon mahdollista että vaihdan kassin sisällön vielä 25 kertaa ennen kuin sitä tosiaan tarvii :LOL:

ihan hullua, oon niin joulumielellä! en ikinä ennen oo ollut! jouluvalojakin laiteltu ja torttuja leivottu. kaikkea se tämä raskaus tekeekin.

31+1

Huomenia!

Mulla sitten taas meni noitten jouluvalmisteluitten kanssa just toisinpäin kun suunnittelin, mutta tänään alkaa :kieh:

Kolasin siinä äsken töitten päätteeks pihan, ettei tarvi naapurin ukon itkee.. tää on tätä rivitaloelämää... Yllättävän kepeästi suju :)

Töissä yks työkaveri yllätti jalomielisyydellään ja tuli vapaaehtosesti tarjoamaan omaa helpompaa lenkkiään mulle, etten rasitu :eek: En meinannut kehdata ottaa, mutta vaavan takia sitä on joskus itsekin nieltävä ylpeytensä :p

Jiphei, veronpalautukset on tilillä, eiku törsään! =)

c81
Huomenia..
Ei sitten tarvinu nukkua taas pidempään vaikka ois saanu. Jospa sitten ottais päiväunet. Alkoi vaan mielessä pyörimään jo synnytysjutut ja kaikki muu, niin ei siitä sitten mitään tullu. Parin tunnin päästä ois tarkoitus kokeilla mennä vähän kävelylle kaverin kanssa, saa nähdä kui mamman käy - kun noi kävelylenkit on ollet lähinnä ruokakuppa just ja just päästä päähän. En kyllä nytkään pitkää lenkkiä ole menossa tekemään. Mutta on olo että pitää vähän edes yrittää liikkua. Jos panadol ja tukivyö auttaisi.
Kokeile Jepsu vaan sitä konstia, tuntui meillä toimivan ;) + kiltti vihjailu. Ymmärrän kyllä miehiäkin, että se vauvamasu on tiellä, mutta ainakin mulle on tärkeää saada välillä laatuaikaakin. Selibaatti ei oo mun juttu.. :ashamed: Silloin alku/keskiraskaudesta kun oli seksi kiellettyä oli se tuskaa..

Mutta miepä menen röhnäämän sohvalle jos vielä uni vähän tulisi silmään. Mukavan lumista päivää kaikille!!!

Yhteistyössä