** Helmikuun Helmet** joulukuu

Huomenta! Jänskättää kohta pitää lähteä ajelemaan kohti Kuopiota :whistle: äippäpolille on aika, taasen...no näkee toukan ultrasta! :saint: Kerron kuulumisia kunhan palataan!!! :wave:

Tarppa ja toukka 31+0! :eek: JO!!
 
Rouviintuvat Milloinkas teillä on hääpäivä tulossa? Me käymme vihillä vielä ennen vuodenvaihdetta. Lounaalle kutsuimme vanhemmat, sisarukset perheineen ja vielä elossa olevan isoisäni. Emme salaile vihkimistä, mutta varsinaiset häät vietämme vasta ensi kesänä. Pukukangas on ostettuna ja samalla kaavalla on jo tehty koeversio lyhyemmästä mekosta. Hauskapintaista trikoota löysin (kuulostaa ankealle, mutta ei ole sitä) ja sen päälle tulee valkoinen-kultainen yläosa tai sitten takki. Sellainen ohuen ohut. Kukkakaupassa tarttis vielä käydä, että saadaan kukkiakin. Ei mahda ihan hirveesti olla ruuhkaa kukkakauppiailla joulun välipäivinä...

Edellispäivänä mies sanoi, että hän haluaisi, että olisi jo helmikuu tai maaliskuu. Hän haluaisi pitää vauvaa sylissä ja hän haluaisi pitää minua sylissä. Kun tuo koripallo on edessä kunnon halauksille. Eilen illalla mies oli rehellinen ja sanoi, että pitää minusta enemmän ilman mahaa, mutta maha on hänelle rakas. Sillä ei ole väliä, miltä näytän, kun se olen kuitenkin minä. Jonain toisena päivänä olisin saattanut loukkaantua mahan tykkäämis-kommentista, mutta nyt se tuntui vain hyvälle. Mies oli rehellinen ja avoin, miksi siitä suivaantumaan. Ehkä lieventävänä asianhaarana oli,että kommentti tuli suloisen peittojenheiluttelun jälkeen ;)

(.) Häpyluuta ei satu juurikaan, mutta voi autuas ananias lonkkia ja si-niveliä! Pahinta kipu on aamuyöstä. Vaikka kuinka koitan tyynyillä saada pidettyä lonkat suorina, en aina voi olla varma sattuuko alempi vai ylempi lonkka enemmän. Tähän saakka olen kääntänyt kylkeä, kun alla oleva lonkka sattuu liikaa ja antanut sille lepovuoron. Vaan nyt tahtovat molemmat olla tulessa kolmesta saakka. Tänään nousin ylös puoli kuudelta, kun en vaan saanut maattua. Otetaan sitten päikkärit. Ei passaisi valittaa, kun saan kuitenkin nukuttua ja pääasiassa kipuja ei juuri ole. Murmelin sukuisena olen vaan niin tottunut yhtenäisiin yöuniin...

Huomenna pyörähtää käyntiin "viimeinen" kymppi. Vaikka olen melkein varma, että yli menee. Tavoiteaikani on +10 päivää, jolloin olisi sunnuntai. Sunnuntaivauvat kun kuulemma nukkuvat hyvin.
 
Piti nyt pikaseen tulla kommentoimaan tohon kakka asiaan :D
Sen peräruiskeen kyllä saa jos haluaa. Mutta muistakaa naiset, suolen ollessa tyhjä ei tule ponnistamisen tarvetta. Mulla ainaki suoli tyhjentynyt pari päivää ennen lähtöä luonnollisesti. Eikä sitä edes huomaa jos pieni kikkare siinä ponnistaessa tulee :D Se on niin luonnollista kätilöille että tosiaan pyyhkäisevät sen pikaiseen pois ja meno jatkuu.
Minä tästä lähden nyt neuvolaan, jos vaikka lääkärikin pikaseen katsoisi paikat. :wave:
 
Huomenia kaikille

Siitä on vierähtänyt taas kotvasen kun viimeksi kirjoittelin kuulumisia tänne. Aktiivisesti olen kuitenkin lueskellut. Eilen tuli käytyä neuvolassa ja kaikki tuntui olevan kunnossa.
Paino: +450/viikko, nyt yhteensä 4kg
RR: 97/72 Aikasta matala verenpaine, mutta mulla aina ollut
Hb: 107 Taas laskenut vaikka olen ottanut rautaa. Ajattelin vaihtaa merkkiä
Kohdunpohjan korkeus: 29! yläkäyrillä mennään tasaisesti. Mittasi myös vyötärön 95cm.
Vauva oli asettunut mahaan vinottain.
Syke: 135
Nyt sitten täällä kin aletaan kahden viikon välein käymään neuvolassa.

Eilen töissä alkoi ensimmäisen kerran issias vaivaamaan. Se tosin meni yhtä nopeasti ohikin.

Piti vielä noihin hankintoihin kommentoida että vaikka esikoista odotellaan niin ei olla hankittu juuri mitään. Ainoastaan joitain vauvan vaatteita ollaan saatu(äitiyspakkausta ei oteta) ja torstaina pitäisi mennä katsomaan yksiä käytettyjä vaunuja. Vielä tosiaan ei olla muuta hankittu, tulee pieni stressi kun katselee teidän listojanne.

Ciba ja Tiitiäinen 28+5
 
c81
Tillukas, mie rouviinnun ylihuomenna :) Kävin eilen kukkakupassa tilaamassa miehelle vieheen, ja itselle yhden kukan (en muista nimeä, mutta sellainen vaalean viheä simppeli kukka se oli) - Vilasta löysin pari viikkoa sitten harmaan empirelinjaisen juhlamekon joka mahtui tällaiselle mahakkaallekin. Vieraita tulee vaan kaksi todistajaa (tulevat sylikummit - mun paras ystävä ja sen mies) ja kkohran virastossa meidät vihitään. Olen varannut naapurikaupungista ravintolasta pöydän johon sitten mennään syömään.
Ja se on ihan huippuluokan salaisuus, olen kertonut vaan niilel tahoille jolle on nimenmuutoksen vuoksi ollut välttämätöntä - en muualle. Kerrotaan sitten varmaan illalla mun porukoille, ja anopille ja appiukolle vasta perjantaina, ettei mene niiden linnanjuhlien katsominen pilalle ;) Anopista kun ei ikinä tiedä miten suhtautuu.. (otti niin hyvin vauvauutisenkin aluksi :( )
 
Heipsansaa..Taas aikaa vierähtänyt viime kirjoittelukerrasta. Oli tää kone korjaamolla niin eipä tarttenu nettiin tulla.
Neuvolassa käyty ja viimevkolla äippäpolilla noiden sokereiden vuoksi. Vauvalla kaikki hyvin ja painoarvio oli himpun vajaa 1800. KYllä tyty muuten vatkaa mahassa aivan yhtenään ja monena aamuna herättääkin siihen kun maha menee edestakas :D
Miulla sokeriarvot heittelee..paastot koholla syön mitä vaan tai olen syömättä ja nyttemmin alkanu muutkin arvot heittelemään. Ensvkolla uusi aika äippäpolille ja sisätautilääkärille..todennäköisesti insuliinit saan :(

Eilen kiinnitin huomiota kaksospojan vessassa ravaamiseen..pissillä kävi alituiseen. ajattelin että mittaan huvikseni verensokerit siltäkin (sillä ei siis oo aiemmin ollu mitään noissa sokereissa..ku keskosena..) niin reilu puoltoista tuntii syömisestä sillä näyttikin 8,3!! Sainkin sitten soittaa tonne päivystykseen ja tänään on aika omalle lääkärille (konitohtorille) klo 13. Pojalla paastoarvo aamulla 6,5. Tosi hienoo kun vielä astman ja epilepsian lisäksi saadaan nuo sokerivaivat :'(

Hankinnoista
meillä alkaa kaikki olemaan kasassa pikkuhiljaa..äitiyspaketti tulee postissa viikon sisällä. Tänään käyn ostamassa kaappiin pari hyllyä jotta voin alkaa laittelemaan vauvan vaatteita kaappiin valmiiksi.

Miulle on iskenyt joku tajuton siivousvimma jostain..viimevkolla siivosin isompien poikien huoneen nurkkia myöten ja kannoin tavaraa roskiin oikein urakalla..ostin sinne uuden kaapin johon saa noita tavaroita laiteltuu ettei oo levällään jokapuolella..Eilen sitten touhotin kokopäivän ja siivosin kylppärin ja saunan seiniä myöten ja varsinkin lattiat hankasin oikein harjalla puhtaaksi. Pyykkiä pessy älyttömästi myös, tosin sitä meillä aina riittää. Ostin vaatehuoneeseen kolme isoa rottinkikoria johon laitoin kaikki pyyhkeet tuolta hyllyltä järjestykseen..myöhemmin ostan niitä lisää että saan kaikki lakanat yms samallalailla koreihin ja hyllyt siisteiksi. Kummasti sitä nyt jaksaa vaikka yöunet on heikonlaiset jo täälläkin ja ei tuo hemppa kovin korkeella neuvolassa nyttemmin ollu miullakaan (107). Kai mie puran paineitakin tähän touhuamiseen..miulla kun 18 pv se hovioikeuden istunto miun vanhimmasta pojasta..exxä on kummasti alkanu "nuoleskelemaan" viimeaikoina ja sekin vaivaa ja ihmetyttää kun perin outoa käytöstä siltä ja odotan että sillä on jotain suunnitteilla..

Viime pe kävin työkavereiden kera viettämässä pienimuotoista tykyiltaa..syötiin hyvin paikallisessa hienossa ravintolassa..tämän jälkeen jatkettiin iltaa baarissa ja miekin jopa viihdyin erinomaisesti tämän mahani kanssa.. Karaokeakin vedettiin komestaan pariin otteeseen ;) Puol 1 olin yöllä kotona. Ja ens perjantaina olis sitten isännän työporukan pikkujoulut joihin mennään..katotaan kuinka siellä viihdyn ja jaksan. Ihan kummasti mieltä kumminkin tollasetkin piristää.

Miulla on ollu aikamoisia ongelmia tuon miun toisiksvanhimman pojan kanssa ja varasinkin hälle ajan nuorten työryhmään psykiatriselle sairaanhoitajalle jotta saavat jutella ja katsoa onko pojalla nyt jotain ylimääräisiä ongelmia. Itse epäilen että nyt alkaa kaikki paska purkautumaan mitä isällään on saanut aiemmin kokea kun siellä asui..lisäksi esimurkkuikä alkaa painaa päälle (poika 12) ja sitten kun vielä on tuo adhd..koulussakin on ongelmia ja mie en kohta tiedä mitä mie tuon pojan kanssa teen!! :( Toivottavasti saadaan tuolta työryhmästä jotain apua että saatais asioita selkiintymään.

Nyt tuli oikein urakalla tekstiä..kukahan tän kaiken jaksaa lukea..tulipahan päästettyä ajatuksia pihalle :)
 
Pikahuomenet =)

Samoilla linjoilla olen Mulishin kanssa tuosta ponnistamisvaiheen kakasta että eipä se siinä vaiheessa ole päällimmäinen ajatus vaikka näin muuten asiaa miettiessä eihän kukaan varmasti haluaisi siinä vaiheesa kakkaa pöydälle. Itse tilanteessa ei ajatukset muuhun riitä kuin vauvan syntymään =)

Evaellen, valitsin vähän huonosti sanamuodon eli tarkoitin tsempitellä kaikkia teitä jotka kelan etuuksien saamisen suhteen joudutte raha-juttuja miettimään. Ja hyvä juttuhan on teillä se että taloudellinne tilanne ei kelan vuoksi kuitenkaan huonone =)

Nyt täytyy mennä aamupalalle, palailen sitten kera neuvolakuulumisten myöhemmin :wave:

äitsy ja pieni 29+3
 
Suurperheen äitylille tulin vielä toivottamaan jaksuja :hug: kera kun perhettänne sokerivaivoilla koetellaan. Toivottavasti myös toiseksi vanhimman lapsenne kohdalla tilanne helpottuu hakemasi avun myötä :hug:
 
Huomenta

Taas niin älyttömästi juttua, että en muista puoliakaan :headwall: :ashamed:

Tosta peräruiskeesta. Kyllä mä sain sen TAYSilla molemmilla kerroilla iha pyytämättä. Sen ne runttas heti käyrien jälkeen..ja TAYSissa käytetään, kuulemma jotain vahvempa versiota noista peräruiskeista..pidätteleppä siinä sen 5-10min, mitä ne käskee :x |O . Mä oon jotenkin ajatellu, että se kuuluu asiaan automaattisesti ja aina synnyttämään mennes, mutta ei sit ilmeisesti. Kyllä mä sen "mielellään" ottasin tuol KYSissäkin, mut mikä lie käytäntö siellä?

Meillä on nuorempi neiti kipeenä, taas. Toi tarhalainen ei ole, se ihmetyttää, mutta tosi hienoa!! Molemmat infektiokierteisiä ja sain KELAn tuetkin ym viime talvena, mutt ajospa se ikä parantaa noikin, hope so!
Nukkuminen on jäänyt mulla ihan minimiin..toissa yönä 2-3 tuntia sain nukuttua. Viime yönä laitoin ukon jo suosiolla sohvalle ja otin molemmat viereen, mut sit tää räkänenä kuorsas, etten saanu nukuttua ja menin hänen sänkyynsä. Pariin otteeseen taisin tunnin siel torkahtaa, kunnes oli pakko mennä tyttöjen väliin, ku huuteli toi nuorempi. Tungin sit vessapaperia korviin, ni sain aamuyöstä pari tuntia unta. Väsyttää siis |O !
Oma olo ennallaan.. ei muutoksia, samat valitukset tulis, jos alkasin kertoileen.

:heart: nelli&pulla-poju 30+5
 
Tyttiliini
Mielikki, toivottavasti parisuhde siitä vielä tokenisi! Sinulla tuntuu olevan aika hankalaa nyt. Ethän pahastu kun kysyn kuitenkin ihan proosallista asiaa, eli mitä rautalisää käytät nyt? Kun minulla on se ongelma, ettei mikään rauta tunnu sopivan, kaikista tulee kamala olo. Obsidania olin ajatellut vielä kokeilla mutta en ole kovin toiveikas...

Jaa-a, pitäisköhän sitä jo sairaalakassi pakata tosiaan? Eihän sitä tietenkään ikinä tiedä, vaikka lapsi syntyisi kuinka aikaisin. Mun esikoinen synty 8 päivää myöhässä, joten vaikka olen välillä pelänny ennenaikaista synnytystä, en silti osaa ihan vakavissani kuvitella että pitäisi oikeasti varautua B)

Mä kävin eilen naikkarilla kontrollissa. Kaikki oli oikein hienosti, mutta voitteko kuvitella, että painoarvio oli melkein 1700g!! Siis mulla on viikot vasta 28+5. Aikamoista. Ihan johdonmukaisesti se oli kuulemma kasvanu edellisestä, mutta vähän mä mietin että tuleeko siitä vielä isompi kun meidän pojasta. Toisaalta olen kyllä helpottunutkin, tietääpä ainakin että istukka toimii hyvin kun kasvu on noin hyvää ja tasaista. Istukkavirtauksetkin oli kuulemma tosi hyvät.

Meidän esikoinen on yhtäkkiä saanu päähänsä, että mun pitäis kantaa sitä joka paikkaan (!). Tänä aamunaki se könys meidän sänkyyn ja alko tivata, että "äiti kantaa leikkimään". Haloo??? Siis poika ei ole ikinä ollu mikään sylivauva, vaan kovasti itsenäinen kaveri. Ja okei se on vasta 2,5 v mutta voitte kuvitella että ensinnäkin se painaa aika paljon ja toiseks hei mulla ei oo enää syliä :LOL: Että siinä on kyllä naurussa pitelemistä kun se monta kertaa päivässä tulee sanomaan että "äitin tyliin".

 
heipparallaa!
Ihan aluksi kaikille :hug: ja :flower: tää vertaistuki on kyllä ollut ihan parasta. Hävettää kun oon niin omanapainen aina kirjoituksissani. No, puolustaudun sillä että oon vielä niin kakara ettei mulla oo kokemusta mistään :LOL:

Joka tapauksessa nyt kyssäriä kun oon melko huolissani täällä.. olikos jollain ollut syntymäpainoltaan pikkuruisia vauvoja ihan normiviikoilla? Kävin nimittäin äsken neuvolassa ja kaikki tuntuis olevan ihan ok, sykkeet ja muut mittaukset. Mutta taas ihmeteltiin mun pientä mahaa joka on nyt näille viikoille jo kuulemma tosi pieni, sf kuitenkin keskikäyrällä.. vauvasta en ole saanu mitään painoarviota mut lantiota tunnustellessa täti totesi että vauva on vielä niin pieni että synnytystapaa ei kannata vielä miettiä. Kai sen pitäis nyt kuitenkin jonku kokoinen jo olla :eek: 2 viikon päästä on taas uusi aika ja sitten tutkitaan tarkemmin jos ei oo kasvanu. Kovasti huolestuttaa, mitä jos onkin joku sairaus.

31+2
 
Rautavalmiste oli maltofer,jos oikein muistan,mikä mulle sopi,suklaanmakunen purutabletti.Onneksi sen saa nielastakkin,nimittäin ei se suklaanmaku mun mielestä peitä sitä raudanmakua.Mää oon vasta syönyt sen pienimmän paketin olikohan siinä 10kpl,nyt täytyy hommata isompi.Mutta kannattaa ottaa toi pienempi,jos jostain syystä ei sovikkaan.

Peräruiskeesta.Mää en saanu taas TAYSissa kuin esikoisesta peräruiskeen ja nää kaikki neljä on käynnistetty,että olisi kyllä kerinnytkin.Luulen että aikapaljon hoitsusta kiinni.

Pikkusista vauvoista.Mulla on neljästä ollut isoin 3010g,muut 2500-2900g.Viikoilla 38.Mutta mulle on sanottu etteivät olisi enää kovasti painoa saaneet lisää loppuviikkoina.
Huvittavinta on,että tuo isoin oli esikoinen ja sillon mulle ei tullut kuin 6-7kg painoa,jouduin käymään erityistarkkailuissa Taysissa,kun on niiiiiin pieni.Ennen käynnistystä ultrasivat ja olivat huolissaan painosta ja että lastenlääkärin oltava mukana synnytyksessä.Vielä esikoinen,niin pelotti ihan tosissaan.Juuri ennen synnytystä vanha apuhoitaja (vuonna -89) kokeili mahaa ja sano että heillä vedonlyönti kahvihuoneessa ja arvioitti painon 3100g!! :eek: Tyttö paino 3090g! =)
Tuolloin ite opiskelin hoitajaksi ja mun luokanvalvoja oli kätilö ja vein neuvolakortin sille ja tuo totes että niin kauan kun käyrässä kuin käyrässä tapahtuu edes jonkinnäköstä nousua ei hätää,se on merkki siittä että vauva kuitenkin kasvaa! =)
 
Tyttiliini
Kiitos Mielikki, pitääkin kokeilla sitä maltoferia!

Mä en Siruko hirveän vakavasti kyllä suhtautuisi siihen, mitä mahan ulkomitta sanoo. Etenkään kun sf-mitta on kuitenkin keskikäyrällä. Mä en edes usko noihin painoarvioihin, jotka tehdään siis ultran yhteydessä mittaamalla mm. vauvan pään läpimitta, pään ympärys, mahan ympärys, reisiluun pituus ja mitä kaikkea. Sellainen mulle (tai siis vauvalle) tehtiin siis eilen ja sen tulos oli toi 1700g, johon suhtaudun kyllä varauksella.

Esikoista odottaessa mä olin loppuraskaudesta verenpaineen takia osastolla. No siellä sitte aika usein tehtiin noita painoarvioita, kun ultrattiin ja seurattiin sitä, hidastaako kohonnut verenpaine kasvua, se kun voi tehdä niin. Mulle kävi esim. niin, että kerran vauva oli muka kutistunu verrattuna edelliseen mittaukseen. No ei se oikeesti tietenkään mitään kutistunu ollu. Mun siskolla taas oli vastaavia kokemuksia sf-mitan kanssa, mittaajasta riippuen tulokset vaihteli hirveästi.

Tietysti noi arviot ja mitat on tärkeitä ja antaa suuntaa, mutta ei ne mitään satavarmoja kyllä ole!
 
Tyttiliini
Niin ja Siruko, sairaalalääkäri sano mulle eilen ettei synnytystapa-arviota ikinä kannata tehdä ennen 36 viikkoa kun lapsi voi kääntyä. Älä siis siitä huolestu B)
 
Hei pitkästä aikaa!

Onnea, onnea kaikille kihlautuneille, omia tai läheisten vauvauutisia saaneille, "avioliiton satamaan purjehtiville" ja muillekin "onnekkaille"! :flower: :heart:

Ja sitten monilla on ollut surua ja murhettakin... :hug: heille ja tsemppiä heille rutkasti oli sitten kyse sairastelusta, mielen murheista tai onnettomuuksista!

Laatimanne vauvan tarvikelistat ovat olleet hyviä! Mäkin olen vihdoin saanut itseäni niskasta kiinni ja alkanut (ainakin suunnittelemaan) tavaroiden hankintaa... :) Nyt on muutamana tavara huuto.netissä huudettavana ja saa nähdä miten käy.

Miesten suhtautumisesta mahaan on myös ollut puhetta. Meillä on parisuhde myös ollut hieman koetuksella kaiken stressin keskellä (voimia sinulle Mielikki :hug: ). Itse en ole ennen kaikkea huonojen yöunien takia enää jaksanut tuota miehen kiukuttelua samalla lailla kun ennen ja riitoja on riittänyt. Kaiken keskellä täytyy kuitenkin kehua miestäni, sillä hän aina muistaa tasaisin väliajoin kertoa mulle kuinka kauniilta näytän hänen silmissään ja kuinka äitiys pukee mua... no turvonnutta norsuahan tässä enemmänkin muistutetaan, mutta kiva kun toinen kokee asian toisin... :)

Vauva taitaa mulla olla edelleen perätilassa, sillä potkut tuntuvat kuten ennenkin joko sivulla tai alhaalla. Alhaalle suuntautuvat potkut ovat alkaneet ihan tosissaan kyllä tekemään kipeää. Välillä, mikäli on jo valmiiksi "väsy/vilu/nälkä/jano", meinaa ihan itku tulla... Mutta sitten kun ei ole puoleen päivään tuntenut mitään, niin kyllä sitä on heti välittömästi huolissaan... :)

Puheet ovat kanssa jo alkaneet kääntyä synnytykseen... Itselleni on jotenkin tullut sellainen päähän pinttymä, että joudun sektioon vauvan perätilan vuoksi... Toivoisin siis todella vauvan kääntyvän ja synnytyksen luonnistuvan alateitse, mutta olen jotenkin "satavarma" ja "tiedän", että perätilassa on ja pysyy ja synnytys tulee tapahtumaan sektiolla. Tunne siitä on niin vahva... :(

Pöhinä 31+0
 
Kiitokset teille, vähän helpottikin jo kun sai muuta ajateltavaa. Jos jotain hälyttävää ois niin tuskin täällä kotona istuskelisin, sitä paitsi liikkeet tuntuu niin hyvin etten jaksa ressata. Tuota synnytystapa-arviota en varmaankaan tuu saamaan, näin sanottiin.. lääkärineuvola on vielä edessä siellä rv36 paikkeilla, ja katsellaan kuulemma näin näppituntumalla tätä hommaa. Mitä lie sekin tarkottaa :whistle: noh, vauva on nyt ihan kunnolla rt:ssa että ainakin se on kiva tietää =)
 
Huh, onpa tullut tekstiä sitten viime käynnin... riittää taas lukemista! :whistle: Koitan kiriä teidän kuulumisia tässä samalla kun nukuttelen tyttöä päikkäreille.

Mulla on tämä vauva tosi kova liikkumaan, ei niinkään potki tai lyö nyrkeillä vaan pyörii :eek: esikoinen pysyi lähinnä samassa asennossa ja potki vilkkaasti, mutta tämä kakkonen heittää volttia. Alkaa vaan olla jo suorastaan ikävän tuntuista välillä, kun tahtoo olla ahdasta jo masussa jatkuvaan pyörimiseen... välillä tuntuu että kyljet repeää. :whistle:

Eilen ostelin vauvatarvikkeita, pinnasängyn patjan ja hoitoalustan sekä kaikenlaista pikkutavaraa. Täytyy käydä lista läpi mitä vielä puuttuu, mutta eiköhän tärkeimmät ala olla jo kasassa :D tosin vielä varaston perälle säilöttynä, remontin jälkeen ehkä alkuvuodesta pääsee järjestämään paikoilleen. Olen aika ajoissa liikkeellä, mutta tuntuu että en yhtään liian aikaisin... supistelee välillä jo aika napakasti kun enemmän touhuaa, ja tuntuukin siltä että tammikuussa viimeistään tämä vauva näkee päivänvalon. :D No, kunhan edes sinne asti pysyisi matkassa mukana...

Mitäpäs muuta... maha alkaa olla jo valtavan tuntuinen, on jotenkin hyökännyt ihan viime aikoina oikein tosissaan tuohon eteen. :whistle: Kumarteleminen, nosteleminen ja kyykkiminen tuottaa jo hankaluuksia, ja niitähän tuo esikoinen järjestää kuin tahallaan. Haaveilen jo ajasta että pääsen sohvasta ylös muutenkin kuin punnertamalla sivuttain käsinojien varassa. :LOL: Mutta hyvinhän tämä raskaus sujuu kaiken kaikkiaan ja odotan jo kovasti että saan vauvan syliteltäväksi. :heart:

Nyt koitan päivittää itseäni teidän kuulumisien suhteen...

Hissukka rv31+1
 
Terkkuja äippäpolilta Kysistä! :D Neiti kasvaa painoarvio oli 1700g ei mikään jättiläinen kuten neuvolassa viimeks pelotteli! :whistle: Muuten vauvalla kaikki OK! Itse sain vielä lepo määräyksen kolmeksi viikkoa ja sitten saa alkaa "normaalisti" elelemään ;) Paineita ja pissiä yms.. ei tällä kertaa katsottu vaan kohdun kaulan tilanne, elikkä pehmyt(kypsä), ultralla mitattuna n.2cm kanavaa jäljellä mutta se on sisäsuusta auki. Ei tartte enään kontrolliin mennä jos ei tule mitään kummempia :saint: Synnyttämään toivottivat sitten tervetulleksi joulun jälkeen eivät kuulema aikaisemmin huoli :LOL: Että siihen kahtoen pitää joulua juhlia! :saint: Huomenna on SOKERIRASITUS :x

Tarppa ja toukka 31+0
 
evaellen Mie laitoin synnärin esitietolomakkeeseen, että haluisin ponnistella jakkaralla ja muutenkin olla synnytyksen ajan pystyasennossa jaksamisen mukaan. Olen jo vähän suunnitellu mitä ottasin sairaalakassiin. Lähinnä kyllä vauvan kotiutumisvaatteita miettiny, että olisivat sävysävyyn :D *turhamainen* Omat tossut haluan mukaan ja miehelle pitää olla evästä, koska en salli sen menevän mihinkään synnytyssalista! Okei, saa se hakea kahvia kahviosta, take awayna. Mie olen kova tekemään käsitöitä niin jonkun kutimen vois ottaa mukaan, jos satutaan menemään ihan liian aikasin. Kai sen kassin vois pakata siinä lasketun ajan hujakoilla. Eikös ensimmäiset lapset yleensä tuppaa menemään yliaikasiksi niin ehtiihän siinä. Varulta varmaan teen listan kassin sisällöstä ja jos kiireellä tulee lähdettyä niin mies voi sitten käydä kotona hakemassa tavarat listan mukaan :)

Peräruiskeesta Taidan sen ottaa, jos en ole saanu kakattua samana päivänä. Tuon raudan takia ödöörit on sitä luokkaa, etten halua niitä synnytyssaliin, vaikka kuinka monta kakkaa nähnyt kätilö olisi niitä siivoamassa :x

Tarppa ja Tyttiliini Hyvä, että teillä on kontrolleissa ollu kaikki hyvin :hug: Eiköhän ne piiperot siellä massussa pysy ihan loppuun asti :) Ja Tarpalle vielä tsempit huomiseen rasitukseen :wave:

Tänään on jo paljon parempi mieli kun eilen. Isot itkut vielä tirrautin, kun soitin äidille ja se sano, että tulevat joulupäivänä meille jos ei ole kauhee ilma :eek: Mie siinä itkua nieleskelin, että sitten ilmotatte ajoissa, jos ette tule niin mie hyppään junaan. Äiti oli vähän ihmeissään, mutta tais tajuta, että mie olen pikkasen herkkänä :ashamed: Haukuin vielä päälle appiukonkin ja mies katto vierestä kulmat koholla, että mikäs tolle nyt tuli... :ashamed: Oikeesti miun apessa ei ole mitään muuta vikaa kuin se tupakan polttaminen "vahingossa" miun vieressä ja ne vanhat moneen kertaan kerrotut jutut, mutta tässä hormoonihumalassa ne tuntuu jotenkin todella rasittavilta.

Kaveri soitti ja kerto, että niille on tulossa yllätysvarsa :heart: Se sai syksyllä ilmatteeksi ravihevosen, jonka se ajatteli kouluttaa ratsuksi ja myydä eteenpäin. Eilen oli käyny kengittäjä ja todennu hampaita raspatessaa, että ompa kantavan näkönen tamma :eek: Kaveri sitten soitti hevosen edelliselle omistajalle ja sai tietää, että tamma oli astutettu viime kesänä, mutta ennen luovutusta todettu tyhjäksi. Näköjään tammukka ei ollutkaan niin tyhjä ;) Kaveri nyt sitten pyytää eläinlääkäriä huomenna tulemaan ultran kanssa kattomaan. Juhannuksena tulis pikkunen honkkakoipi, jos kengittäjän veikkaus pitää paikkaansa :D :heart:
Vitsi, että tekis mieli hevosen selkään *huokaus* Viimeksi oon ratsastanu joskus keväällä :eek:

Kiin ja My 31+1
 
Iltapäivää pitkästä aikaa mammat :)
On ollu jotenkin puhti pois että on toi kirjautuminen ollu jotenkin ylivoimaista mutta lukemassa oon käyny ahkeraan.

Mitäköhän noista koko arvioista pitäis oikeen aatella.Mulla oli viimeviikolla ultrassa koko arvio 1060,viikkoja 28.
Vauva oli kääntynyt jo RT:hen.
Miten teidän vauvat liikkuu kun mua on alkanu vaivaamaan tää meidän vauva kun se on ruvennu olee tosi hiljanen kaveri.Eihän se nyt koko aikaa voi nukkua :)

Milloinkohana mä jaksaisin ruveta käymään noita vauvan kamoja läpi ja kattoo mitä se nyt oikeesti tarvii että alkuun päästään...Vaatteita se nyt ehkä tarvii hiukan vielä lisää.Kun ei vaan jaksais :ashamed:

Kaikille hyvää odotusta ja voikaa paksusti
 
Melon, Mulla vauvan liikkeet tuntuvat tosi vaihtelevasti. Ja saattaa mennä monta päivääkin, että tuntuu vain muutama liike päivässä ja sitten taas muutama päivä putkeen on melkoista myllerrystä. Itse olen pähkäillyt, että liikkeet eivät vain tunnu niinä päivinä paljoakaan kun vauva on selkä vatsanahkaan päin ja potkii sisuksiin (paitsi, kun tähtää alas virtsarakkoon, joka muuten tekee tosi kipeää...). Neuvolassa terveydenhoitaja vahvisti epäilyni, että vauvan liikkeiden tuntemisella on suora yhteys siihen mihin päin vauva "monottaa". Mutta myönnän kyllä itsekin aina ajoittain huolestuvani... nytkin on ollut pari päivää taas hiljaisempaa, mutta onneksi juuri tätä kirjoittaessani teki taas kyllä niin "kutaa" saada iskuja tuonne virtsarakon seutuville... =)
 
Olipas juttua taasen tullut....

tarpalle :hug: hyvä että kaikki hyvin ja sit joulun jälkeen voi alkaa jo "elämään normaalisti" ja vauvakin tervetullut pikkuhiljaa. =) :heart: :xmas:

Mun pitäs kans vielä käydä ostelemassa kaikkea pientä mutta mitään suurempaa ei enää onneks tarvii ostaa.

Saatiin tänään rakennuslupa!jiihaa! =) =) =)
Ihan hullua kun meijän tontilla pyörii kaivinkone ja tekee tontinpohjaa valmiiks perustuksia varten. Jännää puuhaa!

Huomenna aamulla olis neuvola mutta lähetään siitä heti tien päälle ja itsenäisyyspäivän viettoon mun vanhempien luokse kahestaan tytön kanssa kun mies on töissä,tietenkin. :| noh, tuleepa hyvät pyhäkorvaukset kun tekee yötunteja. =)
Koitan jossain välissä käydä naputtelemassa neuvolakuulumisia tuolta sitten...lauantaina vasta kotiudutaan takas tänne.

Nyt voisin alkaa tekemään jonkinnäköstä listaa mitä mun pitäs vauvalle vielä ostaa....jos osaan :LOL: ei voi muistaa mitä sitä tarvi silloin ihan alussa...

Jepsu ja Martti 30+0 :heart:
 
Tillukas Mä rouviinnun 14.12. ja maistraatissa. Liiton siunaaminen sitten ensi kesänä. En ole oikein ostanut mitään ihmeellistä vaatetta. Mutta jonkun mekon ajattelin vielä ostaa ja nuo kukat kummallekin. Sormus tilattiin lauantaina. Me mennään myös syömään vihkimisen jälkeen. Paikalle tulee vanhemmat kummankin puolelta, kaaso ja kaason puoliso, bestman ja mun tytär. Ekaks piti vaan kaason ja bestmanin kanssa juhlistaa, mut kyllähän noi vanhemmatkin sit tuuppas mukaan.

Kävin tänään ostamassa vauvalle vaatetta. Enkä kyllä osta enää mitään. Ihania on mut ei niitä osaa jotenkin vielä ostaa kun nyyttikin vielä masussa. Aloin myös kasaamaan isyyspakkausta miehelle. Sinne pitää vielä ostaa jotain vauvan juttuja, tuttia+tuttiketjua ensi lusikkaa ja hygienia kamoja+ isällle korvatulpat ja kahvia, suklaata ja vitamiineja. Sit on sekin koossa.

Joululahjoja kävin myös eilen hankkimassa. Miehen lahjat on ostettu ja tytölle puuttuu vielä yksi, kaksi ostin eilen. Varmaan saan likalle kerättyä vielä jotain pientä, mut katotaan nyt. Sille tulee lahjoja kahdesta perheestä ja isovanhemmilta kolmesta suunnasta+kummeilta. Eli riittävästi. Sitten vielä pinnasänky ja sen sisus ja valmista on vauvan tulla.

Melon Vauva liikkuu kyllä mutta eri tavalla nykyään. Ei mahdu enää ptkimaan niin paljon, joten enimmäkseen vääntää ja kääntää. Tuntuu mulla jotenkin tosi voimakkaasti kun on vieläkin poikittain, kai. =)

Tosta vauvan koosta en tidä muuta kun et on kasvanut ja vkolla 26 oli 915 grammaa. Kai se on ihan riittävän iso. B)

Nyt meen kyllä lepäämään.

Jaksuja vain kaikille vielä muutamat viikot.

Vanamo+Viltsu 29+6

Muoks.. nyt sain luettua kaikki jutut ja olihan asiaa taas tullut. En jaksa kommentoida oikein enää, mutta sympatiat on mukana kyllä peräruiskeissa ja selibaateissa ja vatsan kireydessä ja vauvan asennoissa. :heart:
 
Nyt poika käytetty lekurilla. Pissassa ketoaineita oli yhdellä plussalla mutta sokerit ei just silloin ollu kovinkaan koholla. Huomenna aamusta labraan verikokeisiin 12h paaston jälkeen ja lähete lähtee lastenpolille Lappeenrantaan.
Tuntuu ettei tää ikinä lopu tää ongelmien kasaantuminen ja yhdellä lapsella olevien sairauksien kirjo :(

Päivällä kävin ostamassa kaappiin lisähyllyjä jotka mies saa asentaa paikoileen että pääsen laittelemaan vauvan vaatteita kaappiin jo pikkuhiljaa.

Kamala kasa olis taas puhdasta pyykkiä mitä pitäs lajitella..kun vaan jaksais..viimeyönäkään ei oikein uni kunnolla maistunut..taidan olla liittynyt nyt sitten muidenkin huonounisten joukkoon :/
 
Minä tumpsahdin kaatua äsken lenkillä melkein selälleen :eek:. Pellolla oltiin koirien kanssa, joten pehmeään lumeen onneksi menin ja kovin pehmeältä tuntui lasku. Mietin vain, että miltä pitäisi tuntua tai miten kovasti tömähtää, jotta olisi tarvetta lähtä näytillä käymään? Supistuksia ei ainakaan tunnu, mihinkään ei koske ja mitään ei vuoda. Hmm... hitto kun aina pitääkin jotain sattua, mikä sitten jääpi mietityttämään. Huomenna on kyllä neuvola, pitää varmaan tentata terkalta lisää.

Omaa napaa taas :ashamed: Piiju 29+6
 

Yhteistyössä