** Helmikuun Helmet** joulukuu

Siruko, oot ihan oikeassa. Tais aika moni ymmärtää sen mun kommentin väärin. En tarkottanu sitä, että PITÄIS touhuilla kaikenlaista normaaliin tapaan JOS kohtu supistelee ja vauva on vaarassa syntyä liian aikasin. Toki se on aina parempi, mitä kauemmin se vauva siellä masussa viihtyy, mutta etenki lähellä laskettua aikaa ei välttämättä lapsi lähe syntymään, vaikka kuin yrittäiski touhuilla ja tehä kaikenlaista vauvan syntymisen nopeuttamiseksi. Voi myös olla, että kohtu supistelee herkästi, mutta paikat ei vain aukea liian aikaisin, niinku joku kirjottiki omasta kokemuksestaan. Itellähän aikasempaa kokemusta raskaudesta ei oo, joten en todellakaan tiiä mistä kirjotan! :LOL: Eli siis sen aikaisemmanki kommentin kirjotin vaan päähän pälkähdyksestä ja ehkä siksi, koska ite uskon, ettei tää vauva synny ku korkeintaan sillon laskettuna aikana. Oikeestaan pelkään enemmänki sitä, ettei tää lähe itestään syntyy, vaan että pitää käynnistää. VAIKKA mullakin kohtu supistelee tosi herkästi ja välillä jopa hieman menkkamaisen kipeestikin. En silti usko, että ne avaa paikkoja sen kummemmin... (muoks. siis ainakaan nää mun supistukset...)

(Ja vieläki muokkausta... Lähinnä tota edellistä kirjotustani (joka herätti keskustelua) kirjotin puolustellen teitä, joilla paikat jo auennu vähän tms, että tuskin te YRITÄTTE saada lastanne syntymään liian aikaisin touhuamalla kaikenlaista tms. Mutta että jos se vauva lähteeki "vahingossa" syntymään liian aikaisin, nii ei siitäkään voi vanhempia tuomita... Siis ettei se välttämättä oo äidistä kiinni, jos lapsi syntyy liian aikasin. Aina siihen ei voi vaikuttaa.)

Ehkä siks moni (etenki ensisynnyttäjä) saattaa ehkä vähän omassa mielessään ajatella, että "syntyispä tää vauva jo" (siis liian aikasin) ku ois niin mukava nähä oma jälkikasvunsa. Ku ei oo koskaan nähny minkänäkösiä lapsia voi minusta ja miehestä yhteensä tulla, nii kyllähän sitä vauvan syntymää oottaa ihan tosissaan.. Ja tuntuu hölmöltä, että se potkii tuolla mahassa ja aiheuttaa ties mitä vaivoja, mutta sitä ei vaan voi nähä. :) Muuta ku ultralla epäselvästi. SILTIKIN se on lapselle aina parempi, mitä kauemmin se mahassa viihtyy ja mitä kehittyneemmät sen elimet on jne.

Joo ottaa näistäki kirjotuksista selvää... Älkääs nyt niin vakavasti ottako tai ymmärtäkö väärin. (joka on hyvin todennäköistä...)
 
Tohon mitä sairaalaan mukaan.. mun ehdoton mukaan lähtijä on rintakumit. Alkuun kipeyty nännit niin että itkua väänsin sairaalassa. Nyt kolmannella kerralla aion olla viisaampi ja ottaa ne kumit sinne mukaan avuksi. :D
 
mulla ei ikinä kerkee viel sairaalassaolo aikana kipeytyä nännit,ja jos on hiukan kipeytyny ni sieltä oon saanu sitä iki-ihanaa voidetta,mitä en osaa kirjottaa,mutta osaan sanoa =) lancolino tai jotain :whistle: sitä varaan kotiaki apteekista aina ennen synnytystä....ja rintakumit on toinen ehdoton asia,yksi neiti mulla vaan ei enää sitten huolinu muualta kuin pullosta ja rintakumin kautta maitoa,,,,mutta edelleenki aion kokeilla rintakumeja,,,,juu ja mun pelon ongelma on se maidon pakkautuminen kainaloihin,,,,se on aivan karmeaa ja kipeää...osaako joku neuvoja antaa sen suhteen?
 
siivouksesta ,mäki kyllä imurin kaa heilun ja keittiössä enempi märällä useammin kuin muualla,,,väliin ottaa pattiin kaikki vaatteiden ja lelujen määrä,,pyykkiä on kuivaa ja märkää kokoajan aivan kauheena,,siitä stressaan,,kun ei jaksais kokoajan olla laittamassa,,,noh,sehän on sitä arkea,oon mä osannu onneksi paljon relata noiden suhteen,vaikka välillä väsyneenä itkua vääntää jos on kaaos talossa :ashamed:
 
Tervehdys.

Taas on paljolti tekstiä tullut. =)

äitsy80
ihmetteli kirjoituksiani. Niin olen itse syntynyt 3 viikkoa etukäteen ja painanut melkein sen 5 kiloa ja ollut 56cm pitkä. Henki oli lähteä napanuoran ja ison kokoni takia mutta luojan kiitos tajusin haluta ulos aikasemmin. Samoin sisareni ovat tulleet 3 viikkoa etukäteen ja yksi käynnistäen lääkäreiden tahdosta kun väittivät kasvavan liian suureksi. Niin että en ole järkyttynyt jos joku on sitä mieltä että vauveli saa syntyä rv 36 jälkeen ihan vapaasti. Koska kaikki ovat kehittyneet ja vain kasvaa loppuviikoilla hyvin vähän.

Itse olen niin laiska ettei se olisi edes mahdollista kohdallani mitenkään avittaa synnytyksen aikaisuutta. :LOL: Että mielummin valitsen sohvalla odottelun kuin kävelylenkin. :D

Eilen illalla ei ollut vieläkään liikehdintää. Mutta onneksi aamulla heräsin muljahduksiin. Mikä helpotus.

Ens viikolla on neuvola ja toivottavasti ei olisi tuo paino noussut kauheesti :whistle: Ihanaa taas päästä kuuntelemaan sydänääniä. Ja varmaan saadaan niitä neuvola aikoja tiheemmin kun silloin jo rv32+ jotain... :heart:

Nyt ajattelin hiukan pistellä joulumieltä ja alkaa koristelee piparkakkutaloa.

Niisku-neiti & rinsessa 31+2 :heart:
 
Piipi:n jatkokysymykseen. Kahdesta ekasta minulla on ollut kivuttomia supistuksia ja lievästi jomottavia ja mulla esim. flunssa/kuume on saanut säännölliset kivuttomat supparit aikaiseksi. Nämä eivät saaneet mitään aikaiseksi kohdunsuulle. Toisena minulla ovat olleet selkeästi kohdunsuulla tuntuvat supistukset, jotka ovat avanneet paikat (eka 35+6 2cm auki, toka 37+4 3cm auki). Nuo avautumiset tapahtuivat noin viikossa... Eka synnytys kesti 5h (37+4) ja toinen käynnistettiin (38+0) nopean ekan synnytyksen, pitkän sairaalamatkan (80km) ja riskiraskauden takia, synnytyksen kesto 2h50min. Tämä kolmas olisi myös tuon em. yhdistelmän takia käynnistykseen menossa, jos siis sinne asti päästään.

Nyt tässä raskaudessa on tuntunut nimenomaan noita kivuliaita ja avaavia suppareita. Ensi viikolla olisi kontrolli, joten sitten tietää millainen tilanne on, toisaalta oma olotila on kuin aikaisemmissa raskauksissa viikolla 36+, joten "hivenen" huolestuttaa. Neuvolasta käskivät lähteä synnärille mieluummin liian herkästi kuin odotella kotona...
 
Evaellen just se valkoinen on mullakin, tykästyin siihen heti kun näin siellä =) Syksylle hankin sitte ruskean haalarin missä on vähän vaaleanpunaista, mulla on itellä ulkoilupuku niissä väreissä niin ollaan sit tytön kanssa tekstiilikaksoset :LOL:

Voi helpotusta kun taas alkoi liikkeitä tuntumaan. tosin ihan muutaman minuutin mutta kuitenkin.

Millasia itkuhälyttimiä teillä on tai ootte miettiny, jotka aiotte hankkia?
 
Kokeneemmille kyssäri: milloin voi limatulppa irrota? Ja mitä se käytännössä merkitsee? Luin jostain että se vois irrota jo joskus 30-34 viikoilla.. Nuita rintakumeja oon katellu kans..mun äiti niistä kertoi. Yksi mun jännityksen aihe on (ai miten niin ensisynnyttäjä..) että multa ei heru maitoa. Mulla on myös ollut pitkällinen rintatulehdus atooppisen ihoni takia.. vaikka siis ei ole lapsia. Se kipu oli kyllä pahimmillaan "tajun vievä" että en sitä haluais.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Meillevauva:
Kokeneemmille kyssäri: milloin voi limatulppa irrota? Ja mitä se käytännössä merkitsee? Luin jostain että se vois irrota jo joskus 30-34 viikoilla.. Nuita rintakumeja oon katellu kans..mun äiti niistä kertoi. Yksi mun jännityksen aihe on (ai miten niin ensisynnyttäjä..) että multa ei heru maitoa.
Ensinnäkin peesaan tota maidottomuus-pelkoa... No, jos ei tuu, ni sit ei tuu... :/

Mikä ihmeen limatulppa?

Rintakumeista: oon kuullu, että ei suositeltais heti alkuun, ettei vauva opi "väärää" imutekniikkaa... Saman syyn oon kuullu myös siihen, et tuttia ei suositeltais ekaan pariin viikkoon käytettäväks... Mistä pirusta näistä ottaa selvää... :eek:

Mitäs mieltä olitte linnan puvuista? Musta oli aika pliisua meininkiä: Irinan puku ilahdutti, samoin se Globe Hopen perustajan. Halosellakin oli ihan onnistunut valinta, kuten myös Katri Helenalla ja Päivi Räsäsellä. Muut ei oikein jääny mieleen... :/

eva & peuhaava helmi
 
Tarppa Tosi hyvät nuo siun arvot, reilusti menee meiän neuvolan rajojen alla :)

mulish Hyvä kun muistutit nuista rintakumeista. Pitää lisätä sairaalakassilistaan :wave:

hilari Se rasva on Lansinohia tai tuttavallisemmin villarasvaa ;)

Meillevauva
Limatulppa voi irrota melkein milloin vaan, jolloin se ennakoi synnytystä 2 viikon sisällä. Toisilla se irtoa tosiaan viikkoja ennen synnytystä ja toisilla juuri ennen supistusten alkamista.
Kaikilla naisilla tulee maitoa, älä sitä huoli :hug: Toisilla runsaammin, toisilla niukemmin, mutta tuleepahan kuitenkin :) Joillain maito nousee myöhään, jopa 5 päivää synnytyksen jälkeen, mutta sekin on normaalia. Ahkerasti vaan imettelet aina, kun vauvalla on nälkä ja annat pullosta loput, jos tuntuu, ettei massu tullu täyteen. Pienikin määrä äidinmaitoa on hyväksi vauvan vastustuskyvylle :attn: Turha stressaaminen ja jännittäminen estää maidon herumista, joten rennosti vaan suhtaudut imettämiseen.

evaellen Limatulppa on siis se limaklöntti, joka on kohdunkaulakanavassa estämässä pöpöjen pääsyn kohtuun raskauden aikana.
Mie aion ottaa Mylle tutin mukaan laitokselle. Vauva ei sitä välttämättä tarvii, mutta toisilla on niin kova imemisen tarve (ilman näläntunnetta), että ei siinä kannata tissiä tuttina pitää. Mie en ole vielä nähny yhtäkään vauvaa, jolla tissin imeminen olis tutin käyttöön loppunu.

Pitäs varmaan laittaa turvalleen. Huomenna pitää käydä koululla ennen puoltapäivää ja miehen töitten jälkeen lähetään junalla Helsinkiin. Lauantaina lähetään ruotsinristeilylle :heart: Viedään joululahjat Ruotsiin veljien lapsille ja vietetään vähän yhteistä aikaa laivalla :heart:

Kiin ja My 31+3
 
c81
HUomenia.. aikaisin herällä kun piti heittää mies töihin että saa auton.. Olisi virasto kierros edessä, eilen tämä tyttö siis rouviintui, ja nyt pitäisi mennä anomaan uutta ajokorttia jne. Meni oikein hyvin, jaksoin seisoa alttarilla jne. :) Pikkuinenkin oli vihkimisen ajan potkimatta.. muuten on tullut parina päivänä kunnolal monoa, ja mieskin on nähnyt vihdoin miten maha pomppii kun pikkuinen tunkee jalkaa läpi nahasta :D

LInnanjuhlista: Mietin vaan miten Minttu Mustakallio jaksoi seisoa juhlissa kuumuudessa illan! Olisi jäänyt multa väliin! Eikös hän ole aika samoilla viikoilla kuin me? Katselin että ainakin masu on aika samaa kokoluokkaa..

Väsyttää.. taidan mennä vähäksi aikaa vielä peiton alle.

Mitenkäs muiden itsenäisyyspäivä meni??

t. rva C81 rv 28+4
 
huomenta |O

c: taitaa mintulla olla la ennen meitä, jostain muistan lukeneeni. varma en kyllä oo mut se maha näytti kyllä aika jätiltä :whistle:

noista rintakumeista, niitähän käytetään lähinnä siksi että jos on nännit rikki tai nänni ns. sisäänpäinkääntynyt tai muuten ei kovin esillä niin vauva saa siitä otteen. mulla synnärillä sitä ihan tarjottiin kun nänni ei ollu muotoutunut ja kotiin päästyä maito oli pakannu niin kovasti että nänniä ei ollu käytännössä ollenkaan. rintakumiahan käytetään vaan se aika mikä on pakko.

ja toi limatulppajuttu, ei mulla irronnu se kyllä kun vasta synnytyksessä et yksilöllistä toikin.

ja sitten eiliseen iltaan ja tähän aamuun |O

ukko kotiutu risteilyltä joskus kymmenen aikaan ja kunto oli mikä oli :kieh: sit rupes kuorsaamaan siihen tahtiin että mun oli pakko siirtyä tonnen pieneen sänkyyn ja sehän nyt on jotain 20 senttiä levee et tosi hyvin mahduin :kieh: yhtä pyörimistä oli koko yö ja illalla sain unenki vasta liki 12 ja sit heräilin ja aamulla sitte heräsin 6.15 siihen et ukolla oli herätys puhelimessa päällä |O |O |O |O ja ihan täydestä unesta heräsin et oisin hyvinki nukkunu vielä jonkun aikaa. nyt en sitte saanu enää unta enkä kauan uskaltanu maata ku ennen kasia jo pitää soittaa hammaslääkäriin. ette usko että vituloittaa! |O |O |O |O poika-raukka nukkuu tuolla viinahuuruissa, kohta pitää mennä herättelemään et onko ees elossa enää :snotty:
 
c81: Paljon Onnea tuoreelle Rouvalle :flower:

Meillevauva: Mulla, kuten oli myös Cruellalla, limatulppa on irronnut vasta ku synnytys on ollut jo käynnissä. Molemmissa on supistellut ensin säännöllisesti 2-3h ja sit olen tulpan bongannut (molemmista siis vielä kotona ollessa)
Mulla on noista rintakumeista tai oikeastaan tuttipullontutista esikoisen ajalta karmea kokemus. Vauva oli syntyessään pieni (2400g / 44cm) ja suu oli suurinpiirtein pikkurillinpäänkokoinen. Hän ei yksinkertaisesti saanut rinnanpäätä mahtumaan suuhunsa. Kätilö kiikutti hetimiten sitten rintakumia ja vauvaa yritettiin saada imemään täysin luonnottomassa asennossa. Mulla oli siis takana sektio, enkä päässyt vielä kääntymään mihinkään, joten makoilin selälläni ja kätilö piti vauvaa mahallaan mun rinnanpäällä. No eihän siitä mitään tullut...Ja tuo rintakumi oli vielä suurempi kuin rinnanpää, joten ei toiveitakaan, että vauva olisi saanut sillä hyvän imuotteen |O No seuraavaksi mulle sitten tuotiin tuttipullontutti, joka piti laittaa rinnanpäähän ja syötää sen läpi. Sillä syöttäminen onnistui, mutta teki aivan sairaan kipeää! Vauva imi rinnan sinne tuttiin ja rinnanpää meni usein pienille vesirakkuloille. Sinikkäästi yritin joka päivä syöttää myös ilman tuota kirottua tuttia ja vihdoin vauvan ollessa 3kk, hän oppi syömään suoraan rinnasta. Taistelu siis palkittiin. Kakkosen kohdalla olin päättänyt, että en todellakaan huoli heti tuota tuttipullontuttia, jos sitä tarjotaan. No silloin sitä ei onneksi edes tarvittu, sillä vauva imi heti rinnasta. Rintakumit ovat toisinaan erittäin paikallaan, mutta oma mielipiteeni on, että ilmankin kannattaa yrittää ja usein. Ilman niitä imettäminen on kuitenkin helpompaa, kun ei aina ensimmäiseksi tarvitse etsiä kumia.
Mullakin on huoli tuosta maidontulosta, tosin hieman päinvastainen. Maitoa on nimittäin molemmista lapsista tullut aivan järjettömän paljon. Esikoinen söi piiiiitkään vain toisen rinnan kerralla ja toinen oli sitten pakko lypsää sen hillittömän pakotuksen vuoksi. Rintapumpulla saattoi irrota hyvin 2,5-3dl toisesta.... Molemmista olen maitoa sairaalalle luovuttanut ja nytkin sitten kyselin asiaa jo etukäteen neuvolasta. Nyt kun asumme täällä maalla, niin maidon kuljetus sairaalaan tuntuu olevan tosi hankalaa. Viimeksikin vein maidon 3 kertaa viikossa aamulla klo 9 matkahuoltoon, eli melkoinen pelaaminen siinä on niiden tuttipullojen keittämisen lisäksi. Tuntuu vaan niin hullulta, että sairaalasta ei voida maitoa hakea vaikka tarve siellä on todella suuri. Ainakin täällä Taysin piirissä kunnat ovat erittäin eriarvoisessa asemassa tuon hakemisen suhteen. Joistakin naapurikunnista haetaan, toisista käy lähetys linja-autolla ja sit joissakin (kuten täällä ) ei ole mitään "palvelua". Tuntuu vain hullulta kaataa mahdollisesti tuo hillitön ylijäämä vain viemäriin...Tai eihän sitä tiedä tuleeko sitä tällä kertaa kuin mansikilta ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
noista rintakumeista, niitähän käytetään lähinnä siksi että jos on nännit rikki tai nänni ns. sisäänpäinkääntynyt tai muuten ei kovin esillä niin vauva saa siitä otteen. mulla synnärillä sitä ihan tarjottiin kun nänni ei ollu muotoutunut ja kotiin päästyä maito oli pakannu niin kovasti että nänniä ei ollu käytännössä ollenkaan. rintakumiahan käytetään vaan se aika mikä on pakko.
ok, mutta tarviiko sairaalaan sit ottaa omat mukaan? tai kerkeehän ukko varmaan tuoda semmoset lähiapteekista, jos on tarpeen, eikä niitä sieltä sairaalasta saa... :/ ja :hug: sulle cruella: kyllä on täälläkin välillä vituloittanut nuo kännisreissujen jälkeiset yöt. meillä isäntä ei kylläkään kuorsaa, onneks, mutta joskus on ollu "huonovointinen" siten, että on yrjönny koko yön veskissä. ja enhän mä osaa nukkua, jos toisella on paha olo. no, *kopkop*, ei oo nyt lähiaikoina ollu ihan ördässä. saas nähä ens viikolla, kun sillä on valmistujaiset ja ovat lähdössä poikien kanssa juhlimaan. :headwall:

ONNEA c81! :flower: :hug: miltäs tuntuu? =)

hauskaa ja rentouttavaa stokiksen reissua kiin! kuulostaa siltä, että teillä ois mukava viikonloppu tiedossa.

ja sit omaan nassuun: musta tuntuu, että mulla on supistellu jo pidemmän aikaa... :/ viime yönä taas massu ramppaili ja tuntu myös selkä kipiältä. jossain vaiheessa sit huomasin, et massu on ihan kivikova. :eek: mulla on rampannu muulloinkin tää massu, mut oon aatellu, et ne on aina suolistojutskia, mut oiskohan nekin ollu osittain suppareita? oisko nää nyt niitä harjotuksia? :/ no, enivei, tiiistaina lekurilla käydessäni paikat tsekattiin, eikä ollu toosa yhtään auki ja kiinteäkin oli. =) ja noihin suolistojutskiin palatakseni, otin tänään aamupalan yhteydessä sitä movicolia, mutta emmä nyt tiedä toimiko yhtään sen paremmin kuin ilman sitä... no, ok, joka päivä ei oo toiminu ollenkaan, vaik ennen raskautta aamup*ska oli saletti. onpa taas jutut... B) joka tapauksessa, olin ajatellu, et oisin menny salille tänään, mutta ehkä nyt sit en meekään... jospa joogais vähän himassa. käykö moni muuten vielä salilla ja miltä on tuntunut?

linnasta vielä: jaana pelkosellakin oli muuten oikein kiva staili ja kyllä tuo tanja saarelakin on aina niin karismaattinen, samoin kuin seela sella. pidin myös sofi oksasen itselleen sopivasta tyylistä ja kiira korpikin oli oikein kaunis. minttu mustakalliolla oli kiva massu ja olihan siellä joku muukin massu pystyssä, mut en nyt muista kuka...

palaillaan taas, taidan mennä pötkölleen,

eva & helmi 31+2

 
c81
Alkuperäinen kirjoittaja evaellen:
ONNEA c81! :flower: :hug: miltäs tuntuu? =)
Hmm.. kyllähän tää tästä :) Totuttelua uuteen nimeen.. :D Mutta ihan hyvältä, on jotenkin 'turvallisempi' olo - ja pääsi vanhasta ex-miehen nimestä, niin tavallaan ei menneisyys kummittele enää sillä tavalla joka päivä.. (kuulostaa sekavalta, mutta jos nyt joku ymmärsi mitä tarkoitan..)
 
Hyvät huomenet =)

vai linnan juhlia on seurailtu. Minä en periaatteestakaan niitä katso, kun en oikein ymmärrä sitä touhua, isolla budjetilla käydään vähän tanssahtelemassa ja herkuttelemassa, kun samaan aikaan niin suuren suuri määrä suomalaisia näkee suoraan sanottuna nälkää ja viettää unettomia öitä kun laskut kasaantuu. Mut nää on taas niitä ikuisuuskysymyksiä joista vois jauhaa tuntitolkulla. Pikkuveikka täällä kuuluu nuorisovaltuustoon, ja olivat nyt järjestäneet kylän nuorisolle omat linnan juhlat, sellaisesta tykkään. Ja tuossa lähi paikkakunnalla oli ihana idea kutsua kaikki 10-vuotiaat itsenäisyyspäivänjuhliin, saivat kätellä kaupunginjohtajaa ja voi kun se oli ollut jännää niille lapsille =) Kiva idea.

Pakko sanoa kyllä tuohon maidon tuloon, kun joku sanoi että kaikilla naisilla tulee maitoa.. itsellänihän ei kokemusta ole, mutta kaverille kävi niin että maitoa ei yksinkertaisesti tullut, sinnikkäästi kyllä yritti ja yritti mutta ei, lopulta hän sitten sairastui masennukseen koska tunsi olevansa huono äiti.. oli niin toivottu raskaus ja kaikkea, mut ei sitten mennytkään suunnitellulla tavalla. Myös meidän suvun naisilla on ollu tosi huono menestys imettämisen suhteen melkeinpä kaikilla, joten vähän kyllä jännättää että miten itselle käy. Yrittää aion totta kai, mutta jos ei onnistu niin en aio siitä syyllisyyttä tuntea.

c81 onnittelut :flower:

Sit tosta movicolista, musta se ei kyllä mikään hirveän tehokas ole ja oon käsittänyt niin että sitä käytetään pidemmän aikaa että tuloksia tulee. Vuodeosastolla sitä juotettiin melkein kaikille vanhuksille, joillekin parikin kertaa päivässä. Itselläni toimii parhaiten kahvi, saa aamulla vatsan ihan takuulla tyhjäksi :LOL:

Evaellenille taas, mullakin noita suppareita luultavasti on alkanut olla, en oo ihan varma mut välillä vatsaa kiristää ja menee ihan kovaksi, ja sitten helpottaa. Ei satu, ei tunnu oikeastaan miltään, kiristää vaan.

Cruellalle sympatiat huonosti nukutusta yöstä, mulla on kanssa tommosia joka ikinen kerta kun miehen tekele on jossain. :hug:

Mitähän vielä..? Ei muista kaikkea :D Hyi kun on etova olo taas ollut koko aamun. Ai niin! Täällä oli muillakin vissiin niitä näköhäiriöitä? Semmosia inhottavia migreenipalloja näkyy välillä. Onko neuvoloissa sanottu niistä mitään? Verenpaineet ja pissa ok, ei päänsärkyä mut turvotusta on.

31+4
 
Voi hemmetti mikä yö takana. Supisteli ja koski. Kuuma oli ku saunassa. Nyt aamu menny sit itkies ku niin väsynyt. Tyttö kerhossa mut 1 vuotias villikko pitää huolen ettei saa levätä yhtään. Eikä meillä ole ketään apua täällä. Niin väsyny tähän :'(

Noista rintakumeista. Jotu kätilöt jopa sanoo ettei niitä suositella ollenkaan. Itsellä hyvä kokemus niistä. Imetin melkein kuukauden niiden kanssa. Ei ollu mitään ongelmia etteikö poika olis suostunu syömään sit ilman sitä. Kun olis ton tienny jo sillo kun tytön sain. Mun nännit meni niin rikki että imetys pikkuhiljaa jäi vaan.
 
Käytiin taas neuvolassa. On neuvolan mummeli jotenkin ystävällisempi! Paino on noussu noin puolen kilon viikkovauhdilla eli mulle riittävästi. Hemppa on laskennut joten satunnaisesti kantsii rautaa ottamaan. Ukkorakas sit suurin piirtein kärräsi mut apteekin ovelle (oli tietty kiinni..) :heart:
Mitähän muuta.. 13 työpäivää jäljellä B). Seuraava neuvola onkin joulun välipäivinä.

Meillä kans ukko oli toissailtana työpaikan pikkujouluissa.. Kavereiden kanssa kun oli, niin tuli kotiin aikaisin. Nyt sitä ei ollu tullu kotiin aamukuuteen mennessä jolloin mä soitin sille että missä pirussa sä oot. Oli kuulemma ollut 2-4 tuntia (aika vaihteli joka kerta..) ollu taksijonossa. Silloin ku soitin sille, olin hieman kiukkuinen. Sit ku se tuli kotiin, ei kiukuttanut. Se oli ihan umpijäässä.. Haisi ku rankkitynnyri joten mä tuuletin ja hihittelin koko päivän :whistle:

 
Babygirl: Minäkin luovutin edellisestä maitoa. Meillä on tosiaan tuonne synnärille 80km, joten keräilyä ei myöskään ollut. Itse pakastin maidot suoraan pakasterasioihin ja vein joka toinen viikko kylmälaukuissa synnärille. Eli ei ollut suuri riesa. Tuo viemäriin kaatamisessa ei tosiaankaan ole mitään järkeä. Ekasta mulla oli lääkitys, jolla ei voinut luovuttaa, joten tuosta viemäriin kaatamisesta on kokemusta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja siruko:
vai linnan juhlia on seurailtu. Minä en periaatteestakaan niitä katso, kun en oikein ymmärrä sitä touhua, isolla budjetilla käydään vähän tanssahtelemassa ja herkuttelemassa, kun samaan aikaan niin suuren suuri määrä suomalaisia näkee suoraan sanottuna nälkää ja viettää unettomia öitä kun laskut kasaantuu. Mut nää on taas niitä ikuisuuskysymyksiä joista vois jauhaa tuntitolkulla. Pikkuveikka täällä kuuluu nuorisovaltuustoon, ja olivat nyt järjestäneet kylän nuorisolle omat linnan juhlat, sellaisesta tykkään. Ja tuossa lähi paikkakunnalla oli ihana idea kutsua kaikki 10-vuotiaat itsenäisyyspäivänjuhliin, saivat kätellä kaupunginjohtajaa ja voi kun se oli ollut jännää niille lapsille =) Kiva idea.
tää on tosiaan ikuisuuskysymyksiä, joten ei paljon viitti. mut vähän kuitenkin... ;) 1) linnaan kutsutaan myös paljon eri kansalais- ja ammattijärjestöjen edustajia, eli tavallisten kansalaisten edustajia (ja sitähän ne kansanedustajatkin on) 2) juhliin käytettävä budjetti voitaisiin toki käyttää tärkeämpäänkin, mutta niin voitaisiin moni muukin budjetti tässä maassa... 3) ko. rahasumma ei ole pois valmiiksi köyhiltä ja nälkäänäkeviltä 4) mielestäni myös tavallisen kansalaisen kuuluu saada sirkushuveja verorahoillaan: minä ainakin katson ko. juhlia mielelläni ja myös osallistun veronmaksajana mielelläni ko. juhlien maksamiseen. mut nää on tosiaan näitä, joista kaikilla saa olla oma mielipide. =)

sit vähän noista 10v. itsenäisyyspäivänjuhlista: täällä hgissähän pormestarin isännöimät itsenäisyyspäivänjuhlat neljäsluokkalaisille ovat jo perinne. se on myös hieno idea, mutta eipähän se kovin mukavaa ole, ettei pysty osallistumaan, jos ei ole varaa juhlavaatteisiin & -kenkiin. jos järjestetään koko kansalle juhlia, joissa edellytetään tiettyä pukeutumista, pitäisi mun mielestä myös järjestää, että kaikilla on oikeasti mahdollisuus niihin osallistua.

mä nukuskelin tossa kolmen tunnin aamupäiväunet. gutaa teki! kohta vois alkaakin jo lounasta valmistelemaan...


 
voi hit*o! nyt se iski se flunssa jota oon onnistunu välttämään koko syksyn, korvaan sattuu ihan pirusti ja yritin soittaa tuohon terveysasemalle että jos olisivat tarkistaneet onko tulehdusta niin sieltä EI TAAS VAIHTEEKSI VASTATA PUHELIMEEN! pitää mennä 4 jälkeen kaksille iltapäivystykseen, voi vaan joutua jonottamaan monta tuntia,ei jaksais..

mulla on ruvennu lantiota vihlomaan ihan pirusti, luin jotain siitä lantion löystymisestä, mut se meni multa aika lailla ohi, onko muilla ollu samaa oiretta? mitä se sitten niinku käytännössä tarkottaa? onko huonoki juttu?
 
Valvoin koko yön, kun ei uni tullu :/ Nytkö se yökukkuminen alkaa miullaki?
Join illalla kokista, saattaa johtua siitäkin. Mie olen niin herkkä nuille kofeiinipitosille juitsuille.

Tuosta maidontulosta. Juu ei kaikilla välttämättä tule maitoa, mutta se on TODELLA harvinaista. Yritin lohdutella Meillevauvaa, kun sitä pelottaa maidon tulemattomuus, joten kiitos, että tuhositte miun tsemppiyritykset :D

Myötätuntohali supistuksista kärsiville :hug: Miulla on vaan liitokset kipeet, en edes huomaa supistuksia, ihmettelen vaan miten maha on niin kova :D Vähäsen vaan kiristelee joskus, mutta ehkä mie pääsen vielä "nauttimaan" siitäkin vaivasta kun supistelee kipeesti.

piipero Miulla kans juilii lantiota ja lonkkaniveliä niin pirusti :kieh: Istumiset ja istumasta nousut on välillä hankalia, samoin sängyssä kääntyminen. Tuntuu, et olis lonkkanivelet sijoiltaan. Yritän ajatella, että mitä kipeemmät lonkat, sitä enemmän vauvalla on tilaa tulla :) Pitää yrittää parhain päin kääntää kaikki :heart:

Nyt pakkailemaan. Lähetään 1½h päästä :wave: Mukavat viikoloput :flower:

Kiin ja My 31+4
 
Kiireessä kirjoitan, tyttö herää ihan kohta ja sitten on mentävä... joten älkää ihmetelkö jos juttu loppuu töks :D

Imetyksestä on kuitenkin ollut paljon puhetta ja siihen ajattelin kommentoida. Meillevauva taisi sitä maidontuloa epäillä, se on suurelta osin henkisen puolen juttu niin että mitä enemmän asiaa stressaa niin sitä heikommin heruu. Joten parempi olla turhia murehtimatta, tosin se on vaikeaa, tiedetään. Mulla alkoi imetys jotenkuten sujua vasta kun itkua vääntäen komensin miehen hakemaan korviketta valmiiksi kotiin ja luovuin siitä ajatuksesta että "sen on vaan pakko onnistua". Kun stressi hellitti, niin imetys alkoi sujua... mulla oli kaikkiaan vaikea imetysaika rintaraivareineen ja imemislakkoineen, ja 2 kk iästä lähtien ei tyttö huolinut pulloa lainkaan joten pakko oli vaan yrittää imettää vaikka se oli jatkuvaa taistelua. Mutta 9 kk imetin kuitenkin ja maitoa riitti hyvin vaikka muuten sai pinnaa venyttää koko touhun kanssa. Ei kuitenkaan kaduta se taistelu =) sillä nyt tuntee itsensä hyvin valmistautuneeksi koko touhuun.

Vinkkejä yhden vaikean imetysajan kokeneelta :D : hankkikaa tietoa jo etukäteen, imetystukilistan sivut on tosi hyvät ja asiapitoiset. (www.imetystukilista.net) Ilman noita sivuja mun imetykseni olisi jäänyt jo alkumetreille. :ashamed: Hiukan liikaa "hehkutusta" siellä on mun makuuni mutta kun poimii sieltä sen asiatiedon, niin on tosi hyvä apu eri imetysongelmisssa. Muun muassa maidon herumisesta löytyy sieltä paljon tietoa.

Rintapumppu oli mulle ihan ykköshankinta, Ainun käsipumpulla sai vaan tissit kipeiksi |O mutta Aventin vastaava oli tosi hyvä. Helpotti kun maitoa välillä pääsi kertymään tytön lakkoillessa, muuten olisikin voinut aika tuskainen olo...

Rintakumit oli mulla välttämättömät alussa, ilman niitä ei olisi imetys onnistunut lainkaan. Silti kehotan ensin kokeilemaan ilman, sillä meillä niistä vieroitus oli tosi vaikeaa... jotkuthan imettää niillä koko imetysajan, mutta siihen ei kehoteta koska ne pidemmän päälle saattaa vähentää maidon määrää. Niistäkin löytyy tietoa imetystukilistan sivuilta. Meillä ainakin sai niitä synnytysosastolta lainaan sairaalassaoloajaksi, ostin kyllä jo kotiinkin valmiiksi. Kannattaa ostaa enemmän kuin yksi paketti, mä totesin että 6 kpl on aika toimiva määrä jos joutuu tiheään imettämään, niin riittää kun pesee pari kertaa päivässä (tietty aina käytön jälkeen huuhtelee heti kylmällä vedellä).

Lansinoh on älyttömän hyvä voide kipeisiin nänneihin, sitä kannattaa ostaa varastoon. Sekä sellaista rasvasidosta missä ei ole antibioottia valmiina, siitä voi leikata sopivia palasia nännin ja liivinsuojuksen väliin niin auttaa nännihaavoihin.

Imetysliivit kannattaa olla alkuun joustavat ja kaarituettomat, niin ei pääse maito pakkautumaan niin helposti. Ja liivinsuojuksia kannattaa ostaa varastoon enemmän kuin yksi paketti. :LOL: Mulla oli kyllä suihkutissit... :D

No, nyt ei tule mieleen muuta. Mutta positiivisin mielin vaan imettämään, aina siinä pieniä ongelmia tulee vastaan mutta niistä voi päästä yli positiivisella asenteella ja sitkeydellä. Eikä kannata tehdä elämän ja kuoleman asiaa koko jutusta, veljen vaimo ei voinut lääkityksen vuoksi imettää lainkaan ja oikein terve ja tyytyväinen tyttö kasvoi. =)

Kaiken pelottelun jälkeen vielä lisäys: vaikka se imetys voi etukäteen pelottaa ja kuulostaa hankalalta, niin alkuvaikeuksien jälkeen se on niin ihanaa :heart: kun on vauva kainalossa imemässä, se on kyllä kaiken vaivan arvoista se touhu vaikka välillä tekee mieli heittää hanskat tiskiin! =)

Hissukka rv31+4
 

Yhteistyössä