** Helmikuun Helmet** joulukuu

Vanamo kyseli sitä vauvan kokoa, kai :ashamed: Vastaan kuitenkin kun kerrankin jotain tiedän, että meidän vaava oli rv 29+4 1443g. En oikein ymmärtänyt oliko hyvä vai ei kun vähän niinkun sanoi että oli hoikkanen vauva, siis kooltaan, mutta että paino on niinkun pitääkin... puheli vähän niiko ittekseen, en ymmärtäny, mut säikähdin sitä "hoikka vauva" kohtaa... oonko pitäny sitä nälässä ?? :'(

Mie ostin sen PMMP:n Puuhevosen just tänään siskon 2-vuotiaalle tytölle lahjaks:) Pitäis vielä keksiä mitä sen pikkuveikalle ostais, toisaalta se on vasta puolivuotias niin se tuskin järkyttyy jos nyt en tänä jouluna sille mitään keksi... :p

Mies ei enää jaksa tajuta mun töissäkäyntiä, enää en uskalla pientäkään vihlasua mainita ääneen kun alkaa kauhee saarna... Mutta kun voin ihan hyvin, paremmin kun koskaan oisin voinut kuvitella. Se sano eilen että mitenköhän se pääsis mun holhoojaks kun ei meno rauhotu muuten :ashamed:

Eli siis voisin vastata siihen kun jotkut on jo vähän tympääntyneitä raskaanaoloon niin... musta tää on aika kivaa aikaa :) Onhan tää toki mun eka, mutta ehkä siks, kaikki on niin uutta ja ei vielä osaa odottaa että miten kauheeta tai kivaa tai mitä vaan se synnyttäminen oikeasti on...

Jotkut kertoo synnytystarinoitaan ja sit sanoo äkkiä että kauhee ei pitäis puhua sulle tällasia, mutta ei ne tarinat mua mitenkään hetkauta. En osaa edes ajatella että voi jos mulle käy noin...

Tajuan kyllä että mulla on joku ötökkä masussa, mutta en millään tahdo tajuta että kohta se syntyy ja sit siitä täytyykin huolehtia jatkuvasti... Mua pelottaa etten osaa pitää sitä edes viikkoa hengissä, niin mulle käy aina kukkienkin kanssa vaikka YRITÄN todella hoitaa niitä oikein... Ja kukat on vissiin aika helppoja verrattuna ihmisvauvaan :eek:

Pitääpä mennä välillä syömään että meijän hoikka vauva sais vähän lihaa luitten ympärille...
 
Pusuapina lohullista et jollain muullakin on yhtä epätodellinen olo :hug:
Mä tosin en niinkään pelkää osaanko hoitaa vauvaa, vaan se et miten sopeudun vauvantuloon.. :ashamed: tosi karseelta tuntuu, ku on niiin pitkään kaivannu omaa lasta ja sitten kun sitä odottaa, ni pelottaa ihan hirveesti!
On tämä kuitekin se kaikkein suurin muutos mitä elämässä on tähän mennessä tullut tapahtumaan!
 
Hei haluaako joku helpon ja hyvän pipariohjeen.. tulee pehmeitä pipareita.
500g rasvaa
6dl sokeria
4dl siirappia
4rkl piparkakkumaustetta (1 pussi)
4 munaa
8tl soodaa
18dl vehnäjauhoja

Kaikki aineet sekoitetaan, älä vaivaa. Annoksesta tulee PALJON
Annos pitää tehdä viimeistään edellisenä päivänä valmiiksi ja säilyttää jääkaapissa. On helpompi leipoa. Paisto 175C 8-12min
 
Ite ajattelin tehä tuosta annoksesta vain puolet, ku on siinäki ihan tarpeeksi meille syömistä. Sit teen toisen vähän pienemmän ja kovemman taikinan, josta teen isot piparit ja piparitalon.
Jouluvalmisteluja sen verran olen alotellu, et kummilasten lahjat alkaa olla valmiina ja joulukortit on kuoritusta vaille valmiit. no en ajatellu mitenkään isommin alkaa ressiä repimään, vähän parempi siivous ja se on siinä. Jouluruokiakaan en isommin tee, ku käydään kummanki kotona syömässä. Tietty kinkkupaistetaan, suklaata ja muuta naposteltavaa. Tää on meidän ensimmäinen joulu samankaton alla. Vuos sitten vietettiin aatot tahoillamme (ku tiedettiin et on kumpaisellekki "viimeinen vapaajoulu"), joulupyhät sit reissattiin yhessä.
Aattona päivällä mennään luultavasti isännän kotia syömään ja illalla mun pikkusiskolle pukkia vastaanottamaan. Joulunpyhinä sit varmaanki käydään kumpaisenki kotona syömässä ja sukuloimassa..et sukujoulu :D
 
Pöhinä:

Luoja, kuinka tää pää voi vielä pehmetä enempää... :LOL: :LOL:
Kyllä on pehmeenä pää täälläkin. Aamulla pakkasin isosta piparirasiasta eskariin mukaan pipareita peltiseen laatikkoon, oli tarkoitus että isompi rasia jää kotiin. Lähdettiin eskariin ja tyttö kantoi käsissään peltirasiaa jossa pipareita, jotka eskariin piti viedäkin. Noniin, mä tulen takaisin kotiin kun oon likan heittänyt koululle ja ihmettelen että mihin ihmeeseen laitoin sen isomman rasian. Katsoin jääkaapin ja astiakaapin ja kaikki paikat ja olin jo oikeesti ihan vakuuttunut että tontut on vieny sen. Mut sit tajusin et se peltilaatikko ei ollut mahtunut reppuun, siksi esikoinen kantoi käsissään ja mietin että miksei mahtunut.. NO OLIN LAITTANUT SEN ISOMMANKIN RASIAN SINNE MUKAAN. Hiivatin toope!! Onneks olivat syöneet vaan peltirasiasta. Ja esikoisellahan oli tää diabetes.

:LOL: :LOL:

Ja toinen juttu. Myin auton tossa pari viikkoa sitten ja meen sit katsastusasemalla luovarin kanssa että verot saatais katki ja vakuutukset. No siinä tuli sit jotain mutkia matkaan, kun oli rahoitusyhtiön omistuksessa ollut jne. Nä minähän sitten hämmentyneenä akan itkeä siinä. KATASTUSASEMALLA!! Prkl! Oli varmaan kassoilla ihmettelemistä että mitä ihmettä toi nyt auton takia itkee. PAh.

Pusuapina:
Tajuan kyllä että mulla on joku ötökkä masussa, mutta en millään tahdo tajuta että kohta se syntyy ja sit siitä täytyykin huolehtia jatkuvasti... Mua pelottaa etten osaa pitää sitä edes viikkoa hengissä, niin mulle käy aina kukkienkin kanssa vaikka YRITÄN todella hoitaa niitä oikein... Ja kukat on vissiin aika helppoja verrattuna ihmisvauvaan :eek:
Hei,mä olen ihan samalla fiiliksellä. Paitsi et uskon et kukkien kasvattaminen on vaikeempaa!! :D
 
Tervehdys =)

Pusuapina mietti myös vauvansa kokoa ja musta toi painoarvio 1400g kuulostaa ihan normaalille. Tekayn sivuilla on ainakin hyvin tietoa aina viikko viikolta sikiön koosta, vaihteluväli niissä saattaa olla yli puoli kiloakin eli kyllä sun vauva varmasti suokaa saa riittävästi =)

Ponnistusasennoista, mä haluaisin myös joko istuviltaan tai kontillaan kokeilla vaikka hyvin se on puoliksi istuviltaankin kaksi kertaa sujunut =)

Neuvolassa tuli käytyä eilen ja samalla oli myös lääkärikäynti joka osoittautui kyllä ihan turhaksi kun nuori tyttö ei oikein tiennyt mistään mitään :kieh: Paikat pehmenneet mutta kiinni, kanavan pituutta ei lähtenyt arvioimaan kun ei viimekään lääkärikäynnillä ollut niin tehty, teki mieli kyllä sanoa että harvemmin kanavan pituuksia merkkaillaan 7+4 viikoilla mutta näillä viikoilla sillä olisi jo ollut merkitystä :kieh:

Paineet ja pissa ok mutta hemppa oli taas laskenut ollen nyt enää 107 :| Rautaa olen ottanut koko ajan parina päivänä viikossa yhden tabun per päivä ja muina kaksi tabua ja sitä nyt ihmettelinkin kun oli silti laskenut.

Sf-mitan otti tämä lääkri ja sanoi että kolmisenkymmentä, ei enempää kuin 32 ja ihmettelin kovaa kasvua kun viimeksi 26. Korttiin oli kuitenkin arponut luvun 29 :LOL: Eli jotain niillä main se varmaankin on, yläkäyrillä mennään tasaisesti =)

Tarjontaa ei kokeillut käsin vaan ultralla aikansa pyöriteltyään hihkaisi että täällä on pää ja anturi oli mun masun vasemmalla sivulla, totesi sitten että poikittain olisi mutta tutkimuksen jälkeen vauveli mua monotteli kyllä ihan rehdisti kylkeen :D Ja mun mielestä ruudulla ei missään vaiheesa näkynyt vauvaa selvästi, ei päätä ei jalkoja että taisi perustua silkkaan arvaukseen :LOL:

Seuraava käynti onkin sitten jo parin viikon päästä ja sitten kuulemma kirjoitellaan lähete äitipolille. Sinne siis käynti sokerien vuoksi ja en edelleenkään saanut selville mitä siihen sisältyy. Mulla on kuitenkin yksityiselle varattu aika 36+ viikolle ellei tonne äitipolikäyntiin kuulu sit läääkärintarkistusta.

Mun täytyy taas kommentoida yhteen juttuun mitä täältä palstalta olen lukenut, enkä tahdo ketään tällä loukata vaan tuon vain oman mielipiteeni ilmi =) Mä ymmärrän kyllä ettei kaikki nauti raskaana olosta eikä tarvikkaan, se vauvahan on pääasia :heart:

Eikä kaikki raskaudet ole todellakaan äidille helppoja eli kaikenlaisia vaivoja on ja tämä palsta on hyvä paikka tuntojaan purkaa, oli ne sitten iloisia, surullisia, negatiivisa tai mitä tahansa.

Mutta se mitä en voi ymmärtää on se että osa toivoo vauvan syntyvän 36 viikolla :eek: !!

Nyt kaikki ajattelee et tuolla on helppo raskaus joten se ei tiedä mistään mitään mutta kerrottakoon tähän väliin että viikolta 15 alkaneet päivittäiset liitoskivut jotka aiheutavat todella kovaa häpyluun ja lonkkien särkyä vaikeuttaen liikkumistani, helvetilliset suonikohjut jaloissa ja vieläpä jopa jalkovälissä, matalan hempan ja muiden tekijöiden aikaansaama väsymys, unettomat yöt ja päivittäin monet ja kipeätkin supistukset rajoittavat elämääni kiitettävästi :kieh: :LOL: Olen juu kotona lasten kanssa, 5 vee ja 1,5 vee mutta meidän perheeseen kuuluu myös karvaisia lapsia runsaasti joten jokapäiväisen kodin-ja lastenhoidon lisäksi päivittäin hoidan 13 hevosta, 4 koiraa ja 5 kissaa ja löytyypä vielä pari pupua ja yksi vuohikin :LOL: Ja vaikka raskauden tuomat vaivat vaikeuttavat näitä jokapäiväisiä askareitani en missään nimessä haluaisi vauvan syntyvän yhtään ennemmin kun on 38 viikkoa täynnä!

Viime raskaudessa olin rajoittanut supistusten vuoksi kaiken ylimääräisen liikkumiseni kunnes 37 viikkoa tuli täyteen, sen jälkeen tein hiljalleen hiljakseen talli- ja pihahommia ja pieniä kävelylenkkejä eikä mennyt kuin 5 pv synnytykseen. Vauvalla laski sokerit alas, ei tahtonut jaksaa syödä kun oli niin unelias ja bilirubiinit nousi. Siinä kun itkien yritin syöttää nukkuvaa vauvaa väkisin välillä tissistä ja pullosta että sokerit saataisiin pysymään kohdallaan ettei tarvitse vastasyntyneiden osastolle glukoositippaan viedä pikkuista ajattelin et jos vielä lapsia saan ja supistelut vaivaa ennen aikojaan niin rajoitan liikkumisiani kunnes 38 viikkoa on täynnä.

Täysiaikainen raskaushan kestää sen 38-42 viikkoa eli silloin vauva on valmis eikä mun mielestä mitkään muut kuin vakavat riskit joko äidin tai vauvan terveydelle ole syy saada vauvaa ennemmin syntymään. Eli malttia muutkin vaiuvaiset mammat, valitetaan ja ruikutetaan täällä vaivojamme mutta annetaan vauvojen kypsyä rauhassa riittävä aika =) Ei tässä pitkä matka kuitenkaan enää ole kun päästään nuuskimaan ihania vauvojamme :heart: :heart:

Tiedän että tämän mielipiteen tuominen julki saattaa herättää keskustelua mutta sitähän varten tämä palsta myös on =)

Nyt nälkä kurnii joten syömään on mentävä :wave:

äitsy ja pieni 29+4
 
Pari päivää kirjottamatta ja tekstiä on taas monta sivua, kyllä ootte aktiivisia!

Että kauheesti ei tuu kommentoitavaa kun sisään meni toisesta ja ulos toisesta... Se on muuten jännä et sit kun oon tuolla ulkona koiran kanssa niin tulee mieleen et ainiin siitä piti sille sanoa... mutta tässä sitä ei muista...

Ihan ekaks kysyisin että onko kaikki saanu päätöksen koska ä-loma alkaa? Koska mä en oo mitään saanu, eikös pikkuhiljaa pitäis jo tulla kun netin mukaan alkais 21.1?? Ois se kiva töihinkin sanoo satavarma päivä... :whistle:

äitsy mä oon samaa mieltä sun kanssa tosta, sitä parempi mitä kauemmin saa vauvat masussa kasvaa, kyllä sitä muutaman viikon pidempään jaksaa kärvistellä kun tietää mikä sen tulos on :heart: Tosin mä oon varmaan aika helpolla näissä (ainakin toistaseksi) päässyt, tai sitten en vaan ota niin rankasti jokaista vaivaa. Toki ymmärrän että toiset on tuskasempia mutta kuitenkin.

Ja tohon kukkien hengissäpitämiseen voin sanoa että kyllä se on paljon vaikeempaa kun lapsen, mä en meillä kukkiin koske (ei niitä kyllä kovin montaa ole...) jotta ne säilyis. Ja saman oon sanonu töissäkin ja on erittäin harva kerta kun olen ne joutunut kastelemaan...

Mitähän muuta, no täytyy kirjottaa sitten kun muistaa (jos muistaa...)!

Vinja ja Urmi 28+2
 
zuku Mie yritän ajatella näistä negatiivisista tuntemuksista ja peloista, että ne valmistaa minnuu vastuuntuntoseksi äidiksi. Jos ei yhtään huolettais miten vauvan kanssa pärjä tai ei välittäis miten menee niin onko sillon realiteetteja mietitty ollenkaan? En nyt väitä, että huoleton vanhempi on huono vanhempi vaan yritän tuolla ajatuksella tsempata itteäni :)

äitsy En kyllä tosiaan halua vauvan syntyvät ennenaikasena sen takia, että itellä on hankala olla :eek: Miulla on jotenkin sellanen kutina, että tyttö syntyy vasta la:n jälkeen, joten en elättele toiveita, että ennen sitä tapahtuis mitään. Alan jänskätellä ja harjottamaan kolmea S:ssää vasta parasta ennen- päiväyksen jälkeen :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
Noista resepteistä.. Olisko kellään hyvää porkkanalaatikkoreseptiä tiedossa. Vai voiko siitä pahaa tehdä? Mä voin kyllä mut yleisesti.
Minä en itse voi sietää porkkanalaatikkoa, jossa on riisiä. Siksipä meillä tehdäänkin porkkanalaatikko mannaryynejä käyttäen. Ihanan pehmeä ja tasainen rakenne (vähän kuten lanttulaatikossa) ja mikä parasta; porkkanan maku tulee oikeasti esille :p

--------------------------------------------------------------------------------
1 kg porkkanoita
2 dl vettä (keitinlientä ) / kasvislientä
3/4 dl mannasuurimoita
1/4 tl muskottipähkinää

- keitä porkkanat vedessä, ota neste pois ja soseuta
- jäähdytä
- lisää mannaryynit ja nestettä sopivasti (sellainen hyllyvän pehmeä seos, tosin on makuasia kuinka kosteaksi haluaa laatikkonsa)
- mausta ja tarkista maku, joskus olen tainnut lisätä vielä hieman siirappia
- kaada voideltuun vuokaan (ko. ohjeella tulee 0,5 litran + 0,85 litran alumiinivuualliset)
- paista 150 C noin 1,5h
-----------------------------------------------------------------------------------
 
äitsy80 ihan kiva, että jokainen tuo omaa mielipidettään esille, eikä pyörittele omassa päässään yksin =) Minusta jokainen saa toki olla mitä mieltä haluaa, mutta pitää myös muille suoda oikeus olla omaa mieltä =)

Mitä tuohon 36 viikkoon tulee, niin en sinänsä toivo, että syntyisi, mutta SAA syntyä, jos on syntyäkseen =) Kyllä silloin on jo ihan riittävän valmis, toki aina parempi mitä lähemmäs la:ta mennään =)

Mulla kolmas raskaus meni kaikista pisimmälle, rv 41+1, ja juuri se vauva oli kaikista sairain syntyessään (2 kolmesta on ollut vauvateholla synnyttyään)...jos olisi tullut aiemmin, niin oltaisi vältytty mm. keuhkokuumeelta, keskoskaapilta ja lisähapelta...että siinäkin yksi syy, miksi haluaisin, että sais ennemmin tulla hieman aiemmin ;) Mutta toki vasta siinä vaiheessa, kun on valmis =)

Mutta muistakaa, että jokaisen mielipide on tärkeä ja oikea!!! :wave: :wave:

Jahvetti 31+6
 
Tervehdys.

Olettepa aktiivisesti kirjotelleet.

Minusta vauva SAA tulla jos on tullakseen siinä 36-37 rv:n tiennoilla. Olisi tarpeeksi kypsä. Mutta ekaa kun odottelen niin enpä oikein osaa odottaa millä viikoilla syntyis.

Kuinka helposti olette lähteneet soittamaan esim. äippäpolille jos vauva ei ole liikuskellut. Meillä pikkuinen on viimeksi eilen liikuskellut ja tänään ei mitään. Olen yrittänyt makoilla ja puhua ja hiukan makeeta syönyt kun jotkut ovat sanoneet sen saavan vauvelin liikkeelle. Hiukan huolestuttaa ja lähinnä itkettää. Ja toisaalta en kehtaa soittaa minnekkään kysyäkseni.

Miehenikin tuossa juuri lähti ovesta ulos jonnekkin kyläilee lupasi tulla puolenyön jälkeen kotiin. :/ Ja hänkin yritti saada vauvelia liikkumaan tuloksetta. :/

Noh kait se sit taas on hiukan hiljaisempi päivä hänellä. :ashamed:

Niisku-neiti& rinsessa 31+1
 
Niisku-neiti mulla on kanssa ollut noita huolia. Kovin rauhalliselta tuntuu tämä meidän pikku-likka, kun vertaa monien muiden puheisiin vauvojensa liikehdinnästä. Välillä meidänkin vaavi jumppaa kyllä ihan niin että masu hytkyy, mutta välillä on päiviä ollut että on niin hiljainen että huolestun jo kovin. Itkeä tihertänyt olen minäkin asian vuoksi muutaman kerran, ymmärrän tosi hyvin mille sinusta tuntuu :hug: Ja kun ensimmäinen menossa, niin ei tiedä edes miten pitäisi mihinkin aina suhtautua.

En valitettavasti osaa sen paremmin opastaa tekemään mitenkään päin.. Äitipolilla kehottivat liikelaskentaa tekemään jos ja kun asia huolestuttaa. Liikelaskenta lyhykäisyydessään: käy toiselle kyljelle makaamaan ja kirjaa tunnin ajan havaitsemasi vauvan liikkeet. Jos tuntee vähemmän kuin 10 liikettä, niin pitää laskea toinen jakso lähitunteina. Jos liikkeet ovat edelleen vähäiset, eli alle 10 / h niin lapussa lukee, että samana päivänä pitäisi mennä äitipolille sydänäänikontrolliin. jne... (Netistä kopsasin seuraavan tekstin: Varsinainen liiketarkkailu suositellaan aloitettavan yleensä 32-35 viikolla, mutta tuollasen lappusen sain jokatapauksessa jo toissaviikolla äitipolilta mukaani, eli viikkoja silloin 28.)

Täytyy myöntää että itseäni pelottaa alkaa noita liikkeitä laskemaan tuollatavoin, sillä tiedän että huolestun hullunlailla, jos en tuota kymmentä tunnekaan. Eli kertaakaan en ole lappuun mitään vielä merkinnyt. Liikkeitä olen hiljaisempien päivien iltoina kyllä seuraillut ja kyllä ne vaaditut 10 yleensä on tuntunut.

Olen huomannut, että mitä enempi asiaa tutkailen ja potkuja odottelen, niin silloin ei takuulla yhtään kuulu ei näy. Sitten salavaivihkaa jossain välissä huomaakin, että hei, nythän se taas muljautti menemään ja enpäs meinannut edes rekisteröidä asiaa.

Tsemppiä ja haleja!!
t. Piiju 30+0
 
hellou!pitkästä aikaa kerkeän tänne lukemaan,ja tekstiä on tullu niin paljon,etten jaksa kaikkea lukea,sori...itkun kans tuossa siivosin töiden päälle muksujen kinastellessa :( oon kyl aivan sippi!äippä pakkaus tuli ja oon tyytyväinen!tosi nätti pukukin on =) enoo jaksanu kauheena ajatella vielä vauvan vehkeiden laittamisia,jotenki kun sais arjen ja energian näihin tän hetkisiin lapsiin riittämään,,,,painoarviosta ollu puhetta,meijän vauva on kyl sit tosi pieni koska painoarvio oli 800g...mutta onhan mulla kaikki ollukki pieniä syntyessään,isoin ollu 3200g ja pienin 2600g noin,,,kaikki alle 50cm,,,tuttu sai tänään jättikokosen vauvan!!!5400g ja 55cm,,,huih,,,,tai ainaki mulle se ois jätti,,oon itekki niin pieni :)
 
Niisku-neiti mullakin on välillä päiviä ettei tunnu yhtään mitään. Oon niin monta kertaa jo huolestunut että nyt osaan jo ottaa rennommin ja odottaa seuraavaan päivään. Mutta jos sun vauva on aikaisemmin ollut vilkas ja potkinut paljon, ja yhtäkkiä selkeästi hiljenee niin voihan sitä käydä sydämen kuuntelussa. Epävarmuus ja stressi on kuitenkin haitaksi teille molemmille, parempi aina tarkistuttaa tilanne kuin jäädä sitä yksin vatvomaan!

Elokuisia alkaa tosiaan olla kans jo hienosti, ja heinäkuisista huomasin että olikos jo peräti neljät tuplat tulossa =) mahtavaa. Sain tänään kaksplussan näytenumeron jossa oli juttua kolmosista, oli ihan mielenkiintoista kyllä. Äiti kertoilee joskus juttuja ajasta kun oltiin pieniä, itse olin 3v kun kaksosveljet syntyi.. on kai se ollu vauhdikasta aikaa.

Niin vielä liikkeistä, minäkään en oo kertaakaan ruvennut laskemalla laskemaan että montako tömpsyä tuntuu tunnissa, kun tää ei oo missään vaiheessa ollut mikään sarjatulittaja vaan muutama hassu liike tuntuu pitkin päivää. Useimmiten nykyään yöllä..

meinaatteko seurata linnan juhlia?
 
iltoja

Ollaan mietitty vaunujen ostoa. Nyt sitten meille tarjottaisiin pari vuotta vanhoja Teutonian yhdistelmävaunuja. Mitä ootte mieltä kumpi on parempi kova vai pehmeä koppa?? Ensimmäistä lasta ootellaan niin ei osaa ajatella mitä eroja noissa on.
 
ciba minä tykkään enemmän kovasta kopasta =) Mut tosiaan makuasioita ja kokeilemalla löytää sen itselle sopivan vaihtoehdon =)
Mulla oli ekalla kova, tokalla ja kolmosella pehmee ja nyt otin kovan =)
Pehmee kantokoppa ois myynnissä :whistle: ;)
 
Äitsy Aikamoista arpomista ollut toi sun neuvolakäynti. :D Toi kohdunkaulan pituuden mittailu kuulosti ihan meidän neuvolan meiningiltä. Hoh. :LOL:
Minäkin ihmettelen jos joku oikeasti toivoo lapsen syntyvän ennen la:ta noinkin paljon mut niinkuin joku jo kirjoitti niin useimmat varmasti vain ajattelevat että saa tulla jos on tullakseen. En tiedä, mistä sitä tietää muiden fiilikset. Mä ite kärsin aika ajoin, mut aikaansa kutakin. Myös säryt vaihtelee. :D

Niin ja kantokopasta, mäkin vielä arvon että pitäiskö ostaa ihan koppa Citycrosseihin Emmaljungalta, vai pehmeä kantokoppa vai kova koppa. En tiedä. Esikoisella oli ihan vaunut silloin ja sit kuomurattaat kun kasvoi.
 
Porkkanalaatikko: Minäkin tykkään enemmän tuosta mannaryyniversiosta. Mun reseptissä laitetaan mannapuuroa (ihan normaalia maitoon keitettyä) ja porkkanasosetta sekaisin. Voin kaivaa tarkemman reseptin, jos jotakuta kiinnostaa.

Synnytyksestä: Tietenkin menee omalla painollaan, mutta jakkaralla tai pystyasennossa ponnistaminen on toiveeni. Edellisessä synnytyksessä kokeilin kerran ponnistaa puoli-istuvassa asennossa ja totesin etten saa lantiota "auki" yhtä hyvin kuin jakkaralla (ekan ponnistin jakkaralla). Toinenkin syntyi siis jakkaralla, kunhan ensin lupasin kätilölle, että siirryn sängylle heti, jos hän pyytää, koska vauvan sydänäänet laskivat jokaisella supistuksella (napanuora oli kaulan ympäri).

Raskausviikoista: Eka syntyi 37+4 ja toinen 38+0. Tuolla kolmen päivän erolla totean, että mieluummin saisi syntyä vasta 38+, eka oli paljon ärtyvämpi ja siten "hankalampi" käsitellä.

Nyt on ollut supistuksia niin paljon, että äitipolilla on pitänyt asian tiimoilta käydä ja vuodelepo on ohjeena. Hartaasti toivon, että tuonne helmikuulle asti pääsisi.

Heltu ja Rymy 28+2
 
Tässäpä on vierähtänyt parisen viikkoa sitten edellisten kirjoitteluiden :eek: Kommentoitavaa varmasti riittäis, mutta lukemista jo tässä ketjussa 8 sivua... Viime viikko meni lasten oksennuksia siivoillessa :x Yäk, mikä tauti ja kun neljä lasta sairastaa sitä yhtäaikaa...

Nyt kuitenkin onnittelut rouviintuville!

Saikulla oltu pari viikkoa supistelujen vuoksi ja maanantaina lääkäri sitten kirjoitti lomaa ä-loman alkuun. Mulla supisteluihin liittynyt paksun liman irtoamista, ja onpas ollut hivenen veriviirujakin mukana. Lääkärin mukaan ei kuitenkaan limatulppaa, vaan pikemminkin vois johtua leukkareista, joita olikin reilusti, kun ottivat näytteen kohdunsuulta :eek: Oliskos sulla Mulish kyseessä jotain samanlaista... Neuvolasta käski ostaa apteekista jonkun voidekuurin, mutta apteekissa sanoivat olevan poistotuote, eli ei enää myynnissä, eikä vastaavaa voidetta ole olemassakaan. Pitäis lääkäriltä saada jotain reseptillä :/

Nla-käynneillä kaikki ihan ok, vauvan asento kai edelleen viistossa. Mutta sf-mitta oli melkoisen alhainen, vaikka vauvan pää osuu kylkiluihin ja siitä mitattiin. Mitaksi saatiin vain 25cm, ja viikkoja sentään 30+3. Eli alle alakäyrien tipahdettiin. Vauvan kasvua kontrolloidaan ultralla joulun välipäivinä, tehdään samalla vähän kokoarviota.

Liikkeistä oli viimeisimpänä keskustelua, mulla kyllä tuntuu jalat ja kädet tulevan vatsanahkoista läpi :LOL: Välillä ihan alhaalta ja välillä suoraan ruokalaukun alla :x Linkkuasennossa kai Rudi viihtyy, jos pää ylhäällä ja potkutkin siinä vieressä ;)
 
Mä luulen, ettei ne vauvat kuitenkaan synny, ennen ku ne on täysin valmiita. Vaikka kuin yrittäs touhuilla, nii ei välttis tarkota sitä, että vauva syntys tai että yrittäs saada sitä syntymään. :) Eiköhän ne synny kaikki ihan ajallaan sillon ku siltä tuntuu ja sillon ku ei enää jaksa mahassa olla. :D Mulle sinänsä ihan sama millon syntyy, kuhan syntyy elävänä. :)

Äitiyspakkauksesta... Ootteko kuullu uusinta uutista? Vai liekö ootte jo kirjotellu siitä... en niin tarkasti ehtiny perehtyä, ku tullu taas tätä tekstiä tänne niin hirveesti!! Mutta tosiaan... Äitiyspakkausten jakelu on siis keskeytetty toistaiseksi, ku jostain ruokalapusta oli löytyny "muka" liian suuri määrä jotain ainetta (mitälie). Mä täällä ihan kuumeisena ootan, että millon saan sen pakkauksen noutaa postista, mut sit koko jakelu keskeytetäänki.. :kieh: :headwall: Viime viikolla tuli kelalta postia, että kahen viikon sisällä pitäs pakkauksen saapua, mutta saapa nyt nähä tuleeko koko pakkausta, jos koko jakelu on keskeytetty.... Ainaki muutamaksi viikoksi kuulemma keskeytetty... ÄRH!! Oon niin oottanu sitä...
 
ciba, me otettiin kova koppa, ei hirveesti valintaa ees mietitty mutta sen verran hoksasin et kun vie vauvaa joskus mummolaan yöksi niin se voi sitten nukkua siinä. Hoitomuksulla oli semmonen pehmeä kantokassi ja minä en kyllä tykänny siitä yhtään, mutta meitähän on moneksi ja kokeilemalla löytää oman juttunsa varmasti =)

Napsuh kyllä valitettavasti taitaa sun pakkaus vähän viivästyä.. ite oon kyllä helpottunu jos ei muista löydy mitään kun oon jo pakkauksen saanut, jos löytyy niin roudaan koko laatikon takasin ja pyydän sen rahan tilalle :kieh: se musta on aika omituista että niinki luotettavalla taholla kuin Finlayson tapahtuu tommosta.

Täällä on menny nyt koko päivä hiljasissa merkeissä liikkeitten suhteen. Noh, jospa se sitten jaksaa yön myllätä. Hirveä mandariinihimo tuli yhtäkkiä, piti ostaa semmonen iso säkillinen :D

Tuttemui jaksamisia sinne, toivottavasti supparit hellittää :hug:

Oli tosiaan aika mielenkiintonen tuo äitsyn neukku. Tuli ihan mieleen oma päivystysreissu kun sanoin lääkärille että kyllä mä voin näyttää sulle miten sitä doppleria käytetään.. :LOL: joskus ihan väkisin herää kysymys että mistä kummasta niille lääkäreille maksetaan?! vääristä diagnoseista ja saneluista!?! Näin.. :)
 

Yhteistyössä