Helmikuun helmet 2017 *heinäkuussa*

Vanhempainvapaasta, haluan olla 1v6kk ainakin kotona. Esikoisen kohdalla vuoden jälkeen alkoi ahdistamaan kotona olo ja töihin menin kun hän oli 1v4kk. Nyt yritän säästää ja valmistaa itseäni olemaan hieman rennommin ja pidempään kotona, kun seuraava tulee olemaan viimeinen vauva.

Onneksi mieliala on pari päivää ollut hieman edes seesteisempi,kaverin kanssa juttelin ja hän oli tyttöä odottaessa ollut samanlainen raivohullu :D. Toivon tyttöä nii olisi yksi kumpaankin,mutta olen aika sata varma pojan olevan
 
Varhaisultra takana, oikealla paikalla, oikeissa mitoissa ja hyvällä sykkeellä! ❤❤❤
7+4 ja ensi viikon torstaina neuvola. Ei tätä pysty vieläkään käsittään vaikka sykkeenkin näki. Tuntemuksia ei ole mitään, jatkuvaa nälkää lukuun ottamatta..
 
Kiitos kaikille voimista ja tsempeistä <3 kyllä varmaan ensi viikolla yritän loppuviikosta soitella sitä ultraa jos mitään ei tapahdu, väitän vaikka sitten että on kamalat kivut tai jotain. Neuvolaan soitin ja kysyin miten menetellään ensi tiistain neuvolan kanssa, siellä kuulostettiin vähän toiveikkammalta kun ultrannut lääkäri ja siirrettiin sitten neuvolaa kahdella viikolla eteenpäin. Kuulemma saa soittaa ja pyytää lähetettä ultraan jos vuoto tai kivut alkaa.

Täällä ollaan oikeastaan ihan yllättävän hyvällä mielellä, sillä ei niin huonoa ettei jotain hyvääkin. tämähän oli meille täysi yllätys tämä raskaus ja siinä oli varsinkin miehellä vähän sulateltavaa. Mua huoletti että kauheaa jos mies kokee että hän ei saanut haluta sitä raskautta vaan hänen on vaan pakko sopeutua siihen, mutta nyt tämän sulattelun tuloksena miehelläkin onkin vauvakuume ja mikäli tämä meidän helmi nyt menetetään niin aloitetaankin sitten oikeasti yritys ja yritetään uudelleen :)
Meillä kävi just noin, että vasta oli puheissa millon alettais yrittää kun olinkin sit jo raskaana eikä mies ollu mielestään valmis siihen vielä. Se raskaus oli tuulimuna, ja kun ultras ei löytyny sykettä niin mies sanoi heti kun tultiin ulos et aletaan heti sit yrittää uusiks kun saa. <3 silleki tuli kuume ja tulin heti taas raskaaks ja siitä syntyikin ihana poika :)
 
  • Tykkää
Reactions: kesäyllätys
Bettinah mulla kans meni kuopuksesta mehujäätä paljon ja ai että ne teki hyvää! :D Sit oli jääkaappikylmät mandariinit ja vesimeloni! Yhteen väliin en paljo mitään muuta syönykkään ku niitä.

MerMer mä lopetin kans tupakoinnin siltä seisomalta ku plussasin esikoisesta. Eikä ollu vaikeeta! Motivaatio kun on kohdillaan niin helppoa se on :) myöhemmin oon kyllä polttanutkin välillä ja tuskin tuun koskaan loppuelämäksi siitä typerästä tavasta 100% eroon pääsemään :confused: Muistan vieläkin, kun esikoisen ekassa neuvolassa kysy terkka, "tupakoitko " . Kerroin et oon tupakoinu melkein 7v ja nyt heitin pois. Arvaas mitä terkka? Alko kauheen "paasauksen " että muista miten pahaksi äidin stressi on sikiölle! Jos ilman tupakkaa on vaikee olla niin mieluummin poltat vähän kun kärsit niistä tuskista. Yritin sanoo et ei oo yhtää mitään stressiä, lopettaminen oli helppoo! "Joo voi olla nyt mutta ootappa vähä aikaa nii saattaa alkaa haluttaa tupakkaa! Kannattaa sit mieluummin vähä polttaa ku stressaantua kun se stressi on vielä tupakkaakin pahempi. o_O Siis todella mulle jäi sillon fiilis niinku se terkka olis oikeen toivonu että polttaisin raskausaikana!
 
  • Tykkää
Reactions: Bettinah
Moikka,

vieläkö tänne mahtuu?
Seurannut olen tätä ja tuota aikaisempaa helmiketjua jo alusta asti mutta nyt vasta uskaltaa ilmoittautua mukaan :)

Takana keskenmeno 2,5vuotta sitten ja sen jälkeen koettu lapsettomuus. IVF-hoidon piti alkaa ensi syksynä mutta pari viikkoa ennen Naistenklinikan suunnittelukäyntiä tulikin yllättävä, ihana luomuplussa, jonka piti meidän taustalla olla lähes mahdoton. Elämä yllättää!

Tilannetta on joutunut nyt jonkinverran sulattelemaan ja tuosta aiemmasta keskenmenosta johtuvat pelot ovat olleet pinnassa joka ikinen päivä. Kahdesti on ehditty jo ultraamaan ja molemmilla kerroilla kaikki oppikirjamaisen hyvin - nyt ehkä uskaltaa jo varovaisesti toivoa että tästä raskaudesta saadaan aikaiseksi vauva. Vielä pari viikkoa piinailua niin vaarallisimmat ajat on selvitetty! (y)

Haikulainen 9+2

1.2 / haikulainen / 33v / PHKS / 1.lapsi
 
Bettinahkin on näköjään liittynyt oksentavien joukkoon. Miulla tää oksentelu alkoi sunnuntaina mehujään jälkeen, ni miulla tuo resepti ei oikein toimi. Yöllä havahduin monta kertaa nuoruudesta tuttuun tunteeseen, että kohta lentää laatta. Siihen perään tulee tottuneesti oivallus, että jos nukahdan samoin tein uudestaan, niin silloin ei tarvii laatata ja kauhean vahingon välttämiseksi nukun kyljelläni. Ai mitennii raskaus muistuttaa kestokrapulaa? :sick:

Mie näin myös jännän unen. Siinä miulle sanottiin, että tuun saamaan terveen lapsen, jolle tuun olemaan turvallinen äiti. Tuo olisikin miulle onnen täyttymys! :love:

Piinamiina ja Pulla 8+5
 
Mulla nyt jatkuva paha olo. Yölläkin jos herään ja käännyn niin heti iskee oksetus. Eli heti kun herää, edes alle minuutiksi niin on paha olo. Tälläkin hetkellä makaan sohvalla ja oksettaa. Pitäisi syödä jotain muttei pysty. En pysty avaamaan edes jääkaappia kun oksu lentää muuten :D (positiivista ajattelua, positiivista ajattelua!!!!!) pahoinvointi on kamalaa, enkä edes muistanut että on tälläistä, mutta(!!) se on hyvä merkki. Tätä hoen itselleni jatkuvasti :D
 
Ystäväni pahoinvointi on täällä nyt 24/7. Ainakin koko hereillä olo ajan. Tiedän että pahenee kun tyhjä vatsa mutta mitä ihmettä syön kun kaikki oksettaa. Pahin on kun kaikki hajukin oksettaa!
Onko jotain vinkkejä?
 
Kivasti tullut taas viestejä luettavaksi! :love:

Täällä eletään pahoinvoinnin ja pahoinvointilääkkeiden kera. Oksentanut en ole, kiitos Zofranin, joka estää oksentamisen, mutta olo on välillä aivan kaamea. Eilen mies kehaisi kalpeaa ulkonäköäni. Hän kuulemma näki harmaan jokaisen sävyn kasvoillani! :D Ja sanotaan, että raskaana oleva nainen on kauneinta maailmassa! (y) Olen kuitenkin kiitollinen jokaisesta hetkestä - paras palkinto koittaa alkuvuodesta! <3

Olen todennut, että pahoinvointiin auttaa vaan se, kun pakottaa itsensä syömään. Jos jääkaappi ällöttää ja oksettaa, niin kannattaa tehdä vaikka voileipiä valmiiksi jääkaappiin tai pyytää puolisoa tekemään ruokaa. Nälkä on pahin vihollinen. Söin esikoisen raskaudessa paljon tuotteita, jotka pitävät pitkään nälkää. Esim. perunamuusi ja kaurapuuro olivat suorastaan raskaushimoina minulle ja bonus: ne oli helppo oksentaa! :p

Alavatsakipu/menkkatuntemukset: Minulla on ollut menkkamaista juilimista ja olen tuntenut myös alavatsalla painetta. Tulkitsen sen kohdun kasvuksi, vaikka pahimmat julimiset aina säikäyttävät.

Uskomatonta ajatella, että kohta alkaa 10. raskausviikko! Aika tuntuu menevän hitaasti, mutta silti jotenkin tosi äkkiä! Ihanaa viikonloppua ja tsemppiä pahoinvoinnin kanssa kamppaleville!
 
  • Tykkää
Reactions: Bettinah
Minunkin mies oli oikein romanttinen tänään, sanoi mulle "onko toi sun paha olo ihan normaalia. Sä oot iha valkonen" kiitos rakas :ROFLMAO::ROFLMAO: mä olen koomannut koko päivän ja just sain syötyä niin nyt ei ole paha olo. Pitää ottaa kaikki ilo irti tästä hetkestä!
 
  • Tykkää
Reactions: kesäyllätys
Mie olen huomannut, että lepääminen ja pienikin tilkka nestettä (mielellään jotain vettä vahvempaa) helpottaa oloa. Kuivuminen tapahtuu kuitenkin tosi helposti. Loppujen lopuksi sillä ei ole mitään väliä mitä syö, kunhan syö jotain. Pahimmassa vaiheessa miulla menee yksittäiset rusinat, pala suklaata, jäinen hedelmäpala, pari lusikallista jugurttia tms. Tai no, ihan pahimmassa vain millilitra väljähtynyttä Jaffaa kerrallaan. Kylmänä. Tsemppiä!
 
Nimenomaan tärkeetä että syö edes jotain ja varsinki juo! Mulle meni vaan kaikki kylmä ja raikas ja mahdollisimman hajuton. Meni piiiitkä pätkä etten pystyny syömään mitään oikeeta ruokaa , varsinkaan mitään lämmintä. Ja mä muistan kans miettineeni aina että mikä olis mahdollisimman helppo oksentaa ulos :D

Tänä aamuna oli ekaa kertaa selkeästi huono olo ja aamupala tökki pahasti... pakolla sain pari leipää syötyä ja lähettiin pojan kans patikoimaan. Automatkalla eto kokoajan :sick: Meni pian sit ohi onneksi ja reippaasti meni patikkaretki niin äitillä ku pojallaki :love: retkellä huomasin vaan hengästyväni helpommin ku ennen ja tuntu ettei muka jalat jaksa entiseen tapaan. Olinkin ihan kuoleman väsyny ku.päästiin takas kotiin ja nukuin 2 tuntia :eek: edelleenki tuntuu että voisin nukkua vaan ...
 
Me ollaan porukalla menossa mökkeilemään parin viikon päästä. Vähän jännittää että tajuaako muut että olen raskaana. Juomis puolesta ei huolta. Ei kukaan muukaan juo, mutta jos alan oksentamaan siellä :D saa nähdä. Sinne myös suht pitkä ajomatka, toivottavasti ei tule autossa jo paha olo.
 
Voisin minäkin siirtyä tänne, eli

La 13.2.2017 / CherryPie / 30v / NKL / 1.

Hoidoilla yli vuoden tehty kauan kaivattu esikoinen siis. Varhaisultra tehty 29.6. jolloin hedelmöittymisestä 7+2 ja sitä vastasi. Työpaikkaetuna nuo ultrat, niin oli raskauden sijainti tsekattu jo 5+4 ja syke bongattu ekan kerran 6+1. :)

Oloista: ruokahaluttomuus ja etominen alkoi jo ennen hcg-verikoetta joskus 5+. Sitten 6+0 lähtien pahentunut, vähintään kerran päivässä oksennan ja etova olo on ihan 24/7, myös öisin pitää hereillä ja lähes istuen nukun sen ajan minkä saa nukuttua. Noin 1,5h välein täytyy suuhun jotain laittaa että pysyy edes jokseenkin siedettävänä olo. Tällä hetkellä elän lähinnä hedelmillä ja marjoilla, niin ja mehujäällä. Lähin oikeaa ruokaa oleva mikä on viime aikoina silloin tällöin mennyt on karjalanpiirakat juustolla ja maustekurkulla... Hanavesi tulee ylös heti, nesteytys jääkylmällä tuoremehulla tai sit hanaveteen lisätty sitruunauute on myös auttanut veden juonnissa.

Koska niin kokonaisvaltainen etova ja huono olo alkoi jo niin aikaisin niin tuntuu ettei koko raskaudesta ole oikein edes päässyt kunnolla iloitsemaan...lisäksi päivittäin päänsärkyä ja tuhoton väsymys jo siksi kun pahoinvointi valvottaa. Vaikka niin kovin toivottu ja hoidoilla tehty raskaus onkin, niin nämä olot vetää vaan mielenkin apeaksi. Täytyy vain toivoa että alkaisi hellittämään jossain vaiheessa eikä jatkuisi synnäriin asti. Kotona ja töissä olen yhtä hyödytön nyt just. o_O
 
Mulle sais päivittää LA 15.2. :)

Etovaa oloa täälläkin, todella paljon voimakkaampana kun esikoisesta. Kerran olen oksentanut ja niin voimakkaasti että silmistä poksahti verisuonet. En vielä ole keksinyt mikä auttaa hyvin, mutta makeista herkuista tulee huonompi olo. Kahvi on ehdoton yäk tällä hetkellä ja aamun aloitan kylmällä mehulla. Onko muilla turvotusta tai jo paino noussut? Täällä ei maha toimi ollenkaan ja paino on noussut muutaman kilon ja olo on tosi tukala. Nestettä yritän tankata mutta ei auta.. :(
 
Hei kaikki!

Minäkin liityn taustalta mukaan keskusteluun. Listoille voi laittaa tiedot 18.2. Välke/34/OYS/3.lapsi
Plussasin viime kuun puolivälissä ja nyt odotellaan ekaa neuvolaa, joka on reilun viikon päästä. Oireina on tällä hetkellä kohtuuden rajoissa oleva pahoinvointi mutta sitäkin voimakkaampi etominen ja rintojen arkuus (mahallaan nukkumisessa on haasteensa). Lisäksi aivastelen erityisen paljon. Liittyyköhän se tähän raskauteen vai onkohan ihan muuta? Nythän kaikkeen tuntuu mieli helposti tarjoavan selitykseksi tämän plussatilan :D

Pahoinvointi oli minulla viikko sitten rajumpaa ja sitä se on ollut aiemmissakin raskauksissa. Poikaa odottaessa oli vain muutama viikko koko raskauden aikana, jolloin en oksennellut. Tässä raskaudessa päätin kokeilla B6-vitamiinin käyttöä, koska luin useammasta lähteestä, että se voi auttaa raskauspahoinvointiin. Katso esim. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00170

Olen ottanut nyt B6-vitamiinia 25 mg aina aamuisin ja minusta siitä on ollut apua, koska enää tule oksu ehkä kerran parissa päivässä. B6:n lisäksi syön vielä monivitamiinia, omegaa ja maitohappobakteereja. Näistähän joku kyselikin. Onko kukaan muu kokeillut tuota B6:ta? Pahin huonovointisuuden aiheuttaja on minulla liian tyhjäksi päässyt maha ja väsymys. Nyt olen lomalla, niin tasainen ruokarytmi on ollu helpompi pitää.

Varhaisultraa mietin. Oulussa on kätilön pitämä Meri-Oulun neuvola, jossa ultraus maksaa vain 60 euroa. Olen käynyt siellä rauhoittamassa mieltä kahdessa ekassa raskaudessa mutta nyt mietin, malttaisinko odotella kunnallisiin. Sydänäänien eivät taida olla doplerilla kuunneltavissa ekassa neuvolassa. Sillon viikot 8+1 :/
 
Mulla oli ennen juhannusta tosi ihmeelliset pari päivää, jotka on nyt tietenki jääny mietityttämään. Aloitin yhtenä iltana oksentamisen ihan yhtäkkiä sappinesteineen kaikkineen. Olo oli ihan järkky ja kuumettakin nousi jonku verran. Minä tietenki aattelin, että nyt se kierrossa ollut mahatauti iski. Seuraavana päivänä parempi olo, vähän lämpöä välillä. Sitä seuraavana päivänä piti taas oksentaa, kun koitin syödä. Sitten ihan jäätävä vesiripuli, vesikin tuli niin ulos. Sitten olo parani, eikä samanlainen ole toistuvat. Tämä "mahatauti" ei kuitenkaan tarttunut kellekkään, ei ees mun miehelle! Nyt sitte pyörii mielessä kaikki mahdolliset vaihtoehdot, listeriat yms. :(

Stressaantunut Leijjjona + möllykkä
 
Täällä riesana illan ollut kamala päänsärky. :sick: kävin heittää kavereita iltaa viettämään ja ne poltti tupakkaa autossa ja tietenkään en voinut kieltää, niin sieltä asti koskenut päähän (eivät tiedä raskaudesta, jouduin selittämään ummet lammet miks en enää polta) :( kokeilin syödä, jos se auttaisii. Itsellä ei vielä kamalan huonoa oloa ole, mutta meinaan unohtaa syödä o_O ja nyt kun on saanut levätä ja tehdä vähän vaan hommia, niin mahakipukin on poissa, toivotaan että ei tule takaisin (y)
 
Tervetuloa ja plussaonnittelut uusille listoille ilmoittautuneille! :love:

Mie oon ollut nyt iltavuoroissa töissä ja oon ihan sairaan väsynyt.. ja huomenna vielä heti aamuun :sleep: Lisäksi edelleen oon joka päivä vähintään kerran oksentanut, mutta onneksi töissä on pysynyt sisällä.. huonoa oloa ilmaantuu silti pitkin päivää :sick: hyvä puoli vois olla, että oksentelun myötä on miehellekkin jotenkin konkretisoitunut, että jotain siellä masussa tapahtuu :D Anteeks nyt taas tälläinen omanapailu, luen jutut huolellisemmin läpi kun pääsen vapaille ja rauhallisesti koneen ääreen (y)

Cicada ja pieni pipu 6+5
 

Yhteistyössä