Helmikuun Helmet 2014 *joulukuussa*

Hei vaan kaikille!

Minulla on nyt sitten varmaan tullut kaikki tämän raskauden vaivat, yhtäaikaa tähän viimeisen kolmanneksen alkuun. Tai sitten ei vaan enää ole energiaa kestää niitä enää yhtä hyvin kuin alussa. Hb on 103 ja yöt kun menee heräillessä babyn riehumiseen, niin minulle on muodostunut raskausajan dementia :D Unohtelen aivan koko ajan kaikki asiat. Äsken soitin äkäisenä miehelle töihin ettei muistanut ostaa leikkelettä leivän päälle, vaikka nostin sen sekuntia aikaisemmin pöydälle jääkaapista. Siellä mä pengoin hyllyjä ja kirosin.. Unohtelen nimiä, ja jos kävelen esim makkariin, unohdan miksi menin sinne. Huoh!
Selkä on niin kipeä ettei tiedä miten päin olisi, ja iskiaskipu on alkanut taas säteillä oikeasta pakarasta aina pohkeeseen asti, joka mukavasti sitten kramppaa aina öisin.
No mitäköhän muuta mukavaa. Väsymys on sitä luokkaa että meinasin töissä alkaa itkeskelemään kun harmitti yksi juttu. Todella ärsyttävää!!

No että tällainen valitusvirsi. Ainoa joka tuo iloa ja jonka vuoksi jaksaa, on nuo tasaisesti tuntuvat potkut, ja vauvan hikka aina iltaisin :heart:

31+0
 
Tää päivä on ollu nyt jotenki erityisen tuskanen. Kummallakaan kyljellä ei oo pystyny makaan, ku rupee alaselkää särkeen tai lonkkaa tai kättä tai mitä ikinä ny tahansa. Selälteen ei pysty myöskään makaan, ku seki ottaa niin pahasti alaselkään. Ja toi möyriminen on ollu mahassa yliaktiivista. Ihan sama missä asennossa oon, ni koko ajan muljuu maha. Tosin siitä en valita, koska on aina yhtä ihanan tuntusta, ku sitä elämää on mahassa :) :heart:
Toi väsymyskin on ollu ny pari viime päivää aika ylivoimasta. Mut hyvin oon jaksanu, kun viime viikolla pidin pikkujoulut (jotka oliki ylläri babyshowerit ja sain vaippakakun!! :D nyt on paljon pikkuvaippoja<3) ja sitte oli itsenäisyyspäiväjuhlat ja lauantaina pääsin vielä tuuriin. Tuurissaki jaksoin hyvin ilman minkäänlaista väsymystä tms. Ainoo oli, että pissahätä yllätti kesken shoppailun, mutta jaksoin pidätellä loppuun asti :D

Unohdin eilen käydä poksuttelemassa, 33+1 <3

Sellasta rupesin yks päivä miettiin, että miten te ensisynnyttäjät (ja tottakai muutkin saa vastata, ku teillä kokemusta on enemmän :) ) valmistaudutte lääkevarastonne kanssa pikkuseen? Mietin, että pitää ainaki bepanthenia käydä ostaan lisää, mut pitäskö sitte jotain suppoja yms. käydä ostaan varmuuden vuoks vai onko "turhaa" varautua vielä? :)
 
Me ei viimeks tarvittu mitään lääkkeitä, siis suppoja tms, muistaakseni muutaman (?) kk ikäisenä särkylääkettä annoin ihan nestemäisenä kun ei suppoja enää "suositella".
Sit oli jotain cuplatonta ilmavaivoihin jota annoin ehkä kerran tai kaks ja sekin puteli jäi vaan pyörimään kaappiin.
Perusrasvaa ja sinkkivoidetta ostan ja niitä ny on muutenkin käytössä.meillä ainakin talkit ja öljyt ja systeemit jäi ihan käyttämättä. Niin ja sieltä sairaalasta saa niitä näytteitä monta pikkupulloa jotka kestää ihmeen pitkään ;) esim.libero-laukussa on!

Eli en viimeks enkä nytkään osta mitään lääkkeitä varastoon, kerkee sit hakee jos tarvii :)

Mut kaikki tyylillään!
Viimeks ostin kaikki valmiiks, ihan ku vauvan syntymän jälkeen ei kauppaan pääsis :D
Nyt yritän hillitä itteäni, mut kivahan se on et olis vaikka mitä jo valmiiks kotona! Tietty nyt toisen kanssa on jo valmiiks jotain lapsi-tavaroita kotona, ihan eri homma ekan kanssa.
 
Enpä oo älynny koko lääkeasiaa pohtiakkaan.. tuskin hirveesti "hamstrailen" mitään. Lääkehiiltä on varmasti hyvä olla jemmassa sitten, kun lapsi on isompi joten sitähän saattasi ostaa jo lääkekaappiin valmiiksi.
 
Huh huijaa...

Toinen kerta ei-omalla terkkarilla ja paljon rennompi fiilis, meinaa sen hössötys mennä jo yli :DD verenpaineet ja pissat ok, ensimmäiset maksaseulat kirkkaasti sallituissa rajoissa (käyn näissä koska esikon aikaan sairastin raskaushepatoosin). Kauheesti viime aikoina västtäny mutta hemppa oli 115, kehu että hienosti noussu sitten viime kerran josta oliki 2kk ku on mitattu. Pikku-nasu raivotarjonnassa ja sykkeetkin löytyi vaivattomasti, jäi siitä viime kerran lääkäristä niin helekatin tumpelo mielikuva kun ei muka löytänyt sydänääniä koska istukka edessä. Oon sitä tässä pari viikkoa jo miettiny että miten takaseinässä oleva istukka esti löytämästä ääniä mahan päältä :D Olikohan se valelääkäri?!? kattelin nuita vauvan sykkeitä kortissa ja siellä on alkuun merkitty tasasesti 160 mutta nyt pari viime kertaa 145-135, mietityttää mistä moinen pudotus? :| Sokerihommat on normaalit, ei mitään diabetekseen viittaavaa mutta mittaillaan nyt varoiksi kuitenkin.

Tuleva isoveli haluaa välissä sumppailla vauvaa ja halii massua nätisti :heart: Saa nähä kestääkö rakkaus sinne asti kun vauva on syntynyt :D

Viikonloppuna pesin ekat bodyt, housut ja pipot pikkuselle. Empä juuri mitään muuta ole jaksanu hössätä vielä vaikka välissä takaraivossa kummittelee että täähän voi olla isoveljensä kaltanen hätähousu ja syntyä etuajassa, toisaalta ei meidän nykyseen kämppään mahu mittään ja ollaan yhtä taloa ostaltelemassa saa nähä syntyykö tää sit muuttorumban keskelle :D

EMY06 ja Nasu-Einari 30+5
 
Viimeksi muokattu:
EMY06 eikös nuo sykkeet ole ihan normaalit. Ainakin mulle on sanottu kun sällin sykkeet on tippuneet alun 160 viimeisimpiin 135-145, että täysin normaalia. Ilmeisesti siinä vaiheessa jos syke tippuu alle 120 alkavat huolestua.
Sikiön sykehän tuppaa viikkojen edetessä hidastua ja riippuu myös siitä nukkuuko vai liikuskeleeko sykettä kuunneltaessa. :)
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
EMY06 munkin käsityksen mukaan on ihan tavallista ja odotettavaa, että kun vauva kasvaa niin sen syke hidastuu. Tuon suuntaisia lukuja on meilläkin mitattu.

Lääkkeistä ja sen sellaisista aion itse ostaa ainakin jonkin verran etukäteen. Pienten suppoja, napatyngän putsausvärkit, vaipparasvaa ja ehkä jotain öljyä. Muutenkin meillä on lähes aina bepanthenia. Ei niitä välttämättä heti tarvitse, mutta just jotain suppoja ei halua lähteä etsimään keskellä yötä jos tarve iskee. Meillä oli kyllä muutenkin supot pitkään käytössä - itse asiassa niitä on varmaan vieläkin lääkekaapissa isommalla mg-määrällä, ei vaan ole onneksi nyt tarvittu. Esikoinen nimittäin EI ottanut mitään lääkettä suun kautta, jos jotain raivokkaan pään heilutuksen väliin sai, se syljettiin suht tehokkaasti ulos. Vähemmällä taistelulla ja varmemmin onnistui siis supon kanssa ja sen vaikutuskin alkaa käsittääkseni hiukan nopeammin.

Nii ja en muista iloitsinko jo täällä siitä, että mullakin hb oli noussut ihan omillaan ja oli viime viikon neuvolassa 115.
 
miss_piggy
On täälläkin ollut nyt syke jotain +-135, mutta se on ihan normaali. Ja mullahan se alussa oli myös jotain 170. Mutta tottakai se laskee kun vauvakin kasvaa. Sehän on normaalia.
 
Moikka.

Täällä myös syke puonnut. Neuvolassa huitelee 114-140 välillä, riippuen siitä mitä vauva masussa sattuu tekemään. Onko muilla seurattu vielä lapsiveden määrää, ootteko saanu minkälaisia lukemia? Itsellä sitä ilmeisesti runsaasti, ja ylimääränen käynti siitä tulee äitipolille. Samalla vauvan kokoa kahtovat ku sokerit kiikkuu siellä rajalla välillä.
Ja vauva on kääntynyt pää alaspäin.
Lääkkeitä oon miettinyt että mitä olis järkevä olla. Eka ku on tulossa niin ei oo mitää hajua, mitä tarvii. Täytyy "viisaammilta" kysellä. :)
Ja täällä jo lomaillaa "omalla lomalla" äippäloman alkuun saakka.

Heluna ja vauva 30+6
 
Neuvolakäynti takana, hyvin siellä pikkuinen jakselee. Pissit ja verenpaineet ok, hb:tä ei oo nyt aikoihin katottukkaa.. Paino nousee vähä liianni rytinällä, ahistaa. :/ Sf-mitta 28 eli keskikäyrällä mennään. Syke 141, samaa tasoa kuin muinaki kertoina, korttiin merkityt lukemat on aina joko 145 tai 141, lukuunottamatta vkon 16 neuvolaa jolloin ollu 138 :D Aattelin vertailun vuoksi kertoa, kun täällä nuita sykkeitä on pohdittu. :)

Posti toi tänään mulle imetystyynyn jonka pikkusen herätysostoksena taannoin tilasin.. Se pääsikin sitten heti mulle päiväunikamuksi :D
 
miss_piggy
Mulle vaan lapsivedestä sanottiin viimeks että sitä on ihan hyvin, neuvolassa sanoi siis kun mittas sitä sf-mittaa. Ja mullahan se mitta oli nyt eilen 31+3 31cm, mutta tosiaan perätila aiheuttaa ns. isompaa mittaa, kun pää ei ole tuolla alhaalla oikealla paikallaan vaan ihan jossain muualla :)

Lääkkeistä, ite en oo ostanu yhtään mitään ennakkoon. Apteekista saa sitte jos tarttee, enkä usko että ihan heti vastasyntynyt mitään edes tarvii. Bepanthen on ainut mitä multa löytyy. Ja napatyngän putsaukseen pitäis ostaa jotain ainetta.
 
Täälläkin käyty neuvolassa ja sokerirasitus perjantaina tiedossa. Ekaa kertaa siis menen siihen. pissatestissä oli sokeria, mutta nappasin kotoota pari karkkia lähtiessäni ja epäilen vähän että ne olisivat nostaneet sen sokerin. Terkka kyllä meinas ettei kaksi karkkia vaikuta mutta ne karkit oli sellaisia sokerissa vuorattuja karkkiremmejä :D Noh, ens viikollahan tuo selviää. Sf oli 26-27 ja vauvalla syke 140 vaikka oli täydessä touhussa. Muistelen, että viime raskaudessa vauvan sykkeet oli aina siellä 150-165 välillä ja ihan loppuun asti, eivät siis laskeneet vauvan kasvaessa. Kai toiki on yksilöllistä.
Ja lääkkeistä, en oo aatellu ostaa mitään etukäteen. Panadolia on kyllä ihan hyvä olla aina kaapissa varuilta, sille kun voi tulla yhtäkkiä tarvetta keskellä yötäkin. Itse suosin suppoja, vaikka siitäkin käydään jotain eettisyys -keskustelua. Ei se vauva sitä toimenpidettä pidä irstaana tai seksuaalisuutta loukkaavana. Eikä niitä suppoja tarvitse kouluikään asti käyttää vaan siirtyy suun kautta otettaviin kun lapsi osaa/suostuu sen nielemään.

Unohtu vielä laittaa, että arvailuni vauvan asennosta piti paikkansa, kuulemma on raivotarjonnassa. Ja pylly oli tossa oikealla puolella ainakin eilen. Pohdin siinä ääneen, että ei vissiin tässä vaiheessa vielä pää kiinnity, johon terkka sitten, että ei vielä ja toissynnyttäjillä ei välttämättä kiinnity ollenkaan ennen synnytystä. Enpä tiennytkään tuota.
 
Viimeksi muokattu:
Heippahei!

Tänään 28+6....ens viikolla seuraava neuvola. Mulla ei mitään tietoa miten päin vaavi mahassa on. En edes tajunut kysyä neuvolalääkäriltä tätä asiaa viimeksi siellä ollessani. Potkut tuntuu ihan miten sattuu, välillä koko maha möyryää :)

Oltiin miehen, lapsen ja appivanhempien kanssa laivalla viime viikonloppuna. Oli kivaa, vaikka seisovassa pöydässä tuntu, että mahassa loppuu tila kesken :D Nukkuminen ei meinannu laivalla onnistua jotenkin ollenkaan. Asentoa oli vaikea löytää ja unet jäi sen vuoksi tosi katkonaiseksi. Olin niiiin väsy,kun päästiin kotiin.

Mua on alkanut myös ahistaa tämä maha! Se on niiiin paljon isompi, kuin viime raskaudessa....tai sitten se vaan tuntuu siltä...Täytyypä vertailla seuraavan neuvolan jälkeen noita äitiyskortteja, että mitä eroja sf-mitassa on verrattuna viime kertaan.

Muuten täällä sujunut joulun odotus seesteisesti. Tänä vuonna en aio stressata ees joululahjoista. Ostan vaan yhden-kaksi ja nekin miehelleni ja esikoiselle. Vietetään joulu tänä vuonna miehen perheen luona (asuvat 500km päässä) ja saa mies hommata lahjat sukulaisilleen, jos halajaa. Mä en jaksa lähtee suunnittelemaan, saati kaupoille juoksemaan. Joulun pyhiksi oon ostanut divarista pari kirjaa ja aion vaan levätä, kun esikoinen saa muummulta ja papalta kaiken huomion :D
 
  • Tykkää
Reactions: Iitu1810
miss_piggy
Tulin just synnytysvalmennuksesta. Aika turha sinänsä, käytiin vaan läpi synnytyksen eri vaiheet ja jotain vastaavaa, eli samoja juttuja mitkä olen jo tiennyt muutenkin.

Tyyppi potkii inhottavasti kylkiluihin tai sitten se tökkii päällänsä jos on edelleen perätilassa. Saa nähdä kääntyykö raivotarjontaan missään vaiheessa. Yhdistelmä istukka edessä+perätila kun on sellainen että vauvalla ei välttis ole tilaa olla muutoinpäin. Ja sitten taitaakin olla edessä sektio sillä kun istukka on edessä, voi kääntämisyrityksetkin olla vaaraksi kun istukka saattaa revetä/alkaa vuotamaan tms. :D

31+5
 
Tajusin tuossa äsken että kohta ollaaan jo joulukuun puolessavälissä! Hurjaa miten viikot hurahtaa!

Täällä huimaus jatkuu, onneksi ei niin pahana ku pyrin lepäämään paljon. Töissä olen ollut vaikka ei oikein ois jaksanut. Vauva tekee täällä voltteja vielä, sattuu jo oikeesti tosi paljon, mahaa ei voi koskea, tuntuu et paitakin painaa liikaa ku iho ni hellänä. Rasvasta ei mitään apua... Voisi pikkuhiljaa heittää viimesen voltin ja mennä raivotarjontaan. Henkeä ahdistaa ku tuntuu et kauhkot on toisinaan iha rullalla. Supaistaa ku vähänki liikkuu reippaammin. Valituksista huolimatta vointi on kyllä hyvä, olen jotenki tosi onnellinen :).

Eilen oli synnytysvalmennuksessa puhetta imetyksestä ja vauvanhoidosta, olin vähän pettynyt kun eivät juurikaan mitään konkreettista kertonut. Mut eiköhän sitä opi pientä hoitaa.

Laajennan kyllä meijän lääkevarastoa vauvan mahdollisille tarpeille, olen muutenki semmonee itsehoitava kaikkea oltava varalta. Hajoaisin niin jos jotain suppoja joutuis hakemaan yöllä helsingin päivystävästä apteekista.

Eipä tänne muuta, synnytysjännitystä/ pelkoa ilmassa.... Eikö se haikara tuokkaan sitä vauvaa!!

Rumpali 31+3
 
Mullakin on nyt muutaman päivän oikein kiristellyt tuota mahanahkaa niinku kirvellyt :/ Ilmeisesti johtuu siitä, että maha venyy vai? :D Kuitenkin todella inhottavan tuntoista ja piti rasvoa sitä tänäänki ku mielenköyhä, mutta tuntui auttavan edes hetkeksi. Vauva liikkuu välillä reippaasti välillä hiljaisemmin. Tai ehkä enemmänkin "muljuu" tuolla mahassa... Ite monesti säikähän ku kättä pidän mahalla ja vauva muljahtaa niin tuntee oikein semmosen möykyn siellä liikkuvan :D Vielä ei hirveästi mahaa tärisytä, mutta niitäkin päiviä on kun koko maha heiluu... Lääkäri ei osannu sanoa missä asennossa vauva täällä vielä pyörii, mutta onneksi mulla on tammikuussa vielä ultra, että siellä näkee kokoa ja tarjontaakin :) Jänskää kyllä. Aika menee ihan liian nopeeta ja kaikki vielä hommaamatta... Hups! No jos tämä joulu nyt ensin alta pois niin voi keskittyä sitten vauvaan ja hankintoihin :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: margareta91
perätilasta. Voihan perätilassa olevan vauvan synnyttää alateitsekin, mikäli vauva mahtuu lantiosta tulemaan ja äiti on halukas alatiesynnytykseen. Ymmärtääkseni perätila on kuitenkin syy saada sektio jos äiti niin vaatii.
Mulla ei oo mahanahkaa kirvellyt, mutta viime raskaudessa mahanahka kutisi loppuaikoina. Muistan, kun synnytyssalissakin raavin mahaani kun hirveä kutina oli mutta se raapiminen ei vaan auttanut. Tuntui kun se kutina olisi ollut siinä nahkan alla mihin ei sormet päässyt käsiksi. Se oli vasta piinaavaa. Ja johtui vaan nahkan venymisestä.
 
  • Tykkää
Reactions: margareta91
Täällä vointi vähän heikompi tänään, jään töistä pois. Odotan et terveysaseman ajnavaraus aukeaa et sais ajan sairasloma tod varten. Pohdin tossa pitkään kun niillä on kans päivystävä sh ilman ajanvarausta et menisin sinne klo 8 mutta sana raskaus tekee että käännetään lekurille tosi herkästi ni en halua sit terveysasemalla päivääni viettää. Paha olo, päänsärkyä ja sit lievää huimausta, Ei mitään mille mitään voi tehdä paitsi levätä. Nukuin eilen työpäivän jälkeen 17-20 päikkärit ja sit menin yöunille puoli 10 ja nyt heräsin herätyskelloon. Toki yöl ravas wc:ssä mutta vaan 3 krt. Toiv saisin huomisenki vapaata, pelkään et meen samaan vointiin ku olin viime viikolla, se oli ihan kamalaa ku maailma vaan pyörii.

joo, tuo mahan kutina sisäpuolella on kans kamalan tuttu tunne, harkitsen toisinaan rasvatuubin syömistä et sen sais nahan sisäpuolelle :)

Mua alko ahdistamaan toi keskustelu perätilasynnytyksestä, luin kans missy:n blogista siitä, kun on istukka niinkun mullakin edessä ni sillo ilmeisesti suositelaan sektiota (siis kun on istukka edessä ja vauva perätilassa). Mä pelkään kipuajatusta alatie synnytyksestä mutta toivon todella käytännön syistä ettei sektioon jouduta eli tyyppi vois kääntyä. Nyt hillutaan kyllä poikittain, sillee ei ainakaan voi synnyttää :D Meilä siis se tilanne et LA ois 9.2 ja mies valmistuu koulusta joka imatralla 26.2.... Pääsee lähtee synnytykseen muttei voi jäädä ku muutamaksi päiväksi. Olen ymmärtänyt et sektion jälkeen ollaan hirmu kipeitä, et mite se sit toimii yksin kotona vauvan ja koiran kaa??... Tottakain tukiverkostoa ja sillee mut perusajatus kuulostaa aika pahalta. Eli kunpa tyyppi kääntyis..enkä tarkota et tekee taas voltin toisin päin poikittain.. :)

Nyt leikille ja terveysasemalle soittamaan. toi sais ajan aamupäivälle ni vois nukkuu iltapäivän :)

Rumpali 31+4 (huurjan pitkällä jo ollaan!)
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Ei kannata vielä hirveästi huolehtia tai huolestua jos vauva on perätilassa. Niinhän ne monesti on vielä reilu 30 viikolla.Pyörii massussa kun vielä on tilaa. Minun tapauksessa esikoinen oli raivotarvonnassa jo rv 28 alkaen mutta rv 39+6 kääntyi poikittain. Joten sekään ei takaa mitään :D Sektio oli siis minulla esikoisesta edessä. Perätilassa oleva vauva voidaan synnyttää alakautta mutta ei kylkitarjontaa niinkuin mulla oli. Sektiosta toivuin ihan hyvin,ja koiran kans pääsin ulos lenkille n.2vkoa sektion jälkeen. Onhan se kipeä mutta onhan alasynnytyksesä sitten se peräpää kipeä joka ei sektiossa ole :D Tikit saa pois 7vrk leikkauksesta. Mulla nyt taas edessä sektio ja istukka on edessä,sillä ei kuulemma merkitystä.Ei yllä niin alas ettäkö ei voitais leikata. Edellisessä raskaudessa istukka oli takaseinässä. 8.1 Olisi minulla aika äitipolille josssa vauva saa synttäripäivän ja sovitaan leikkausaika. Alle 4vkoa siihen,jännää :)

Bluebaby ja vauveli 29+6
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Niinkuin Bluebaby tuossa sanoikin niin kyllä sitä ollaan kipeenä joka tapauksessa synnytyksen jälkeen.. alatiesynnytyksen jälkeen tosissaan tuo alapää aikas kipeenä, ei voi istua eikä oikeen kävelläkään :D mulla viimeeks muutama tikki eli pääsin "helpolla".. ja muutenkin sattuu ja kolottaa vatsaan joka on venyny viimeset 9kk ja sit kohtu palautuu muutamassa tunnissa.

No mut tällasta se on :D tänään 32+1
 
Margareta91 - voipi olla et saat pitkänkin saikun..nuo lääkärit on aika herkkiä kirjoittamaan pitkän loman kun mainitsee sanan raskaus, ei halua ottaa mitään riskejä :) mut hyvähän se on, nyt kantsii lepäillä, olla itsekäs ja nostaa ne jalat ylös! Ei sitä hirveän montaa kertaa elämässä odotella vauvaa! :popcorn:
 
miss_piggy
Joo, ite en ehkä kumminkaan lähde alakautta synnyttämään jos perätila säilyy, eli valitsen kyllä sektion... Uskon että kokemus vauvan ulos pykertämisestä on entistä kivuliaampi jos tulee pers edellä maailmaan :D Onhan tuolla tosiaan tilaa vielä kääntyillä tuolla vaikka miten päin.

31+6
 
En pysty kyllä yhtään samastumaan tähän "yllätykseen": Vasta synnytys paljasti raskauden - Raskaus - Kotimaa - Helsingin Sanomat

Näitähän aina välillä tosiaan ilmeisesti sattuu, että joku ei tiedä olevansa raskaana ennen kuin vauva alkaa syntyä. Miten? En käsitä. Kenen vatsakivut potkii niitä kylkiluihin? Kenen vatsa hyppii normaalitilanteessa niin, että se näkyy hyvin ulospäin?
Itsestä tuntuu, että on niin raskaana kuin olla ja voi. Tutut ja hiukan tuntemattomatkin kommentoi mahaa. Ja sitten toiset ei huomaa mittään. Onnea nyt joka tapauksessa sinne :)

Mä luulen, että maha-asukki viettää suuren osan aikaa ihan ns. oikein päin eli pää alaspäin - potkii niin paljon ylös. Esikoinenkin kuitenkin pysytteli aika ylhäällä ihan loppuun saakka ja laskeutui sinne lantioon vasta samana päivänä kuin syntyi. En siis vielä tässä vaiheessa kauheasti ajattele koko asentoasiaa, kun ne ehtivät ja mahtuvat vielä kääntyilemään mielensä mukaan.

Mulla on tosiaan tammikuussa synnytystapa-arvio, jossa tutkaillaan pystyykö tämän synnyttämään alateitse. Kovasti kyllä toivoisin, että voisi. Vaikka viimeksi repesin ns. täydellisesti ja jouduin heti kirurgin paikattavaksi, niin toivuin verrattain nopeasti ja hyvin. Nyt neuvolalääkäri oikein ihmetteli, ettei "paikoista" uskoisi, niiden olleen sellaisessa rääkissä. Mutta toisaalta en sitten tietenkään halua, että joudutaan hätäsektioon ihan vaan siksi, että olisin ehdoin tahdoin vaatinut alatiesynnytyksen.
 
Mulla tuo kaveri tuolla mahassa on viihtynyt ilmeisen tiiviisti raivotarjonnassa. Oli niin RU:ssa ja edellisellä neuvolalääkärikäynnillä pari viikkoa sitten. Pylly pyörii tuossa edestakaisin ja potkut jytkää kylkiin, päätään punkee häpyluuhun ja nivusiin.
Äsken oli maha ihan kierossa kun pylly törrötti pystyssä tuossa navan vasemmalla puolen. :D

Yöt on levottomia. Janottaa, pissattaa, närästää, hankala löytää hyvää asentoa jne.. Kyllä näiden viimeisten jäljellä olevien viikkojen aikana varmasti ehtii muutaman kerran toivoa, ettei tyyppi viihdy mahassa minnekään helmi-maaliskuun vaihteeseen!

Työpäiviä on enää 10 jäljellä. Jes!
Huomenna poksutaan (taas). :)

margareta91:lle parempaa vointia! Kuten meille kaikille enemmän tai vähemmän vaivaisille mammoille.
 
  • Tykkää
Reactions: margareta91
Itsekin jouduin eilen hakemaan sairaslomaa, kun tiistaina kävi vatsa niin kipeäksi ettei oikein tiennyt miten päin olla, ja siihen päälle kun alkoi vielä supistelemaan. Soitin sitten eilen aamusella neuvolaan, ja sieltä kirjoittivat nyt loppuviikon sairaslomaa. Maanantaina ajattelin vähän kokeeksi käydä työpaikalla taas istuskelemassa, mutta jos sama jatkuu, sitten täytyy vaan varata lekurille aikaa.

Minullekin sanoi neuvolalääkäri että vauva on raivotarjonnassa, mutta ehtii kyllä vielä kääntyä montakin kertaa ennen synnytystä kun on vielä tilaa hillua. Joten vielä en ainakaan siitä ole kovin huolissani. Enemmänkin huolettaa tuo sf-mitta ja se tieto että miehen suku on ollut jättiläistä syntyessään. Itse kun on tällainen kirppu, niin pelottaa että sieltä tulee joku 4-5kg jätti :O

Maanantaina olisi taas neuvola, joten saa nähdä mitä siellä tuumataan tuosta supistelusta. Muuten on nyt olo helpottanut kun on saanut lepäillä. Ajattelin kyllä olla hyvinkin itsekäs ja vaan hakea sairaslomaa jos alkaa kunto olla sen mukainen. Sen verran pitkä toimitusaika on tällä raskaudella ollut, etten nyt riskeeraa mitään.

Margareta- toivotaan että olo helpottaa, mutta samoilla linjoilla emlun kanssa, että nyt kotona rauhassa vaan, kyllä nuo oireet sen verran ikäviltä kuulostaa..

31+3
 

Yhteistyössä