Heippis mammat!
Koitan nyt oikein saada jotain kirjoitettuakin, kun puhelimella pääasiassa lueskelen, niin ei sitten tule kirjoitettua ollenkaan.. Ja toki oma väsymys on tehnyt kanssa osansa tähän. Meillä poika kyllä nukkuu hyvin ja nukahtaakin yleensä nopeasti ensimmäisen yösyötön jälkeen, mutta minäpä en sitten saakaan unta vaan pyörin ja kärvistelen sängyssä. Edellisyönäkin meni yli kaksi tuntia ennen kuin sain uudelleen unta, ja sitten poitsu jo melkein heräsikin taas syömään.
Imetyskerroista vuorokaudessa ja kertojen kestosta Mulle ei olla missään vaiheessa sanottu, että imetyskertoja pitäisi olla tietty määrä.. Voiko olla sen takia, että poika oli jo syntyessään sen verran iso ja alkoi alun painonpudotuksen jälkeen heti keräämään hyvin painoa? Meillä ei noi kestot liioin ole kuin sellaista max.15 min luokkaa ja silloinkin loppu on jo melkein leikkimistä sillä tissillä..pääsee välillä lipsahtamaan noin, jos seuraan liian tiiviisti jotain telkkariohjelmaa tai luen uutisia netistä
Mutta mulla tulee maito alkuun paineella pihalle, niin että toinen saa kyllä ihan vauhdilla nieleskellä menemään. Ja ihan pelkällä tissillä mennään nyt sitten, kun mikään vastike ei meillä sopinut pojalle, Tuuti oli se kaikkein kauhein. Se aiheutti sellaiset 3 tunnin kipukiljumiset. Mutta ilmeisesti mulla maito olisi jopa koko ajan riittänytkin, kun vastikemäärät olivat aika pieniä ja vain iltaisin ja nyt ei ole ollut mitään ongelmaa riittävyydessä. Kai sitä itse oli jotenkin epäileväinen sen riittävyyden suhteen ja siksi mentiin niin helposti lisäruualle. Onneksi kuitenkin meillä kelpaa pullo ihan yhtä hyvin kuin tissikin, niin pystyn kuitenkin joskus lähtemäänkin jonnekin. Lisäksi meillä noi ruokailuvälit ovat sellaista vähintään 3, usein 5 tunnin luokkaa normaalisti, öisin enemmänkin. Mulle yksi usean lapsen äiti sanoi, että jos lapsi on syönyt mahansa oikeasti täyteen, niin menee se kaksi tuntia ainakin, että on tyhjä jo tässäkin iässä. Varmasti lapsen koolla on myöskin tuohon isosti vaikutusta.
Rintamaidon riittävyyteen vaikuttaa todellakin isosti se, että syö kunnolla ja tarpeeksi usein. Juuri neuvolassa sanoivat, että usein ei syödä kunnon monipuolista ja jopa "rasvaista" ruokaa. Pikkasen painostani mainitsin, niin heti sanottiin, että jos aiot edelleen täysimettää, niin syö niin kuin olet nytkin syönyt, jotta maito riittää. Laihduttaa ehtii kyllä muutamankin kuukauden päästä! Ja suosittelivat vielä, että söisin kaksi lämmintä ateriaa päivässä nykyisen yhden sijaan.. Öisin en enää syö vaikka muka nälkä olisikin, mutta vesituoppi mulla on yöpäydällä ja ainakin sen 0,5 litraa juon vettä yönkin aikana, eikä silti ole tarvetta mennä heti herättyäni vessaan. Muutenkin menee kyllä nestettä aikas reilusti päivänkin aikana.
Eilen oltiin
6 vko:n neuvolalääkärissä reilua viikkoa myöhässä. Otin puheeksi pojalla olevat
refluksin oireet, joita itketään varsinkin iltaisin kovasti. Lääkärin kanta asiaan oli, että niin kauan kuin painoa kertyy normaalisti, poika nukkuu kuitenkin suhteellisen hyvin ja oksentelu ei ole jatkuvaa, niin seuraillaan tilannetta. Kun nämä oireet voivat hyvinkin helpottaa, kun se maaginen 3kk tulee täyteen. No onneksi siihen ei ole sitten enää kuin se reilu kuukausi. Lisäksi kysyin mahdollisesta
maitoallergiasta, koska niin kuin sanoin ne vastikkeet ovat kaikki olleet aivan kauheita toisen mahalle ja mahdollisesti on saanut oireita munkin maidosta sen jälkeen, kun olen maitoa enemmän syönyt. Tähänkin vastaus oli, että jos olisi maitoallergiaa, niin ihottumaa tulisi pojalle ihan joka paikkaan ja tässä iässä lapsi jo raapisikin itse sitä. Lisäksi olen ollut huolestunut paukkuvista nivelistä, ja nimenomaan olkapäistä, jotka paukkuvat aika paljon oloisesti. Sekin on kuulemma normaalia, jos se ei selvästi tee lapselle kipeää eikä nivel selvästi lähde sijoiltaan. No saipa äiti murheensa ainakin kerrottua ja tunsin jopa itseni pikkasen hysteerikoksi :kieh:
Painoa oli tullut taas se +250g/vko ja pituuttakin pikkasen, mittojen ollessa nyt, kun ikää on 7vko ja 2pvä: paino 5730g ja pituus 57cm, päänympärys 39,4cm. Hyvin kasvaa käyrillä, pikkasen siksakkimaisesti, mutta on kuulemma normaalia näin vauva-aikana. =)
Kapalointia meillä koitettiin jossain vaiheessa pojan vahvan moron takia mutta meillä se ei toiminut laisinkaan. Poika veti niin maan valtavat raivarit, että annoin parin yrityksen jälkeen olla, koska
nukkuu kuitenkin hyvin yönsä, jopa sellaisia 7 tunnin pätkiä ja päivisin nukkuu vaunuissa yhden pidemmän pätkän. Nytkin vetänyt sikeitä jo yli 3,5h. Ja onneksi nukkuu vaikka vaunut ovat paikallaankin, kunhan ensiksi nukahtaa, jos ei ole jo unessa vaunuihin laitettaessa. Poitsulla kun on tapana yleensä nukahtaa jo siinä vaiheessa, kun alan pukemaan ulkovaatteita, viimeistään pipo saa silmät painumaan kiinni =)
Pilkku Mulla on välillä vähän saman tyyppisiä tuntemuksia tuon lapseni suhteen. Tuntuu, että mun sylissä kitisee ja vikisee ja isällään vaan naureskelee ja nukahtaakin paremmin isän syliin. Mutta kai nämä jutut jotenkin mulla ainakin kertautuvat, kun itse olen pojan kanssa koko ajan ja mies vain iltaisin, jos on kotona. Mies kun on puoletkin viikosta välillä työmatkoilla kokonaan poissa kotoa.
Kyllä pitää isosti nostaa hattua kaikille yksinhuoltajille, että jaksavat, kun itsellä on välillä suurin piirtein kello kädessä ja lasken minuutteja siihen, että mies tulee ja ottaa pojan hoitaakseen. Varsinkin silloin tulee näitä tunteita, jos yö on mennyt "huonosti". Ja kun meillä noita huonoja öitä ei oikeasti ole verrattuna moneen muuhun vauvaperheeseen! Oikeasti hävettää valittaa, kun monilla lapset eivät nuku juuri ollenkaan ja meillä kuitenkin nukutaan ainakin se 6-7 tuntia yhdellä heräämisellä öisin.
Jälkitakastuksessa tuli tänään kanssa käytyä ja kaikki oli OK. Ehkäisyasiat jäivät auki, kun ei olla asiaa miehen kanssa mietitty, eikä sillä nyt kiire kuulemma vielä olekaan, kunhan käyttää sitten kortsua, vaikka kuukautiset eivät olisi vielä alkaneetkaan.
Mitä te muut olette tehneet ehkäisyn suhteen? Kun kierukka on mulle se vaihtoehto, johon sitten päädyn, mutta jos toinen lapsi aiotaan tässä vielä saada, niin ei kannata sitten sitä vielä ottaa.. Kauaa kun ei voi sitä toista lasta vaan suunnitella, kun alkaa tulla tällä äidillä pian tuo ikäkin vastaan.
Nyt alkaa poju heräilemään noilta 4 tunnin päikkäreiltään
Keisha ja Osku 7vko 3pvä