Helmikuun helmet 2013

Helou,

Velliäkun menin kokeilemaan, niin jäi kyllä vallan kokeiluksi... :D nukkui ihan yhtä hyvin tai huonosti, ainoa erotus oli se, että yöllä ei tullutkaan enää kakkaa vaan aamulla sitä tuli kitinän kera lopulta niin, että meni lakanatkin vaihtoon... totesin aivan turhaksi, kokeillaan sitä sitten, jos viedään vaikka hoitoon tms. niin jos maito loppuu esim. kesken.

Viime yönä sitten nukuttiin. Illalla käytiin saunassa, eli pikkujäbä kävi kylvyssä ja kuivatteli, kun muu perhe saunoi ja tissin saattelemana lykkäsin kerrankin omaan sänkyyn sanoilla 'ei siellä tartte nukkua, oot vaan sen aikaa, kun äiti vaihtaa lakanat'. Jätkä veti 7,5 tuntia putkeen! Viideltä heräsi ja söi ja nukkui puoli kasiin. Mietiskelin, että lapsiveden menostahan oli eilen tasan 12 viikkoa, että periaatteessa voi olla, että alkaisi sujumaankin yöt ihan itsestään. Tosin olen valmentautunut, että se oli vain tilapäinen mielenhäiriö :LOL:

Tällä viikolla ei olla lenkkeiltykään, ehkä tänään sitten saattaisin lähteäkin vielä kävelylle päikkäreiden jälkeen. Paino on nyt 4 kg vähemmän kuin silloin kun aloin odottamaan, joten eipä tässä ole mitään muuta hakemassa kuin raitista ilmaa ja aurinkoa :)

D-vitamiinia en ole vielä antanut lainkaan lisänä. Luin jostain, että äidinmaidosta sitä saa liian vähän vain, jos äiti saa sitä liian vähän, mutta jos syö 100uq päivittäin, niin pitäisi tulla aivan riittävästi. Ja minähän syön, joten en ole asiasta ottanut stressiä. Joo ja tuleehan sitä ruoasta ja auringosta vielä lisääkin. Ehkä alan sitä antamaan, jahka nuo kaikenmaailman mahakitinät on totaalisen loppu, en viitsi alkaa sotkemaan jo hyvin alkavaa elämää...

Maitoa luovutellaan täälläkin. Helmikuussa sitä tuli 10,8 litraa ylimääräistä ja viime kuussa sitten jo 12,8 litraa. Pari viikkoa vielä luovutellaan ja sitten se loppuu siltä osin, kun poika täyttää sen 3kk. Täytyy alkaa miettimään, mistä saisi huokealla ellei jopa lainaksi rintapumppua, nythän on ollut tuo tehopumppu sairaalasta lainassa :)

Nyt lounaan kimppuun, taitaa olla luvassa nokkoskeittoa nam :p

Viivi ja Arttu toivottavat aurinkoista kevätpäivää :)
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
nninaa Mulla ei ole yhtään vinkkiä tuohon nukkumisasiaan, ajattelin vain kertoa, että meillä sama ongelma. Esimerkiksi tänään. Vauva heräsi n. 8:00. Söi ja sitten nukahti vielä noin tunniksi (ihme!). Kello 12:00 lähdettiin vaunulenkille, nukahti osaksi matkaa, loppuosasta huusikin jo kurkku suorana. Kello 13:30 tultiin vaunulenkiltä ja varmaan vauva on hereillä (tai "hereillä") nyt koko loppuiltapäivän/illan... iso huoh. Nytkin huutaa sitterissään suoraa huutoa, varmaankin väsyneenä. Sitten illalla tiedossa taas megaraivarit ja suoraa huutoa väsyneenä, mutta esim. eilen nukahti vasta kello 00:15...!

Mietin joskus, mihin jäi se aika kun hän söi rintaa ja nukahti...??? Sanon suoraan, että tämä tilanne ärsyttää ja ottaa päähän ihan hirveesti!! Ei tiedä, mitä tekisi. Ei viitsisi koko aikaa imettääkään, että olisi hiljaa tai "nukkuisi".

Meillä on huudot vaan lisääntyneet tällä viikolla... luulin, että helpottavat iän myötä :O. Nytkin sylissä suoraa karjuntaa, eilen pari tuntia putkeen ja tunti illalla ja yöunet viimeyönä n. 3 h putkeen entisen 6 h sijaan. Väsyttävää touhua, tuntuu välillä toivottomalta. Nyt vauva saa vain äidinmaitoa, katsotaan vaikuttaako ilmavaivoihin... ei kai. Jotain toista korviketta ajateltiin testata, jos vaikuttaisi noihin yöuniin pidentävästi.

Vauva sylissä vaikea kirjoittaa..

EH + vauva 6 vko 5 pv
 
EtelänHetelmä sulla ainaki on just senikänen lapsi, että hällä varmaan on se tiheän imun jakso n. viikoilla 5-6 ja/tai sitten voi olla se itkuisin jakso, joka osuu n. viikoille 6-8. 2kk iän jälkeen pitäs minun mielestä vähän vähentyä nuo itkut ja sitte 3 kuukauen jälkeen vielä enemmän.

minä vaan -84 + Vesku 12vko (jonkunsortin tiheenimun jakso on täälläki menossa)
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Neiti81 tsemppiä ja jaksamista, oot kyllä sitkeä sissi !! :) toivottavasti pian helpottaa vauvojen kanssa.

Viivi: täällä saa luovuttaa siihen asti kunnes synnytyksestä on 5kk. Voin siis vielä luovuttaa melkein 3kk.

Täälläkin taitaa olla tiheän imun kausi menossa, poitsu viihtynyt tänään tissillä vähåm väliä. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Rokotukset meillä rotarokote ei aiheuttanut mitään oireita, ainakaan mitään sellaista, mikä olisi eronnut normaalista. Suurin harmistus oli se itse rokotelitku, jonka olisi pitänyt olla hyvänmakuista, mutta neidin reaktiosta päätellen hän sai suuhunsa suurinpiirtein happoa. Se kiukku laantui kyllä äkkiä. Pneumokokkirokote otetaan ihan ehdottomasta. Pneumokokkisepsis ei ole mikään leikin asia, vaan äärimmäisen vaarallinen tilanne pikkulapsella. Rokote ei myöskään sisällä taudinaiheuttajaa (vrt rota, jossa eläviä, heikennettyjä viruksia), joten siitä ei pneumokokkia saa. Jokainen punnitsee omalta osaltaan, mutta me otamme kaikki rokotukset. Harmi kun ei päästy rokotetutkimukseen, olisin halunnut hepatiittirokotuksenkin, mutta sitä emme siis nyt ilmaiseksi saa.

Maidonsakeuttaja onko kyseessä joku Nutilis tai muu vastaava? Voisikohan tuota kokeilla korvikkeeseen, ja tarjoilla lusikalla, kun tuttipullo ei käy? Pumppasin pitkästä aikaa maitoakin, ja saalis oli 30 ml. Tyttö söi jo kuukausi sitten korviketta joskus rinnan päälle 80-90 ml, eli tuolla pumppaussaaliilla ei kamalasti vielä tyydytetä nälkää. Pumppaan varmaan nyt päivittäin, mutta ei oikein tunnu maksavan vaivaa, kun pumppua pitää sitten keitellä. Keitättekö pumpun joka käytön jälkeen, vai vain kerran päivässä, jos pumppaatte useasti vuorokauden aikana? Ja voisikohan maitoa säilyttää jääkaapissa esim. puoli vuorokautta ja "täydentää" purkkia ja pakastaa vasta muutaman pumppauskerran jälkeen? Tuntuu tyhmältä pakastaa tuollainen pikkuliru jokainen omaan purkkiinsa, kun sitten on sulattelussakin oma hommansa. Ja oliko myös niin, että äidinmaito tulisi lämmittää vesihauteessa, ei mikrossa?
 
Meillä ensimmäinen vyöhyketerapiakäynti takana, vielä en ainakaan mitään muutosta huomannut. Tänään toinen kerta ja maanantaina kolmas. Ehkä jopa huonommin nukuttiin viime yönä kuin ennen, tosi kovasti tuntui tytöllä mahassa kiertävän ja ennen kuutta melkein kiljui, mutta sit helpotti kun pääsi pystyasentoon ja alettiin aamutoimiin. Tyttö kyllä näytti siitä itse hieronnasta kovasti tykkäävän, kertaakaan ei edes parahtanut vaikka vyöhyketerapeutti sanoi että viimeinen "kierros" hierontaa tehdään jo aika voimakkaasti.

Anopista joku kyseli, niin mun anoppi on tosi mukava ja tullaan hyvin toimeen, mutta hän oli ennen vauvan syntymää vähän liiankin tuppautuva. Ymmärsi sit kuitenkin itse vähän perääntyä ja puhuttiinkin asiasta. Hän pyysi anteeksi ja sanoi että täytyy opetella olemaan puuttumatta jokaiseen asiaan ja antaa mun tehdä asiat omalla tavallani, mutta että hänelläkin on siinä paljon opettelemista että osaa vetää sen rajan oikeaan paikkaan. Nyt sit vauvan synnyttyä hänestä on kyllä ollu paljon apua, käy välillä hakemassa tytön vaunulenkille niin itse päästään rauhassa saunaan tms. Hänellä on nyt monta rautaa tulessa kun käy monenlaisilla käsityökursseilla, mutta ne on kuulemma kohta loppumassa niin voi sitten alkaa "harrastaa" tätä meidän prinsessaa :D Eipä sillä, kaikki apu on kyllä tarpeen ja helpottaa kummasti että joku tulee hoitelemaan tyttöä edes sen verran että saa itse rauhassa tiskata/ripustaa pyykit tai jotain muuta yhtä arkista. Mun omat vanhemmat asuu 300km päässä, niin heistä ei tommosissa jokapäiväisissä jutuissa ole silleen apua. Sit toki kun ollaan heidän luona kyläilemässä niin itse saa levätä aika hyvin kun mummo ja vaari on innokkaina hoitelemassa :)

Rokotukset meinataan kyllä ottaa kaikki mitä rokotusohjelmaan kuuluu, en ole sen kummemmin ees lähtenyt kyseenalaistamaan asiaa vaan mulle se on jotenkin ollut itsestäänselvyys että ne otetaan.

Pilkku_, mä en oo ihan joka kerran jälkeen keittänyt pumppua jos oon useemman kerran päivässä pumppaillut. Kerran päivässä vähintään kyllä sit keitän, joskus parikin kertaa jos tulee useasti pumpattua ja sattuu olemaan ylimääräistä aikaa keitellä, mutta sit muuten vaan tiskaus siinä välissä. Ja oon kyllä tehnyt niin että yhdistän päivän aikana tulleita maitoja ja pakastan sit kaikki kerralla. Tärkeää vaan muistaa, ettei yhdistä missään vaiheessa kylmää ja lämmintä maitoa keskenään, vaan jäähdyttää aina lämpimän maidon eri astiassa ennen edellisen satsin sekaan kaatamista. Ja tosta lämmittämisestä oon kans ymmärtänyt ettei mikrossa sais äidinmaitoa lämmittää, joten vesihaudetta on meillä käytetty.

Meillä oli keskiviikkona 6vko lääkärineuvola ja siellä kaikki kunnossa. Painoa oli 4615g ja pituutta 56cm, ilmankos ollaankin saatu jo siirtyä isompaan vaatekokoon kun pituutta on noin hyvin tullut. Painoa ei ollut nyt tullu kuin 320g vajaassa kahdessa viikossa, mutta on kuulemma riittävä. Edellisten kahden viikon saldo oli noin 600g, mutta sillon olin antanut välillä iltaisin korviketta ja nyt ollaan menty pelkällä tissillä. Kovasti neiti esitteli kaikkia temppujaan lääkärille, hymyili kovasti ja mahalla ollessaan koitti jo pungeta itseään kyynärpäiden varaan. Itse sain reseptin antibiootti+hydrokortisoni -voiteeseen, kun on toi toinen rinta aika ärhäkän näköinen. Nännissä edelleen pieni halkeama, ja lisäksi nyt tän viikon ajan ollut ärtynyt myös nännipihasta ja siitä jopa aavistuksen jotain eritellytkin. Nyt kolmatta päivää toi voiden käytössä ja ihan kuin olisi tilanne jo alkanut vähän helpottaa.

Ristiäiset meillä on viikon päästä sunnuntaina. Nimi on ollu tiedossa jo reilusti ennen tytön syntymää ja ollaan miehen kanssa hänestä jo sillä nimellä puhuttu pitkään, kohta sit ei tarvi enää varoa sanojaan muiden seurassa :D Tarjoiluja ei oo vielä täysin päätetty, mutta ei tarjota kunnon ruokaa vaan varmaan jotain suolaisia piirakoita ja sit joku juustokakku ja jotain muuta makeaa kans. Anoppi on luvannut tulla auttamaan siivouksessa, kun jostain kumman syystä se on viime aikoina jäänyt vähän vähälle.. Ja leivontaan on myös lupautunut avuksi. Vieraita tulee parisen kymmentä, tulee tiivis tunnelma kun pidetään juhlat meillä kotona, mutta eiköhän sinne sen verran sovi.

Tänään mennään piipahtamaan mun työpaikalla moikkaamassa työkavereita. En kyllä yhtään tiedä ketä siellä on työvuorossa, mutta on muutama joiden toivoisin olevan kun ne on olleet kovasti tukena raskausaikana :)

Hepa_ ja pimu 6vko
 
Pikamoikat täältä hulinan keskeltä..

Rotasta: en usko että otetaan, tai siis ei oteta. MrsK listasikin jo ne negatiiviset seikat joiden takia ei oteta, ystävän lapsi sai 7 viikon ripulin rokotteesta... Toki ymmärrän että se on vaarallinen tauti lapselle, mutta silti. Pneumokokkiasiaan pitää perehtyä tarkemmin.

Unista: täällä nukkumaanmeno alkaa sujua, jee! Mutta vauva herää liian aikaisin siis ihan väsyneenä klo 6 ja sitten pyöritään ehkä 6.30 asti ja noustaan ja 7.30 hän onkin jo ihan tiltissä ja alkaa torkkua, joiden seurauksena aamupäikkärit menee ihan persiilleen... Tänäänkin torkkui jo ennen kahdeksaa ja sitä seurasi kahden tunnin 'päikkärit' , joiden aikana pieni heräsi ehkä 7 kertaa..

Eli: Miten saada vauva nukkumaan pidempään aamulla? Kardinaalivirhe tän suhteen on varmaan vaipan vaihto silloin klo 6, josta pikkuinen herää totaalisesti. Mutta en tiedä onko vaihtoehtoja, kun se on edelleen sellasta kirkuvanvihreää juoksevaa löröä, joka sotkee vaatteet, jos ei heti juokse vaihtamaan...

Vauva nukkuu siis omassa sängyssä, aamusyötön jälkeen jättäisin ihan mieluusti viekkuunkin nukkumaan, mutta kun ei nukuta. Siis tuntiin... Sitten jo nukuttaakin.

Me mennään tänään miehen kanssa leffaan ja vauva on hoidossa mummilla. Jännittää! ETenkin se, miten pulloruokinta sujuu, ei olla kokeiltu kuin laitoksella, jossa sujui hyvin. Oon sulattanut omaa maito pakkasesta. Jätän kyllä kännykän värinälle, jotta jos tulee ihan katastrofi, ryntään leffasta apuihin.

Maitovarastosta hupeni varmaan jo puolet tuohon yhteen syöttökertaan, eli yhteensä olen ehkä 200ml saanut maidonkerääjällä kerättyä. Aika surkeasti. PUmppaillut en ole, kun ei tunnu tulevan ylimääräistä, mutta pitäisköhän alkaa pumppailla , vaikka ylimääräistä ei juuri olekaan, jotta maidontuotanto vähän lisääntyisi ja saisi varastoon? Jossain vaiheessa haluaisin nimittäin aloittaa liikuntaharrastuksen/nähdä joskus kavereita, jolloin isä voisi hoitaa ja syöttää kotona pullosta, mutta mieluummin omaa maitoa kun korviketta.

Mä olen ollut kohta viikon maidottomalla dieetillä, siis kokonaan, ei juustoja eikä mitään, jotta kakan olemus paranisi. Ei vaikutusta kakkaan, mutta atooppinen ihottuma kasvoilta on kokonaan hävinnyt. Että tiedä häntä. Neuvolalääkäri on maanantaina, kyselen siellä tarkemmin. Onko atooppinen ihottuma yleistä ilman että on mitään allergiaa?

Me muuten yritettiin seksiä eilen, mutta ei onnistunut :'( Siis penetraatio... Sattui ihan perkeleesti, vaikka oli liukkaria, mutta niinhän mua sattui jo sisätutkimuskin. Limakalvot on vaan niin arat, että oksat pois. No, onneksi seksiä voi harrastaa ilman penetraatiotakin, loppujen lopuksi oli oikein mukavaa, mutta hitto vie kauanko tässä mennee ennen kuin paikat paranee?

Tuulis ja rakas 7 viikkoa
 
Kyllä minä oon aatellu kans, että pikkunen saa kaikki rokotusohjelman mukaset rokotukset, paitsi ei välttämättä mitään influenssa-rokotteita, kun niitä ei oo itekään tullu koskaan saatua eikä senkummemmin oo ollu tarvettakaan. Aikalailla perusterveitä ollaan kumpiki miehen kans onneks, suunnilleen kerran talvessaan ollaan flunssassa, mut yleensä ei ees kumpikaan olla pois töistä sen takia. Sen ekan ROTA-satsinhan tuo meijän poika sai viimeks neuvolassa, ihan hyvin meni alas, ei kitissy yhtään eikä siitä tullu yhtään minkäänlaisia oireita!

Minun anoppi on ihan super-kiva! Ei liiemmin soittele tai tuppaannu muutenkaan. Tietenki asiaa soittaa, yleensä lähinnä, kun tietää että on käyty neuvolassa, niin kyselee ne kuulumiset. Toki käyvät nykysin huomattavasti useemmin kylässä, kun ennen. Välillä saattavat käyä parina viikonloppuna peräkkäin, mut eivät kyllä yleensä viivy, kun n. 1-2 tuntia kerrallaan. Mut mistään kasvatuksellisista asioista tms. ei oo ees hänen kans juteltu. Eipä tuo oo senkummemmin kyselly, miten meinataan mikäki asia hoitaa.

Onko teillä muilla kukaan kaveri tms. mustasukkanen/kateellinen vauvasta? Kun minun miehen veljen tyttöystävä nyt kuulema jostain syystä on! Anoppi siitä kerto, että se on nykysin ihan kummallinen, kun käyvät yhessä tässä meillä (eipä oo ees käyny, kun 2 kertaa pojan syntymän jälkeen). Aiemmin oli lähes aina appivanhempien mukana, jos ei ollu omien vanhempiensa luona. Ei oo sanonu meijän pojalle halkastua sanaa eikä ottanu syliin, ei mitään kontaktia häneen. Siis nämä miehen veli ja tämä tyttöystävä asuvat minun appivanhempien naapurina, rakensivat talon sinne viereen. Hän on yhen kerran mulle maininnu joskus parisenvuotta sitten, että hällä oli vauvakuumetta, mutta se meni kuulema ohi, joten minun mielestä eivät oo mitenkään vauvaa vielä ite ees yrittänykään. Anoppi vahvisti senki, että näin on, kun ei miehen veli vielä halua. Anoppi on sitä mieltä, että tämän tyttöystävän mielestä hänen ois varmaan pitäny "saaha" olla se ensimmäinen, joka heistä tekee isovanhempia tai mikä liekään ollu se ajatus... Tuntuu vaan kummalle, miks hän ajattelee niin, kun ovat kuitenki seurustellu vähemmänaikaa, kun myö ja ovat nuorempiaki. Vaikka eihän ne asiat tietenkää siihen vaikuta vaan se, että millon suhteen molemmat osapuolet on valmiita kantamaan sen vastuun. Hänen siskolla on jo isompia lapsia, nuorin ehkä 3 tai4, heijän kans on aina ollu mielellään ja kertonu, miten hän tykkää olla pienten kans, niin siks anoppi ihmettelee nyt tätä ja samoin nyt minäkii. Minun raskausaikana ei kyllä ollu mitään ongelmia, oli ihan normaalisti mukava, kyseli aina miten on menny jne. Nyt anoppia ja appee kuulema suututtaa tuommonen käytös... minua se harmittaa, kun enpä viiti hälle oikein mainita asiasta. Ei minua haittais, jos hän puhus minun kans asiasta ja parempihan se oiski selvittää, mut en tiiä haluaako hän. Voi olla, että minä jossain vaiheessa kyllä loppujenlopuks asiasta mainihen, jos se ei muuten selviä, kun ärsyttää tuommonen.

minä vaan -84 + Vesku
 
Hei!
Pitkästä aikaa ehdin kirjoitella, vaikka poika onkin helppo ja tyytyväinen vauva. Enemmän aikaa meneekin esikoisen kanssa. Meillä on edelleen todella paljon kiukuttelua ja muuta mustasukkaisuuden osoitusta. Koskahan mahtaa helpottua.

Osaisiko kukaan auttaa imetysongelmassa. Mulla on koko ajan tullut maitoa tosi hyvin eikä ole muutenkaan ollut mitään ongelmia ennen tätä. Sairastin itse tosi rajun vatsataudin, ja maito loppui hetkeksi kokonaan. Ei mikään ihmekään, kun mikään ei pysynyt sisällä. Nyt olen jo pari päivää syönyt normaalisti ja juonut runsaasti, mutta silti maitoa tuntuu olevan tosi niukasti. Palautuukohan maitomäärä enää koskaan entiselleen? Olen yrittänyt syöttää joka syötöllä molemmista rinnoista ja pumpata välillä. Vauva hylki aluksi rintaa, koska matoa ei tullut normaalia vauhtia, mutta nyt hän tuntuu olevan tyytyväisempi. Rinnat tuntuvat tosi aroilta ja imeminen tuntuu välillä tosi kipeältä, koska rinta on niin tyhjä.

Toivottavasti tilanne tästä helpottuisi, koska haluaisin imettää vielä pitkään. Esikoistakin imetin yli vuoden.

Meidän poika on aika iso verrattuna moniin muihin vauvoihin, vaikka oli syntyessään 50 cm ja 3400 g. Seitsemän viin neuvolassa oli jo 58,5 cm ja 5795 g. Nut on varmasti jo yli kuuden kilon, mutta meillä on neuvola vasta kuun lopussa.

Itse olen suunnilleen lähtöpainossa, vaikka en ole tehnyt sen eteen mitään. Haluaisin silti tiputtaa vielä ainakin viisi kiloa, mutta sillä ei ole kiirettä. Itseä ärsyttää eniten roikkuva maha. Miten teidän muiden miehet ovat suhtautuneet muuttuneeseen ulkomuotoonne? Minua ärsyttää välillä suunnattomasti omien kilojen ja muotojen kommentointi ja vertailu siihen, miltä näytin seurustelun alussa. Siitä on kuitenkin jo pitkälti yli kymmenen vuotta aikaa enkä todellakaan edes haluaisi enää näyttää miltään teiniltä.

Taisi tulla aika pakjon kirjoitusviheitä, mutta puhelimella on ärsyttävä kirjoittaa.

Vilperi ja poju 2,5 kk
 
Heipat pitkästä aikaa! Ei tahdo aika riittää millään jokapuolelle :) ihan pihalla nyt sitten täälä olevista asioista :ashamed:. Toivottavasti kaikilla kuitenkin vauva arki sujuu :)

Täälä ainakin on elämäänsä tyytyväinen pikku neiti A. Nukkuu yöt yhdellä syötöllä, aikasin aamulla 5-6 aikaan syö uudestaan ja siitä jatketaan vielä ainakin pari tuntia unia. Kasvaa kohisten, varmaan on 5kg rikki ja rintamaidolla mennään eteenpäin. Rota otettiin, ei ainakaan eka satsista tullut yhtikäs mitään oiretta :)
Ihana pikku hymyhuuli. Nauraa ääneen ja kääntyy vasemmalle kyljelle. Hirveästi seurailee ja juttelee. Aivan ihana typykkä :heart:

Minä en sitten niin ihana olekkaa.. Sain jälkitarkistuksessa cerazzettet ja huh heijaa.. Ismo Alangon vittu kun vituttaa soi repeatilla päässä jatkuvasti. Ei muuten, mutta mies on ärsyttänyt ihan pelkällä olemuksellaankin ihan ylivoimasesti.. Et nyt olis sitten aika varattuna kierukan hakuun :) jospa se elo tasaantus sitten.

Äiti maa & A 2kk2vko
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Zue
Meil oli tänään 2kk neuvola, ja siel saatiin myös ROTA. Tyttö nieli sen mukisematta, ja nyt pidetään peukut pystyssä ettei tulisi mitään pahoja sivuoireita..

Kapalo tuli postissa, ja sen avulla tyttö nukkui ensimmäiset iltaunet!\o/ Ei vetänyt kuin 0,5h, mut oli se tyhjää parempi. Kiitos siis kapalovinkistä! Katotaan, josko jatkossakin saataisiin kapalon avulla tyttö rauhoittumaan uneen.:)

Muuten likka kasvaakin hurjaa vauhtia, 60cm ja 6kg :D.
 
Vilperi imemisellä ja tyhjällä rinnalla ei ole tekemistä toistensa kanssa. Maitoa kehittyy koko ajan, kun vauva imee, saattaa siksi pitää taukojakin välillä. Mulla on kanssa välillä sattunut imeminen, mutta kun maitoa tulee siis lähinnä ikkunoista ja ovista, aamullakin pumppasin syötön päätyttyä vielä puoli litraa, joten kipu ei johdu kyllä maidon puutteesta. Se voi olla jotain ihan normaalia kipua, ohimenevää, ei muakaan enää illalla sit sattunut. Sitten jos olen pumpannut ns. liikaa, vauva on vain hieman pidempään rinnalla, koska ei tule niin paineella sitä maitoa. Saattaa joskus syödä yli tunninkin putkeen, vaikken oisi pumpannutkaan. Ja korostan edelleen, että tavallisella pumpulla en minäkään saisin muutamaa kymmentä milliä enempää pumpattua, mulla on se sairaalan tehopumppu. Luottavaisin mielin vain antaisin rintaa, ehkä jos kovasti sattuu, niin sitten vain vaihtaa hetken kuluttua toiseen rintaan, jottei ala sattumaan liikaa. Jos se ei mene päivässä parissa ohi, kannattaa miettiä olisiko kyseessä esim. jonkin asteinen rintatulehdus. Kamomillateehen kastettu pyyhe voisi ehkä auttaa ensiapuna, haudot sillä sitä rintaa jonkin aikaa. Lämpö myöskin nostaa maitoa samalla lisää :) Jos tuntuu, ettei ala nousemaan, niin vetaisi huoletta kolmosolutta tölkillinen illalla ennen nukkumaanmenoa, luultavasti aamulla on tissien tilanne palautunut aiempaan :) Tsemppiä!

Rokotukset päätimme miehen kanssa, että jätetään se pneumo sekä rota väliin. Sen kummemmin erittelemättä. Ei sitä ole muillekaan annettu. Ja influenssaa ei ainakaan oteta.

Kuten arvelinkin, viime yönä ei mitään pitkiä pätkiä taaskaan nukuttu, kyllä se 7,5 tunnin pätkä oli ihan ainutkertainen näköjään. Tai siis ilmeisesti välillä annetaan äidin nukkua pidempi pätkä, että se jaksaa sitten taas viikkotolkulla valvoa :D Ehkä hän on enemmän aikaa tyytyväisempi kuin aiemmin, tai sitten olen tullut immuuniksi itkulle :D Mutta yökitinät on ainakin toistaiseksi vähentyneet. Hampaita ei näy, mutta ne TUNTUU. Saapa nähdä, koska ne ilmestyvät, mutta tissinpuremisesta on tullut ihan jokapäiväistä jo..
 
Zue
Helkkarin ROTA, tytöllä järkyttävät vatsakivut ja aivan vesiripulia. Ei hitto.. Milloinkohan oireet helpottaa? Mitenköhän voisi lievittää vatsakipuja? Tissilläkään ei oikein suostu olemaan kun vasta niin kipuilee. Mua niin suututtaa koko rokote.
 
Zue: täällä ihan sama juttu! Olen ihan äimänä, esikoisella ei tullut tuosta mitään enkä osannut yhtään varautua. Rokoteen antopäivänä tuli illalla kertaalleen sellainen vetinen vaahtokakka huudon kera, sen jälkeen oli melkein viikon suht ok, mutta sitten 6. päivänä rokotteesta tyttö huusi ihan koko päivän. Nukkui max tunnin pätkiä ja taas jatkoi huutoa, vesiripulia tuli varmaan 6-7krt ja olin varma, että yöunetkin menee. Luojan kiitos helpotti kunhan sain tainnutettua yöunille, eikä vaikutusta yöhön. Edelleen hieman ärtyisämpi tyttö on, tuosta huutopäivästä on nyt 3 päivää aikaa. Odotellaan, koska se mahakivuton tyttö palaisi... :(

Lukuunottamatta Rotaa tuo lapsi on ihan unelma! Yöunet jokseenkin siten, että klo 21 nukahtaa, syötöt klo 3-4 ja seuraava 6-7. Eli Kerran yöllä syö, yhden kerran vasta aamuviideltä oli ensimmäinen syöttö! :D Olen todella helpottunut, mikään ei ole niin kamalaa kuin valvoa yöllä, ainakaan mun mielestä. Päiväunissa ei ole mitään rytmiä, mutta ainakin yhdet pitkät (3-5h) unet on ollut joka päivä. Nukkuu yleensä sisällä, muutaman kerran ulkona vaunuissa. En halua edes opettaa että nukkuisi pelkästään vaunuissa, esikoisen kanssa piti roudata ne vaunut mukana joka paikkaan, että saatiin päikkäreille ja olihan se melko rasittavaa isoja Emmaljungia pakkailla jatkuvasti autoon.

Liikkumisesta: täällä kääntyi silloin huutopäivänä ensimmäisen kerran mahalta selälleen! Eli päivää vaille 8vkon ikäisenä. Tosin varmaan johtui siitä kun huusi niin railakkaasti samalla, järkyttyi itsekin :D Ei ole sen jälkeen kääntynyt. Jonkun aikaa jaksaa olla mahallaan, kokoajan paremmin kannattelee päätään. Mutta lattialla ei kyllä kovin kauaa kerralla viihdy. Miten teillä, viihtyykö lapsenne yksinään lattialla/sitterissä pitkiäkin aikoja? Meillä on täysin sylivauva, lisäksi haluaa että kanniskellaan paikasta toiseen. Jokseenkin rasittavaa välillä ja kauhulla odotan kun jäädään ensi viikolla kolmestaan ja mies menee töihin, että miten alkaa esikoisen kanssa sujua. Helpolla olen kyllä tämän alun päässyt :D

Ja nyt kuuluu kopasta ähinää... Kirjoitelkaahan kuulumisia, hiljentynyt kovasti kyllä tämä palsta.

cannes ja tyttönen 2kk
 
Yksin viihtymisestä, meillä on nyt tyttö alkanut viihtyä hyvin leikkimatolla, jossa siis menee kaaret mistä roikkuu leluja. Eilen jaksoi jopa 45min pötkötellä matolla ja katsella leluja. Sit vielä kun lelut on sopivasti lähellä niin että käsillä huitomalla saa ne liikkumaan. Kovasti myös tossa leikkimatolla juttelee ja naureskelee. Sitterissäkin saattaa jonkin aikaa viihtyä, mutta ei niin hyvin. Masullaankin on ruvennut viihtymään koko ajan enemmän.

Millasta ehkäisyä olette meinanneet ottaa käyttöön? Mä sain neuvolasta 3kk satsin minipillereitä ja reseptin, mutta en oo vielä alottanut. Mulla oli ennen käytössä yhdistelmäpillerit ja ne sopi mulle hyvin, mutta vähän epäilyttää noi minipillerit ja varsinkin se, kun monilla tutuilla on sit ollut jatkuvaa tiputteluvuotoa niiden käytön aikana. Tähän mennessä ollaan nyt käytetty kortsua ja vähän puhuttiin että sillä mennään nyt ainakin jonkin aikaa, mietin sit jossain vaiheessa että pitäskö koittaa noita pillereitä. Kierukka on sit taas kuitenkin liian pitkäaikainen, kun toiveissa olis kuitenkin toinenkin lapsi jossain vaiheessa (vaikka tää alun kivulias imetys on kyllä välillä saanut vähän toisiin ajatuksiin..).

Me ollaan nyt mummolassa viikon verran, ihanaa kun mummo ja vaari kanniskelee mielellään tytyä päivät pitkät niin saa itse vähän levähtää. Vaikka tuo tyttö onkin aivan ihana, niin kyllä sitä kaipaa sitä ettei oo koko ajan vauva kainalossa vaikkei itse sit ees mitään sen kummempaa tekisi kuin lukisi kirjaa tms. Loppuviikosta alkaakin sit ristiäisvalmistelut, siivous ja leipominen. Anoppi on luvannu tulla auttelemaan, vähän suunnittelin et voisin itse hoitaa ton ristiäisvalmistelupuolen ja valjastaisin anopin enemmänkin hoitelemaan lapsukaista.
 
cannes kyllä meijän poika viihtyy toisinaan lähes puoltuntiaki kerrallaan itekseen lattialla tai sitterissä. Sitterissä kahtelee ja juttelee niille roikkuville leluille ja lattialla usein kahtelee nyrkkejään ja ilmeisesti juttelee ja nauraa sit niille :D

Muutaman kerran oon laittanu pojalle lelun käteen ja onhan se aina vähänaikaa siinä pysynyki.

Meillä kyllä poika saa nukkua jatkossaki päikkärit vaunuissa aina kun se vaan on mahollista, kun nukkuu siellä niin hyvin. Näkyy tuo osaavan nukkua onneks vähän sisälläkin. Oli nyt niin märkää keliä tässä, että on nukkunu parina päivänä sängyssään. Ekana päivänä laitoin selälleen makuupussiin, niin nukku tunnin ja myöhemmin olkkarissa pari 15 minuutin pätkää. Eilen sit laitoin nukkumaan mahalleen, niin nukku 2,5 tuntia. Ois ehkä nukkunu pitempäänki, mut kävin tarkistamassa sillon, niin heräs varmaan oven narahukseen. Käytiin kyllä eilen vielä kaupungissa, niin nukku jonku aikaa vielä autossa mennentullen.

Tänään mennäänki sitte miehen siskon 10v-synttäreille!

minä vaan -84 + Vesku ensviikolla jo 3kk!
 
Heipä hei kaikille! Täällä kevät väsymystä ilmassa+pientä flunssaa =( Ei ois mitenkään jaksanu viime yönä herätä 5 kertaa syöttämään vauvaa!

Sitten kun tulee lisäruuan aika niin millä meinaatte aloittaa? Vellillä vai soseilla? Missä iässä...4, 5 vai 6kk? Onhan tuohon vielä aikaa mut huvikseni kyselen ;)

Meillä ROTA rokote ei aiheuttanut masuvaivoja ollenkaan =) Harmi kun joillain oli toisin =(

Max. 30min viihtyy itekseen poju!

äh...nyt itkuhälytin itkee ;) Moikka!

äitx2+pieni mies 2kk1vko3pv
 
Lisäruuat 4 kuukauden iässä aloitamme soseilla. Varmaan porkkanalla, perunalla tai bataatilla, ja pikkuhiljaa lisäilen. Ostin jo valmissoseita odottamaan. Löytyy eri hedelmiä, maissia, kukkakaalia, perunaa, porkkanaa ja bataattia. Aloitan ensin yhdellä varovasti muutamalla lusikallisella, ja noin viikon (tai miten vauva kestää) välein lisätään uusi maku. Varmaan 4-5 kuukauden iässä otetaan puurokin mukaan iltaruuaksi.

Yksin viihtyminen alkanut viihtymään paremmin. Meilläkin aktiviteettimatto lelukaarilla, ja siinä tykkää olla. 20-30 minuuttia menee hyvin. Sitterissäkin viihtyy nykyään katselemassa.

Täytyy muuten sanoa, että kun on lueskellut nyt lehdissä ja facebookissa olevia juttuja, mm. tuo 875 g ja se Hilman juttu (liian myöhäisen sektion takia aivovaurion saanut ja kuollut vauva), niin on tullut aivan valtava kiitollisuus ja onni siitä, että meille suotiin (ainakin toistaiseksi) terve lapsi. Tuntui, että miksi tässä marisee pienistä kitinöistä, kun asiat voisi olla paljon huonommin. Ja muutenkin tyttö tuntuu koko ajan ihanammalta, kun vuorovaikutteisuus lisääntyy. Ei ole enää paikallaan möllöttävä pötkylä, vaan hän hymyilee, juttelee ja heiluu. Oma ihana vauva:heart:

Muut taidot tyttö ei vielä käännä päätä äänen suuntaan. Pari kertaa on kellahtanut kyljelle. Kannattaa päätä hyvin koholla mahallaan ollessa. Ei yritä kääntyä. Hymyilee ja juttelee paljon, hakee kontaktia, mutta mielestäni ei motorisesti mikään supervauhdikas tapaus. Mutta ei tarvitsekaan, kyllä ne kaikki ennemmin tai myöhemmin liikkeelle lähtevät=)

Pilkku_ ja pieni 10 viikkoa
 
Ihan pikaisesti vaan.

Tuuliannaliina kuulostaa hyvin samalta kuin meidän keskimmäisellä. Hänellä oli siis atooppinen iho,mutta myös maito, vahnä ja munaallergiat. Oireet juuri tuollaisia, kasvoissa ihottumaa ja vihreää lima kakkaa. Atooppinen iho helpotti minun ruokavalion myötä, mutta rasvaa tarvittiin silti. Nuo kuvailemasi oireet ja maidottoman ruokavalion vaikutus vauvan poskien ihoon vaikuttaa minusta selvältä maitoallergialta. Toki siellä saattaa myös olla muuta, kotimaiset vilja ja muna. Ota puheeksi neuvolassa ja pyydä päästä lääkäriin,että pääsette tutkimuksiin. Jatka maidotonta, mutta muita ei itsekseen kannata rajata pois. Toki kunnalliselle vaihtoehto on yksityinen, varsinkin jos on vakuutus. Jos yksityiselle menet varaa aika suoraanallergologille niin pääsette eteenpäin.

Myöhemmin lisää.

-Ninnu ja tyttö 8+vko
 
Heippa

Ninnu78: suurkiitokset neuvoista! Meillä tänään rutiini neuvolalääkärintarkastus, jossa aion ottaa asian puheeksi. Vielä pari kysymystä sinulle:

- hoituiko allergiatestaus neuvolan kautta vai kävittekö yksityisellä?
- jos yksityisellä, oliko pääkaupunkiseudulla ja jos oli, osaatko suositella allergologia (Tiina Tuomelasta olen kuullut kehuja, mutta kuulemma kovin buukattu)?
- miten allergiat vauvalla testataan?
- kun teillä todettiin maito, muna ja vehnäallergiat, mitä siitä seurasi? Ts. jätitkö kaikki nämä ruokavaliostasi pois ja oireet helpottivat? Olen kuullut myös sellaisesta, että lääkärin ohjeen mukaan siedätetään oireista huolimatta, ts. ei jätetä mitään pois ja oireet vaan jatkuvat, kunnes jossain vaiheessa vauvan elimistö ehkä tottuu.
- paraniko teidän vauvan allergiat jossain vaiheessa, ts. oliko vaan vauvavaiheen ongelma?

JOs milllään jaksat vastata, olisin tosi kiitollinen!

Täältäkin myöhemmin lisää...

Tuulis ja rakas 7 viikkoa ja 3 päivää
 
Heippa vaan :) Koitin eilen muutaman rivin tänne rustata, mutta ei onnistunut.
Olen jonkun aikaa seurannut tätä keskustelupalstaa ja päätin kans hypätä tähän porukkaan mukaan.
Meillä syntyi neiti 28.2. Ristiäiset ovat tällä hetkellä valmistelun alla, 27.4 ne on ja pidetään ne kotona.

Itse kans epäilen maitoallergiaa meidän tytsyllä, lääkäri ei sanonut asiaan juuta eikä jaata. Tuumasi vain että
jos itse tahdon niin voipi kokeilla olla sitten maidottomalla kuurilla sen kaks viikkoa.
Sekä rokotukset mietityttää, ottaisko vaiko ei.. Esikoinen (6w) ei niitä tietenkään ole saanut,
mutta mietityttää että pitäisikö hänelle myös ne otattaa jos toisellekin kerta. Maksaa tietysti mutta...

Toivottavasti teillä jo vaavit parantuneet, ne jotka sai jälkioireita rokotuksesta.
Me jatketaan nyt syöntiä ja poiketaan vähän normi ohjelmistosta, eikä mennä ulkoilemaan tässä
säässä, tuulee ja sataa..

Miksu84 & Silli 6vk*4pv *?*
 
Heippa kaikki pitkästä aikaa! Tulipahan taas luettua kaikkien jutut, vaikka se kotvasen ottikin :)

Vaikuttaa siltä, että meitin porukassa on kyllä varsinainen joukko erilaisia vauvoja, kun toiset nukkuu kuin unelmat ja toiset valvoo ja huutaa kaikki yöt. Meillä on jotain tolta väliltä. Nukahtaa hyvin, mutta herää nelisen kertaa yössä. Välillä oikein kehdon laidat kolisee, kun hän viuhtoo niin kovin. Ajattelin, että kapalosta olisi apua, mutta en osannut "kiinnittää" sitä.

Pilkulle_ piti sanomani, että minäkin olen lukenut noita FB:n 875 g ja Hilman juttuja ja ajattelin ihan samaa. Pitää kyllä olla todella kiitollinen, että kaikki on nyt omalla lapsella hyvin, kun ihan mitä tahansa olisi voinut tapahtua.

Meillä on huomenna 2 kk neuvola. Jännä nähdä, miten paljon poika on kasvanut, kun nyt tuntuu, että vihdoinkin hän olisi ottanut kasvussa aimo harppauksen eteenpäin. Korviketta menee oman maidon lisäksi tällä hetkellä noin litra päivässä eli energiantarve on ainakin ollut kova.

Keltakukka ja poika 8 viikkoa
 
Heippa mammat pitkästä aikaa! Vielä yritän roikkua mukana... Eilen sain yöllä luettua juttujanne mutten saanut kirjotettua kun piti sitten imettää...

Oliko se Pikku_pallo joka tuolla aiemmin kyseli tahranpoistosta? Itse pyykkäriammattilaisena =) suosittelisin mielummin kyseenalaistamaan vaatteiden pesulämpötilaa kuin käyttämään vahvoja kemikaaleja. Munkin poitsu rusautteelee välillä keltaset löllöt niskaan saakka, eikä se irtoa 40-asteen pesussa hepposella pesuaineella millään. Vaatteen valmistuttajahan ohjeistaa aina "varman päälle" huolto-ohjeet, joten useimmat tuotteet kyllä kestävät vähän rajumpaa käsittelyä kun mitä lapussa sanotaan. Tietenkin sitten omalla vastuulla jos tuote menee pilalle. Ainakin useimmat perusrytkyt kestää ihan hyvin, jos nyt vähän kutistuu enemmän... Joissain missä isoja painokuvia tai muuta sellasta herkempää niin voi kokeilla myös liottaa pulverissa ennen koneeseen pistämistä ja pyörittää pitkän pesuohjelman. Töissäni olen käyttänyt kaiken maailman teollisuusmyrkkyjä mutta en pistäis niitä vielä noin pienen vaatteisiin. jaaha ja taas kutsu käy, jatketaan myöhemmin...
vempukka ja Kaveri 2kk+
 
Täällä taas, pian kyllä mentävä, tyttö nukkunut ulkona kohta 3 tuntia. Meillä siis nukutaan hyvin. Yöunille nukahtaa tutin kanssa omaan sänkyyn 20-20.30 aikaan, yöllä syödään 2-4 tunnin välien ja jatketaan unia. Päiväunia nukkuu kahdet, molemmat ulkona, kestoltaan 2-4 tuntia. Ei siis valittamista.

Tuuliannaliinakeskimmäisellä allergioita alettiin hoitaa yksityisellä, Pikkujätissä, taisi olla Kuikka. Sittemmin siirryimme kunnalliselle puolelle Jorviin, saimme lähetteen sinne. Olimme erittäin tyytyväisiä Jorvin hoitoon ja ohjeisiin. Meillä oireet olivat niin "hankalat", tyttö raapi kasvonsa verille, ettei ollut muuta vaihtoehtoa kuin minun olla välttämisruokavaliolla. Tytöltä otettiin yksityisellä verikokeet, joista katsottiin IGE-vasta-aineita ja pyöhemmin Jorvissa tehtiin Prick-testit, näissä selvät reaktiot maidolle, vehnälle ja munalle. Oireet helpottivat minun ruokavalion myöstä, toki atooppinen iho vaati silti rasvausta. Meillä keskimmäinen on nyt 3v ja allergiat ovat väistyneet, tällä hetkellä hänellä ei ole mitään vältettävää ruokavaliossaan. Allergiat helpottivat n. 2-vuotiaana. Tällä hetkellä tosiaan allergian hoidossa ollaan siinä suosituksessa, että mitään ei vältetä ellei ole pakko. Eli jos jostain ruuasta tulee lieviä oireita, jotka eivät aiheuta lapselle merkittäviä oireita, niin ruoka-aine saa olla mukana ruokavaliossa. Meillä tytöllä pitkään kananmunasta tytön suupielet rohtuivat, mutta kun ei sen kummempaa, niin sitä ei tarvinnut enää välttää. Mutta vauva-aikana hänen kanssaa niitä oli pakko välttää, olisi ollut komeat arvet raapimisesta kasvoilla :( Nyt ei niin onneksi ole.

Nyt kuuluu vaativa kutsu...

-Ninnu ja tyttö 2kk
 
Kun niin monet ovat kertoneet, että vauva nukkuu hyvin ulkona, niin testattiinpa tämäkin - ja hyvällä menestyksellä ainakin kolmen päivän kokemuksella. Olen varovaisen positiivinen, tänään nukkunut vaunuissa ulkona yli 3 h, todella harvinaista meillä :). Asiaa vähän hankaloittaa se, että vaunuja ei saa ulos parvekkeelle, pitää kopassa kantaa sinne eikä ole ihan kevyt, mutta mitä tässä ei tekisi että asiat rullaisi mukavammin. Pitkästä aikaa mulla on ollut aikaa tehdä jotain päivällä, ihan luksusta! Jos tää olisi aina tällaista, ei olisi mitään valittamista minulla.

Paino oli viimeeksi neuvolassa noussut niin, että nyt mennään pelkällä rintamaidolla. Mitat oli viikko sitten 6 viikkoisena 58,2 cm/5075 g. Korviketta antaisin iltaisin, jos vaikuttaisi yöuneen ja siltä varalta, jos jää hoitoon (en saa pumpattua mitään), mutta Nan aiheutti ilmeisesti sitä ummetusta. Eilen annettiin Tuutia, katsellaan mitä se tekee...

Mietittiin pitkään tuota rokotusasiaa ja jätämme väliin rotan ja pneumon. En tiedä, miten neuvolassa suhtautuu, mutta toivottavasti ei ala vängätä asiasta.

Joku kysyi miehen suhtautumista muuttuneisiin muotoihin... Hmm, normaali suhtautuminen ainakin meillä. Siis ei suhtaudu mitenkään :D. Tosin mullahan kroppa on ollut jo jonkun aikaa lähes samanlainen kuin ennen raskautta, painoa on jopa vähemmän, mutta mahassa on vielä tuota löysää hieman muistuttamassa raskausmahasta. Mutta eiköhän se siitä kesään mennessä ole "imeytynyt" sisään :). Mieheni suhtautuu aina hyvin tsemppaavasta tällaisiin vartalonmuutoksiin sun muihin...

EtelänHetelmä & tytsi 7 vko
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76

Yhteistyössä