Helmikuun helmet 2013

Zue
Pilkku_; meillä oli ihan sama tilanne, eli tyttö ei päivisin nukkunut, ja oltiinkin aivan ihmeissämme voiko pieni valvoa noin paljon. Illat myös meni samalla kaavalla, välillä tyttö oli jopa 6h tissillä! Nyt tyttö 8vkoa, ja oppi pari viikkoa sitten nukkumaan parvekkeella vaunuissa päikkärit! :) olin aivan haltioissani kun sain päivisin omaa aikaa, sai rauhassa syötyä, siivottua, tehtyä ruokaa..:) kumma miten yht'äkkiä sitä voi nauttia siivoamisestakin.;) Melkoinen tissitakiainen tyttö on edelleen, mut vähempi jo riittää kuin nuo 6h maratonit.;)
Onko sulla kovan imetyksen takia tippunu paino? Mulla on kilot menny kolisten, ja pitää aika urakalla syödä ettei ihan näänny..;D
 
Moikka

Kiitos Viivi76! Liekö ollut sen ansiota, että eilen imetin tosiaan samasta rinnasta useampaan otteeseen illalla ja meidän rakas nukkui ekan kerran 5h putkeen! Jee! Tosin nukkumaanmeno oli sitä samaa ahdinkoa kuin edelliset illat, tunti purnattiin omaan sänkyyn laskemista, nostin ylös ja heijasin, rauhoittui ja laskin, ja sama rumba taas 3 kertaa ja äkkiä, jälleen kerran klo 21.30, olikin tyytyväinen sänkyyn laskiessa.

Kakka on kyllä edelleen tosi vihreää. Ei kait se noin nopeasti voisikaan muuttua. Soitin neuvolan neuvontapuhelimeen eilen ja käskivät tarkkailemaan omaa ruokavaliota. No, olen jo tarkkaillut, eikä vaikutusta. KUitenkin kuulemma jos vauva kasvaa ok, ei huolta. Menen tänään ylimääräiselle neuvolakäynnille punnituttamaan.

Kapalosta; me yritettiin myös aluksi filtti yms viritelmiä, mutta ei onnistunut. Meidän onneksi on koitunut tä swaddleme kapalo, jota kai jo mainostinkin, mutta tässä linkki. Saa useista nettikauposta parilla kympillä.

http://www.pikkukoala.fi/nukkuminen/kapalot/swaddleme-kapalo-valkoinen

TIlasin toisenkin mallisen, jossa vetoketju, mutta on jäänyt kokonaan käyttämättä, kun tykkään tästä mallista, jossa jalat mahtuu heilumaan. SE vetoketjullinen on ikään kuin tiukka makuupussi, jossa on vauva kokopaketissa. Meillä nukkuu kapalossa TOSI paljon paremmin. Ja tarrat ei irtoile, vaikka onkin liikehdintää.

Pilkku: tsemppiä! Kuulostaa rankalta. Oletko kokeillut nukuttaa päivisin vaunuissa muutoinkin kun kävelylenkeillä? Meidän poika ei nukahda sisälle päikkäreille, vaunuissa nukkuu hyvin. Nykyään ei tarvi kuin lykätä sinne ja sanoa hyvää yötä ja saattaa nukkua 3 tuntia putkeen. Aluksi tarvitsi heijata ja tuttia. Kokeile ihmeessä jos et ole jo kokeillut, jotenkin tykkäävät raittiista ilmasta enemmän. Imetyksestä en osaa sanoa, mutta kyllä kuulostaa aika tiuhalta tahdilta. Mä muuten taidan imettää tiuhempaan kuin suositellaan, ehkä parin tunnin välein kun on valveilla. Olen kuullut, että syöttövälit voisivat olla jopa 3-5 tuntia mutta imetän aina ennen päikkärietä/yöunia, että nukkuisi pidempään. Siis vaikka olisi syöty tunti sitten. Miten muut?

Tuulis ja rakas 5 viikkoa ja 4 päivää
 
Eilen illalla taas kapaloin tytön ja kapalon alle puin oikein pehmeän ja mukavan pitkähihaisen bodyn. Tyttö söi unimaidon sängyssä ja nukahtamiseen meni n. 5min! Nukahti 20.15, heräsi syömään 00.45 ja 4.45 ja sitten lopulta heräsi aamulla 7.50. Joten aika hyvä yö takana, ihanaa :) voi kun jatkossakin menisi noin :)
Zue meillä on käytössä tälläinen kapalo Perhoskuvioitu puuvilla SwaddleMe kapalo | Sannas.fi on helppo ja kiva käyttää.
Mitä muuten puette kapalon alle? Meillä näyttäs toi pitkähihainen body olevan just riittävä.

Nyt alamme valmistautua vaunuilemaan :)

Bumble ja pikkuinen 5vko 5pv
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Zue
Miten reilun kokoisia noi kapalot on? Mietin kun tuo pieni kapalo on pituudeltaan 51cm ja 6,4 kg asti, ja meidän typykkä oli viikko sitten neuvolassa jo 58,2cm ja 5670g, eli kannattaako mun tilata iso koko(6,4-9kg)? Ja näinköhän parikuinen oppii nukkumaan enää kapalossa..Mä olen taas ajoissa liikkeellä.:D
 
Moi

Kapalosta vielä (roikun näköjään täällä netissä koko sen ajan kun pieni vetää sikeitä...). En osaa sanoa koosta muuta kuin että meillä on se pienin (0-3kk) ja ihan sopiva, meidän poika on tällä haavaa ehkä jotain 56cm pitkä. Kapalo tulee kuitenkin vasta niskasta alaspäin, eli ihan sopiva. Mutta ehkä sun kantsii tilata isompi koko, menee pidempään. PItuus ei ole ainoa asia joka pitää ottaa huomioon, jotta tarrat saa kiinni, pitää kapalon olla aika tiukasti ympärillä, ehkä liian tiukasti 2kk vanhalle... Jos on varaa, tilaa molemmat, voi ehkä myydä sen pienemmän kun jää pieneksi. Ja kapalointia pitää harjoitella pari kertaa, meillä ei onnistunut ekalla kerralla, nyt tykkää kovasti.

Bumble: mä olen pukenut kapalon alle pitkähihaisen bodyn ja housut. Kapalon päällä on vielä peitto, ohut vanupeitton kaksinkerroin taiteltuna. Ei ole tuntunut liian kuumalta. Meillä on makkarissa ehkä 19 astetta ja nukutaan miehen kanssa paksujen untuvatäkkien alla itse. Pidätkö ite peittoa?

Vaippaongelma, siis falskaaminen, on muuten poistunut kapaloinnin myötä kun pieni ei pääse heilumaan samalla lailla.
 
Tuosta Zuen vauvan koosta tuli mielee, että minkä kokoisia teidän vauvat jo alkavat olemaan? Meidän poju oli viikko sitten sen 3550 g ja 53 cm viiden viikon iässä. Kuulostaa niin hurjan suurelta Zuen lapsi, että onko muutkin jo niin isoja?

Tuuliannaliina meille sanottiin neuvolassa, että 8 kertaa päivässä pitäisi imettää tai pumpata eli et imetä liian tiuhaan. Meillä imetetään aina tarpeen mukaan ja olen laskenut, että poika syö 7 kertaa päivässä, mutta hänkin on tissitakiainen eli syö niin pitkään kun annan syödä. Oma hermo menee viimeistään 1,5 tunnin kohdalla, kun tietää, että jos poika ei nukahda, niin tunnin päästä syödään taas, Aamupäivä on käytännössä pelkkää syömistä, kun hän herää ennen kuutta ja päikkäreille nukahtaa kahden maissa. Muutkin ihmetteli niitä pitkiä valvomispätkiä, niin niitä on tosiaan siis täälläkin, kun aamusta alkaen on hereillä joskus sen 8 tuntiakin.

Keltakukka ja poju 6 viikkoa 4 päivää
 
Parvekkeella nukuttaminen on vähän haastavaa, kun parvekkeellemme paahtaa aurinko, joten se on erittäin kuuma näin aurinkoisina päivinä. Lasit avaamalla saa vähän viileämmäksi, mutta paahde pelottaa hiukan. Ja asumme niin ylhäällä, ettei pihalla nukuttaminen ole vaihtoehto. Nyt tyttö nukkuu hetken, kun annoin itkeä sylissä heijaten 20 minuuttia. Katsotaan kauanko iloa kestää. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin korkeintaan 15 minuuttia. Ähinää kuuluu jo.

Vauvan koko kuusiviikkoisena 58,5 cm ja 5,4 kg (syntymämitat 52 cm ja 3,5 kg). Nyt ikää 9 viikkoa, koosta ei tällä hetkellä tietoa. Vaatteista käytössä 62 cm, joista osa vähän pinkeitä.

Kapalointia kokeilin meilläkin tarrakapalolla. Muutama viikko sitten se joko toimi, eli vauva rauhoittui ja nukahti, tai vaihtoehtoisesti sai aikaan hirveät raivarit. Enää en ole juuri harrastanut. Unipussi on valmiina odottamassa, josko kokeilisin sitä siinä vaiheessa, kun tyttö on liikkuvaisempi. Nyt ei tee muuta lattialla ollessaan kuin heiluttelee raajoja.

Välillä tuntuu, että vauva inhoaa minua:'( Jutellaan ja leikitellään joka päivä pitkiä toveja, hellittelen, hieron ja yritän naurattaa, mutta voi katsella vain apaattisena jonnekin ihan muualle. Sitten taas isälleen nauraa enemmän, ja joillekin kuville. Ihan joka hetki en tietenkään voi olla täysillä vauvan kanssa, kun pitää minun käydä suihkussa, vessassa, syödä yms. ja vauva voi olla sen aikaa sitterissä tai yksin lattialla. Käyn kyllä aina välillä kurkkimassa ja juttelemassa, eikä tuo tosiaan ole koskaan yksin hereillä kuin korkeintaan 15-20 minuuttia (ja siinäkin välillä käyn siis höpöttelemässä). Meinaa vaan välillä tulla itku, kun tuntuu ettei riitä millään tälle vauvalle. Ja kun vauva on illat kokonaan hereillä (eli sen ajan kuin mieskin on kotona) emmekä saa ollenkaan aikaa kahden, niin alan turhautua vauvaan. Tarvitsisin oikeasti edes sen puoli tuntia virkeään aikaan mahdollisuuden olla vain miehen kanssa. Hän tekee pitkää päivää töissä, ja sitten on harrastukset sun muut, ja alan jo kokea vieraantuneeni miehestä tässä muutamien viikkojen aikana. En oikeasti tiedä, miten meidän suhde kestää, jos tämä jatkuu tällaisena. Ainoa yhteinen tekeminen on seksi noin joka toinen päivä, ja sekin aina puolinukuksissa kun viimein vauva on saatu nukkumaan.

Joinain päivinä olen tosi onnellinen vauvasta, mutta toisinaan tuntuu turhan raskaalta. Ja kun tytölle ei se pullo kelpaa kuin ihan satunnaisesti, niin en pääse oikein mihinkään. Seuraavan vauvan (jos sellainen tulee!) totutan tuttiin jo laitoksella ja pullo on heti alusta saakka tissin rinnalla käytössä. Vaikka se sitten pilaisi imetyksen. Nyt tuntuu, että juuri näiden ruokailujen venyminen väsyttää minut ja rasittaa osaltaan parisuhdetta. Tiedän, ettei vauva kuole jos se itkee muutaman tunnin kun pullo ei kelpaa, mutta en vain pysty jättämään vauvaa hoitoon edes miehelle, kun tiedän huutoa olevan luvassa.
 
Pilkku_ harmilliselta kuulostaa toi sinun imetystilanteesi. Oothan tarkistanut vauvan imuotteen, voisihan olla ettei vauva saa imettyä tarpeeksi tehokkaasti jolloin maitoa tulee hitaammin? Nouseeko vauvalla paino, tuleeko pissavaippoja tarpeeksi? Jos tuntuu ettei maito nouse, niin varmistappas että juot ja syöt riittävästi. Jos oma ravinnonsaanti on puutteellista niin se voi vaikuttaa maidonnousuun. Imetysaikana ei kannata noudattaa mitään kevytruokavalioita tai edes yrittää laihduttaa, vaan vasta imetyksen loputtua. Kilot kyllä ehdit karistaa pois myöhemmin. Joidenkin lähteiden mukaan laihduttaessa rasvakudoksesta irtoavat raskasmetallit lähtevät rintamaidon sekaan ja sitä kautta vauvaan, ei ainakaan omaan korvaan kuulosta kauhean hyvältä jutulta.
Imetysongelmiin kannattaa hakea apua ja tukea. Neuvolasta sitä voi saada hyvällä tuurilla mutta imetystukiryhmästä tai tukihenkilöltä vähän varmemmin. Meillä ei muuten pullo kelpaa enää ollenkaan mutta hörpytyskupista pystyy antamaan maitoa tarvittaessa jos en itse ole tisseineni paikalla. Sitä kannattaa kokeilla, ei ole niin vaikeaa kuin jotkut tuntuvat ajattelevan :)
Sun kannattais ihan vakavissaan puhua sun miehesi kanssa sun omasta jaksamisesta. Meillä on miehen iltahulinointeja rajoitettu ihan rankalla kädellä, joka ilta ei tarvi mennä pitkin kyliä omien asioiden vuoksi. Perhe täytyy asettaa etusijalle, ja se lapsen äiti useimmiten on myöskin osa sitä perhettä kuten isäkin!
Jos päiväunille saaminen tuntuu vaikealta, niin kokeiles kantoliinaa. Meillä löytyi siitä apu, kun ei tyttö enää tykännytkään ottaa päikkäreitä lainkaan yksin. Tietty jos on itse väsynyt myös niin sitten kömpii vain viereen nukkumaan. Mutta jos pitää asioita saada tehtyä, niin lapsi liinaan ja hommien kimppuun. Kehtosidonnalla meidän pikkuinen nukkuu useamman tunnin unet. Ja kaupungilla liikkuessa toi liina on mulla ihan must! Aina kun ei voi valita liikkumisia ruuhka-aikojen ulkopuolelta niin liinan kanssa se on hiukan helpompaa. Joka paikkaan kun ei tahdo vaunuilla mahtua. Tsemppiä noiden ongelmien kanssa, kyllä ne siitä ratkeaa. Olet aivan varmasti lapsellesi todella tärkeä vaikka sinusta ei siltä aina tuntuisi. Negatiivisetkin tunteet kuuluvat tähän vaiheeseen mutta jos alakuloisuus pahenee niin pyydä ihmeessä neuvolasta apua ja tukea ajoissa.

Meidän neuvolalääkäri teki aivan uskomattoman röyhkeän tempun :mad: Mentiin eilen sovitulle ajalle neuvolaan. Istuttiin lapsen kanssa 30min odotustilassa, ja sitten saatiin kuulla ettei arvon tohtori ole jaksanut vaivautua paikalle. Oli jo tunnin myöhässä työvuorostaan eikä ollut edes vaivautunut soittamaan työpaikallensa! En hitto minäkään voi noin toimia töissä ollessani, potkut tulis välittömästi. Uusi aika oltaisiin saatu vasta 4viikon päähän, kun tämäkin neuvolalääkärikäynti oli jo viikon myöhässä. 6viikon iässä piti olla eka käynti ja neidillä on ikää jo yli 7viikkoa. Varattiin sitten yksityiselle lastenlääkärille aika, pitäköön neuvola kallisarvoiset aikansa! Pyydän samalla lääkäriä kirjoittamaan lausunnon lapsen terveydentilasta ja käyn sen jälkeen hankkimassa terveysvakuutuksen hänelle. Voi että voi vieläkin sapettaa tollainen käytös, mulla kun oli mitta täynnä neuvolan sekoilua ja **skanjauhantaa jo ennestään. Vai ei kiinnostanut töihin tulla, joopajoo... Ehkä laitan taas pienen vaunujen kyytiin ja lähden nauttimaan aurinkoisesta päivästä vaunulenkin muodossa, jos tulisin paremmalle tuulelle samalla.
 
Rouva Halibut kiittää onnittelusta :heart:

Kakkahan se on täälläkin mielessä, niinkuin monella muullakin.. Vihreä kakka. Se oli jo kauan hyvän sinapin keltainen enkä nyt tiedä mistä muutos. Ruokaa saa. Ja disflatyliä. Pissaa kyllä tulee. Huomenna punnitusneuvola niin kysäsen.

Myös napa ei ala parantuun vaikka daktarinpuuteria aamuin illoin ja joskus päivälläkin laitan.

Kapalo ollut alusta asti käytössä ja hyvin siinä nukkuu. On se pienin koko ja tuntuu et jää pian pieneksi. Tyttö noin 55cm kai pitkä. Mietin pitäiskö isompi tilata vai ottaa jokin muu kangas käyttöön. On se kyllä kätevä kun on sopivan mallinen kangas!

Nukkuu yön noin 22-03 syö ja jatkaa heti unia noin 07 asti jolloin syö ja jatkaa unia noin 10 asti. Sitten pari tuntia hereillä ja taas nukutaan muutama tunti ja samalla kaavalla iltaan. Illalla itkee ja kitisee pari tuntia ja tuo nukahtaminen kympiksi on vaikeaa, on väsy mut ei saa nukahdettua. Vaunuissa ja autokaukalossa nukkuu hyvin, en ees tiedä kuinka kauan nukkuisi kun pitää herättää aina syömään...

Pulautukset jatkuvat. Jonaki päivänä tulee kaikki ulos, toisena vain teelusikallinen. En ole keksinyt yhteyttä.. Ruokavalio ollut sama.

Vauvan koko viikko sitten tais olla 54cm, paino 4260 olikohan. No ainaki noin suunnilleen. Ja tänään ostin podin vielä kokoa 56, on reilu. Huomenna ois punnitus taas, mutta on se paino selkeesti nousussa :)

Halibut ja punni 1kk1vk3pv
 
Ehkäpä uskaltaudun mukaan... Koko raskauden seurasin jo tuota odotuspuolta, mutta nyt vasta täällä...

Meille siis syntyi kolmas tyttö 15.2. sektiolla. Tytön mitat oli 50 cm ja 3450g.

Kakasta... Meillä toisella lapsella oli allergioita, maito, muna ja vehnä. Silloin lapsella oli vihreää limaista kakkaa. Ja nyt on tällä vauvalla ollut vihreää kakkaa muutaman kerran, hetitietysti mietin, onko allergioita. Joskus tuo vihreäkakka saattaa liittyä siis allergioihin. Meillä kakka on muutaman kerran ollut nyt vihreää, mutta palautunut keltaiseksi. Seuraillaan mitä jatkossa tapahtuu.

Nyt vaunuista kuuluu itkua, täytyy hakea pieni neiti sisälle syömään.

-Ninnu
 
Heippis mammat!

Koitan nyt oikein saada jotain kirjoitettuakin, kun puhelimella pääasiassa lueskelen, niin ei sitten tule kirjoitettua ollenkaan.. Ja toki oma väsymys on tehnyt kanssa osansa tähän. Meillä poika kyllä nukkuu hyvin ja nukahtaakin yleensä nopeasti ensimmäisen yösyötön jälkeen, mutta minäpä en sitten saakaan unta vaan pyörin ja kärvistelen sängyssä. Edellisyönäkin meni yli kaksi tuntia ennen kuin sain uudelleen unta, ja sitten poitsu jo melkein heräsikin taas syömään.

Imetyskerroista vuorokaudessa ja kertojen kestosta Mulle ei olla missään vaiheessa sanottu, että imetyskertoja pitäisi olla tietty määrä.. Voiko olla sen takia, että poika oli jo syntyessään sen verran iso ja alkoi alun painonpudotuksen jälkeen heti keräämään hyvin painoa? Meillä ei noi kestot liioin ole kuin sellaista max.15 min luokkaa ja silloinkin loppu on jo melkein leikkimistä sillä tissillä..pääsee välillä lipsahtamaan noin, jos seuraan liian tiiviisti jotain telkkariohjelmaa tai luen uutisia netistä :whistle: Mutta mulla tulee maito alkuun paineella pihalle, niin että toinen saa kyllä ihan vauhdilla nieleskellä menemään. Ja ihan pelkällä tissillä mennään nyt sitten, kun mikään vastike ei meillä sopinut pojalle, Tuuti oli se kaikkein kauhein. Se aiheutti sellaiset 3 tunnin kipukiljumiset. Mutta ilmeisesti mulla maito olisi jopa koko ajan riittänytkin, kun vastikemäärät olivat aika pieniä ja vain iltaisin ja nyt ei ole ollut mitään ongelmaa riittävyydessä. Kai sitä itse oli jotenkin epäileväinen sen riittävyyden suhteen ja siksi mentiin niin helposti lisäruualle. Onneksi kuitenkin meillä kelpaa pullo ihan yhtä hyvin kuin tissikin, niin pystyn kuitenkin joskus lähtemäänkin jonnekin. Lisäksi meillä noi ruokailuvälit ovat sellaista vähintään 3, usein 5 tunnin luokkaa normaalisti, öisin enemmänkin. Mulle yksi usean lapsen äiti sanoi, että jos lapsi on syönyt mahansa oikeasti täyteen, niin menee se kaksi tuntia ainakin, että on tyhjä jo tässäkin iässä. Varmasti lapsen koolla on myöskin tuohon isosti vaikutusta.

Rintamaidon riittävyyteen vaikuttaa todellakin isosti se, että syö kunnolla ja tarpeeksi usein. Juuri neuvolassa sanoivat, että usein ei syödä kunnon monipuolista ja jopa "rasvaista" ruokaa. Pikkasen painostani mainitsin, niin heti sanottiin, että jos aiot edelleen täysimettää, niin syö niin kuin olet nytkin syönyt, jotta maito riittää. Laihduttaa ehtii kyllä muutamankin kuukauden päästä! Ja suosittelivat vielä, että söisin kaksi lämmintä ateriaa päivässä nykyisen yhden sijaan.. Öisin en enää syö vaikka muka nälkä olisikin, mutta vesituoppi mulla on yöpäydällä ja ainakin sen 0,5 litraa juon vettä yönkin aikana, eikä silti ole tarvetta mennä heti herättyäni vessaan. Muutenkin menee kyllä nestettä aikas reilusti päivänkin aikana.

Eilen oltiin 6 vko:n neuvolalääkärissä reilua viikkoa myöhässä. Otin puheeksi pojalla olevat refluksin oireet, joita itketään varsinkin iltaisin kovasti. Lääkärin kanta asiaan oli, että niin kauan kuin painoa kertyy normaalisti, poika nukkuu kuitenkin suhteellisen hyvin ja oksentelu ei ole jatkuvaa, niin seuraillaan tilannetta. Kun nämä oireet voivat hyvinkin helpottaa, kun se maaginen 3kk tulee täyteen. No onneksi siihen ei ole sitten enää kuin se reilu kuukausi. Lisäksi kysyin mahdollisesta maitoallergiasta, koska niin kuin sanoin ne vastikkeet ovat kaikki olleet aivan kauheita toisen mahalle ja mahdollisesti on saanut oireita munkin maidosta sen jälkeen, kun olen maitoa enemmän syönyt. Tähänkin vastaus oli, että jos olisi maitoallergiaa, niin ihottumaa tulisi pojalle ihan joka paikkaan ja tässä iässä lapsi jo raapisikin itse sitä. Lisäksi olen ollut huolestunut paukkuvista nivelistä, ja nimenomaan olkapäistä, jotka paukkuvat aika paljon oloisesti. Sekin on kuulemma normaalia, jos se ei selvästi tee lapselle kipeää eikä nivel selvästi lähde sijoiltaan. No saipa äiti murheensa ainakin kerrottua ja tunsin jopa itseni pikkasen hysteerikoksi :kieh: Painoa oli tullut taas se +250g/vko ja pituuttakin pikkasen, mittojen ollessa nyt, kun ikää on 7vko ja 2pvä: paino 5730g ja pituus 57cm, päänympärys 39,4cm. Hyvin kasvaa käyrillä, pikkasen siksakkimaisesti, mutta on kuulemma normaalia näin vauva-aikana. =)

Kapalointia meillä koitettiin jossain vaiheessa pojan vahvan moron takia mutta meillä se ei toiminut laisinkaan. Poika veti niin maan valtavat raivarit, että annoin parin yrityksen jälkeen olla, koska nukkuu kuitenkin hyvin yönsä, jopa sellaisia 7 tunnin pätkiä ja päivisin nukkuu vaunuissa yhden pidemmän pätkän. Nytkin vetänyt sikeitä jo yli 3,5h. Ja onneksi nukkuu vaikka vaunut ovat paikallaankin, kunhan ensiksi nukahtaa, jos ei ole jo unessa vaunuihin laitettaessa. Poitsulla kun on tapana yleensä nukahtaa jo siinä vaiheessa, kun alan pukemaan ulkovaatteita, viimeistään pipo saa silmät painumaan kiinni =)

Pilkku
Mulla on välillä vähän saman tyyppisiä tuntemuksia tuon lapseni suhteen. Tuntuu, että mun sylissä kitisee ja vikisee ja isällään vaan naureskelee ja nukahtaakin paremmin isän syliin. Mutta kai nämä jutut jotenkin mulla ainakin kertautuvat, kun itse olen pojan kanssa koko ajan ja mies vain iltaisin, jos on kotona. Mies kun on puoletkin viikosta välillä työmatkoilla kokonaan poissa kotoa. Kyllä pitää isosti nostaa hattua kaikille yksinhuoltajille, että jaksavat, kun itsellä on välillä suurin piirtein kello kädessä ja lasken minuutteja siihen, että mies tulee ja ottaa pojan hoitaakseen. Varsinkin silloin tulee näitä tunteita, jos yö on mennyt "huonosti". Ja kun meillä noita huonoja öitä ei oikeasti ole verrattuna moneen muuhun vauvaperheeseen! Oikeasti hävettää valittaa, kun monilla lapset eivät nuku juuri ollenkaan ja meillä kuitenkin nukutaan ainakin se 6-7 tuntia yhdellä heräämisellä öisin.

Jälkitakastuksessa tuli tänään kanssa käytyä ja kaikki oli OK. Ehkäisyasiat jäivät auki, kun ei olla asiaa miehen kanssa mietitty, eikä sillä nyt kiire kuulemma vielä olekaan, kunhan käyttää sitten kortsua, vaikka kuukautiset eivät olisi vielä alkaneetkaan. Mitä te muut olette tehneet ehkäisyn suhteen? Kun kierukka on mulle se vaihtoehto, johon sitten päädyn, mutta jos toinen lapsi aiotaan tässä vielä saada, niin ei kannata sitten sitä vielä ottaa.. Kauaa kun ei voi sitä toista lasta vaan suunnitella, kun alkaa tulla tällä äidillä pian tuo ikäkin vastaan.

Nyt alkaa poju heräilemään noilta 4 tunnin päikkäreiltään :)

Keisha ja Osku 7vko 3pvä
 
Heip!
Me käytiin tänään laseroimassa typyn haavautunutta hemangioomaa. Kolme hoitokertaa tulee olemaan kaikkiaan. Haava ja luomi muuttuivat tummemmiksi ja haava jo ehkä vähän pieneni. Mutta että on ollut itkuinen ja kiukkuinen typy sitten koko illan! Suppoa olen tietty laittanut kipuun, mutta vaikuttaa että tuo antibioottisalvakin aiheuttaa kirvelyä. Vauva oli viikonlopun räkätaudissa ja vielä krohisee hengityskin, lämpöäkin on jonkin verran. Että tällaisia...:(

Meillä vauva nukahtaa silloin tällöin itsekseen sänkyynsä. Pääsääntöisesti nukutankin sängyssään, sillä varsinkin päiväsaikaan isosisko on turhan kiinnostunut vauvasta ja alkaa rämppimään, mikäli vauva on esim. mun sängyllä. Isosisko vaatii myös aika tavalla huomiota ja vauva saattaa joutua hetken itkeskelemään - sitten kun vauvaa ehtii katsomaan, niin kappas, hän onkin nukahtanut.

Mulla ei tahdo riittää iltaisin maito. Tai se voi olla niinkin, että vauva tahtoisi "kuin manulle illallista" eli on väsynyt ja ei jaksaisi kunnolla imeä. Ottaa vaan tissiraivareita. Yöllä taas maitoa pukkaa paljon tisseihin. Se johtuu taas siitä, että vauva asustelee iltapäivän-illan tissillä.

Yöt meillä menee niin, että vauva nukahtaa klo 22 maissa, 0.30-1.00 viimeistään ja tosi nälkäisenä tissille, 3.00, 5.00 (silloin haluisi katsella ja seurustella, otan monesti viereen nukkumaan tässä vaiheessa, jottei mun tarvii ja nukahtaakin sitten heti) ja sitten menee 7.30:een. Juuri monesti ehdin vauvan imettää ja sitten herää isosisko ja pitää hälle laittaa ruoka (+syöttää), pestä hampaat, käyttää aamupisulla ja laittaa päivävaatteet, ehkä joku ohjelma pyörimään hälle. Välillä vauva riippuu tissillä ja sitten tekee nuo yhtä aikaa.

Yöt (ja päivätkin) on haastavia siksi, että tuota vaippa-alueella olevaa hemangioomaa täytyy hoitaa ahkerasti. Vauva ei ole oikeastaan koskaan hyvällä tuulella, kun häneen sattuu koko ajan. Mutta toivon mukaan saadaan haava hoidettua ja parempikin aika koittaa...

Serafiina ja vaavi 5 viikkoa ja 2 päivää
 
Zue
Tsemppiä Serafiina1, on aina kurjaa kun noin pienellä on mitä tahansa vaivaa, mikä vaatii toimenpiteitä.:(

Vauvan koko meidän tyttö syntyi aika tuhtina pakkauksena (4350g)ja sitä hän on edelleen, eli kokonsa puolesta mennään koko ajan yläkäyrillä. Siksi ei kannata meidän vauvan painoarvoja verrata oman pikkuisen arvoihin.:)

Kun elämä nyt pyörii sen kakan ympärillä, on pakko kommentoida et meidän limakakka on nyt muuttunut entistä vetisemmäks, äsken kun vaihdoin vaipan, oli kakka aikalailla imeytynyt vaippaan! :S Juttelin tällä viikolla asiasta neuvolaan, ja siellä vaan sanoivat et niin kauan kun pissaa tulee ja vauva on virkeä, niin ei hätää. "Ei hätää"..jep jep, in your dreams. Yritän nyt vältellä maitotuotteita, vaikka tästä ei vielä ole neuvolassa sovittu.

t.Zue & prinsessa 8 vkoa <3
 
Kiitos taas kaikille vinkeistä ja tuesta! Tuntuu jo paljon iloisemmalta, sain eilen vähän levättyä, ja johan näyttää maailma valoisammalta:) On varmaan totta, että äitiin nuo vauvan kiukut enimmäkseen osuvat, ja olen jo henkisesi varautunut siihenkin, että pahin uhma kohdistuu aikanaan minuun. Täytyy vaan sitten jaksaa, kun sen aika on. Nyt sain pikku tirpusen nukahtamaan sisälle, on nukkunut jo vartin, toivottavasti nukkuisi vielä tunnin ainakin. Tietäisi vähän leppoisampaa loppupäivää. Alan jo oppia, mikä on väsymyskiukkua. Rintaa vauva saa niin usein, ettei hänen oikein tarvitse nälkää koskaan itkeä. Saan varmaan syyttää itseänikin, kun aina ensimmäisenä tarjoan rintaa suuhun. Voi olla, että osa syömistä on enemmän tapa (osaavatkohan vauvat tapasyömistä, hmm...). Paino kuitenkin nousee, pissaa tulee, ja kakkaa erityisesti, eli kyllä sitä ruokaakin varmasti päätyy mahaan.

Hyvä vinkki tuo ruuan rasvaisuuden miettiminen. Voi hyvin olla, että syön päivisin liian kevyesti. Monesti tulee korvattua lounas puurolla, leivällä tai rasvattomalla rahkalla. Ehkä maitokin on sitten sisällöltään lirumpaa, eikä pidä vauvan nälkää. Voikohan se vaikuttaa? Vauva on myös tottunut syömään heti kun mahaan vähän mahtuu lisää, eli ei varmaan aina ole oikeasti kunnon nälkä. Tästä pääsisi eroon, kun vauva nukkuisi enemmän päivisin, eikä heti ehtisi huomaamaan sitä "pikku nälkää". Ja on tämä oma rinta ihan selvästi muodostunut huvitutiksi myös. Joskus tarvitaan vain ihan pari imaisua, ja vauva nukahtaa heti. Täytyy alkaa tarjota tuttia aktiivisemmin.

Serafiinalle jaksamista! Ei varmasti ole helppoa, kun on taapero ja vauva, jolla vielä hoidettava erityistarve. Ja vauvasi nukkuu vielä aika huonosti. Toivottavasti alkaa pian helpottaa edes tuon nukkumisen suhteen. Itse saan kuitenkin nukkua yöt suht hyvin, ja päivisinkään ei ole kuin tuo yksi vauva. Tuo taas suhteellisuutta tähän valittamiseen. Nostan kyllä hattua myös kaikille yksinhuoltajille ja useamman lapsen perheille, erityisesti jos lapsilla on pieni ikäero. Siinä se vasta vanhempien oma aika onkin koetuksella.

Pikku yllätyksellä ollut uskomattoman röyhkeä lääkäri! Ja ei varmaan saa edes varoitusta, kiitos terveyskeskusten lääkäripulan. Kaikenlaista härskiä porukkaa siihenkin sakkiin mahtuu. Varmaan kyllä parempi, että tuollaisella motivaatiolla varustettu lääkäri ei teidän vauvaa tutkinut. Ei olisi ollut varmastikaan huolellinen senkään suhteen...

Manduca odottaa meillä käyttöä. Testasin jo kerran, mutta vauva oli jotenkin ahtaasti siinä. Varmaan sitä voi säätää jotenkin tilavammaksi, en silloin ehtinyt perehtyä asiaan. Liinakin löytyy, mutta jotenkin manduca houkuttaa enemmän. Ehkäpä siitä tulee vielä apu kotitöiden tekoon:)

Gefilus-tippoja saatiin neuvolasta pullo. Relaa en ole testannut. En ostaisi ainakaan Gefilusta, meidän tyttö itki ihan yhtälailla iltaisin, ja sattumaa tai ei, niin itkut alkoi vähenemään kun pullo tyhjeni. Uskon enemmän sen johtuvan iän lisääntymisestä, ei tunnu enää itkevän masua ollenkaan niin kuin ennen. Käytimme niitä noin kolmen viikon iästä noin kuuden, seitsemän viikon ikään. Öljypohjainen Devisol tuntuu sopiva ihan hyvin, eli tuskin siitä johtui. Me muuten aloitettiin d-vitamiinit heti täydellä annoksella:) Ei kukaan edes vinkannut silloin, että kannattaisi aloittaa pienemmällä määrällä. No, oppia seuraavaa vauvaa varten.

Painosta vielä itseäni ei häiritse ne kilot, vaan maharöllykkä. Ei se nyt kovin iso ole, monilla on suurempi ihan ilman raskauksia, mutta itse olen urheilullinen ja tottunut olemaan aika timmissä kunnossa. Voi olla, että tuosta pääsee eroon vain lihaksia treenaamalla.
 
Lastenlääkärillä käyty, saatiin tytölle refluksidiagnoosi ja siihen asianmukainen lääkitys. Samalla hoitui jatkuva ihottuma-asia kuntoon, siihenkin saatiin rasvat reseptille niin ei maksa niin tuhottomasti.

Pilkku_ olen samaa mieltä, tuskin sillä neuvolalääkärillä olisi ollut edes kovin korkeaa motivaatiota tutkia mun lasta kunnolla joten oli ihan hyvä tehdä pieni rahallinen panostus lapsen hyvinvointiin. Vaikka mulla ei olekaan näin äippärahalle jääneenä kauheesti ylimääräistä, niin sen satasen olin erittäin valmis maksamaan kun saatiin kertakäynnillä apua useampaan vaivaan ja oli pätevä lääkäri :) Jatkossakin mennään suoraan yksityiselle eikä jäädä neuvolan kanssa ihmettelemään, ettei mahdolliset vaivat pääse pahentumaan. Tosi kiva kuulla, että voit jo paremmin. Riittävä lepo kirkastaa maailmaa ja piristää mieltä kummasti :) Kannattaa tsekata se sun ruokavalio, rasvaakin pitää ruuasta saada riittävästi mutta laatuun pitää kiinnittää huomiota. Kasvirasvoja(ei kookos tai palmu, ne on kovia rasvoja) ja rasvaista kalaa voi syödä melkoisen huolettomasti. Joskus muuten osui silmään joku tutkimus, missä väitettiin liian vähäisen rasvan saannin altistavan masennukselle. Oiskohan ollut just kalanrasvoista ollut toi tutkimus. Harmi kun en enää löydä sitä linkkiä mistään :/ Muista huolehtia omasta jaksamisestasi. Hyvälaatuinen ravinto on iso osa sitäkin kokonaisuutta. Oma pinna tuppaa vetämään kovin kireälle jos en muista syödä kunnolla, joten meillä se vaikuttaa myös rakkaan puolison hyvinvointiin jos en ole syönyt riittävästi :D

Mutta kylläpä meni luottamus suomalaiseen neuvolajärjestelmään... Kyllä sielä jaksetaan toljottaa käyriä ja tilastoja ja täytättää kaiken maailman voimavarakyselyitä intiimikysymyksineen mutta oikeat vaivat jää sitten huomaamatta. Meidän refluksiepäily tulkittiin normaaliksi pulautteluksi terveydenhoitajan toimesta. Lastenlääkäri totesi jo oirekuvauksen perusteella olevan lääkitystä vaativaa refluksia ja määräsi oitis maidottomalle dieetille. Maidottomalla olen kyl ollutkin jo ihan omatoimisesti kun tiedän, että maitoallergia voi aiheuttaa refluksia. Pari viikkoa jatketaan ja sitten testataan tuleeko oireet takaisin kun otan maitoa. Neuvolan ihmettelyä katsellessa tämä olisi päässyt aiheuttamaan pahempia vaurioita, esim polttamaan ruokatorven rikki tai tekemään äänihuuliin tuhoja. Jokainen voi kuvitella, miten kivulias vaiva sellainen on. Tosin ei se refluksi ilman niitä lisätuhojakaan mikään kiva tauti ole. Lapsi itki kipua pari iltaa kunnes tajuttiin, että hetkinen, täällähän nousee kurkkuun jotain mikä ei tule ulos asti. Neuvola meinasi, että tällä oireella voidaan silti odottaa lääkäriä (sitä, joka ei koskaan vaivautunut paikalle) kokonainen kuukausi "kun ei ole mitään akuuttia asiaa lääkärille,pulauttelu ei ole vaarallista blaablaablaa" :mad:
 
Tervetuloo mukaan Ninnu78!

Täällä on kans käytössä swaddleme:n kapalo 3,2-6,4 kilosille, huomattavasti mukavampi käyttää kun vaan joku kangas, minkä sitoo lapsen ympärille. Tämä oikeesti pysyy koko yön ja on kuitenki mukavan pehmeetä ja joustavaa puuvillaa ja tosiaan tarrakiinnityksellä. Minä laitan kans pojalle sinne alle vaan pelkän bodyn, lyhyt- tai pitkähihasen riippuen kumpi sattuu päällä olemaan. Ja peitto on lisäks lähinnä jalkojen päällä, liian lämmin sille tulee, jos sen laittaa kaulaan asti. Minä aion käyttää tuota kapaloo niin pitkään, kun se vaan menee ja koittaa sit, onnistusko se nukkuminen ihan ilman kapaloo. Jos ei, niin sit varmaan tilaan sen isomman mallin.

Meillä poika nukahtaa aina tosi helposti, kun ollaan olohuoneessa ja katotaan telkkaria niin pitkään, kun hälle illalla tulee nälkä ja sit syötän siinä. Annan syyä siinä ensin toista tissiä senverran, kun syö ja sit mennään vaihtamaan yövaippa ja laitan kapaloon. Sit makkariin syöttämään lisää, nukahtaa yleensä tissille. Röyhtäytän ja jos on vielä nälkänen, syötän tietysti lisää, mut muussa tapauksessa laitan sänkyynsä. Sinne jää nukkumaan tai joskus saattaa olla hereillä tai herätä, kun lasken sänkyyn, mut kun maha on täys, niin jää vaan tyytyväisenä kahtelemaan ja voin lähtee pois.

Pilkku_
, ei meilläkään vauva aina jaksa minua katella vaan saattaa kahtoo esim. telkkaria, jos se on auki. Vaipanvaihossa kahtelee aina kaikkee muuta, kun siinä on seinällä se neuvolasta saatu hymynaama ja toinen kuva sekä oven kahvasta riippuu pari lelua, joita voi myös katsella. Niitähän se poika siinä sitten kattelee ja hymyilee ja juttelee niille. Toki välillä kattoo ja hymyilee hetken mullekin, mut aika vähän, kun siinä on sitä muuta kahtomista ja juttelen kyllä sit pojalle takasi, niin innostuu entisestään. Olohuoneessa oon huomannu pari kertaa, että vaikka yritän saaha hänet hymyilemään mulle siinä onnistumatta, niin kun käännän pääni poispäin, niin sillon häneltä tulee se hymy. En tiiä miks tekee joskus noin, mut on se aika veikeetä. :)

minä vaan -84 + Vesku 2kk 2vko 5pvä
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
Zue: pakko sanoa, että ei kannata alkaa kyllä vauvan kakan värin takia välttämään mitään maitotuotteita! Varsinkin jos imetät, niin maitotuotteet on todella tärkeitä kalsiumin saannin kannalta. Meidän vauvan kakka on ihan laidasta laitaan, vuoroin vihreää, keltaista, kiinteämpää, ihan vetistä jne enkä ole yhtään huolissani kun ei älyttömiä kipuitkuja tule. Ihan normaalia 2-kuukautiselle vauvalle, suolisto ei ole vielä kehittynyt ja asiaan kuuluu ilmavaivat ja oudot kakat, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän :)

Mitat: meillä kasvaa hyvin rintamaidolla, kuukaudessa tullut painoa 1150g ja pituutta 4cm lisää :D olikin aika pieni syntyessään, nyt sitten kiritään kovasti kiinni käyriä :)

Vatsavaivat ja itkut loppui täällä ennen kuin ehti edes alkaa! Olen ihan äimänä, viimeksihän valitin kun lapsi vain kitisee niin sen kirjoituksen jälkeen ei enää kitissyt! Toki välillä joku ärsyttää ja pierettää, mutta nukkuu esim. päikkäreitä koko päivän tuonne iltapäivään 4-5 asti ja yöunille sitten siirtyy ysiltä (illallakin torkkuu). Yö menee 1-2 syötöllä aamuun asti, eli minäkin nukun älyttömän hyvin. :) Mietinkin nyt, että johtuiko se muutaman päivän vinkuminen sittenkin siitä Disflatylistä, jätettiin se pois kokonaan eikä anneta enää edes maitohappobakteereita, D-vitamiinia vain. Korvikettakaan ei ole annettu kuin yhteensä joku 100ml koko aikana, kun ei sitä tarvitse, haluan vain että säilyy ote pulloon. Pari kertaa viikossa pulloa tarjoan ja jonkun 10ml siitä juo tai sitten ei ollenkaan, kun tarjoan vasta kun olen imettänyt.

Meilläkin nukahtaa helposti, eikä tarvitse siihen tissiä kuten esikoinen. Yleensä syliin nukahtaa illalla ja siitä kannetaan sänkyyn. Yöllä imetyksen jälkeen röyhtäytän ja laitan viereen makaamaan (nukkuu meidän sängyssä), siihen jää silmät auki tillittämään ja jossain vaiheessa nukahtaa, yleensä aika äkkiä.

Imetys ja oma ruokavalio menee käsi kädessä. Jos haluaa imettää, ei aleta keventämään omaa ruokavaliota koska se johtaa siihen, että maitoa ei tule tarpeeksi ja jäähän sitä silloin lapselle nälkä. Itse syön joka päivä 2 lämmintä ateriaa (lounas ja päivällinen), aamu- ja iltapalan ja vielä välipalankin. Maitoa tulee todella hyvin ja lapsi nukkuu sekä päivällä, että yöllä pitkät pätkät eikä kiukkua turhasta. Eikä varmasti ole sattumaa :)

Laihduttamaan alan itse vasta kun imetys alkaa olla loppupuolella, eli tuossa joskus elo-syyskuussa. Jospa sitä sitten pikkujouluihin ehtisi sutjakkaammaksi, nyt on vielä pari kiloa siihen missä oli paino ennen raskautta. Ei paniikkia, ehtiihän sitä enkä halua lopettaa vielä imettämistä kun vauvalle on siitä niin paljon hyötyä. :)

Ja nyt kopasta kuuluu ähinää, jälleen toiset 3 tunnin päikkärit takana. Ihana nukkujatypy :) :heart:

Rokotteista: saatiin eilen Rotavirusrokote ja on kipristellyt mahaansa eilen illalla ja nyt aamulla, mutta ei pahastikaan. Otetaan kaikki rokotusohjelman mukaiset rokotteet ja lisäksi tuo Rota ja pneumokokki. Vesirokkorokotettakin harkitaan, luultavasti sekin otetaan jossain vaiheessa.

cannes ja tyttönen 7vko
 
Mullakin välillä samanlaisia tuntemuksia vauvan suhteen kuin Pilkulla, tuntuu etten riitätai kelpaa vauvalle, isän sylissä rauhottuu paremmin jne. Varsinkin iltaisin saatan vähän itkeskelläkin kun oon koko päivän tsempannut kaksin tytön kanssa ja sit se purkautuu kun mies tulee kotiin, varsinkin jos täällä on huudettu koko päivä ja sit isän kans yhtäkkiä onkin kuin enkeli.. Meillä muutenkin mies saa tytön paremmin nukutettua iltaisin, kai se on vaan paljon mua kärsivällisempi.

Onko kellään kokemusta sammaksesta? Mä oon nyt alkanu epäillä et voisko mulla olla sammas rinnassa, kun toinen rinnanpää ei oo vieläkään parantunut ja imetys tekee kipeetä. Myös imetyksen jälkeen tohon kipeään rintaan jää pitkäksi aikaa semmonen voimakas poltteleva kipu mikä tuntuu ikään kuin siellä syvällä rinnan sisällä eikä vaan nännissä. Tytön kielessä on ihan vähän valkoista, mut oon ajatellu sen olevan jotain maitojäämää. Kokeilen nyt hoitaa tätä vichyllä tai puolukalla, jos ei oo vaikutusta niin täytyy ottaa asia puheeksi ens viikon neuvolassa.
 
Hepa_ Meillä oli vauvan suussa vastasyntyneenä sammasta. Suu aika kauttaaltaan valkoinen. Vichyllä lähti ihan mukavasti. Ei se ihan silmänräpäyksessä lähtenyt, mutta eipä siihen ainakaan alkuun mitään sen kummempaa neuvolassa ohjeistettu.

Meillä nukahtaminen välillä takkuaa, välillä menee hyvin. Yleensä nukahtaa syliin tai rinnalle ja siitä sitten siirretään omaan koppaansa. Eilen nukahti noin 23:00 rinnalle, siitä koppaansa ja heräsi n. 06:00. Vauva ei ole enää huutanut öisin kuten alussa, kähisee vaan ja paukuttelee ja siihen sitten herään automaattisesti. Pidän nykyään korvatulppia öisin, etten herää turhaan siihen yöähertämiseen. Saa itsekin nukkua hyvin.

Mielenkiintoista tämä kakkakeskustelu... Meillä kun vauva kakkaa keskimäärin 1 krt puoleentoista viikkoon, niin eipä ole tullut kun samaa tavaraa jokainen harva kerta :D. Joskus pitää ihan miettiä, että kas, milloinkohan se viimeksi tuli. No nyt tuli taas tällä viikolla, odottelen tätä ihmettä seuraavan kerran ensi viikolla. Toivottavasti tulee tai muuten menee taas kauheeksi paukutteluksi. Mutta harvoina kertoine kakka on vihertävää, en ole edes ymmärtänyt huolestua.

Vauvan mitat oli lähes pari viikkoa sitten paino 4600 g ja pituus 58,2 cm. Tyttö on kyllä hyvin pitkäsäärinen :). Mutta tämä näkyi jo ultrassa. Hieman vaikeuksia kohta mahtua tuolle hoitoalustalle, kun kintut alkaa roikkua niin alhaalla. Painon odotan lähestyvän 5 kg ensi viikon punnituksessa, saas nähdä.

Kyllähän tuo imetys on vähän oma "taiteenlajinsa". Kuten cannes, minäkään en ole erityisemmin laihduttanut, olen tosin kyllä nyt pari kiloa alle lähtöpainon, vaikka en laihdutakaan. Mutta juon paljon, syön kunnolla, imetän tiuhaan, vaihdan rintaa, vaikka mitä ja toiveena on, että voisin tuon nykyisen pienen korvikelisän jättää pois. Yhdessä vaiheessa tyrkytin korviketta, koska oli olo, ettei maito riitä. Mutta sitten aloin imettää tiuhemmin, jotta saisin tämän oman tuotannon paremmin käyntiin. Nyt ainakin tuntuu, että maito riittää. Ainakin vauva on tyytyväisen oloinen. Ja kyllä mä imetän pieneenkin vikinään, en osaa ajatella, että imettäisin liikaa... Tai siis imetän säännöllisesti, max. 3 h taukoa.

Ja vauva pääsääntöisesti nukkuu kyllä erityisesti tankkauksen jälkeen mukavasti päiväunia. Tänään esim. heräsi 06:00 -> syötin 30 min. -> vaippatouhut/pesut/ilmakylvyt -> takaisin syömään -> nukahti syödessään -> nukkui ekat päiväunet 08:00 - 09:30. Sitten palattiin taas syömään ja lähdettiin ulkoilemaan ja nukkui. Sitten taas syötiin ja nyt vetää kolmansia päiväunia 16:00 -> ?. Toki päivät ovat vaihtelevia.

Pilkku_ Ei vauvasi sua inhoa :hug:. Sinähän olet hänen äitinsä! Meillä tuo vauva toljottelee milloin minnekin, en ole kummemmin ajatellut asiaa :D. Joskus katselee sellasta rapisevaa ampparia, sitten hekottelee itsekseen tai tuijottelee vaan mummiaan/isäänsä/minua. Enkä minä kauheasti aina hänen kanssaan höpöttele, joskus vaan tehdään perushommat ja se siinä jos ei muuta äiti tänään jaksa. Mutta kyllä tähän äitiyteen kuuluu mielestäni kaikenlaiset tuntemukset, normaalia. On tässä itsekin pitänyt käydä "kova koulu" siitä alusta tähän päivään, fiilikset seilanneet laidasta laitaan, mutta eipä sille voi mitään. Ja vauvaan kohdistuvia "negatiivisiakin" tuntemuksia saa sanoa ääneen! Mutta ei mulla ollutkaan mitään ruusunpunaisia kuvitelmia tämän ajan suhteen, tää on kyllä ollut mun kauhukuviin verrattuna paljon mukavampaa. Ehkä tää on auttanut myös tässä parisuhdeasiassa. Meillä auttaa paljon huumori, yhteen hiileen puhaltaminen, toisen tsemppaaminen ja töiden jakaminen. Ja yksinkertaisesti se fakta, että tämä on nyt tätä, mutta aika kuluu... Toki pitkä historia on liittänyt tiivisti yhteen, ei tää tähän kaadu, pahempaakin on ollut.

EtelänHetelmä + vauva melkein 6 vko
 
Huomenta =) Taas yksi hyvin nukuttu yö takana =) Vaavi kävi 21.30 nukkuu, söi 01.30, 03.30, 05.30 ja sit valvo tunnin ja söi 06.30 ja nukku viel 45min eli herättiin 07.30 =)

Rintamaidolla poika kasvaa edelleen ja toivon et korviketta ei tarvittais viel pitkään aikaan. Mihinkään en pääse ilman vauvaa ku en jaksa pumpata maitoo mut mihin sit tarviskaan lähtee? Kyl sitä sit myöhemmin elämäs ehtii...nyt nautitaan vauvasta rauhassa <3

Bingo ja muut uudet...tervetuloa =)

Täällä kakattu viimeeks sunnuntaina eli jättipottia odotellessa ;)

meille on tullu jo vähä rytmiä...yönhä jo kerroinki ja päiväl nukkuu 9-14 välil 3-4 tuntia ja sit 16-18 välil tunnin.

Raskauskiloja vielä kaks ja puol ja toivotaan et tippuu pian pois...kovasti käyn vaunulenkeil mut se valkosuklaa on miun heikkous =(

tänään nautitaan auringosta jälleen kerran ja lupasin viedä lapset (poika 8v8kk ja tyttö 7v5kk) ja vaavi tietty mukaan kebabille ja kauppaan =)

Mukavaa viikonloppua =)

äitx2 ja pieni mies 2kk2pv
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Bingo tervetuloo mukaan!

Samoilla linjoilla oon, kun cannes, että haluan imettää lasta ja sen takia syön ihan normaalisti enkä mitenkään kevyemmin, siis ainaki sinne vuon vanhaks haluaisin imettää. Sitä ihmettelenki, että miten teillä muilla on jo raskauskilot lähteny tai ainaki ihan paria kiloo vaille?! Tosin teillä niitä varmaan tuliki huomattavasti vähemmän, kun mulla. Imetyksen takia en varsinaisesti ala stressaamaan näistä kiloista, mutta kyllähän se vähän kuitenki ihmetyttää, ettei ne häviä mihinkään vaikka vaunulenkillä käyn pojan kans muutaman kerran viikossa ja hiki tullee kyllä aina ihan kunnolla.

Hyvää viikonloppua mammoille ja pienokaisille!

minä vaan -84 + Vesku 2kk ja huomenna 3vko
 
Huomenta ku väsyttää!

Meillä oli eilen punnitus neuvolassa ja olihan se paino noussu! 9 päivässä 4280 -> 4630g. YÖHERÄTYKSET LOPPUI NYT!! JEE! Siis herätyskellon kans. Saa kyllä omaan tahtiinsa herätä syömään. Nukahti kello 22, söi puoli tuntia kello 04 ja 08 ja herättiin 9 jäljestä vielä vähän lisämaidolle ja nyt tää nukkuu täs sylissä.

Ei muuten kannata syödä aktiviaa, tytön kakassa sen huomaa :ashamed: Ja haisee makealle jugurtille koko lapsi!

Mies ollut viikon isyyslomalla ja hirveesti hommaa joka päivälle.
Piiitkästä aikaa päivä kun ei ole mitään suunnitelmia! Pitäskö kirppari kiertää vaikka =)

Halibut ja Punni 1kk1vk5pv
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
minä vaan -84: Itse käyn 2-3 kertaa päivässä vaunulenkillä...saan siitä energiaa =) Kiloja tuli 14 ja siis 2½ jäljellä =) Valkosuklaata kyl ja herkkuja tulee syötyä =/

Halibut: Kylläpä teillä tyttö nukkuu hyvin yöllä! =) Ite kuvittelen et 2kk vanhalle tosi hyvin jos syö vaik 4 kertaa vaan yössä =)
 

Yhteistyössä