HELMIKUUN HELMET 2013 *kesäkuu*

Hei kaikille! Tulen mukaan, jos sopii :)

Laskettu aika 24.2.2012, 3. lapsi, synnytyssairaala KYS.

Plussasin viikoin 4+2 selkeän punaisen viivan :) Tämä on mulle ja miehelleni ensimmäinen yhteinen lapsi.

Nyt jo turvottaa ihan mielettömästi!!! Jouduin käymään hakemassa H&M:ltä äitiyshousut, kun en oikeasti kyllä mahdu enää mihinkään vanhoihin :D Nyt siis omien laskujen mukaan rv5+3. Aikaisemmissakin raskauksissa on aina ollut tosi varhaisessa vaiheessa näkyvä maha, mutta tää on kyllä ihan jotain omaa luokkaansa.. liekö sitten la. väärin vai oisko meille tulossa useampi vauveli...

:popcorn:

Jännityksellä odotan ekaa neuvolaa (heinäkuun lopulla) ja sitten ekaa ultraa (elokuulla, kai).


Homsantuusa:
En nyt tiedä, onko kaksi sinusta "useampi raskaus", mutta täällä ei vielä toistaiseksi ole koettu yhtään keskenmenoa. Pelottaa näin sanoa, kun tuntuu että kiroan itseni siinä samalla.. Mutta no, näin on :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Homsantuusa
Nökönen Huomaan yhtäläisyyksiä siun ja miun historiassa. :) Kurinalainen lapsuus ja kaikkea mitä halusin, en todellakaan saanut. Viikkoraha ja koeraha oli tuntematon käsite, vaikka varallisuutta olikin. Kotitöihin tosin ei saanut osallistua vaikka olisin halunnut, koska äiti ei luottanut siihen, että kerralla tulisi hyvä. Oma huone piti kyllä raivata tai lelut meni mustaan aukkoon aka jätesäkkiin ja varastoon tai annettiin eteenpäin.

Me muutettiin paikkakunnalta toiselle kun olin 7. luokan käynyt. Olin juuri alkanut seurustella (nykyisen mieheni kanssa :D) ja oli molemmille vaikea paikka, kun kesän jälkeen muutettiin ja kaukosuhdetta yritettiin pitää yllä, puoli vuotta se onnistuikin, mutta erottiin edelleen ystävinä. Miusta kuoriutui sitten aivan hirveä teini. Aloitin tupakoinnin, join aina kun sain siihen mahdollisuuden, rikoin kaikkia sääntöjä ja koulunkäyntihän meni tietenkin aivan penkin alle, poikaystäviä oli ja meni. Rangaistukset ei auttaneet, koettu on pitkät kotiarestit ja yhteydenpitokiellot. Kaikkien noiden tapahtumien rikastamana olen tässä nyt. Täysin yhteiskuntakelpoinen tiukkapipotäti (ja toivottavasti tuleva äiti ;) ).

Kattilapopcornia tekee mieli... Niitäkin sai lapsena tosi harvoin kun haisivat äitin mielestä pahalle, mikropoppareita ei varmaan meilläpäin edes myyty sillon vielä.
 
  • Tykkää
Reactions: Nökönen
Nyt on eka neuvola takana. Oli tosi mukava käynti, terkkari oli oikein sympaattinen ja iloinen ja paljon asioita käytiin läpi. Ei tarvi jännätä tulevia käyntejä. Monta ultraa teillä muilla on, jos kaikki menee siis normaalisti eikä ylimääräisiä ultria tarvita? Täällä kuuluu normiseurantaan 4 ultraa. Kivaa. Terkkari sanoi, että kun meillä ei täällä enää synnytetä, niin on sitten ainaki ultria tarjolla! :)

Laskettu aika 20.2.2013, 1. lapsi, OYS

Viikon päästä olis sitten varhaisultra. Silloin viikot 7+0, toivottavasti ei olla liian aikaisessa. Hedelmöittyminen on aika tarkkaan tiedossa, kun inseminaatiolla tehty, joten ei pitäis kauheasti heittää. Tänään koitettiin vähän katsoa ultralla neuvolassa, mutta niiden huonolla laitteella ei näkynyt muuta kuin pieneksi palloksi kasvanut kohtu. Th katsoi siis mahan päältä vaan eli ei sinänsä ihme, että mitään ei näkynytkään. En ole huolissani. Seuraavat ultrat tehdään siis eri laitteella, tuo kyseinen on vaan jotain harjoittelua tms. varten, eikä sillä varsinkaan näillä viikoilla oikein näe mitään.

Oireet ovat pysyneet aika lailla ennallaan. Tissit on kipeät, alamahalla repäisykipuja ja muita tuntemuksia enemmän ja vähemmän. Pahoinvointia ei ole (vielä) ollut. Nälkä yllättää voimakkaammin, kuin ennen. Viime viikolla tuli vähän kirkkaan veristä vuotoa, mikä säikäytti tosissaan, mutta sitä tuli oikeastaan vaan yhtenä iltana. Seuraavana aamuna oli enää vain vähän ruskeaa tuhrua, joka sitten hiljalleen loppui sen päivän aikana kokonaan. Tuolloin olisi todennäköisesti ollut menkat ilman tätä raskautta, joten johtui tod. näk. siitä.

Maha ei ole vielä kasvanut, mutta mitään tiukkoja ja/tai matalavyötäröisiä farkkuja ei pysty enää pitämään. Mulla on tosin vähän tuota vararengasta ja erityisesti alamaha on pömppö, joten pienet turvottelut ei oikein näykään. Tiukat vaatteet kuitenkin painaa todella inhottavasti. Piti käydä kaupasta ostamassa parit resorivyötäröiset mukavat housut, että ei tarvi verkkareissa kulkea. Pitänee katsella pikkuhiljaa jotain äitiyskampettakin, jos sattuis kivan näköisiä vaikka kirppareilta bongaamaan. Minun ajatusmaailma ei anna myöten ostaa kaupasta uusia vaatteita tietäen, että niitä käyttää vaan muutaman kuukauden. Etenkään normi-hinnoilla. Onneksi ollaan lähdössä Etelä-Suomeen kesälomareissulle pariin isompaan kaupunkiin, niin pääsee kivoille kirppareillekin samalla. (Ellei siis raskausoireet yllätä ja pakota minua makaamaan sängyssä/halaamaan pönttöä koko päivän ;) )

Äitiyspakkauksesta en ole vielä ihan satavarma, että otetaanko. Todennäköisesti otetaan, mutta pitää vielä miettiä. Onneksi asia ei ole vielä ajankohtainen. Paljon hyödyllistä siinä kuitenkin on ja olishan se mukavaa semmoinen kotiin saada.

Drya + nimetön 6+0
 
  • Tykkää
Reactions: MurSusi
Viivi76 yrittäjän äp-rahat (ja sairauspäivärahat) määräytyy maksetun YEL-työtulon mukaan. Kandee nostaa YELlit viimestään 6kk ennen laskettua aikaa, mielellään toki heti. Mulle sanoivat Varmasta, että kannattaa käydä ensin neuvolassa ja sitten vasta nostaa YEL. (päivärahan voi laskea itse kaavalla 0,7 x vuosittainen työtulo /300 eli jos työtulo on 20 000 : 0,7 x 20 000 /300 = 46,67e/pvä)
Jos oot palkansaajana, niin ottaisin sen työtulon mukaan äp-rahat - saa paremmat rahat. Palkansaajalle tuo sama kaava menee 0,7 x vuosittainen työtulo /260 eli päiväraha on isompi ja molemmat tarkastellaan viimeisen 6kk:n mukaan. Ainakin näin oon ymmärtäny. :)

Kasvatuksesta
Täällä on kanssa ollut rakkaus, rajat ja toisten ihmisten kunnioitus perustana kasvatukselle. Aion saman jakaa myös omille lapsilleni. Tärkeänä osana myös se, että raha ei kasva puussa - jos jotain isoa halajaa, voi itse säästää ja tehdä jotain pieniä juttuja apuna. Viikkorahaa en aio antaa vaan mieluummin sitten konkreettisesta työstä - imurointia, astianpesukoneen täyttöä/tyhjäystä jne. Samalla kaavalla oli tyttö tai poika. :)

(.) Nyt on semmoinen ärsytys päällä ettei oo tosikaan. Hirveesti korpee kaikki. Huomenna töihin eikä huvittais yhtään. Väsyttääkin ihan hulluna, kun en saanu nukuttua kunnolla - piti nousta pissalle ja pari kertaa yökkimään tyhjää, rinnat oli kauheen hellänä ja sitten noi himskatin työkoneet, jotka mölis aamuseiskasta iltakuuteen. Ja joka toinen tunti ainakin räjäytyksiä (löytyi tien alta "vähän" kalliota, joka pitää räjäytellä pois). Nälkäkin on melkolailla koko ajan, tänään syöny pelkkää leipää juustolla, tuorekurkulla ja suolakurkulla sekä jogurttia - pelkkä ajatus lihasta ällöttää. Ei siis edes leikkelettä leivän päälle. :( Kivasti turvottaakin taas.
Kyllä tämä tästä, jos ensi yönä sais nukuttua, kun menen vasta iltapäiväksi töihin. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Wiitahepo
Huomenta!

Ei siitä ole vuottakaan, kun täällä viimeksi kirjoittelin. Kuopus on kohta 9kk vanha neitokainen, perheemme 4. lapsi. Muut lapset ovat pian 13v., 10v. ja 7v. Nr. 5. odotetaan syntyväksi Ystävänpäivänä tienoilla. Käytännössä aikaisemmin, kun sektioita takana jo 3 ja tämäkin siis automaattisesti sektio.

Ultrassa kävin pari päivää sitten ja vuotojen jälkeen oli helpotus nähdä sydämen syke. Kohdussa oli myös verimöykky, joka tulee vuotamaan vielä ulos. Asia, josta ei pidä kuulemma pelästyä, mutta toisaalta en saa myöskään nostella mitään, en kuopustakaan :( Veri oli tullut istukanreunasta ja kunnes viimeisimmästä vuodosta on 1vk kulunut olen aikalailla istumalakossa.

Vointi on ollut muuten hyvä. Ekaa kertaa ei edes sitä karmeaa rintojen särkyä! Pahaa oloa esiintyy aika ajoin, mutta korjaantuu syömisellä.

Huomasin muutaman muunkin 4./ 5. lastaan odottavan. Mitenkäs teillä lähipiiri suhtautunut asiaan? Joko tietävät? Me ollaan kerrottu vasta parille tutulle ja reaktiot olleet lähinnä epäusko, järkytys jne. En tiedä johtuuku kuopuksen nuoruudesta vai mistä. Itse toitotin jo heti synnytyksen jälkeen haluavani viidennen. Mulla ollut todella runsaat vuodot ja olimme jo päättäneet kohdunpoistoon lähteä, kun nr. 4 vihdoin ilmoitti tulostaan. Nyt oli tiedossa alusta pitäen, että viides pitää tehdä pienellä ikäerolla tai jää tekemättä. Mulla oli hemppa 104 just ennen raskautta vaikka syön rautaa tupla-annoksella. Nyt onkin sitten noussut jo 116 vaikka olen rautaa hieman vähentänyt, kun ei kk ole tarvinnut kärsiä.

Maarit*/ 14.2. / 5. lapsi / NKL


Kasvatuksesta Meillä on tiukka kasvatus. En siedä huonosti käyttäviä lapsia enkä myöskään kovasti metelöiviä. Lasten kaveritkin osaavat olla meillä niin hiljaa, että viereisessä huoneessa nukkuva kuopuksemmekaan ei herää heidän leikkeihin vaikka sisällä saattaa olla 2-6 vierasta lasta + omat. Meillä myös katoaa lelut muovipussiin mikäli ovat väärässä paikassa /jää korjaamatta lattialta. Sama koskee myös vaatteita. Niitä voi sitten saada takaisin hyvällä käytöksellä /avuliaisuudella.
Rahaa annetaan kiitettävistä numeroista kokeissa, mutta toisaalta viikkorahaa ei tipu ellei oma osuus siivouksista ole tehtynä. Karkkipäivien menetys/ peli &telkkari kieltoa pamahtaa myös aika usein. Tosin meillä selviää helpommalla, jos tunnustaa tekosensa. Jos taas valehtelee saa valheesta tuplarangaistuksen + rangaistuksen itse teosta eli 3 x rangastuksen. Ei paljoa ole tarvinnut valheita kuunnella.

Maarit 7+0
 
  • Tykkää
Reactions: Wiitahepo
kotihoidontuesta: Meille tais jäädä kuussa käteen 350e (sisältää kuntalisän 120e). Jouduin käydä lisäksi töissä aina miehen vapaapäivinä :). Tosin kyllä tykkäsinkin käydä välilä ihmisten ilmoilla :). Nyt siis viime kuun lopussa palasin takasin täyspäiväsesti töihin ja lapsi on pienryhmiksessä 4-7 päivää kuussa.
kurista: Aion pitää melko tiukkaa linjaa, en kuitenkaan yhtä tiukkaa kun omat vanhempani aikoinaan. Minnekkään ei saanut mennä kello 9 jälkeen ennen kun oli 18 (yökyläilyt pois lukien, sillon soittivat kaverien vanhemmille). Piti käydä jakamassa mainoksia 80euron kuukausipalkalla päästäkseen talvisin bussilla kouluun. Kuukauden kotiarestin sai jos ei vastannut esim. puhelimeen kun oli kavereilla, tai söi salaa keksin keksipurkista. Ja voin kertoo se että yksi tekee väärin ja kaikkia rangaistaan ei toimi teini-ikäisillä ;) Nykyisin ollaan kyllä ihan hyvissä väleissä keskenään :D

Omppu 6+5
 
kurista meillä ei todellakaan pidetä kellekkään perheenjäsenelle tiukkaa kuria-se kuuluu armeijaan meidän mielestämme. (Näin ME siis ajattelemme.) itse sain kauhean tiukan kasvatuksen ja siitä traumautuneena vieläkin muistelen kauhulla pahimpia aikoja :( en ikinä halua, että meillä korostettaisiin aikuisten auktoriteettiä sekä mielivaltaa. Lasta kuunnellen tehdään yhdessä päätöksiä ja otetaan pienenkin ihmisen mielipide huomioon. meitä voisi siis kuvailla kai rennon letkeiksi vanhemmiksi, jotka kuitenkin huolehtivat ja vahtivat jälkikasvuaan erittäin hyvin. :)

Jokainen meistä kuitenkin kasvattaa itse omat lapsensa ja tekee omat valintansa jotka heille sopivat parhaiten :)

Ihana päivä tulossa joten eväät kassiin ja puistoillemaan :))

taikamaailma ja hapsi2 5+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: MrsR ja Wiitahepo
Uni rytmin muuttuminen:Minulla on tätä ihan samaa, mistä Iloksi puhui. Mua väsyttää koko päivä,illalla sohvalla silmät ristissä mutta sänkyyn päästessä se väsymys katoaa. Pyörin ja hyörin pitkän aikaa. Aamuyöllä tarvii mennä vessaan ja joka kerta huomaan ajattelevani, etten ole vielä edes ehtinyt nukahtaa.. Uni tuntuu vaan loppuvan kesken ennen 6.30.

Maarit*: Meille on tulossa neljäs :) Muutama ystävä tietää ja mun äiti, ne on ottanu asian hyvillään vastaan, kertomatta on niille ketkä sitten alkavat aukoa päätään. Tähän kastiin valitettavasti kuuluu miehen vanhemmat :| Heidän mielestään kaikki on hulluja jotka "tekee" enemmän kun 2 lasta. Luulen ettei edes kerrota, huomatkoon sitten kun huomaavat. Tai sitten esikoinen lörpöttelee, sitten kun lapsille kerrotaan.

Lapsuus: Minä olen kasvanut pellossa. Jep, juurikin siellä. Asuttiin hämeessä pikkukaupungissa ja sain alle kouluikäsenä pyöriä kaupungilla ihan yksinäni. Muistan hyvin kun olin ehkä joku 6v ja joku laitapuolen kulkija alkoi kysellä, et tykkäätkö karkista, tule hänen mukaansa niin saat karkkia. Onneksi joku vanhempi mies siinä takana tuli ja käski miehen painua helvettiin ja minut kotio. Kukaan ei katsonut ikinä perään, tai muutakaan. Ja teininä olin kans aika hukassa, äiti sinisilmäisesti usko aivan kaiken mitä hälle suolsin,tietenkään en ryyppää, tietenkään en polta jne... Selväpäinen musta jotakuinkin tuli, mutta silti aijon kasvattaa lapseni hieman eri tyylillä ;)

Homsantuusa: Tuo sun otsalohkon pakotus on kyllä mulle ihan uusi oire, ikinä kellään kullukkaan :D. Mä ehdin 3 krt olla onnistuneesti raskaana, nyt ennen tätä oli kuitenkin viime helmikuussa kemiallinen. Ärsyttää ihan kun nla:n täti laittoi siihen äitiysvihkoon, että keskenmonen rv7. Ei tasan ollu sillon, kun se on ollut ihan välittömästi, jos edes on kiinnittynyt kunnolla. Mutta älä huoli, tiedän yhdenkin jolla 5 onnistunutta raskautta :)

Dopler ja sykkeet: Linda81 kyseli noista sykkeistä, pojalla ne heitteli aika lailla. Tytöistä sitten en edes muista.. Dopleria koetin eilen muttei kyllä vielä kuulunut, kohtu takana, toivottavasti ihan vaan johtuupi siitä. Tää huono olo onneks antaa rohkaisua :)

Mitäs sitten viä? :D Oloissa ei mitään uutta. :)

Äiti maa & Usko 8+5
 
  • Tykkää
Reactions: Wiitahepo
Kasvatuksesta meillä on miehen kanssa aika erilaiset lähtökohdat kasvatuksen suhteen. mies kun on kasvatettu "tottelemaan" kaiken mitä vanhemmat sanovat (uskalsi oikeastaan ilmaista oman mielipiteensä vasta reilusti yli 20v. sitä ennen vanhemmat tiesi kaiken paremmin ja siihen oli tyydyttävä). itsellä taas vanhemmat käyttivät onnistuneesti kasvatusmetodina sellaista, että niin kauan kun ei hölmöile ja puhuu totta sain mennä aika vapaasti ja päättää monista asioista. oppi ainakin tekemään itsenäisiä päätöksiä. tajusin tosin vuosia sitten että tämän myötä kärsin ns. "kiltin tytön" syndroomasta. hirveät paineet siitä, tuleeko toimittua oikein.

näistä varmaan saadaan aikaiseksi melko hyvä combo. mies on varmasti minua tiukempi kasvattaja mutta äärimmäinen rehellisyyden ja vastuullisuuden korostus tulee sitten varmaan luonnostaan minulta. tosin aion kyllä omille lapsilleni korostaa myös sitä, että kaikki tekee virheitä ja niistä oppii. hyvät käytöstavat olisi kiva saada opetettua ja toisten ihmisten kunnioittaminen. ei huorittelua eikä homottelua tai muuta nimittelyä missään nimessä. kiroilusta en aio ottaa pulttia kun itsekin tulee silloin tällöin purettua paineita kiroilemalla (kotoa opittua). tosin siitä en tykkää että joka toinen sana on "v***u".

mä kävin eilen neuvolassa ja hyvin meni. painoa on neuvolan vaakan mukaan tullut 1,1kg mutta sehän menee jo pelkästään turvotuksen piikkiin. hemppa oli 138 joten siltä osin tässä vaiheessa luottavaisin mielin :) ultra-aikaa pitäis tänään varailla, menee tuonne heinäkuun loppuun suurinpiirtein.

pauli ja mamma 7+5 (neuvolan laskuopin mukaan)
 
  • Tykkää
Reactions: Wiitahepo
Mamiksi monelle mä kävin ultrassa (kunnallisessa) viikoilla 6+3 ja sydän siellä jo pikku ihmisellä sykki. Sydänääniä en päässyt kuulemaan sillä sain lähetteen tuon ultraan raskauden keston määrityksen vuoksi.

Äitiyspakkausta en ajatellut nyt ottaa kun mulla on käytössä vuoden 2011 pakkauksesta ne tavarat jotka koen meille tarpeellisiksi.

Tuntuu että aika matelee =) Viime raskaudesta kerroimme vanhemmille viikolla 8 ja muille vasta lähemmäs viikkoa 20. Odottelimme että isommat lapset huomaisivat mun mahan kasvaneen (ikää heillä 7v ja 9v) mutta eivät huomanneet ja viikolla 25 kerroimme asiasta... nyt tehdään lasten kanssa samalla tavalla. Mutta muutamalle ystävälle olen sanonut jo vaikka viikkoja on vain se 8.

Onnellista odotusta kaikille teille!

Olisiko mitään ideaa luoda ryhmä facebookiin? Itse en sellaista osaa tehdä mutta jos joku muu olis taitavampi... =)

-Elsa
 
Heippa mammat,

Päivitetty uusien tulokkaiden osalta! Tervetuloa kaikille mukaan joukkoon ja onnea plussauksesta! :heart:

Tänään starttaa yhdeksäs raskausviikko, nopeasti aika on lentänyt. Tosin varasin np-ultran heinäkuun lopulle joten sinne on aikaa vielä reipas 3,5vkoa. Toivotaan että menee aika myös lentäen!!

FB
Facebookissa on jo Helmikuisille oma ryhmä jossa keskusteluja käydään. Täällä kuitenkin on vilkkaampi keskustelu!

Doppler
Hankin Raskauskeijusta dopplerin. Nopea oli toimitus. Kokeilin jo eilen mutta vielä en saanut kuuluviin. Muistaakseni edellisistä raskauksista sain joskus 8+6 tienoilla, viikko siis vielä pitäisi odotella.

LOVE 8+0 POKS POKS POKS
 
  • Tykkää
Reactions: Wiitahepo
Tervetuloa uusille ja :hug: menetyksen kohdanneille.

Täällä on taas tullu paljon asiaa ja kommentoitavaa.
Työt vs. kotihoito Tää on hankala juttu mulle. Kun toisaalta tiedän että lapsen paikka on kotona, pitkäänkin, mutta ite oon laittanu nuo edellisetkin aika pieninä hoitoon oman masennuksen vuoksi, eivätkä he siitä ole rikki menneet. Tulevan lapsosenkin varmaan laitamme aika nuorena hoitoon, koska tahdon mennä takasin töihin. Itsekästä, ehkä. Mutta olen vasta tänä keväänä valmistunut ja koen sen tärkeäksi että pääsen mahdollisimman pien takaisin hommiin, ettei unohdu. Toki jos mies tahtoo kotiin jäädä niin kiva. Toisaalta, hän valmistuu ensi keväänä, joten varmaan halut töihin sielläkin on kovat. Kauheesti ei olla ehditty vielä näistä keskustelemaan, mutta onhan tässä aikaa. Ja tosiaan, ollaan alustavasti puhuttu että mies ois osan vanhempainvapaasta kotona. Mites teillä muilla jakaantuu noi vanhempainvapaat?

Kasvatuksesta, mä oon aika tiukka. Mutta oikeudenmukainen. Mä kohtelen jokaista lasta yksilönä, koska heistä jokainen on yksilö. Mutta kukaan ei ole toista parempi, rangaistukset on kaikille kovia ja kaikki joutuu oman osansa tekemään kotitöistä. Rahaa saavat sen mukaan kun tarvitsevat/mielestäni on tarpeen, ja muita etuuksia samoten.

Keskenmenoista, mulla ei yhtään ole ollut ja tämä jo neljäs lapsi siis. En muista että äitikään oisi koskaan kokenut keskenmenoa, hänellä neljä lasta.

Ruokahimoista, tuntuu oudolta kun yleensä oon semmonen roskaruuan puputtaja ettei tosikaan, ja nyt mun tekee mieli vaan appelsiinia ja omenaa :D Mitään kunnon ruokaa ei tee mieli, eikä varsinkaan mitään sipsiä tai muuta rasvasta. Mä oon siis aina ollu perso suolaselle ja rasvaselle. Sekin lie outoa, kun ennen meni kolaa helposti puol litraa päivässä, ja nyt ei uppoo ku pari huikkaa. Siitä oon ihan onnellinenkin.

Vatsa on lähinnä turvonnut, ylävatsasta tosin. Mä oon jo pitkään muutenkin pitänyt verkkareita kun mulla on ollu pömppömaha, mutta nyt tekis mieli teipata masu piiloon ettei kukaan huomaa, vaikka yhtä iso se on ollu viimeset puol vuotta ainakin :D Mä toivoisin että masu pysyis piilossa kauan, mutta turha toivo taitaa olla. Edellisissäkin näkynyt aikasin, johtuu siitä että oon niin pieni, vaan 150cm. Ja siks meen synnytystapa-arvioonkin, vaikka hyvin oon pystyny alakautta pinnistää nuo edellisetkin.

Äitiyspakkaus otettiin ekalle ja tokalle, kolmoselle ei ku silloin ei ollu niin nätti pakkaus. Nyt aattelin katella mimmonen tällä kertaa jaetaan, ja jos yhtään silmää miellyttää niin otan, koska jotenkin vaan tykkään siitä. Meillä on tosin vaatteita ihan hirveesti tallessa edellisiltä, ja kirppareillakin oon jo kiertäny.... Ja aattelin koittaa ehtii ompelemaankin vielä jotain, sen lisäks että neulon :D Ainakin kestovaippoja pitää tehdä. Mienaako muut kestoilla?

(.) Kärsin toissayönä vatsataudista, ja vaikka eilen en enää oksentanu niin edelleen mua polttelee ruokatorvessa ja nenässä. Tekis mieli laittaa jotain perusrasvaa kärsään ja niellä jotain rauhottavaa mutta ei rennie ainakaan auta. Kurjaa, kun muuten pahoinvointi on helpottanu jo pikkasen. Ensviikolla alkaa työt, ja koitan kovasti miettiä että kertoisko siellä raskaudesta. Mites se muuten menee, onko noi ultrat ja neuvolat palkallista aikaa?

Minikolibri ja poikanen 9+0
 
  • Tykkää
Reactions: Wiitahepo
Kestoilu: Piti jo kolmosen kohdalla aloittaa, mutta haaveeksi jäi :ashamed: eikä ole edes mitään hyvää syytä. Mä inhoan pyykin pesua, se, se syy varmaan on. Että kyllä pahoin pelkään, että haaveeksi jää. Mä oon lohduttanu itseäni sillä, et meillä on kaikki kolme ollu ennen 2v täys kuivia :saint:

Ruokahalut:Tuttu oire, mikään normi kotiruoka ei kelpaa, vaikka kehtaan myöntää olevani ihan hyvä kokki. Mutta ei, ei vaan saa alas. Kaikki mässy kelpais kyllä ja koko ajan, tai no. Eilen katselin illalla kakkoselta harvoin tarjolla (seuraako muut) ja avasin kartanon sipsipussin, en saanut alas kun ehkä 5 lastua.. Ja tuo on kans, ennen oli melki aika pullo pepsiä kaapissa, nyt ajatuskin colajuomasta kuvottaa. Tänään oli taas pytyn halaus päivä. Kahvi ja sappineste on muuten ihan hirveä pari :$

Juu, raskauskeijusta minäkin doplerin tilasin! Ja nopeasti tuli kyllä. Voi että, toivottavasti tääläkin pian kuuluis, vaikka ei ne neuvolassakaan koskaan ole kuulunut kun vasta rv12+ niin tuskin ne kyllä tuollakaan kuuluu.. Sieltä raskauskeijustahan saisi myös testejä jolla testata kumpaa sukupuolta tulokas on. Jos olisi yhtään ylimäärästä niin huvin vuoksi voisi koittaa.. :D

Vanheimpainvapaat: Minä pidän, mies ei ole mikään koti isä meillä. Tottakai hoitaa ja osallistuu, muttei hällä varmaan pää kestäis pitkää aikaa. Työhullu kun on.. :whistle:
 
Ultrakuulumisia=) Eli siellä se pieni sydän löi<3 Kokoa oli muistaakseni 8.7mm(laskettuaika ultran mukaan 15.2 mut ei lähdetty muuttamaan eli toi vanha 13.2 pitää paikkansa=) Olo on niin helpottunut=) Kiitos kaikille jotka lohdutitte keskenmenon pelkojen pyöriessä päässä<3

Taidan kertoa jo tänään lapsille 6v ja 7v...onkohan hölmöä näin aikaisin? no jokainen tekee tietty ku parhaaks näkee=)

Pulssista: eiks tytöillä oo yleensä matalampi pulssi kuin pojilla? meillä muistaakseni ainakin näin=)

Äitiyspakkauksen aion ottaa ku kaikki vauvatavarat annettu/myyty pois;)

Iltatähti rv 7+2
 
  • Tykkää
Reactions: Wiitahepo
Tervehdys. Tääältä minun kuulumisiani. Tänään poksui viikko 7+0. :heart:

Parin viikon päästä on neuvola sitä tässä odottelen innokkaana. Jotta pääsisi sitten ultraan varailemaan aikaa ja muuta.

Oireina on nyt ollu rintojen kipu, tai no erityisesti nännit. Muutama esimaitotippakin oli yön aikana paidalle ilmestynyt. Sekä huonoa oloa on nyt joka päivä ollut ainaki hetkisen. Monesti aamulla ennen kun on saanut suuhun laitettua mitään ja sitten päivällä/illalla ruokailun jälkeen, vaikka olen nimenomaan yrittänyt olla syömättä itseäni liian täyteen, koska sen jälkeen tulee todella helposti oksennusolo.

Tässä alkaa olla jo luottavaisempi mieli vaikka toki vieläkin on välillä pelko että onhan meijän pikkusella tarrasukkia tarpeeksi mukana.

Mutta sitä tässä pohdin, että huomaako jos alkion kehitys on loppunut, niin huomaako sen siitä, että ensin on saanu testiin tummat viivat ja sitten ne on lähteneet haalistumaan, tai jos oireet häviää niin voiko se tarkoittaa sitä? Itelleni ei siis ole tapahtunut mutta kunhan vain mielenkiinnosta kyselen.

:hug:
 
Onpas todellakin tullut tekstiä tänne :) Millään en kaikkeen muista kommentoida! Mutta ihanaa että täällä puhutaan aroistakin asioista niiden oikeilla nimillä :)

Tervetuloa uusille masuille! Ja pahoittelut km:n kohdanneille :hug:

(.) Mahani on jo ennstään liian iso ja nyt sitten vielä tämä turvotus, ensimmäisiä paitoja laittelin jo tänään sivuun... Pahaolo on koko ajan, mitään ei tee mieli syödä, pieni pala kerrallaan menee... Jäin eilen saikulle, loma alkaa maanantaian niin sinne asti oon saikulla. Huonon olon takia. Eilen säikäytti vessassa käydessä, olevinaan näin verta paperissa ja siitäkös sitä itkua riitti, mutta ei ole enempää näkynyt eilen eikä tänään. ONNEKSI! Ja pahalo tosiaan lisääntyy ja rinnat kasvaa... Taitaa mennä kesäloma sohvan nurkassa... Itse en oikein ole uskaltanut miettiä kasvatusta, äitiyspäivärahoja yms.. koska vielä vaan se km pelottaa, pääsisi nyt sinne neuvolaan asti! Pari viikkoa vielä... 12.7. Huomenna on yksityisellä se ultra heti aamusta, niin mieskin pääsee mukaan. Toivottavasti siellä jotain näkyisi jo ja pystyisi viikkoja määrittämään paremmin :)

Nyt se nimittäin alkoi, OKSENTAMINEN...
 
Viimeksi muokattu:
Toivontäyteistä torstaita kaikille, ja tervetuloa munkin puolesta uusille mahakkaille :)

äitix2, onnea ihanista ultrauutisista :flower: Me oltiin niin malttamattomia tän neljännen kans et kerrottiin lapsille jo silloin varhaisultran jälkeen viime viikolla, viikkoja oli just 7 kasassa. Näytettiin ultrakuvaa, ja kerrottiin myös siitä mahollisuudesta että aina ei kaikki vauvat kehity syliin asti, mutta siitä lähetään että meitä on helmikuussa yhteensä kuusi :) Uskon että nää vanhimmat muksut (9v ja 7v) ovat jo sen verran isoja että oisivat kuitenkin huomanneet jotain olevan tekeillä, ja etenkin kun meikämutsin mielialat on olleet lievästi sanottuna vuoristorataa niin nyt on olemassa jo selitys sillekin :whistle:
Muutenkin en ole jotenkin ollut yhtä hiljaa tästä raskaudesta kuin muista, aika moni ystävistä jo tietää ja samoin vanhemmat ja lähisuku. Toivottasti tää lörppäsuisuus ei nyt sit kostaudu keskenmenolla...! Toisaalta ajattelen myös niin että ilolla ja surulla on hyvä olla yhtä monta jakajaa, joten ompahan sitten tukijoita jotka ovat eläneet jo raskaudessakin mukana. Lasten reaktiot vauvauutiseen olivat muuten aika veikeät... poika 9v sanoi "Jee, ihanaa", mutta tyttö 7v totesi vain että " Eikä, TAASKO?!?" :LOL:
Tokeni se tyttökin sitten siitä ja alkoi iloitsemaan mutta lisäsi sitten että "Tällä kertaa sen on parasta olla sitten tyttö" =)

Maarit* Meille on siis myös tulossa numero nelonen :)

Kasvatuksesta sen verran vielä, että mäkin oon saanut suht tiukan kasvatuksen, osittain johtuen ex-isäpuolen tyrannimaisuudesta. Äitinolis ollut varmasti yksikseen toisenlainen kasvattaja, mutta isäpuoli piti huolta natsimeiningistä. Toisaalta olen siitä hyvilläänkin, parin kuukauden kotiarestit pitivät kyllä poissa pahanteosta, mutta silti aikuisen ei koskaan pidä sekoittaa kasvatusta ja vallankäyttöä.
Omien lasten kanssa pääperiaate on että rajat on rakkautta mutta rakkaus on rajaton Tärkeänä pidän hyviä käytöstapoja, muiden ihmisten kunnioittamista ja empatia-taitoja. Omat jäljet ha huoneet yms siivotaan, mutta tarvittaessa pidetään huolta myös koko talon yleisestä siisteydestä. Viimeksi eilen patistin lapset "huusholli kuntoon"- talkoisiin, jolloin joutuu kyllä siivoomaan toistenkin jälkiä. Astiksen tyhjentäminen ja täyttö, roskien viennit ja pikkuveljen vahtiminen on päivittäisiä juttuja, joista kyllä ajoittain naristaan mutta hommat hoituu kuitenkin. Meillä syödään ruoka-aikoina ja nukkumaan mennään myös lomalla ihmisten aikoihin, toisille puhutaan ystävällisesti ja sanavarastoon kuuluu kiitos ja anteeksi. En missään tapauksessa ole lapsilleni kaveri tai viihdyttäjä tai palvelija, vain ja aonoastaan äiti. Mun miehen kanssa kasvatusarvot ovat hyvin samanlaiset, siippa on ehkä vähän rennonpi ja pitkäpinnaisempi, hän on juuri se joka lupaa auliisti kaikki lasten kaverit yökylään millon vaan koska "siinähän ne menee ku omatkin, kiva kun lapsilla on kavereita" :LOL: Ja mä kiristelen hampaita jos sattuu olemaan huonompi päivä ;)

Äitiyspakkausta ei taideta tällä kerralla ottaa, kolmesta muusta olen ottanut, mutta nyt alkaa olla kynsisaksia, kylpymittareita ja hiusharjoja jo aikamoinen kokoelma joten taitaa jäädä väliin. Kuopuksen pakkaus on muutenkin kokonaisuudessaan jäljellä joten sitä tulen käyttämään uudella tulokkaallakin. Sinänsä haikea fiilis, koska musta siihen pakkauksen odottamiseen ja lopulta postista hakemiseen on aina liittynyt sellaista vauvataikaa, se on ollut semmonen herkkis hetki penkoa sen sisältöä. Taidetaan sillä vastaavalla rahamäärällä ostaa jostakin käytetyt tuplarattaat ensi kevättä ja kesää varten, on tuo kuopus sen verta vilkas tapaus että ihmisten ilmoille voi mennä vain valjaisiin ja rattaisiin sidottuna :D

Vanhempainvapaat meillä kuopuksen kohdala jakautu i niin että mies piti isäkuukauden ja mä olin sen aikaa töistä vuosilomalla, joten saatiin viettää melkein puoltoistakuukautta molemmat kotona, oli kyllä ihanaa aikaa. Toivon, että jotenkin saataisiin se järkkääntymään nytkin, pitää vaikka veronpalautuksista laittaa sivuun sen verran että se toteutuu. Mun mies kyllä haluais jäädä kotiin muksujen kanssa, on ihan koti-isätyyppiä, mutta kun mulla on kuitenkin aika paljon huonompi palkka niin se ei käytännössä oo järkevää. Sitä paitsi en ole yhtään uraohjus, koen tän kotiäitiyden niin mun jutuksi. Muta ehkäpä mäkin saan jossain vaiheessa tarpeekseni kotiympyröistä ja palaan töihin ja isäntä saa ottaa ohjat sit käsiinsä :)

Huh, miten pitkää tekstiä taas, miten tää näin karkaa aina käsistä :D Moneen juttuun piti vielä kommentoida, mutta jätän seuraavaan kertaan :)

Kivaa päivänjatkoa :)

Homsantuusa rv 7+6, huomenna poksuu poks poks ;)
 
Heipat kaikille! Tervetuloa uudet ja onnea paljon!

Mie näin aamulla unta, että tuli keskenmeno (oli tosi todentuntuinen uni tältä osin :mad:) ja tarkastukseen mennessä ajoin pienen kolarin, henkilövahinkoja ei tullut, mutta tili meni miinukselle korvauksia maksellessa...

Aloitin nurmikonleikkuun ja koneesta loppui polttoaine, mietin käynkö hakemassa heti lisää vai tulenko tänne lueskelemaan ja höpöttelemään teidän kanssa. Eipä tarvinnut pitkään miettiä... :D Kohtuunkin vähän alkoi koskea pikkusen ennen kun kone hyytyi niin en mie ala riskeeraamaan. Tod.näk. vaan kasvukipuja, mutta unen nähneenä en uskalla riskeerata. Ehtii nurmikon leikata myöhemminkin. :)

Jos miun ja laskureiden laskelmat pitää paikkaansa poksuu tänään viikot 8+0. Vaan maanataihin on vielä pitkä aika (pikku-hippo palailee silloin puheisiin tai sit poistutaan molemmat), miksi ihmeessä mie en pitänyt päätäni ja ottanut sitä ensin ehdotettua perjantain ultra-aikaa, se olis ollut jo huomenna.... :headwall: Jotenkin on epäuskoinen olo, että lieneekö edistystä tapahtunut. Pessimisti ei pety... Tissioireet on vähän vahvistunut. Aamulla kun toi juniori ei olevinaan jaksa kävellä aamupissille (vaikka toisten kanssa jaksais alottaa leikkimisen), niin sen kantaminen sattuu tisseihin. Alkaa kyllä olla jo niin iso roikale muutenkin, ettei kohta syliin mahdu vaikka kevyt on kannella. Hiumauksen ja väsymyksen yhteisvaikutuksesta välillä tuntuu olo humaltuneelta ja sumuiselta. Jospa tää nyt kielisi sitä, että hyvin menee :)

Hienoa, hyviä uutisia kuuluu monilta! Mie koitan ponnistella maanantaihin ja yhtyä sitten joukkoon. Arpapelillä mennään...

Kasvatuksesta vielä, että on hienoa, että metodeja löytyy joka lähtöön. Kuten jo totesin, lapset on kaikki erilaisia ja jotkut ei edes hirmuista kuria tarvitse :)

Wiitahepo
 
Nökönen Hyvältä kuullostaa tuo kanasalaatti. Mitähän mahtaa pitää sisällään? Mie olen kauppaan kohta lähdössä ja oisin innokas kokeilemaan kun kanaa tekee nyt mieli :)

Viikoissakin mennään samoissa, jos ei maanataina miulla muutu! :D
 
  • Tykkää
Reactions: Nökönen
Hei
Mä tosiaan plussasin maanantaina;
Tein tänään digin sillä viikkonäytöllä, olen ihan käsi ton asian suhteen eli jos sain testiin 2-3 niin mitäs se merkkaa?
Raskaana kuitenkin =D

Eli kengumamma 28 v 3. lapsi ja varmaan LS synnärinä La ? (25.-28.2) ?
 
Nökönen: Ne harvemmin sydänääniä kuuntelee ihan ekoilla kerroilla ellei käyttäjä ole tosi taitava ja laitteet tosi hyvät. Ihan vaan siksi, että ei me mammat sitten turhia murehdittais :)
Nyt munkin rupes tekeen mieli kanasalaattia, tai katkarapusalaattia.. Voih. Ja juur kävin pikakaupassa hakee lättytarvikkeet, no kaippa nekin kelpaa. :)

Wiitahepo: Inha uni, onneksi vaan kuitenkin uni. :) Huimauskin on raskausoire, alkaahan sulla olemaan niitä jo iso luita! =)

Kengumamma: Tervetuloa. Gb:n paketissa on selkeät ohjeet miten niitä viikkoja pitää lukea :)

(.) Sataa ja sataa, aina vaan sataa.. Voi tylsyys. Olis kiva lapset viedä ees leikkipuistoon, mutta mihkään viiti lähtee kun kuitenkin saa sateen niskaan..:kieh:. Ja voi juukeli kun mie oon tyhmä ja muistamaton.. Pöngin tänään tuota yhtä vaatevarastoani ja siellähän mein vaunut on. Talvivaate vuoren alla! Ne on kyllä vanhat, valkorenkaiset.. Mutta aattelin, et mie vaan ostan niihi uudet renkaat ja päristelen niillä, ne on kankailtaan ihan kuin uudet.. Pöh, ihan turhaan huutistakin katsellu.. Sitteri ja kaukalo on sitten ne mitä puuttuu. :).. Ai caramba, taas sataaa!!:mad:
 
Kiitti nökönen tää lähtis nyt kauppaan katsastamaan tarjonnan :) meillä on 3 pientä kauppaa ja kaikissa lähes yhtä suppea valikoima...

Äiti maa Miulle kelpais myös letut :) Ultrassa näkyi maanantaina jotain valkoista siellä harmauden seassa ja täti kertoi sen olevan luuta :)
 
Nökönen: No niimpä, np- on jotenkin niin kaukaisuudessa, kyllä aika tuskaa on sinne saakka varrota. Muttei mun ainaka parane valittaa, iha ite oon päättäny, et ar-ultraan en mene ellei ole huutava pakko.

Totta, salaatti olisi ollut poikaa alkuruokana :p Ens kauppa reissulla otan kyllä kunnon salaatti vehkeetkin. Paitsi fetan jätän kauppaan, normaalisti tykkään, mutta nyt ällöttää sekin. Mieluummin vaikka kermajuustoa :p esim. luostari, se on taivaallisen ihanaa.

Wiitahepo: mein kylällä on 1 kauppa, sitten seuraavassa kylässä on 2 ja sinne on sitten jo mentävä autolla.
Nii, siellä se pikku hippoo kasvaa ja vahvistuu :heart:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä