Heips kaikille pitkästä aikaa :wave:
Heti kärkeen onnentoivotukset kaikille niille joille on sykkivä sydän jo näkynyt, ja tsemppiä ja toivoa niille jotka sitä vielä odottavat :heart:
Menetyksen kokeneille lohdutushalauksia ja voimia :hug:
Ollaan juhannusriennoista kotiuduttu nyt vasta alkuviikosta, mutta puhelimen kautta oon mielenkiinnolla lueskellut keskustelua täällä, vitsit miten tärkeitä asiaoita ja syvällistä pohdintaa
Kaikkein eniten mua kuitenkin lämmittää sävy jolla keskustellaan, tuntuu kivalta kuulua ryhmään jossa muiden mielipiteitä arvostetaan, ja silloin niitä myös uskaltaa ilmaista.
Lapsettomuusasioista mulla ei ole omakohtaista kokemusta. Silloin kun mulla ei vielä ollut lapsia, olin varma että niiden saamisessa tulee olemaan vaikeuksia. Taustalla ehkä vaikuttivat nuoruuden hölmöilyt parine sukupuolitauteineen ja olinkin varma että lapslykky on niiden myötä mennyt.
Käytännössä osoittautui kuitenkin että raskaudun normaalisti ja "luomusti" ja vieläpä helposti. Esikoinen ja keskimmäinen tärppäsivät lähes heti, kuopusta yritettiin muutama kuukausi ja tälle uudelle tulokkaalle annettiin lupa tulla tuossa kevättalvella.
Joten lapsettomuuden tuskan suuruutta on vaikea kuvitella vailla omaa kokemusta. Nostan hattua niille, jotka ovat jostain ne käsittämättömät voimat saaneet ja sen mankelin läpi itsensä taistelleet.
Luulen silti, että meille jokaiselle on ne omat mankelit varattu, ei tässä elämässä pääse helpolla kukaan, oli sitten lapsia tai ei. Menetyksiä ja kriisejä joutuu jokainen kohtaamaan, toisilla se on lapsettomuus ja toisilla vaikkapa läheisen itsemurha. Jokainen suru ja tuska on omakohtaista ja jokainen menetys on henkilökohtainen ja ei siksi verrattavissa. Yritän olla joka päivä kiitollinen näistä lahjoista jotka on meidän perheeseen suotu :heart:
Kotihoidontuella olen minäkin kuopuksen kanssa ja tähän asti ihan hyvin ollaan pärjätty. Ei tietenkään oo varaa mihinkään ylimääräseen, mutta lainat, laskut ja ruuat saadaan maksetuksi. Leivän tienaus lepää siis miehen harteilla, eikä senkään palkka mikään huima oo, keskivertoa vaan. Tää on mun kolmas hoitovapaa, ja aina on hirvittäny jäädä mut sit kuitenki ollaan pärjätty. Kummasti vaan ne menot pienenee ku joutuu miettii mitä ostaa. Kirppareita käytän muutenkin paljon, harvoin ihan uutta ostan. Osasyy pärjäämiseen saattaa olla sekin että oon laittanu kotihoidontuen menemään isännän tilille
Mulla kun tuo raha ei tahdo millää hyppysissä pysyä :ashamed:
Olen ammatiltani lastenhoitaja, ja esikoisen ollessa 4v ja keskimmäisen ollessa 2v aloitin kunnallisena pph:na, juuri siitä syystä etten vielä raaskinut viedä pienintä hitoon, etenkin kun olisi tuntunut hölmöltä viedä oma hoitoon ja hoitaa sillä aikaa toisten lapsia :O. Olin perhepäivähoitajana 2 vuotta kunnes siirryin päiväkotiin. Ehkä juuri omasta ammatinvalinnasta johtuen kynnys viedä alle 3vuotias päivähoitoon on suuri. Varmaankin siksi koska itse on nähnyt mitä tuon ikäisen (perhe)päivähoito käytännössä on resurssien ollessa olemattomat. Henkilökunta on tiukilla ja lapset vielä tiukemmalla, ei meinaa pieni ihminen siinä kyydissä kestää. Tätä meinaa olla kunnallinen päivähoito ainakin täällä päin Suomea
(.) Oma napa on edelleenkin aika oireeton. Lukuunottamatta otsaani
Eikö täällä tosiaan kukaan muu pode tätä kuumasta pakottavaa otsalohkoa?!? En ole muistakaan raskauksista ole kovinkaan oireillut, pahoinvointia ei ole ollut kolmesta muustakaan, raskaudesta on muistuttaneet vain kohdun kasvunippailut ja pissillä ravaaminen. Eli samoilla tuntemuksilla mennään näköjään tätä neljättäkin...
Viimeviikkoinen ultra ja pikkuinen syke siellä rauhoitti kyllä mieltä, mutta nyt on takaraivoon iskeytynyt taas pelkopeikko... Nimittäin jollain ihmelogiikalla oon saanut päähäni että koska mulla on takana kolme onnistunutta raskautta eikä yhtään keskenmenoa, niin nythän sen keskenmenon pitäs sit jo viimestään tulla koska melkein kaikilla muillakin niitä on ainakin kerran tullut... Joo siis tiedän ettei tossa oo mitään päätä eikä häntää, oireisiini siis voi lisätä myös tän vainoharhaisuuden
Mutta silti huutelen että onko täällä muita odottajia joilla useampi raskaus takana eikä yhtään keskenmenoa?
Hirmuisen pitkä sepustus tästä tulikin jo, enkä ees vielä ehtiny osoittaa yhtään kommenttia henkilökohtaisesti... plärään vielä ketjua läpi tarkemmin ja palaan asiaan.
Leppoisaa kesäkuun vikaa keskiviikkoiltaa kaikille helmimasuille
Homsantuusa rv7+5