Äitimaa, ihme nuorisokieltä minäkin käytän! Hemari eli Hennes&Mauritz.
Sellainen makuupussi, jonka mulla itselläni on ollut vauvana, olisi kyllä hieno. Se ruskea, jossa oli valkoisia pilkkuja ympyrämuodoissa. Luulen vaan, että huutonet-hirmut pyytää niistä mansikoita.
Minä olen muutes jättänyt teen kokonaan pois ja ihmeen vähällä selvisin. Siis olen juonut sitä tähän saakka vähintään pannullisen päivässä ja saan päänsärkyä, jos en ole saanut teetä. Nyt vaan kuvottaa enkä ole juonut ollenkaan.
Keskenmenon pelkoa on niin kovin monella ja onhan se inhottavan yleistä. En tiedä, mitä minun päässäni oikein naksahti tämän raskauden kohdalla, kun en ole pelännyt (paria säikäytystä lukuunottamatta). Ihan eri tavalla kuin vuosi sitten, jolloin en yhtään antanut itseni edes ajatella, että raskaudesta tulisi mitään. Minä kyllä päätinkin, että nautin sen aikaa, kun voin, että etukäteen en ala murehtimaan. Mulla ei ole päässä edes mitään viikon 10 tai 12 turvarajaa, kun se keskimmäinen km tuli viikoilla 12+jotain (kahden ok ultran jälkeen). Ehkä tätä päätöstä on helpottanut se, että on koko ajan niin sairaan huono olo, että varmasti tässä kropassa jotain tapahtuu. Tsemppiä kaikille pelkääjille ja toivotaan, että pelot ovat turhia ja laantuvat ajan kanssa.
Iloksi, pidin kirjoituksestasi kovasti! Siinä oli monia samoja asioita, mitä olen itsekin pohtinut. Me odotimme miehen kanssa kolme vuotta tätä raskautta, mutta ensimmäinen keskenmenoni on jo reilusti yli 10 vuoden takaa. Kaikenlaiset tuntemukset vihasta ja surusta, kateuteen ja katkeruuteen on kyllä tunnettu. Ja minulle on myös tuttu tuo ajatus, että haluankohan minä sittenkään lasta. Sinusta tulee varmasti loistava äiti! Sitä olen joskus miettinyt, että pitäisikö sellaisille ihmisille laukoa totuuksia päin naamaa, jotka eivät tajua, että lapsia ei aina noin vaan tehdä. Mieleen tuli eräs miehen täti, joka ei välillä mieti yhtään mitä sanoo...
Piinistelijä pohti
kotihoidontukea. Minä siis haaveilen siitä, että lapsen ei tarvitsisi mennä päiväkotiin ollenkaan (ehkä eskariin sitten), mutta katsotaan, missä vaiheessa joudun pettymään. Me ollaan jo laitettu rahaa säästöön, kesälomalle ajateltu matka pistettiin jäihin jne ja minä ajattelin tehdä syksyllä vähän tavallista enemmän töitä (minähän olen siis myös opiskelija). Niillä saadaan jo jonkin verran säästöjä. Sitten on ässinä vielä hihassa pyytää pankilta lyhennysvapaita kuukausia ja omituisten työaikojen takia mä voin opiskella (tosin opintoraha ei hirvittävästi sitä taloutta paranna) tai käydä töissä osa-aikaisesti ja lapsi voidaan silti hoitaa kotona. Lisäksi kulutuskin vähenee luonnostaan, kun ollaan tietty totuttu käymään ulkona syömässä, leffoissa, konserteissa, teatterissa jne, joihin ei välttämättä tule niin lapsen kanssa mentyä.
Omat vanhempani ovat hoitaneet minut kotona niin, että molemmat olivat vuorotöissä samassa tehtaassa. Olivathan he nuoria, mutta olivat kyllä hullujakin. Veikkaan, että on ollut pikkaisen raskasta päästä aamukuudelta yövuorosta, ottaa pukuhuoneessa odottava tenava matkaan ja lähteä kotiin selviytymään iltapäiväkahteen asti, jolloin toinen pääsee töistä. Huhhuh, hattua nostan heille!
Täällä Jyväskylässä on käsittääkseni aivan oma tilanteensa noiden perhepäivähoitajien kanssa. Niistä lienee huutava pula, kun ilmeisesti suunnilleen kuka tahansa voi alkaa ja riittää, jos ottaa yhdenkin ylimääräisen muksun (eli voi olla vaikka vain yksi oma ja yksi vieras) ja sitten saa omistakin vielä 400 euroa/lapsi ylimääräistä.
Aina tulee kauheen pitkiä sepustuksia... anteeksi! :ashamed:
P-L edelleen 8+3