EtelänHetelmä sokerirasitus tehdään yleensä kai viikolla 28, paitsi jos on kohonnut riski, kuten mulla, niin se tehdään jo viikolla 12-16 ja sit uusinta, jos ei tossa näy mitään, niin niillä normiviikoilla. Mulla on siis takana yksi raskausdiabetes, keskivartalolihavuus (mikä? Mähän oon vain sopivasti lihava eli keskimittainen ja sopusuhtainen, suomeksi rehevä nainen
) ja pco-syndrooma, jotka jokainen nostavat riskiä entisestään+painoindeksi on jotain mitä en tahdo ajatellakaan
Tosin jännempi juttu on, että mulla on luustolihasprosentti muuten ihan normaali ja sisäelinrasvan tasokin normaali, kehon rasvaprosentti taas ihan kaikkea muuta kuin normaali... mutta näkisitte nää hinkit
Kestovaippa-asiassa sanoisin ainoaksi ohjeeksi ja oikeastaan käskyksikin sen, että ei ota asiasta minkäänlaatuisia paineita. Minusta se luonnistui sillain parhaiten! Jos ei just tänään huvita, niin so what, ehtii niitä huomenna taas käytteleen. Välillä käytin koko viikon joka päivä ja yöksi laitoin liberon, välillä saattoi mennä viikko, ettei hotsittanu lainkaan. Kannattaa ehkä kokeilla eri mallisia vaippoja, jos saa vaikka lainaksi joltain, niin ettei tule ostettua sellaisia, mistä ei tykkää, tai jotka ei toimi juuri sinun lapsella. Toiset lapset tekee niitä niskakakkoja ja toiset ei koskaan... Minä käytin vaipoissa riisipaperia kuivikkeena, sitä myydään isoina rullina lastentarvikeliikkeissäkin usein, maksaa jonkun kolme euroa. Ja ne paperitkin pesin pari-kolme kertaa ennenkuin heitin pois. Kyllähän siinä kuule säästää pitkän pennin, eikä se silti minusta mitenkään liian työlästä ollut, ei mulla ollut muutakaan tekemistä, kun vauva vain nukkui. Tosin sulla Omppuf on niitä sitten kaksi, et ehkä vähän enempi vaatii. Mutta luulen, että kun otat raskausajan vaan lunkisti ilman liikoja stressejä, syöt paljon kalaa ja muutenkin terveellisesti, saatat hyvinkin saada pari rauhallista vauvelia, joiden kanssa yhteistyö sujuu muitta mutkitta
Muistathan, että sinun rytmisi on vauvan rytmi jo ihan kohta, eli jos syöt esim. jatkuvasti, varmasti vauvatkin syövät ties kuinka pitkään jatkuvasti... kannattaa siis kiinnittää huomiota siihen jo nyt, että syö iltapalaksi jotain, mikä pitää yönkin kylläisenä, niin ei sitten tarvitse kolmen kuukauden jälkeen enää juuri öisin syötellä, kun tottuvat jo nyt siihen
Tai ainakin voi yrittää... mä luotan tähän konstiin, voihan olla, että uusin tulokas romuttaa koko mun systeemin, joka on kahdella ekalla toiminut
Taas näitä mun mielipiteitäni, älkää vetäkö herneitä
Jatketaan harjoituksia, ai että on hyvää taas: auringonkukkaleipä goudajuustolla, venäläisellä meetvurstilla, kielileikkeellä sekä oman kasvihuoneen kurkulla
Iltaa: Viivi+Tiiti