HELMIKUUN HELMET 2013 *elokuu*

Marikki-74 ja Tuuliannaliina Tervetuloa mukaan! Ja muillekin uusille tervetuloa. Etenkin Tuuliannaliinalle voimia tuon jännittämisen parissa. Uskon, että ei ole helppoa uskoa kaiken olevan hyvin tuollaisen taustan jälkeen. Mutta eiköhän se nyt suju niin kuin pitääkin :)

Liikkeistä Esim. Tuuliannaliina sitä tuossa kyseli, että joko niitä liikkeitä tuntuu. Olin eilen nukkumaan mennessä ehkä tuntevinani jotakin, mutta en tiedä oliko ne liikkeitä, kun täälläkin on vasta esikoinen tulossa. "Liikkeet" oli kauhean voimakkaita. Ihan kuin joku olis napsattaunut korvatillikan vatsan sisällä. Siis sellaisen näpäytyksen. Hämmentyneenä jäin sitä ihmettelemään ja tunnustelemaan, mutta ilmeisesti sitten olin nukahtanut kesken kaiken. Jos se toistuu tulevina iltoina, niin ehkä ne sitten on liikkeitä.

Mitenkäs muuten teidän mahat kasvaa? Täällä on nyt alkuviikosta ylitetty jonkin sortin kynnys, kun se vatsa on pamahtanut tuohon näkyviin oikein kunnolla. Ulkovaatteilla vielä peittyy ja jollakin reilulla college-paidalla, mutta muuten se on jo niin tyrkyllä, että kyllä tämän kohta huomaa vähän vieraammatkin ihmiset. Ja saavat kyllä huomatakin, ei siinä mitään :)

15+6
 
Viimeksi muokattu:
Miks minä olen ymmärtänyt että liitoskivuilla tarkoitetaan kipuja, jotka johtuvat häpy-
ja lantioluiden avautumisesta liitoksistaan. Ja taas äkilliset kramppaavat kivut esim. aivastaessa ovat kohdunkligamenttikiinnikkeiden venymisestä johtuvia repäisykipuja ja menkkamaiset jomotukset on kohdun supistelua ja kasvamisesta johtuvaa...
Voisko joku selittää mikä johtuu mistäkin, niin ei olisi enskertalainen ihan hukassa termien kanssa...:p
 
Vissyliini Kyllä ne menee ne termit sekasin muillakin :D Mutta oikeassa kuulostaisit olevan. :)

Liikkeet
On tuntunu useamman viikon, sitten oli muutama päivä hiljaista ja nyt on selvästi lisääntyny ja vahvistunu :) Love it! :)

Maha kasvaa
Hitaan puoleisesti niinkun aina. Jos on tiukemmat mamma vaatteet niin huomaa, muuten ei juurikaan :)

Ihanaa, perjantai! Tuo esikon eskarin alotus on taas tuonut viikonloppujen merkityksen meille :) Tässä kun nyt on ollu kohta 2kk tekemättä mitään niin alkaa maanantai ja lauantai tuntumaan ihan samalle. c")
 
Täällä käyty toisen kerran neuvolassa. Sykkeet 170 ja kaikki hyvin.
RV 14+2. Flunssa vaivana, samoin antibiootin kylkiäisenä tullut hiiva, onneksi voide tuntuu jo auttavan.
Edelleen oksennan ja varsinkin aamut menee pyttyä halatessa. Muuten vointi ihmeen hyvä.

Sokerirasituksessa kävin ja kohollahan ne arvot olivat. Sain sokerimittarin ja ensi keskiviikkona Tyksiin ultraan. Ne ei oo mitään häävejä ultria, ei saa kuvia ja ruudusta ei nää paljoa mitään. Tytöstä kävin läpi saman rallin. Tosin ruokavalio auttoi ja lopussa vasta Metformiinit. TOivottavasti nytkään en joudu insuliinille.

-Vilinäiti (ja Venlan) ja masukki jolla ei ole vielä työnimeä :D
 
Perjantai iltaa arvon kanssa masut!

Tervetuloa kaikillle uusille!

sokerinrasituksessa olin tänään ja voin kertoo että jo aamuyöllä aloin oksentamaan ja ei ainakaan se jano sillä helpottanu, ainakin tuli täydellinen paasto kun ei varmasti mahassa ollu mitään :x Sit sinne verikokeeseen ja se litku olikin yllättävän hyvää, no siinä tilanteessa olis maistunu mikä tahansa kostea suuhun laitettava ja se oli kylmää... ei siinä siis ongelmaa... kunnes tuli jälleen pahaolo ja se täti sanoi, ettei saa oksentaa tai koe menee kokonaan uusiks... No siellä minä KYSin käytävillä kävelin leuka pystyssä ja rukoilin että ei tulis oksennus... Ei tullu ennen kun kotona ja sitä sitten tulikin... YÖK! Mutta nyt on onneks tila normalisoitunu.... Ja vielä pitäis toiseen kertaan käydä sit puolen välin jälkeen... HUOH!

Hankinnoista: mentiin tänään Lastentarvikkeeseen ihan vaan katselemaan minkälaista ruetaan hommaamaan... ja isi vähän innostu niin ostettiin turvakaukalo+jalustat, matkarattaat, matkasänky ja sitteri :D :D Ja niinkun minä vannoin, että en ostele isompia tavaroita ennen kun loppuvuodesta... Nyt on ilta heiluteltu sitteriä ja työnnelty rattaita :D enää siis puuttuu sänky, hoitoalusta ja kylpyamme :D Isommista hankinnoista siis...
Närsätystä: on päivittäin mut menee yleensä itestään ohi, joskus oon rennietä ottanu ja sen on sit auttanu.
Repäisykipuja on kyllä ihan kiitettävästi.. kaikista äkkinäisistä liikkeistä, naurusta, aivastuksesta, yskimisestä.... ja tänään siitä oksentamisesta...

ja taas en muista mihin kaikkeen pitikään kommentoida...

Heidukka ja Mytty 13+5
 
Neiti-81 sun kannattaa ehkä ottaa sen rempan yms. suhteen hieman rauhallisemmin. Mulla myös hajut selkeästi laukaisseet päänsärkyjä. Meillä maalattiin pari viikkoa alakerrassa ja aina siellä käydessä alkoi tykyttää. Ensi viikolla on kph ja vessan laitoin vuoro ja pelkään miten ne vesieristeaineet lemuaa. Ainakin se laattojen poisto meteli oli karmeaa päänsärylle.

Marikki-74 ja Tuuliannaliina tervetuloa mukaan! Marikki, kiva saada ikäistään seuraa kanssa :D

Mahan kasvu iso on! Väljä ulkoilutakki menee nipinnapin kiinni. Muuten vaatteet tekee tiukkaa, jopa mun viime kerran äippäpöksyt, jotka meni silloin ihan loppuun asti. Nyt ne kirraa jo :( Verkkareissa kuljen kotona, aina yhtä tyylikkäissä yökkäripöksyissä ja kunnon vaatteet vedän niskaan vaan ulos mennessäni, joka kohdallani ollut vähissä tämän lepäilyn takia.

Vissyliini kuulosti oikeilta noi sun kipukuvaukset. Eri ihmisillä kivut tosin tuntuu erilaisilta ja mulla esim. supparit tuntuu menkkamaiselta kivulta tai kuminauhan kiristykseltä ja harvoin tuntuu koko kohdussa, yleensä vain yhdessä kohtaa (näin jopa synnytyksessä).

Vilinäidille työnimiehdotuksia: Velmu, Veijari, Veikka, Wilma, Veera jne. =)

Olin aamulla Ikeassa ja onneksi tuli mentyä heti aamusta ilmaisaamaista syömään. Jonot oli loppua kohti ihan huisin pitkät eikä olisi ollut sen arvoista. Kassoilla ei onneksi ollut jonoja ja saatiin ostettua yhteen lastenhuoneeseen edullisesti matto. Oli kanta-asiakashintaan 29,95 (norm. 49,95) ja sitten saatiin hyödynnettyä molempien saamat lahjakortit (sieltä sai aamulla 10€ lahjikset), joten hinnaksi jäi huimat 9,95€. Oli matto sitten mieleen tai ei meidän neidille, niin hinnalla ei ainakaan ollut pilattu!
Olo on parempi, vuotoa enää niin vähän ettei ansaitse edes mainintaa ja sekin vanhaa verta eli ruskeaa. Jospa lääkekuuri olisi tehnyt osansa ja vuodot loppuisi? Näin ainakin toivon.

Maarit ja Hattivatti 15+5
 
Liikkeet millä kohdilla ne voisivat tuntua? Olen viikon verran tuntenut pientä kutittelua ihan alhaalla, aika lähellä karvarajaa. Sellaista en muista aiemmin tunteneeni, mutta voiko vauveli olla vielä noin alhaalla? Viikkoja on 17+2. Väillä ne tuntuu ihan himppuisen ylempänä, mutta pääasiassa tuolla ihan alakerrassa. Voihan se olla jotain muutakin kuin vauva, mutta toivoisin toki tuntevani liikkeitä:) Viikolla 14+1 ultrassa istukka oli etuseinässä, joka kuulemma haittaa liikkeiden tuntemista.

Uusille taas tervetuloa:)

Hankinnoista pikkuisia vaatteita ja yksi lelu on, sekä vauvakirja. Kaiken isomman aion jättää rakenneultran jälkeiseen aikaan. Vielä kolme pitkää viikkoa ja kolme päivää...
 
Neiti81: symppaan ja tsemppaan sua päänsäryn suhteen, täällä kans kärvistellään aina välillä monta päivää putkeen päänsäryn kanssa, nyt onneksi särytöntä viime päivät. Omalla kohdallani olen huomannut, että jos unet jäävät huonoiksi, särky on taattu. Mutta on sitä muutenkin, ties miksi. Magnesiumia olen ajatellut kokeilla, kun joku sitä suositteli.

Liitos- ja repäisykivut: olen kyllä kuullut näistä, mutta ei kyllä mitään omakohtaisia kokemuksia. Mulla ei tunnu vatsassa mitään kipuja ja olen ollut tästä helpottunut (ei viitettä keskenmenoon), mutta alkaakohan mua nyt puolestaan stressata ettei siellä paikat avaudukaan, kuten kuuluu :D

Liikkeistä: pulputusta tuntuu edelleen iltaisin, toivon olevan liikkeitä, mutta ei voi olla ihan varma. Viime aikoina on myös ollut usein sellaista varsin outoa vaimeaa 'hyrinää' tai 'kehräystä' aika ylhäällä, ikään kuin minimaalista kuorsausta, joka tuntuu värinänä, myös sormella, vatsaa painaessa. En nyt tosiaan ajattele, että pieni siellä vetää kuuluvasti sikeitä, mutta jotain sellaista siellä tapahtuu, mitä en ennen ole kokenut. Hyrinä myöskään ole synkassa oman hengitykseni kanssa, kuten joskus suolistolliset purinat saattavat olla.

Mahan kasvusta: pömpöttäähän tämä jo. Mies on nyt yli kaksi viikkoa matkalla ja ollaan päätetty kertoa vanhemmille hänen paluunsa jälkeen. Joudun todennäköisesti välttelemään lapsuudenkodissa käymistä, jottei pömppö paljasta tilannetta 'ennen aikojaan' :) Myös töissä haluan vielä salata asian, vaikka jokunen katse on masun kohdalla jo viipyillytkin.

Kuulasta lauantaita kaikille!
 
Heippa!

Nyt on tämä kirjottelu jääny tosi vähälle. Puhelimella on hidas näppäillä ja meidän läppäri on vielä hitaampi! Mutta luen kyllä monta kertaa päivässä! :)

Kävin eilen ylimääräisessä neuvolalääkärin tarkistuksessa. Kävin valittelemassa herkästi kipeytyvää mahaa ja supistuksia joita on nyt ruennu tuntuu. Ja sanoin että pelottaa ihan sikana että joudun tässäkin raskaudessa sairaalaan vuodelepoon. Esikon aikaan rv 24-35, joista viisi viikkoa sairaalassa. Noh, lääkäri oli sitä mieltä, että aloitetaan sairasloma jo tässä vaiheessa niin ehkä on helpommin ehkäistävissä se sairaalaan joutuminen. Tytön pidän hoidossa niin ehkä oikeasti saan päivät levättyä. Vuodelepoon ei vielä jouduttu, mutta heti jos rupee supistelee niin höllätä tahtia.
Hommasin kuusi kautta Täydelliset naiset-DVD boxeja ja villalankoja sekä sukkaideoita on monta, niin eiköhän mulla aika kulu! :D
Ultrassa pikkukaveri jumppasi hulluna! Ihana <3 Pääsen nyt kahenviikon välein kontrolliin. Ultrataan aina tuo kohdunkaulan pituus. Nyttenkään se ei kauhean pitkä ollut, 31mm. 25mm on turvaraja, jos menee sen alle niin totaalinen vuodelepo hoitona!

Hölläilevä Pink 16+2
 
Hei kaikille pitkästä aikaa! :wave:

Olen yrittänyt pysytellä jutuissa mukana ja moneen asiaan oli kommentoitavaa, saa nähdä muistanko vielä kaiken :p

Äitiyspakkauksesta tykättiin molemmat väreistä ja muutenkin sisällöstä. Ois kyllä otettu pakkaus joka tapauksessa, kun kuitenkin esikoinen kyseessä. Meillä varmaan pienokainen nukkuu ainakin alkuun laatikossa, eikä sekään onneksi enää ollut mikään perusharmaa pahvilaatikko.

Närästyksestä ennen raskautta jouduin ajoittain rennietä nappailemaan, mutta yllättäen nyt raskauden aikana en ole sitä tarvinnut (pitäisi varmaan koputtaa puuta). Huomio muuten thyroxinin napsijat: rennie sisältää sen verran magnesiumia yms ainesosia, jotka heikentävät thyroxinin imeytymistä. Eli kannattaa pitää ottoväliä ainakin pari tuntia sitten.

Hankinnoista ostettiin turvakaukala+jalusta ja hoitoalusta jo toissa viikolla :whistle: Mammavaatteita oon kans jonkin verran ostellut, on ne vaan niin paljon mukavampia päällä kuin omat vanhat vaatteet. Vaikka maha ei ookaan vielä kovinkaan suuri, niin varsinkin farkut painoi jo aika ikävästi mahaa. Ai niin! ostin myös jo kaksi bodya, oli niin ihanan näköisiä etten voinut vastustaa :ashamed:

(.) Mulla oli toisella neuvolakäynnillä tippunu Hb 135-> 111 ja rautakuurilla oon siitä asti ollu. Eilen töissä mittailin ja Hb näytti olevan 99 (!) ja toivon todella et heitti jostain syystä alakanttiin. Pitää ens viikolla mitata taas uudelleen, jos sit ois jo rautakuuri tepsinyt. Kilpirauhasen vajaatoiminta on ainakin meikäläisellä vaan pahentunut koko ajan, kertaalleen jo lääkitystä nostettu ja nyt viimesin TSH oli noussut jo niinkin ylös kuin 5,61. Eli taas lääkitystä lisättiin ja verikoekontrolleissa pitää ravata 3 vkon välein :stick: Btw mulla on aina Hb laskenut kun vajaatoiminta on lisääntynyt. Lisäksi joudun niihin ylimääräisiin verikokeisiin veriryhmänkin takia (joku jo aikaisemmin taisi asiasta mainita) kun on A rhesus negatiivari. Onneksi sentään verensokerit on pysyny koko ajan aisoissa, joudun kyllä joka viikko niitä vielä mittailemaan. En todellakaan enää mitään diabeteslääkitystä tässä kaipaile.

Paljon papatusta ja avautumista, sorry! :ashamed:

rainy88 ja kirppu 17+0 *POKS*
 
Terpat uusille :wave:!

Pilkku_, kuulostais kovasti että sulta tulee tosi vetistä valkovuotoa. Mä oon kanssa huomannu et tollasta välillä tulee.
Mulla on kanssa istukka etuseinämässä ja kun välillä niitä liikkeitä tuntuu niin tuntuu juuri tosi alhaalla.

Hankintoja ei juurikaan tarvii tehdä. Kaksosten kärryt ostetaan tutulta ja uus itkuhälytin pitää hommata. Oon kyllä jo hiukkasen vauvalle vaatteita hankkinu :D. Sitten kävin läpi säästössä olevat vaatteet ja karsisin sieltä osan jo pois. Kaukaloon oon miettinyt sellasta lämpöpussia jos käytettynä sais edukkaasti.

Pink89 ota iisisti ja toivotaan että et joudu sairaalaan lepäilemään.

Maha on kasvanut jo ihan selkeesti, ei mee enää normihousut mitkään jalkaan. Löysissäkin housuissa vyötärö kirraa inhottavasti ja mammahousut on vallaan käytössä. Meillä alkoi perhekerho viikolla ja ketään ei multa kysynyt onko tulossa perheenlisäystä :O. Yks äiti totes (ketä siis tietää jo) että kyllä rupee jo maha pullottamaan selkeesti. Hassua kun kolmen viikon päästä on jo puolväli ja vielä ei muka ulkopuoliset huomaa....

Repäisykipuja on edelleen ja varmaan niitä tulee loppuun saakka, viimeksi ainakin tuli. Vähän sitä osaa jo vältellä epämielyttäviä asentoja että kivut pysyy poissa.

(.)Hulinaa on viimeaikoina ollut aikalailla. Miehen kanssa juur mietittiin että viimesen kahen viikon aikana ei oo päivääkään menny etteikö ois ollu ruoka/iltapala vieraita. Huh ja esikoisella on eskari alkanu ja tänään sai nukkua pitkään! Aika rankkaa tuolle pikkumiehelle toi herääminen aamusella. Onneks yhtenä aamuna eskari alkaa hiukan myöhemmin. Oma olo on hiukan jo parempi, enää ei oo jokapäiväistä iltapahoinvointia. Josko viimein helpottais.

Selis ja wotwot 17+1
 
Kiitos Selis ehkäpä nuo sitten on normaaleja. Vuodosta soitin jo neuvolaan, ja siellä kanssa sanottiin valkovuodon voivan olla todella, todella vetistä. Eikä pikkarit koko aikaa ole märät, kuten varmaan lapsiveden tihkumisessa olisi.

Raskaus siis sujunee hyvin:) Muuten vähän masentaa, kun mies ei ole tässä jotenkin yhtään niin mukana, kuin toivoisin. Mulla on jo suht iso maha, ja mies on kovin pahoillaan kun se tuli näin aikaisin. Ei kuulemma tykkää pömpöistä:( Kateellisena ajattelen niitä, joilla mies silittelee mahaa ja ihailee sitä. Muutenkin hän sanoo kyllästyneensä koko vauva-asiaan, kun sitä tulee joka tuutista. Olen nyt yrittänyt kotona olla puhelematta vauvasta. Miten muilla miehet suhtautuu odotukseen? Ymmärrän kyllä, että vauvan odotus ei voi olla miehelle ihan samanlainen kokemus, mutta jotenkin sitä on varmaan romantisoinut etukäteen mielessään tämän asian.
 
Voi kurja :( tuota miehen suhtautumista teillä pilkku_. Ei meilläkään mies ole mikään vatsan silittelijä tai masulle juttelia mutta on kuitenkin jutussa mukana, vaikka aluksi oli aika "järkyttynyt". En kauheasta viitti hänelle paasata, on sitten te ja nuo muut naispuoliset kaverit. Viikot mies tietää jos kysyy ja nimiä välillä heittelen ilmoille. :) Synnytystä hän ressaa jo valmiiksi, ei ole mikään sairaala ihminen.
Mutta olisin loukkaantunut verisesti jos sanoisi olevansa kyllästynyt koko asiaan :( Toivottavasti saatte asiat puhuttu, et molemmilla on hyvä olla.

Pink89 Tsempit lepuutukseen :)

Tuuliannaliina Eipä niistä vatsan tuntemuksista aina tiedä, mutta ei ehkä ihan välttämättä vielä vauvan liikkeet tunnu käteen :) Myöhemmässä vaiheessa raskautta olen kans tuntenut semmosta värinää, mutta se on ollu semmonen, kun vauva herätessään venyttelee ja ravistaa kämmentään :) Kuplan puhkaemiselta on liikkeet tähän asti tuntunut minusta, semmonen plop. Mutta se värinä voi ihan hyvin olla myös semmosta vauvan paikan vaihtamista, muttatosiaan, mun ymmärtääkseni, ne ei vielä ulospäin tunnu :)

Neiti-81 Nyt lääkäriin hakemaan kunnon tropit, ihan turhaan sä noita vedät jos ne ei mitään auta. Voimia ja jaksuja, tiedän ettei todellakaan ole mitään herkkua.

Selis :D kuulostaa tutulta. Meillä on perjantaisin 8.30 eskarin alotus, 9.00 kuopuksen kerho, 11.00 kerho loppuu, 12.15 eskari loppuu.. Ja kävellen tietty liikenteessä. Jotenkin en oo vielä tohon eskarin aikaan tottunu, ei saa oikein mitään tehtyä kun täytyy tuijottaa kelloa :D

(.) Eilen illalla kävi mahassa ihana vilske, ja tuntui ihan selällään maaten, paremmin on tähän asti tuntunu istuen, mutta eilen tuntu aivan selvästi ja pitkän aikaa. Voi ihanuutta :heart: Tästä täytyy nyt ottaa kyllä koko ilo irti.

Äiti maa & Usko 17+0 Poxs...
 
Pilkku: Onpas kurja asenne miehelläsi, mutta uskon että se menee varmasti ohi. Alkuun ei mun mies ollut yhtä innoissaan kuin minä ja huomasin, ettei sitä kovinkaan kiinnostanut mun tuntemukset tai muut raskauspuheet. Välillä asiasta otettiin yhteenkin, kun en sitä asiaa kestänyt, ettei ole yhtään innostunut. Nt-ultran jälkeen ääni muuttui kellossa. Ehkä asia sillä tavoin konkretisoitui miehen mielessä, kun oikeasti näki, että pieniä ihmisen alkuja siellä masussa kasvaa =) Tällä hetkellä mies seuraa tarkkaan mahan kasvua ja todellakin välillä silittelee vatsaa :heart:
 
Miehen suhtautumisesta: vaikka miehet ovat sellasia ei mahaa taputtelevia jörriköitä, ei se tarkoita etteikö raskaus kiinnostaisi.
itse olen huomannut että varsinkin alkuraskaudessa miehen on kauheen vaikee tavallaan pitää asiaa konkreettisena, onhan se itsellekin vielä sellanen uus ja epävarma asia. Kun liikkeitä alkaa tulla, aktivoituu moni mieskin, kun saa tavallaan jotain konkreettista raskaudesta.
Toisaalta tarttis ymmärtää sitäkin, että miehelle se ei vaan ole sellanen juttu. Tai ainakaan kaikille.
se mikä PILKUN tekstissä pisti silmään on se, että hänen miestä harmittaa mahan koko ettei tykkää pömpöistä:confused: Tuli mieleen että onko miehesi oikeasti noin pinnallinen persoona... anteeksi että kysyn :ashamed:, muttei kellään kai yllätyksenä tule, että maha kasvaa, ja voi jopa olla ettei heti synnytyksen jälkeen ole se sikspäk takaisin. Voin kertoa ettei se tod ole, ainakaan mulla ollut. Toki olen aina päässyt omiin mittoihin ja treenatun kropan saanu takaisin, mutta se ei ole se pääasia kun lapsi syntyy... Mutta minusta siis tässä vaiheessa jos jo aletaan siitä pömpön alusta sanomaan et hitto kun se kasvaa niin.... No, mä taitaisin tempaista miestäni jos sanoisi niin:ashamed:

No meillä mies kuuntelee mun raskausjuttuja, ja mä sen autojuttuja. molemmat esittää kiinnostunutta:LOL:

Niin, ja oma mies on kyllä tosi kiinnostunut ja kyselee miten voin yms jatkuvasti. toisaalta meillä on vähän takkuinen ollut näiden lasten hankinta, joten mieskin ehkä osaa sen takia tätä tilaani arvostaa eri tavalla:heart:

(.)
otin heti aamulla panadolit ja pää ei ole tänään särkenyt. Huippu fiilis sen suhteen!

isäntä autonsa kimpussa, esikoinen kaverillaan, keskimmäinen kaverinsa kera meillä ja kuopus nukkuu :)
Ei ihmeellistä. harvinaisen läski olo ollu päivän ja näytän kammottavalta:ashamed:
Ehkä musta tulee hehkeä sit myöhemmin:LOL:

T.Neiti + MassuMussukat 14+1
 
En tiedä, onko mieheni aina täysin vakavissaan juttujensa kanssa, mutta näin olen olettanut. Häntä huolettaa raskaudesta johtuva painonnousu. Itseäni se asia ei niin kiinnosta, koska olen täysin vakuuttunut, että raskauskilot sulavat hiljalleen pois imetyksen aikana. Jos kilo tai pari jää, niin jääköön, koska olen hyvin hoikka. Alkuraskaudessa söin aika paljon, koska se hillitsi pahoinvointia, ja silloin hän ilmaisi ensimmäisen kerran huolensa tulevasta painonnoususta, jos jatkan syömistä siihen tahtiin. Itse olen päättänyt kulkea onnellisena maha pystyssä. Oikeastaan toivon suurta mahaa, koska mielestäni isot raskausmahat ovat ihania. Kaikki eivät raskaaksi tule vaikka kuinka haluaisivat, joten mielestäni minulla on täysi oikeus olla onnellinen omasta tilasta. Ehkä rakenneultran jälkeen mieskin innostuu kunnolla, kun lapsi on taas astetta konkreettisempi. Meillähän raskaus alkoi yrittämättä, joten mies ei ehkä ehtinyt sisäistää asiaa ja toivoa sitä. Itse olen haaveillut lapsista voimakkaasti jo yli vuoden, eli on ollut aikaa valmistautua henkisestikin eri tavalla.
 
PILKKU, ainakin sulla on asenne kohdallaan!:heart: Ehdottomasti nautit joka sekunnista, oli miehesi mitä mieltä tahansa mahasta/kiloista.Tää on kuitenkin naiselle niin ainutlaatuista aikaa ettei kannata antaa tuollaisten puheiden ottaa "yliotetta".
Eiköhän se asia sille konkretisoidu, varmasti menee aikaa vähän sisäistää että se vauva on tulossa, jos on tavallaan yrittämättä tullut.
tuntuu että jokainen alkanut raskauskin on omalle miehelle ollu tavallaan se "hei, hitto, sehän kävi nopeesti" vaikka alusta asti on ollut selvää että ilman ehkäsyä raskaaksi tulee, koska meillä ei oo ongelmana koskaan se ollut (meillä siis monta keskenmenoa taustalla)
 
Heipä hei :)

Meni koko aamu, kun lueskelin parin-kolmen päivän kuulumisenne ja piti ottaa välissä torkutkin :LOL: Osalla mukavia asioita ja sitten niitä ei niin mukavia :(

Päänsärky on se viheliäisin. Minulla oli ykkösestä ja nyt näyttäisi jälleen palanneen :( eikä auta särkkärit eikä mitkään ja tiedänkin jo, mitä tämä minun kohdallani johtuu: liian isot tissit. Koko selkä on yhtä puuta ja niska ja pää sekä leuka ihan jumissa! Löysin yllättävän avun kamomillateestä! Mutta ei sekään auta kuin hetkeksi, yritin tuossa jumpatakin, mutta epäilen, että joudun lähtemään alkuviikosta tissiliivikauppaan; nämä liivit eivät ilmeisesti ole tarpeeksi tukevat ja tissit painavat niitä liikaa takaa ylös ja vastaavasti etupuolelta alas :(

Pahoinvointi on väistynyt! Ainakin suurimmaksi osaksi. Jaksoin olla koko viikon töissäkin jopa :) tosin ihmettelen suuresti, että kun teen jotain raskaampaa ja tunnen kipua, niin työkaverillani on heti ihan samanlainen olo mukamas, häntä myös väsyttää vähän väliä ja sitä ja tätä. On kuulemma vaihdevuodet. No mitähän siihenkin pitäis sanoa? Olen yrittänyt olla mainitsematta, jos on väsymystä, asiakkaat sen tuntuvat huomaavan ja kyselevätkin, että enkö saa oikein nukuttua. Tätä nimenomaista työkaveria asia ei tunnu lainkaan kiinnostavan ja tuntuu, että hän sälyttää omatkin työnsä minun harteilleni :( Tai sitten minusta vaan tuntuu siltä :D No, keskiviikkona tein sitten jotain, mitä ei olisi pitänyt: kiinnitin peräkärryn autoon ja silloin vihlaisi tosi lujaa alaselästä, minkä seurauksena maha meni ihan kovaksi -> tyyppi hermostui, ja tätä yhtälöä kesti sitten koko keskiviikkoillan, seuraavan yön ja torstaipäivän. Olin töissä ihan kuollut :( Mutta hän rauhoittui iltaa myöten kuten myös massu ja eilen aamulla heräsinkin pirteänä kuin peipponen :) Niin ja torstaina kuuntelin velipojan kanssa (heillä on kotonaan doppler) sydänäänet ja kaikki tuntui olevan ihan hyvin kuitenkin :heart:

Hankinnoista päätettiin juuri eilen miehen kanssa, ettei osteta mitään valmiiksi. Pinnasänkykin tuodaan sisälle vasta, kun hän on syntynyt ja päässyt kotiin. Kaiken varalta... mutta äitiyspakkauksen tietenkin otan ja pesen valmiiksi. Sillä pärjää hyvin alun :) Eipä sellainen nukkuva tyyppi mitään juuri kaipaa paitsi tissiä ja sitähän mulla toivottavasti on tarjota :heart: Toisaalta hypistelin kirppiksellä kaikenlaista, mutta pelkään niin, että jos jotain hankin, niin seuraa kuitenkin katastrofi :( Kaukalon saan veljeltäni, koska heidän neiti on siihen mennessä yli vuoden eikä mahdu omaansa enää.

Tämä on tällainen lazy saturday morning, en ole edes päälivaatteita pukenut :D Lapset ovat isällään ja tulevat illemmalla, tai ehkä jopa haen ne. Sitten pääseekin saunaan ja iltapalalle ja nukkumaan. Miksiköhän elämän tarkoitus tuntuu vapaa-ajalla olevan tällä hetkellä vain nukkuminen? :LOL: Ajattelin nimittäin, että kyllä minä töissä pöhötän vielä ainakin marraskuulle, saimme uuden työntekijän, joka aloittaa maanantaina ja tuli oikein hyvä mieli; enää ei tarvitse olla yksin vuorossa = työ ei ole niin raskasta :)

Mukavaa viikonloppua mammat :)

Viivi+Tiiti 16+2
 
Tervetuloa uudet! Ihanaa, että vielä tulee lisää helmikuisia! Huippua :heart:

Pilkku_ voi harmi kyllä tuota miehesi asennetta. :( Eniten mullakin otti silmään tuo pömpön tulo - vaikkei raskaus ihan heti näkyisikään niin silti naisen kehossa tapahtuu valtavia muutoksia raskauden aikana, niitä näkymättömiäkin. Ite kun olen kaikkea muuta kuin hoikka niin toi vatsan isompi pömpötys ei juurikaan haittaa. Mut asenne sulla on kohillaan - totta kai pitää nauttia raskaudesta, koska se ei todellakaan ole mikään itsestäänselvyys jokaiselle. :) Mulla mies on onneksi ihanasti mukana monella tavalla, juuri tuollainen vatsan taputtelija/silittelijä. Tosin sitä vain kotioloissa, kun ei juurikaan välitä julkisista hellyyden osoituksista.
Mut oma aikansa hänelläkin meni oppia tähän tilanteeseen, se ilo ja riemu ei ihan heti ratkennut liitoksistaan. Joillakin menee kauemmin kuin toisilla - jotkut innostuvat lopullisesti vasta sitten, kun saavat lapsen syliinsä. Ja silloinhan se oikein aika sille on. Tsemppiä :heart:

Pink89 onpa hyvä, että pääset nyt ottamaan rennosti Täykkäreiden kanssa. :) Otakin sit kunnolla iisisti, lääkärin määräys kuitenkin. ;)

Maha on niin näkyvä, ettei voi erehtyä. Viimeisen parin viikon aikana se on tuohon pullahtanu ja jatkaa siis kasvuaan koko ajan. Ihanaa! :heart:

Hankinnat on meillä luvassa rakenneultran jälkeen, en koe tarpeelliseksi ennen sitä mitään hankkia - olen kyllä netistä tsekkaillut vaihtoehtoja, mutta näiden kanssa aion olla tarkka, että olen tutkinut vaihtoehdot riittävän hyvin ja olen varma hankinnasta. Me kun ollaan ostamassa uutena vaunut, matkarattaat ja turvakaukalo sekä isompi turvaistuin - ainakin tähän tietoon. Jos kuitenkin löytyy varma setti niin matkarattaat ja turvakaukalo voidaan käytettynäkin hankkia. :) Meilläkin on menossa auto vaihtoon (bimmeri on kyllä hyvä, mutta epäkäytännöllinen lapsen ja tavaroiden kanssa - tavaratila ei ole mitenkään hurraamisen arvoinen), joten tarkoitus ois hankkia ehkä noi rattaat sun muut ekana niin tietää, et ostaa auton, mihin ne sitten mahtuu. :D

Hittolainen, mun pitäis ens viikolla käydä passikuvassa ja raahautua naapurikaupunkiin poliisiasemalle täyttämään passi- ja henkilökorttihakemus... molemmat menee vanhaks tossa ens kuun alkupuolella. Karmeeta rahastusta sekin, 5 vuoden passeja enää. Hmph. :mad:

Viivi76 täällä ollaan kans edelleenkin yövaatteissa. :D Ei aina jaksa vaivautua laittelemaan normivaatteita päälle. :)

(.) Hirveen ihanaa, isäntä kuorsaa TAAS tuossa hiivatin nojatuolissa. Se on kumma, kun kaveri ei voi nukkua yöllä - herää aina joskus seittemän aikaan aamulla viikonloppusin ja sitten nukkuu iltapäivät. Niin ja viikolla ei herää ikinä ennen kuin huudan naama punasena korvanjuuressa, et myöhästytään töistä, jos et nouse. :LOL: Muuten on vallan hyvä olo, toki ummetus hieman vaivaa. Ja noita liitos- sekä repäisykipuja tuntuu olevan koko ajan, yritän vaan liikuskella hitaasti ja rauhallisesti sen verran mitä voin. Öisin mahdotonta, kun olen aika heiluvainen nukkuja. :D Nyt Hedelmäaakkosten ja Gilmoren tyttöjen pariin taas. :)

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 15+2
 
Taas on mennyt pitkä aika kun viimeksi olen kirjoitellut. Työt on imeny niin hyvin mehut että oon vaan lueskellut muiden kommentteja ja ajatellut että pitäisi itsekin kommentoida...no nyt jaksaa kun on saanut päivän levätä :LOL:

Tervetuloa kaikille uusille! alkaa pikku hiljaa olemaan aika iso porukka jo täällä helmikuisissa =)

Mahasta ja liikkeistä täällä maha tullut oikeastaan ihan parin viikon sisällä näkyviin ja enää ei voi piilotella sitä kuin isojen puseroiden alla...vielä hetken kuitenkin olen ajatellut niin tehdä kun töissä en ole vielä kertonut asiasta. Tosin äitiysvaateostoksille jouduin minäkin kun omat farkut alkoi vyötärön kohdalla tuntua ikäviltä. Liikkeistä en ole ihan varma, välillä olen epäillyt tuntevani jotain mutta liekö sitte ollut puuppa suolenmutkassa väijymässä :LOL:

Äitiyspakkaus aiotaan ottaa vaikka ei kaikki minunkaan lemppareita siellä ollut, mutta yhdistelemällä niitä sitten muihin vaatteisiin niin toimii varmasti.

Oloista mulla alavatsassa paineen tunnetta, en osaa sanoa onko ummetusta vai ilmaa vai jotain muuta.vatsa oireillut jo pitkään ennen raskauttakin jos ollut muutoksia elämässä ja tässähän tätä muutosta on kerrakseen :)

Miehen suhtautuminen meillä olen ollut positiivisesti yllättynyt mieheni reaktioon. Aluksi vähän pelkäsinkin sitä kun hän ei aina ole ollut niin lapsimyönteinen ja ajattelin että mitenköhän reagoi raskausuutiseen. Oltiin kyllä siis asiasta sovittu että yritetään, mutta silti kun positiivinen tulos tuli niin vähän asian kertominen jännitti kun aiemmin ei ollut niin innokas...siis vuosia sitten:) no nyt kuitenkin ollut aika innoissaan googletellut pinnasänkyjä, osti uuden isomman auton, ihasteli jopa tuota äitiyspakkausta :LOL: kuulemma sopii pojalle kaikki tosi hyvin. Ja mahaa pitää taputella jokapäivä ja ihmetellä sitä että..meillä kumpikin odottaa liikkeitä. Toivottavasti siis teilläkin Pilkku suhtautuminen muuttuu. Voihan se olla että tarvitsee vain aikaa saada ajatukset selviksi ja sitten vaan ei osaa asiaa ilmaista oikein ja kommentoi tuota masun kasvua.. Onhan lapsen tulo iso muutos joka voi pelottaa ja kun siihen ei itse pysty vaikuttamaan ainakaan raskausvaiheessa.

No tulipa tekstiä kerrakseen..nyt pikkutorkut ja sit pizzan tekoon nam :p

Annalinnea ja pikku murunen 16+2
 
Jaahas se alkais olla lauantai ehtoo puolella....

Tännään tulikin mummia ja ukkia valistettua uusista tavaroista joita vauvalle hankittiin eilen. He olivat ihan innoissaan rattailla ajelivat ympäri tiluksia, hyvin kulkevat myös maalla Britaxin B-agilet :D Ja saatiin tietää myös että Mytty tulee saamaan mummonsa ja isänsä entisen sängyn entisöitynä :heart: Ihanaa!!! Pidän siitä että perinteitä vaalitaan...
Mullekin muuten tuli postissa se h&m maihari takki ja olisi käyny kokoa pienempi, mut totesin että yritän käyttää sitä myös talvella, joten alle tulisi mahtua vaatetta, joten en vaihtanu. Mut aika teltta on kooltaan. Muut mamma vaatteet oli tosi hyviä ja ihanasti masu tulee esille niissä :heart:
Miehen suhtautuminen: no taisikin käydä edellisessä jos selväksi että Hän on innoissaan, ei mikään masun taputtelu tyyppi mutta mukana odotuksessa täysillä. Hellii, huolestii ja auttaa, mut ei oo ylisuojelevainen. Pilkku_ Tsemppiä miehesi kanssa, hänellä varmaan vie vain aikaa tottua tilanteeseen :)
Siinäpä sitä tekstiä lauantai-illan ratoksi, huomenna kutsuukin jälleen työt iltavuoron merkeissä...
Heidukka ja Mytty 13+6
 
  • Tykkää
Reactions: MrsR
Pink89 Tsemppiä sullekkin lepäilyyn. Mä kanssa pelkään joutuvani sairaalaan vuodelepoon ja sen haluaisin välttää viimeiseen asti, joten enemmin otan nyt ehkä turhankin rauhallisesti

Hankinnoista Kuopus 10kk, joten kaikkea on ellei tulokas satu olemaan poika. Toki meillä on poikienkin vaatteita jäljellä jonkin verran, mutta olisi hyvä syy päästä shoppailemaan.

Valkovuoto vetistä täälläkin ja runsasta. Alkkareita vaihdan parhaimmillaan kahdesti päivässä tai käytän pikkuhousunsuojia =(

Pilkku Miehille raskaus ei ole samalla tapaa konkreettinen juttu kuin naiselle ja kaikkien huomion pyöriessä naisessa ja raskaudessa asia voi tuntua liian "kasvoissa olevalta". Anna miehellesi aikaa, mutta itse ainakin sanoisin muutaman sanan miehelle tuosta pömpön kommentoimisesta ja suhtautumisesta ylipäätänsä. En ymmärrä mitä miehellesi kuuluu sun painon noususi tai syömisesi. Aika pinnallisiin asioihin hän kiinnittää huomiota, jotka kuitenkin on mitä luonnollisimpia ja osa raskautta. Pientä potku sääreen antaisin kyllä ja valaisisin sitä mm. painon nousun tarpeellisuudesta vauvan hyvinvoinnin turvaamiseksi (laihat, kun eivät voi laihtua tai pysyä samassa painossa eikä kenenkään ole tarvettakaan siihen!).

Nälkä rupee kutkuttelemaan öisinkin ja pakko oli nousta jo viideltä syömään viili ja juomaan lasi vettä. Samalla tiellä edelleen. Nyt kelpaisi jo mennä nukkumaankin, mutta kuopus heräsi enkä ole varma käykö enää nukkumaan. Jos käy niin menen minäkin.

Maarit
 
Huomenta-päivää!

Vetisestä valkovuodosta unohdin eilen mainita, ei ole omakohtaista kokemusta, mutta eräs ystäväni koki asian hyvinkin kiusalliseksi ja luuli myös, että on lapsivettä ja kävi tämän vuoksi oikein synnytyspäivystyksessäkin. SIelä vihainen lääkäri (?!?!) ihmetteli, että miksi tänne tulet, sullahan on hiivatulehdus... että se kai voi johtua myös elimistön ph-tasapainon heilahteluista, näemmä. Suosittelen kokeilemaan sellaista tuotetta kuin PH-Balance, mulla kun on taipumus hiivaan, niin otan sitä kerran pari viikossa nyt ylläpitääkseni tasapainoa, niin ei ole kertaakaan vielä ollut hiivaa tämän raskauden aikana. Tosin mulla se tahtoo esiintyä hillittömänä kutinana, mutta siis voi ilmeisesti aiheuttaa raskauden aikana tuota vetistä valkkaria.

Oli mulla joku muukin asia mukamas, jota piti kommenteerata, mutta en muista sitä :confused: on välillä tää pää aika hatara :D

Tänään mitä mainioin olo :) Ja kaunis ilmakin suosii, taidan mennä ulkoilmaan :)

Muksaa sunnuntaita :)

Viivi+Tiiti 16+ 3
 
Noniiin. Arvatkaas mitä nyt tein? ;D ostin ne vaunut! Tai perjantaina saan ne kotiin!! Hihhii ;D ja dopplerinkin tilasin. Tai ostin huuto.netistä.

Niistä dopplereista, niin voiko niihin käyttää ihan perusrasvaa? Kun jostain luin että voisi?

Kännykällä kirjoittelen joten tummennuksia en osaa laittaa, mutta äitiyspakkaus otetaan. Tykättiin molemmat niin paketista kuin sisällöstäkin. :)

Ja meillä mies on yhtä innoissaan kuin minäkin. <3
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä