HELMIKUUN HELMET 2013 *elokuu*

annimanni: Tervetuloa mukaan! En oo nähny niitä tuloksia, terkka vaan soitteli sillon verikokeen jälkeen että se T4V oli ihan alarajoilla ja siksi se pitää kontrolloida. TSH oli kuulemma normaali. Ens maanantaina tiedän sit tarkalleen mitä alkaa sen suhteen tapahtua ku on lääkäri aika sillon.
lauwra: minä ainakin voin luopua omistani :D Kunhan pakkauksen edes saan :D

Jaahas töihin kait olis suunnattava! aurinkoista päivää kaikille! Onko moni tällä hetkellä "sorsaleskenä"?? Minä ainakin...

Heidukka ja Mytty 13+1 (POKS)
 
Äitiyspakkausta ei meille varmaan tule, ensimmäisen lapsen vaatteita on säilössä vaikka kuinka paljon. Mieluummin ostan sitten muutamia todella kivoja vaatteita "vanhojen" vaatteiden lisäksi. Ei pienen vauvan vaatteet ehtineet oikein edes nukkaantua meidän pojan käytössä... Mutta oli kyllä kiva pakkaus ja sisältö :)

Kestovaippailin pojan kanssa jonkun aikaa hänen ollessaan vähän isompi vauva, mutta koin kestovaipat aika hankaliksi. Etenkin äitiyspakkauksesta tulleet all-in-one -vaipat tuppasivat vuotamaan, kuorivaippa oli kyllä käytössä. Lisäksi kun vauva yritti kurotella kiinni varpaisiin, all-in-one -vaippa ei joustanut. En luultavasti kovin paljon käytä kestovaippoja toisen kanssa.

Doppler Onko kuinka monella teistä kotona doppler-laite? Oletteko olleet tyytyväisiä? Olen sen ostamista miettinyt, mutta hurjan tyyriitä ovat.

(.) Kovasti odottelen mahan kasvua ja ensimmäisiä liikkeitä, mitään ei vielä tunnu eikä mahaakaan näy. Muutenkin raskausoireet ovat minimissä, kai tässä pitäisi vain olla iloinen :)
 
Kiva kuulla Heidukka! Pistän korvan taakse ja kyselen sitten kun asia ajankohtaisempi... :)

annimanni, tervetuloa joukkoon! :) Pidetään joukon häntäpäätä!

Sorsaleskenä onneksi ei tartte olla, mutta salibandy- ja jääkiekkokausi ovat alkaneet ja huomaa miehen treenivuoroissa... Noh, menkööt nyt vielä syksyn täysillä kun tuskin raaskii enää keväällä olla liikaa pois kotoa :heart:

Laura*, ostin dobblerin täältä foorumilta käytettynä ja edullisesti sain. Tosin vielä ei olla näillä viikoilla saatu kuulumaan, mutta ilmeisesti kohtu edelleen liian syvällä tai vauva piilossa, että en ääniä löydä. Ei huoleta yhtään, kyllä ne sieltä vielä pärähtävät ilmoille kotonakin :)
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on käytössä tuo doppler, ja hyväksi olen havainnut! Sain äänet muistaakseni kuulumaan viikolta 10 lähtien ja kovasti rauhoittaa mieltäni :heart: Kannattaa etsiä käytettyjä, niin ei ole niin kova sijoitus.
 
Tervetuloa uudet! :)

Äiti maa, Maarit* on tää tilanne kyllä sellainen, että näissä saa välinsä katkaistua sukulaisten kanssa... Ja ollaan kyllä tietoisia siitä, että talo on jo virallisesti meidän, mitä nyt toi pieni juttu eli puolet kauppahinnasta vielä pitää hoitaa. Ongelma piilee siinä, että muoria on ruokittu käsitykseen, notta talo on vielä hänen kunnes loput kauppasummasta on maksettu. :mad: Mutta avaimet aion ottaa pois hyvinkin nopeasti ja tarvittaessa sanon pahastikin, että asia menee jakeluun. Tuossa jo alkukesästä kerättiin 4 avainta muorilta pois, jostain niitä lisäavaimia tuntuu aina löytyvän... Eniten pelkään sitä, että mikään ei estä muoria jatkamasta tällä linjalla, vaan aina löytyy joku uusi tekosyy sille, ettei voi avaimia kokonaan luovuttaa. :( Onneks ollaan miehen kanssa samoilla linjoilla, että tän pitää loppua.

(.) nää vaparit tuntuu menevän aina samalla kaavalla - nukuin taas pitkään enkä noussu sängystä ennen yhtä. Oho. :D Näinpä muuten yöllä unta synnyttämisestä, että synnytin pienen suloisen tytön - painokin taisi olla 2990g. :heart: Huomenna neuvolaan, toivotaan että kaikki on kunnossa. :)

Ja noista omista kirjastohaaveista Äiti maa mulla ja miehen siskolla on sellainen yhteinen haave saada samanmoinen kirjasto kuin Disneyn elokuvassa Kaunotar ja Hirviö on - juuri se, minkä Hirviö lahjoittaa Bellelle. Se on aivan ihana! :)

Doppleria ei ole vielä hankittu, mutta mielessä on käynyt. Huomisen neuvolan jälkeen voisi jopa vakavasti harkita ostamista niin saisi kuunnella niitä ihania sydänääniä. Varsinkin, kun mies ei nyt pääse töiden takia mukaan ja olisi ihana hänenkin niitä varmasti kuulla. :)

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 14+4
 
Viimeksi muokattu:
nopsa kysymys: nyt kun noit remppahommia tehään niin saanko tässä tilassa olla esim maalauspuuhissa mukana? eilen tasoitteet laitettiin ja aloin tänää miettiä et tuleekoha niist jotain höyryjä mitkä ei oo hyväks :/
 
Neiti-81 joskus ainakin on ne höyryt ollu vaarallisia, mut ei kait ne enää... Joskushan ihan noiden tekstaustussienkin höyryt on aiheuttanu poikkeavuuksia tai keskenmenoja, mut jotain hyötyä lienee noista EU-direktiiveistäkin. :) Raskaus ja työturvallisuus - Vau.fi
Tuossa linkissä toki puhutaan ihan vakituisesta TYÖSTÄ, mutta hengityssuojain ja riittävästi taukoja eli happihyppelyitä niin uskoisin, ettei ois mitään vaaroja. :) Jos hirveesti askarruttaa niin kannattaa soittaa neuvolaan ja kysyä sieltä.
 
  • Tykkää
Reactions: Neiti-81
Heiii kanssamasukit!

Tervetuloa uusille! Mukavaa, kun meidän helmikuun ketjusta näyttää muodostuvan oikein tuplaketju. (Miksi tyytyä yhteen, vai miten se meni.. ;) ) Onnittelut myös hyviä ultrakuulumisia saaneille!

Wiitahepo: kiva kun kävit moikkailemassa -ja me halutaan kuulla sit ne tärppiuutiset ekoina!

Painosta: noin puoli kiloa miinuksella. Mutta eiköhän se kohtapuoliin ala nousemaan..

Maarit: halitsempitykset ja jaksamisia hissunkissun olemiseen. :hug:

Liikkeitä odotellaan täälläkin kovasti. Välillä luulen jotain tuntevani mutta koitan kuitenkin toppuutella itseäni, että kyllä ne edelleen taitaa näillä viikoilla olla kuitenkin vain niitä suolenkurinoita.

Lukeminen oli ennen lapsensaantia yksi lempiharrastuksistani. Nykyään vaan on lähes mahdotonta löytää aikaa sille. Iltaisin, kun saa pojan nukkumaan niin on jo niin väsynyt itsekin, ettei kirjaa saisi kuin sivun tai kaksi luettua ja simahdus tulisi saman tien. Lukeminen on siis toistaiseksi jäähyllä. Jos sitten taas kun ruuhkavuodet loppuu ja vaihdevuodet alkaa... :kieh:

(.): Navassa ei juuri mitään uutta. Olo on normaaliakin normaalimpi ja masukaan ei vielä näy juuri ollenkaan. Niitä liikkeitä odotellessa...

nessuli & nasu 13+1
 
Moi!
Me hommattiin miehen kans kotidoppleri ni joha kuuluu sydän äänet. Sielä se levähtelee. :)

Ois kysymys teille, että kuinkaha aikonaan teillä on ruvennutulemaan nänneistä sitä esi maitoa vai mitä lie?
Mullakai tullee nänneistä semmosta läpinäkyvää sanottasko limaa. oon 15+3 menossa että aikonaampa tullee jos se ees on sitä. :eek: :)
 
Huomenta :)

Täälä on ollu masussa jo useampi päivä hiljaista, ei liikkeen liikettä. On vähän muutenkin ollut mieli maassa. Näemmä sitten olenkin työtön vaikka koko ajan on annettu uskoa, että ihan just taas alotetaan. Harmittaa meinaan ihan vähän vaan.. No, kumminkin, siis vatsassa ei liikettä. Äsken taas tulin tähän koneelle aamukahvini kanssa joka olikin vähän turhankin makeaa, meni hetki ja perä perää tuli kolme hyvin selvää potkua :heart: Meinas ihan silmä kulmat kostua.. Tossa kun tulin ylös niin murheen aallossa mietin, et ei varmaan masussakaan sitten ees oo elämää enää.. Et taas kaikki shitti kerääntyy yhteen hetkeen..

Vaan eipäs! :D Aamu parani kyllä ihan kympillä =) ja työllisyys jututkin sen verran hoidossa, et perjantaina jos sitten kävisi työkkärissä juttelemassa ne kuntoon.

Äiti maa & Usko 16+3
 
Heidukka: Mulla oli myös T4V alarajoissa ja TSH oli myös pielessä...tänään kuulen uudet arvot
neuvolassa..Toivotaan että sulla arvot olisivat korjaantuneet itsestään jos keran ovat vielä viite-
rajoissakin =).

Lauwra:Häntäpäässä ollaan juu...tosin mulle tulee luultavasti raskausmyrkytys, niinkuin edellisissäkin raskauksissa ja synnytän 3-5 viikkoa etuajassa..Tavoite olis että saisin 35viikko täyteen niin saisin synnyttää kotikaupungissa.

Mulla on kotidoppleri lainassa ja se on kyllä jo edellisessä raskaudessa hyväksi todettu

Nyt toivotaan että aamupala pysyy sisällä ja suuntana olis neuvola.

-annimanni 12+5
 
Äitx2 Kylläpä tuntuu taas uskomattomalta toiminnalta päivystyksessä. Ihan vihaksi pistää. Olen miettinyt sitä, että minkähänlainen meno on vaikkapa 10-20 vuoden päästä. Nyt kun kuitenkin valtaosa hoitajista on jollain tasolla halunnut alalle ja testien mukaan sopivatkin, mutta kun pula on huutava, vähän pelkään, että alalle eksyy ihmisiä, jotka eivät kauheasti halua ehkä soveltuvuudestakin voi vähän tinkiä... Minä en muutes menisi päivystykseen raskauteen liittyvien ongelmien vuoksi. Sen verenvuodon takiakin menin naistentautien polille (joka on tuttu paikka), jossa hoitaja kirjoitti siinä tiskillä lähetteen. Nyt menisin suoraan gravidaan. Tosin vatsakipuhan voi olla paljon muutakin...

MrsR Toivottavasti saatte selvitettyä kyläilyasian ilman kenenkään hermoromahdusta muorinne kanssa. Tuo on vielä hankalaa, kun toinen osapuoli on vanha eikä ehkä käy enää kaikilla pytyillä. Vaikea asetella sanoja niin, että ei suutu.

Minä olin aiemmin ihan mahdoton lukutoukka, lapsena luin kirjoja jo kävellessäni matkalla kirjastosta kotiin. Nyt viimeiset neljä vuotta oon tehnyt niin pitkää päivää opintojen ja työn parissa, että en ole jaksanut lukea juuri mitään (kun aina on joku kouluhomma odottamassa). Välillä aina kateellisena katson, kun mies lukee koko ajan. Nyt kesällä on tuntunut oudolta, kun olisi aikaa lukea, mutta ei oikein osaa. Työskentelin toimittajana muutaman vuoden parikymppisenä ja opettelin silloin lukemaan Hesaria ja edelleen se kuuluu arkeen. Paikallista Keskisuomalaista en osaa lukea, kun ei maakuntauutiset kiinnosta (en tunne seutuja), mutta ajattelin, että voisin hankkia digitunnukset ja lukea sieltä vain nuo Jyväskylän uutiset. Pah. Tunnukset maksaa 29€ kuukausi! Huomattavasti enemmän kuin opiskelijatilaus!

lauwra, meilläkin oli keskustelua noista miehen treeneistä. Eilen just juteltiin, että tänä syksynä hän lähtee vielä vetämään alkeiskursseja (kamppailulajeja), mutta keväällä jättää kaiken treenien vetämisen, kun ei malta. :D

Äiti maalle tsemppiä työasioihin!

Täällä oli monella noita närästysogelmia. Mua ei närästä, ei ikinä. Mutta mulla turpoo vatsa välillä ihan jumalattomaksi ja on tuskallista olla. Sitten tulee niin tajuttomia röyhtäyksiä, että ne ihan koskee. Purkan jätin kokonaan pois, samoin hiilihapolliset juomat. Eilen taas turposi ja olin syönyt niin perusjuttuja (kalaa, kurkkua, tomaattia, maitoa, ruisleipää jne) ja ihmettelin, että mikä ihme se taas oli. Mahdollinen syyllinen voisi olla makeutusaineella makeutettu tiivistemehu. Katsotaan olisiko apua jättää sekin pois.

(.) Migreeni on vaivannut ja eilen kävin akupunktiossa. Eilen oli kyllä hönttiolo, saa nähdä auttaako. Ajattelin kolmen kerran sarjan käydä.

Ja poks!

P-L 17+0

Neiti-81: noihin remppa-asioihin löydät varmaan vastaukset teratologisesta tietopalvelusta. Tosin en just ainakaan itse päässyt sivuille.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa pitkästä aikaa!

Mä tulin poksumaan *14+0* =). Niin ne viikot vaan vierii, jeee!!! Neuvolalääkäri oli eilen ja kaikki kunnossa. Verenpaine ok ja hemppakin vielä liki 130 joten rautaa ei vielä tarte alkaa syömään. Painoa tullut sellanen pari kg, ja mahd vähän tarttis tulla, joten herkut kuriin.

Sokerirasitus on sitten ens viikon perjantaina, oon tahallani venyttänyt sen sinne maksimiin kun ei pysty millään oleen sitä 10h syömättä. Tulee niin heikko ja huono olo sekä kamala nälkä.

Kestoista olitte jutelleet, en käyttänyt esikon kanssa, enkä aio käyttää nytkään.

Harvemmin tulee koneella pyörittyä ja kuulumisia kirjoitettua kun palasin tosiaan osittaiselta hoitovapaalta töihin, oon ma-ke töissä ja jäbänen hoidossa. Ei viihdy siellä yhtään. Ei syö eikä juo päivän aikana mitään. Huoh. Ja kunnon uhmaikä on iskenyt päälle samaan aikaan. Meillä siis tosi ihanaa, rauhallista ja auvoista elämää tällä hetkellä. Not.

Kivaa päivää kaikille
Napsis ja pikkutyyppi 14+0 =)
 
Piia-Liisa oon miettiny just tota samaa tuon hoitoalan osalta, että tulevaisuus on kovin valoisa, kun alalle on huutava pula työntekijöistä niin jostain joustetaan - ehkä jopa liikaa... entinen kaverini mm.opiskelee lähihoitajaksi eikä ole millään tasolla sille alalle valmiuksia. Kunhan opiskelee, ettei tarvi työttömänä olla. :mad:
Kiitos tsempeistä - yritetään keksiä jokin keino, ettei kelleen tule paha mieli saatika hermoromahdus. :)

napsuneiti voi hitsi, tsemppiä uhmiksen kanssa elelyyn - kaverit kanssa muistaa vähän väliä kehua omia uhmiksiaan, ei oo helppoa. :hug:

Tuoreita neuvolakuulumisia kun sieltä parikyt minsaa sitten raahauduin takas kotiin. Hb oli 129 (hirveä järkytys mulle) mut ilmeisesti vieläkin hyvät arvot ja pitäähän niiden kuulemma tässä kohtaa jo laskea. :D Paino oli -0,5kg ennen raskautta painoon nähden, mikä on erittäin, erittäin hyvä juttu. Verenpaineet mulla on aina terkkarin ottaessa hirveet, omat mittaukset huomattavasti paremmat. :)
Ja sitten ne sydänäänet :heart: melkein itku pääsi, kun sieltä kuului todella vahvasti Jorma-Irmelin sydämen lyönnit. Kaveri tykkää majailla tuolla häpyluun tuntumassa, vaikka kohtukin on kasvanut sen verran, että tilaa olisi ylemmäskin tulla. Kohdunpohja oli tunnustelujen perusteella n.5cm navan alapuolella. :)
Ainoa huono uutinen oli se, että pääsen nauttimaan lisäverikokeista - rv24-26 ja rv36 ottavat uudelleen vasta-aineet verestä, koska olenhan veriryhmältäni A rhesus negatiivinen. Jippii. NOT. :kieh: Veriryhmäni kyllä tiesin, mutten sitä, että positiiviset ei joudu noihin seuloihin ollenkaan. Hmph.
Muuten siis vallan ihana käynti ja hyvä mieli. Nyt taidan sen dopplerin tilata meillekin. :)

Se oli vallan omanapainen tilannekatsaus, kyllä suorastaan hävettää. :D
Mies soitti justiinsa, että siellä hänen työmaansa naapurissa palaa - lämpökeskus lyö kuulemma lieskaa katonrajaan saakka. Siellä firmassa kun palaa niin on muuten melkein kaikki Keski-Suomen yksiköt paikalla... :O

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 14+5
 
Viimeksi muokattu:
Pöpsy
Kestovaippoja meinaan kokeilla, mutta jos se tuntuu kovin vaivalloiselta, niin siirryn ihan hyvällä omalla tunnolla kertiksiin.

Kotidoppler hommattiin käytettynä Huuto.netistä jo kolme viikkoa sitten ja se on kyllä kiva :heart: On ihana tarkistaa aina välillä, että kaikki on ok, kun noita ultria ja neuvolakäyntejä on sen verran harvakseltaan.

Ennen raskautta ei ole juurikaan närästänyt, mutta nyt ihan päivittäin. Runsas vichyn ja piimän juonti on auttanut siihen onneksi tosi hyvin. Rennien olen myös silloin tällöin ottanut.

Neuvolalääkärissä kävin aamusta ja kaikki oli oikeen hienosti. Painoa tullut n. 500g/vko, verenpaineet vähän alhaiset 97/59 ja hemoglobiini 126. Väsymys ei siis kuulemma johdu ainakaan anemiasta ja se rauta-annos, jonka raskaus-Multivitasta saa, on riittävä. Mieli tekis kuitenkin kokeilla lisäraudan ja d-vitamiinin lisäyksen vaikutusta väsymykseen..

Olo on väsymyksestä ja närästyksestä huolimatta hirveen hyvä ja onnellinen =) Nyt kun huono olokaan ei enää vaivaa, on pystynyt taas käymään reippailla kävelylenkeillä koiran kanssa, Bodypumpissa ja salilla = voittajafiilis! Palautuminen liikuntasuorituksesta vaatii vaan näemmä enemmän aikaa kuin aiemmin...
Mites te muut, joko raskautuminen on vaikuttanut liikkumiseenne?


Pöpsy 14+4
 
Heipparallaa! Täällä yks esikoisen odottaja Helsingistä ilmoittautuu mukaan.

Nyt on siis menossa rv 13+5 ja laskettu aika olisi (miehen synttärinä) 21.2. :) Kättärille ajateltiin mennä synnyttämään.
Aikaisempi raskaus päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon joka huomattiin np-ultrassa. Sen vuoksi onkin oltu aika varovaisin mielin tässä, mutta nyt kun ensimmäinen ultra on jo takana ja kaikki kunnossa, uskallan pikku hiljaa hengähtää.

Oireet kyllä antaa hyvinkin selvästi ymmärtää että siellä se pieni on, pahoinvointia on ollut rv 6 asti, nyt tosin vähenemään päin mutta silti oksennan useampana päivänä viikossa. Rintojen arkuudesta olen kärsinyt nyt muutaman päivän erityisen paljon, siis kiristää ja kuumottaa kovasti, jopa nukkuminen kyljellään tai mahallaan on tukalaa koska rintoihin sattuu. Eilen sitten huomasin että sieltähän tulee maitoa! Onkos muilla kokemuksia tästä? Ilmeisesti ihan normaalia mutta ärsyttävää.

Edit: huomasinkin juuri että markkis93 kyseli samasta maitoasiasta, että täällä tosiaan ilmoittautuu kohtalotoveri! Onko sulla ollut kanssa erityisen kipeenä rinnat?

Joku tuolla aiemmin kyseli siitä dopplerista ja meillekin sellainen sitten hankittiin noin rv 12 paikkeilla, tilasin raskauskeiju.fi:stä sen edullisimman kun sai vielä ilman postikuluja. Geelin sijaan olen käyttänyt liukuvoidetta ja hyvin pelaa. Lähes samantien saatiin vahva syke kuuluviin. Sitä pitää vaan etsiä yllättävän alhaalta. Eli täältä ainakin suositukset dopplerille, mahtava tuote mielenrauhaa ajatellen. :)

Adii ja Papu Papulainen 13+5
 
Viimeksi muokattu:
Aikoihin en oo saanu aikaseks käydä täällä lukemassa.

Uusia on tullut vaikka kuinka paljon, kivaa! Tervetuloa :wave:!

Närästyksestä moni jo kärsii. Ite en juuri koskaan kärsi eikä aikasemmissa raskuksissa oo ainakaan ollut närästys kiusana, saapi nähä kuinka nyt käy.

Äitiyspakkaus on niin kivan näkönen että ehdottomasti otetaan. Oon kyllä ollut kokoajan sillä linjalla että otetaan kun rahallinen summa on kuitenkin niin pieni. Millään ei malta että saa laput ja loput neuvolasta että sais pakkauksen tilailla.

Wiitahevon kuulumisia oli ihana lukea :). Kiva ettet oo ihan unohtanut tätä jengiä.

Huonvointisuus jatkuu ja jatkuu :LOL:. Tässä on viimeset neljä kuukautta voitu enempi-vähempi huonosti. Mä jo oottelin et kun 16 viikkoa on täynnä niin helpottais mut ei viel oo helpannu.

Masu ei oo oikeestaan viime aikoina juurikaan kasvanut ja oon ihan avoimesti jo ollut piukat vaatteet päällä ja nyt luulen ettei kaikki ees tajuu et oon raskaana :whistle:. Muutama sellanen tilanne on ollut et oon jälkeen miettiny että joo ei ne huomannu et pieniinpäin ollaan. Hehhe. Aluksi sitä meinas että kaikki huomaa mut nyt ei oo turvotusta ja masu ei tosiaan oo iso vaikka selvä raskausmaha onkin.

Esikoinen on nyt viikon käynyt eskarissa ja tuntuu että melko hyvin on lähtenyt homma pyörii. Mies on vielä lomalla ja aamusin saatellut linja-autolle pojan, ens viikolla alkaa mulla arki kun lähetään koko poppoo saatille kun mies menee töihin. Onneks matka on suuntaansa vaan 200m niin menee nopsaan ja aamulla ei tarvii hirmu ajoissa heräillä.

Neuvola ois ens viikolla ja sitä jo kovasti ootellaan. Mulla oli viimeks hb tosi alhaalla ja toivon että ei ois laskenut enempää. Väsymys on jo kyllä helpottanut selkeesti. Jännittävää myös nähdä mikä on sf-mitta kun musta tuntuu ettei oo kovinkaan iso masu.

En muista oonko jo kestovaippailuun kommentoinut, mutta aijotaan käyttää kun edellisistäkin ollaan käytetty. Mä oon sillain rento kestoilija kun käytän niitä oman jaksamisen mukaan. Monasti kyläillessä ja reissussa siin on kertsejä ja nuorimmalla käytin aina öisinkin kertsejä kun kaikki kestot pakkas valskaamaan.

Selis ja wotwot 16+4
 
Mukavaa, kun täällä kirjoitellaan vilkkaasti! =)

Närästys vaivaa aika ajoin täälläkin ja edelleen on ruokia, joita en suuhuni laita. Pahoinvointi on kuitenkin helpottamaan päin.

Mulla olisi torstaina neuvolalääkäri. Saa nähdä laittavatko sairaslomalle, on nimittäin sen verran selkäkipuja ja vihlaisuja. Lisäksi pyörryttää välillä kovastikin. Onko muilla huimausta?

Missä vaiheessa yleensä käydään sokerirasituksessa? Mietin vain, kun mulle se joka tapauksessa tehdään, niin koskahan siihen täytyy varautua?
 
FlowerBy mä joudun käymään jo ennen rv16 koska esikkoa odottaessa sain Rd Diagnoosin. Esikkoa odottaessa jouduin vasta viikon 25 tienoilla. Ja sinänsä hölmöä että jos nyt arvot eivät mene yli tässä ekassa rasituksessa ni sit joutuu vielä menemään uudelleen myöhemmässä vaiheessa. Örks. Tekee tiukkaa olla se 10h syömättä.
 
FlowerBy mulle sanottiin jo ihan ekalla neuvolakäynnillä, että siellä rv26 paikkeilla ois se sokerirasitus - mulla on ainoana riskinä oma paino, ja niin kauan, kun ei ole syytä epäillä mitään niin mennään vasta loppuraskaudesta siihen. :)

Adii, markkis93 mulla on kanssa herkät noi rinnat hyvin pitkälti kaikelle, mut ei mitään maitoa vielä ole erittynyt. Jotain vaaleaa limaa usein nänneistä löytyy kuitenkin. Hyvin hämäävää kyllä.

Tulipa tilattua se dopplerikin. :D
Taitaa olla aika kertoa maailmalle pikkuhiljaa tulevasta perheenlisäyksestä - eihän täällä pikkupaikkakunnalla mikään kauaa salassa pysy. Varsinkaan, kun taas oli entinen luokkakaveri lastensa kanssa neuvolassa samaan aikaan. :D Heti jo hymähti, että "mää niin arvasin, että tästä oli kyse" kun laitoin kovin kryptisen FB-päivityksen, jota sitten arvuuttelivat urakalla. :LOL: Sinänsä hassua, kun tuossa aloin miettimään, että elämässä on kyllä isossa osassa numero 14. Tämän vuoden marraskuussa tulee 14vuotta siitä, kun miehen kanssa alettiin tapailla. Pikkuisen laskettu aika on 14.helmikuuta ja meidän vanhempi koiruus on syntynyt 14.helmikuuta. :D Lisäksi mulla on pari ystävää, jotka ovat syntyneet 14.helmikuuta... siellä on suuri liputus tälle päivälle. :)
 
Hmm, kiva aamu. ensimmäinen ihminen kehen törmäsin tuumasi tuossa aamulla että olet ihan jättimäinen... jaaaa.. minä vai? eihän tässä ole kuin muutama viikko enää jäljellä h-hetkeen :whistle: onneksi tuli tässä vaiheessa, koska muutaman viikon päästä saattasin jo ottaa itteeni...

Närästyksestä: mulla on sitä nyt ja oli edellisessä. pahemmaksi menee mitä eteenpäin mennään.

Ummetus: löytyy! huoh. En syö vielä niitä lääkkeitä mutta tuossa ne odottaa kaapissa.

Liikkuminen & paino: En liiku mitenkään muutoin kuin mitä esikoisen kanssa tulee säädettyä, melkosta tämä arki muutenkin niin ei ole iltaisin/öisin energiaa. En tehnyt kyllä ilman raskauttakaan joten samassa mennään. Painoa tullut nyt ehkä kilosen verran.

Verta nenästä: mulla on lakanu taas tulee sillon tällön verta nenästä. Ei tule koskaan muulloin kuin raskaana. mikähän puutos tämä on? ..

IhanaOmena 15+1
 
Hellurei :)

Ensinnä otan osaa keskusteluihin:

Tissiasiat, tissit on edelleen kipeät, etenkin öisin. Ja kun ne on niin valtavat, tuntuu, että kun mies kääntyy yöllä, niin nännin jää sen selän alle linttaan :kieh: mutta olen kestänyt sen kuin nainen... maitoa ei ole ainakaan vielä siunaantunut, mutta maidon eritys tässä vaiheessa ei ole mikään mahdottomuus! Kahdesta edellisestä nimittäin nukuin yli puolet raskauksista yöni maitolammikossa :ashamed: synnytyksen jälkeen nukuttiin vauvan kanssa molemmat lätäkössä... sitähän tuli ikkunoista ja ovista sitä maitoa, niin että tosiaan luovutin sitä taysiinkin, litrahinta oli 12 euroa ja tein melkein tonnin tilin neljässä kuukaudessa... loppujen lopuksi maitoa oli niin paljon pakkasessakin, että jouduin heittämään sitä roskikseenkin, kun sehän vanhenee 4kk pakastuksesta. Että semmosta... mutta voin myös tukea sitten sen imetyksen kanssa; verta, hikeä ja kyyneleitähän sen onnistuminen vaati. Tissit meni tukkoonkin välillä ja jouduttiin tiehyitä päivystyksessä aukaisemaan kanyylillä... joo kamalia mielikuvia aiheutan, tiedän :stick:

Ummetuksesta voin myös todeta, että nyt jos koskaan kannattaa hoitaa asia kuntoon. Synnytyksessä tulee helposti ne hiton peräpukamat ja se on maailman viheliäisin vaiva. Olen kyllä tainnut aihetta manata jo, mutta antakaa anteeksi, kun en muista aina kaikkea, mitä lätisen täällä :LOL: Olen huomannut, että vadelmat auttavat suolen toimintaan, mutta niinkin yksinkertainen asia kuin se hirveästi mainostettu activia, niin kyllä se ihan oikeasti auttaakin. Eikä sisällä kauheasti mitään ylimääräistä. Minä kuulun siihen vähemmistöön, jolla luumut vain kovettavat vatsaa :O toivottavasti näistä kokemuksista olisi jollekin edes hyötyä!

Sokerirasitus tehdään aiemman raskausdiabeteksen vuoksi yleensä jo viikolla 12, mutta jos siitä ei pomppaa taikka ei ole tätä taustaa, se tehdään viikolla 26-28. Suosittelen varaamaan mahdollisimman aikaisen ajan just sen vuoksi, että on helpompi olla yöaikaan syömättä kuin aamulla ja jos vielä tulee nälkäisenä hirveä olo, niin helpompi ehkä rientää suoraan sängystä labraan nuokkumaan. Tamperelaisille :attn: tullin labrassa vessan ovet ei ainakaan ole auki, eikä niitä saa ketään kovinkaan helposti aukaisemaan, joten välttäisin sitä, kaveri oksensi ihan roskikseen... en ymmärrä tuota logiikkaa siellä, mutta kai siinä on olevinaan jotain turvallisuustekijöitä mukamas.

( . ) Maha tuntuu kasvavan, mutta muuten kaikki ovat ihmetelleet, että olenpas kuulemma laihtunut. Jopa mies oli sitä mieltä... työkaveri oli kaksi viikkoa lomalla ja oli äimistynyt, kun palasi ja ensimmäisenä kysyi, että kuinka minä voin. Sanoin, että turha olla huolissaan :) lisäksi saatiin uusi työntekijä, joka aloittaa ensi viikolla jo, eli minun ei tarvitse enää olla yksin vuorossa ja hän jää sitten minun sijaisekseni loppujen lopuksi :) aivan mahtava tilanne :) yritän kyllä jo rahankin takia jaksaa töissä, mutta kyllähän tuo motivaatiotakin nosti, kun tietää, ettei ehkä tarvitse puurtaa otsa limassa ja nukkua kaikkea vapaa-aikaa. Mutta vielä tuosta syömisestä; edelleenkään ei liha oikein maistu :( ja minähän olen ollut vannoutunut lihansyöjä! Mutta näillä näkyminen se tuskin tulee maistumaan koko raskausaikana ja luulen, että pystyn pitämään itseni hyvässäkin kunnossa, toivon. Liikkeitä tunnen päivittäin, ja heti, jos niitä ei tunnu, niin huolestuttaa kovasti tietenkin. Mutta tähän asti ne ovat aina ilmaantuneet viimeistään nukkumaan mennessä :)

Sellainen porina tuli tänään täältä suunnalta :LOL:

Voikaa paksusti, ja oli tosi kiva kuulla Wiitahevonkin kuulumisia :)

Viivi+Tiiti 15+4
 
Hei pitkästä aikaa!

Jospa sitä tänään yrittäisi jaksaa edes muutaman asian raapustaa lukemisen lisäksi.

Pakkauksesta ollut puhetta: ei nostattanu mun sykettä hirveenä, tykkäsin kyllä haalarista, mutta taitas seki olla iso vielä helmikuun lopussa syntyvälle vauvelille tänä vuonna ja sitte ens vuonna ehkä jo tarttee enemmän kulutusta kestävää... eli ehkä tämä on eka kerta ku emme ota pakkausta.

Kestoista:
emme ole kestoilleet ennenkään ja "vanha koira ei taida uusille tempuille oppia" nytkään:LOL:

Sokerirasituksesta
. mä olin jotenkin varma, että kaikki siihen jollain syyllä pääsee (lue: joutuu), mutta terkka kävi mun kans läpi jonku kaavion, josta kuin ihmeen kaupalla "menin läpi" eli jos mitään erityistä syytä ei ilmaannu, en käy sokerirasituksessa.

Maitoasiaa: kyllä täälläkin erittyy, ja kivasti (?) sitte kuivuu nännien päähän ja kutisee... ei kiva

Pöpsy kyseli närästyksestä ja liikkumisesta: täällä yksi jota närästää koko ajan (todettu refluksitauti). normaalisti syön kuurin happosalpaajaa silloin tällöin pitääkseni ruokatorventulehduksen loitolla. Olen syönyt ko. lääkkeitä myös edellisen lapsen loppuraskaudessa, nyt ois jo tarvetta, mutta en muistanut kysyä lääkäriltä joko nyt voin kuurin ottaa. Renniet ei mulla auta yhtään:( Iltaisin on ihan sama mitä syö kun kaikki vaan maistuu mahahapoilta... Liikkuminen on kyllä pudonnut muutamaan prosenttiin siitä mitä ennen raskautta oli. Se on tosi harmi, mutta mun kroppa vaan pistää vastaan: pulssi nousee heti tosi korkealle (lukemiin, jota normaalisti en saa millään) ja olo ei ole hyvä.

(.) Kävin ultrassa pari viikkoa sitten - kaikki oli sen mukaan hyvin. Se auttaakin jaksamaan tätä edelleen kurjaa oloani: olen todella väsynyt, pahoinvoiva (edelleenkin) ja valtava päänsärky vaivaa lähes yötä päivää. Äit.pol. lääkäri laittoi mut verikokeisiin (pvk, kilpirauhasarvot), mutta niissä ei ollut mitään oloa selittävää. Odotankin mielenkiinnolla, josko Piia-Liisa on saanut apua akupunktiosta. Onkohan täällä yhtään kanssasisarta, jolla vaivaa jatkuva päänsärky? Ehkä yks syy mulla voi olla tuo ed. mainitsemani liikunnattomuus. Mutta ku ei voi liikkua niin ei voi... Anteeksi tämä valitus... Mutta loppuun vielä iloistakin asiaa: olen noin viikon tuntenut pienokaisen liikkeet (nytkin tuolla alamahassa kivasti tönitään mua)- on se vaan aina yhtä ihana huomata liikkeet (vaikka siis jo viides näin pitkälle edennyt raskaus):)

Mukavaa syksyä kaikille! Ja tervetuloa mukaan Adii!

Oila ja pienokainen 13+3 (?)
 

Yhteistyössä