**Helmikuun Helmet 2008**

Rintaliiviasiaa =) Monetkohan liivit raskauden aikana "joutuu" ostamaan? Tietysti kaikki on henkilökohtaista, mutta vanhat alkaa olla nyt tiukkoja ja tukea alkaa selvästi tarvita entistä enemmän. Kannattaa varmasti harkita jotain tukevampia malleja...
Kyllä sitä tässä pienessä päässä pyöriikin päivän mittaan kaikenlaista ajatusta, etenkin kun olen nyt yksin kotosalla kolmisen viikkoa... Lääkkeitteni pudotus aiheuttaa hieman poissaolevaa ja huteraa oloa. Onkohan täällä muita jotka joutuvat syömään jotain lääkitystä raskauden aikana. Minun lääkärini neuvo oli, että pienennän annoksia mahdollisimman paljon, vaikkakin hyvin hitaasti. Äidin hyvinvointi on tietysti yhteydessä sikiön kehitykseen. Jos panikoin ja voin huonosti, varmasti keskenmenon riski kasvaa, ihan näin maalaisjärjellä ajatellen.
Suihku teki hyvää. Nyt työn kimppuun. Saas nähdä milloin minulla tuo pahoinvointi iskee...Haleja kaikille ja erityisesti voimia huonojen uutisten saajille. Olen pahoillani ja surettaa puolestanne, jotenkin ajattelee että sama voi olla edessä kenellä meistä tahansa. Mutta mennään hetki kerrallaan.
Pupi =)
On omituista, että ajattelen, että poika masussa. Tyttöä hieman kumpikin toivoo, mutta en tiedä mistä tämä ajatus on päähäni livahtanut...

Olettepa olleet hurjan ahkeria kun juttua on tullut parissa päivässä näin paljon =)

Ninnalle :hug: Tuollaista ei toivoisi kenellekkään tapahtuvan, voimia ja jaksamista kovasti ja toivottavasti asia jollain keinolla kääntyisi vielä paremmaksi!!!

Meillevauvalle onnittelut iloisista uutisista, aivan loistavaa!!! :heart:

Toivon kovasti että kaikille epätietoisuudessa oleville kävisi yhtä onnellisesti ja saataisiin kaikin nämä pikkuiset sitten helmikuussa :heart:

Olen ollut vähän tietoisesti etäällä netistä kun en halua lietsoa paniikkia ennen ensi viikon ultraa :ashamed: Jännittää muutenkin melkoisesti ja aina nettiin eksyessä tulee vastaan myös kurjia juttuja vauva-asioiden tiimoilta.

Ja omassa elämässä on ollut myös surua tuonut tapahtuma joten sekin vetää kyllä mielen matalaksi ja hiljaiseksi. Mutta elämä jatkuu ja toivottavasti iloisten uutisten merkeissä seuraavaksi.

Oma olo on väsymystä täynnä, etoo monesti päivässä mutta vielä ei ole oksentaa tarvinnut. Mielitekoja on mutta onneksi niiden kohteina on salaatti ja appelsiinimehu :D

Nyt täytyy mennä syömään, palailen taas :wave:

Heipparallaa kaikille :wave: reissusta palattu, väsymys on kamalaa, kun tuli 2 yötä lähes valvottua |O

Paljon oli luettavaa, sekä erittäin iloista, että erittäin surullista. Isoja :hug: kaikille sitä tarvitseville!!!! Ja tervetuloa myös uusille :wave: =)

Eilen oli posti tuonut kutsun np-ultraan, jippiiii :attn: =) Olis muistaakseni 19.7...eli reilu kolmisen viikkoa vielä...ei malttaisi odottaa :heart: :saint:

Jahvetti 8+6

meillevauva, jollain muulla lähes sama tilanne kuin mulla, on kaksi sikiöpussia, toisessa ei elämää. toinen siis täynnä verta.

millainen olo teillä muilla on ollu? mulla on välillä ihan jäätävä oksetus.. ihan kamalaa. kaikki vielä menee alas, tosin jos haisee hiukankin oudolta niin oksetus tulee. ääh... ja väsymys on aikas kovaa..

joku kyseli tissiliiveistä, mun mielestä mun tissit ei oo kasvanu laisinkaan, mut mies eilen sanoi kun menin suihkuun et sun tissit on kasvanu. kaikki vanhat rintsikat kyl menee viä päälle, mut tarvii olla tukevat kun nännit on niin kipiät. ja yöllä on kamala nukkua / kääntyä kun nukun ilman rintsikoita ja tisseihin sattuu kamalasti. :D

ultra on kahden viikon päästä, kolmen viikon välein kun sairaalaan pääsen utraan, kivaa!!! :D yhessä ultrassa siis jo käyty ja tästä lähin kolmen viikon välein niin kauan et toinen pussi lakkaa vuotamasta / häviää.

Iltaa.
Mulla ois nyt yökkö juttuja, mut olettaisin, että täällä palstoilla voi pohtia kaikenmoisia..ja en haluu alottaa mitää ketjua aiheesta, kommentoikaa, ja sori ällöys!
Mulla on sen gynen jälkeen, siis viime torstain jälkeen tullu välillä pyyhkiessä kunnolla valkovuotoa, joskus kellertävää, mut pääasiassa valkoista. Pari kertaa oli iha paksua könttiä, oikein paakkuja. Nyt mun klitoris aristaa, vähä ku kirvelis tmv, no ronklasin ja se oli iha valkeeta mömmöö täynnä, varmaa vaa hunostosti putsautunut, luulisin :/ , no putsasin tietty sen. Mulla on kauheet paniikit, et mikä tuol alapäässä on vikana???? Ku eivät tulehduskokeita suostuneet ottaa, jos siel onki jo tulehdus. Sukupuolitauteja mulla ei pitäs olla, vakisuhde ja papan yhteydessä otettii syyskuussa klamydia, puhdas oli.. Hitsi, mä oon iha neuroottinen täällä. Voiks olla hiivaa? Ku ainakaa viel ei kutise tuolta emättimen seudulta, vaa tota klitorista polttelee.. Pakko varata lääkäri huomenna..mut iha vaa, et onks muilla mitää ongelmia tuol alapäässä. Ja tää kaikki sen gynen jälkeen :eek: . Siellä oli paikat siistinä, ois nähny tulehduksen, kun sisätutkimuksen teki, jos ois päällä ollu. Kortsulle mä kyllä oon tosi herkkä, se aiheuttaa ongelmia, kutinaa, polttoa jne, yleensä hetin seksin jälkeen..ku työnshän se sen ultravehkeen kortsun kera, mut aika kaukaa haettua. Miks ei vois ees olla yks päivä ilman ongelmia |O :snotty: .

Muute ol ennallaan. Maha on iso, voi luoja sentään..aion siirtyä sellasiin äippähousuihin, jotka menee iha alussa..Sain viidet äippähousut tänää kyläreissulla lainaa, jeeeeeeeeeeee, iso säästö, ja kaikki viel hyvännäkösii, eka raskaus tyylikkäämpänä :D .

:heart: nelli ja pulla 8+3

Nelli, sinulla on mitä varmimmin hiivatulehdus. Se ei ole vaarallista, mutta hyvä hoitaa, koska siihen on olemassa hyvät ja nopeat lääkkeet. Kysy apteekista ja kerro että olet raskaana, niin he neuvovat sinua hieman tarkemmin.

nelHm Mä kans olen sitä mieltä, että hiivaahan tuo on. Itselläni oli just hiivatulehdus muutama viikko sitten ja canesten kuurin laitoin eli yksi pilleri alapäähän ja kaksi viikkoa sitä voidetta ja vielä sen lisäksi, kun oireet vaan jatkui istuin ruokasooda vedessä vadissa ja se tehosi hyvin.
Tänään ois viikkoja 8+5 ja ultraan enää kolme viikkoa =)

istuin ruokasooda vedessä vadissa
Toi olikin mulle ihan uusi juttu :eek:

Täällä pönttöön halailu jatkuu :x lauantaina oli hyvä päivä ja kerran vain sinne kurkkasin ja olin ah iloinen :kieh: mutta eilen ja tänään taas.. ei hyvälle näytä, pah. Uusi juttu minkä olen huomannut haisevan pahalle, on auto!!! Ja se ei tod. ole mikään hyvä juttu, kun kuitenkin pitäisi välillä siirtyä paikasta a paikkaan b. No eilenkin pidettiin vesisateessa miehen kanssa ikkunoita auki ajaessa :LOL: hätä keinot keksii... mahtoi muilla autoilijoilla olla hupia.

On se kyllä jännä kun toisilla ei ollenkaan minkäänmoista pahoinvointia tai muutakaan. Kaverin kanssa juteltiin ja hän kuului juuri näihin "ei mitään oireilua missään vaiheessa" ihmisiin ja synnytyskin vielä meni hupshei tosta noin vaan lonkalta heittäen! Kateeksi ihan kävi :whistle:.

Mutta nyt aamupalan tekoon... 4-viljan puuroa, se on hyväksi havaittu ;)

aamuterveisin Piiju 7+4

Sara-70
Minun täytyy myös kehua multitabsin raskausinkiväärejä. Oloni on ollut aivan käsittämättömän kurja (siis tyyliin sängynpohjalla oksennusastia vieressä aina kun mahdollista). Nyt olen syönyt niitä muutaman päivän ja olo on enää ainoastaan huono, ei siis sietämätön ollenkaan. Elämä alkaa voittaa... suosittelen lämpimästi kokeilemaan, kun eivät ole edes kalliitakaan.

Tosin samalla kun suosittelen on reilua myös rehellisyyden nimissä todeta, että näiden turvallisuudesta ollaan hieman eri mieltä, esim. omassa apteekissani varoiteltiin, että ei ole tutkittu tarpeeksi. Ohessa myös linkki, jossa kerrotaan, että rottakokeissa on aiheuttanut keskenmenoja ja sikiövaurioita. http://www.tyoterveyskirjasto.fi/tyoterveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=slt00029
Mutta jokainen tekee tietenkin itse päätöksensä.
Minulla auttoi, ja enkä jaksa uskoa, että niitä Suomessa apteekissa myytäisiin, jos eivät olisi turvallisia.
Parempia vointeja kaikille - toista kolmannesta kohti mennään...

huomenia :flower: toivottavasti olo alkaa pikkuhiljaa kohenemaan vkojen karttuessa vaikka vähänhän niitä vielä on. eilen oli vaan aika hyvä päivä ja tää aamuki on ollu ihan ok. mulla ei tosiaan noi inkiväärikapselit auttanu vaan päinvastoin pahensi oloa. ja tosiaan -05 ku kyselin et voinko ottaa inkivääriä pahoinvointiin ni sanottiin että ei kun ei tiedetä tarpeeksi. aika kakspiippunen juttu toi että niitä sitte apteekissa myydään vaikka varmuutta turvallisuudesta ei ole. toi duodecim on päivitetty -06 et ei kovin vanhakaan. mut en ota käyttöön kantaa, varmaan ite käyttäisin jos auttais mut tuntuu tää olo kohenevan itekseenki. vaikee tosiaan kuvitella et apteekki myis jos vaarallista, outo juttu kyl.

no niin,varasin sittenkin jo sen neuvola-ajan,ensi ke olisi =) yritän kyllä saada selvyyttä miehen työvuoroista että pääsisi varaa ajan sinne ultraankin...!nyt on muutamana aamuna ollu tosi etova olo kun on herännyt ja jos ei heti mene syömään :x oksentaa ei ole tarvinnut =) väsymys on ihan järetöntä,vois vaan nukkuu aamusta iltaan...mut eipä onnistu,siitä pitää nuo 3 ikiliikkujaa huolen :D :heart:

hulipumpsis 7+3

Nelli Hiivaltahan tuo kuulostaa, mulla oli esikoisesta melkein koko raskausajan ja oli kyllä ikävä riesa. Kaksi keinoa helpotukseen: sivele luonnonjugurttia sormin alapäähän ja annan vaikuttaa tunnin, pari. Toista muutaman päivän ajan pari kertaa päivässä. Syö maitohappobakteereja, hiiva johtuu elimistön bakteeritasapainon heilahteluista. Osta voidemaista hiivalääkettä apteekista, sitä sivellään myös sormin muutamia päiviä.

Heippa!
Pusuapina on salaa lueskellut teidän juttuja, ja mietiskellyt tohtiiko tulla häiritsemään, mutta näinä epävarmuuden aikoina ois tosi kiva kyllä jutella jonkun kanssa, joka on aikalailla samassa tilanteessa.. ja tilassa :)
Joten hyppään mukaan, meidän kultapieni on laskettu syntyväksi 10.2.08, eli neuvolatädin mukaan ollaan menossa viikoissa 8+1.
Tästä niskapoimututkimuksesta kun olette jutelleen, ja kun sanotaan että se on vapaaehtoinen, niin pitääkö sitä ITSE kysyä, vai kysytäänkö neuvolassa että onko siihen halua mennä? Ja miksi sitä ultraa kutsutaan johon automaattisesti laitetaan, siis esim. minulla 13 viikolla? Vai onko se vaan sellanen varmistus että siellä masussa elää joku?
Niin paljon häkellyttäviä kysymyksiä... :)

Voi Itku :ashamed: !

Mulla on ollut muutaman päivän tosi niukkaa ruskeaa tuhruvuotoa. Tänä aamuna sitten oli pakko mennä tk:n lääkärillä käymään oman mielenterveyden takia :| . Lääkäri sitten ronklas aikansa ja sanoi että hänen mielestä on alkanut keskenmeno kyseessä ja antoi lähetteen äp:lle. Tässä vaiheessa vuoto oli jo muuttunut veriseksi ja runsaammaksi.
Äp:llä sitten ultrasivat ja diagnoosi oli: ei tiedä vielä.... 2 mahdollista vaihtoehtoa antoivat: raskaus on joko huomattavasti tuoreempi mitä on ajateltu ja voi olla normaali oire tai sitten se on kohdun ulkopuolella :( .
Labrassa otettiin 4 putkiloa verta ja niistä sitten määritetään kuinka pitkällä raskaus on. Pääsin onneksi kotiin odottamaan tuloksia vaikka meinasivatkin ensiksi pitää siellä. Ennen kolmea lupasivat soittaa tulokset ja jatkotoimenpiteet. Lääkäri sanoi että täytyy varautua siihen että ylihuomenna menen sinne uudestaan ja jään sinne.
Nyt kyllä pistää mielen matalaksi...

DALIA76: :hug: voimia ja tsemppiä ja toivotaan että kaikki kuitenki kunnossa

PUSUAPINA: en oo kuullu et vkolla 13 ois mitään muuta ultraa kun just se niskapoimu, sehän on vkoilla 10-14. tossa vielä kerran ne ultrat ja vkot

http://www.tekay.fi/

ns. automaattinen ultra on rakenne mikä taitaa olla kaikilla. joissain paikkakunnilla tosin taitaa olla yhdistetty niskapoimu ja rakenne ja pääsee vaan jompaankumpaan.

Nyt alkaa jo ittiä tympäsemään ku ei ole pahoinvoinnin merkkejä näkyny eikä kuulunut. Pelkään koko ajan että kaikki ei olekkaa niin hyvin mitä pitäs ku ei mitn oireita ole tullut, sentään viikkoja on jo 6. Toisaalta voin olla ihan tyytyväinen että helppoa aikaa itselläni on kun teillä muilla on aika rajuja nuo pahoinvoinnit..

jospa kaikki selviäis torstaisessa ultrassa. ei vaan malta odotella enää..

Mulla oli pitkästä aikaa aamulla paha olo. Mä veikkaan että oksun olon saa aikaiseksi tee.. Mä en sitä joka aamu juo mutta taitaa olla niin että kun sitä aamulla hörpin, iskee paha olo. Itseasiassa tänään koko aamupäivän on ollut heikko olo B). Mä oon vaan iloinen että mulla on oireita, kaiken koetun jälkeen. Rintojanikin kokeilen että onhan ne vielä kipeet :whistle:

Ylihuomenna on eka neuvola. Hitsi kun ois kiva taas käydä ultrassa, enhän mä olekaan käynyt viime viikkoina kuin joka ainoa viikko.. Ehkä mä pidän oman mielenterveyden takia vähän taukoa ja meen vasta siihen niskapoimuun. Muutenkin ois varmaan ihan terveellistä olla koko ajan ajattelematta raskautta..
Huomasin että oli pari tippaa punaista ilmestynyt housuihin. Voi olla se tuulimuna joka voi olla poistumassa tai sit se on vaan jotain. Vasta sitten jos vuoto tulee runsaaksi, pitää mennä päivystykseen.
Nyt on rv 8!

Piti kirjoitella kuulumisia mutta taidankin tehdä niin että aloitan meille uuden pinon, on jo pitkäksi päässyt tämän entinen. Ilmeisesti täällä odotuspuolella on ollut tapana että uusi pino aloitetaan aina kuukauden vaihtuessa. Hetkinen... =)

täällä taas uusi..
La Helmikuun 8 ja kuudes lapsi tulollaan :wave: Ikäjakauma 5 aiemmallani (pojilla) 13-1,7v. Oloja ei ole pahemmin ollu..2 päivänä hiukan öllöttänyt. Nyt selkä vaan niin kipeä että saikulla täytyy töistä olla ja kotonakaan ei oikein mitkään hommat onnistu.. kipulääkettäkään kun ei kehtais kokoajan ottaa. Huomenna menen työterveyteen niin saavat siellä tätä selkää tutkia tarkemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja suurperheen äityli:
täällä taas uusi..
La Helmikuun 8 ja kuudes lapsi tulollaan :wave: Ikäjakauma 5 aiemmallani (pojilla) 13-1,7v. Oloja ei ole pahemmin ollu..2 päivänä hiukan öllöttänyt. Nyt selkä vaan niin kipeä että saikulla täytyy töistä olla ja kotonakaan ei oikein mitkään hommat onnistu.. kipulääkettäkään kun ei kehtais kokoajan ottaa. Huomenna menen työterveyteen niin saavat siellä tätä selkää tutkia tarkemmin.
meil on uusi pino, helmikuisten heinäkuun kuulumiset tms, tervetuloa sinne =)

Yhteistyössä