**Helmikuun Helmet 2008**

Ninna1, voi ei! Otan osaa suureen suruunne. Paljon lohdutus :hug: sinulle ja koko perheelle. Tomorrow is another day!

Meillevauva sinulla taas oli uskomatton upeita kuulumisia! Onnea!

Itse kävin tänään ekan kerran neuvolassa. Viikot siis nyt 6+4, laskettuna 28 päivän kierron mukaan. Mulla kun on lyhyt kierto, niin saattaa oikeasti olla jo hieman pidemmällä. Se varmistunee sitten viikolla 12, jonne varattiin aika np-ultraan. Hb oli mulle todella hyvä eli 126, samoin rr oli hyvä ja pissa puhdas.

NINNA1 :hug: ja voimia paljon!
C81:todella toivon et kaikki kuiteski hyvin :hug: ehin jo iloita et kiva kun löyty omalta paikkakunnalta odottaja kellä la samoihin aikoihin. mutta toivoahan ei oo vielä menetetty.
MEILLEVAUVA: aika mahtavaa, onneks noinkin päin voi joskus käydä =) tervetuloa takaisin ;)
SAANUKKA: alkuraskauden ultra tehään alakautta joten sillon mieluummin rakko tyhjä. mä kävin veskissä just ennen ultraa.

oma napa (.) tänään en oo kerinny paljon voida pahoin ku koko päivä hulinaa. koira katos aamusella ja sitä etittiin tunteja kunnes se sitte löyty löytöeläintalosta. oli toimitettu sinne. onneks löyty, ehittiin jo olla aika huolissaan. tänään on ollu muutenki vähä parempi päivä, en tiiä johtuuko siitä et en oo paljoo kerinny kelailee vai siitä ku jätin inkiväärit ottamatta. tuntuu meinaan et olo pahentu sen jälkee ku rupesin niitä napsimaan :/ vkon päästä olis sitte mullaki neuvola, sillo rv 9+0 =)

cruella ja ötö 8+0

Alkuperäinen kirjoittaja Meillevauva:
Joo, mulla tosiaan on raskaus alkanut kaksoisraskautena joista toinen muna jäi tyhjäksi.

Meille odotetaan siis esikoista ja koska viikot on nyt 7+4 niin oisko LA sit jotain 11.2.08?
Moikka, meillä on myös 7+4 ja laskettu aika on 12.2. Lääkäri katsoi sen päivän itse.

Hieno homma, aika uskomattomia juttuja tapahtuu :)

Uskomattomia ihmeitä näköjään tapahtuu niinkuin Kipsu tuossa jo totesikin, ihana uutinen meillevauva!!! =)

Ninna1:lle paljon voimahalauksia :'( ...

Cruella DeVille:llähän on ollut melkoinen päivä B) onneksi koira löytyi ja kaikki on nyt ilmeisen hyvin! Mitenkäs se muppe noin pääsi karkuteille? Onko muuten minkä rotuinen kaveri?

Jesh, mutta nyt nukkumaan... vaikkakin on tullut kyllä taas lokoiltua pitkin päivää, että saas nähdä millä tunnilla uni maittaa vasta :whistle: Huomenna uusi päivä!

Iahn aluksi ninnalle suuren suuret pahoittelut. Mä en voi tajuta! On niin väärin. Toi on pahempaa varmasti kuin keskenmeno, kun joutuu kaksi ihmisalkua keskeyttämään :snotty: :snotty: (en vähäksy km:n kokeneita millään muotoa!!!). Siis minä en voi tajuta tollasta vääryyttä. Voimia iha kauheesti koko perheelle!

C81 toivotaan, että vuotoa ei tulisi ja raskaus olisi normaali ja jatkuisi hyvin. Voimia!!! :hug:

Sutskalle ja meillevauvalle onnitteluja hyvistä ultrauutisista!!! Jännä toi meillevauvan tapaus :eek: , mutta hienoa, että näin päin!

Mä vietin vapaapäiväni mun dementoitunutta mummoa kaveeraten :) , kurja ku tullu siitä nii höppänä.
Olo tukala..siis en tajuu tota mun pötsiä |O . Mä en voi peitellä enää, näkyy iha selkeesti, varmaa turvonnutta makkaraa tmv, mut ku mun lantiohousutki ahdistaa jo! Ja sanohan se gyne, että mun kohtu on voimakkaasti kasvanut ja nätisti tossa edessä, joten josko tuo sit..ei voi! No, iha sama, pömppä on jo ja peitellä ei voi. varmaa huomenna kerrotaan tyttösille, jännää =) .
Pahaa oloa on, jos unohtaa syödä 2h välein. Ja taas tää hemmetin närästys, ottaa aivoon. Kaikki safka nousee kurkkuun ja pyörii ja "kiehuu" tos iha luukulla :kieh:
Henkisesti onnellinen olotila. Ukko nii ihana, lapset ihanii, ja ihana ku sain ne kotia takas, nätti päivä jne.. :saint:

:heart: nelli ja pulla rv8+1

Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
kuinkas monella uudelleensynnyttäjällä on muutes ollu raskausajan diabetes? tai joutuuko joku siihen rasitukseen automaattisesti? itellä se ois taas eessä :x
Moi,

Mulla oli kakkosesta raskausdiabetes (ekan lapsen kohdalla ei ollut) ja nyt kolmosen kohdalla joudun sokerirasitukseen ekan kerran jo rv13:lla (itseasiassa olisi pitänyt mennä heti ekan neuvolakäynnin jälkeen rv10:llä, mutta oltiin lomalla). Ja uudestaan sitten "viralliseen" aikaan rv26. Mulla oli edellisen kerran yksi arvo reilusti yli sallittujen ja toinen just pykälän yli. Tuon perusteella pistivät rasitukseen jo nyt. Np-ultran yhteydessä kysyin kätilöltä, miten yleistä on, että uusii seuraavassa raskaudessa ja sen kanta oli, että erittäin todennäköistä. Nyt oon yrittänytkin olla dietillä heti alusta asti.

Jimena - vierailulla tammimasuista

nelHM Mulla myös tämä vatsa pömpöttää ja turvotus, kun hävis, niin nyt on yläosa vatsaa ihan lättänä, mut alaosassa vatsaa on ja pysyy tämä pömppö.
Ei oikeen voi piilotella enää.
Ostin kyllä tunika paitoja, jotka ihan kivasti peittää tuota vatsanseutua, niin ei kaikki ystävät/sukulaiset heti arvaa, kun en ennen ultraa halua kertoa asiasta.
Viikkoja nyt 8+3 =)

nää aamut alkaa olee aika karseita :x yrjöö saa pidätellä tosissaa :x :x ja sit toi pikkumies haluu koko ajan sylii yms eikä mun maha siedä minkäänlaista painoa, tuntuu tosi inhottavalta :/ ja kk ainaki viel pitäs kestää, mun tuurilla menee taas yli sen 12 vkon |O tyhmää valittaa ku niin paljo huonoi uutisia tässä ketjussa nyt tullu, anteeks :ashamed: tuntuu vaa välillä et ei jaksa ku yrjö kurkussa koko ajan. hattua nostan teille jotka töissä painatte pahoinvoinnin kourissa :flower:

JIMENA: mäkin oon yrittäny sitä ruokavalioo noudattaa mut nyt on ollu aika hankalaa kun kaikki etoo :/ sitte ku helpottaa ni sit taas ryhtiä kehiin niin liikunnan ku ruokavalion kannalta. nyt on pakko löysätä. tsemppiä sulle odotukseen =)

PIIJU: pk mäyräkoira on toi mein hurtta ja ku ajava koira ni jäniksen nähtyään peräänhän se ampu. ja sitte ku on hirveen arka ni on varmaan ollu aika paniikissa. ihmisille on vaa murissu ja näytelly hampaita. pääasia kuiteski et saatiin koiruus takasin :heart:

Mun on edelleen vaikea uskoa että yhä kohdussa on kasvamassa pieni sikiönalku.. Piti mieheltäkin pari kertaa kysyä että näkikö sekin sen sammakon :D. Toisaalta en ole yllättynyt että juuri mussa kasvaa sellainen tyyppi joka on onnistunut huijaamaan huippugyneäkin..

Mikä on rakenneultra? Se päivystyksen lääkäri sanoi että rakenneultra tehtäis Jorvissa.. Milloinhan sellaisenkin aika on? Entäs se niskapoimuultra?

Mulla ei ole edelleenkään erityisen suuria oireita. Rinnat on kipeitä mutta ei niin kipeitä etteikö mies sais niitä rämplätä :kieh:. Kahviakin hörpin ihan mielelläni eikä ruoat tee ollenkaan pahaa.
Oikeestaan mä yritän olla ajattelematta koko raskautta, niin se menee paremmin. Kyllä se tonne rv 12 asti on kuitenkin sitä riskiaikaa jolloin mitä vaan voi vielä tapahtua.
Täytyy tietysti toivoa että mitään negatiivista ei tapahtuisi ja että mä vielä kestäisin käydä agilitykisoissa koiran kanssa ilman oireita.

HEIDOS
Pahoittelut kaikille kurjia uutisia saaneille. Kuin voikin elämä välillä koetella :'(

Ja Meillevauvalle, meillä oli esikoisen kanssa tilanne niinpäin että tuulimuna jäi alkuraskauden ultrassa huomaamatta, mutta elävä sikiö huomattiin. Tää toinen huomattiin vasta sitten np-ultrassa. Ei aiheuttanut vuotoja, joten ei osannut mitään epäilläkkään. Tää tuulimuna sit itelleen katos sieltä, sanoivat että tää elävä sikiö käytti sen energiaksi...tai jotain.

Oma napa: muutaman päivän tullut taas sellaista keltasta valkovuotoa, sitkeämpää limamaista (kivat kuvaukset...), mut mua huolestuttaa et onko taas joku tulehdus. Ne kun ei tiedä sikiölle (vai sanotaanko täs vaihees viel alkio) mitään hyvää. Jos tuolla kohdussa nyt ylipäänsä ketään on. Ultraan viel vähä yli viikko...tuskaa odotella.

Me lähetäänkin maanantaina viikoks reissuun joten palailen varmaan seuraavan kerran sitten. Varmasti hurjan pitkä ketju jo sitten! Millos muuten on tapana alotella uusi ketju, kun kirjottajia tuntuu riittävän?

t:heidos ja toive 6+3

Hih, ostin tänään mammafarkut!
Ei niille vielä käyttöä ole, mutta onpahan valmiiksi odottamassa.
Paha olo velloo milloin sattuu, oksentaa ei vielä ole tarvinnut.
Maanantaina aion soitella neuvolaan aikaa.

hyviä uutisia ultrasta...tänään oli meillä yksityisellä alkuraskauden ultra. Viikot täsmäs ja syke löytyi, helpottunut olo kun nyt on varma että siellä kaikki hyvin "touhulla".

keiju ja touhu rv 7

Pahoinvointia tai ei, mutta onko ruokailutottumuksenne/mieliteot jo muuttuneet. Itselläni on aivan selvästi ja onneksi vain hyvään suuntaan =) Olen aina ollut (tai no ekassa raskaudessa en ollut) aivan hirmuinen karkki&suklaahiiri. Fazerin sinisiä on kulunut tasaiseen 2-3 levyn viikkotahtiin ja irtokarkkeja "sopiva" mälli siihen päälle :ashamed:
Mutta nyt ei tee mieli karkkia tai suklaata ollenkaan, eikä ne oikeastaan edes maistu samoilta ku ennen, pelottavaa ;) Ainut mitä välillä tekee mieli herkuista on lakritsi :p
Tällä hetkellä suurta herkkua ovat vielä hieman jäässä olevat pakastemansikat ja maustamaton viili sekä kasvikset.
Esikoista (eli poikaamme) odottaessa söin hillittömästi appelsiineja, tomaatteja ja perunamuusia :LOL: Olenkin alusta asti sanonut varmaan nytkin odottavani poikaa. Onko muilla aavistuksia sukupuolen suhteen?
Mulla aikaisemmat intuitiot ovat pitäneet paikkansa =)

babygirl + aatos rv 6+5 :heart:

babygirl mä oon kans aina ollu kauhee syömää suklaata ja karkkia, mut nyt ei uppoo :eek: . Ainut makeesta, mikä maistuu, on domino keksit, outoo :D . Niitä napostelen välillä.
Mulla on ollu pahin pv tähän mennes ton pahoinvoinnin kaa, söin ekaa kertaa klo18.10 |O . Just enne ruokaa kävin yökkää jotai sappinesteitä tmv, ku eihän siel ollu yrjöttävää. No, sain alas jotain. Mut oon humannu, et menee iha lasten annoksia ruokaa, ei vaa pysty. Ja silti, mulla on se kilo jo tullu, en tajuuuuu :kieh: !

Joku puhu oudosta valkovuodosta..Yhdympä keskusteluun..Ku mulla se on lisääntyny, mut sen gynen jälkeen, torstai ultran siis, on haissu pahallen ja ollu paksumpaa :x . No hais sen päivän..mut tulee välillä aika paksuu tavaraa tuolta. Pitäsköhän neuvolaan soittaa, jos joku ottas tulehdusnäytteet? Juu, ku eihän ne äippäpolilla sillo halunnu ottaa, ku eka ultras kävin rv6+5, sanovat vaa, et ei mitää välii tässä vaihees onko tulehdusta vai ei :eek: :eek: . Ja gyne just sano, että voi aiheuttaa vaiks keskenmenon, jos ei hoida..nii näi alussa siis just. Pitäsköhän iha reklamoida..alkanu ärsyttää..puhuvat vaa keskenmenosta ja tuulimunasta vaik mäki näin läpätyksen. Taas pauhaan..ihmettelen vaa toimintaa. Tampereella sentää toimi nää hommat AINA. Pelottaa iha tällanen tuppukylä :/ .

Mutta taytynee kohta nukkuun. Nettiinmki pääsin vasta nyt, ku on yhteydet pätkiny.

:heart: nelli ja pulla 8+2

en osaa sanoa mitään järkevää. olen tosi pahoillani. En ymmärrä miten elämä voi ottaa tollasia käänteitä. Toivon että saatte paljon apua ja tukea ystäviltänne ja läheisiltänne sekä sairaalan henkilökunnalta. :hug:
yrittäkää jaksaa.

Heippati!
Pupi vuosimallia 1969 ilmoittautuu joukkoon :wave: !
Esikoista odotellaan... omituista kirjoittaa tämä =) , mutta onhan tässä aikaa vielä tottua ajatukseen!
Ollaan oltu ihan hissukseen avomiehen kanssa. Päätimme helmi-maaliskuussa että jos sitä vauvelia halutaan, niin nyt olis parasta lopettaa ajattelu ja pohdinta ja alkaa tositoimiin ja tässä ollaan! Tärppäsi niin nopsasti, että olen varautunut kaikkeen. Ikääkin ensisynnyttäjäksi on- vaikka lääkäritäti sanoi, että ei mikään paha!
Jos olen oikein sormilla laskenut ja nettiä kahlannut olisi siis vk 6+0 ja ihme tapahtuisi 28.2. Heinäkuun 6 pv on ensimmäinen lääkäriaika.
Jännittää, ihmetyttää, on "hieman" epätodellinen olo- samalla toinen puolisko minusta hymyilee =) Olen kärsinyt paniikkihäiriöstä jo kymmeniä vuosia ja nyt vähentelen lääkitystäni. Tukihenkilöitä varmaan tarvitaan, jos/kun pahin rajapyykki päästään kunnialla ohi! Olen kuitenkin positiivinen ja luotan että ihmiskeho suojelee pientä ja toivottavasti pahimmat paniikit kaikkovat hormoniharson taakse!
Onko kellään kokemusta milloin tuo ultra yleensä tehdään? Kovasti kiinnostaisi tietää että onko kaikki kunnossa... rinnat kipeät ja väsymys todella kova, alavatsaa vihloo silloin tällöin, paha olo ei ole vielä alkanut! Hyvää yötä kaikille muille yönkukkujille ja aamua herääville! :wave:

Tervetuloa Pupi =) Tänä aamuna jo vähän parempi olo, jokohan se pahoinvointi alkaisi pikkuhiljaa hellittämään tai sitten on tyyntä ennen myrskyä :D
Mistähän sellainen omituinen kuplinta ja nykiminen mahassa johtuu? Ilmaa ei kyllä ole, kun ei pieretäkkään :ashamed:
Tai sitte se on jotain kohdun kasvamista, no en tiedä.
Nyt 8+4

pupi tervetuloa ja tossa ylempänä on linkki niistä ultrista ja mikä tehdään mihinkin aikaan.

joo, pojulla vauvarokko ja soitin polille ja kysyin tarttuvuudesta miehen lasten takia ja kohta lekurin pitäs soittaa mulle et miten toimitaan nyt kun oon raskaana :/ ja kun soitin muutama päivä sitte ni se hoitsu sillon sano et ei oo vaarallinen sikiölle. tosi kiva tässä nyt sitte ootella ja sitte kun en oikee noihin tk lekureihin luota, varsinkaa päivystäviin kun ne tuppaa olee mitä on. jotaa poppatohtoreita...

nelHM ja Cruella DeVille ja tietenkin kaikki muutkin pahoinvoivat huom! Liputan nyt ihan täysillä noiden inkiväärikapseleiden puolesta. Itsellä pahoivointi alkoi olla aika hirmuista, kunnes aloin 5 päivää sitten käyttää noita kapseleita. Vaikutuksen huomasi jo kolmantena päivänä. Vähän vieläkin tekee pahaa, jos tulee nälkä, mutta pari viimeistä päivää on mulla mennyt nyt tosi hienosti tuon pahoinvoinnin suhteen ("koputtaa puuta"). Annostus on 2 kapselia päivässä ja yhdestä pakkauksesta riittää tuolla ohjeella kuukaudeksi. Hintaa n. 13e! Suosittelen!

Mun mies toimii tässäkin asiassa mun järjen äänenä... Ton tuulimunaepisodin takia mähän jo ryhdyin ajattelemaan että mönkään tämä meni. Sitten kun löytyikin sykkivä sydän pienessä sikiönalussa niin meni ajatukset ihan sekaisin. Keskeytymisriski sen jälkeen on vissiin jotain parin prosentin luokkaa ja kuten miehenikin sanoi nyt on enää normaalit riskit pelissä. Silti mä en uskalla tuudittautua että nyt on kaikki ok, ennenkuin mä taas pääsen ultraan ja varmistetaan kaiken menevän hyvin.

Mä rämplään rintojani varmistaakseni että jotain oireita on :ashamed: koska muita oireita mulla ei omasta mielestäni ole. No okei, eilen piti syödä parin tunnin välein koska muuten päässä alkoi humista :kieh:
Eikä munkaan tee pätkääkään mieli suklaata jota mä suorastaan ahmisin muuten.. Mies kun osti olutta, mä imppaan sitä ihanaa hajua pitkänkin matkan takaa ;)
Eilen nipisteli ihan tosissaan alavatsaa, oisko sitten taas sitä kohdun suurentumista, nytkin tuntuu sellainen vetävä tunne..
Huomenna ois rv 8 jo!
Mulle ei nettisivujenkaan kautta auennut se biokemiallinen ultra, että mitä se tarkoitti.. Mut ehkä ens keskiviikon neuvola (kiva kun päästään sinne!) selittää..

Toiselta palstalta MEILLEVAUVALLE tulin kommentoimaan, en tiedä onko olemassakaan biokemiallista ULTRAA mutta biokemiallinen seula tehdään sen haluaville. tässä linkkiä http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/tutkimukset.asp?id=10521&char=s

Tarvittaessa niskapoimututkimukseen voidaan tietokoneohjelman avulla yhdistää alkuraskauden biokemiallinen seulonta, johon tarvitaan äidin verinäyte. Niskapoimuseulonta perustuu vapaaehtoisuuteen, joten tutkimusta tarjotaan vain sitä haluaville.

BABYGIRL: oon ostanu jo joku aika sitte noita inkiväärikapseleita ja ihan persiistä :kieh: mun pahoinvointi alko hiukka helpottaa ku lopetin ne ja tänään on ollu tähän asti tosi hyvä olo edelliseen verraten *kop kop* vaan.

joo, lekuriki soitti eikä tosta vauvarokosta tosiaan oo haittaa sikiölle, huh.
nii tosta makeittensyönnistä vielä piti kommentoida et ei maistu täälläkään karkit tai suklaa. jätski ja leivonnaiset kyllä maistuu :p

Yhteistyössä