**Helmikuun Helmet 2008** elokuiset kuulumiset

Mä voisin kans vannoa, että parina iltana olen tuntenut vauvan liikkeet!! Kyllä ne osaa jo kolmannella kerralla erottaa suolistotoiminnasta =) . Ja sit ku ultrassa olin ja näin mite ylhäältä, siis mun mielestä ylhäältä jo, ultras, ni sain varmuuden, että vauvahan se. Sillo rv10+0 ku oli eka neuvola ja kuunteli dopöerilla ääniä, ne kuulu iha alapään tuntumasta. Nyt ultras mahan päältä ja vähän navan alta :eek: , mä jotenki ajattelin, että se ois vieläki siel iha alhaalla.
Nukuin viime yön, ku tukki! Osain peräti mennä ajoissa nukkuu. Eipä sitä enää jaksa samoja määriä heilua, ku normaalitilassa.

Painonnoususta. Mulla on kilo tullu lisää, ja iha oon tyytyväinen. Esikosta oli rv15 mennes jo 5-6kg :whistle: , sillo tuliki 21kg yhteensä..tokastaki se 16kg. Nyt ei ois ainakaa tarkotus iha noihuimiin lukemiin, koska liikkuminen on todella vaikeeta, ku ylimäärästä kantaa..siis vauvan ym asiaan kuuluvan lisäks.Mut saa nähdä, asenne on ainakin eri ja sen luulis vievän jo pitkälle yrittämisessä :) .

:heart: nelli&pulla 13+1
 
heips, ekaa kertaa tanne kirjottelen.kiva lukea muiden kuulumisia.mulla alkoi tanaan rv 14.Eilen kaytiin miehen kanssa ekassa ultrassa, kaikki oli hyvin ja pikku vesseli oli todella vilkas.mulla itsella ei pahoinvointia ole ollut juuri ollenkaan, hirvea vasymys jatkuu vaan.
 
Sain muuten muutaman mojovan supistuksen tänään töissä, kun kantelin kahta 15kg isoa pakettia :/ ja tohon häpyluun kohdille vihloi välistä kovinkin ja melkoiset "menkkapoltot" :'( :'(
Voipi olla, etten enää kauaa töissä oo :whistle:

Rakenneultraäänen yhteydessä ei taidettu tehdä sisätutkimusta? :wave: Oon noissa ultrissa ravannu edellisistä sen verta paljon, etten muista missä tehtiin mitäki :LOL: :LOL:

Meinasin vaan, et mulla se ultra on vasta 13.9. Seuraava neuvola vasta joskus lokakuussa, ei oo aikaa varattu viel.
Niin jos nää tälläset tuntemukset jatkuu, niin varmaan vois soittaa neuvolaan ja pyytää päässä neuvolalääkärillä käymää kattoo kohdunsuun tilanteen? Vaiko suoraa äippäpolille? :wave: :wave: Mitä ootte mieltä? :wave:
Ei varmaan kovin hyväksi tää rehkiminen oo, jos jo 15. raskausviikoilla aiheuttaa tällästä :whistle:

Liikkeistä en edelleenkään oo varma, et oonko huomannu, vaikka tää on jo neljäs =) Sellasta pientä pulputusta ollu jo 11. rv alkaen, mut en todellakaan osaa sanoo onko liikkeistä vai ei :D

ummetuskin alko vaivaamaan raudanalotuksen jälkee :ashamed: |O Pakko vähentää joka toiseen päivään niiden ottaminen, et edes joka toinen päivä saa pakin tyhjäks :LOL: :LOL: :LOL:
ottamattakaan ei oikee uskaltas, kun viimeksiki HB laskenu 109...

Mitähän muuten tarkottas, kun rv12 lääkärineuvolassa se mittas kohdunsuun pituudeks 2cm...kaikista edellisistä ollu siinä vaiheessa 3cm...vai onko vaan mittaajasta kiinni? :eek: :wave:

Nyt ruuanlaittoon ja viikonlopun viettoon :wave:

Jahvetti 14+1
 
kiitos ihanat mammakaverit ku ootte noin ymmärtäväisiä :flower: eli en oo turhasta hermostunu. suoria sanoja en oo vielä päässy tälle henkilölle sanomaan. mut aijon kyllä huomauttaa |O ja sitte ku ukkokaa ei siihen ihmeemmin reagoinu, vissii sille sama että kuka kertoo. typerät miehet :kieh:

Tyttiliini: mulla ihan sama ongelma ku sulla, eka neuvolaa mennessä olin lihonu järkysti mut ilmeisesti oli nestettäki mukana ku ultraa mennessä olin taas laihtunu. nyt alkaa pahoinvoinnit pikkuhiljaa helpottaa ni alan sitte sen ruokavalion taas. jospa tää paino nyt pysyis aisoissa eikä sitä 20 kiloa tulis :ashamed:

Civindal: tosiaan sellanen lehti on ku 9 kuukautta ja ite ainaki tykkään et siinä on ihan hyviä juttuja. ja vauvalehdessähän on se odotusosio erikseen mut aika suppee.

oma (.) eli pahoinvointi ilmeisesti nyt sitte alkaa pikkuhiljaa väistyä, aika oikeeseen aikaan kun on toi muutto ens vkolla. ja mielialat heilahtelee niin että oikeen hirvittää :eek: no kai ne siitä tasaantuu.
 
Tyttiliini mulla paino noussut 3,2 kg viikkoja13+2. Hävetti nousta puntarille eilen neuvolassa. Ei vaan jaksa liikkua :ashamed: Neuvolassa kyllä lupasivat että väsy kohta loppuu ja tulee energiseksi. Jään odottamaan
Istumatyötä kans teen, meillä virkavaatteet eli äitiysvaatteet pitää sihteerin kautta tilata. Sen jälkeen tietäis kaikki töis...
Auto meni meillä jo vaihtoon, sedan vaihtui farmariin. Vanhaankin olis mahduttu hyvin vaunujenkin kanssa, mutta onhan se farkkuun kätsympi isännän niitä vaunuja nostella ;)
 
Voih... pari tippaa tuli aamulla verta housuihin. Tää oli jo toka kerta. Ei kyllä mitään kipuja, mutta nyt pitää vain lepäillä. Mulla on näköjään se, että jos saan "itku-potku-raivarit", niin sen jälkeen on seuraavana päivänä verta. Tarvis vaan opetella olemaan hermostumatta. :headwall:
Toivottavasti kaikki on kunnossa. Lääkäriin pitäis vasta mennä, jos on kipuja ja runsasta vuotoa. Viikkoja vasta 10+2... tää on vissiin kaikista riskialtteinta aikaa. Seuraava ultrakin on vasta viikolla 12.
 
Jahvetti piti oikein tarkistaa omasta kortista niin mulla oli kohdunkaula(?) 4cm nyt keskivkon lääkäris. Soita ihmeessä neuvolaan niin josko ne laittas sulle lääkäriajan, eihän se hyvä oo jos tässä vaiheessa jo suppailee...

mul ainakin kelas sanoivat et mammaloma alkaa 8.1.08 kun la on 12.2. et oisko se just toi 30 päivää...

 
Jestat kun te ootte ahkeria kirjottamaan :eek: Mä taidan ite olla nyt aika laiskanpuoleinen, pikaseen käyn lukemassa mutta kirjottaminen on jääny :ashamed:

Cruella de ville: Todella törkeetä mennä kertomaan tolleen |O Kyllä uskon että sua veetuttaa! Itekki pelkään kun tästä nyt aika moni tietää että joku menee meijän neidille möläyttämään. Reilu viikko pitäis vielä malttaa ite pitää suu kiinni, kun haluun oottaa sitä ultraa ennenku kerrotaan.

Suruuutisen kertoneille :hug:

Sitten ootte puhunu autoista ja asunnoista. Meillä ei tarvitse autoa vaihtaa, tuo on meille tullu keväällä. Eli meillä on farmari, volvo v70 ja saadaan luvan siihen mahtua (4henkeä ja koira) koska oon tyytyväinen tohon autoon ja on kuitenkin tilava farmari. Miehellä tulee tasasen epätasasesti autokuume, mut eiköhän se nyt tohon oo taas vähän aikaa tyytyväinen! Toivottavasti :whistle:
Asunnosta. Me ostettiin vajaa 3 vuotta sitten omakotitalo ja tänne kyllä mahtuu vielä lisää perhettä. Nyt meillä on remppa menossa ja siinä vaiheessa kun lattiat vaihdetaan niin varmaan siihen samaan syssyyn kun tavaroita roudataan pitää tuon neidinkin luopua toisesta huoneestaan (mulla meni hermo kun nukkumaan mennessä ei tienny mihin astua tavaroiden keskellä niin tein sille sitten leikkihuoneen erikseen. Että onko toiminu, no ei :headwall: )että saadaan sitten vauvallekin oma huone. Vaikkei sitä heti tarviikaan niin ainaki on sitten valmiina. Ja luulisin että on parempi ennen vauvan syntymää luopua kun sitten kun vauva on jo syntyny. Se onkin sitten eriasia että miten ton neidin omaisuus saadaan mahdutettu yhteen huoneeseen kun nytten ei meinaa kakskaan riittää :LOL: Ja mä oon erittäin huono hävittämään tavaroita, viimeks kun sanoin neidille että katotaan onko sulla jotain mitä voisit luovuttaa mun töihin niin neiti löysi vaikka mitä ja mä sitten yhden pelin vein sinne :ashamed: Kun jos niitä vielä joskus tarvii...

Nyt on kyllä pakko uskoa että jotain kasvua on tuolla mahan suunnalla tapahtunu. Viiko sitten ostin häihin hameen ja ei näkyny kun normaalia pientä vatsamakkaraa. Tänään laitoin hameen päälle (huomenna on taas häät) niin "kummallinen" pieni pallo on tuolla alamahalla :D Mietin tossa että kun tuntuu että maha ois vähän suurentunu ni oon vaan lihonnu, vaaka tosin näyttää aika samaa lukua kun aikasemminkin. Sit oli hyvä kun eilen juttelin miehen siskon kanssa puhelimessa ja se kysy että onko maha kasvanu ja samaan hengenvetoon lisäs että eihän se nyt vielä oo voinu. No, on se ilmeisesti voinu! Sillekin vaan sanoin et ku tuntuu et on mut oon varmaa vaan lihonu kun ei jaksa tehä mitään.

Mistä päästäänkin tohon liikuntaan. Mä oon laiska, siis ihan normaalistikin. Liikunta ei paljon kiinnosta, koiran pakollinen lenkitys toki. Aina työkaverin kanssa suunnitellaan et 1-2kk/viikossa käytäis lenkillä, mut... Kun ei oo inspistä ni ei oo. No, ehkä joskus :whistle:

Vinja 10+4
 
Jee, nyt on sitten ensimmäinen ultra ohi, ja meidän pikkunen oli niin vilkas että! Sydämen rakenteetkin näky jo, mutta sano että katotaan ne sit vkon 20 ultrassa taas, vaikka tuosta jo sai selville, että kaikki on kunnossa. Heti ekana pikkunen vikutti meille =) . Raskaus oli pari päivää pidemmällä kun luultiin, mutta LA pysyy samana. Ehdin jo huolestua, kun oli muutaman päivän alavatsa kipeä ja eilen supisteli kun huristelin kuntopyörällä liian lujaa :whistle:
 
mites kun mulle kätilö sanoi, ettei vielä näin alussa voi supistella? Ettei vain olisi niitä normaaleja kohdun kasvukipuja, mitä teillä joillakin oli ollut?

Asuntoa ei vielä nyt vaihdeta. Meillä on "oma" kaksio, tänne meinataan jonkin aikaa mahtua kolmistaan. Kamala homma myymisessä ja uuden ostamisessa, ei riitä minun energiani just nyt..

Auto menee varmaankin vaihtoon. Mies innoissaan on jo jonkin aikaa katsellut. Nykyisessä ei muuta vikaa ole, kuin että takapaksi liian pieni, ja 3-ovinen.
 
civindal Miekin olen täällä Helsingissä kasvanut, mutta maalaistuin nopsasti, kun muutin mieheni luo Savoon :D Pitäjänmäessä olen kasvanut ja käynyt peruskoulun. Nyt meillä on tää "kesäasunto" Kannelmäessä enkä viihdy yhtään :ashamed: Missäpäin Helsinkiä sie asut? Myö ollaan enää 2 viikkoa täällä ja sit lähetään kotiin, kun miulla loppuu työt. Ens viikolla viedään jo osa tavaroista kotiin.

annnas Se Ikean laatikosto on nimeltään Lättsam :wave:

Jepsu Kiva tietää :x Meillä on kyllä tarkotus käyttää sitä roskista vaan yövaippojen vaihtoon. Hankitaan pinniksen päälle hoitoalusta ja siihen nuo laatikot, että voi yöllä nopsasti vaihtaa vaipan ja ruveta syöttämään. Varsinainen hoitopöytä tulee saunan eteiseen, siinä on sitten pesupaikka. Yöllähän voi pyyhkästä niillä vauvan kosteuspyyhkeillä pyllyn.

Tarttu vähän muutakin mukaan sieltä Ikeasta :ashamed: :D Laatikoston lisäks ostettiin pinnikseen lakanasetti (ihana sinisävynen, käy kummallekin), täkki/päiväpeitto (tilkkutäkki- painatuksella), lelu"torni" (kankainen, kattoon kiinni ja siihen saa leluja säilöön) ja lepakko- pehmolelu :heart:

mimoniandra ja Takku 13+4
 
Mä koitan taas herätä...

Eka neuvolassa kävin melkeen kaks viikkoa sitten ja pelkoni osoittautui turhaksi. Terkka löysi heti sydämen sykkeen ja sanoi että kohtu on selvästi kasvanut (vaikken itse sitä tuntenutkaan ).
Edelleenkin huoli kaihertaa, tänään on just sen samat rv:t kun viimeks kun meni kesken. Ja joka vessa reissu jänskättää.

Supistuksista: Mulla supistelee ihan varmasti sanoo kuka kätilö mitä vaan. Mulla on joka raskaudessa ollu erittäin supistusherkkä kohtu, supistelee jo kun kokeilee kohtua mahan päältä. Näyttäs sama meno jatkuvan.

Pahoinvointia on edelleen ja mä oon vähän murheissani kun toivoin tytölle leikkikaveria. Mulla nimittäin oksetti kahdessa ekassa raskaudessa ja poikia olivat, tyttöä oottaissa en oksentanu kertaakaan. :)

Autoista ja asunnoista ollu puhetta. Meillä on parhaillaan rakennushommat menossa ja toivon mukaan saadaan mökki valmiiks ennen kuin vauva syntyy. Sinne pitäis sitten mahtua viidestään kun neliöitä pari sataa, nyt asutaan 60 neliön kaksiossa. :LOL:
Autokin kai pitäis vaihtaa. Meillä on farkku bemari mut ei tuohon kauan enää mahduta kun ei tullu ajoissa hommattua niitä lisäpenkkejä taakse. Mies huolehtikoon autosta, mua ei niin kiinnosta kunhan on turvallinen ja kaikki mahtuu kyytiin.

Mitähän vielä, jotain piti kommentoida mut tuli vaan omaa napaa. Mies läks miesteniltaan ja meillä alko lapset oksentaan samantien. Että hauskaa iltaa vaan äitillekin. :eek:
 
Juu, kyllä mä kans luulen, et ne oli supistuksia. Tuli ilkee tunne alavatsaan joten oli pakko lopettaa polkeminen. Sitten menin rentoutuun höyryhuoneeseen ja tunsin kuinka ne kipukohtaukset tuli aalloittain tuohon navan alapuolelle. Pikkuhiljaa lakkasivat kokonaan. Kotona luin sitten, että liikuntaa harrastaessa voi supistella myös raskauden alussa, mutta on "vaaratonta"...
 
Ihanaa! Ultrassa on käyty ja kaikki hyvin! Ultrattiin nyt vaan vatsanpeitteiden päältä ja hyvin saatiin kaikki näkyviin. Oli muuten mahtavaa, kun kaikki rakenteet käytiin niin tarkasti esitellen läpi: kädet, jalat, sormet, sydän ja aivot puoliskoineen, virtsarakko ja vatsalaukku. Ultraajakin oli tosi mukava! Luulin nimittäin, että tässä mitataan vain turvotus, pää-perämitta ja katsotaan yleisesti, että kaikki on ok. Ilmeisesti käytännöt vaihtelee tosi paljon kunnittain/ultraajittain...

Mikä ihmeen kohdunsuun pituus? Multa ei oo tietääkseni sitä mitattu kertaakaan. ??? Tosin täällä jäi ensimmäinen lääkärineuvola kesälomien vuoksi väliin, joten neuvolalääkärin tapaan vasta syys- tai lokakuussa.

Asunnosta keskustelua: Meillä on Pessi vähän sama tilanne kuin teillä, muttei tosin vielä kannattaiskaan varainsiirtoveron takia vaihtaa asuntoa. Eiköhän tässä kaksiossa pärjäillä. =)

Oottekos muuten miettiny vaippa-asioita? Aiotteko kestoilla vaiko käyttää kertsejä? Mää luulen, että meistä tulee pääsääntöisesti kestoilevia sekakäyttäjiä. Ne kestojen kuorivaipat on muuten mielettömän sööttejä nykyään! :)

evaellen 13+2

ps. Jahvetti ja muut työssä rasittuvat: Saikkua vaan heti kun siltä tuntuu!

pps. Luitteko muuten eilisen Iltsarista sen yleisöpalstakirjoituksen raskaana olevan syrjinnästä ravintolassa? Onko kellekkään käynyt aiempien raskauksien yhteydessä niin, että on katsottu kakkosella, kun on mahakkaana ravintelissa?
 
kannatti taas kehuskella et pahoinvointi alkaa hellittämää |O eilen oli taas kaamee olotila ja tänää heti herättyä piti mennä pykimää :x nyt vähä helpompi olo mut tiiä mihin suuntaa kehittyy. nyt en kyllä puhu mitää ennenku oon kk ollu hyvävointinen B)

evaellen: neuvolakortissa on siellä nykyraskaus-kohdalla alhalla kohdunsuu ja sen tilanteet. siellä myöskin se pituus. ja lääkäri ne laittaa.

jahvetti: mulla se kohdunsuun pituus on ollu 3 cm mut en usko et siinä nyt mitää häikkää on, kai se lekuri olis siitä sulle sanonu.
 
:wave: Täälä myös ultrassa käyty, ja kaikki vallan hyvällä mallilla, turvotusta 1.1mm, meille myös kätilö kertoili hyvin että mitä näkyy (sormet, sydän, munuaiset jne..) mutta se mikä kovin ihmetytti oli se että kätilö ei meille näyttänyt monitoria ollenkaan..mieskin istu sielä ihan tyhjän panttina..kuvia kyllä saatiin mutta live kuvaa ei :(

Paino oli pudonnut 100gr, tai oikeestaan enemmän koska ekalla kerralla oli aamupaino ja nytten päivä.

Laskettu aika siis muuttui eli 15.2 2008

Oikeen mukavaa ja onnekasta syksyä ( ja :hug: niille joilla odotus on päättynyt :( )!

-nipsuli 12+1-
 
Tosta ravintola-asiasta.. Meinaatteko te esim.kuskina toimia ja mennä messiin baariin? Ku mä oon lupautunu iha ilman huonoo omatuntoa kuskiks, jos tarttee (ja pääsen) ja on kyllä ajatellu eka paikkaan mennä mukana istuskelee..Ku enää ei saa tupakoida, ni sen puolesta voin, mä en en meina kestä röökin hajua yhtään! Ja en varmaa menis, jos sais polttaa. Ja sit mä haluun Ari Koivusen keikalle :D ..heh, no oon sillo jo 25rv:lla, mut kai sitä siks aikaa voi jammailee. Pitkään mä en jaksa, sen tiiän jo nyt sanoo, ilmotinkin, että kyydin saavat hommata kotia päin, en tuu enää hakee ketään. Mites muut ajatellu ton asian? Muita alkuillan baareilijoita vesituopin kaa? Oli muute hassuu, ku olin viikko sit kuskina Joensuussa ja mentii johonki baariin, tilasin tuoremehun jäävedellä lantrattuna..ei sille neidolle menny yhtään kaaliin, että EN haluu alkoholia!Kysy varmaa viis-kuus kertaa, että ei alkoholii :D . Sit hätäpäissään pani tuoremehun sekaan vichyä :x , hyi helvata, mut en viittiny alkaa marista enää, ku oli raukka jo iha sekasi mun tilauksesta.

Mun oloon ei uutta. Illasta taas muistaa, että on raskaana, jos ei tota pöllöttävää mahaa lasketa. Iskiasta vetää, jalat väsyneet, väsyttää ja nälättää, mut unilla korjaantuu ja aamulla taas ok.
Nyt on alkanu herkutki menee :( . Ostin 200g sinistä eile..puolet menny jo, on nii hyvää. Tyttöjä ku ootin, söin suklaata iha kauheesti! Ja tutkimushan on tehty, että sillä saa tyytyväisiä lapsia..mulla ainaki toimi :D . Juu, ja iha tottahan tääki varmaa on :whistle: ;) :D

:heart: nelli&pulla 13+2
 

Yhteistyössä