**Helmikuun Helmet 2008** elokuiset kuulumiset

Kyllä on kurjissa merkeissä alkanut näköjään useammalla tämä viikko-paranemisia kaikille kipeille ja jaksamista Pöhinälle ja Tyttiliinille ! :hug: Lääkärin käytös kyllä herättää ihmetystä, itse hoitajana olen kyllä törmänny kaikensorttisiin lekureihin joille empatia on ihan vieras asia. Toivottavasti pikkuinen kuitenkin jaksaisi pysyä mukana!

Meillä on oltu toistaiseksi terveitä, vaikka flunssa ja kuume jylläävätkin lähipiirin lapsiperheissä, sitähän tää syksyn alku aina tietää että nenä alkaa vuotaa! Muuten on kyllä kiva että ilmat on vähän viilentynyt, jaksaa liikkuakin paremmin, eikä kesähelle yökkäilyn ja kuvotuksen päälle ainakaan helpottanut oloa! Sitähän tämä tietää että pukemisrumba alkaa jälleen lapsen kanssa, onneksi pojulla on jo yritystä itselläänkin! Mites teillä joilla on jo lapsia entuudestaan, minkälainen ikäero on tulossa? Meillä lapsille jää väliä sellanen 2v 3kk, joka ainakin nyt tuntuu ihan hyvältä. Mietittiin miehen kanssa ettei hommata mitään kaksostenrattaita kun poika on kuitenkin tosi kova ja hyvä liikkumaan, eikä sellaset kyllä oikein meille mahtuisikaan! Sellasta seisomalautaa vaunuihin mietittiin, onko kellään kokemusta niistä? Ollaan jo pojalle selitetty että äitin mahassa on vauva kun tykkää pomppia mahan päällä, tiedä sit mitä asiasta ymmärtää! ;) Osoittaa kuitenkin nyt hymyillen mun mahaa ja toteaa vauva, samoin osoittelee vauvavauva kaikki kuvat ja oikeat vauvat mitä näkee. Ajateltiin ettei siitä nyt ainakaan haittaa ole, vaikka esikoinen ei suurensuuri vielä olekaan!

hilunen & kuukkeli rv 15+3
 
lasten ikäerosta meille nuorimman ja vauvan ikäeroksi tulee 2v3kk..vanhimman ja vauvan ikäeroksi 14v1kk :D

Meillä kans nuorimmainen taputtelee mahaa ja sanoo vauva..kurkkii välistä paidan alle ja kuuntelee..antaa pusuja vauvalle. Kaikki pienet vauvat kiinnostaa lehdissä yms :)
 
meillä tulee mun lasten ikäeroks 2v5kk, miehen lapset on 6v ja 5v, vähä enempi niitten kans sitte. olitkos hilunen kans jostain kaakosta päin et koksiin menossa synnyttämään vai muistanko nyt ihan väärin?

oma (.) pahoinvointi hellittäny, joskus vähän etoo, yleensä just syömisen jälkeen ja sit jos syö jotain epäterveellistä ni taatusti tulee öllö olo. tää lievä etominen varmaan jatkuu loppuun asti, kaverilla oli tytöstä kestäny pieni ällötys koko raskauden, samoin mun äidillä kun ootti mua. oiskohan mullekki nyt sitte tyttö tulossa :whistle: :D

tyttiliinillä tais olla huonoja uutisia :/ jaksuja :hug: ja toivotaan että kaikki kuiteski hyvin. lääkäritki oikeesti joskus erehtyy ja niin kauan kun on elämää on myös toivoa.

ainiin, kuulin että mun äitipuolen siskon tytöllä on samana päivänä laskettu kun mulla :D saa nähä ollaanko samaan aikaan pusaamassa, tulis osa sukulaisvierailustaki hoidettua samalla keikalla :whistle:
 
Mä oon ihan väsy, ihan katki poikki :ashamed: Onneks huomenna on jo perjantai!!! Yhtään en enää tälläsiä työviikkoja jaksa!! :ashamed:
Oon niin väsyny, etten jaksanu ees perunoita kuoria, söin kuorineen, huudan pennuille vaan huutamisen ilosta, pinna ei kestä mitään. Väsyttää, v*tuttaa ja ottaa päähän kaikki. Selkää särkee, supistaa, vatsaa vihloo...mitähän viel |O |O |O
*valivalivalivali* Ens kuun loppua EN OO TÖISSÄ...muistuttakaa minua, jos siihen meinaan ruveta!!!!! |O Tää väsymys on kamala...voiko tähän kuolla? |O Viime yönä pyörin 12 asti, kun ei vaan uni tullu ja närästi...klo 5 herätys...jippii!!!!! |O |O Nyt väsyttäs mut en mä voi nukkuu mennä, kun kakrut on pihalla...huhhuh...onko oikeesti jo lopetettava pian työt??? :wave: :wave:

Montako prossaa palkasta on sairaspäiväraha? :wave: :wave:

Lasten ikäeroista
Esikoisen ja vauvan ikäeroksi tulee aika tarkkaan 10 vuotta =) Esikko myös helmikuussa syntynyt =)
Toisen ja vauvan ikäeroksi tulee n. 7v 10kk ja kolmosen ja vauvan eroksi n. 4v 10kk =)
Kaikista innokkaimmin vauvaa taitaa odottaa tuo 7v :heart: Esikoinen ei juurikaan oo asiaa kommentoinu tai puhu siitä, mut keskimmäinen höpöttelee millon mitäkin =) Ja kuopus käy paijaamassa masua ja pussaamassa sitä :heart: :D

Jahvetti 18+0

19. viikko alkoi...huisia!!!!! :D :attn: :heart:
 
Tyttiliini :hug: toivottavasti saat parempaa kohtelua tänään yksityisellä! Tulehan kertomaan sitten mikä on tilanne! Ihme urpo sulle osui lääkäriksi, mun mielestä jos vuoti vanhaa verta ja vauva heilutteli iloisesti, niin ei se kovin toivottomalta tilanteelta vaikuta! Mutta tosiaan, toisen lääkärin mielipide on varmaan ihan paikallaan...

Mulla oli viime raskaudessa säikyttävää verenvuotoa rv29, aika runsastakin, mutta oli sitten onneksi vaaratonta. Johtui kuulemma vaan limakalvoista. Mutta kyllä se silloin säikäytti. Nytkin on jo limakalvot tosi herkät ja kuivat, kirvelee koko ajan |O on ihan vereslihalla alapää. :( Neuvolasta tätä valitin, niin kehotti ostamaan sellaista valmistetta kuin Cicatridina (emätinkapseleita) ja muutaman päivän käytön jälkeen voin sanoa, että apua on ollut! Jos muilla on samaa ongelmaa, niin voin suositella! Voi käyttää myös imetysaikana, silloin se kuivuus vasta vaivasikin! :whistle:

Ikäeroksi tulee meillä 2v3kk. =) Saa nähdä miten tuo omapäinen, temperamenttinen, itsepäinen ja huomionhakuinen esikoinen asian ottaa... :whistle:

Me lähdetään huomenna viikoksi reissuun, joten vähään aikaan en koneelle taas pääse. :( Yritän vielä ennen lähtöä ehtiä lukemaan teidän kuulumisia. Mutta kirjoittelemisiin taas :wave:

Hissukka rv17+2
 
c81
Heips! PIakinen moikkaus. Kontrollissa kaikki ok. Iso hematooma taas 'jyllää' ja aiheuttaa päänvaivaa, mutta pikkuinen potkiskeli vilkkaasti ja sillä oli kaikki ok :) Oli jopa isompi kun viikkojen mukaan ois - vaikken ole saanut ruokaa pysymään reiluun viikkoon sisällä. Seuraava kontrolli onkin sitten lokakuussa..

Nyt on parempi mieli.
 
Hihhei! Ultrakuulumisia! :)

Ihanaa, käytiin ultrassa ja siellä se meijän pikkunen pötkötti, potki jaloillaan niinku pienet vauvat, imi peukaloaan ja pyöri ympyrää. Lopulta se pisti pitkäkseen istukan päälle ja mahallaan se siinä pötkötti koko loppu ajan. Sydänäänetki kuultiin. :) Tuli kyllä paljo todellisemmaksi tää raskaus.

Aiemmin oli puhetta miesten osallistumisesta kotitöihin. Minähän se valitin miehestäni, joka ei tee mitään. Noh, nyt on tullu aika kehua miestäni: Eilen se imuroi, tiskasi.. Tänään ja juuri tällä hetkellä se tekee mulle ruokaa. :) Rasvan tirinää kuuluu paistinpannulta ja hyvälle tuoksuu, mutta en saa mennä kattoo mitä se tekee, enkä saa mennä neuvoo yhtään. :D Saapas nähä mikä ruoka mua kohta oottaa... :D

Napsu ja nöpö 15+2 (ultrassa näytti et ois ollu muutaman päivän tai jopa viikonki pidemmällä, mut mennään nyt vanhan laskun mukaan...)
 
Tyttiliini
Moi taas,

Olipa kyllä kivempi lääkärikäynti tänään! Sikiö oli hyvässä kunnossa, kohdunsuu kiinni ja kohdunkaula normaalit 3 senttiä. Kohdussa näkyi yhä aika iso hyytymä, mutta tämän lääkärin mukaan keskenmenosta ei ainakaan tällä hetkellä näkynyt merkkejä. Ilmeisesti kuulemma veri on siis vuotanut istukasta. Ongelmallista se voi olla, jos verenvuoto jatkuu. Jos istukka irtoaa, peli on tietysti selvä. Ja jos se toimii "puoliteholla", se tietysti vaikuttaa vauvan kasvuun.

No, lääkäri oli kuitenkin aika positiivinen ja sitä mieltä, ettei tässä nyt ainakaan tässä vaiheessa mitään sen kummampaa hätää näyttäisi olevan.

Mutta kuten sanoin, en osaa kyllä rentoutua, en yhtään. Ikinä en enää uskalla käydä vessassa, pelottaa liikaa se verenvuoto.

Muuten Hissukka, sitä se lääkäri sanoi just, että kun vuosi vanhaa verta, vuoto loppui jo vuorokausi sitten ja sikiö voi hyvin, niin ei hänkään ymmärtänyt, miksi uhkailtiin lähes väistämättömällä keskenmenolla.

Mä olen nyt ihan tylsä kun vaan kohkaan näistä verenvuodoista enkä edes kommentoi muiden juttuja, anteeksi! Lupaan palautua tästä itsekeskeisyydestä heti kun saan taas hermoni hallintaan

;)
 
Hei tyttiliini, kiva kuulla että meni paremmin tällä kertaa! Äläkä ihmeessä tunne huonoa omaatuntoa siitä ettet muita kommentoi, onhan tuo nyt sen verran ajatuksia vievä asia, totta kai keskityt siihen. Yritä nyt vaan rentoutua ja ottaa rauhallisesti. Ei muuta kun esikoisen kanssa leikkiin, ja arkeen kiinni niin jospa ne huolet siitä edes hieman hälventyis. :)

Itse sain tänään vähän siivoiltua, ja muutenkin on nyt ollu hyvä päivä pitkästä aikaa! Oikein energinen olo, olisin mennyt pihahommiin mutta eiköhän alkanut sataa :/

Vielä viikko niin päästään neuvolaan. Kyllä odottavan aika on pitkä!
-Siru- rv17+3
 
Pöhinälle ja miehellesi jaksamista raskaaseen aikaan. Läheisen sairastaminen ja oma avuttomuus siinä vaiheessa on rankkaa :hug:

Tyttiliinille myös :hug: ja ihanaa kun tänään sinua vastassa oli inhimillinen lääkäri ja asiat näyttäisi vauvelinkin kannalta olevan ihan hyvin =)

Jahvetille jaksamista työhön :hug: Ja muista että siinä vaiheessa kun oma jaksaminen on kortilla, vain ja ainoastaan sinä itse voit ajatella itseäsi ja hakea saikkua. Muistaakseni sairaspäiväraha on 70-80 prossaa palkasta eli kyllä sillä toimeen tulee =)

C81:lle ja Napsuhille onnea hyvistä ultrakuulumisista :heart:

Meillä esikon ja vauvan väliin tulee 5v ja pari kk. Kuopuksen ja vaavin väliin taas noin 1v9kk.

Nyt muksujen kanssa puuhailemaan ennenkuin iltatoimet alkavat :wave:

äitsy ja pieni 15+5
 
Nyt ei voi enää vaieta, tää asia on vaivannut mua jo ennen raskautumista...
Aikaahan synnytykseen on vielä rutkasti, mutta jos kokeneet/tietäväiset voisivat kertoa... Eli onko se välilihan leikkaus pakollista, voiko/onko siitä järkeä kieltäytyä?
Jostain vain luin että melkein on parempi revetä itsekseen kun antaa leikata... Ymmärrän toki sitten isommat vaavit ja hätätilanteet, mutku oon ymmärtänyt että tekevät näitä leikkauksia lähes poikkeuketta. En halua! :'(

Mua ei synnytyksessä VIELÄ pelota mikään muu asia. En ole neuvolassakaan vielä viitsinyt itkeskellä asiasta, kun ollaan kuitenkin niin alkumetreillä vielä...

Sitten vähäisiä kuulumisia... Ostin eilen pinnasängyn :) Käytetty, puunvärinen, edullinen, :D
En uskalla edes katsoa siihen huoneeseen missä se on, vaikka osissa onkin... Tuntuu että se ois paha enne...

Ei hyvänen aika, yritettiin taas porukoille kertoa, mutta kun... huoh. Ei viitsis ympäri taloa huudella että kokoontukaas nyt kerrankin samaan huoneeseen. Muuten ei olis kiire kertoa, mutta kun ollaan äidin kanssa samassa työpaikassa ja kun nyt on kauhee taistelu töistä ja se patistaa mua ottaan yhden homman, johon sisältyy todella painavien pakettien kanniskelua, joka päivä, 1-3 rullakollista. Ei tarvis äiteelle sitten keksiä mitään ihmeselityksiä, mutta kun en tahdo sitä vaan töksäyttää, kun tää kuitenkin on mun eka vauva. Iskä ei oo koko viikonloppuna kotona, eli siirtyy ens viikkoon sitte, noh sit ollaankin jo 17+... :)

Autokin sitten ostettiin! Oli niin hyvä tarjous ettei voitu kieltäytyä =)
Yks työkaveri sano kun näki sen auton, että sunhan pitäis päästä äitiyslomalle, kun teillä on nyt tollanen perheautokin... Se ei siis tiedä, ja sanoinkin että jäisin mielellään, mutta pitäis ensin olla raskaanakin :p
 
kyllä meitä on moneksi :D
itse en malttanut odottaa yhtään vaan kerroin melkein koko suvulle ja lähimmille ystäville melkein heti kun plussasin. Töissä ja koulussa kerroin kun oli 12 viikkoa täynnä. Harmitti kyllä aika paljon kun niin moni kaveri ja sukulainen on hiljattain saanut vauvan, niin tästä meidän tulokkaasta ei nyt hirveästi oo kukaan enää innostunu, enkä saa sellaista huomiota kuin olisin halunnut.. mainittakoon nyt että oon todella huomionhakuinen toisinaan :D No, luulenpa että asiat on toisin sitten kun vauva syntyy, ja muiden lapset on jo isompia :)
 
Pöhinä Onhan se tosiaan jo "mummin vauva" se teiän pikkunen, vaikka ei ole vielä syntynyt. Ihminenhän se jo on, niin valmiin näkönen ja liikuskelee. Toivottavasti anoppisi osaa ajatella samoin ja saa siitä voimia ja lohtua :hug:

Pusuapina Voit toki toivoa, ettei epparia leikattaisi synnytyksen aikana, eikä sitä aina tarvitsekaan tehdä. Jos ponnistusvaihe kestää niin on ihan hyvä tehdä pieni nipsaus niin pää syntyy helpommin. Mikä sinnuu pelottaa epparin tekemisessä? Epparista tulee harvoin mitään komplikaatioita ja alapää muuttuu jokatapauksessa synnytyksessä, joten sitä on turha surkutella.
Olikos siulla ylipainoa? Jos muistan oikein niin voit lohduttautua sillä, että ylipainoisilla on löysemmät lantionpohjan lihakset ja sen myötä joustavammat paikat alapäässä, joten alapää antaa hyvin periksi ;) Hyvällä tuurilla ei tule suurempia repeämiä, eikä epparia tarvitse tehdä. Mutta ei sitä pelätäkään tarvitse :hug: Epparikipuun saa sairaalassa kipulääkettä ja se paraneekin suht nopeasti. Päällimmäiset tikitkin sulaa noin viikossa.

Mie sain postissa tänään Huutiksesta ostamani pinnasängyn reunapehmusteen :) Vaal.sin-beigesävynen koiranpennun kuvilla :heart: Meillä on jo vauvalle vaikka mitä. Pinnasänky, vaunut, leluja, kestovaippoja, vaatteita, lakanoita... Hoitopöydänki tilasin Ikeasta viime viikolla. Mie innolla suunnittelen lastenhuoneen sisutusta. Oon ostanu pienet naulakot, laittanu tauluja ja sellasta :D Pikkasen pelottaa, että jos jotain tapahtuukin, eikä lasta saa koskaan kotiin niin olis kamalaa purkaa huone ja laittaa tavaroita pois, mutta yritän olla ajattelematta sitä ja olla onnellinen tästä raskaudesta :heart:

Minnuu tais supistaa tänään ekan kerran :eek: Ehkä 10 sekunnin ajan tuntu alavatsalla sellanen menkkamainen kouristus, joka tosiaan sitten loppui eikä tullu takasin. Jännä, kun kehossa tapahtuu kaikkea uutta...

Huomenna lähetään sinne kylpylään miehen kanssa :heart: Niiiin ihanaa olla vaan kahestaan, rentoutua ja syödä hyvin :saint:

Kiin ja Takku 17+3
 
Sain lapsivesipunktion tulokset tuossa äskettäin. Vauvalla kaikki kromosomit kunnossa :D ja TYTTÖ olisi tulossa..sitä on niin hartaasti tähän perheeseen odotettu nyt kun nuita poikia on jo 5 ja tämä raskaus tulee olemaan viimenen miun osalta. Ihan itkuun piti pariin otteeseen purskahtaa kun tulokset kuulin :D
Kunhan poitsut tuloksen kuulee niin sekoaa varmaan koko perhe :D
 

Yhteistyössä