**Helmikuun Helmet 2008** elokuiset kuulumiset

Mie en ensikertalaisena edes odota tuntevani liikkeitä ennen sitä 20. viikkoa. Vaikka neuvolatäti jo kyselikin, että oonko tuntenut... oon voinut tunteakin, mutta en halua ruveta arvuuttelemaan, ennen kun oon täysin varma että ne on liikkeitä eikä jotain ilmavaivoja =D

Mullahan on törkeät verenpaineet ollut teihin verrattuna! 134/78 ollut noin keskimäärin kolmella kerralla. Enkä kyllä mielestäni ole ollut mitenkään kiihdyksissä tai jänskätellyt juuri sillä hetkellä kun on mitattu... Ehkä tää mun tajuton paino saa sen sitten nousemaan noin, en tiijä... Ehkä mie vaan hengittelen siks tosi raskaasti ja sitte paineet kohoilee...

Täytys kohta kertoa mun vanhemmille kääröstä, yritettiin sunnuntaina, mutta kun niitä ei kirveelläkään saanu samaan huoneeseen, äiti torkku makkarissa telkkarin eessä, ja iskä teki samaa olohuoneessa :) Jospa vaikka sais meidänkin äitiltä vähän vaununhankinta-avustusta... :whistle:
Tosin nyt olis ekana hankintalistalla se auto. Ja siihen pitäis löytyä rahatkin jostain...
 
Mul näkkyy nuo viikon vaihtelevan ihan miten sattuun.. j.k.t veikkaavat ultrassa et on joko viikon nuorempi ku menkkojen mukaan tai sit jus niin ku menkat kertoo.. eilen käytiin virallisessa eka ulrassa OYS:ssa ni mittas et olis vasta 13+3 ja laskettu aikaki nakattiin et olis vasta 28.2. Et aprilli päivää lähestytään :D
No kovasti oli tenava virkulla päälä, iskän mielestä kuulema yhtä vilkas ku äitinsäkki..tiiä häntä! Mul on tämä aamu/ilta pahoinvointi tullut takasin. Onneksi nuo pastillit auttaa, et töissä pääsee pahimman tunnin yli.
Tänä aamuna olin ihan "järkyttyny" ku tajusin et sellaset housut jotka on tähän asti menny heittämällä jalkaan ei enään mahtuneetkaan!! :eek: kait se pitää lähtä housu ostoksille, ku kaapista ei meinaa enään löytyä päälle pantavaa! tai sit pitää käydä siskojen kaapilla varkaissa :D
Tuosta sokeri asiasta mulle neuvolassa sanoivat, että mitä suuremmaksi maha kasvaa sen suuremmaksi riski raskausdiapetekseen kasvaa..ikään kuin vanhustyypin diapeteksessäkin keskivartalolihavuus kasvattaa riskiä!!
t.zuku 13+4 tai 14+5
 
Tyttiliini
Heipsan!
Tietääkö joku, millä perusteella sokerirasitus tehdään? Onko se BMI raskauden alussa vai miten? Siis sen kyllä tiedän, että se tehdään jos löytyy sokrua pissanäytteestä, mutta siis muuten?

Mulle tehtiin se automaattisesti ekassa raskaudessa, mutta silloin olinkin jo heti alkuun reippaasti ylipainoinen. Tällä kertaa BMI oli n. 23 kun hommaan lähdettiin mutta paino on kyllä noussut aika paljon, jo 6 kiloa. Toisaalta olenkin kyllä joutunu syömään koko ajan kun etoo vieläkin jatkuvasti...
 
Hei!
Ei mullakaan ole rv 17 viikkoon mennessä tuntunut mitään selviä liikkeitä, joista olisin voinut olla varma, että "pikkuinenhan se siellä rokkaa". Jotain on kyllä tuntunut, mutta ensikertalaisena en uskalla lähteä arvuuttelemaan. Sinänsä olen kyllä aina ollut hyvin herkkä vatsan alueelta ja väitänkin kivenkovaa että olen mm. joka kerta tuntenut alkion kiinnittymisen kohtuun!

Mulle neuvolassa sanottiin heti, että sokerirasitusta ei tarvitse tehdä, kun BMI oli alle 25. Itse olen alkanut kyllä miettiä myös hieman sitä että pääsisinköhän testeihin, sillä olen onnistunut keräämään itselleni näihin viikkoihin mennessä kanssa yli 6 kiloa painoa lisää. Lisäksi olen tällainen "lyhyenläntä" eli kaiken kaikkiaan painoni on noussut alkupainostani jo 12%, vaikka olen kyllä yrittänyt katsoa mitä syön!!! Lääkäri tosin totesi mulle kiloistani, että ainakin puolet siitä on kuulemma nestettä, mutta lisäepäilyjä mulla sokerin suhteen on herättänyt se, että viikon ajan mulla on ollut jatkuva jano ja tuntuu, ettei mikään juominen vähennä sitä. Lisäksi mammavaateostoksilla meinasin viime viikolla pyörtyä sovituskoppiin, kun verensokeri laski niin nopeasti alas.
:eek:
 
Tyttiliini
Joo Pöhinä, mulla on sama juttu noiden liikkeiden kanssa. Vaikka odotan toista, en silti lähtisi suoralta kädeltä sanomaan, onko pienet töytäisyt mahassa sikiön liikkeitä vai ihan vanhoja kunnon ilmavaivoja. Viikkojakin mulla on vasta vajaat 15, joten en kyllä oikeastaan liikkeitä vielä odotakaan, täällä palstalla vaan vaikuttaa kaikilla tuntuvan ne hirveän aikaisin, joten sitä tulee vähän hätäiseksi B)

Ehkä sokrurasitukseen pääsisi pyytämällä, en tiedä. Riippuu varmaan kunnasta ja siitä, kuinka pihejä siellä ollaan. Toisaalta ne voi myös toimia niin, että laskevat normaalipainoiset testiin vasta sitten, jos pissassa on sokeria. Mutta kannattaa tietysti kysyä! Pyörtyminen voi johtua myös verenpaineesta tai hempasta, onko ne olleet sulla ok?
 
Juolahtipa mieleeni yöllä yksi seikka tuolta neuvolasta. Täti sanoi kun tunnusteli kohdun korkeutta et oliksää nyt vasta rv 15+6? mä sit et joo oon. Kun hänen mielestään kohtu oli kasvanu aivan mahtavasti viikkoihin ajatellen. kaksi sormea navan alta niin tuntuu jo yläreuna. Onko teillä muilla sanottu mitään millä korkeudella kohtu on ku neuvolas ootte käyny? Alkoi yöllä vaivaamaan oikein...

Mites Jahvetti rakennushommat etenee?
Me ollaan nyt kateltu noita malleja ja varmaan päädytään Designtalon Riitta malliin ja korotettuun yläkertaan et se menee 1½ kerrostontille. Saas nähdä kuinka monesti mieli vaihtuu. Tonttikin meille myönnettiin mut ei oo vielä maksettu varausmaksua. Pitää nyt oikein urakalla harkita ja miettiä vielä monenlaista. Ja Riitastakin pitää pyytää tarjous.

Niin joo, sokerirasituksesta piti kirjoittaa ja sanoa et meilläkin se ilmeisesti on rv:llä 28 tms. niinmuistaakseni puhuttiin.
 
Moikka täältä sohvan pohjalta! Eli oon tän päivän saikulla flunssan takia. Kävin aamulla neuvolassa, olipa taas ihana kuunnella niitä sydänääniä :heart: Syke oli jotain vähän yli 140. Verenpaine mulla on ollu nyt koko ajan tasaisesti 115/75 tai jotain tuollasta. Painoa on tullu 3 kg alusta laskien, ei nyt ihan kamalasti onneks, vaikka nälkä onkin koko ajan ollut kova.
Jepsu: kätilö tunnusteli just tänään mun kohtua ja kovasti on kuulemma kans kasvanut, kohdun pohja on mulla kans jo lähes navan korkeudella. Ja mulla on viikkoja aika lailla saman verran kuin sulla eli 15+4 tänään. Mulla on kyl jo ihan selkeä vauvamasu, vaikka ekakertalainen olenkin =)

Liikkeistä en pysty kans ihan varmaksi sanomaan, mutta kyllä jotain mongerrusta tai tönimistä tunnen silloin tällöin. Mulla tosin istukka etuseinässä, joten siks itekin vähän epäilen. Noista tuntemuksista tulee silti aina hyvä fiilis, kun voi ajatella, että siellä se vauva joka tapauksessa liikkuu, vaikkei sitä varmaksi vielä tunnistaisikaan.

Kiva oli myös kuulla, että Hissukalla oli neuvolassa kaikki hyvin =)
 
liikkeistä.En mäkään voi varmaksi sanoa että onko noi muutamat kuplat liikkeitä vai ilmaa,ja mulla on jo 4 raskaus :D Joka ilta oon koittanu tunnustella joko sieltä jotain liikettä tuntus mutta en varmaks voi sanoo,eilen kyl tuntu tossa oikeella puolella semmosta puskemista....hmm.
Massu on jo kasvanu niin että vaatteet on menny pieneksi.Tänään koitin yhtä syksy takkia niin ei ollu tietookaan että menis kiinni.Pitää mennä takki ostoksille.

Joku aika sit oli puhetta noista neukku käynneistä.Mä sain seuraavan ajan vasta johki lokakuun puoleen väliin=kun sulla nyt sattuu olemaan kokemusta näistä raskauksista niin katsotaan sitten vasta :headwall: (neukku täti sano)
Otti niin paljon päähän.En sit sanonu mitään mut joka raskaus on erillainen ni ois se ollu kiva käydä ees yhen kerran tässä välissä ennen ultraa joka on sit lokakuun alussa.
Mutta mä lähden tästä valittamasta.Päivän jatkot mammat :wave:
 
Tyttiliini, saatat olla ihan oikeassa siitä, että pyörryttäminen johtui verenpaineesta tai hempasta, sillä multa on viimeksi tsekattu ne heinäkuussa... Silloin ne oli ok, mutta eihän sitä enää tiedä. :/

Tästä asiasta on varmaan jo aikaisemminkin keskusteltu, mutta ajattelin vielä kysellä teiltä muilta hieman rintojen kasvusta...? Mulla itsellä oli jo alunalkaen "äidinperintönä" jonkinasteiset "pamelat" eli D-kuppi. Sitten ihan alkuraskauden myötä täytyi heti siirtyä E-kuppiin. Lopulta nekin kiristi niin paljon, että jouduin "järkyttyneenä" menemään ostamaan F-kupin rintsikat... Ajattelin, että nyt on sitten "pohja" saavutettu, mutta ei!!! Nyt nämä nykyisetkin tuntuu hieman ahtailta... :eek: Onko mun kohtalo siis loppuvaiheessa mennä maatalouskauppaan hakemaan jotain lehmille tarkoitettuja "utare kannattimia"!?! Ja sitten vielä yksi hyvä ystäväni nauroi mulle kolmen lapsen kokemuksellaan, että "odotas vaan, kun niihin sitten vielä nousee se maito"... :headwall:

Melon, olisit vaatinut vain teidän neukku-tädiltä vastaavanlaista huolenpitoa mitä muutkin, sillä eihän tuon pitäisi olla mikään peruste seurannan vähentämiselle!
 
Helou! Kamala, kuulin tänään, että eräs tuttu sai keskenmenon, vaikka viikkoja oli jo enemmän kuin meistä kellään (en tarkemmin tiedä, mutta la oli ollut tammikuussa)! :'( Varmaan tosi hirmua.

Verenpaineista puhuttiin; mulla on ekalla käynnillä ollu 105/65 ja tokalla 109/58, eli aika alhaiset kaiketi. Vähän päästä heittääkin jos liian nopsaan nousee..

En malta odottaa syyslomaa kouluissa, oon jo nyt ihan väsynyt tuohon työhön.. Harmittaa itteenikin ku huomaan että olen välillä vähän turhan äksy niille oppilaille..

Pöhinä, mua pyörrytti aika paljonkin tuossa taannoin, ja multakin oli hemogloniini ja verenpaine mitattu silloin viimeks heinäkuussa. Menin neuvolaan, ja olisivat mitanneet vaan verenpaineen, mutta käskin mitata myös hemoglobiinin. Kummatkin oli laskeneet, hemoglobiini aika roimastikin. Eli kannattaa mittauttaa ne vaan kummatkin ens kerralla, jos vaikka syy selviäis.

Tulispa jo syksy!
 
Jepsu, noh, ne etenee ja ei etene :kieh:
Eli ekanahan meidän pitää saada tää nykynen myytyä, ennen kun voidaan edetä yhtään. Kastellin suosikki 6 on muuten tämä =) Tänään jos ei erään ostajaehdokkaan soittoa kuulu, niin huomenna annetaan tämä siten välittäjälle =) Siitä se lähtee rullaamaan.
Kastellilta kysyttiin yhtä valmistaloa, mut menee liian kalliiksi. Nyt on Jetta-talojen Pioni aika vahvoilla. Mies ottikin laput töihin mukaan et jos ehtis siellä paremmin vertailla, kun yksin on illassa :kieh:
Luultavasti otetaan joku Jetta-, Kastelli- tmv lämmitysvalmiiksi asennettuna ja sit loput itte.... :/ Silleen meni tämäkin =)
ite oon ihan täpinöissäni ja harmittelen, kun ei oo kukaan tätä viel ostanu, et pääsis 110% suunnittelee, mut eihän tämä ole viel edes ollu virallisesti myynnissä :LOL: :LOL: :LOL:

Muutapa erikoista ei tänne juuri kuulu. Kamalan raskastyöviikko vasta aluillaan...selkää särkee ja supistaa |O :ashamed:

Jahvetti 17+5
 
Verenpaineista on ollu puhetta, mulla ollu nyt tähän mennessä välillä 112/68 - 117/79. Eilen kävin pitkästä aikaa oikein kunnon juoksulenkillä koirien kanssa, ah kun teki hyvää! (Pitkästä aikaa siksi, että ei ole oikein helteet tarkoituksen mukaisia sitä liikuntalajia ajatellen.) Sitten hengästymisestä kysyttävää: Onko muut huomannu, että ois alkuraskaudesta ollu hengästymistä liikuntasuoritusten aikana enempi ja nyt sitten rv 12-14 jälkeen helpottanut? Jännä, mutta sille minusta vaikuttaa. Syytä en kyllä keksi... tietoa, anyone? Vai liekö ne helteet tehny tepposia siinäkin suhteessa.

Sanokaapas konkarit jotain hyviä vauvakirja-vinkkejä, joita voisi miehelle luettavaksi vaikka kirjastosta haalia! Itse hän sitä ehdotti ja mikäs siinä, kyllä sekin varmasti hieman ainakin auttaa henkisesti valmistautumisessa.

Piiju - huomenna rv16, eli viikko 17 alkaa jo, huih! :)
 
Piiju, huh...minä en voisi kuvitellakaan juoksevani :ashamed: painaa kohtu niin tuonne alas ja tärinässä tuntuu todella pahalle, parikin juoksuaskelta saa hikikarpalot otsalle :eek: Kävelykin alkaa pian olla aika vaappuvaa ja vaivalloista, lähinnä kai selän kipuilujen (ja lonkkien!) ja supistelujen takia :snotty: Tuntuu kuin todellakin olis pidemmällä kuin 18. viikolla :snotty: Mutta onhan tuo masukin iso...

Paineet on mulla mitattu 2 kertaa...rv 8+0 oli 125/75 ja rv 12+2 oli 133/78.
Vertailin niitä sitten edellisiin raskaudenaikaisiin paineisiin, niin kertaakaan edes lopussa mlla ei oo noin korkeita paineista ollu, kun nyt oli rv12+2 :eek: :eek: Vaikka aina ne on lopussa nousuun lähtenyki...noh, eipä se neuvolassa mitään sanonu.

Kohta on jo puoliväli ja vaan 2 kertaa oon neuvolassa käyny, esikoiselta olin käyny viikolla 18 jo 5 kertaa!!!! :kieh:

2 viikkoa rakenneultraan!!


Jahveti 17+5
 
En ehdi nyt lukee teidän juttuja, mut äkkiä päivitän omat tietoni... Viikkoja siis nyt 15 tasan ja pahoinvointi jatkuu ja jatkuu... Eilettäin tuli kaikki ulos mitä suuhun laitoin ja lähes sama systeemi sitä edeltävinäki päivinä. Tänään ei oo VIELÄ tarvinnu oksentaa, muistaakseni...

Ja vaikka mulla viikkoja 15, niin en oo käyny ku YHDEN KERRAN neuvolassa!! Ei oo aikoja annettu. Tai tänään ois ollu, mut mie peruin sen, ku muutimma uuteen kaupunkiin. Nyt sit tänne pitäs varata neuvola-aika... Mut kylhän ton pikkuvaavin jo halluis nähäkki.... ei oo nimittäin vielä kertaakaan ultrattu...

En oo paljoo kirjotellu, ku oon ollu ulkomailla, mut jospa mäki taas alkasin skriivailee sillon tällön.

Napsu ja nöpö 15+0
 
Pöhinä Mie kans tuskailen näiden tissien kanssa :ashamed: D oli lähtökuppi ja nyt menee E mallista riippuen, toiset mahtuu, toiset ei... Ostin jo F- kupin imetysliivit, toivottavasti ne riittää, ettei tosiaan tarvii mennä Agrimarkettiin :kieh:

Tuleeko kellään vielä maitoa? Miulla tulee toisesta tissistä, mutta toisesta ei :/ Hassua...

Piiju Miulla oli alkuraskaudessa myös tuota hengästymistä. Tuntu, ettei mitään saanu aikaseksi, kun piti hengitystä tasottaa joka välissä. Nyt ei enää vaivaa niin paljon.

Napsuh Tervetuloa takasin :wave:

Miulla oli tänään eka koulupäivä kesän jälkeen. Voi että ei voinu vähempää kiinnostaa istua luennolla. Tekstailin miehen kanssa :D Iltaluento vielä puol viidestä eteenpäin... |O *haukotus*
Meiän äitiyshuollon opettaja huomas heti, että oon raskaana :D Kyllähän tuo jo näkyykin paremmin. Tuntuu, että ihan parin päivän sisällä on maha pönähtänyt eteenpäin taas vähäsen.

Kohta se olis taas Takun iltamylläämisaika :heart:

Kiin ja mylläri-Takku 17+1
 
Hyvää lukemista, vaikkakin ehkä hieman kyseenalaista huumoria on Juha Vuorisen Raskausarpia. Voin todellakin suositella :) Itse luin sen jo kauan sitten ennen kuin edes haaveilin vauvasta, ja sai kyllä vedet silmiin se nauraminen.

Liikkeistä, täälläkään ei voi vielä olla varma että onko tuntunut vai ei.. En tosiaan uskalla arvuutella näin ensikertalaisena. Tuntuu että massukaan ei oo kasvanut enää alkupömppiksen jälkeen yhtään.. huolissani oon välillä, mutta yritän lohdutella itseäni sillä että oireita riittää. Toivotaan että vauvat on kaikilla edelleen kunnossa :)

Kamala oli tuo keskenmeno-juttu, kun siitä joku mainitsi.. Itsellänikin oli viime syksynä km viikolla 9, ja kohtu piti sitten tyhjentää lääkkeiden avulla. Olin tiennyt raskaudesta pari viikkoa, ja silti tuntui että maailma pysähtyy siihen paikkaan! Kaikista pahinta ehkä oli kun samana päivänä kun pääsin sairaalasta, miehen sisko soitti ja kertoi odottavansa toista.. Mutta tuostakin on yli päästy, ja toivon että aika auttaa myös tälle joka nyt sai km:n.

Hyviä vointeja nyt taas joka tapauksessa kaikille :)
-Siru- rv 17+1
 
Kylläpä täällä on ahkeria kirjoittajia, tovi vierähti että sain ketjun päivitettyä! Ei ole juuri ollut aikaa itse kirjoitella, esikoisella on hillitön uhma päällä ja ikää pojalla vasta 1v9kk... On kyllä jo aiemmin osoittanut omapäisen luontonsa, mutta viime päivät on kyllä olleet ihan mahdottomia, kiukkua ja huutoa vähän joka asiasta. On itse aurinko siihen asti kun joutuu kieltämään tai jutut ei muuten mene oman mielen mukaan, jotenkin kuitenkin hirvittävän hellyttävä kiukussaan, :heart: . Välillä on kyllä oma hermo koetuksella kun väsymys painaa päälle ja ajoittain kuvotuskin, mutta tähän asti ainakin on auttanut ajatus siitä, että on loppujen lopuksi hyvä asia että lapsi uskaltaa näyttää tunteensa.

Tänään oli käytävä ostamassa lisää mammavaatteita, esikoiselta jääneet kun tuppaavat olemaan aikas isoja. Ekassa raskaudessa kun painoa tuli se yli 20kg ja paino nousi heti alkuraskaudesta alkaen-nyt on painoa tullut tähän mennessä sellanen 3kg, kun viimeksi tässä kohtaa paino oli noussut varmaan tuplasti. Ei ole vaan suuren suuri valikoima noissa vaatteissa ainakaan meillä päin ja osa niistäkin sellaisia joita en pitäisi normaalioloissakaan! Tai kyllähän noita varmaan löytyisi jos jonkun sorttista jos haluaa maksaa, itse en viitsi perusvaatteita kummempaa oikeastaan edes hankkia puolta vuotta varten. Mieluummin ostelen sillä rahalla esikolle kaikkea kivaa! :p

Liikkeistä on ollut puhetta... Parin viimeisen päivän aikana on satunnaisia pieniä potkuja tuntunut, erottaa selvästi ilmavaivoista. Esikoiselta alkoi liikkkeet tuntua tasan rv17 ja nyt sitten näköjään vielä aikaisemmin. Sitä painontunnetta on alamahalla ollut jo parisen viikkoa, osa varmaan pienen muljuamista, mutta osa vaikuttaisi kyllä ihan harmittomilta supistuksilta, joita oli viimeksikin raskauden puolivälistä alkaen. Maha kyllä pömpöttää ihan reilusti, ei jää kellekään epäselväksi mistä johtuu! :D

hilunen & kuukkeli 15+2
 
Mie olen tänään tuntenu olevani energinen pitkiin aikoihin. Kävin läpi pyykkivuorta ja katsottiin pois laitettavia vaatteita isommilta pojilta. Iltaa kohti rehkiminen vaan kostautui sillä että nyt nimittäin supistelee ja kivistää mukavasti. |O Pakko ottaa rennommin ja rauhallisemmin jo :/
Vielä kun täs vapaapäivien aikana pitäis siivotakkin..kuinkahan sit supistaa kun tääl rehkin imurin ja luutun kera..
Nyt pittää vissiit asettuu soffalle huilimaan hetkoseksi ja oottaa et alkais nukuttamaan :)
 
Ja vaikka mulla viikkoja 15, niin en oo käyny ku YHDEN KERRAN neuvolassa!! Ei oo aikoja annettu. Tai tänään ois ollu, mut mie peruin sen, ku muutimma uuteen kaupunkiin. Nyt sit tänne pitäs varata neuvola-aika... Mut kylhän ton pikkuvaavin jo halluis nähäkki.... ei oo nimittäin vielä kertaakaan ultrattu...
Napsuh: Eikö ne siellä sun ex-kotokaupungissa tarjonnu niskaturvotus-/alkuraskausultraa? :eek: Äkkiä vaan nyt aikaa varaamaan!

Siruko: Mä oon joskus lukenu niitä Juoppohullun päiväkirjoja; ovat nekin aika railakasta luettavaa. :LOL:

Hengästymisestä: Olen huomannut vasta viime viikkoina, etten jaksa esim. salilla tehdä samaa mitä aiemmin ja kävelykin on hidastunut hengästymisen takia. Juoksemisesta ei varmaan tulisi mitään... Alkuraskaudesta olin väsynyt, mutta jaksoin kuitenkin liikkua (paitsi kovimpien helteiden aikaan ulkona). Olen kuitenkin yrittänyt käydä salilla säännöllisen epäsäännöllisesti, vaikkakaan läheskään kaikkia liikkeitä ei voi enää tehdä. Lähiaikoina olen liikuntatouhuista nauttinut erityisesti retkeilystä vaihtelevassa maastossa ja luonnossa häärimisestä. Civindal: Myös minä odotan oikeata syksyä!

Huomenna lähtee 18.viikko, jiihaa. Se on kohta tytöt puolivälikahvien paikka! :flower: :D

eva & helmieemeli 16+6
 
Pikakäynnillä kuulumisia lukemassa... nykyisin ei oikein ehdi kirjoitella :/

Jepsu mulle sanoi lääkäri rv12+0, että onpas iso kohtu jo, kun on yläreuna sentin verran navan alapuolella. Myöhemmin luin Vau'kirjasta, että niillä viikoilla yläreuna on yleensä 8-10 cm navan alapuolella... ja rv18 tienoilla muistaakseni pari sormenleveyttä navan alapuolella. Mutta ei sen enempää asiaa kommentoinut, eikä myöhemmin ultraajakaan, joten eipä siinä kai mitään sen kummempaa. Nyt kävin neuvolassa rv17+0 ja neuvolan th tunnusteli kohtua ja sanoi että tuntuu oikein hyvin tuossa sentin verran navan alapuolella. Eli ei ole kasvanut välissä lainkaan, mutta on silti keskimääräistä isompi. Kaipa tuo kohdun kasvaminenkin on kovin yksilöllistä, minulla tuli kunnon kasvupyräys heti alkumetreillä. =)

Nyt nukkumaan...

Hissukka rv17+1
 
Huomenta!

En olekaan jaksanut kirjoitella pitkiin aikoihin, mutta olen yrittänyt käydä aina välillä lueskelemassa juttujanne.

Eilen kävin työpaikkalääkärillä valittamassa kun välillä tulee sellainen olo kuin ei saisi kunnolla happea. Ja se ei tule ainoastaan rasituksessa. Tuloksena oli hb 105 ja lääkäri suositteli rautaa.(viisi viikkoa sitten hb 132) Soitin sitten vielä neuvolaan ja kysyin mieläpidettä, niin ei kuulemma suos. rautaa ennen kuin viikkoja on lähemmäs 20. Koska rauta saattaa aiheuttaa pahoinvointia ja vatsavaivoja.(eivät kuitenkaan kielläkään ottamasta) Tuntui vaan niin oudolta etteivät suoraan suositelleet raudan aloittamista vaikka on on ollut hengenahdistusta. HAin nyt kuitenkin apteekista rautapillereitä.

Liikkeistä: niin en ole vielä tuntenut minäkään liikkeitä. Mutta kovin odotan että alkaisi tuntumaan.

Ciba rv15+1
 
en olekkaan taas kirjuutellu mut lueskelen kyllä joka päivä kaikki jutut..

Kaikki kunnossa ja masu kasvaa..siis tosi pallo ei mitään epäselvää mikä siellä pönöttää!! Pahoinvointia ei ole enää eikä edes kuvotusta,kaikki ruoka kelpaa mut ei kauheesti namit ja herkut! Onneks,tuli meinaan pojasta 18kg ja pimusta 20kg et ihan riittävästi! Nyt olen yrittänyt kattoo mitä suuhuni tungen ihan just siks ettei taas tulis painoa noin paljon. Mulle kyl neukkutäti sanoi et joillekkin vaan tulee niitä kiloja vaikka kuinka yrittäis tarkkailla syömisiään.Mut nyt olen kyllä liikkunutkin enemmän kun edellisissä raskauksissa,käyn päivittäin koiran kanssa lenkillä ja 1-2krt viikossa uimassa /vesijuoksemassa. Toisaalta pitäis kai ajatella että tulee mitä on tullakseen ja kyllä ne sit taas lähtee imetyksellä ja kovalla jumpalla ens kesäksi!!(joo-o)
Tietysti ikäkin tekee paljon ,olin 19 kun aloin odottaa poikaa ja lähtöpaino oli 56kg ja nyt jo30v ja lähtöpaino oli 66kg et silleen.

Mut nyt ei enempää omaa napaa,ja ihme läskijuttuja!!

Vointeja kaikille ja massuille tarrasukkia,meillä alkaa olla jo kaikilla piinaviikot takana (12vko)!!

Ihania syysiltoja ja kynttilän valoa kaikille helmimasuille!!

T:Hanni & Helmi 15+0 (jo 16. viikko!!!)

Ai niin, en oo vielä tuntenu liikkeitä,ainakaan selkeitä ja luulis et jo 3.kans osais ne hahmottaa,sais jo alkaa tuntumaan!!!
 
Huomenta =)

Pikaisesti yritän jotain saada kirjoitettuakin, tuo meidän nuorimmainen kun on melkoinen elohiiri ja keksii tietenkin usein sellaista mitä ei tehdä saisi :D

Liikkeistä, mäkin kolmatta odotan mutta en ole tunnistanut myöskään satavarmaksi liikkeitä enkä odotakkaan kuin aikaisintaan parin viikon päästä että ne varmaksi tuntisin. Kyllähän sitä mahassa kaikenlaista elämää on mitä halutessaan voisi pitää pienen liikkeinä mutta tahdon ainakin olla asiasta varma niin sitten iloitsen =)

Kiin oli kysellyt maidon tulosta. Aikaisemmissa raskauksissa mulla on maitoa alkanut tihkua ihan siellä viimeisillä viikoilla mutta nyt oli reilu viikko sitten yöpaitaan tullut jo tahra. Elil toivotaan että maitoa riittäisi ainakin sinne vuoden ikään tälle tulevallekkin pienokaiselle =)

Verenpaineesta, mulla aiemmin pysynyt taisaisen alhaisena läpi raskauden ja nyt ekalla neuvolakäynnillä oli 126/69, toisella kerralla alapaine nousi reippaasti 126/89 johtuen siitä kun ne sykkeet sai mut huolestumaan ja sitten samana päivänä äitipolilla oli enää 105/57.

Sokerirasitukseen on moni muukin menossa ja joku oli jo ollutkin. Meillä käytäntä se etta näillä viikoilla joutuu rasitukseen ne joilla aikaisemmissa raskauksissa esim. ollut sokereissa häikkää eli tavallaan mäkin olisin yhden paastoarvon takia joutunut mutta neukkatädin kanssa sovittiin että kun sokerit oli muuten seurannassa hyvät viimeksi niin mä menen nyt sitten siellä 27 viikon tietämissä taas. Ja mä joudun siihen siksi kun mun isällä on sokeritauti, painon vuoksi mulla ei omasta takaa ole mitään syytä kun bmi 22.

Vajaa viikko seuraavaan neuvolaan joka olisi ensi maanantaina. Tällä välillä kun olen pari kertaa sykkeitä kuunnellut ja laskenut olen saanut tulokseksi 156 eli se on ainakin ihan ok mutta se nähdään sitten neuvolassa mitä ne sykkeet pidemmalla ajalla ovat. Toivottavasti olisivat normaalit.

Masu kasvaa ja mä nautin siitä kun ekassa raskaudessa ei masua paljoa ollut kuin ihan lopussa =)

Selkävaivat muistuttivat itsestään pari päivää sitten kun ei meinannut yöllä päästä sängystä vessaan ja sama meno jatkui vielä aamullakin. Nyt jo on onneksi antanut periksi eli tukivyötä pitäisi kokeilla ottaa jo käyttöön josko siitä olis apua.

Toinen mun raskausajan riesa, suonikohjut on myös ilmestyny joku aika sitten ja tänä aamuna oli pohje mielettömän kipeä. Eli joko pinnallinen laskimotukos tai lakimotulehdus oli varmaan taaskin syynä. Tätä oli viime raskaudessa muutaman kerran mutta kertaakaan ei syvempää tukosta onneksi ollut. Tukisukkien kiskonta siis alkakoon :kieh:

Nyt on mentävä lasten puuhia seurailemaan :wave:

äitsy ja pieni 15+4, piti oikein laskea =)
 
Huomenta :flower:

Eilen illalla tunsin kuinka vauva puuhasteli jotain omiaan =) Olin menossa nukkumaan mutta makasin vielä selällään ja sitten pikkunen muljasi ensimmäisen kerran ja en uskonut sitä aluksi joten annoin vaan olla mutta sitten tuli toinen voimakkaampi muljaus niin sitten herätin mieheni ja sanoin että vauva liikkuu vauva liikkuu... :LOL:

Pitäisi töihinkin jaksaa lähteä mut ei millään jaksais...väsyttää niin vietävästi... |O
 
huomenta kaikille!

Tulipa nukuttua yö huonosti, illalla uni ei tullu ensin millään ja sitte yöllä heräsin taas pitkästä aikaan hirmusiin kipuihin tuolla masun puolella :snotty:

tuossa ku on meillä muutto kuukauden päästä nii tuskin otetaan enää konetta käyttöön, joten vähentyy kirjottelu tänne sitten luultavasti, mutta onneksi on pitkät työpäivät aikaa :whistle:

Eilen tosiaan kuunneltiin sydänäänet neuvolassa, syke oli 140 :heart: hätäännyin eka hirveesti ku ei millään tahtonu löytyä, terkkaki sen vissii huomas ku sano että on nyt vähän hukassa ku on vielä niin pieni.. Mutta löyty ja ihanat oli, olis voinu kuunnella loppu päivän niitä :heart:
 

Yhteistyössä