Helmikuun Hehkeät 2011, kesäkuu

Tervetuloa mukaan kilu: On varmasti ihana tunne, kun pitkän yrittämisetn jälkeen tulos on positiivinen :) Neuvolaan voi soittaa vaikka heti jos haluaa. Samalla voi kysyä asioita, jotka mietityttävät. Paljon tarrasukkia matkaan!
 
Onnea Kilu :flower: Varmasti ihanaa plussata noin pitkän yrittämisen jälkeen. Neuvolaan voit juu soitella vaikka heti. Mä soitin vasta eilen kun meni hetken aikaa tottua ajatukseen että tää vihdoinkin on totta. Nauti olostasi äläkä turhia käy murehtimaan.
Mulla iski plussauksen jälkeen onnen tunne ja sitä seurasi järjetön huoli jokaisesta asiasta. Nyt oon yrittänyt olla murehtimatta ja nauttinut vaan raskaudesta joka on vielä salaisuus meillä.
Niisku ja jörö 7+0
 
Onnea kaikille hyviä ultrauutisia saaneille! :flower:

Meillä on ultra huomenna. Kovasti jännittää, vaikka kaikki merkit viittaisikin siihen että kaikki on hyvin. Meilläkin mies tulee mukaan. Esikoista mennään molemmat katselemaan, mutta en usko että hänellekään ultra on ongelma. Tulee mukaan synnärillekin sitten kun sen aika on (en tod. lähtisi ilman).

Olin viikon reissussa kavereiden kanssa Saksassa. Yllättävän hyvin meni, vaikka viime viikko menikin aika sumussa väsymyksestä. Veikkaan silti, että tämän raskauden aikaan saannosta oli ihan mieletön koti-ikävä.. Itkeä tihrustin yhtenä päivänä miehelle puhelimessakin. :)
 
Tervetuloa uusille!

Meillä nää alku ultrat tehdään ala kautta, ja kyllä mies on ollut esikoisen aikana kaikissa mukana. Mä en koe sitä mitenkään outona, koska kyllähän toi ukko on ton alapään nähnyt aika moneen kertaan :LOL: Samaten synnytyksessä oli myös mukana. Nää nyt enemmän sellaisia tapahtumia, et se kohdussa kasvava lapsi kiinnostaa kumpaakin eniten, ei se miten se tapahtuu tai muuta.

Eipä mulla muuta... Nyt siivous puuhiin :wave:
 
sike: tervetuloa ja onneksi olkoon plussasta :)

tytöt: voimia tulevaan päivään :hug:

kilu: ihanaa, sinäkin pääsit tänne :) toivottavasti pitkä odotuksesi palkittaisiin nyt ja kaikki menisi hyvin! Mä varasin neuvolan heti kun pystyin, sieltä antavat sitten ajan. Voi olla ruuhkaa kun on kesäaika ja henkilökunta lomilla, joten senkin takia kannattanee soittaa ajoissa.

Tuli tässä neuvolasta ja ultrista mieleen, että tehdäänkö ultra aina ekalla neuvolakäynnillä, vai pitääkö se varata etukäteen? Tai jos ei tehdä ultraa, niin kuunnellaanko syke?
 
Muakin kiinnostaisi tietää onko sellainen käytäntö yleinen éttä ensimmäisellä neuvolakäynnillä ultrataan? Vai pitääkö se varata itse? oletteko yksityisellä käyneet (itse kävin ensimmäisessä raskaudessa) vai pääseekö kunnalliseen jos varaa ajan?

Mulla on neuvola 9.7 silloin viikkoja tasan 8, eli ois ihan hyvä aika katsoa mitä siellä näkyy. :heart: Ultran haluaisin miehen takia varsinkin! että pääsisi katsomaan vaavia ja näkisi sydämen lyövän. :) Se kun on raukka jotenkin yhä uutisesta hämillään. :D (vaikka nyt jo silti positiivisempi kuin aijemmin)

Nämä hormooninäpyt vie multa järjen! :snotty: Eilen töissä oli oksentaa koska haistoi niin hirveän hien asiakkaasta :x ja kun se aukaisi suunsa niin voi luoja sitä lemua!!! :LOL:
 
Kiitos onnitteluista =)

Happynow: Pitäisi kai "uskaltaa" soittaa neuvolaan. Ärsyttää ku asuu tosi pienellä paikkakunnalla niin heti lähtee juorut liikkeelle, jos käy neuvolassa.... Mut eipä auta, haluan kuitenkin tietää, että kaikki on hyvin :)

Kaikille ultraa odottaville voimia ja kärsivällisyyttä. Onhan tää piinaavaa....
 
Tervetuloa porukkaan kaikille uusille :wave:

Meillä ensimmäisessä neuvolassa ei ultrata eikä kuunnella sydänääniä. Tästä johtuen kävin yksityisellä alkuraskauden ultrassa 7+0. Se eka neuvolakäynti on vähän sellaista tietojen läpikäyntiä ja juttelua. Ihan kiva ekaa odottaessa, mutta nyt vähän sellainen pakkopulla :whistle: Toisaalta hyvä tietää hemoglobiini ja verenpaine. Vähän jännittää muuten tuo verenpaine. Ekassa raskaudessa se oli liian korkea ja lopulta tästä johtuen synnytys käynnistettiin.
 
Tervetuloa uusille munkin puolesta!

Meillä ei myöskään ekassa neuvolassa ultrata, sydänäänien kuuntelusta en tiedä. Tietääkö joku muu, vai onko vähän paikkakuntakohtasta? Ensimmäinen kunnan tarjoama uä on ainakin täällä rv12-13 ja taitaa olla aika yleinen aika mitä muiden juttuja oon kuunnellu. Tästä syystä mäkin kävin eilen alkuraskauden ultrassa ja kyllä helpotti omaa oloa kummasti.

Oireita ei oikeestaan oo muuta ilmaantunu vielä tänään, mutta tissit on ehkä kipeemmät kun aiemmin. Ja pissalle piti herätä yöllä...:)
 
Jos mäkin varovaisesti uskaltautuisin joukkoon? Plussasin (ekan kerran :LOL: ) lauantai-iltana. Laskettuaika olisi laskureiden mukaan 24.2. :)

Ennestään meillä on nyt 10kk täyttävä poika. Ihanaa kun hänestä (toivottavasti) tulee isoveli.
Jotenkin epäuskoinen olo koko raskauden suhteen, että näinkö helposti se kävikään. Ja hulluna pelkään että jotain menee vikaan. Pitäis osata ottaa rennosti.

Noihin kysymyksiin, niin täällä ainakin on se ensimmäinen ultra vk 12. Eka neuvolakäynti (n.8vkolla) on tosiaankin vaan juttelua, sun muuta.

Neuvolaan en ole itse vielä soitellut. Kyllä tässä ehtii.

Raskausoireita ei ole juuri ollenkaan! Pientä väsymystä vaan, joka tosin saattaa johtua esikoisen yöheräilyistä. No, kyllä kai niitäkin ehtii vielä tulemaan.

Huomasin että todella moni on käynyt/menossa alkuraskauden ultraan. Itse en taida mennä, vaikka mieli tekisi...En käynyt esikoisestakaan.

Ja hienoa että moni on saanut iloisia uutisia ultrasta! :) Ei mulla muuta tällä kertaa. Kirjoittelen myöhemmin, jos ehdin. Poika aika meneväistä sorttia, joten ei paljoa voi laskea häntä silmistä. :LOL:
 
Tervetuloa uusille munkin puolesta ja mahtavaa ku meitä on jo paljon =)

Ja ihanaa et on paljon tullu nyt hyviä uutisia ja kuulumisia, vielä kun malttas ite oottaa vajaan kaks viikkoo eka neuvolaan ja ultraan. Niin täällä tosiaan ultrataan heti eka neuvolakäynnillä ja tarkistetaan et kaikki ok ja sen tekee neuvolatäti. Viikkoja mulla sillon 9+6, jännittää näkyskö siinä jo jos oiski kaks tuolla masussa, nimittäin nii kauhee kumpu tuo alamaha et huh. Todennäköisempää silti varmaan et pullahtaa jo aikases vaihees näkyviin ku kummiski jo kolmas suht vähälle aikaa.

Oma olo vaihtelee, välillä on pirteempi olo, sit taas mennään kauheella väsyllä ja pahoinvoinnilla ja tää hiostavuus tekee hullus:$ Ja ihan pahinta on taas ajoissa alkaneet liitoskivut, mulla muutenki lonkat välillä juilii ilkeesti ja nyt sit varsinkin, tosiaan on nii tuskasta välillä ku ei voi oikein kävellä eikä olla mitenkään päin ja kokemuksesta tiedän ettei se ainakaan helpota mitä pitemmälle päästään, mut jospa tuo ei ihan sänkypotilaas veis. Pahinta ku ei lasten kans voi touhuta nii kunnolla ja liikkua. Onnes ei viel kuiteskaan ihan jokahetkistä oo. Mut ei passaa valittaa, mielialatkin heittelee kans niin laidasta laitaan et välillä tuntuu ku ois kaks persoonaa.. :LOL:

Mut jos sitä lähtis ulkoileen ja vähä virkistyyn, juhannuksia jo kaikille etukäteen B)

Hipsuli ja murunen 8+0 :heart:
 
Heippa!

Tervetuloa uusille ja onnea hyvistä ultrakuulumisista kaikille tasapuolisesti! :flower:

Eka neuvola: Itse soitan mieluiten vasta ekan ultran jälkeen, jotta tiiän, onko ees syytä mennä koko neuvolaan. Tm:n soitin heti ja sitä oli sit ikävä perua... Mutta nyt on tuo lomakausi lähestymässä, joten päätin sitten soittaa kuitenkin ja varata sen ajan jo etukäteen. Tosin vasta ens viikolle, kun huomenna meen ultraan, yksityiselle. Täällä ei ultrata ekalla neuvolakäynnillä eikä myöskään koitetan kuunnella sydänääniä ennen kuin ne on sit nt-ultrassa ehditty todeta. Eli eka julkisen tarjoama ultra on nt sitten rv 13-14 (joo, täällä ei vieläkään kuulemma pääse sen aikaisemmin). Kuulemma siitä syystä ei ees koiteta kuunnella, ettei turhaa huolestu, jos ei kuulukaan. :)


On niin hieno ilma, etten malta jäädä rustaamaan nyt mitään enempää. :D Hauskaa päivän jatkoa!
 
Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista :heart:

On niin paljon tekstiä etten ehdi keskittyä vastailuun töiden lomassa, mutta tässä myös omat ultraterveiset: Alkio vastasi viikkoja 6+6 (omien ja neuvolan laskujen mukaan 7), pituutta hurjat 9,4mm ja pikkuinen sydän sykki hurjasti :heart: Gyne oli todella ihana ja kannustava, oikein lämmin ihminen, jäi erittäin hyvä mieli käynnistä. Mies ei työkiireiltään valitettavasti ehtinyt mukaan, mutta oli todella iloinen kun sitten hänelle soitin ja kerroin ilouutiset =)
 
Olin ultrassa ja tyyppi oli kyllä oikeassa paikassa ja alkio pussissa, mutta varmaa sykettä ei näkynyt. Alkio oli 3 mm ja lääkärin mukaan viikot ovat 5+4. Lääkäri (ja minä ehkä myös) oli näkevinään jotain pientä värinää, mutta ei sanoi että ei voi olla ihan varma. Uusi aika viikon päästä. En kestä!! Pientä vuotoa on edelleen, jolle kuulema ei voi mitään.
 
Toivottavasti emppu kaikki olisi hyvin :heart:

Tervetuloa taas uusille :)
May teillä tulee ihana ero lapsille saavat toisistaan hyvin seuraa :)

Täällä ei erikoista pakko vaan käydä välillä kurkkimassa kun tekstiä tulee niinpaljon B)
 
Minä poistun joukostanne. Kolmas peräkkäinen keskenmeno taitaa olla tosiasia.

Kävin ultrassa ja kohdusta löytyi piste, joka vastasi rv 5+5. Nyt pitäisi olla rv 8+2. Vaikka kuinka vääntäisi ja kääntäisi, ei noin suuri heitto voi olla mahdollista. Siinä tapauksessa raskaustesti olisi näyttänyt plussaa ennen kuin edes hedelmöittyminen on tapahtunut.

Uusi ultra 10 päivän päästä, mutta varmaankin ihan turhaa. :'(

Ikävät tunnelmat lähteä juhannukseksi töihin. Erittäin ikävä juttu, jos alkaa vuotaa, kun olen tuolla tien päällä (olen linja-autonkuljettaja).

Teille kaikille toivon onnellista odotusta,

Scala
 
Jokusen päivän olen teidän sivustoa lukenut ja uskaltauduin nyt itsekin tänne! =)

Plussatestin tein ekan kerran maanantaina ja tänän viel varmistelin, ja sama tulos tuli! :heart:

LA olisi siinä helmi-maaliskuun vaihteessa, riippuu laskurista. Ensimmäistä siis odotellaan! Varovaisin mielin vähän vielä olen, koska takana kaksi keskenmenoa.

Plussaa osasin jo vähän odottaa, oli niin samanlaiset oireet kuin noissa km:ssakin; tissit ja nännit kipeyty ensimmäisenä. Masussa oli, olevinaan ainaki :LOL: , erilaista juilintaa ku ennen menkkoja. Niin ja sellanen painontunne oli jo oikeestaan ovulaatiosta asti ja pissallaki on saanu jo juosta useemmin, vaik viikkoja on nyt vasta noin 4+1. Ja ajoittain etova oloki on jo löytäny tänne... :p

Iso halaus ikäviä uutisia saaneille... Kuulostaa niin himpskatin tutulta! :hug:

Saisinko minäkin sen salasanan? Ja mitenkäs sinne sivustolle nyt kätevästi pääsikään? =)
 
Tervetuloa uusille, joita onkin tullut iso liuta tässä viime päivinä! =)

Iso halaus kaikille sitä tarvitseville :hug:

Täällä on jatkettu juttua alkuraskauden ultrasta. Kävin edellisessäkin raskaudessa yksityisellä tarkistamassa, että kaikki on ok ja saman tein nyt. Siellähän se pikkuinen oli oikeassa paikassa ja vahva syke näkyi hyvin :heart: Lääkäri, joka ultrasi (kävin samalla viimeksi) on erittäin ammattitaitoinen ja fiksu. Hän jutteli siinä, että mielestään alkuraskauden ultra pitäisi saada vakituiseksi käytännöksi kunnalliselle puolelle. Siinä säästettäisiin lukuisia nuorten naisten henkiä vuosittain. Hänkin on kuulemma nähnyt tosi monta läheltä piti tilannetta kohdunulkoisten vuoksi. Se on syy miksi itsekin haluan "uhrata" 70 euroa yksityisellä. Tottakai se sikiön ja sykkeen näkeminen on ihanaa, mutta oma terveys on se tärkein juttu tässä!

Mies oli mukana ultrassa eikä tosiaan ollut siitä moksiskaan vaikka se tehtiin alakautta. Voittehan hieman pohjustaa tapahtumia niille ensikertalaisille miehille vaikka kertomalla, että olette siinä pöydällä jalat sivuilla ilman housuja ja gyne laittaa sisäänne "dildon" tapaisen härvelin ja siitä nähdään mitä vauvalle kuuluu :LOL: Ehkeivät sitten nolostu itse tilanteessa vaan osaavat keskittyä vauvaan. Tosiaan se synnytys on jo ihan eri juttu sitten, kun siihen liittyy kipuja, eritteitä, erillaisia härveleitä ja saatetaan vähän leikelläkin... Siis miehen näkökulmasta voi olla pelottavakin kokemus, jos ei osaa yhtään odottaa mitä tulevan pitää. Älkää kuitenkaan itse nyt pelästykö tuota kokemusta te keillä ei ole synnytyksiä vielä takana. Se on ihana kokemus eikä ollenkaan niin kivulias kuin mitä kauhujuttuja teille kerrotaan ;)

Siitä tulikin mieleeni, että olen tässä itsekseni ajatellut näitä kokemuksia mitä olette jakaneet. En tiedä miten sanani asettaisin, etten loukkaisi ketään. Olen vain miettinyt itsekseni, että täällä on monta kenellä on todella epätavallisen paljon huonoja kokemuksia ja niitä pahimpia mitä voi kuvitella. Täytyy sanoa, että tunnen paljon lapsiperheitä työnikin kautta enkä ole koskaan ennen kuullut näin paljon "kauhujuttuja" kuin tällä listalla... Sitä vain ajattelin hieman pehmentää ensimmäistään odottaville, ettei se aina ole ihan niin vaikeaa / kauheaa, millaisen kuvan täältä ehkä saa näiden keskustelujen pohjalta. Toki ymmärrän, että ne kokemukset ovat olleet asianomaisille elämää mullistavia ja tulevat varmasti vahvasti mieleen nyt uudestaan raskautuneena. Ymmärrän siis miksi haluatte jakaa näitä kokemuksianne, mutta mietin voisimmeko saada tänne hieman kannustavamman ympäristön ensiodottajia ajatellen? Tämä on siis vain oma mielipiteeni enkä tosiaan tahdo loukata ketään tällä. Anteeksi, jos pahoitin jonkun mielen.

Itselleni tämä on kolmas raskaus ja kaikki kolme ovat sujuneet ilman suurempia ongelmia. Synnytyksetkin on sujuneet helposti ilman kipulääkkeitä ja jopa odotan sitä kolmatta =) Enkä usko, että olen poikkeus vaan ennemminkin "normi" tapaus ;)

 
Jäi tuosta edellisestä pois maininta, että laskettua aikaa korjattiin hieman. Sehän ei ole yllättävää, koska tämä sai alkunsa ensimmäisestä kierrosta ehkäisykapselin poiston jälkeen. Nyt on siis menossa 6+5 eikä 7+2 niinkuin oletettiin kuukautisten perusteella. Tästäkin tuolla lääkärillä oli muuten sanottavaa eli tarkan koon saa kuulemma vain näillä viikoilla. Jo silloin rv 12-13 lasten selän pituus voi vaihdella yksilöllisesti niin paljon, että kone näyttää jopa 5 päivän heittoja vaikka on sama hedelmöityspäivä.

Joka tapauksessa saapi korjata etusivulle, että la on 11.2. On muuten hauska päivä, jos sattuu osumaan kohdalle 11022011 :LOL:
 
EMPULLE tsemppiä! Toivottavasti ensi viikolla näkyisi jo syke!

SCALA: Voi kurjuus, älä kuitenkaan heitä kirvestä kaivoon ennen lopullista tuomiota, meinaan mullahan todettiin että sikiö vastaa vkoja 5+6 eilen ja piti olla 7 vkoa. Mullahan on AINA heittänyt 5 pvvällä alaspäin onnistuneissa raskauksissa tuo mitta, mutta esim. mun 24 pvän kierroilla tiedän ettei ole mahdollista että on myöhemmin tärpännyt, minunkin kohdalla se tarkottaisi tärpin käyneen 26.5., ja 28.5. plussasin jo. ja kun ainakin mulle sanottiin että ennen vkoa 6 ei sykettä voida todeta, niin sit taas jos alkio vastasi 5+6 ja syke näkyi heti?

Toisaalta, mä olen aina saanu tosi pieniä lapsia, ja ravaillu neuvolassa ja polilla sen takia että "vauva on liian pieni" (nyt on 6v esikoistyttö 122cm akanalku :D )

Jotenki ristiriitaisia. Ehkä ainakin toi mun masukki on eksynyt ja haahuillu jossai tai tulee äitiinsä ja on vähän hidas :D
Ehkä sikiötkin kehittyvät kuitenkin yksilöllisesti.
Voi kunpa sinäkin saisit 10 pvän päästä hyviä uutisia, vaikka onhan tuo heitto aika huima :ashamed: Tsemppiä! :hug:


MAY ja SIKE tervetuloa :wave:

Tuli tuosta ikäerosta mieleen et mun tytöillä on ikäeroa vajaa 1,5v ja ovat kyllä kuin paita ja peppu :heart: Meillähän tosin kuopuksella on se huuli-ien-suulakihalkio niin ekat 2v oli TOOOOSI rankkaa (2 leikkausta, 5 korvien putkitukset, 30 korvatulehdusta, 23 antibioottikuuria, erikoissyöttövälineet, valvomista valvomista valvomista valvomista.... ja miehen 2kk:n merilläolotyöputket, oma vuorotyö...) mutta sekuntiakaan en ole katunut tuota pientä ikäeroa :heart:
Jos tämän kolmosen saan kunnialla tänne helmikuussa (tai maaliskuussa ku mä vedän odotukset aina 42 vkoille asti ;) ) niin kuopukseen ikäeroa tulee liki 5,5v, mutta kyl sit tarttee viel tehdä kolmoselle pienellä ikäerolla kaveri :heart: Mutta tosiaan, sitä on aina helppo suunnitella, mutta ah, hippasen vaikeampi toteuttaa, mutta elämä kuljettaa minne kuljettaa, sen näkee sitten. :heart:

HIPSULI: no mä oon miettiny et voiko noi lonkat jumittaa jo nyt, ku mullaki vihloo (mitä lie iän tuomia kolotuksia...) mut on kans niin tulessa välillä.


).(
Mun turvotus katosi.
Siis menee oikee farkut jalkaan :p
Illalla sitten aina palailee.

Pahoinvointia edelleen havaittavissa, ja vuotoa tiputtelee välillä.
Olo muuten suht jees, tissit särkee :D ja on kasvaneet!
Aamulla katsoin niitä ja sanoin tuolle miehellekki et jumalauta, mulla on tissit. Hän totesi että no juu näyttää olevan :kieh: :LOL:

Jahast, nyt nauttii päivästä :wave:

T.Neiti, rv 6?
 
BARBAMAMA: Juu, tosiaan, esikoistaan odottaville voi olla aika shokki että tähän pinoon on näinkin paljon eksynyt huono-onnisia. musta on kuitenki tosi hienoa et monikin on todella positiivisella asenteelle jälleen täällä, niin se luo ainakin mulle sellasta uskoa, että asioilla on tapana järjestyä, tavalla tai toisella.
Mut eikös se niin ollu et 90% raskauksista sujuu täysin normaalisti ilman mitään vaikeuksia :)
Onneksi :)
 
Pakko vielä palata kirjoittamaan, kun luin tuon Barbamama35:n kirjoituksen.

Harmi kaikkien puolesta, jos tämä pino muuttuu sellaiseksi, että pitää miettiä mistä kirjoittaa. Ja vain positiiviset asiat ovat sallittuja. Ilmeisesti tarkoitat kauhujutuilla kirjoituksia mm. kohtukuolemasta.

Hyvä ystävä, ne ovat todellisuutta ja kulkevat aina mukana niillä, jotka ovat sen kokeneet. Kohtukuolema ei tartu, jos sitä pelkää. Jos luet sellaisen jollekin tapahtuneen, niin ei se tarkoita sitä, että sinulle käy niin. Sinulla on kolme hyvin sujunutta raskautta, minulla oli viisi, kunnes tämä "kauhujuttu" tapahtui. Niin tapahtuu lähes 300 muullekin odottajalle joka vuosi.

Uskoisin, että jokainen fiksu odottaja osaa asettaa nämä "kauhukokemukset" tilastollisesti oikeisiin mittasuhteisiin. Suomeen syntyy vuosittain reilut 50 000 elävää lasta, joten todennäköisyys "kauhujutun" kokemiseen on aika pieni. Tähän pinoon meitä nyt sattui ainakin kaksi, joista toinen nyt poistuu takavasemmalle, joten minä en ole täällä enää tämän jälkeen muita peloittelemassa.

Raskausajan voi kulkea ruusunpunaiset lasit silmillä, mutta silloin kannatta välttää internettiä, sillä ikäviin asioihin kyllä voi törmätä. Minä olin onnellisessa asemassa, kun odotin esikoista, toista ja kolmatta lasta, internettiä ja vauvapalstoja ei ollut olemassakaan. Se ei kuitenkaan tarkoittanut sitä, etteikö kohtukuolemia olisi tapahtunut.

Sinä, Barbamama35 vahvistit jälleen sen, että kohtukuolemista puhuminen/kirjoittaminen on tabu.

Scala
 
Tulin vaan pikaisesti toivottamaan kaikille Aurinkoista Juhannusta :)
Hirmuisesti onnea kaikille hyviä uutisia saaneille =)& voimia epävarmuudessa eläville :hug:

Mullekki iski eilen epäusko, onko sitä enää raskaana ollenkaan ku oireita ei enää pahemmin ole. tein sitten kokonaista kax testiä, tavallisen digitaalisen sekä digitaalisen viikkonäytöllä. Kumpiki näytti plussaa & viikkoja 3+ =) Ja nyt taas tuli tuttu kuvotuksen tunne :) mut nyt mies tuli kotia & pitää lähteä kohti kotikontuja Jussin viettoon B)

Wendy79 + Vielä nimetön 6+3
 

Yhteistyössä