***Helmet 2008*** viikko 42

Alkuperäinen kirjoittaja Liinamari:
Kiitos päivystyksen taannoisista vääristä hoito-ohjeista poika sai nyt antibioottikuurin ja ventolinea 3 kertaa paivässä.Jos ei mene ohi mennään keuhkokuvaan ja aletaan tutkimaan myös astmaa.Ei se tähän loppunut |O lääkäri katsoi peppua ja totesi taitaapi olla ruoka-aineallergia,joten otettiin perustesti.Ikävä kyllä tulokset kestää 2 vk :eek: jos ei mitään löydy alkaa äiti ja poika tiukan dieetin eli syödään vain poroa,hirveä,pottua,bataattia,riisiä ja kesäkurpitsaa.Jos ei sekään tehoa tutkitaan laajemmin ja kiristetään dieettiä ja lähete allergiasairaalaan tai jotain.En muista edes kaikkea. Mullahan tota kärsivällisyyttä ei pahemmin ole,kun haluan tietää heti mikä on ja ettei poika kärsis.Niin ja saatiin peppuun Sibicorttia vai mikä se oli.Nyt ymmärrän paljon paremmin teitä muita allergisten lapsien mammoja.
:hug: ja kovasti jaksuja teille! Toivottavasti ei ole ruoka-aineallergiaa eikä astmaa, vaan syy oireisiin olisi jokin "helpompi"! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Hippa:
Mä en kyllä yhtään tykkää tuollaisesta kyllä äidin pitäisi tietää- asenteesta. Ihan niinkuin tämä yhteiskunta ei syyllistäisi äitejä jo muutenkin kaikesta :headwall: Eipä sitä vaan kaikkea pysty tietämään, vaikka olisi kuinka tarkkana. Että turha syyllistys pois meiltä kaikilta :hug:
Peesailen tätä kympillä! Aivan turhaa syyllisyyttä monet äidit jo kantavat ties mistä jonninjoutavistakin asioista saati sitten näistä isommista yhteiskunnallisista kysymyksistä. Äitimyytti sucks! Koskaan ei sitä paitsi kyseenalaisteta isien ratkaisuja tai tietämättömyyttä. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Hippa:
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Siinäpä onkin sitten pohdittavaa, onko ekologisesti järkevämpää suosia ulkomaista luomua vaiko kotimaista tehotaloutta. :/ Eivät ole ihan yksiselitteisiä juttuja nuokaan. :/ Meillä suositaan tällä hetkellä välipalasoseissa avainliputettuja ja muissa valmissoseissa luomuja, ihan vain melkein maun vuoksi molemmat valinnat. ;)
Voi että, just viikonloppuna puhuin samasta asiasta; ostaako ylikansallisien firmojen Suomessa valmistettuja tuotteita lasipurkissa. Vai tetrassa, josta kuitenkin tulee vähemmän jätettä, vaikka molempia voikin kierrättää. Ja sitten tämä palmuöljykysymys, lisäksi luomu vai suomalaisuus. Meillä ainakin noita valmissoseita kun menee paljon, typykkä ei oikein pidä noista mun rakkaudella valmistamista. Mulla menee ne pakkasessa jotenkin kauheen vetisiksikin :/
=) Mä olen nuo tetrat jättänyt pois, kun säilyvät niin vähän aikaa, eikä meillä millään mene koko tetraa vuorokauden aikana. Palmuöljyiset tuotteet skippaan myös mieluusti. Monikansallisia taitavat muuten olla melkein kaikki lastenruokavalmistajat tällä hetkellä. :/ Ostamisen eettisyys ja ekologisuus on kyllä sellainen viidakko, että huh huh. :eek: Nykyään on kyllä todella hankalaa vertailla, mikä on kestävin ja eettisin valinta. Erityisesti kun monien tuotteiden alkuperän ja kaiken siihen liittyvän selvittäminen vaatisi niin paljon aikaa, ettei kellään ole siihen mahdollisuutta. Itse sitä sitten yrittää tehdä joitain pieniä, omasta mielestään kestäviä valintoja. :/ Mutta niinhän sitä sanotaan, että pienistä puroista kasvaa suuri joki. :)

Meillä ei kans tetroja juurikaan käytetä, korkeintaan noita jugurtteja joskus, tertrapuuroja ei oo varmaan yhtään maistettu.
Purkkista ostan "suomikampsua" ja myös semperiä, luomuakin aina sillon tällön, nyt oon laiskana ollu ja ollaan syöty pari viikkoo melkein purkkiruokaa :ashamed: , shame on me :headwall: . Ei siinä hyviä ruokia nuo purkkimömmöt ilman muuta on mutta talouden kannalta olin ajatellu että teen itte ruuat mutta helposti näköjään jää koukkuun noihin purkkeihin :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja nipsuli:
Meillä ei kans tetroja juurikaan käytetä, korkeintaan noita jugurtteja joskus, tertrapuuroja ei oo varmaan yhtään maistettu.
Purkkista ostan "suomikampsua" ja myös semperiä, luomuakin aina sillon tällön, nyt oon laiskana ollu ja ollaan syöty pari viikkoo melkein purkkiruokaa :ashamed: , shame on me :headwall: . Ei siinä hyviä ruokia nuo purkkimömmöt ilman muuta on mutta talouden kannalta olin ajatellu että teen itte ruuat mutta helposti näköjään jää koukkuun noihin purkkeihin :whistle:
No mitäs sitä häpeemään! Tuokin on taas oikeastikin mun mielestä ihan turha syyllistymisen aihe, ruokien itsetekeminen siis. Aina ei tarvitse jaksaa tai huvittaa! Etenkään, jos miestäkään ei jaksa tai huvita. :kieh: :p Olenpas minä feministisellä päällä tänään. :whistle: Öö, ai milloin en ole... :whistle: No juu, meillä H:lle maistuu niin paljon paremmin itsetehdyt ruoat kuin kaupan valmiit, joten pyritään siksikin tekemään pääasiassa itse nuo lounaat ja päivälliset. Ja sit tulee tietysti nuo allergiakysymykset ja sen jälkeen vasta nuo taloudelliset, eettiset ja ekologiset puolet. :)

Meillä on muuten Hattara taas nuhassa ja nyt on sitten yskääkin. :( Tai siis nuhaa on jatkunut enemmän tai vähemmän jo muutaman viikon siten, että välillä on täysin nuhattomia päiviä ja välillä valuu solkenaan. Pelkään nyt sitten minäkin sitä korvatulehduksen mahdollisuutta... :eek: :(

Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Meillä on muuten Hattara taas nuhassa ja nyt on sitten yskääkin. :( Tai siis nuhaa on jatkunut enemmän tai vähemmän jo muutaman viikon siten, että välillä on täysin nuhattomia päiviä ja välillä valuu solkenaan. Pelkään nyt sitten minäkin sitä korvatulehduksen mahdollisuutta... :eek: :(
-- meillä kanssa on menny tolleen että toi nuhan tulee ja menee, yskää ei viel oo ollu *koputtaa puuta*. Hattaraiselle hurjasti flunssan tainnutus tuulta ja korviin tulpat ettei sinne mene :wave:

Hattaralle ja muillekin flunssaisille täältäkin parannus- :hug: .

PP:n vaaville onnittelut myös täältä. :flower:

Ja hurjasti kaikki näyttävät kehittyvän. :flower: :heart: Meilläkin neiti teki tänään varmaan ryömimisenkan (noin ½ metriä ). Oli yhtäkkiä pöydän alla mun varpaissa kiinni, kun kirjottelin koneella mailia.

Mäkin meinasin purnata tossa aiemmassa viestissä sitä, että ei kukaan lekuri oon mulle sanonu, että vanhempien - tai saatikka sitte isien - pitäis huomata tai vaistota jotain. Ja noi molemmat lääkärit, joilta oon kuullu tota "kyllä äidin pitäis" -kommentointia, on ollu miehiä. :headwall: :/ Ei kai ne pahalla oo tarkottanu, mutta silti. :headwall:

Mäkin oon miettiny sitä, että kuinka paljon sitä onkaan arvovalintoja kotiäidin arjessa tehtävänä. Purkkiruokia meillä menee melko vähän, mutta kai niissäkin pitäis pohtia enemmän, että mitä sieltä hyllystä valkkaa.

Höhlää, ettei tuolla Tinttu-sivuilla ole malleja esillä. :/ Joku kiva talvimyssy pitäisi löytää... Huomasittekos muuten, että Lindex pyysi palauttamaan karvaisen Nalle-hatun? :attn: Nepparit ilmeisesti eivät täyttäneet turvamääreitä. Piipi vinkkasi joskus siitä nettilelukaupasta, josta saa soittimia, niin tilasin nyt sitten sieltä H:lle marakassit ja lorupussin. Lorupussin olisi tietysti ahkera värkännyt itsekin, mutta olen jotenkin ihan täynnä askartelupaskartelua. Mistä tulikin mieleen, että pitäisiköhän alkaa miettiä isänpäivälahjojen/ -korttien askartelua... :xmas:

Yhteistyössä