***HELMET 2008*** Toukokuu

Maanantaita kaikille helmiäisille =) !

Viihdytyksestä puheenollen.Minä viihdytän A:ta luultavasti liikaa =) , jos näin nyt voi sanoa..Leikkimatolla on vähän aikaa yksin, mutta sekin on max.5 min.Muuten olen aina vieressä
höpöttelemässä yms.tai hän on sylkyssä.Silloin kun oltiin sairaalassa rs-viruksen takia, niin lastenhoitaja tuli sanomaan, että vauvan on parempi välillä myös höpötellä itsekseen..No, tiesinhän minä sen, mutta A oli vasta 2 kk ja viruksen kourissa... :(

Soseista vielä.Täällä ollaan annettu ruusumarjaa ja luumua lastenlääkärin ohjeella.Masuvaivainen vauva kun on ollut.

Ihania kelejä ollut, taitaa nyt kesä alkaa :flower: !Ja juhlia tulossa, mikäs sen mukavampaa!
Sain jalkahoidonkin tilattua viimein, on ainakin jalat nätiti, jos ei muuta :LOL: !
 
Miehen kanssa taas väleissä, tosin tänään meinas taas alkaa keittämään kun yks meidän ikuisuuskiistelynaiheista nousi pintaan. Eli mihin vaunujen se päällys kuuluu kiinnittää
Meillä viikonloppu meni veneillessä, joten en oo tänne kerenny. Nyt lueskelen teitin vanhoja juttuja ja tässä kohtaa repesin :LOL: :LOL: :LOL:

Ihanaa, kun vauva-arjessa ongelmat pyörii just tolla tasolla. Mä tosin oon luovuttanu ja annan tuon ukon tehdä asiat niin kuin se haluu ja ite teen sitten vuorollani omin päin. Tarkotan tällä siis sitä, että oon ostanu kertisvaippoja, kun ukko haluu niitä käyttää, vaikka mä kestoilen. Jos ukon mielestä ulkona on lippiskeli, niin annan sen pukea esikoiselle lippiksen, vaikka mun mielestä olis pipokeli jne.

Mä oon kanssa harkinnu yökestoilijaks ryhtymistä. Tähän asti oon kestoillu Fuzzeilla vaan päiisin. Ruohonjuurikaupoan nettisivuilla mainittiin jostain kotimaisesra imusta, joka kävis hyvin Fuzzeille ja olis saman muotoinen kuin Fuzzit eli tiimalasi. Suositeltiin nimen omaan yöksi. Piti lähtee aamulla keskustaan ottamaan asiasta tarkemmin selkoa, mutta laiskotti ja jäsähdin sohvalle kattoo Tunteita ja tuoksuja, kun olin saanu esikoisen vietyä tarhaan. Kohta se pitäis lähtee hakee sieltä pois.

Mulla on iltapäivällä hammaslääkäri ja ukko tulee hoitaa noita kahta. Saa nähdä, miten se pärjää :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ieva80:
Kiin: Niin nukkuukos Arttu sitten paljon päiväunia?
Nukkuuhan se miusta ihan normaalisti. Päivällä nukkuu yhet pidemmät päikkärit (1½-2h) ja sit tunnin päikkäreitä loput. Yleensä rytmi menee niin, että tunti hereillä ja sit päikkärit.
Iltaa kohden valveillaolo pitenee, on parikin tuntia hereillä ja sit ottaa lyhyemmät torkut kun päivällä (30-45min). 19.30 alotetaan iltatoimet ja 21 mennessä yleensä jo nukkuu.
Sit onkin arpapeliä miten loppuilta menee :whistle: Joko herää kiekumaan tunnin päästä ja sitä harrastaa pari tuntia tai sitten ottaa vaan unimaidon ja nukahtaa mukisematta tai parhaimpina iltoina nukahtaa sillon 21 ja nukkuu aamuun asti.

*muoks* Niin ja piti vielä sanoa, että meillä on päivätki niin tappavan samanlaisia, että en keksi mikä joinakin päivinä saattais tuon iltakukkumisen aiheuttaa.
Ainut mihin Arttu reagoi levottomuudella on, jos päivän aikana on touhuttu jotain tavallisesta päivästä poikkeavaa: kyläilty, käyty shoppailemassa tms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
Alkuperäinen kirjoittaja ieva80:
Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
Samoin meillä on sormien vierotus käynnissä.. tyttö tykkäis louskuttaa aina nyrkkejä.. (tai tutia) oon sit yrittäny antaa sille muuta tekemistä käsille!
kuolaa ihan hirveesti ku rouskuttaa nuita nyrkkejä!
Meillä myös syödään käsiä koko ajan, ja annetaan syödä. :p Eikös se ole ihan normaali kehitysvaihe, että nyrkit maittaa. Ja kohta kaikki muukin. :whistle:

eipä mullakaan ole tuota nyrkkien syöntiä vastaan isommin mittään, mut kuolaan ihan hirveesti ku nyrkit on aina suussa..saa paidan vaihtaa monta kertaa päivässä, ni olen nyt yrittäny vähän rajottaa, sillon ku tyttö on sylissä
Joo eli nyrkkien syönnistä minäkin: meille neuvolantäti sanoi just että nimenomaan vauvojen PITÄÄ syödä nyrkkejä, siinä harjoittelee käden viemistä suuhun joka on tärkeää itse syömään oppimisen kannalta!! Että älkää vaan vieroittako nyrkistä
 
Hillittömiä tyyppejä työ ootta, ja mieletön määrä tekstiä teistä irtoaa!! *peukku* Ihan eri meininki ku tuolla maaliskuisissa, ja kaikkiaan semmonen iloisempi fiilis täällä! *toinen peukku*

Joo noista meijän neitin päikkäreistä vielä, ni joo, käytännössä se nukkuu koko päivän... aattelinki että mulla pitää tuosta ihan neuvolassa jo kysyäki sitten, että onko se normaalia ku tommosia unia kiskoo... toisaalta hyvin se nukkuu yölläki, että en tiiä.. ja vaikuttaako sitte keskosuus verrattuna täysiaikasiin..? Ku en tiiä. Esikoinenkin nukku kyllä semmosia 4-5 tunnin unia pihalla parhaillaan, että sinänsä samanlainen tapaus tämäki toinen. Ja seki meillä vaikuttaa tuohon, että joskus jos mulla on taaperon kans just joku syönti meneillään ja neiti herkeää pihalla huutamaan, ni käyn vain lykkäämässä tutin kerran pari suuhun, ja neiti jatkaa uniaan, sen sijaan että ottaisin hänet sieltä pois, että ok, herää sitten, tähän muun hälinän ja tohinan keskelle.. :ashamed: Ehkä pitäis joku päivä kokeilla että millaisia pätkiä hän nukkuis jos ihan oman tahtonsa mukaan ottaisin ylös aina kun itkee, enkä tuttia tarjoamalla ehdottelis unien jatkamista.

Viihdyttämistä... miten tuohon vastais.. esikoisen kanssa on puuhailtava "koko ajan" (siis miksei osaa laps leikkiä itekseen... :/ ), ni siinäpä sitä neitinki vieressä on sitte koko ajan, ku tuossa olohuoneessa puuhaillaan. Joskus toki viihdyttää ihan ite itseään leikkikaaren alla, ja eilen kummit toi mobilen ni sen alla tuntui aika tytöllä suorastaan vallattoman hauskasti kuluvan. Kitinä alkoi heti jos musiikki ja liike loppui! =)

Minä en alkuunkaan muista teijän nikkejä vielä :ashamed: , mutta täällä oli kumminki puhetta jostain tissiöljystä. Mikä mikä mikä??? Joku maidoneritys-juttu vai..? Kun mulla tuli siitä heti mieleen omat vyön alle lerpahtavat luppakorvat, että onko sitä olemassa mitään ihmeainetta millä tuota ihoa vois alkaa kiinteyttämään..? Sitä kun on E:n pusseissa pienen C:n täytteet ni se on rumaa katottavaa! :whistle:

No nyt se neiti sitte heräilis joten mäntävä on... :wave:
 
Oho, ei siis ollut tarkoitus kuulostaa mitenkään vihaiselta ton nyrkkiasian suhteen =)

Me lähdetään neuvolaan hakeen A:lle rota vol 2 ja sitten se normi 3 kk rokote mikä nyt lieneekään (...huh, hyvin mä näköjään tiedän mitä mun lapseen ollaan pistämässä...ainakin siinä haemophilus influenza tais olla :p ja 5 muuta mikäli ymmärsin... jee, pitäis kai olla vähän paremmin selvillä... :ashamed: ) noita ei voitu laittaa sillon 3 k neuvolassa toissa viikon perjantaina, kun A:lla oli flunssa. no mut joo, tästä mennään :wave:
 
Nyt sitten pikku-ukkeli kääntyi selältä vatsalleen :D Ensin ähräsi aikansa lattialla, kääntyi kyljelleen ja siitä ähräsi eka pyllynsä ihan kieroon kohti lattiaa ja humps...... sitten kierähti yläkroppa lattiaa vasten ja siinä sitten ihmeissään oli mahallaan ja pääkin pysyi pystyssä.
Nauraa höröttikin vielä kaiken päälle :LOL:
Nyt sitten yrittää samaa kokoajan uudelleen, kun käännetään hänet takasi selälleen.

Kun pidätte vauvaa sylissä, niin kököttääkö teillä muilla kokoajan etukenossa?Meillä ei suostu millään enää nojaamaan vaan kokoajan pitää kököttää ja turvaistuimessakin yrittää samaa.

Mä mietin kans kuinka kauan vauvaa uskaltaa turvaistuimessa istuttaa, kun meilläkin olisi Kuopiosta Tampereelle matka tiedossa ja mietin onko se liian pitkä aika istua turvaistuimessa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Ihanaa, kun vauva-arjessa ongelmat pyörii just tolla tasolla. Mä tosin oon luovuttanu ja annan tuon ukon tehdä asiat niin kuin se haluu ja ite teen sitten vuorollani omin päin. Tarkotan tällä siis sitä, että oon ostanu kertisvaippoja, kun ukko haluu niitä käyttää, vaikka mä kestoilen. Jos ukon mielestä ulkona on lippiskeli, niin annan sen pukea esikoiselle lippiksen, vaikka mun mielestä olis pipokeli jne.
Meillä myös näin :attn:
Ei se oo aina niin justiinsa oltava :whistle: B) :D Säästyy omat hermot ja voimatki, kun ei tartte joka asiasta naputtaa...tosin yks meillä on, mitä en anna miehen tehä, ku äärimmäisessä hädässä...PYYKKIEN RIPUSTUS KUIVUMAAN :attn: :attn: Ne on meinaa NIIN kurtussa ja NIIN vikoperin kaikki että :LOL: Kaappiin saa viikata...ne on sekasin muutenki :kieh: :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja emmie:
Joo eli nyrkkien syönnistä minäkin: meille neuvolantäti sanoi just että nimenomaan vauvojen PITÄÄ syödä nyrkkejä, siinä harjoittelee käden viemistä suuhun joka on tärkeää itse syömään oppimisen kannalta!! Että älkää vaan vieroittako nyrkistä
Juurikin näin!!! :attn: :attn:
 
aurinkoista päivää täältäkin!

unista oli ollut puhetta, meillä neiti nukkuu kans 3-4 unet päivän aikana ja sit yöunet on yleensä 21/22-8/9. joskus nukkuu kymmeneen asti, jos on illalla valvonut yhteentoista. ja yhdesti herää yöllä syömään, yleensä viiden aikoihin. mies käy usein herättämässä mut vähän ennen kasia, että ehdin pumppaamaan ennenkuin vaavi heräilee. ekat päikkärit on jo 1-1,5h päästä heräämisestä ja ovat kestoltaan 2-4h. sen jälkeen päivä jatkuu n.1,5-3h:n hereilläolojaksoilla ja välissä aina 1-2h:n unet. eli loppujen lopuksi aika paljon hän vieläkin nukkuu, mutta hereilläolon aikana touhuillaan sitten aika paljon ja silloin neiti kyllä vaatiikin huomiota, viihdytystä ja syliä.

itse olen havainnut, että päiväunet maistuvat vauvalle paremmin kun on paljon puuhaa ja tekemistä. kotipäivinä hän ei ilmeisesti saa niin paljon virikkeitä, joten sen vuoksi jaksaa sitten olla paremmin valveillakin?!? mutta molempi parempi, tokihan välillä on hyvä levähtääkin ja kyllä vaavistakin huomaa, jos menoja on liikaa.

emmie noista hh extroista olisin kysynyt, että laitatko siihen kuivaliinan väliin? onko A:n iho kestänyt hyvin sitä, että sama vaippa on päällä niin pitkään? saapa nähdä, josko torstaina tarttuis mukaan tuo kyseinen vaippa, kun menen hakemaan muutaman muun vaipattimen sieltä iivisniemestä :)...

Jahvetti ja muut valokuvanäpertelijät, ootteko huomanneet, että ifolorilla saa tilattua sellaisen valokuva-albumin, johon voi itse sommitella kuvat ja sivut oman mielen mukaisiksi? me ollaan päädytty siihen ratkaisuun ja kovakantiset albumit ovat kyllä upeita, varsinkin kun niihin saa tekstit ja värit ja taustat ja kaikki tosiaan sellaisiksi kuin haluaa. jonkin verran aikaa siihen albumin suunnitteluun ja väsäämiseen kuluu, mutta eipä sit tarvi tilailla erillisiä kuvia ja leikkailla ja liimailla niitä :)

meillä olis tänään sit varmaan levähdystä edessä, viikonloppu ja viime viikko oli niin täynnä ohjelmaa, että oon ihan seis. pitkällä lenkillä käydään ja illalla suuntaan salille ja saunomaan, mutta muuten vois vaan lueskella, lepäillä ja palautua. oltiin siis siellä häissä lauantaina, ja hienosti meni näinkin pienen vaavin kanssa. neiti kyllä jaksoi upeasti koko päivän, ja oikein paistatteli saamassaan huomiossa. ruokailun ajan (yli 3h) tyttö nukkua tuhnutti liinassa (olin viritelly sen miehen päälle, ni ei tarvinnut itse korkeissa koroissa kantaa) ja sitten taas seurusteli 1,5h ja kävi taas liinaan unille. vaunutkin meillä oli mukana, mutta tilan kannalta toi liina oli ehdottomasti kätevin ratkaisu, koska vaunuja ei olis millään saanut pöydän luokse. ihanat juhlat kertakaikkiaan, ja kaunis hääpari. kivoja kuviakin tuli näpsittyä melkein 200, kun mies kävi pari viikoa sitten ostamassa uuden digijärkkärin, ja se on ollut nyt sit äärimmäisen ahkerassa käytössä :).

mutta nyt lähden pesemään pyykit, kun kaikki kotihommat jäi vähän toissijaisiksi viikonlopun riennoissa. mukavaa ja aurinkoista päivää kaikille helmille!
 
shiva meillä on mummo 2kpl sellasia "valokuvakirjoja" tilannut, upeita ovat!!! =) Poikien jääkiekkoharrastukseen liittyen toisen ja likasta sitten toisen =)
*muoks*
Ja äidilleni tilasin äitienpäivälahjksi minusta ja pojista (=lapsestaan ja lapsenlapsistaan) sen sellaisen kuvakollaasi-julisteen-mikä lie :D
 
Olipa kivat kutsut eilen! Puolet niistä mitä ite vein löysi uuden omistajan. Itelle löysin farkkutakin ja hameen, ja tytölle uimakellukkeet ja muutama enkun kielinen dvd-levy!

Tänään maistui pe-po sose oikein hyvin, tähän saakka suurin osa tullut ulospäin, nyt meni sisäänkin jo aika paljon! kyllä se siitä lähtee luistamaan...


hereillä poitsu jaksaa olla yleensä pari tuntia ja sit ottaa tirsat, pituus vaihtelee kyllä vartista pariin tuntiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
Kun pidätte vauvaa sylissä, niin kököttääkö teillä muilla kokoajan etukenossa?Meillä ei suostu millään enää nojaamaan vaan kokoajan pitää kököttää ja turvaistuimessakin yrittää samaa.
Meijän likka istuu sylissä ollessa :whistle:
Mitenkään muuten ei oo enää aikoihin suostunu olee... :kieh:
 
muutama tunti ja hirveästi teksiä..
ok..annanpa siis tytön rouskuttaan nyrkkejä :S
mä olen lähössä neitin kanssa Rovaniemelle kaverinkyytillä (tuossa tunnin kahen päästä) ja mitään en ole vielä pakannu :saint: tullaan sit junalla takasi!
Lauantaina: oltiin autoajelulla..siskon 2.5v tyttö sai oivan päähänpiston ( :saint: ) annaki haluaa vettä, sil oli itelä vettä limukkapullossa ja kaato tytön pälle veet..(onneksi ei suoraan suuhun) voitte arvata minkä raivarin neiti sai :kieh: ku kulmät veet suoraa naamalle.
ilmavaivoista: kyl :LOL: :LOL: et äkkiä nuo lapset oppii.. neiti nosti kankkua pierasi ja alko nauraan päälle.. mistä se tiesiki et "ruukataan" nostaa kankkua ja vielä nauraa päälle :LOL:
mut nyt mä alan ihan oikeesti pakkaan :snotty:
 
Kevytmelankolia, meillä on poika jo useamman viikon könöttänyt etukenossa pitipä häntä miten päin vaan, eikä nojaa kuin väsyneenä. Koittaa aina sitterissä ollessaankin pöngertää itteään pystympään, jos on liian makuullaan. Turvakaukalossa sen sijaan "istuu" kiltisti =) Mäkin mietin sitä turvakaukalossa pitoaikaa, kun meidän pitäs lähtee koko poppoo täältä länsirannikolta sinne Kuopion liepeille parikin kertaa tässä tulevan kuukauden aikana. Toinen kerta siis juhannuksen viettoon ja sitä ennen pitäisi käydä vielä rakentelemassa, että mökki (aittarakennus) ois nukkumakelpoinen juhannuksena. Niin, että montakos pysähdystä mahtaa olla tarpeen? Ajateltiin lähteä aamuyöstä, että pojalla ois mahd. paljon uniaikaa siinä matkustaessa.

Valokuvista mä oon saanut pojan ensimmäiset 6 viikkoa teetettyä ja albumiin. Ja pariin kehykseenkin oon kuvat saanut laitettua. Mut siihen sekin on sit jäänyt. Koneelle on kuvia laiteltu, mut nekin on osittain vielä lajittelematta... Joskos sitä sitten jonkin sateisen päivän uhrais sille valokuvatouhulle :whistle:

Minäkin käyn pojan n.2h kestävien päikkäreiden aikana muutaman kerran laittamassa tuttia/heiluttelemassa vaunuja. Jos ottaisin inahteluista heti pois, niin eihän tuo nukkuisi kuin sen yhden unisyklin verran, n.40-50min. kerrallaan. :eek:

Jahvetti, meilläkään ei mies saa ripustaa pyykkejä :LOL: Paitsi omat harkkavermeensä, kun niiden ryppyisyydellä ei oo mulle mitään merkitystä :D Ja minä kun en silitä kuin ainoastaan pojan vaatteet ja sellaiset, jotka on oikeesti ryppyisiä. Yritän itse olla aina niin tarkka pyykkien ripustuksessa, että ne ovat sileitä kuivuttuaan :) Niin, ja minä ne laitan kaappeihin, koska mies ruttaisi ne jo matkalla vaatehuoneeseen ;)

Oli muuten ihan hirmusen paljon pölyä, kun en kahteen päivään jaksanut imuroida :x Oikeen tolloja oli sohvien ja sänkyjen alla :eek: Eikä meillä oo edes mitään elukoita. Mutta eikös se niin oo, että kun lapsi pienestä asti altistuu sopivassa määrin pölylle/lialle ym., niin ei niitä allergioita sitten pitäis tulla niin herkästi? ;) :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Wode:
Silloin kun oltiin sairaalassa rs-viruksen takia, niin lastenhoitaja tuli sanomaan, että vauvan on parempi välillä myös höpötellä itsekseen..No, tiesinhän minä sen, mutta A oli vasta 2 kk ja viruksen kourissa... :(
No johan on kumma, ellei saa omalle lapselleen hoitsun mielestä höpötellä :eek:
Varmaan meilläkin sitten touhutaan liikaa pojan kanssa.

Meilläkin terkka sanoi, että nyrkkien syönti on tärkeä taito tässä vaiheessa.

Onnea Kevytmel kääntymisen johdosta :flower: täälläkin kovasti yritetään ja yritetään ja yritetään.....

Etukenossa pitää olla juu. Koko ajan ihan kuin pyrkimässä johonkin.

Me tilattiin Ifolorilta ristiäisten kiitoskortit. Tosi kivoja korttimalleja, hinta vain 0,50e kortti+kuori :attn:

Onkos muuten monetkin valmistujaiset edessä viikonloppuna? Meillä yhdet vain, miehen työparin pojan yo-juhlat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kristelle:
eikös se niin oo, että kun lapsi pienestä asti altistuu sopivassa määrin pölylle/lialle ym., niin ei niitä allergioita sitten pitäis tulla niin herkästi? ;) :LOL:
Tätä mie koitan käyttää verukkeena aina ku laiskottaa |O :LOL: :LOL:
Meillä on ihan KAMALAT villakoirat sohvan alla, jos jää yksiki päivä välistä ettei imuroi!!! Mistä sitä riittääki |O Kyllä laminaattilattia vaan on ihana |O
 

Yhteistyössä