***HELMET 2008*** Toukokuu

Alkuperäinen kirjoittaja ieva80:
Mä pelkään noita mahdollisia masuvaivoja. Kiin ja muut soseita antaneet: Onko teillä tullut mitään ikäviä oireiluja soseista? :attn:
Meillä on nyt annettu muistaakseni perunaa, peruna-maissia, bataattia, mustikkaa, luumua, tuoretta banaania ja persikkaa. Mistään ei ole tullut mitään oierita. Hyvin tuntuu tytölle maistuvan. Annoskoot ovat olleet aluksi n. 1-1,5 tl ja suurentuneet pikkuhiljaa n. 2 rkl:n kokoisiksi. Lisäksi meillä menee Nania ja pumpattua maitoa n. litra vuorokaudessa.

Mustikkasoseesta meidän neiti tykkäsi tosi paljon. Sen piti kyllä syödä sitä nakuna kun se on niin kova tyttö tunkemaan nyrkkiä suuhun. Tuli silti ihan hirvee sotku :heart:

niin, soseista vielä, Kiin tuossa jo aiemmin mainitsi kovasta vatsasta... oli vähän jumitusta tuossa jokin aika sitten, mutta mun mielestä se meni noin viikossa ohi. En sitten tiedä oliko soseiden aloitus syynä vai oliko ihan luonnollista vaihtelua.

Babygirl ihana olet kun jaksat luovuttaa maitoa ja vielä kuskaillakin sitä itse sairaalaan. :hug: :heart: annat kyllä tosi arvokasta apua! Tulee ihan tippa silmään kun ajattelee miten meidänkin pikkuinen rääpäle ekana päivänä tarvitsi lisämaitoa sairaalassa kun sokerit oli niin alhaalla toisella. Korviketta sille sitten annettiin kun luovutettua äidinmaitoa ei ollut saatavilla. Muistan sen irvistelyn vieläkin kun toinen lipoi mukista korviketta :snotty:

Mä sit valvoin puoli yötä. Selkää särki enemmän ku laki salli.. Kokeilin nukkua olkkarin lattiallakin, lopulta tungin ohuen kirjan sänkyyn lakanan alle ja otin 1g särkylääkettä.
Mies on vielä pitkälle iltaan asti työhommissa, joten sormet taas ristissä että tytöllä ois helppo päivä..
Eilen olivat isänsä kanssa yli tunnin kärrylenkillä ja tyttö nukkui KOLMATTA tuntia :eek:. Miksi se ei nuku kun mä käyn tunnin kärrylenkeillä?? Just ennen kärrylenkkiä tosin söi velliaterian (velliä 50ml, omneota 80ml), tiiä sit oliko sillä vaikutusta asiaan..?
Ja iltahuuto (joka on myöhäistynyt klo 20-2030) kesti vaan noin viis minsaa =).

Meinasin tosiaan eilen antaa maistiaisiksi perunaa murusen mutta mies oli sitä mieltä että hätäilen sosieden aloituksessa. Joten oottelen sit (ehkä..) sen pari viikkoa kunnes tyty on 4kk. Ehkäpä se on ihan fiksuakin, mä en yhtään tiiä miten noi soseet aloitellaan. Siis että kerranko päivässä/1tl aluksi/kuinka nopeesti lisätään määrää jne.

Häh! :eek: tyttö torkahti! se piti sellaista valitusvirttä eikä ruokajämä kelvannut. Lykkäsin varmaan viidennen kerran tutin ja sit se rauhottuikin. Noh, torkkuu kumminkin vaan lyhyen pätkän..

Päikkäreistä pitikin sanomani, että meillä aamupäivä menee enemmän tai vähemmän torkkuessa lyhyitä pätkiä. Aamuun herätään 7-8 ja viimeistään 9-10 aikoihin torkkuu noin puoli tuntia. Hereillä on päiväsaikaan 1,5-2h ja sit ottaa niitä torkkuja jotka kestää yleensä 10-45min.
Viihdyttämisestä mähän keksin koko päivän jotain tekemistä tolle |O. Itekseen ei taida olla ku torkkuessaan :|. Leikkikaarikin on tylsä, ei enää huido vaan tuijottaa vaan. Meillä tekemistä ja ihmeteltävää on kaikki tiskikoneen tyhjennys/täyttö, pyykkien kuivumaan laittaminen/poiskorjaaminen jne. Lorutellaan päivittäin, samoin sitä vauvatusta tehään ja käydään me avoimessakin pari kertaa viikossa. Yleensä kuuden aikaan illalla ku mies tulee, mä oon jo kyllästynyt viihdytysvastaavan hommiin..

Mä pelkään noita mahdollisia masuvaivoja. Kiin ja muut soseita antaneet: Onko teillä tullut mitään ikäviä oireiluja soseista? :attn:
Eipä oo tullut mitään x4 =) :wave:
Ja meillä on aina alotettu hedelmäsoseilla...paitsi tietty nuo vellit pepo ja maissi..

Huh, yö meni ihan hyvin/normaalisti, vaikka illalla niin kovasti pelkäsin. Aamulla jäpikkä oli taas normaali aurinkoinen itsensä. Outoa. Mulla tosin on pää jättikipeä siitä eilisestä itkemisestä, ei auta Panadol 1000:kaan :headwall:

Poika ei viihdy itsekseen kuin pieniä hetkiä. Jumppamaton kanssa saattaa puuhastella (mielentilasta riippuen) kymmenisen minuuttia, jos minä olen siinä vieressä. Sylissähän tuo mieluiten olisi maailman menoa seuraamassa..
Ollaan ajateltu, että ei kai vauvaa voi liiaksi pitää lähellä/hyvänä. Varmasti tulee pian sekin aika, kun äidin/isin syli ei enää kelpaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Täällä herättiin seiskalta niinku aina :/ Onneks alkaa tän viikon jälkeen LOMA :p :p
Siis pojilla alkaa koulusta loma, niin se tarkottaa lomaa myös mulle, kun ei tartte kellon mukaa herää ;)
Ai niin tosiaan, ne on sitten kevätjuhlat tulossa =)
Meillä ei onneks oo koululla tänä vuonna juhlaa,kun koulun sali on rempassa :p Oppilaille vaan todistustenjako seurakuntasalissa :D *yhet kissanristiäiset väliin taas* :p

Odottelen tässä, että neiti suvaitsisi herätä. menee nykyään heräämään kellä 5.30-6.00 ja sitten melskaa n. 7.30-8.00 saakka. Nyt tyyppi vetelee sikeitä jo toista tuntia!

Viihdystystä meillä saa vähän vaihtelevasti. Aika paljon pidän sylissä tai sitten leikitään ja lauletaan lattialla. Kantoliinassa se viihtyy kotona aika vähän aikaa, ehkä vartin korkeintaan, mutta ulkoillessa liina on pop! Sidoin eilen tytön buddha-asentoon naama menosuuntaan ja oli sillä hauskaa, siitä näkee niin hyvin maisemia...

no nyt heräsi...

Heipsan!

Minä olen jo paranemaan päin ja mieskin saapui eilen mökinrakennusreissultaan =) Poika nukkui nämä yöt siis hyvin, kun oltiin kahdestaan, mutta viime yönä sainkin sitten koko ajan rampata laittamassa tuttia ja silittelemässä. Täytyis vissiin ajaa tuo mies pois useammin, niin me saatas pojan kanssa nukkua :LOL: Ei vaiskaan, en tiiä mikä sillä oli, sellaista kitinää, ähinää ja huitomista taas koko yö. Ja uuteen aamuun oli pakko sitten taas nousta 6:30, kun ei enää mitkään keinot tepsineet ja poika jutteli jo iloisena :kieh:

Viihdytystä meilläkin poika saa vaihtelevasti, tarpeensa mukaan. Viihtyy kyllä itsekseenkin lattialla lelujaan heilutellen, kunhan minä olen näköetäisyydellä ja puhelen vähän väliä jotain. Aika usein kuitenkin itsekin puuhailen siinä lattialla jotain, että poju viihtyisi. Nykyään esim. viikkailen pyykkejä kaappiin siinä lattiatasossa. Keittiöpuuhia poika jaksaa seurata melko kauan. Vatkain ja tehosekoitin ovat kova sana :D

Mulla on tuo kantoliinan käyttö ollu melko vähäistä. Täytyis opetella noita nassu menosuuntaan sidontoja, niin vois lähteä käpöttelemän ulos. Meillä liina on ollu käytössä oikeastaan vain kun imuroin tms. ja tosinaan pojan nukutukseen, silloin kun ei meinannut päikkäreitä nukkua laisinkaan.

Meillä poika valvoo yleensä 2-3h kerralaan. Aamupäivällä ottaa pitkät päikkärit eli noin 2h ja sitten päivällä vielä 2-3 pikkunokoset 15-30min. Tuntuu kyllä, että nukkuis moniin muihin nähden tosi vähän. Ippu tais kirjotella, että nukkui 10-14 ja sit viel lisäksikin jotain??? :eek: :eek: Käytännössä katsoen siis koko päivän? :whistle: Niin ne vaan pikkuiset on erilaisia tuon unentarpeenkin suhteen. Pääasia kai on, että nukkuvat sen verran, että jaksavat olla iloisia ja pirteitä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Pikku-katti mikä liina sulla on?? Tai missä olis ton naama menosuuntaan sidonnan ohje?? :wave:
Mulla on Me&Mama-liina, www.meandmama.fi, kannattaa käydä tsekkaamassa olisko tuolla ohjeita, en kyllä ole varma onko siellä ohjetta tai kuvia.

Tässä ohje vihkosesta:

- sido ensin liina ympärillesi kuten kehto-sidonnassa tai keinuristisidonnassa (eli "smokkivyöksi" ja henkselit ristiin eteen ja taa)

- ota lapsi syliisi selkä vatsaasi vasten ja laske lapsi liinaan ristiin takapuoli edellä jalat edessä ristissä . Ensin toiselle puolelle ja sitten toiselle puolelle. Levitä kangasta hyvin lapsen alle ja ympärille. ( tämä siis laitetaan "henkseleiden" sisään)

-nosta lopuksi "smokkivyö" tukemaan lasta

Viihdytystä kaipaa meidänkin neiti. Tykkää pääasiassa katella muiden nassuja, mutta vielä myös lelukaari kiinnostaa sekä mobile ennen unia.

Valvomisestakin on ollut puhetta. Meillä myös valvotaan 2-3h kerrallaan. Päivällä vetäistään ne 4-5h päikkärit sekä aamulla ja illalla pienet tirsat 15min-1h. Elikäs aika paljon nukkuu typy ja kyllä sitä hymyä sitten riittäkin.
Tänään ja eilen herännyt n klo 5:30 syömään eikä malttanut nukkua sen jälkeen. Taitaa toki olaa osa syynä nenän tukkoisuus. Valvoskeli ittekseen n 1h ja taas unta palloon. Heräsin aamulla ihme kurnutukseen, no tyttelihän se tuijotti minua ja porisi kovasti. Olipa mukava herätä =)

Pitäs varmaan vähän siivota, kun ois tilaisuus vaan kun ei millään jaksa..

Likka nukahtiki nyt sisälle, hyvä niin ku tunnin päästä pitää poikia lähtä hakeen rannasta...ovat koulun kevätretkellä tuurimoottoreilla :D
Tilailin kasan kuvia taas ifolorilta...oon joka penskalle koonnu omaan albumiin ekan vuoden ajalta kuvia...pikkasen vaan hiipunu tää systeemi :whistle: Ekalla ja tokalla meni viel iha ok, mut kolmosen kohalla jo alko olla aika ontuvaa tää toiminta...nyt meinasin ryhdistäytyy :kieh: Meinasin,e t jos hommais kaikille uudet samanlaiset kansiot ja järkkäis kaikki uudestaa...muutenki ihan älytön homma, ku tuolla on KAIKKI kuvat laittamatta kansioihin siitä asti, kun alettii rakentaa...eli kohta 5vuoden ajalta |O |O |O |O Saa tulla auttaa :wave: :LOL: :p Ehkäpä mie ne annan olla tuol laatikossaan sikin sokin..eihän niit kukaan osaa aikajärjestyksee laittaa |O
Ja jos nyt jatkais...ainaki jos nyt likalle sais kanssa sen 1v kansion :/ Pitäs likalle vauvakirjakin ostaa, kun ei saanu ristiäislahjaksi...mein kakkonen sai 3kpl aikoinaan :headwall: :LOL: :whistle: Vähänkö mie oon myöhässä kaikessa :LOL: :LOL: Onneks mul on kaikki tiedot tallennettu kovalevylle tonne korvien väliin :whistle: :LOL: :LOL:

Sen verta kurkkasin poikain vanhoja kuvia, et 4kk ollaan otettu tuo hyppykiikku käyttöön eikä siitä mitään ongelmia aiheutunu...että eiköhän myö nytkin tuo kohta viritellä roikkumaan =)

Joo, ja kolmosen vauvakuvat loppuu n. 8kk ikään :ashamed: :whistle: Et en sis oo ainakaan sinne kansioon laittanu... |O

huomentapäivää :wave:

meillevauva: En sinuna kyllä kiirehtisi noiden soseiden kanssa, kun on kerta muutenkin itkua ja massuvaivaa pikkuisella. En kyllä ole pitänyt ittekään mitään kiirettä lisäruokien kanssa, kun ei ole ollut mitään tarvetta. NAN1 on riittänyt hyvin: yöllä nukkuu hyvin, eikä päivälläkään ole koko ajan nälkä. Perjantaina tulee sitten täyteen se maaginen 4kk, jolloin annetaan pikkuinen makupala pottua. :p :D

Pitäis juu koota tuommoista valokuva-albumia. Meillä on tulostettuna (tos tulostimessa on valokuvatulostustoiminto ja tulee ihan hyviä kuvia) aika paljon kuvia, mutta pitäis saada ne kansioon. Koneella on varmaan tuhat kuvaa, ja kaikki muut paitsi toukokuun kuvat on muistitikulla kaiken varalta, joten niistä olis kyllä ihan hyvä valkata. :p Meillä on semmonen oranssikantinen vauvakirja ja oon täytelly sitä aika säännöllisesti. Mä en kyllä todellakaan välttämättä muistais, että minä päivänä mitäkin tapahtui, jos en heti laittais ylös.

Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
Samoin meillä on sormien vierotus käynnissä.. tyttö tykkäis louskuttaa aina nyrkkejä.. (tai tutia) oon sit yrittäny antaa sille muuta tekemistä käsille!
kuolaa ihan hirveesti ku rouskuttaa nuita nyrkkejä!

onko muita, joilla vauva tarvii vielä paljon unta! meillä harvemmin on pidempään kuin tunnin hereillä.. ja jos on pitempään tarvii "viihdyttäjää" ja kitisee..

tykätäänkö teillä olla autossa? meillä nukahetaan jo yleensä siinä vaiheessa, kun haalari on saatu päälle ja tyttö on kaukalossa!
Meillä myös syödään käsiä koko ajan, ja annetaan syödä. :p Eikös se ole ihan normaali kehitysvaihe, että nyrkit maittaa. Ja kohta kaikki muukin. :whistle:

Meillä valvotaan päiväsaikaan n. 1,5-3h kerrallaan ja sit taas nukuskellaan. Ja meillä myös viihdytään auton huristelussa. :) Matkat Savoonkin meni loistavasti, kun tyttö nukkui tai toljotteli rauhallisena ulos tai kirjaa koko matkan. :) Tulikin mieleen, että kuinkas pitkän ajan tuommoisessa kaukalossa saa pitää kerrallaan? Meillä oli matkaa tuonne Savoon n. viisi tuntia sisältäen yhden reilun puolen tunnin ja yhden kymmenen minuutin pysähdyksen, jolloin tyttö oli sylkyssä. Eli onkohan tuommoinen 2h kaukalossa liian pitkä aika putkeen? :/

eipä mullakaan ole tuota nyrkkien syöntiä vastaan isommin mittään, mut kuolaan ihan hirveesti ku nyrkit on aina suussa..saa paidan vaihtaa monta kertaa päivässä, ni olen nyt yrittäny vähän rajottaa, sillon ku tyttö on sylissä

kuulkaas nolo kysymys pilsuista... mä otin viimeks pilsun maanantaina niin pitääkö mun ottaa tänään vai huomenna eka pilsu kun se 7 päivää pitää olla taukoa? :ashamed: :ashamed: :attn:

helmien osaaminen meillä M kovasti juttelee, nauraa, kattelee televisiota (suosikki jojon sirkus :) ), yrittää kääntyillä mutta ei vielä repsukka pääse liikkeelle...kädet ja jalat touhuaa kovasti jutellessa ja muutenkin "vilkas" ja todella kärsimätön lapsukainen, kaiken pitää tapahtua heti. massuvaivatkin vähentyneet aika lailla ja nyt vaan väsykiukkua ja nälkää huudetaan :)

valokuvia täälläkin laittamatta :) hääkuvatkin vielä levällään :ashamed: tuntuu ettei saa mitään aikaseks. ehkä sitten kun on muutto saatu alta.

Meillä on huomenna 3kk neuvola ja rokotus. :x jännittää.

Tänään maisteltiin perunaporkkana sosetta ja maistui hyvin 1tl. poika on alkanu syömään niin usein ja aina menee se 140ml. Tänään on syöty jo n.700ml.

ieva olit laittanu siitä makuupussista et minä vuosina sellainen oli ollu. meitsi on -82 vuonna syntyny ja mulla on kans sellainen. tosin se on mun kotona käytössä kun ollaan siellä.

Meillä on aika kulunu tontilla hommissa. mä oon maalaillu ja toiset tehny puuhommia...

nyt lähdetään.

aurinkoista päivänjatkoa kaikille!

jepsu

Yhteistyössä