***HELMET 2008*** Toukokuu

Alkuperäinen kirjoittaja nipsuli:
Kaupasta ostin neidille unitutteja (kun tahtoo tuo iho olla ärtyny tutin alta) ja siis kun niitä siinä pyörittelin niin mietiskelinkin että mikäköhän ero on noilla Ainun tuteilla, siis niitä turva/ensi tutteja sillä rinkulalla, kun silikoninen sopii 0kk eteenpäin ja luonnonkumiset vasta 4 kk eteenpäin ja aivan samalta mun silmään näyttää, eri matskuu vaan. Meillä kun neiti ei syö oikeen muita kun noita luonnonkumeksia. Ja sitä paitsi luonnonkumisia on paljon kivemman värisinä :whistle: . Mut anyway, ostin niitä mamin unitutteja ovat kyllä alkaen 4 kk kans, mut jos uskaltas ottaa parin viikon varaslähön :eek: ??!
Ootkos huomannu rohviilin ainu-tutin? :heart: Meillä alettiin käyttää noita 4kk eteenpäin pari viikkoa sitten, eli oisko tyttö ollu sillon 3kk ja 1vkon. Mä en ainakaan huomannu muuta eroa, kun että ovat isompia kooltaan ja tosiaan luonnonkumista nämä vanhemmille vauvoille tarkoitetut. Sitä kait suositellaankin, että isommille vauvoille käytettäis luonnonkumia, kun se on kestävämpää kuin silikoni. Vaikka toisin vois luulla. :/ Meidän tyttö hylkii noita MAMeja ja kaikkia muita lituskaisia tuttejaAventeja jne. Ja hylkiihän tuo kyllä noita sikahintaisia (n. 10e/kpl) Elodie Detailseja, joita mies on sille kantanu. :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
Samoin meillä on sormien vierotus käynnissä.. tyttö tykkäis louskuttaa aina nyrkkejä.. (tai tutia) oon sit yrittäny antaa sille muuta tekemistä käsille!
kuolaa ihan hirveesti ku rouskuttaa nuita nyrkkejä!

onko muita, joilla vauva tarvii vielä paljon unta! meillä harvemmin on pidempään kuin tunnin hereillä.. ja jos on pitempään tarvii "viihdyttäjää" ja kitisee..

tykätäänkö teillä olla autossa? meillä nukahetaan jo yleensä siinä vaiheessa, kun haalari on saatu päälle ja tyttö on kaukalossa!
Meillä myös syödään käsiä koko ajan, ja annetaan syödä. :p Eikös se ole ihan normaali kehitysvaihe, että nyrkit maittaa. Ja kohta kaikki muukin. :whistle:

Meillä valvotaan päiväsaikaan n. 1,5-3h kerrallaan ja sit taas nukuskellaan. Ja meillä myös viihdytään auton huristelussa. :) Matkat Savoonkin meni loistavasti, kun tyttö nukkui tai toljotteli rauhallisena ulos tai kirjaa koko matkan. :) Tulikin mieleen, että kuinkas pitkän ajan tuommoisessa kaukalossa saa pitää kerrallaan? Meillä oli matkaa tuonne Savoon n. viisi tuntia sisältäen yhden reilun puolen tunnin ja yhden kymmenen minuutin pysähdyksen, jolloin tyttö oli sylkyssä. Eli onkohan tuommoinen 2h kaukalossa liian pitkä aika putkeen? :/

 
Alkuperäinen kirjoittaja emmie:
yökestoilu!! me ollaan heti alusta asti kestoiltu myös yöllä, ja meidän systeemillä ei tarvi vaihtaa vaippaa yöllä, pitää helposti tuon 12 h!!!
Eli meil on 3 kpl Hemp Hour Extraa (aik paksuja hamppusisävaippoja, meil on tarralliset 2 luonnonvalkosta ja 1 suklaanruskea, usein vaippa ei ees tunnu kovin märältä aamulla, vähän kostealta vaan eli on kyllä ihan superimuinen :) ) ja 1 kuori yökäytössä Tots Wrap värinä söpö aqua stars :p, niin sopii yölle :) laitain linkit molemmista:

Hemp hour extrat: http://www.babyidea.fi/kestovaipoista/hhextra.html
Tots Wrap aqua stars: http://www.perhepuoti.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/05022008-34103/Products/55/SubProducts/55-0001

Noilla siis ollaan menty alusta asti ja tuo määrä riittää yövaippoja aivan hyvin. Ja tullaan menemään noilla samoilla vielä pitkään, koska HH extrat on S/M yhdistelmäkokoa, ja Tots-kuori muistaakseni 4-9 kg, eli ei tuu hirveen kalliikskaan (ostin vaan kuoren uutena, muut kirpparilta) Ja tuo kuori ei ikinä oo pettäny :) ...vähän ehkä vois olla tönkkö päiväkäyttöön.

Näin siis meillä, ja suosittelen! =)
Ihanko totta teillä siis ei ole yöllä kuin YKSI tuommoinen sisävaippa ja kuori? Ei mitään lisäimua? =) Pittääpä tilata (tai käydä Käpylän Kenguruusta) tuommoinen vaippasetti kokeeksi. :)
*muoks* Meillä on ImseVimsen kuoria ja näyttäis, että ne ajais varmaan saman asian kuin tuo Tots. :/
 
Pessi :hug: Täällä on kans ollut itkuinen ilta, mutta meillä mitä todennäköisimmin itketään sitä, että kakuli ei taaskaan löydä tietään ulos. Viimeks tyttö on hoitanut isot asiat tiistaina, joten sopis kyllä jo kakan tulla. Pierut on kyllä jo aika karmaisevan hirvittävän hajuisia :x :x , joten ehkä se sieltä tulee ....

Ippu: Tervetuloa! Meillä onkin sitten samana päivänä syntyneet vauvelit :D

Lähden aamulla ajelemaan Helsinkiin. Mulla kun tuo pakastin on täynnä ä-maitoa, enkä millään ikinä koskaan milloinkaan pysty sitä kaikkea tytölle syöttämään, joten selvitin et ottaako jotkut sairaalat vastaan myös pakastettua maitoa ja Naistenklinikka ottaa, joten ilomielin sen heille vien. Täällä kotona se lopulta menisi vain viemäristä alas. Pakastimessa on ehkä litran verran myös sellaista maitoa, jonka olen lypsänyt ku Tillli on ollut alle 3 vkoa vanha. Tuo maito on sairaalan luokituksen mukaan proteiinimaitoa ja se menee niille kaikkein pienimmille keskosille, joiden maitoannokset ovat kerralla vain muutaman millin suuruisia. Hyvillä mielin siis huomenna suuntaan Hesaan ja maidot sitä tarvitseville pienille vien. Olkoon tämä sitten minun pieni eleeni ojentaa auttava käsi.
Samalla pitää tietty suunnata myös vähän shoppailemaan :D Jospa tällä kertaa vaikka löytäiskin itselle jotain. No ehkä niitä vauvojen- ja lastenvaatteitakin on käytävä "ihan pikkuisen" vaan hipelöimässä.... :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja ieva80:
Alkuperäinen kirjoittaja emmie:
yökestoilu!! me ollaan heti alusta asti kestoiltu myös yöllä, ja meidän systeemillä ei tarvi vaihtaa vaippaa yöllä, pitää helposti tuon 12 h!!!
Eli meil on 3 kpl Hemp Hour Extraa (aik paksuja hamppusisävaippoja, meil on tarralliset 2 luonnonvalkosta ja 1 suklaanruskea, usein vaippa ei ees tunnu kovin märältä aamulla, vähän kostealta vaan eli on kyllä ihan superimuinen :) ) ja 1 kuori yökäytössä Tots Wrap värinä söpö aqua stars :p, niin sopii yölle :) laitain linkit molemmista:

Hemp hour extrat: http://www.babyidea.fi/kestovaipoista/hhextra.html
Tots Wrap aqua stars: http://www.perhepuoti.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/05022008-34103/Products/55/SubProducts/55-0001

Noilla siis ollaan menty alusta asti ja tuo määrä riittää yövaippoja aivan hyvin. Ja tullaan menemään noilla samoilla vielä pitkään, koska HH extrat on S/M yhdistelmäkokoa, ja Tots-kuori muistaakseni 4-9 kg, eli ei tuu hirveen kalliikskaan (ostin vaan kuoren uutena, muut kirpparilta) Ja tuo kuori ei ikinä oo pettäny :) ...vähän ehkä vois olla tönkkö päiväkäyttöön.

Näin siis meillä, ja suosittelen! =)
Ihanko totta teillä siis ei ole yöllä kuin YKSI tuommoinen sisävaippa ja kuori? Ei mitään lisäimua? =) Pittääpä tilata (tai käydä Käpylän Kenguruusta) tuommoinen vaippasetti kokeeksi. :)
*muoks* Meillä on ImseVimsen kuoria ja näyttäis, että ne ajais varmaan saman asian kuin tuo Tots. :/

Meilläkin on myös Imsen kuoria, ja toi Tots on kyllä jotenki paksumpi (?) materiaali tuntuu eriltä. Mut joo , tosiaan, EI lisäimua, vaan tuo vaippa (siinä on itessään kiinni sellanen taiteltava lipares (bambua vissiin) kylläkin, sen saa irti jos haluaa)

Niin ja Ieva, olikos siinä paketissa joku villakuori? olitko sen lanoliinittanu?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ieva80:
Onkos cruella vielä rapuloimassa? ;)
onko ruellalla rapula ? :LOL: ...sori, eihän se hauskaa ole...

oon missannu vissiin aika paljon ku en oo pitkiin aikoihin päässy kunnolla lueskelemaan, selaillu oon nopeesti välillä...

rapulasta vielä: mulla varmaan sit ens sunnuntaina, koska on pikkusiskon polttarit lauantaina ja tarkoitus olis lähteä sit pitemmän kaavan kautta... mitä? minne? baariiin? mikä se on? :LOL: ...neverheard...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi79:
Zuku:
onko muita, joilla vauva tarvii vielä paljon unta! meillä harvemmin on pidempään kuin tunnin hereillä.. ja jos on pitempään tarvii "viihdyttäjää" ja kitisee..
Päivisin on hereillä max 2h kerrallaan, yleensä ennemmin 1,5h on päikkäreiden väli, sit alkaa kova väsykiukuttelu, johon ei viihdytyskään enää auta. Sit nukahtaakin parissa minuutissa vaunuihin.

Meillä ihan sama juttu, 1,5-2 tuntia jaksetaan valvoa, joskus vaan tuntikin, ja sitten tulee raivari-itku. Ei suostu silloin edes syömään vaikka olisi nälkä, syöttö pitää hoitaa puolen tunnin sisään siitä kun poika on herännyt edellisiltä uniltaan, jos haluaa että poika syö päikkäreittensä välissä. Yleensä kolmet päikkärit päivässä, välillä neljät.

Ippu tervetuloa tänne =) :heart: Mun on pitänyt sulle kirjoittaa yv:tä vaikka kuinka monta kertaa, mutta ei tahdo ikinä tässä koneella ehtiä kovin pitkään istumaan yhteen syssyyn. Mutta vaihdetaan kuulumisia vaikka täällä pinossa siis, täällä mä enimmäkseen palstailen, laatuseurassa. B) Mähän kävin teidän pinossa sua moikkaamassa kun muistelin että meillä on molemmat lapset aika saman ikäisiä. =)

Perunasoseesta vinkki: :attn: kun niitä uusia perunoita ei suositella vauvoille, niin mä ajattelin tehdä perunasoseet alkuun siitä Oolannin pakasteperunasoseesta, siinä on siis pelkkää perunaa eikä mitään muuta, lisää vaan vettä. Saa tehtyä sopivia määriä kerrallaan kun ottaa pussista vaan vähän, tai sitten tekee koko pussin kerralla ja pakastaa jääpalarasiassa. Tulee silkoista sosetta :D Sillä aloittelin esikoisenkin aikana, kun pelkkä perunasose ei tahdo pakastamista niin hyvin kärsiä.

Nyt on pakko mennä nukkumaan, väsyttää niin armottomasti...
 
emmie: Mun mielestä se oli ihan villavaippa, sisävaippa siis. Ainakin käytin sitä yhen kerran ihan sisävaippana kuivaliinan kanssa. En tykänny, kun ärsytti jotenkin P:n ihoa. Katoppas sieltä BabyIdean sivuilta, se on muistaakseni sieltä tilattu. Ja jos se onkin päällyvaippa, niin pitää varmaan lanoliinittaa vielä. :/

Btw, emmie, mul oli eilen rapurallaa kylässä. B) :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja ieva80:
emmie: Mun mielestä se oli ihan villavaippa, sisävaippa siis. Ainakin käytin sitä yhen kerran ihan sisävaippana kuivaliinan kanssa. En tykänny, kun ärsytti jotenkin P:n ihoa. Katoppas sieltä BabyIdean sivuilta, se on muistaakseni sieltä tilattu. Ja jos se onkin päällyvaippa, niin pitää varmaan lanoliinittaa vielä. :/

Btw, emmie, mul oli eilen rapurallaa kylässä. B) :p
jaa emmää tiä ku en kattonu ite niitä niin tarkkaan, en siis tiedä miltä se näytti, mut se mun kaveri kelle ne meni, ajatteli kai sitä kuoreksi...en kyl nyt oo ihan varma
 
Alkuperäinen kirjoittaja emmie:
Alkuperäinen kirjoittaja ieva80:
emmie: Mun mielestä se oli ihan villavaippa, sisävaippa siis. Ainakin käytin sitä yhen kerran ihan sisävaippana kuivaliinan kanssa. En tykänny, kun ärsytti jotenkin P:n ihoa. Katoppas sieltä BabyIdean sivuilta, se on muistaakseni sieltä tilattu. Ja jos se onkin päällyvaippa, niin pitää varmaan lanoliinittaa vielä. :/

Btw, emmie, mul oli eilen rapurallaa kylässä. B) :p
jaa emmää tiä ku en kattonu ite niitä niin tarkkaan, en siis tiedä miltä se näytti, mut se mun kaveri kelle ne meni, ajatteli kai sitä kuoreksi...en kyl nyt oo ihan varma
Kuule, taitaa se olla sittenkin päällyvaippa. :ashamed: Ei tuolla sivuilla kyllä sitä samaa enää ole myynnissä, mutta vastaavia kylläkin. Lanoliinitin sen kyllä, mutta se on tosiaan pesty koneessa sen jälkeen, joten kantsii lanoliinittaa se uudelleen. Ihmettelinkin vähän, että miten joku voi käyttää sitä sisävaippana, kun oli mun mielestä kovin karkean oloinen. :/ :headwall: Tilasin sen joskus odotusaikana innoissani kun oli hyvännäköinen. :whistle: Kerran tosiaan käytin sitä, olisko ollu peräti puol tuntia päällä tytöllä, kun ei tuntunu hyvältä. Mutta eipä ihmekään, jos siellä olis kerta kuulunu olla erillinen sisävaippa. :headwall: |O |O No, onneks oli kankainen kuivaliina sentään. B)

 
Miten paljon te viihdytätte vauvojalle?
Arttu viihtyy itekseen tosi hyvin leikkimatolla pitkiäkin aikoja ja mie touhuun kaikkee omia juttuja. Illalla sit enemmän seurustellaan ja sylitellään. Syödessä ja vaipanvaihdolla kans hupsutellaan ja suukotellaan. Kysyn, kun miusta tuntuu, et meiän perhetyöntekijä vihjailee, ettei Artun kanssa seurustella tarpeeksi :ashamed: Sen mukaan Arttu valvoo illalla niin myöhään sen takia, ettei sen kanssa seurustella päivällä :'( Eikö tohon muka vaikuta sekin, että meillä noustaan ylös aamulla vasta 9-11!? :eek: (Arttu yleensä herää 9, otetaan aamuvelli sänkyyn ja köllötetään vielä vieretysten. Joskus nukutaan aamupäivän päikkäritkin samaan syssyyn) Nytkin Arttu on kiekunu itekseen tuolla sängyssä pari tuntia :whistle: Välillä on saanu (muka)unimaitoa, mut ei vaan ukkelia nukuta.
 
Kiin mun on tohon tosi vaikee vastata, koska meill'ä on "koko ajan" joku viihdyttämässä vauvaa :whistle: Ongelmana lähinnä se, et sen tarvis välillä olla kyllä rauhassaki :LOL: :LOL:
Kaksin ku ollaan kotona, ni viihtyy kyllä itekseenki lattialla nykyste pitkiäki aikoja, mut mie en vaan "raaski" antaa sen kauaa olla :ashamed: :ashamed: :ashamed:
Tulkoon sylivauva!!! Tästä miun viimesestä :attn: :heart: :kieh:
 
Meillä "viihdytetään" naperoa melkein koko ajan. Ts. tyttö on itsekseen leikkimatolla ehkä kerran, maks kaks päivässä, eikä sillonkaan kovin kauaa itsekseen, sanoisinko 5-10 minuuttia. Ja silloinkin jompikumpi touhuilee siinä lähellä (*muoks* 50m2 kämppä, niin ei voi kovin kaukana ollakaan...), että vauva näkee/ kuulee meidät koko ajan. Yleensä joko minä tai mies tai molemmat makoillaan siinä vieressä "leikkimässä". Muuten on itsekseen, kun nukkuu päikkäreitä. Tai no alkuillan päikyt nukutaan yleensä vierekkäin ja iltapäikyt torkkuu sylissä. Kahdet aiemmat päikkärit nukkuu vaunuissa ulkoillessa/partsilla. Silloin jos syödään tytön ollessa hereillä, tyttö nakottaa sitterissä ruokapöydän vieressä. Meillä P herää yleensä siinä klo 8 ja meilläkin joskus jatketaan unia tuonne klo 10-10.30 saakka. =) Tälläinen on siis yleensä ns. kotipäivä, jos ei käydä muualla kuin ulkoilemassa tai lähikaupassa. =)

Mutta eikös vauvoilla kuitenkin ole aikasta lailla erilainen unentarve? :/ Mites Arttu nukkuu päivällä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ieva80:
Ootkos huomannu rohviilin ainu-tutin? :heart: Meillä alettiin käyttää noita 4kk eteenpäin pari viikkoa sitten, eli oisko tyttö ollu sillon 3kk ja 1vkon. Mä en ainakaan huomannu muuta eroa, kun että ovat isompia kooltaan ja tosiaan luonnonkumista nämä vanhemmille vauvoille tarkoitetut. Sitä kait suositellaankin, että isommille vauvoille käytettäis luonnonkumia, kun se on kestävämpää kuin silikoni. Vaikka toisin vois luulla. :/ Meidän tyttö hylkii noita MAMeja ja kaikkia muita lituskaisia tuttejaAventeja jne. Ja hylkiihän tuo kyllä noita sikahintaisia (n. 10e/kpl) Elodie Detailseja, joita mies on sille kantanu. :p
--Jep, huomasin ja sit kun rupesin noita värejä kaupassa katteleen niin silikoniset oli ihan huonon värisiä |O

Emmie: oon niiiin kade :headwall: |O |O , ei vaan hiukka kade mutta kuitenkin onnellinen sun puolestas :hug:

Meillä valveilla ollaan vaihtelevasti, oisko samoja kun Ievalla eli 1,5-3, usein lähempänä kolmea..

Kiin; kyllä meilläkin neiti E on välillä yksinäänkin lattialla, vaipan vaihdon yhteydessä meillä on omat höpsötykset, välilläs seurustellaan muuten vaan, mutta koitan neitiä lattialla pitää aina kun mahdollista, välillä yksin ja välillä ittekkin lattialla puuhailen. Uskon että se aikaa tulee kun neitiä ei paljoo yksin jätetä, joten vielä otan noita omia hetkiä ja anna neidin puuhastella omia.
Kyllä varmasti menevät yks yhteen nuo nukkumis-heräämis ajat. Meillä ennen kun mentiin nukkumaan klo 23-24 niin herättiin 10-11 ja nyt kun nukkumaan mennään 20-22 niin herätään klo 8-9.

 

Yhteistyössä