***HELMET 2008*** Toukokuu

Meillä viihyy vaihtelevasti itekseen, joskus ei yhtään ja joskus vähän aikaa (mut ei tietysti koskaan sillon jos ite pitäis pystyy jotain tekemään...). Pikkuhiljaa tuntuu viihtyvän pidempiä aikoja.

valokuvat on ikuisuus projekti... Yleensä käy niin että tilaan vuoden kuvat kerralla... Nyt taas kasa tuolla odottaa kansioon laittoa kun kansio on täys ja en oo muistanu uutta ostaa :ashamed:

Tyttö meillä sillon rupes pönkäämään eteenpäin ja istumaan tosi aikasin, tämä ei vielä sitä yritä. Nojaa tyytyväisenä äitiin :D

Mä kyllä lähden ilman miestäki mielellään mut mun on vaikea sopia mihkään menosta jos mies on yhtään kotona sillon kun pitäis mennä. Mut sit kun se on sovittu niin ei oo mitään ongelmaa lähteä ilman :whistle:

Mä ostin sen ergon just ja on kyllä mulle sopivampi kun noi liinat (rengas ja trikoo mulla on) joita en oo oppinu käyttää. Ergon kun laitto päälle niin heti suju nopeesti ja helposti. Suosittelen!! Mies vaan sano et sit kans käytät sitä kun hän ois saanu sillä hinnalla ostettua painepesurin... Ja kyllä hänkin sitä kokeili ja sano et on kyllä hyvä! Aikasemmin jo kysyinkin mut mitä se tarkottaa kun ikäraja on 3-5kk ja jalat menee sammakkoasentoon niin sitten voi ruveta käyttämään?? Kun ainakin meijän poika hyvin menee siihen reppuun (pieniä aikoja kokeiltu), luontevasti. Eli mitä ne tarkottaa tolla??
 
Alkuperäinen kirjoittaja shiva:
emmie noista hh extroista olisin kysynyt, että laitatko siihen kuivaliinan väliin? onko A:n iho kestänyt hyvin sitä, että sama vaippa on päällä niin pitkään? saapa nähdä, josko torstaina tarttuis mukaan tuo kyseinen vaippa, kun menen hakemaan muutaman muun vaipattimen sieltä iivisniemestä :)...
Ei laiteta kuivaliinaakaan. Pelkkä vaippa ja se Totsin kuori. Tuon HH extran sisäpinta on bambua joka on hyvä matsku vauvan iholle, antibakteerinen ja kaikkee ;) ja bambu toimii jotensakin kuivaliinana itestään... kuten aiemmin mainitsin, vaippa tuntuu aamulla vaan ehkä kostealta, ei mitenkään märältä. Ja hyvin siis kestää (A:n iho ainakin) tuota vaippaa siis, vaikka vaihtoväli on pitkä.
 
Oltiin laulutuokiossa avoimessa. Tuntuu että oon pitänyt tytyä hereillä koko päivän :eek: mut eipä toi kiukuttelekaan. Ollu yllättävän hyväntuulinen :attn:. Ja kakannut 7 kertaa tänään! ei meillä lasketa mutta silti on ennenkuulumatonta..
Mistäs täällä on keskusteltu..
Meillä istutaan kans etukenossa sylissä, sitterissäkin punkee itteään istuvampaan asentoon yms.

Villakoirista ja pölystä yleensä. On muuten ihan totta että lääkärit kehottaa pieneen "epäpuhtauteen", että ei kantsi olla liian puhdasta. Mulle aikoinaan ihotautilääkäri kehotti hankkimaan koiran mahd.nopeesti kun mulla todettiin koira-allergia sen jälkeen kun edellinen koira oli ollut kuolleena vuoden verran. Ja lisäksi vielä vihjaisi että parempi ettei siivoakaan ihan joka päivä.. :whistle:. Meillä siis ne kaksi koiraa ja imuroidaan pari kertaa kuussa. Villakoirapölyt ilmestyy meillä tosi nopeesti. Katon tietty etten ihan paskaselle lattialle lasta laita mutta eipä sitä paskaakaan lattialla ole..

Joo.. en sit muistakaan mitä muuta mun piti kommentoida. :ashamed:

 
still alive B) olipahan kyllä karmaseva päivä eilen :x ei ihan hetkeen tarvi mihinkään lähtee, hyi hitto |O sängystä pääsin vasta puol kahelta ylös, sitä ennen mies toi P:n rinnalle, en uskaltanu ees lasta nostaa... istuallaanki meinas pyörtyy joten vaaterissa olin. uh.... ilta vietettiin sit grillaten ja saunoen ja nyhjäten ;) olin hyvällä tuulella ku olo helpotti ja jakso taas elää :p koneelle en malttanu eikä tänäänkään oo oikeen kerinny. kotihommia rästissä yllättäen :whistle:

viihdyttämisestä, ei kerkee hirveesti viihdyttää ku isompi vatii oman osansa ja P kyllä ilmottaa ku vaatii sen seuran B) seurustellaan kyllä aika paljon vaipanvaihdon ja syötön yhteydessä. sitterissä tuo kattelee kun me syödään, muuten on tossa jumppamatolla sen minkä on.

nyrkkejä kalutaan täälläki, oon antanu syödä, ainoo mitä vahin ettei peukku mee suuhun pelkästään. muutamaan otteeseen nyt joutunu sen sieltä ottamaan pois.

pyykin ripustamisesta meillä mies saa kyllä ripustaa pyykit, osaa sen homman kyllä samoin kun vetää lakanatki =) mut pyykkien pesun hoidan minä ku ukko tunkee aina sen koneen ihan liian täyteen :kieh:

meillä kanssa P haluis mieluummin istua kun maata mut vielä yritän pitää enempi nojaamassa.

Vinja: luulen et se sammakkoasento tarkottaa sitä kun lonkat on jo irtonaiset ni sit saa laittaa. sama homma oli tossa kantoliinassa siinä yhessä sidonnassa. aika aikasessa vaiheessahan ne jo taipuu. väkisinhän niitä ei saa taittaa. lääkärihän sitä neuvolassa kokeilee.

jahvetti: kiitos lauantaisesta viestistä :flower: en kerinny siinä vaiheessa vastaamaan ja sit unohdin, yllätys B) oon yrittäny vähä säästellä noita viestejä ku se tonni tuli täyteen jo kahessa vkossa :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Alkuperäinen kirjoittaja ieva80:
Kiin: Niin nukkuukos Arttu sitten paljon päiväunia?
Nukkuuhan se miusta ihan normaalisti. Päivällä nukkuu yhet pidemmät päikkärit (1½-2h) ja sit tunnin päikkäreitä loput. Yleensä rytmi menee niin, että tunti hereillä ja sit päikkärit.
Iltaa kohden valveillaolo pitenee, on parikin tuntia hereillä ja sit ottaa lyhyemmät torkut kun päivällä (30-45min). 19.30 alotetaan iltatoimet ja 21 mennessä yleensä jo nukkuu.
Sit onkin arpapeliä miten loppuilta menee :whistle: Joko herää kiekumaan tunnin päästä ja sitä harrastaa pari tuntia tai sitten ottaa vaan unimaidon ja nukahtaa mukisematta tai parhaimpina iltoina nukahtaa sillon 21 ja nukkuu aamuun asti.

*muoks* Niin ja piti vielä sanoa, että meillä on päivätki niin tappavan samanlaisia, että en keksi mikä joinakin päivinä saattais tuon iltakukkumisen aiheuttaa.
Ainut mihin Arttu reagoi levottomuudella on, jos päivän aikana on touhuttu jotain tavallisesta päivästä poikkeavaa: kyläilty, käyty shoppailemassa tms.
Mun mielestä Arttu nukkuu tosi hyvin päikkäreitä. Ja jos kerta useimmiten "heräätte" vasta 10-11, niin eihän sitä miten sitten yöunille voi nukahtaa kunnolla ennen klo 22-23. Mun mielestä siis. Tai sit olis jo melkoinen unimatti. :whistle: Onko sillä sitten niin väliä, vaikka käykin nukkumaan myöhemmin? :/ Siis jollei vallan aamuyöhön kuku. ;) Joku neuvoi mua, kun näitä uniasioita pähkin, että vauva nukkuu yksilöllisesti 14-17 tuntia/vrk, joten oisko teillä sitten "liikaa" päiväunia? :/
 
ette te usko minkä tempun tuo esikoinen mulle tänään teki, oli kyllä jo itku kurkussa ja sydän syrjällään pelkäsin että mitä sattunu. meillä ku tuo esikoinen saa olla yksikseen tossa ulkona ja isompia ongelmia ei oo ollu, muutamia kertoja karkaillu tohon ihan viereen leikkikentälle, mut se on just tossa naapurikerrostalojen takan että sinne ei näe eikä kuule ja tästä lähistöltä poika aina löytyny ja on kyllä rangaistuksen siitä aina kärsiny, nyt sitte ollu radiopuhelimet käytössä, joista tänään tietenki patterit loppu. eli siis tänään kävi näin, kattelin ikkunasta ja poikaa ei näkyny missään, lähin kiertämään meidän ja tuon ihan vieressä olevan pihan, ei löydy, käyn montulla,ei sielläkään, käyn kattelemassa naapuri rivareiden pihoja, ei sielläkään, syke alko pikkuhiljaa nousta siinä, käyn pojan kavereiden ovilla ettei ole vaan karannut kyläilemään naapuriin EI SIELLÄKÄÄN :eek: sitte sain jo itkua ruveta nieleskelemään ja syke oli varmaan jo lähemmäs tuhat, kalle oli mulla koko ajan rintarepussa matkassa ja sitten vesisade koveni niin tultiin sitte kotiin, olin ihan kauhuissani että joku hullu on sen kaapannu tai on jääny auton alle tai jotain, niin sitte esikoinen ilmaantu meidän pihalle ja karjasin ikkunasta että nyt vauhdilla kotiin ja tivasin itku kurkussa että missä hitossa sinä olit että minä etin sinua äsken 40 minuuttia tuolla ulkona ja naapureista etkä ollu missään!!! poika oli kuulema löytäny uuden kaverin ja menny sinne kylään, eikä ollu JAKSANU tulla kysymään minulta lupaa |O :kieh: |O :kieh: |O ette ikinä arvaa kenen poika sai ihan kiitettävästi kotiarestia.. :kieh:
en enää ikinä halua kokea tuommosta..

voi itku,kalle heräsi niin empä muuta nyt sitte kerkeäkkään höpöttää :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
Kun pidätte vauvaa sylissä, niin kököttääkö teillä muilla kokoajan etukenossa?Meillä ei suostu millään enää nojaamaan vaan kokoajan pitää kököttää ja turvaistuimessakin yrittää samaa.

Mä mietin kans kuinka kauan vauvaa uskaltaa turvaistuimessa istuttaa, kun meilläkin olisi Kuopiosta Tampereelle matka tiedossa ja mietin onko se liian pitkä aika istua turvaistuimessa?
Kenottaa meilläkin vauveli pystyssä ihan koko ajan. =) Minä kyselinkin jo tuolla aiemmin tuota kaukalossa istumisasiaa, niin eikö tosiaan kukaan tiedä?! :attn:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Olipa kivat kutsut eilen! Puolet niistä mitä ite vein löysi uuden omistajan. Itelle löysin farkkutakin ja hameen, ja tytölle uimakellukkeet ja muutama enkun kielinen dvd-levy!
Mun pitikin jo aiemmin kysyä noista kutsuista. Kerro vähän lissää tosta ideasta! Kuka järkkää, miten toimii jne. =)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Mie oon oppinu ton yhen sidonnan kyl hyvin, tosi helppo ja nopee tehä, menee jo ilman peiliäki :kieh:
Mut likka vaan ei enää viihdy selkämenosuuntaan....pitäs kai opetella uus sidonta **miks mul näistä sidonnoista tulee aina jotaan muuta mielee :headwall: :headwall: :headwall: **
Kuin pitkään tollasta (me&mama) trikooliinaa voi käyttää enneks pitäs vaihtaa tukevampaan?? :wave:
Se buddha-asento, jonka ohjeet laitoin tänään aiemmin, on sidottu sillä ihan yhdellä ja samalla sidonnalla kuin selkä menosuuntaan ollessa. Eli sido liina ihan normaalisti, mutta laita lapsi peppu edellä ja jalat ristissä liinaan naama menosuuntaan. Eli ei tartte uutta sidontaa opetella, käännät vaan mukulan toistepäin ja katsot, että pylly on alhaalla ja jalat ristissä edessä. Tosi helppoa =)

Mullekin tulee tosta sidonnasta vaikka mitä muuta mieleen...nimimerkillä "virnuilee kukkakauppojen ikkunoille" :D

 
Alkuperäinen kirjoittaja shiva:
itse olen havainnut, että päiväunet maistuvat vauvalle paremmin kun on paljon puuhaa ja tekemistä. kotipäivinä hän ei ilmeisesti saa niin paljon virikkeitä, joten sen vuoksi jaksaa sitten olla paremmin valveillakin?!? mutta molempi parempi, tokihan välillä on hyvä levähtääkin ja kyllä vaavistakin huomaa, jos menoja on liikaa.

emmie noista hh extroista olisin kysynyt, että laitatko siihen kuivaliinan väliin? onko A:n iho kestänyt hyvin sitä, että sama vaippa on päällä niin pitkään? saapa nähdä, josko torstaina tarttuis mukaan tuo kyseinen vaippa, kun menen hakemaan muutaman muun vaipattimen sieltä iivisniemestä :)...
Meillä ei oo vaikutusta päiväunien määrään onko tekemistä vai ei tai ollaanko jossain menossa vai ei. Yhtä lyhyitä päikkäreitä nukkuu aina, 3-4:t 30min-1h päikyt/vrk. Pari kertaa oon ollu ihan ihmeissäni, kun on nukkunu melkein kaks tuntia putkeen. :p

Koklasin sitten eilen, että pärjätäänkö meillä koko yö ilman vaipanvaihtoa. :) P:lla oli Fuzzi (M-koko), jossa: Fuzzin oma imu, ohut hamppuimu (BabyIdea) ja ohuehko itsetehty froteeimu. Laitoin yövaipan tuolloin klo 19 ja n. klo 6 aamulla vaihdoin. Ei ollut edes ihan "täysi". Painava tosin, muttei läpi. Ja Fuzzissahan tuo pinta pysyy kuivana. Mä oon kyllä käyttäny kuivaliinaa kaikkien muitten kanssa paitsi tommosten, missä kuivapinta jo valmiina. P:lla on herkkä iho, jotten vaippa-alue punoittaa kyllä jos on yhtään märkänä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kristelle:
Valokuvista mä oon saanut pojan ensimmäiset 6 viikkoa teetettyä ja albumiin. Ja pariin kehykseenkin oon kuvat saanut laitettua. Mut siihen sekin on sit jäänyt. Koneelle on kuvia laiteltu, mut nekin on osittain vielä lajittelematta... Joskos sitä sitten jonkin sateisen päivän uhrais sille valokuvatouhulle :whistle:

Minäkin käyn pojan n.2h kestävien päikkäreiden aikana muutaman kerran laittamassa tuttia/heiluttelemassa vaunuja. Jos ottaisin inahteluista heti pois, niin eihän tuo nukkuisi kuin sen yhden unisyklin verran, n.40-50min. kerrallaan. :eek:

Oli muuten ihan hirmusen paljon pölyä, kun en kahteen päivään jaksanut imuroida :x Oikeen tolloja oli sohvien ja sänkyjen alla :eek: Eikä meillä oo edes mitään elukoita. Mutta eikös se niin oo, että kun lapsi pienestä asti altistuu sopivassa määrin pölylle/lialle ym., niin ei niitä allergioita sitten pitäis tulla niin herkästi? ;) :LOL:
Meilläkin on kyllä kehyksiin päätynyt jo paljonkin kuvia. :heart:

Meillä ei tyttö kyllä nukahda mihinkään tutitteluihin tai hyssyttämisiin. Tillottaa silmät kirkkaana ja elämöi. :heart: =) |O

Ai KAHTEEN PÄIVÄÄN? :eek: huh. Kylläpäs teillä usein imuroidaan. :p Meillä imuroidaan kunnolla kerran viikkoon ja eteinen tarvittaessa useammin. B) Ja rikkaimurin kanssa heilun silloin tällöin. Se on muuten ihan oikeasti totta, ainakin asiantuntijoiden mukaan, että lapsen pitäisikin altistua sopivassa määrin pöpöille ja pölyille, että saisi vastustuskykyä flunssia tms. tauteja ja allergioita vastaan.

 
Ieva, tosta kaukalosta...mehän päräytettiin 500km ihan tosta vaan putkeen pysähtymättä kun neiti veti sikeitä..Itte uskon ja elän sen mukaan että neiti kyllä ilmottaa sitten kun riittää ja kuitenkaan kaukalossa ei oleskella edes päivittäin. Vastasinkohan edes oikeeseen kysymykseen..*rapsuttaa päätään*
 
Alkuperäinen kirjoittaja nipsuli:
Tuosta viihdyttämisestä vielä, siis kyllä meilläkin koitetaan tytön myös antaa olla hetkiä itelleen, elikkä viihdytys alkaa sitten kun siihen on tarve, joinain päivinä viihtyy ittekseen pidemmänkin tovin ja esim tänään viiden minuutin suihku oli neidille liikaa :eek: . En tahtos opettaa lasta siihen että koko ajan on joku viihdyttämässä ja temppuja tekemässä, en kuitenkaan "huudata" neitiä vaan sen takia että "pittää osata olla yksinkin" vaan tarpeisiin koitan vastata hieman ennakoiden ettei menis huudoks..MUTTA uskon että siinä on myös kysymyksessä temperamentti ero, toinen viihtyy ittekseen ja toinen taas vaatii seuraa koko ajan..

Tuo makuupussin metsästys rupee jo turhauttamaan, sanoin jo äitillekkin että kerran on sen hävittäny niin saa mettästää mulle uuen |O :LOL: :headwall:
Samaa mieltä tuosta viihdytysasiasta. Usein se päivä vaan jostain syystä menee niin, että jompikumpi leikittää/laulattaa koko ajan paitsi unien aikaan. =)

Mä metsästin TOSI kauan tuota pussia. Monta monta viikkoa... Toivottavasti saat sen! :xmas:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Vinja: luulen et se sammakkoasento tarkottaa sitä kun lonkat on jo irtonaiset ni sit saa laittaa. sama homma oli tossa kantoliinassa siinä yhessä sidonnassa. aika aikasessa vaiheessahan ne jo taipuu. väkisinhän niitä ei saa taittaa. lääkärihän sitä neuvolassa kokeilee.
Näinpä juuri. =) Mun mielestä ne kokeillaan normaalisti 6vkon neuvolalääkärin tarkastuksessa.
 
ieva noi kutsuthan voi järjestää kuka vaan, ei tarvii mitään "esittelijää". Eli kaikki tuo omia tarpeettomia tavaroita (vaatteet, kirjat, lelut, astiat ym.) ja niitä vaihdellaan. Ei ollu mitenkää et jos tuo 10 tavaraa ni saa ottaa 10 vaan niin paljon kun vaan löytää. Vähän niinku kirppis mut rahaa ei käytetä. Sit mitä jää jäljelle ni joko kaikki vie pois mitä toikin tai kaikki lahjotetaan johki hyväntekeväisyyteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ieva80:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Vinja: luulen et se sammakkoasento tarkottaa sitä kun lonkat on jo irtonaiset ni sit saa laittaa. sama homma oli tossa kantoliinassa siinä yhessä sidonnassa. aika aikasessa vaiheessahan ne jo taipuu. väkisinhän niitä ei saa taittaa. lääkärihän sitä neuvolassa kokeilee.
Näinpä juuri. =) Mun mielestä ne kokeillaan normaalisti 6vkon neuvolalääkärin tarkastuksessa.
Eli kun sillon ei oo mitään sanottu ettei taipuis niin nyt vois kantorepussa jo kantaa? Ja siis mun mielestä kyl taipuu ihan kivasti noi jalat :whistle:
 
Vinja: Enpäs ole ennen kuullut tuommoisista. :) Hyvä idea! :) Olen semmoisilla vaihtokirppareilla käynyt, mutten tuommoisilla kutsuilla. Olikos teillä sitten niin, että jokainen vei jotain syötävää. En muuten ajatellutkaan mitään "esittelijää", vaan arvelin, että josko olisivat olleet jonkun järjestön tai ilmiön, esim. Vaihtorinki HKI:n järkkäämät kutsut. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Alkuperäinen kirjoittaja ieva80:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Vinja: luulen et se sammakkoasento tarkottaa sitä kun lonkat on jo irtonaiset ni sit saa laittaa. sama homma oli tossa kantoliinassa siinä yhessä sidonnassa. aika aikasessa vaiheessahan ne jo taipuu. väkisinhän niitä ei saa taittaa. lääkärihän sitä neuvolassa kokeilee.
Näinpä juuri. =) Mun mielestä ne kokeillaan normaalisti 6vkon neuvolalääkärin tarkastuksessa.
Eli kun sillon ei oo mitään sanottu ettei taipuis niin nyt vois kantorepussa jo kantaa? Ja siis mun mielestä kyl taipuu ihan kivasti noi jalat :whistle:
En tiedä, kun meillä niitä ei silloin tutkittu. Oltiin just saatu se lonkkalasta veks ja lonkat oli tutkittu hyvinkin tarkasti ultralla ja kirurgin toimesta kokeilemalla Lastenklinikalla. *muoks* Niin, että en siis tiedä, miten niitänormisti kommentoidaan siellä lääkärillä.
 
ieva juu kaikki vei jotain tarjottavaa.

Nii, en tiedä kommentoidaako niitä yleensä mut kai ne sanois jos olis jotain epänormaalia. Jotainhan ne aina mutisee kun niitä jalkojakin levittelee mut ei siitä yleensä mitään selvää saa :whistle:
 

Yhteistyössä