***HELMET 2008*** Kesäviikko 24

ippu mä kanssa mietin tota imetystä koko ajan, jotenki tuntuu että kaikki olis paljon paremmin jos se loppuis :ashamed: mut sit taas toisaalta, miten ihana oli äsken torkahtaa päiväunille kun poitsu simahti tissin jälkeen viereen :heart: Katotaan nyt, voi olla että luonto päättää mun puolesta...
 
Cruella tuota soseiden aloittamista iltaan pähkäilen minäkin... :/ Tyty tuntuu syövän kahden tunnin välein oli sitten päivä tai yö, nyt on päikkäritkin alkanut lyhentyä ja tuppaa heräämään tyyliin tunnin unien jälkeen syömään ja on tosissaan nälkäinen. Ja on tosiaan alkanut syömään myös iltaisin klo 23, kun ennen nukkui sinne kahteen ennen kuin ekan kerran heräsi. Kai tämä jotain tiheää imuakin ainakin osittain on, mut toisaalta mietityttää jos kuitenkin jotain tarvisi kun neiti pulauttelee aika lailla. Olisin kyllä mielelläni pelkästään imettänyt vielä jonkun aikaa, mut eipä tässäkään taida järkeä olla...

Ippu jaksu :hug: . Tutulta kuulosti nuo sun fiilikset, mulla on tässä viime aikoina ollut aika usein ollut tuollaisia päiviä. Mikään ei silloin oikein jaksa kiinnostaa eikä huvittaa, nyppii vaan kun elämä menee akselilla koti-hiekkalaatikko-prisma... :ashamed: Ja välillä tuntuu että mua ei ole, on vaan lapset ja olen vaan äiti. Sit on syyllinen olo kun kaikki kuitenkin hyvin, terveet lapset ja ihana mies ja lisäsyyllisyyttä saan siitäkin itselleen kasattua kun ollaan hoitoja näiden lasten saamiseksi tarvittu, että onko mulla edes oikeutta valittaa nyt kun ollaan lapset saatu... :/ Välillä vaan on niitä päiviä että tuntuu että vois myydä nuo lapset eniten tarjoavalle vaikka iki-ihania ovatkin. Omalla kohdallani tuohon asiaan kyllä vaikuttaa tosi paljon katkonaiset yöunet kun olen niitä jotka tarvitsee riittävästi katkeamatonta unta, mitä huonommin nukkuu, sitä apeampi on fiilis-tänään kun sain nukkua aamulla pitkään, niin on olokin hyvä. Mulla tuo imetys ei kyllä sinänsä ole ongelma ja siitä kovasti tykkään, ja pääasiassa jaksan ihan hyvin vaikka tuon uhmiksen kanssa välillä melkoista vääntöä onkin-mutta hae ihmeessä apua, jos tuntuu siltä ettet jaksa, imetys on ihan toissijainen juttu siinä kohtaa, tärkeämpää on sun jaksaminen!
 
eli mistä hitosta johtuu, synnytyksestä kulunu se vajaa 4kk aikaa, ekat menkat oli sen jälkeen tuossa kuukausi sitten kesti 7 päivää,sitte oli 16 päivää väliä, taas alko ja kesti 6 päivää, nyt oli 9 päivää väliä ja tänään taas hanat aukesi |O :kieh:
soitin tohon tk:hon ja sieltä käskivät soittaa neuvolaan ja neuvolassa ei just sillon ollu soittotunti niin ei vastannu, pitää odottaa maanantaita..kai..
 
On tämä imetys kyllä melkoisen monivivahteinen juttu. Itsekin sen kanssa painiskellut jos jonkinmoisten tunteiden sekamelskassa. :/ Kaikki noi kurjat tunteet mitä olette kuvailleet on tuttuja ja sit myös toisaalta ne ihanat tuhinan täytteiset ilta- ja yöhetket pieni lähellä on aivan upeita. :heart: Nyt meillä taas menossa kausi, että homma luistaa kuin itsestään ja on just niin kätevää ja helppoa kuin se vaan olla ja voi, ja ennenkaikkea pieni on tyytyväinen ja kasvaa, mutta kukaanhan ei tiedä huomista. Päivä kerraallaan, ja kyllähän se niin on, että turha jatkaa jotain sellaista, joka ei tunnu mielekkäältä. Tsemppihalit kaikille tämän asian kanssa painiskeleville! :hug:

Ieva ja Vanamo tässä kun siivoilen :whistle: niin on hyvin aikaa lukea vanhoja juttuja..siellä olitte puhelleet sielunsisaruus-juttuja. Yhdyn teihin..tai siis en teihin..vaan ajatuksiinne!! ;) Joo, siis rätti kädessä istuin taas tähän sohvalle. ;)

Nyt mä meen taas...
 
äippäHki
Joo, siis rätti kädessä istuin taas tähän sohvalle. ;)
:LOL: Visio on just niin väsynyt siivooja kuin rätti.

Imetyksestä ja mielialasta Mulla kans noi IHAN samat fiilikset kuin Ipulla ja taas ne ihan samat kuin äippäHki:llä. Joskus on viikkoja kun kaikki menee omalla painollaan ja joskus taas tuntuu ettei mikään mee mihinkään ilman vääntämistä. Energiaa vievää on välillä imettää mutta välillä se on niin paljon helpompaa kuin pullottelu olisi. Imetyksen ja tuttipullon hyvät ja huonot puolet tulevat varmasti aika ajoin esiin oli sitten käytössä kumpi ruokintamuoto tahansa. Imetys vain on niin henkilökohtainen ja äidille henkisesti välillä erittäin rankkakin keino huolehtia lapsensa tarpeista. Siinä on läheisyyden mukana roppakaupalla syyllisyyttä heti kun on unohtanut syödä hyvin tai juoda tarpeeksi ja kun iskee tunne ettei ole syönyt kunnolla se heijastuu koko tilanteeseen. Tulee syyllisyys ja omatunto kolkuttaa ja hermostuu ja vauva hermostuu ja maito ei heru hyvin vaikka sitä olisikin ja sitten ollaan kamalassa kierteessä. JA tämän kaiken pohjalla on sitten ne hormoonit jotka eivät meinaa tasoittua millään vaikka synnytyksestä on kulunut aikaakin jo. Tuttipullon kanssa huonot puolet ovat yleensä konkreettisempia eivätkä niin äidistä lähtöisin. Huono omatunto vaivaa yleensä koska ylipäätään antaa pulloa mutta maitoa tulee vauvalle jos vauva vaan juo. Kummatkin voivat olla äidille rankkoja kokemuksia. En usko että ruokintamuotoa vaihtamalla omaolo kuitenkaan paranee. Imetys on vain, ainakin minulle, usein se helpoin syypää kaikkeen. En koe kuitenkaan että ajoittainen kotiin jääminen johtuisi siitä, samalla tavalla negistelin kun tytön kanssa olin tässä samassa vaiheessa. Tyttö ei ollut rinnalla enää 4 kuisena. Samalla tavalla koin hankalaksi lähteä lapsen kanssa liikkeelle vaikka maito tulikin pullosta. Oma energia ei vain riittänyt. Vauva vaatii enemmän nyt kuin vielä koskaan elämänsä aikana. Sosiaalistuminen ja huomion kipeys, uudet taidot ja leikit vievät energiaa kummaltakin eikä unirytmien ja ruokintojen väliin tunnu jäävän aikaa muulle. Kotona on helppo olla, täällä on vihdoin saatu suurin osa päivästä jonkinlaiseen ruotuun. Liikenteeseen lähteminen sekoittaa pakkaa eikä siihen välttämättä aina löydy tarpeeksi hyvää syytä että olisi valmis pakan sekoittamaan. Itselläni on näin. Hyvin usein. Huomaan syyttäväni imetystä; etten lähde mihinkään kun vauvaa on niin hankala ruokkia julkisesti, seuraavaksi syytän kahden lapsen tuomaa vaikeutta liikkua, seuraavaksi rahapulaa... loppujen lopuksi jään kotiin vain koska olenkin väsynyt. Huomaan että väsymys ei ole välttämättä unenpuutetta vaan henkistä uupumusta, en halua sekoittaa pakkaa. Tänään Nuutti on nukkunut hyvin, maitoa tulee korviin asti, rahaa on tili pullollaan, toinen lapsi on isällään ja ulkona on mahtava sää. Silti; minä olen kotona, koska en keksi tarpeeksi hyvää syytä lähteä mihinkään. Ei olekaan mitään ostettavaa, eikä mitään hinkua mihinkään vaikka eilen vielä oli. Nyt olisi tilaisuus mutta minä olen mukavuuden haluinen ja siirrän kaiken huomiseen. Onhan tässä aikaa. Hitto, mitä muuta tässä on.. hoitovapaa ja kaikki. :D Halit negistelijöille ja imettäville sellaisille ja niille ketkä jäävät kotiin ja niille ketkä jaksavat kaiken juuri tänään! :hug:

Vanamo+pikku N
 
vanamo, asiaa :LOL: :D
Mieki meinasin tossa päivällä, että jos lähtis vaikka kauppaan illaneellä hakee saunajuomaa jne...mut en mie jaksa/viiti :p
Siinä oon erimieltä, että mulla kyl oma olo parani HETI, kun päätin (2kk sitten), etten imetä enää =) Mie oon pikemminki tyytyväinen, kun ei tarvi imettää enää :D Muuten komppaan täysin Vanamoa =)
 
Jahvetti:
Siinä oon erimieltä, että mulla kyl oma olo parani HETI, kun päätin (2kk sitten), etten imetä enää =)
No niin, imetys on just tollanen asia. Kaikille niin henk.koht. juttu ja vauvakohtainenkin. :D Tytön kans mulla oli sama juttu kuin sulla nyt vaan eri lailla. olisin kyllä varmaan siirtynyt osittais imetykselle jo jos vaan kaupankorvikkeet sopis. :D
 
Täällä otetaan nyt imetys asiat jo rennosti.Täysimetin 3 kk asti, mutta meillepä tuli ne vatsavaivat, rs-virus ja korvatulehdukset.Et et :kieh: ..Tällä hetkellä on A korvikkeella + tissillä mun jaksamisen mukaan.Ja poika on tyytyväisempi kuin koskaan.Nukkuu paremmin kuin koskaan ym.ym.Olen itse täysin relannut ja sitä myöten on vauvakin.Ja kakka kulkee päivittäin ennen tuli kerran kahdessa viikossa.On meinaan muahtava fiilis, vauva-arki sujuu :xmas: .Tietysti sekin tekee, että nyt isä osallistuu vieläkin enemmän vauvan hoitoon, syöttää välillä ilman mun erillistä pyyntöä ym.
 
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
Jahvetti:
Siinä oon erimieltä, että mulla kyl oma olo parani HETI, kun päätin (2kk sitten), etten imetä enää =)
No niin, imetys on just tollanen asia. Kaikille niin henk.koht. juttu ja vauvakohtainenkin. :D Tytön kans mulla oli sama juttu kuin sulla nyt vaan eri lailla. olisin kyllä varmaan siirtynyt osittais imetykselle jo jos vaan kaupankorvikkeet sopis. :D
mä just mietin kans tuota että joskus on helpompi itelle ja vauvalle että tekee "raakasti" sen päätöksen että lopettaa imetyksen! tai sit päättää että imetän, mutta tuo pähkäileminen on kaikkein rankinta,..
tiedän miltä teistä tuntuu, mä olen nimittäin pähkäilly tämän kiinteisiin siirtymisen kanssa..ku olen ajatellu täysimettäväni puoleenvuoteen saakka, jos maitoa riittää.. ja nyt neuvolasta vähän vihjailivat et vois jo kiinteitä aloittaa (3kk iässä). paskaviilis jäi ku mulla tulee maitoa reilusti, mut tyttö pieni |O mut kasvaa kuitenkin. sanoin neuvolassa et en ole vielä ajatellu alottaa, niin kuulemma katsotaan seuraavan kerran 4kk neuvolassa. neuvola lääkäriltä kysyin ni se ole sitä mieltä et ihan hyvin voidaan mennä sinne 6kk paikkeille, jos/kuntyttö on tyytyväinen ja painoa kuitenkin tulee. eli nyt PÄÄTIN etten ajattele kiinteitä ennen kuin 4kk paikkeilla.
tietty eri asia, mut kumpikin iso askel eteenpäin!
Mä voisin kokeilla esim. "välitavoitetta" että katotaan esim. juhannukseen, jos ei helpota, niin sitten lopetan..
zuku ja A 3kk1vk
 
Miehet saunassa, likka viihtyy lattialla ja mulla on siiteri pakkasessa kylmettymässä :D Meillä alko LOMA!!!!!! :wave:
No, eipä tuo nyt käytännössä mitään muuta, mut ei tarttee kelloo niin kytätä :p :whistle:
Ja voi olla, että itekään täällä sit näin tiiviisti seuraavaan 4 viikkoon roiku, koska A. mulla on (mies)seuraa, B. lähtään ens viikolla reissuun ja tehään muutenki päiväreissuja sinne sun tänne, C. pitäs alkaa suunnittelee likalle huonetta, D. remppaan pitää alkaa henkisesti valmistautua, E. tyhjää noita poikien kaappeja yms roinasta :D
Oliko tarpeeksi hyvät selitykset, jos mua ei näy täällä?? :wave: :wave: :LOL:

Nyt mässyjen kimppuun *juu-u...mie oon laihiksella, mut paastonnu koko päivän :kieh: * :wave: :wave:

Jahve +pikkupimu 4kk4pv
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ippu:
Särkee ja hammistuttaa edelleen... :'( Tuntuu että kaikki maaliman murheet on minun harteilla, vaikkei tässä mitään isompia murheita ees ole, siis mitään konkreettisia asioita. Tuntuu vaan elämä ja eläminen ylipäätään olevan ku tervan juontia, tai ku uis tervajoessa vastavirtaan... Tuntuu että ei oo ketään Oikeita Ystäviä, joiden kanssa puhua, tuntuu että ei ole mitään muuta elämää ku tämä mitä on tässä neljän seinän sisällä, tuntuu että pää hajoaa. Ei jaksais huolehtia mistään, haluttais että joku huolehtis vaan minusta. Itkettää ja mieli on ihan musta, ja se tuntuu tosi tyhmältä, kun ulkoisesti kaikki on niin hyvin. Lapset on terveitä ja on oma koti ja ukkokulta ja jääkaapissa ruokaa jne. Vaan kun ei silti tunnu oikein mikään olevan hyvin.
Et tiiäkään miten samanlaiset fiilikset on tänään ollu :'( Itkeä pillitin, kun oon niin huono vaimo ja huono äiti. Kaveritkin on kaikonneet, kun ei ketään ole nähny pitkiin aikoihin... :ashamed: Joskus tuntuu vaan, että kaikki on päin vittua, vaikka oikeesti olis tosi hyvin :( :hug:
 
En lainaa Vanamon tekstiä ku se oli niin pitkä, mutta vois olla ihan suoraan minun kirjoittamani!! Se kaikki ulos lähtemisestä menee just noin!

Kaikille kiitokset :flower: tuesta ja halauksista, ootte huipputyyppejä kyllä! Tekee hyvää ku voi tänne purkaa pahan mielenki, vaikka kyllä sitä vaan mieluummin kertois ihania ja iloisia juttuja.. ainaki välillä!

Kaiken huipuksi neiti sai rintaraivarit iltatissityksellä. Siis yksi iltarutiineista on tissittely, mistä sitte hereillä siirrytään omaan sänkyyn. Ni tämä vetäs nyt toisen kerran semmoset pultit että oksat pois! Hirvee kirkuminen ja huuto ku oisin myrkkyä tarjonnu, ravinnon ja rakkauden sijaan! :eek: Ei onnistunu huijaantumaan tissille ees kävellessä imettämällä, tosin meidän makkarissa on niin vähän lattiapinta-alaa vapaana että eipä siinä suurta rinkiä sopinu kiertämäänkään! :LOL: Annettiin sitte korviketta pullosta, eli että tämäki vielä! Tähänkö se nyt tosiaan kaatuu koko helahoito. Jep jep.. |O

piipero, tsiisus ku säikähdin että teille on tulossa vauva, ennenku luin tarkemmin mitkä tossa kuvassa on nuo viikot, ja sit tietty se sun teksti siinä alla! Tai mitä tuota nyt säikähtämään, mutta oishan se aika pikainen toimitus heti perään, ni kyllä sitä taitais voida säikähtämiseksi sanoa! ;)
 
Heips pitkästä aikaa ja pikaisesti,

Vanamo, mä kanssa komppaan tota sun tekstiä täysin! Aina kun johonkin lähdetään, menee vauvan päikkyrytmi tms. sekaisin, kun ei saa autossa samalla lailla nukutuksi jne. Niin sit oon vaan kotona, jos ei oo pakko lähteä tai ei mitään ostettavaa jne. Varmaan se vaavi tätä vauhtia ikinä totukaan missään muualla olemaan |O

Meillä kans tiheän imun kautta näyttäis olevan, typy syö pitkästä aikaa päivisin n. 2 tunnin välein, öisin herää taas 2 kertaa, vaikka välissä heräs vaan kerran tai veti melkeen aamuun asti heräämättä.

Imetyksestä: mua puolestaan stressaa se, että kaikki kysyy koko ajan, että joko tyttö syö kiinteitä! Myös neuvolalääkäri. Ja sanoi vielä, että vois pikkuhiljaa aloitella soseita. Siis mitä v****a, eikös sitä koko raskausaika paasattu, että "täysimetys sit 6kk" ja nyt ollaan koko ajan hoputtamassa soseille, vaik typy ei oo vielä ku 3kk ja 3vkoa! Ja painoa on nyt jo 7300g et ei luulis kiire olevan :kieh: :headwall: Mä ite nautin imetyksestä, oon lähes koko nää kuukaudet nauttinu ja typykin tissillä viihtyy, niin en tod. aloita soseita vielä. Piste. Ja mur, kun äitien ei anneta ite tehdä niin kuin hyvältä tuntuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ippu:
piipero, tsiisus ku säikähdin että teille on tulossa vauva, ennenku luin tarkemmin mitkä tossa kuvassa on nuo viikot, ja sit tietty se sun teksti siinä alla! Tai mitä tuota nyt säikähtämään, mutta oishan se aika pikainen toimitus heti perään, ni kyllä sitä taitais voida säikähtämiseksi sanoa! ;)
joo no säikähtäisin itekki jos huomaisin siinä tilassa olevani :eek: , ku ei todellakaan ole tällä hetkellä mitään vauva kuumetta ja on alkanu tulla sellanen olo että ehkä tämä meikäläisen lapsikatras oliki sitte tässä..aika näyttää.. :whistle:

mut nyt pitää mennä esikoiselta jynssäämään hampaat ja peittelemään. kallella on kyllä vielä silmät niin kirkkaana että sillä menee varmaan ielä muan tovi ennen ku nukkuu =)
 
meillä ei vielä päristellä mut kalle on reilun viikon ajan äännelly tosi oudosti, kuulostaa ihan kissan kehräämiseltä :LOL: kuola tosin lentää täälläki, pitäs joku kuppi työntää leuan alle että ei koko ajan olis rinnus märkänä..
 
Piipi79:

Vanamo, mä kanssa komppaan tota sun tekstiä täysin! Aina kun johonkin lähdetään, menee vauvan päikkyrytmi tms. sekaisin, kun ei saa autossa samalla lailla nukutuksi jne. Niin sit oon vaan kotona, jos ei oo pakko lähteä tai ei mitään ostettavaa jne. Varmaan se vaavi tätä vauhtia ikinä totukaan missään muualla olemaan |O
Tyttö on meillä kyllä kasvanut kyläluudaksi vaikka sen kanssa masistelin himassa vaikka kuin kauan. :D
 
Voimia Ipulle :hug:

Noi on rasittavia juttuja, kun tuntee, ettei oo ihan oma ittensä hormoonien keskellä. Meillä kyllä ollaan oltu menossa koko viikko. Tänään oon imettäny mm. kahdessa eri leikkipuistossa ja urheilukentän katsomossa. Tuntuu, ettei olis kovin reilua linnottautua kotiin ton viisvuotiaan kanssa, kun ihan pihapiirissä ei oo kavereita, joiden kanssa ton vois päästää omaan pihaan.

Mutta joo, mä melkein parahdin itkuun viime perjantaina, kun omien vitkastelujen takia ei tolle esikoiselle riittäny puistoruokailussa ruokaa. Myöhästyttiin siis niin, että just oli päässy loppumaan. Poika kyllä sano, ettei olis ruoka maistunukaan. :/ :)

Tuntuu välillä, että pienetkin arjen vastoinkäymiset on ylivoimaisia tässä hormoonimyrskyssä.

Tänään meinas palaa käämit täysin mun omaan äitiin, kun tuo alko pitää jotain imetystukipalvelua kahvipöydässä. On kuulemma puppua, ettei toisilta tulis maitoa ja kyllä sitä aina lypsämällä saa lisättyä maidon tuloa ja plaa plaa plaa. Sanoin, että eikö nää oo ihan kaikkien omia ratkaisuja ja että musta äitejä syyllistetään tosta imetysasiasta aivan liikaa ja turhaan. No siihen tuli vastaus, että siihen syyllistämiseen on syytä äitien tottua. Ei kuulemma tuu loppumaan tohon imetysjuttuun....joo meillä on siis sukset vähän ristissä, kun mummi ei pidä tuolle esikoiselle antamiaan lupauksia. Eilen piti tulla kattomaan pojan urheilukoulua, mutta olikin pojan serkun kanssa ja meni kuulemma aikataulut mönkään.

Joopa joo. Tajusin vasta kotiin ajaessani, että olis pitäny sanoa äiteelle, että yksikin kommentti vielä imetyksestä, niin tää sun lapsenlapses ei saa enää pisaraakaan äidinmaitoa. Suomessa kun ei varmaan ykskään imeväisikänen nälkään kuole tuli se maito sitten pullosta ja tissistä. :/

Että tämmönen sepustus perjantai-iltaan.

Keneltä teiltä olis muuten mahiksia saada niitä kerhotunnuksia, jos sinne pääsis kattelemaan kuvia teidän vaaveista. Niin ja jos vaikka reipastuisin ja saisin edes ton oman profiilin tehtyä. Yhtenä iltana yritin, mutta se ei jostain syystä ladannu meidän neidin kuvaa... :/ |O
 

Yhteistyössä