***HELMET 2008*** Kesäkuu

Just kun olen ajatellut, että meillä on masuvaivoista päästy jo lähestulkoon kokonaan, niin tää päivä on ollut ihan :eek: :| :( En kyl pysty nyt käsittämään et mikä Tilliä viavaa. Hänhän on kakkinut koko ajan n. 5-7 pv välein, mutta nyt viimeisin tahti on ollut ma, to, su ja tänään ja vielä 2 KERTAA! Ennenkuulumatonta! Hän söi illalla klo 20.30, seuraavan kerran aamulla 04.40, sit 09.30 ja sit 12.30. Tuon 9.30 jälkeen mikään ei ole ollut hyvin :( Yleensä hän nukkuu aamupäivällä 2-3h, mutta tänään katkonaista unta riitti vain tunniksi. Ilmeisesti masu on pipi, sillä noita pukluja tulee...sellaista paksua puuroa :x . Ilman vaippaa hän on hetken tyytyväinen oloonsa, mutta makuuasento tuntuu olevan ihan pyllystä.
Hän on siis nukkunut aamun jälkeen vain tunnin. Normaalisti hän vetelisi nyt toisia pitkiä uniaan, mutta... Just laitoin hänet turvakaukaloon ja yritän tässä samalla kiikuttaa sitä jaloilla, jospa sais pieni nukahdettua.
Mahdollisia syitä tähän "ei omana tyytyväisenä itsenä" olemiseen olen yrittänyt miettiä. Muistankohan aivan väärin...? Onko kukaan koskaan kuullut, että vauvalla voisi mennä vatsa sekaisin/ olla masu pipi kun on korvatulehdus?

-b- ja itkuinen Tilli (melkein 4kk)
 
babygirl näin mäkin muistelen kuulleeni,mut voihan mahaoireilla monesta muustakin syystä, esim. helteestä.
onko Tilli flunssanen tai aristasako korvia, kun niihin esim. puhaltaa?

mä ostin eilen yhen tuhakkeen lisää. eli lasten hyttyssuojan halpahallista, maksoi 8.95?. Eli sellanen "teltta", joka on tehty hyttysverkosta ja siinä on kankainen pohja. Hyväksi todettiin eilen illalla kun leikkimökkiä siivosin, niin laitoin nurmikolle retkipatjan ja teltan sen päälle (pohjalle vielä peiton), sielt tyttö selällään katteli kun mä touhusin! et ilmankin pärjäis, mut hyvä kapistus, niin ei ötökät pääse syömään. Isäntä ensin piti ihan turhana, mut illalla sit sanki jo et tuohan on hyvä keksintö..
meil on ilmeisesti jokin tiheän imun kausi menossa.. :kieh: taas syötiin yöllä 1-1,6h välein..pisin väli tais olla 2.5h.
aamulla kokeilin antaa NANia 20mil, niin ei ainakaan vielä ole mahakipua itkeny (ens viikolla mulla hamppi ja pitää tyttö jättää isukille). niin ja ohjan tuo muutoinkin ihan hyvä tietää..
 
no ni, uus akvakol-kuuri ja jos tämmösenä jatkuu ni vuoden ikäsenä sondeerataan :/ kiva noitten tippojen kanssa pelata, nyt vielä ihan helppo laittaa mut miten ihmeessä ne saa vanhemmalle laitettua mikä hyörii ja pyörii :kieh: no toivotaa et helpottais.

ihq ilma, ku sais tän touhutaavin nukahtamaan ni vois suunnata pihalle. pitäskö ottaa noi painot tohon ulos ja ruveta jumppailee :whistle: :LOL:
 
Meilläkin tänään tosi huonosti nukuttu, eikä ihan mahdottomasti syötykään.Tekiskö
kuumuus tosiaan, ulkona oltu kokoajan.On niin ihanaa tää kesä =) !Väsymyskin väistyy
pikkasen, kun arska paistaa.Eilen oli ihan karsea pvä, oltiin A:n kanssa korvalääkärillä.Ohjeita
tuli tupaten, esim.makuultaan syöttö kiellettiin.Komiaa, kun on tottunut A:ta nukuttamaan
tissille maaten.Kaikki hommat menee nyt uusiks... :( .Ilmeisesti kuitenkin huonon pvän
jälkeen ei tule toista yhtä huonoa ainakaan.. :eek: .
 
babygirl: tuleeko korvatulehduksesta aina lämpöä? Tuli vaan mieleen kun jossain muussa ketjussa äiti ihmetteli kun vauva ei viihdy makuuasennossa. Lääkärissä olivat käyneet ja vauvalla todettiin korvatulehdus. Kannattaa mennä kyllä tarkistuttamaan korvat jos yhtään epäilyttää :)

Meillä oli eilen 4 kk neuvola:
paino: 6945 g (2866 g)
pituus: 62,5 cm (47 cm)
pää: 39,4 cm (33 cm)

Zuku: ei kyllä kuullosta hyttysverkko todellakaan miltään turhakkeelta. Musta tuntuu, että meidänkin pitää käydä ostamassa tuollainen, jos tulee vaikka mökkeiltyä tänä kesänä. Hyttysiä tuppaa aina olemaan ihan pirusti.
 
Meillä on ainaki likalla ns maha sekasin nyt kun on helle (tälle päivää jo 4 kakat!!), normaalisti MAX yhet kakat/pv.
Syökään ei niinku normaalisti, 2-3h välein 140ml...hyvä jos saa 100ml alas menemään.. |O
On kuitenki ihan ilonen jne...
 
Meillä myös poju syönyt tänään heikosti, mutta nukkui kyllä vaunuissa kiitettävästi, kun käytiin shoppailemassa =) Meillä on täällä sisälläkin ihan mielettömän kuuma, vaikka kaikki kaihtimet on kiinni. En uskalla tuulettaakaan kun eilen tuli amppari sisään ja siitähän show seuras, kun mä yritin sitä hätistää pihalle :| :LOL:
Mä oon kyllä matkarattaissa pitänyt selkänojaa hiukan kohotettuna pieniä aikoja kerrallaan.
Jaahas, taitaa täälläkin olla kakkapäivä, taas tuli kunnon rutinat tuossa shitterissä :LOL: Vaipanvaihtoon siis :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
no ni, uus akvakol-kuuri ja jos tämmösenä jatkuu ni vuoden ikäsenä sondeerataan :/
Miksi? Ja mitä tehdään kun sondeerataan?
Fiksuna siis päättelisin että tässä on kyse silmätipoista ja jostain silmäoperaatiosta, ja siksi kyselen kun meillä neidillä on silmätulehdus ja Fucithalmic-kuuri meneillään, lauantaina tulee 7vrk lääkkeenantoa täyteen ja vielä on aamuisin silmät kuivalla rähmällä kiinni liimatut :( , eli ei toistaiseksi erityisen hyvää tehoa tunnosta olevan.
 
Kävin lukemassa teiän juttuja, en vaan jaksa kommentoida :) *väsy*

Oltiin tänään fysioterapiassa ja saatiin jumppaohjeita kääntymisen ja käsietunojan treenaamiseen. Kaikki kuulemma ihan ok.
Huomenna neuvolaan :)
 
Meillä oli täällä äsken härdelli päällä!!!! Meijän 5v ja naapurin 5v oli kadoksissa!!! |O |O |O Löytyivät lähempää, kun osattiin arvata, mut kyllä meinas itku päässä :snotty: Ekana tuli mieleen yhen tällä kadulla vasta maahan kaivettu ja täytetty uima-allas!!!! |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ippu:
Kiin, kunhan jaksat niin kerro millaisia ohjeita saitte kääntymisen treenaamiseen?
Ihan vaan niitä kääntymisen liikeratojen tukemista, ohjataan viemään kättä kehon yli siihen suuntaan mihin haluaa kääntyä, esim. houkutellaan tavoittelemaan lelua, ja ohjataan saman puolen jalkaa koukkuun niin, että vatsalihakset pääsee tekemään töitä kääntymisen eteen. Arttu kyllä käänty fyssarilla ihan vaan jalan ohjaamisella =)
Tuttia kehotti käyttämään lattialla, ettei kädet ole kokoajan suussa ja estä siten tavaroiden tavoittelua käsillä ja käsien lattialle ojentamisen oivaltamista, josta myöhemmin sitten kehittyy etunoja käsille. Jos nyt yhtään tajusit miun sepustusta... :whistle:

Normaalisti kehittyvää lasta ei tarvii tuolleen treenailla, eikä siitä ole hyötyäkään, koska jumppaamisella ei kyetä nopeuttamaan hermoratojen kehittymistä. Keskosille annetaan noita jumppaohjeita, kun ne yleensä on vähän lötkömpiä kun muut ikäsensä.
Eikös teiänkin pikkunen syntyny keskosena? Eikö teille tarjottu fysioterapiaa? :|
 
Hei!

Neuvola taas takana... ei vielä 4 kk neuvola, vaan tällainen välikäynti tän imetyshomman vuoksi. Maito tuntuu riittävän hyvin, mitat oli 62cm, 6640g ja pää 41cm. Juteltiin sit siitä, että kun neiti olisi tissilla koko ajan, niin terkka oli sitä mieltä, että ei kaikki ole pelkkää nälkää, vaan että pieni haluaa olla lähellä ja toisaalta korvaa tutin mun tissillä. ;) Mut hän oli sitä mieltä, että otettais iltakorvike mukaan iltaohjelmaan ja katsottais, josko se hiukan pitkittäis yöunta. Velliä ei suositellut, koska niissä mukana viljaa ja vilja taas kuulema vahvasti allergisoivaa. Soseitakin suositteli vasta 5kk isässä tai sanoi, että voitaisi makuannoksilla alkaa 4,5kk iässä ja sit kunnolla soseita aikaisintaan 5kk iässä. Tällaisia meillä tänään. Eli nyt mä sit illalla lämmittelen yö-Nannit! :p Ja tosiaan se oli ihana se terkka kun se sanoi, että älä ihmeessä juokse kotiin joka 2 tunnin välein imettämään, vaan anna vaan miehen antaa korviketta, et saan itse edes joskus hetken käydä muualla. Ihan fiksu ohje, jota nyt aion noudattaa! :wave:

Täälläkin nukuttu huonosti myös nyt päivällä. Liekkö tämä lämmmin sit mikä vaikuttaa. :/

Jahvetti onneksi lapsukaiset löytyi! Voin vaan kauhulla ajatella mikä tunne se on kun säikähtää ja pelkää tietty heti pahinta. :/ Mutta, onneksi kaikki hyvin!!! =)

Minun ystävällä huonoja odotusuutisia...just puhuttiin pitkä puhelu. Hän siis viikoilla 21 nyt ja yöllä mennyt lapsivettä. Nyt sairaalassa antibioottitiputuksessa ja odotellaan vaan kuinka käy. :( Pakko vaan uskoa hyvään vaihtoehtoon ja toivoa parasta! :heart:

Ippu mun ymmärtääkseni se sondeeraaminen on sitä, että ne kyynelkanavat avataan/suurennetaan jotenkin mekaanisesti lääkärin toimesta.

Nyt taas mentävä..neitonen kutsuu... :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippu:
Kiin, kunhan jaksat niin kerro millaisia ohjeita saitte kääntymisen treenaamiseen?
Eikös teiänkin pikkunen syntyny keskosena? Eikö teille tarjottu fysioterapiaa? :|
Ei me olla saatu mitään mitä normisti keskoset saa. Ei muuta ku rautalisä!! Sitä pitää antaa. Ei muuta täysiaikaisista poikkeavaa. Meillä on jopa normaali neuvolaseuranta, ei mitään keskoskontrolleja :|
Niin siis toisaaltahan se on ehdottomasti HYVÄ asia, ja ymmärrän sen siinä mielessä, että tyttö oli hyvänkokoinen ja -vointinen syntyessään, eikä tarvinnut keskola-aikanaan mitään hoitotoimia, sinivaloa lukuunottamatta.
Oma huoli kehittymisen yms. suhteen on ajoittain vain niin suuri, että harmittaa ja ärsyttää, ettei me olla "saatu" mitään erityiskontrolleja ja juuri vaikka fysioterapiaa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja babygirl:
zuku: ei aristele korvia eikä neidillä myöskään ole (ainakaan vielä ) lämpöä :|
Äsken hän nukkui n 20 min. tuossa kaukalossa... Seuraillaan :(
Kokeile antaa yöksi särkylääkettä.. jos se helpottas!

kyl :kieh: :kieh: ja isäntäkin sen huomas, tuli tahtomaan et pittää nakata hänet tuohon 600m päähän, ei voinu muka mennä pyörällä!! :kieh:
kiitteli kyl sit nätisti.. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pikku-Katti:
babygirl: tuleeko korvatulehduksesta aina lämpöä? Tuli vaan mieleen kun jossain muussa ketjussa äiti ihmetteli kun vauva ei viihdy makuuasennossa. Lääkärissä olivat käyneet ja vauvalla todettiin korvatulehdus. Kannattaa mennä kyllä tarkistuttamaan korvat jos yhtään epäilyttää :)

Meillä oli eilen 4 kk neuvola:
paino: 6945 g (2866 g)
pituus: 62,5 cm (47 cm)
pää: 39,4 cm (33 cm)

Zuku: ei kyllä kuullosta hyttysverkko todellakaan miltään turhakkeelta. Musta tuntuu, että meidänkin pitää käydä ostamassa tuollainen, jos tulee vaikka mökkeiltyä tänä kesänä. Hyttysiä tuppaa aina olemaan ihan pirusti.

näin minäkin ajattelin, eikä minun mielestä pahan hintainen! kerkeää nuo lapset saada niitä iskuja muutenki ihan tarpeeksi..niin ja suojaahan se mm. kärpäsiltä, ja jos puun alla pittää ni siltäki ettei puun roskat tule päälle..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ippu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippu:
Kiin, kunhan jaksat niin kerro millaisia ohjeita saitte kääntymisen treenaamiseen?
Eikös teiänkin pikkunen syntyny keskosena? Eikö teille tarjottu fysioterapiaa? :|
Ei me olla saatu mitään mitä normisti keskoset saa. Ei muuta ku rautalisä!! Sitä pitää antaa. Ei muuta täysiaikaisista poikkeavaa. Meillä on jopa normaali neuvolaseuranta, ei mitään keskoskontrolleja :|
Niin siis toisaaltahan se on ehdottomasti HYVÄ asia, ja ymmärrän sen siinä mielessä, että tyttö oli hyvänkokoinen ja -vointinen syntyessään, eikä tarvinnut keskola-aikanaan mitään hoitotoimia, sinivaloa lukuunottamatta.
Oma huoli kehittymisen yms. suhteen on ajoittain vain niin suuri, että harmittaa ja ärsyttää, ettei me olla "saatu" mitään erityiskontrolleja ja juuri vaikka fysioterapiaa.
Aika erikoista :eek: :( Onko teille perusteltu mitenkään, miksi eivät katso tarpeelliseksi? Me saatiin vauvaperhetyöntekijä jo sillon sairaalassa, lastenpolilla käydään säännöllisesti ja siellä fysioterapiassa.
Arttu oli myös hyvän kokoinen (3180g). Neopuffilla availivat keuhkoja varmuuden vuoksi synnytyksen jälkeen ja sinivalossa oli, mutta muuten kaikki oli ihan ok keskosuudesta huolimatta.
 
kiin ja ippu paikkakuntakohtasia eroja löytyy...en mäkään oo kuullu, et kukaan tuttu olis noita palveluja saanu...vauvaperhetyöntekijöistä puhumattakaan *nevö hööd* Eikä tääl kyl oikeesti kukaan mitään apuu saa vaikka oikeesti tarvis :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ippu:
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Huutamisesta mun tulee tuolle 2,5 v uhmikselle huudettua ihan liikaa... :ashamed: hihat palaa välillä totaalisesti. Se tietää kyllä mistä narusta vetää että saa äitinsä hermoromahduksen partaalle. :kieh: Jälkikäteen aina harmittaa, en haluaisi antaa sellaista mallia tytölle että suuttuessa karjutaan pää punaisena, mutta ei tuo tyttö mun huutoja pelkää vaan yleensä nauraa takaisin päin naamaa. :headwall: Pointti oli siis tässä se että mä uskon että lapsi kyllä oppii tietämään että vaikka äiti suuttuu ja huutaa, niin silti ei tarvi pelätä vaan se on vaan merkki siitä että äitiltä palaa hermo. Siis jos taustalla ei ole väkivaltaa tms. kuvioita. Ne on sitten tapauksia erikseen... mutta jos lapsen perusturvallisuus on kunnossa niin ei se pienestä huudosta hajoa, en mä usko siihenkään että vihantunteita pitäisi lapsen edessä peitellä, sillä miten ne muuten oppii itse niitä käsittelemään? (no tietysti, voisihan sitä opettaa käsittelemään ne jollain muulla tavalla kuin karjumalla... :whistle: )
...
Mutta kun jokaista kieltoa ja käskyä vastaan pitää sotia ja kokeilla, että onkohan äiti nyt varmasti tosissaan. :kieh:
Kirjoitinkohan minä tämän..? :ashamed:
"Kiva" että on kohtalotoveri. =) Kai se tästä hellittää... sitä mukaa kun tämä seuraava lähestyy samaa ikää. :whistle:
 
Zuku kiitos vinkistä, tuollainen hyttyssuoja pitää löytää... me mökkeillään kesällä paljon ja hyttysiä on miljoona. :kieh: Mä olen nähnytkin tuollaisia joskus, mutta olen luullut että niillä suojataan kahvipöytätarjoilut kärpäsiltä. :LOL:

Meillevauva hyvin voi olla että ainakin osa masuvaivoista selittyy tuolla d-vitamiinilla... mä en nyt tarkkaan muista, mutta olen kuullut että kun vauva saa tarpeeksi suuren määrän korviketta niin d-vitamiinia pitää vähentää tai ei pidä antaa lainkaan. En vaan muista mikä se määrä oli. :/ Mutta noista sun lukemista nopeasti laskemalla, riittäisi jos korviketta saisi reilut 900 ml päivässä, joten jos sen noin suoraan voi laskea niin ei teillä vitamiinilisää tarvita.

Meilläkin on päiväunet olleet hukassa. :kieh: Aamulla tunnin tirsat ja sitten kolmet 20 min torkut, yleensä nukkuu enemmän jo aamupäiväunillaan kuin tänään yhteensä. :( Se on tämä helle, meillä ainakin vaikuttaa suuresti... saisi ilmat vähäsen viilentyä. :whistle:

Edelleen tuo poika tuntuu aika nälkäiseltä, syö usein ja syötön jälkeen tuntuu että lisääkin voisi mennä... nyt kun ne masuvaivat on hellittäneet, niin varmaan loppuviikosta maistellaan perunaa. =)

Joku kyseli aiemmin soseiden aloittamisesta mutta nyt vasta tuli mieleen... me tehtiin esikoisen kanssa niin että ekana päivänä vaan yksi lusikallinen perunasosetta, seuraavana pari-kolme ja vähitellen lisättiin niin että viikon päästä sai jo niin paljon kuin maistui (desin verran tai vähän yli). Perunalla mentiin pari viikkoa, sitten aloin pikkuisen lisäämään porkkanaa sekaan ja lisäsin sen osuutta vähitellen. Ja samaan malliin muut maut, perunan seassa. No tietty hedelmät ja marjat erikseen. :D

Hissukka & poju 3,5 kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Meillä oli täällä äsken härdelli päällä!!!! Meijän 5v ja naapurin 5v oli kadoksissa!!! |O |O |O Löytyivät lähempää, kun osattiin arvata, mut kyllä meinas itku päässä :snotty: Ekana tuli mieleen yhen tällä kadulla vasta maahan kaivettu ja täytetty uima-allas!!!! |O
Hui, onneksi löytyivät! :eek: Nuo on kyllä sydämen pysäyttäviä tilanteita!
 
Nonni, kommentoinpa.
Sinkkuelämäfani myös täällä. Aateltiin miehen kanssa käydä jossain välissä kattomassa se leffa.
Kuolaamista harrastetaan myös täällä ihan urakalla. Joka päivä puseron rinnus on ihan märkä :wave:
Ja silmätkin rähmii..

Olin just kuulemassa jonkinlaista infoa päivähoidosta. Olishan se ihan kohta ajankohtainen juttu jos palaisi töihin heti kun vanhempainvapaa loppuu marraskuussa. Mutta kun en palaa. Toisaalta onhan se myös hyvä miettiä millaiseen tarhaan lapseni haluan sit kun sen aika on..

Nuin, nyt jo unohdin mitä muuta piti kommentoida.. :ashamed:

No Jahvetin härdelliin: Onneksi löytyivät tosiaan. Tommoset on kammottavia kokemuksia! Mulla lyö sydän tyhjää jopa silloin kun kuka tahansa (oli sit oma vanhempi tai mies, lemmikki, lapsesta puhumattakaan..) on niin ettei saa yhteyttä/kadoksissa.

Meillä muuten tankataan ihan selvästi tosi useesti nyt kun on hellesää. Just tossa tyty huusi kauheesti (oli melkein jo sitä mystistä huutoa muistuttavaa..) miehen sylissä. Lykkäsin pullon käteen että kokeilepas.. Ja johan uppos 150ml korviketta. Mies totes että tunti sittenhän se söi melkein 2dl. Ja itseasiassa noin tunti aiemmin 100 ml..

Nyt nukahti. Saas nähä herääkö vielä ennen yötä.

Mä tuppaudun nyt ukon kainaloon. Moikka! :wave:

 

Yhteistyössä