***HELMET 2008*** Kesäkuu

Alkuperäinen kirjoittaja hilunen:
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Tekisi muuten mieli ilmoittaa tuo esikoine syksyllä kerhoon, että saisi vähän samanikäistä seuraa...
Teilläkin siis uhmakas 2½-vuotias! :whistle: Itsekin ilmoittaisin mielelläni tuon oman vauhtiviikarin kerhoon syksyllä, mutta kun ei ole mitään mihin ilmoittaisi...Seurakunnan kerhoon pääsee nyt syksyllä elokuun alkuun mennessä 3v.täyttäneet, joten sinne on asiaa vasta ensi keväänä.Täällä tollaset kahden ja kolmen vuoden välillä olevat on kyllä ihan väliinputojia.

[
Joo, uhmakas 2,5 v löytyy tosiaan täältäkin. :p Uhmaikää meillä ei niinkään tunneta, vaan tuo tyttö on ollut temperamenttinen, omatahtoinen ja itsepäinen 3-viikkoisesta lähtien (silloin alkoi koliikki ja on säilyttänyt saman asenteen :kieh: ). No kuulemma 3 vuoden iässä pitäisi helpottaa :whistle: näkisi vaan! :LOL: Leikkiseuraa haluaisin tytölle että oppisi ryhmässä toimimaan, ettei hänestä kehittyisi sellainen pikkupomo kun nyt on hyvää vauhtia kehkeytymässä. :whistle: Täällä kerhoon pääsee 2005 syntyneet, marraskuussa tuo tyttö syntyi mutta ei takuulla jää isompien jalkoihin. :snotty:

Kiitos kommenteista kerhoon kuskaamiseen liittyen, kaipa se onnistuu kun sen pistää onnistumaan. :whistle: Etukäteen säälittää poika jos joutuu päikkäreiltä herättämään kuskaamisten vuoksi, mutta pakkohan se on pientenkin joustaa useampilapsisessa perheessä niinkuin Jahvetti sanoi. Tuo esikoinen on vaan uniensa kanssa ollut niin vaikea että sitä on tottunut pitämään lasten uniaikaa melkein pyhänä hetkenä mitä ei sovi häiritä. :D Ehkäpä se seisomalaudan kanssa onnistuisi niin että poika voisi vaunuissa nukkua.

Ieva mä en usko että tämänikäisiä lapsia voi vielä liikaa lelliä, hellittele rauhassa vaan. =) Jossain lähempänä vuoden ikää meillä alettiin ei-sanan harjoitteleminen ja niitä harjoituksia on sitten riittänytkin... :kieh:

Hissukka & poju 3,5 kk

Alkuperäinen kirjoittaja ieva80:
Alkuperäinen kirjoittaja nipsuli:
Alkuperäinen kirjoittaja ieva80:
Tosta kilahtamisesta..noi Kiin tapaset tilanteet on varmaan hankalampia meille joilla on ensimmäinen lapsi, totta kai niistä enemmän itekkin varmaan potee huonoo omaa tuntoa..tokikin eihän sitä omaa kiukkua muihin sais purkaa mutta välillä niin vaan käy. Pääasia että tiedostaa itte sen ja koittaa seuraavan kerran sitten ennakoida oman kiukun. Olkaamme armollisia myös itteleemme :hug: . Ja kunhan väkivalta pysyy meistä pois.
Taidat olla oikeassa. Täydellisen äidin syndrooman olen ainakin itsessäni toisinaan huomannut pilkoittavan. :whistle:
-näinhän se vähän tahtoo olla...Ja jotenkin sitä ensimmäisen kanssa varmaan on hieman herkempi kaikelle.. Ekan lapsen kanssa tää kaikki on semmosta yhteisen elämän opettelua kuitenkin :eek:
Ja tähän sit kun vielä lisää sen, että lellii mukelon piloille niin avot. :ashamed: Musta tuntuu ainakin, että meillä hypätään tytön joka inahduksesta jo nyt. :ashamed: Mutta toisaalta kai sitä tässä vaiheessa vielä pitääkin. Vai mitäs mieltä viisaammat/kokeneemmat on? :/

Mä voin kyllä sanoa että mulla menee IHAN toisin päin koko pakka. Lellin tuon kuopuksen pilalle.
:headwall: :D

Jepsu meillä tuli myös lauseita 1,5 v iässä ja nyt puhuu jo liikaakin. :LOL: Saa olla tarkkana mitä itse puhuu tytön aikana, vaikka ei näyttäisi kuuntelevan niin poimii kyllä kiinnostavat kohdat kuulemastaan ja toistaa niitä sitten mahdollisimman epäsopivissa paikoissa. :whistle:

Pojan mummo sai muuten ilmeisesti rotavirustartunnan pojan kakkavaipasta rokotuksen jälkeen joten olkaapa tarkkana rokotetut käsipesujen kanssa. :attn: Kyllä mummokin kätensä pesi mutta ei ilmeisesti tarpeeksi tarkkaan. Rokotuksesta oli silloin jo kaksi viikkoa joten en olisi uskonut että enää tarttuisi, mutta toisaalta pojalla oli 8 päivän kakkatauko takana joten ehkä kaikki pöpöt ei ollut vielä elimistöstä poistuneet. Ainakin suurimmat kiukkuilut muuten jäivät sen kakan jälkeen.

Hissukka:

Pojan mummo sai muuten ilmeisesti rotavirustartunnan pojan kakkavaipasta rokotuksen jälkeen joten olkaapa tarkkana rokotetut käsipesujen kanssa. :attn: Kyllä mummokin kätensä pesi mutta ei ilmeisesti tarpeeksi tarkkaan. Rokotuksesta oli silloin jo kaksi viikkoa joten en olisi uskonut että enää tarttuisi, mutta toisaalta pojalla oli 8 päivän kakkatauko takana joten ehkä kaikki pöpöt ei ollut vielä elimistöstä poistuneet. Ainakin suurimmat kiukkuilut muuten jäivät sen kakan jälkeen.
Mikä rokote teillä oli? Rotateq vai rotarix? Mä en tajua miten se voi tulla kelleen ihan tautina niistä kakkavaipoista kun nehän on heikennettyjä bakteereita mitä niissä rokotteissa on...miten ne voi voimistua kropassa ja kuin se vauva ei reagoi mut muut sitten muka. En ymmärrä... :x

Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Jahvetti Miulle tuli siun ketsuppiepisodista mieleen, kun sisko lapsena kiukutteli iltapalapöydässä ja lätkytteli lusikalla omenakiisseliä niin että se roisku pöydälle. Äidillä palo käämi ja se kaato sen kiisselin siskon paidankauluksesta sisään :LOL: :LOL:
Tuo jos mikä on just NIIN minua B) Saattasimpa moisenkin tehhä :LOL: :LOL:

Tekisi muuten mieli ilmoittaa tuo esikoine syksyllä kerhoon, että saisi vähän samanikäistä seuraa...
Teilläkin siis uhmakas 2½-vuotias! :whistle: Itsekin ilmoittaisin mielelläni tuon oman vauhtiviikarin kerhoon syksyllä, mutta kun ei ole mitään mihin ilmoittaisi...Seurakunnan kerhoon pääsee nyt syksyllä elokuun alkuun mennessä 3v.täyttäneet, joten sinne on asiaa vasta ensi keväänä.Täällä tollaset kahden ja kolmen vuoden välillä olevat on kyllä ihan väliinputojia.

[
Joo, uhmakas 2,5 v löytyy tosiaan täältäkin. :p Uhmaikää meillä ei niinkään tunneta, vaan tuo tyttö on ollut temperamenttinen, omatahtoinen ja itsepäinen 3-viikkoisesta lähtien (silloin alkoi koliikki ja on säilyttänyt saman asenteen :kieh: ). No kuulemma 3 vuoden iässä pitäisi helpottaa :whistle: näkisi vaan! :LOL: Leikkiseuraa haluaisin tytölle että oppisi ryhmässä toimimaan, ettei hänestä kehittyisi sellainen pikkupomo kun nyt on hyvää vauhtia kehkeytymässä. :whistle: Täällä kerhoon pääsee 2005 syntyneet, marraskuussa tuo tyttö syntyi mutta ei takuulla jää isompien jalkoihin. :snotty:
Meidän poika on myös syntynyt marraskuussa -05 :D , tarkalleen ottaen 6.päivä. Sellanen hyväntuulinen ja aurinkoinen tapaus on ollut aina ja tosi vilkas ja menevä, meillä ollut kyllä ihan uhmaikä tämän kevään, ei niinkään luonteeseen liittyvä temperamenttisuus. Nyt on kyllä vänkääminen vähentynyt tosi paljon ja aika hyvin sujuu hommat yhteistyössä, suurin mustasukkaisuuskin siskosta mennyt ohi-olisi kyllä tosi kiva saada poitsu jonnekin kerhoon tms. kun selvästi jo kaipaa muiden lasten seuraa, oppisi siinä sivussa sitten olemaan porukassa.

Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
Hissukka:

Mikä rokote teillä oli? Rotateq vai rotarix? Mä en tajua miten se voi tulla kelleen ihan tautina niistä kakkavaipoista kun nehän on heikennettyjä bakteereita mitä niissä rokotteissa on...miten ne voi voimistua kropassa ja kuin se vauva ei reagoi mut muut sitten muka. En ymmärrä... :x

Rotateq oli meillä. Yksi annos vielä saamatta, olen varmaan jo ylihuolellinen käsienpesijä sen jälkeen. :whistle: Enpä kyllä ymmärrä minäkään tuota periaatetta, eihän ne bakteerit voi voimistua tai sitten vauvalla olisi jo itsellään kyseinen tauti...? Ihmetyttää myös kuinka kukaan meistä perheenjäsenistä ei ole sairastunut (vaikka käsiä pestäänkin) vaan mummo sai taudin yhden ainoan kakkavaippakosketuksen jälkeen. Tasan ei osu onnen lahjat, tai epäonnen. :/

Mutta siis raju vatsatauti iski mun äitiini juuri kaksi päivää sen jälkeen kun oltiin siellä käymässä ja vaihdettiin kakkavaippa, minkä äitini kuskasi roskiin. Kovasti vaikuttaa todennäköiseltä että pöpö hyppäsi sieltä vaipasta :whistle:

[
Meidän poika on myös syntynyt marraskuussa -05 :D , tarkalleen ottaen 6.päivä. Sellanen hyväntuulinen ja aurinkoinen tapaus on ollut aina ja tosi vilkas ja menevä, meillä ollut kyllä ihan uhmaikä tämän kevään, ei niinkään luonteeseen liittyvä temperamenttisuus. Nyt on kyllä vänkääminen vähentynyt tosi paljon ja aika hyvin sujuu hommat yhteistyössä, suurin mustasukkaisuuskin siskosta mennyt ohi-olisi kyllä tosi kiva saada poitsu jonnekin kerhoon tms. kun selvästi jo kaipaa muiden lasten seuraa, oppisi siinä sivussa sitten olemaan porukassa.
Meillä on syntynyt 7. päivä marraskuuta. =) Hyvä että teillä alkaa jo uhma hellittää, antaa toivoa tännekin... :whistle:

Muoks. pakko oli tarkistaa... meidän esikoisilla on päivä ikäeroa, ja näillä kakkosilla kolme päivää. B)

[quote="Hissukka[/quote]
Meillä on syntynyt 7. päivä marraskuuta. =) Hyvä että teillä alkaa jo uhma hellittää, antaa toivoa tännekin... :whistle: [/quote]

No meillähän on sit ihan samanikäiset esikoiset! :D Hauska sattuma! Juu, eiköhän se teillläkin tasoitu, kyllähän tuo poika vieläkin vänkkää ja känkkää kun sille päälle sattuu, mut ei ole enää sellasta vääntöä mitä oli koko kevät kun joka asiassa pisti hanttiin.

Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
Hissukka:

Rotateq oli meillä. Yksi annos vielä saamatta, olen varmaan jo ylihuolellinen käsienpesijä sen jälkeen. :whistle: Enpä kyllä ymmärrä minäkään tuota periaatetta, eihän ne bakteerit voi voimistua tai sitten vauvalla olisi jo itsellään kyseinen tauti...? Ihmetyttää myös kuinka kukaan meistä perheenjäsenistä ei ole sairastunut (vaikka käsiä pestäänkin) vaan mummo sai taudin yhden ainoan kakkavaippakosketuksen jälkeen. Tasan ei osu onnen lahjat, tai epäonnen. :/

Mutta siis raju vatsatauti iski mun äitiini juuri kaksi päivää sen jälkeen kun oltiin siellä käymässä ja vaihdettiin kakkavaippa, minkä äitini kuskasi roskiin. Kovasti vaikuttaa todennäköiseltä että pöpö hyppäsi sieltä vaipasta :whistle:
Okei...kait se on sit jotenkin uskottava et se voi tulla sieltä voimakkaampana ulos kuin mitä menee sisään. Tosin tossa Rotateqissä on vissiin vähän eritavalla tehtyjä nuo bakteeripohjat kuin mitä Rotarixissä. Ja niitä on siinä 5 kun Rotarixissä on kolme eli voi kuvitella että on rokotteenakin siis voimakkaampi kuin toi toinen ja nöin ollen sit tarttuu helpommin ulkopuolisiin kin. Ja sehän on ihan tosiasia et lapsiperheillä on useita tauteja vastaan vastustuskykyä paljon enempi kuin ihmisillä joilla ei ole pieniä lapsia itsellään. Eli siks voi olla että on tarttunu mummoon helpommin. Mene ja tiedä nyt sit taas.

:D

onko muilla helmillä ongelmia silmän/silmien rähmimisen kanssa? :attn: meillä on P:llä koko ajan oikee silmä vetistäny ja rähminy, akvaqolilla tuli paremmaks mut nyt taas :headwall: pakko polille taas lähtee, stana |O

jepsulle onnittelut uudesta kodista ja muuttotsempit :flower: meillä ne kans ihan kohta edessä, muuttaminen on kyllä :x mut nyt kivempi kun muutetaan ekaan ikiomaan kotiin =)

Täältä myös Jepsulle ja perheelleen onnittelut uuteen kotiin!!! :flower:

Ja sitten... Meidän typyn mitat eilisessä 4kk neuvolassa:
pituus: 59,7
paino:5940
pipo:40,7

Eipä mennyt vieläkään kutoset rikki :LOL:

Mutta nyt vaunuilemaan...IIIIHANA ilma!

Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
onko muilla helmillä ongelmia silmän/silmien rähmimisen kanssa? :attn: meillä on P:llä koko ajan oikee silmä vetistäny ja rähminy, akvaqolilla tuli paremmaks mut nyt taas :headwall: pakko polille taas lähtee, stana |O

:wave: samma här...yksi tippa kuuri ollaan annettu, mutta hetkellisesti oli parempi..uskon että meillä ainaskin on kysymys ahtaasta kyynelkanavasta kun selkeesti rupeaa enempi rähmimään jos itkee..neuvolasta sanottiin että puoleen vuoteen mennessä pitäisi sitten helpottaa senkin suhteen.

Heissan!

Täällä taas työmatkaleskenä. Mies lähti aamulla ja tulee huomenna illalla. Tai yrittää tulla, voi olla että tulee vasta pe aamupäivällä. :kieh:

Yö meni jälleen pätkissä. Nyt pieni vetelee aamupäiväuniaan..ja vaikka minä voisin tehdä samaa, niin eikun tähän istahdin. No, pyykit laitoin koneeseen ja hiukan itseäni ihmisen näköiseksi. Neuvola on yhdeltä. Tuolla on niin helle, että pitää tosiaan miettiä miten pienen pukee vaunuihin, ettei tule joku lämpöhalvaus. :/

Simien rähmimistä oli meillä alkuun kovasti, toisessa silmässä, ja yksi silmätippakuurikin oli. Sit se vaan loppui, ja nyt ei enää mitään. Eli kai se on just sitä ahtautta niissä kyynelkanavissa. Silloin sai monesti päivässä pyyhkiä silmisä kostutetulla lapulla. Ja sit neuvolassa neuvottiin hellästi hieromaan ja painamaan siitä silmäkulmasta, nenän vartta pitkin sormella. Se kuulema auttaa sitä rähmää ulos ja avaa kanavaa.

Nyt jatkan kotipuuhasteluja ja palaan kertoilee neuvolakuulumisia iltapäivällä lenkin jälkeen. :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja äippäHki:
Sinkkuelämää eli onko täällä muita Sinkkuelämää-sarjan faneja? :whistle: Mä olen vannoutunut Carrien, Mirandan, Samanthan ja Charlotten ihailija ja erityisesti MrBig, joka on minusta komein mies ever! :D Niin, siis siitä tuli vaan mieleen kun leffan ensi-ilta on nyt 6. päivä. En sinne ensi-iltaan mene, mut varasin itselleni ja siskolleni liput muuhun näytökseen. Mun sisko tulee miehensä ja koiranpentunsa kanssa viikonloppuna ja jäävät sit muutamaksi päiväksi kyläilee...
minä minä minä :wave: oon kyllä sarjaa seurannu aina ja sunnuntaina olis tarkotus käydä kattomassa se leffa :D suurin osa ystävistä sanoo mua vielä mirandaksi ku oon kuulemma ihan samanlainen tyyppi ku se ja joskus hiusmalliki oli epäilyttävän samanlainen.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja piipero86:
Alkuperäinen kirjoittaja äippäHki:
Sinkkuelämää eli onko täällä muita Sinkkuelämää-sarjan faneja? :whistle: Mä olen vannoutunut Carrien, Mirandan, Samanthan ja Charlotten ihailija ja erityisesti MrBig, joka on minusta komein mies ever! :D Niin, siis siitä tuli vaan mieleen kun leffan ensi-ilta on nyt 6. päivä. En sinne ensi-iltaan mene, mut varasin itselleni ja siskolleni liput muuhun näytökseen. Mun sisko tulee miehensä ja koiranpentunsa kanssa viikonloppuna ja jäävät sit muutamaksi päiväksi kyläilee...
minä minä minä :wave: oon kyllä sarjaa seurannu aina ja sunnuntaina olis tarkotus käydä kattomassa se leffa :D suurin osa ystävistä sanoo mua vielä mirandaksi ku oon kuulemma ihan samanlainen tyyppi ku se ja joskus hiusmalliki oli epäilyttävän samanlainen.. :D
Ja minä!!! :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä70:
Ai niin, kuinka moni pullottelija keittää pullot vielä joka käytön jälkeen...nimm. pullorumba ahistaa :/
täällä jatkuu pullon keitto rumpa kerran viikossa.
Joko teillä käsiä lupsutellaan suussa? Kun luin vastikään jostain että jos vauva vie kädet suuhun, ni keittelyrumban voi lopettaa, käsissä jo menee sen verran pöpöjä elimistöön että tuttien keittely on jo turhaa. Tosin tässä minkä luin puhuttiin nimenomaan tuteista; en tiedä että PULLONtuteista vai HUVItuteista. Ja itse pullojen keittelystä minä en tiedä mitään :ashamed: kun imettäny oon molempia, mutta tämä tuli näistä viesteistä mieleeni ni kerroin =)

MUOKKISTA KEIKKAA:
Tähän olikin jo ehkä kuustoista samaa vastausta, joten... :ashamed:

Huutamisesta mun tulee tuolle 2,5 v uhmikselle huudettua ihan liikaa... :ashamed: hihat palaa välillä totaalisesti. Se tietää kyllä mistä narusta vetää että saa äitinsä hermoromahduksen partaalle. :kieh: Jälkikäteen aina harmittaa, en haluaisi antaa sellaista mallia tytölle että suuttuessa karjutaan pää punaisena, mutta ei tuo tyttö mun huutoja pelkää vaan yleensä nauraa takaisin päin naamaa. :headwall: Pointti oli siis tässä se että mä uskon että lapsi kyllä oppii tietämään että vaikka äiti suuttuu ja huutaa, niin silti ei tarvi pelätä vaan se on vaan merkki siitä että äitiltä palaa hermo. Siis jos taustalla ei ole väkivaltaa tms. kuvioita. Ne on sitten tapauksia erikseen... mutta jos lapsen perusturvallisuus on kunnossa niin ei se pienestä huudosta hajoa, en mä usko siihenkään että vihantunteita pitäisi lapsen edessä peitellä, sillä miten ne muuten oppii itse niitä käsittelemään? (no tietysti, voisihan sitä opettaa käsittelemään ne jollain muulla tavalla kuin karjumalla... :whistle: )
...
Mutta kun jokaista kieltoa ja käskyä vastaan pitää sotia ja kokeilla, että onkohan äiti nyt varmasti tosissaan. :kieh:
Kirjoitinkohan minä tämän..? :ashamed:

Meillähän ei 4kk neuvolaa oo ollenkaan, mutta kotimittausten perusteella sanoisin neidin tasan 6kg painoiseksi (vaippa ja vaatteet päällä ) ja n. 59cm pitkäksi :D (3kk oli 5460g/57cm). Kuukausi sitten sain tosiaan kotona samat mitat, kuin neuvolassa =)
Katotaan sit 5kk ikäseä, et miten pitää paikkansa =)

Jahve+Mehmu 5pv vajaa 4kk

Tiiättekö mitä? mä vähän epäilen että meidän tyty on saanut yliannoksen d-vitskua. Kun lopetin Deetipat merkkisen vitskun antamisen kokeillakseni loppuisko ne mystiset vatsaväänne-huudot/koliikki-huuto. Loppuihan ne. TIETTY voi olla että aika oli just nyt vaan kypsä koliikkihuutojen loppumisellekin. Mutta kun mä googlesta löysin tietoa että alle 3v. saantisuositus on 10µg/päivä ja Omneossa on 1,2µg/100ml valmista liuosta. Kun tyty saa lähes 200ml/kerta ja kertojakin on päivässä noin 7, jopa 8, niin aikas paljon sitä d-vitskua tulee. Ja 12 tippaa tota vitskua on 6,5µg..
En tosiaan tiedä mitkä on yliannostuksen oireet mutta jos vatsavaivat on loppuneet niin mielestäni tää veto on ihan oikeutettua..

Nyt toi kyllästyi sitterissä oloon. Me huitastaan pihalle.

Me muuten käännyttiin tänään useesti mahalleen!

Tuun myöhemmin sit kommentoimaan muiden juttuja, jookos! :wave:

Yhteistyössä