***HELMET 2008*** Kesäkuu

Kyl meilläki hypätään lähes joka inahduksesta, mut lähinnä ne on noi pojat :/ Oon kyl koittanu sanoo, ettei ihan heti tarviis mennä :whistle:
Jos kaksin oon likan kanssa, nii hetken kyl ootan, et huuteleeko muuten vaan vai mikä on :p
Pojat kyl vetää mua ihan 10-0 :whistle: :wave:
 
Tulipas mieleen, että kuinka moni (vai onko kukaan) nostanu rattaissa selkänojaa puoli-istuvaan asentoon/vähän koholle? :attn: Meillä oli viikonloppuna matkiksissa selkänoja vähän koholla. Tyttö viihtyi selkeesti paremmin, kun näki ympärilleen. Ajateltiin, ettei siitä voi haittaa olla, kun saahan sitterissä ja kaukalossakin pitää koholla ns. puoli-istuvissa asennoissa. :/ *muoks* Hereillä ei oo viihtyny vaunuissa piitkään aikaan. |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Esikonen pyöri tossa kun ei oo mitään tekemistä...lupasin sille 2e kun kitkee etupihan kukka-altaista rikat pois...siellä se nyt kyykkii pers pystyssä :LOL: :p Kätevää :saint:
lapsityövoiman hyväksikäyttöä :whistle: :D



ieva: tekis mieli kans vähän korottaa tota nojaa tai tukee jollain P istuvampaan asentoon. äsken huuti puol lenkkii pallo punasena |O en tiiä oliko väsy vai nälkä vai molemmat, nyt kyllä ihan ok tässä. yksinää ei oo tänää pahemmin viihtyny ja muutenki ollu sellanen vinkuinkkari jos on yksin jääny. sit kyl jaksaa ja viihtyy kun on seurana. omaa aikaa ei siis tänää oo ollu mut eipä sitä oo muutenkaa :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Meillä ei oo nostettu selkänojaa vielä...tosin meillä on kovakoppa vaunuissa käytössä viel =)
Ei meilläkään oo vaunuissa nostettu, käytössä pehmeä koppa. Matkiksissa saa säädettyä portaattomasti, niin sitä on nyt pidetty pari kertaa vähän kohollaan. Eikö vielä kannattais? :attn: :eek: Onhan tuo tyttö sitterissäkin (ja turvakaukalossa) enemmän koholla. :/ Kertokaas nyt äkkiä mielipiteitä! :eek:
*muoks* vaunulenkillä nykyisin aina rintareppu/ kantoliina mukana, jos sattuu saamaan kilarit. |O
 
Keittelystä: mä en oo alun alkaenkaan keitelly tutteja ku kerran viikossa, välillä huuhtassu vaan. Pullot oon keittäny käytön jälkeen sillon harvoin ku niitä on käytetty. Samoin rintapumpun oon keittäny aina käytön jälkeen. Jotenkin oon ton pumpun kans tarkempi, kun siihen pumpattua maitoa vielä säilytetään jne.

(.) Mä oon ihan puhki, oon siivonnu koko kämpän ja äskein leivoin kääretorttua. Appiukko ja miehen mummo tulee tänään nääs kylään. Ja minä masokisti aloin tietty leipomishommaan, ku typy oli hereillä... |O Voi kiesus, että meinas mennä hankalaks! Yks kirkuu tissiä sitterissä, kun pistin pohjaa uuniin, ni eiku syöttään välillä ja sit tyttö välillä syrjään ja tissi paljaana torttua uunista ulos :LOL: Varsinainen alaston kokki...

Mäkin haaveilin Bon Jovin konsertista, kun se on kyllä eittämättä mun kaikkien aikojen suosikkibändi, mutta haaveeksi jää tälläkin kertaa :'( Sisko on reissussa just sillon ja se ois ollu ainoa mahdollinen hoitaja Hesassa keikan ajaksi.

Mut nyt painun kyllä pihalle aurinkotuoliin lukemaan lehteä ja ottaan arskaa B)
 
Toi on varmaan aika sopiva toi kerta viikkoon pullojen keitto :) , joten pullorumba siis ainakin helpottuu :D

Ieva; kyllä mä oon noissa easyissä nostanu tytön ollessa hereillä niin siihen makuuasennosta seuraavaan ajatellen juurikin näin että kun kerran sitterissä ja kaukalossakin on :eek:
 
Apuva! Lueskelin kaikenlaisia liinailuun ja kantoreppuiluun liittyviä juttuja. :eek: Niin ilmeisesti nyt sitten kasvot menosuuntaan sidonnoista/ pitämisestä repussa on monia mielipiteitä (Vinjakohan se tästä asista jo aiemmin puhui? Vai?). Esimkin BabyIdean ja Kantoliinakanavan sivuilla sanotaan, että kannattais kantaa liinassa buddha-sidonnassa tahi sitten kasvot itteen päin. Että ei olis hyväksi jalkojen roikuskella ulkona niin, vaan pitäis olla sammakkoasennossa tuettuna. Miks ihmeessä noissa reppujutuissa sitten esim. lukee, että voi pitää 3kk alkaen kasvot menosuuntaan? Ja että repussa vois kantaa vaikkei oo sammakkoasennossa jalat? :attn: Minä oon nyt kyllä ihan sekaisin, että miten voi tehdä ja miten ei. :eek: Tai siis mitä suositusta uskoa ja mitä ei? Ei helvata sentään... |O Onneks en oo pitänyt, kun muutaman kerran tytsyä liinassa jalat roikuskellen ja silloinkin oli smokkivyö jalkoja tukemassa. Kantorepussa on kyllä ollu useampaan otteeseen kasvot menosuuntaan päin... Auttakeehan nyt joku! Mitä tässä uskaltaa enää tehdä, ettei pilaa lapsensa selkää/jalkoja! :eek:

*muoks* Taisin vain vähän ylihysterisoida. :/ Nuo sivut aivopesi mut hetkellisesti. :/ Ei kait mikään asento ole hyvä 24/7 ja ei kait noista mainitsemistani asennoista tosiaan hirveää haittaa voi olla, jos silloin tällöin niissä pitää. :/
 
Kiitos kaikille lohdusta käämi palaa- asiassa :flower: :heart: Ehkä se tosiaan on niin, että ekan lapsen kanssa on vähän herkkänä.

Jahvetti Miulle tuli siun ketsuppiepisodista mieleen, kun sisko lapsena kiukutteli iltapalapöydässä ja lätkytteli lusikalla omenakiisseliä niin että se roisku pöydälle. Äidillä palo käämi ja se kaato sen kiisselin siskon paidankauluksesta sisään :LOL: :LOL:

Vappuna ekan kerran nostin Artulle vaunujen selkänojan puoli-istuvaan asentoon. Sillon Arttu oli siis 4kk. Viihtyy paljon paremmin, kun näkee ympärilleen.

ieva Tuo buddha-asennon paremmuus vs. jalat roikkumassa taitaa perustua siihen, että jalkojen kippurassa pitäminen vahvistaa vauvan etupuolen lihaksia.
Artun fysioterapeutti suositteli, että tehtäis Artun kanssa "kokoavia" liikkeitä, joissa kädet tulee rinnan päälle ja jalat vatsan päälle. Esim. kääntyminen ei onnistu, jos vauva on "löysä" etupuolelta.
Reppujen valmistajat ajattelevat varmaankin ensisijaisesti turvallisuutta eli että vauva varmasti osaa kannattaa päätää 3kk iässä, eikä pääse retkahtamaan esim. sivuille.
 
Onks tänään joku vauvojen yleinen "en nuku päikkäreitä, enkä viihdy yksin, varsinkaan makuuasennossa"-päivä?? Mä juttelin naapurin äidin kanssa, jolla 10vkoinen vauva. Totesin että meillä ei olla vedetty kunnon päikkäreitä eikä tykkää olla missään asennossa varsinkaan yksin. Samaa sanoi naapurikin!

Vihdoin kokeilin liinaa. VÄHÄN on hakusessa sidonta. Tai lähinnä se viimeistely.. Tyttö nyt on kuin hapankaali tossa (naama menosuuntaan) mutta mihin noi sen kädet tungetaan ja vähän on vinossakin..Se tuntuu roikkuvan himpusti etukenossa. Nyt alkoi kiukkuamaankin.
Ehkä mun pitää vielä hienosäätää :whistle:. Reppua pidän kyllä joka päivä ja nykyään aina tytöllä naama menosuuntaan. Emmä koe että siitä ois haittaa.

 
Heippa! :wave:

Kiitti tuhannesti rakkaat kanssasiskot tissittelytsempistä!! Olette ihania! :heart: Ja juttu on tosiaan niin, että minäkin nautin imetyksestä ja pienen läheisyydestä todella, mutta nyt syöttövälit oleet 3 viikkoa noin1,5 tuntia ja kun en pumpulla saa mitään irti, niin pikkuneidin ja minun välimatka voi maksimissaan olla sen 2 tuntia ja silloin kauhea hätä minulla hänen luokse. Ja yöt tosiaan..vähintään se 2 syöttöö, yleensä 3. Mutta, päivä kerrallaan ja juttelen huomenna aiheesta neuvolassa. :)

Veden juominen eipä ole tullut edes mieleen. Pitää sitäkin kysyä huomenna. Varmaan se voisi olla hyvä homma kuumilla keleillä.

Tuota liina/kantoreppuasiaa meillä siis kokemusta molemmista hiukan ja viime sunnuntaina laitoin pikkuisen kantoreppuun kasvot eteenpäin (eka kertaa) kotona kun tein salaattia ( ei siis suostunut olemaan yksin) Ja siinä hän silmät suurena katseli värikkäitä kasviksia, mut sit tosi nopeesti alkoi "kiemurrella" ja vetää selkää silleen kaarelle, mitä ei ole koskaan kasvot minuun päin ollessa tehnyt. Ei hän ollut kiukkuinen, mutta selkeesti haki toista asentoa. No, mä sit päätin ottaa hänet kokonaan pois, kun ajattelin, et jos se sit kuitenkin käy vielä selän tai lonkkien päälle...En tiedä. :/

Civindal unohdin aiemmin kommentoida, että ihanaa, että teidän pikkuinen toipuu ja kasvaa ja saatte olla kotona! :heart:

Vaunuissa meillä pehmeä koppa ja tosi pienillä väleillä säätömahdollisuus selkänojassa ja olen esim. kauppareissuilla nostanut neitiä hiukan pystympään ja todellakin, viihtyy huomattavasti paremmin siten.

Vaippakoosta meillä Pampersin New Baby 3 edelleen ja hyvin pitää vielä. Tosin sit kun tulee kunnon kakka, niin toki se voi olla ympäri selkää.
:whistle: Varsinkin kun se siinä shitterissä istuen saapuu. ;)

Hiukan on väsy olo..aamupäivällä oli kumityttö, 4v hoidossa ja iltapäivän työkaveri kyläilemässä. Ja kun yö oli taas hiukan rikkonainen ja päikyt jäi väliin, niin |O NO, nyt kävi ovi ja mies tuli kotiin. Pitääpäs hetken keskittyä parisuhteeseen... ;) Palataan...

*muoks* niin Kiin älä tosiaan murehdi suutahdustasi. Eiköhän se oli aika inhimillistä ja tunteiden näyttäminen on tervettä, myös niiden ei niin kivojen -tunteiden. :hug:
 
Mitä ootte ottanu flunssaan? Itellä nyt tuntuu et kurkku tulossa kipeeksi ja imetän, joten mitä hyviä lääkityksiä suosittelisitte? Onko vauvaanne tarttunu flunssanne kans, jos teissä on ollu, vai säästyykö vauvat viel tässä vaiheessa hyvin noilta pöpöiltä?

Marie82
 
Marie minä sairastin kovan flunssan vapun aikaan ja eipä se pieni siltä säästynyt, harmi vaan, ja sairasti saman flunssan. :( Vaikka imetys suojaa, niin samalla siinä on niin lähikontaktissa, että meillä tauti tarttui. Itse otin Panadolia tablettina ja Panadol Hot -juomaa. Se on kuulema harvinaisempaa, että vauva saa flunssan, mutta ei mahdotonta. Toivotaan parasta, että teidän pieni säästyy siltä. :hug:

Hieronnasta oli täällä joku päivä puhetta. Itselläni todella jumissa niska-hartia -seutu ja minullakin parikin mieheltä saatua lahjakorttia day spahan odottamassa käyttöä. Ajattelin just hot stone -hierontaa ( on mun suosikki ) ja sit intialaista päähierontaa. Mutta mutta..pitääkö se siis paikkansa että hierontaa ei suositella jos imettää?? Et ne kuona-aineet menis maitoon? :eek:
 
Meillevauva sidotko liinan siren että liina tulee ristiin edessä (+takana) ja ympärille tulee smokkivyö?
mä laitan tytön kädet edessä ristiin menevän liinan alle + smokkivyönvetäisen vielä mahan ja käsien suojaksi..välistä olen myös jalat vetäny vyön sisälle (tyttö siis kasvot menosuuntaan).
oon ymmärtäbyt että lasta ei saisi kauan (mikä on kauan?tunteja?) kantaa liinassa, koska liina painaa nivusten suuria verisuonia ja vio vaikeuttaa verenkiertoa. Lämpimillä ilmoilla tulee huomioida myös se että liina on myös yksi vaatekerta.. mä pidän esim pody+potkarit ja tumput sit käsiin ja jalkoihin jos olemme ulkona
 
Alkuperäinen kirjoittaja äippäHki:
Marie minä sairastin kovan flunssan vapun aikaan ja eipä se pieni siltä säästynyt, harmi vaan, ja sairasti saman flunssan. :( Vaikka imetys suojaa, niin samalla siinä on niin lähikontaktissa, että meillä tauti tarttui. Itse otin Panadolia tablettina ja Panadol Hot -juomaa. Se on kuulema harvinaisempaa, että vauva saa flunssan, mutta ei mahdotonta. Toivotaan parasta, että teidän pieni säästyy siltä. :hug:

Hieronnasta oli täällä joku päivä puhetta. Itselläni todella jumissa niska-hartia -seutu ja minullakin parikin mieheltä saatua lahjakorttia day spahan odottamassa käyttöä. Ajattelin just hot stone -hierontaa ( on mun suosikki ) ja sit intialaista päähierontaa. Mutta mutta..pitääkö se siis paikkansa että hierontaa ei suositella jos imettää?? Et ne kuona-aineet menis maitoon? :eek:
en tiedä, mut mä olen ainakin saanut ohjeet että pitää juoda hieronnan päälle runsaasti (vaik ei imettäskään).. niin ja kannattaa mainita et imettää (tai on raskaana(yleisesti mainittuna) ku joissain hieronnoissa käytetään sellaisia yrttejä joita ei suositella.
kaverille ostettiin intialaiseen päähierontaan lahjakortti ja varmistin hierojalta et ainakin raskaana ollessa voi käydä..
 
Hellou mammat!

tämä mamma on saanut jonkun energia piikin nyt tänään...leivoin kinkku-paprikapiirakan ja kinkku-juustopasteijoita. vein ne uuden asunnon pakkaseen ettei ukko pääse napsimaan niitä vielä. onpahan vieraille jotain tarjottavaa kun muuttoapua tulee...

me muutetaan siis nyt huomisesta eteenpäin ja yritetään niin että sunnuntaina voidaan jäädä jo yöksi. :) jee!!!! vein jo lakanat ja pyyhkeet sinne kaappeihin ja huomenna alkaa astiarumba...

tarppa onko flunssa puskenu päälle vai kuinka? :hug:

Pirskatti kun närästää....pitänee varmaan rennietä hakemaan kohta....makkarat sun muut aina närästää....plaah.

pullonkeitto joskus, harvoin teen sen :ashamed:

meillä on nyt pari päivää maisteltu perunaporkkana sosetta...ihan kaupan siis...toivottavasti ei tuu mitään massuvaivoja.

miten teillä on lapset oppinu puhumaan? meillä tyttö tulee huomenn 1v6kk ja puhuu jo 3 sanaa peräkkäin. puhetta tulee enemmän kuin laki sallii.. :LOL: :LOL: :LOL: äitiinsä kuulemma lähteny :D
:whistle:

Nyt täytyy mennä...

Jepsu
 
Mukavaa muuttoa Jepsu! =)

Onpas täällä tänään hiljaista. Itse tähän sohvalle nyt istahdin. Juuri vasta syötiin, tein salaattia ja grillattiin kanaa. Hyvää tuli ja vatsa täysi. Mies on neidin kanssa iltapesupuuhilla ja äiti huilii hetken. :p

Zuku totta joo, että hieronnan päälle tulee aina juoda hyvin. Ihan samoin kun jonkun syvävenyttelyn tms. jälkeen. Pitää kysyä sitä sieltä day spa:sta, et kuin ne tietää tuosta imetys hommasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja hilunen:
Täällä tollaset kahden ja kolmen vuoden välillä olevat on kyllä ihan väliinputojia.
Ei täälläkään srk:n kerhoon pääse, ku sellaset jotka täyttää viimeistään kerhokauden aikana 4v.
Avoimessa pk:ssa on sit hoitopäiväsysteemi mihin voi yli 1veen viedä muutamaks tunniksi hoitoon maksua vastaan tosin. Ja taitaa niil jotaan kerhotoimintaaki olla.
Tollanenkin olis parempi kuin ei mitään, mutta en ole kyllä ikinä kuullut että täällä olisi mitään avointa pk:a :whistle: ei mitään hajua mikä sellanen edes on. On meillä kaksi perhepuistoa ja niillä olisi kerta viikkoon kerho 2-3-vuotiaille, mut alkais jo klo 9 ja lähimpäänkin puistoon meiltä sen verran matkaa, ettei mitään saumaa ehtiä kun mies menee autolla töihin ja pitäis kävellä.

Just tänään mietin, että pitäiskö ottaa koppa pois vaunuista ja nostaa selkänojaa, kyllähän tuo nytkin siellä suht ok viihtyy, mut olishan se kivempi jos hereillä ollessaan näkisi jotain muutakin kuin taivaan ja pilvet. Eipä siitä mitään haittaa ole, eihän tuon ikäistä kuitenkaan tuntitolkulla pidetä sitterissäkään tms. puoli-istuvassa.

Ihan uusi juttu tuo vesi tai siis sen antaminen jos lapsi täysimetyksellä-esikoisen kanssa ohjeistettiin niin, ettei täysimetyksellä olevalle tarvitse antaa vettä, tarpeen vaatiessa huikkaa sit vähän useammin. Tuo poika menikin ekan kesänsä tissin varassa ja hyvin toimi. Täytyy nyt sit miettiä antaisko sitten tytylle kuitenkin vettä jos hellettä pukkaa.

Ja sen verran muistaa vielä :xmas: tuon esikon vauva-ajasta, että tähän kakkoseen verrattuna silloin oli paaaljon tarkempi kaikesta kuin nyt kun ainakin ieva ja nipsuli taisivat tätä pohtia. Siperia opettaa ;) eikä nyt kyllä mitenkään edes jaksaisi saati ehtisi tehdä asioita niin pilkun piip.

Tyty keksi tänään miten päristellään :heart: . Ja sitä harjoiteltiinkin sitten koko ajan, senkun kuola vaan lensi pitkin neidin naamaa! :D
 

Yhteistyössä