HEINIKSET 05!

  • Viestiketjun aloittaja =)
  • Ensimmäinen viesti
Tiiikeri
Olipa tullu teiltä kivasti juttua =). Mä vielä kotona, tänään tosiaan rv 40 ja flunssan oireita =(. Kurkku kipeä ja lihaksia kolottaa, yritän taistella kanakeitolla ja inkiväärijuomalla sitä vastaan.

Mulla on nykyään lyhyet hiukset ja punaset luonnostaan, nyt vähän tummaa niskassa ja edessä piristeenä. Siskon pitäny laittaa mulle sivusto johon saisin jotain kuvia, niin vois teillekin näyttää. Eilen otettiin masukuvia, että saa vielä viimeset muistot talteen.

Mulla ei oo limatulppaa tullu, Lumikukasta tuli muutama viikko ennen synnytystä. Suppailee iltasin mutta ei ihmeempää. Nyt on niin väsähtäny olo etten oikein jaksa kirjotella..
 
Iitu..
Joo mulla vaaleat pitkät hiukset,kesällä niitä jo reilusti lyhennytin,nyt olen aatellu josko leikkais ihan olkapää-pituuteen ja kauttaaltaan kerroksittain.Se aina iso päätös,niitä kun ei takaisin saa jos kaduttaa,kestää kasvaa...Mut kulmien pigmentointiin oon tyytväinen!

Kata:yksityinen gyne ehdotti ensin mulle hormonikierukkaa,sitkun sanoin ettei takana alatiesynnytystä vaan sectio niin rupes perumaan puheitaan.Ehkäisyneuvolan hoitsu sanoi etteivät laita kuin normisynnyttäneelle/lapsettomille jotka ei itse pysty huolehtiin ehkäisystä,esim.narkkari tmv.Pyysin kysymään lääkäriltä ja soittikin mulle takaisin ja sanoi että voivat laittaa,totesi vain että laitto kivuliaampaa kuin jos olisin synnyttänyt normisti.Syynä se että mun kaltaisilla kohdun kaula jäljellä kun taas alakautta saaneilla se lyhyempi tai kokonaan poissa,sekä section arpi voi kinnata vastaan kun mulla tehty vielä pystyyn se.Kauheelta kuulostaa ajatus että joutuvat venyttään/avaamaan niillä vehkeillään ensin koko kaulan matkan ja vielä kohdun suun=(!Se siinä laitossa kaiketi eniten tuntuu?Ois vaan varmaankin hyvä ehkäisymuoto vaikka ennen olin sitä vastaan(jotain ylimääräistä mun sisällä).Mulla e-pillerit turvottaa ja saan kuumia aaltoja,suvussa lisääntynyt veritulppariski.Jos lopetan pilsut kärsin runsaista menkoista,siks kierukkaa olen harkinnut.Ja halvemmaksin tulis,jos lääkäri määräisi hoitona menkkoihin niin jää itelle vajaa sata e maksettavaa.
Sattuko sua Kata sen laitto?Ja katosko menkat kokonaan?

Mun isä oli vaimonsa kans meillä tänään,poika oli niin mielissään kun pappa leikki ja touhusi mukana=)Koko lomaviikon oli joka päivä vieraita,useampiakin.Nyt tullu pojalle esitysvaihe päälle,tekee pahojaan ja riehaantuu kauheasti kun joku kylässä.Eikä oikein meinaa rauhottua ja totella.Taitaa pahemmaks mennä kun ikää tulee lisää.Muistelen kavereiden lapsia jotka esim.synttäreillänsä ihan mahdottomia!

Tosta tutista,pitäs vierottaa poika siitä mutta syö niin harvoin ettei siitä haittaa ole.Ja sitäpaitsi, sitä kun ei ole niin poika näyttää isolta pojalta,tutti suussa näyttää vauvalta!Jos tää mun ainokainen niin haluan pitää sen "vauvan" vielä vähän aikaa.

Katselin yks ilta videopätkiä pojasta vauvana,oli niin pieni ja suloinen!Murisi tyytyväisenä ja tuhisi.Jotenkin ollu silloin kuitenkin sen verran väsy ettei kaikkea edes muista,nyt palautui mieleen kun katselin.Kyynelkin tuli silmään,ihanaa aikaa se oli,saada oma lapsi ja hoitaa suurella rakkaudella.
Itse oon kamala näky niissä sairaalakuvissa,niin kärsineen,tuskaisen ja väsyneen näköinen,naama ihan kalpea(veren hukasta)ja riutunut.Mullahan se koitos oli pahimmasta päästä,yli vuorokausi salissa järkkyjä suppareita,puudutukset ei oikein tehonnu,lopuks sitten sectio.No kotikuvissa näytän jo paremmalta,väri palannut kasvoihin ja hehkun onnellisen uuden äidin iloa!

Nyt iltapalalle ja töllön eteen,voikaa hyvin!

 
Moona....
Meillä Niiskulainen tuli tästä kaksivuotiaasta ihan vauva, kun toka synty. Vaipat tuli takas ja halus(ja haluu vieläkin) syliin tuuditettavaksi niinku vauvaakin hoidetaan. Muuten on oikein reipas ja tomera sisko ja mun puolesta saa ollakkin mun pikkuvauva niin kauan kuin haluaa:) Mä kans samoilla linjoilla, et tää aika kehityksessä aivan huippua, ja tippa silmäkulmassa katselen tytön touhuja ja kuuntelen juttuja. Hoitaa ja juttelee siskolleen lähes kokoajan ja näkee, että ovat kummatkin toisilleen tosi tärkeitä. Toisaalta tuttavilla kun isommat on poikia, ni eivät oo kiinnostuneita vauvasta millään tavalla, et varmaan enemmän tyttöjen juttu tuo vauvan hoivaaminen:)
Iitu vauvasta tuli Sara.
Hö..siis jääkö kierukalla menkat pois??Oijoi!! Sehän oiskin luksusta!:)
Tytöt olleet nukkumassa jo kasilta.Nyt iltapalalle ja töllön ääreen!
 
kata..
Pikaseen kierukasta..
Joo,menkat jäi oikeestaan pois,aluks niin että pikkarisuojalla pärjäs ja kesti noin 3 pvää.Sitten jäi kokonaan pois!!
Mull aoli aika hurjat pms oireet,rinnat turposi kovasti ja mieli ailahteli.Mutta sitä on ollut muutenkin enemmän kait ikä tuo noita oireita enemmän vaan!!!=)

Ja sattumisesta,ehkä vähän nipisti,mutta hyvänen aika,me ollaan koettu aika hurjia kipuja synnytysten aikana että pieni nippailu/vihlonta on pientä kyllä!!
Kohdunsuuhan on kuukautisten aikana hivenen auki,siks kierukka laitetaankin niiden aikana.
Kanavasta,kyllä se synnyttäneilläkin on sen 3 cm mulla on joka raskauden aikana ollut,ihan ekassakin se 3 cm.
Outoo että on sulle sanottu että synnyttäneillä ei olis kohdun kanavaa...
Ja toisaalta eikö sulla ollut supistuksia ja kanava lyheni sekä suu aukesikin?

Lapsista ja hoivaamisesta:
Meillä pojat on tosi kovia hoitamaan näitä pienempiä,meillä kun oli tosiaan laajennuksen suunnittelija ja hän sanoi ettei voi kun tuijottaa,miten ihanaa kun pojat hoitaa noin!!
Olin ihan hoomoilasena,että tottakai hoitavat.
Ei kait ole yleistä mutta meillä ei eroa tyttelin ja poikien osallistumisesta tuohon vauvan hoitoon sekä Maisan myös.
Vanhin syöttää ihan tuosta vain ja röyhtäyttää pojan sekä sama Maisan kanssa.

Uskon että toiset kasvattavat poikansa liian " äijiksi" mä taas uskon että niin pojissa kuin tytöissäkin on heitä jotka hoitavat enemmän taikka vähemmän.

No,naapurissa tyttö jota ei vois vähempää kiinnostaapikkuveljensä kun taas meillä saan välillä hätistellä pois noita isompia näiden pienten kimpusta.Liikaa ei saa tehdä puolesta,sillä Maisa jos kuka osaa pompottaa noita isoja ja vaatii tekemään vaikka mitä!!

Jaahas,nyt lähetään kylpylään uippaamaan noiden isojen kanss!!Meillä tän viikonlopun pienet hoidossa ja touhutaan isompien kanssa kaikkea kivaa.Eilen oli mopoilua ja retkeilyä!!

Ai joo,otettiin käytäntöön eräs harrastus,nimittäin ollana miehen kanssa vetäjinä vuoroviikoin ja joka lapselle on kalenterissa aika,tunti ja tällöin tehään kaksin ihan jotain kivaa.Tai joko ihan pelataan korttia,askarrellaan tms.mitä lapsi haluaa.

Koen että varsinkin kun nämä kaks pientä vie meidän aikaa aika tavalla,ja joku tahtoo aina jäädä vähän varjoon niin aika kaksin on tosi tärkeetä.
Vanhin on tosiaan jo yläasteella mutt aoli ihan intona tästä!!

Mutta nyt lähetään!!

 
Iitu..
Kata:mulla kohdunsuu aukes synnytyksessä viiteen senttiin,silloinhan kanavakin katos.En tiiä miksei kierukkaa juurikaan sectioäideille suositella,ensin ehdotetaan kaikki muut ehkäisyt.Meinaan nyt kuitenkin sen jossain välissä laitattaa.

Murmeli:sulla kuparikierukka,koskiko laitto?
 
Tiiikeri
Hoivaamisesta voin sen verran sanoa että sekä tytöissä että pojissa on niitä hoivaajia. Lumikukka on selvästi hoivaaja ja Lumikukan serkkupoika 7v. on hoivaaja. Mutta sitten työkaverin likka 12 v. ei pienistä niin välitä, oo ikinä välittäny. Ja yksi äiti kertoi että hänen lapsista toinen on hoivaajatyttö, toinen taas hulivilityttö joka ei suuremmin hoivaile eikä nukeilla oo ikinä leikkiny. Tietty jonkin verran kasvatus vaikuttaa mutta myös luonne.

Työkaverit kovasti kehu kierukkaa että ihan paras ehkäsy pisemmäks aikaa ja että jää menkat pois. Kai mäkin semmosen joskus sitten kun on ajankohtasta =)...

Hienoa että Katan perhe jaksaa noin yhdessä touhuta ja perheeseen panosta. Noin se pitäis kaikilla olla, varmasti vähentää ongelmia myöhemmällä iällä kun saa tarpeeks huomiota lapsena.

Iitu: Mä olin kanssa Lumikukan saamisen jälkeen synnärillä ihan kamalan näkönen, molemmat oltiin itseasiassa ihan sinisiä.. ja mä ihan pihalla. Yks päivä telkkarissa joku nainen (suomalainen) synnytti, kattelin kateellisena kun pari ähkäsyä ja lapsi oli pihalla. Nainen katteli vaan ihan normaalin näkösenä ja onnellisena lastaan. Ei näyttäny tuskaselta ollenkaan ja naaman väritys ihan normaali. Kai tommosiakin synnytykset voi olla, itellä kun oli kanssa kaikkea muuta.

Nyt tulee taas aika voimakas supistus, auts.. harvakseltaan näitä tulee mut ei mitään sen kummempaa.. Kurkkukipu on onneks vähän hellittäny mutta väsymystä on, vaikka olen nukkunu aika hyvin.

Nyt makaan taas..
 
Tiiti -73
Onpas täällä ollut säpinää, kivaa :)
Ja voi että kun toisilla on synnytykset lähellä, jännittää. Hiukka tässä on vauvakuumeilua meilläkin, saas nähdä mitä tapahtuu ;)
Mulla ei limatulppa lähtenyt ennenkun synnytys alkoi (eli lapsivedet lähti).
Voi, haikeena kyllä sitäkin muistelee, vaikka se niin tuskasta olikin, minäkin melkein kaksi vuorokautta siellä synnytyssalissa ähersin :)
Iitu: miksi sä et auennut loppuun asti? Miksi tehtiin leikkauspäätös?
Meillähän sitten vasta reilu vuorokauden kuluttua äherryksen alotuksesta selvis, että lapsi on virheasennossa, oli korva edellä tulossa maailmaan :)
Ehkäsystä, en syö pillereitä, ei ole kierukkaa, kumia pääasiassa käytetään. En ite halunnut mittään kun imetin.
Tuttia meillä ei ole ikinä käytetty, tai no, minä lienen ollut itse tuttina ;)
Mä olen oikeasti ihan äimänä kuinka hyvin se imetyksen lopetus nyt meni. Ärsyttää oikein kun neuvolastakin uhkailtiin jo vuosi sitten, että odotapa vaan kun venytät, niin kyllä on 2-vuotiaan kanssa vaikeeta lopettaa :/
Mä oon koko viikon tehnyt suursiivousta, käynyt kaikki kaapit läpi, ja voi hitsi mikä määrä turhaa roinaa siellä olikaan.

Ja mää kanssa rakastan tätä kehitysvaihetta, mutta toisaalta, mä kyllä olen ollut ihan innoissani kaikesta :D
Monihan ei tykkää ihan vauvavaiheesta, kun toinen ei vielä anna mitään vastineeksi.

Poika on kyllä niiiiin kova pälättämään, ettei mitään rajaa. Ihan kunnolla siis jo puhuu.
Ja voi sitä mielikuvituksen määrää.
Yleensä parhaat jutut tulee iltanukutuksessa, kun hän miettii ja pohtii päivän tapahtumia. Eilen hän esim oli menossa ostoksille, " ja sieltä sitten ostetaan mummolle iso iso telkkari, asennetaan kanavat, viedään se makuhuoneeseen, ja siellä mummo katsoo telkkaria. Ostetaan mummolle myös kaatuva lasi, ja upea kirjahylly " :D
Että kyllä nuo rekisteröi kaiken mitä puhutaan, ja huomaa että meillä on viime aikoina rampattu huonekalukaupassa, heh.

Mites muuten teijän 2 veet on alkanut osottaa kiinnostusta tuota jalkoväliä kohtaan.
Meillä tuo poika on varmaan vajaa puol vuotta sitten (olin ihan järkyttynyt kun niin aikasin) alottanut vertailun tytön ja pojan erojen välillä... Sitten ihmetellään kun äidillä ei ole pippeliä. Mutta siihenkin hänellä on ratkasu: äiti käy kaupasta ostamassa itsellensä pippelin jonka liimaa sitten kiinni. Ja sitten äiti voi sitä kuulema heilutella :D

Mutta nyt mennään väsäämään pullia, taikina jo pojan kanssa tehtiinkin.
Tänään mennään käymään miehen isän ja äitipuolen tykönä niin on sitten viemisiä. Vaihteeksi mennän muillekin isovanhemmille, kun mun äidin luonahan pitää päivittäin käydä kun ei hän yksin pärjää... Mutta toivotaan että sekin tilanne edes hiukan tulevaisuudessa helpottuu.
Aurinkoista päivää kaikille

Tiiti ja papupata
 
Iitu..
Tiiti-73:eipä mulle sen ihmeemmin syitä kerrottu miksen auennut kuin 5 cm,tipalla avittivat suppareita joita tulikin parin min välein,olivat ihan kauheita!Ei vaan auennut,aina kun kokeilivat oli vaan 5 cm auki,sama toistui tunti toisensa jälkeen.Olin ihan poikki!Poika oli niin isokokoinen,4720g/54.5 cm eli ei mahtunut yhtään laskeutumaan ja työntämään kohtua auki,siinä kai syy.
Sitten vuorokauden päästä mun vointi oli niin huono:eek:ksensin kokoajan,itkin ja kärsin kovista kivuista kun epiduraalit ei kunnolla auttaneet,epäilivät kohtutulehdusta kun mulle nousi kova kuume ja sitkun pojan sykkeen nousi huippukorkeiksi ja lapsivesi meni vihreäksi lähdettiin kiireellä leikkaussaliin.Sellainen kokemus mulla lapsen saannista,enpä toiste haluais samaa kokea.Jos vielä lisäännyn vaadin suoraan leikkauksen.

Kyllä meilläkin poika pippeliään ihmettelee.Yks päivä istui pytyllä,katsoi jalkoväliään ja totesi:"On Vertillä iso pippeli!"
Mä kun tulen suihkusta osoittaa mua ja sanoo "äitin pimppi".Koittaa tökkiä mutta sanon että se on äitin ikioma johon ei saa muut koskea,samaa sanon pojan pippelistä että se on Vertin ikioma.

Arvatkaa mitä?!Sanoma lehdessä oli ilmoitus jossa haetaan naisia hormonikierukka-tutkimukseen!Suomen terveystalo tekee 3 vuotisen tutkimuksen johon sisältyy ilmaiseksi kaikki:lääkärin tutkimukset,sis.verikokeet,terveystarkastus ja kolme kertaa luuntiheysmittaus,ultrakäynnit ja mitähän kaikkea muuta,sekä tietty kierukka.Ovat kooltaan pienempiä ja hormonipitoisuudelta alhaisempia kuin nyt käytössä olevat hormonikierukat.3 vuoden aikana käydään useasti lääkärin,siis gynen luona kertomassa mahdollisista sivuoireista ja katsotaan onko pysynyt paikoillaan.Just kun olin miettinyt sen laittoa niin tuli tälläinen mahdollisuus!Ilmoittauduin heti aamulla,soitin sinne ja ottavat tiistaina yhteyttä muhun jolloin sovitaan eka käynti.Sen saa koska vaan keskeyttää jos ei halua jatkaa.Mulle hyötyä kun saa ilmaiseksi kaikki ja samalla saan auttaa sen kehittämisessä ja saavat koekaniinin.

Nyt taitaa poika heräillä,oltiin aamulla satamassa kalamarkkinoilla,meinasi tulla kohtaus siellä kun poika ei olisi halunnut kävellä muttei tahtonut rattaisiinkaan.Taas sellasta eipäsjuupas- väittelyä.Samaten viikon verran ollut pukeminen ahistavaa,siitä ei olekaan ennen välittänyt.Kestihän se seesteisempi kausi 2 kk=)Nyt voikin taas alkaa uusi uhmakausi=O

Oonpas mä alkanut kirjottaan romaaneja tänne!
 
Tiiti -73
Iitu: Mulla oli samantapasta, 6 vai 7 aukesin, ja siihen tyssäs. Mulla vaan pitkittivät vieläkin sitä leikkauspäätöstä, kun lapsi näytti asennostaan huolimatta voivan suhteellisen hyvin. Mutta mitkään supparit ei siis avanneet lisää, mullakin se tippa laitettiin loppupelissä. Mä kans menetin paljon verta, ja tulehdusarvot oli pari päivää pilvissä, mutta saattaa kuulema olla ihan normaalia.
Mulla ei kyllä kammoa jäänyt, vaikka aika kammottavaa olikin. Missään nimessä en ite seuraavalla kerralla suoraan leikkuriin haluais.

Ja tuo vastaaninttäminen on mun mielestä niin hupasaa :)
Ihan sama mitä sanoo, niin vastakkainen vastaus täytyy lapsen antaa. Ja sitten jos ite sanookin samaa, niin toisen täytyykin taas olla erimieltä. Ja voi kiesus stitä huudon määrää, kyllä on välillä äitillä pokassa pitelemistä :D

Muuten tuosta lapsen kasvattamisesta pojan tai tytön malliin, niin mä kovasti kapinoin sitä vastaan. Mun mielestä lapsi kasvatetaan lapsena, ja hänen oma persoonallisuus huomioiden. Meillä poika tykkää kovasti kukista ja perhosista yms, niin meillä on sitten ihan tyttöjen housujakin päällä, ja kukkapaitoja. Onpa tuo juossut hamekin päälle, kun sitä niin kovasti halusi kun tyttökäverilla oli mekko päällä.
Ja on nukkeja ja nuken rattaat, ihan niinkun löytyy kaivureita ja traktoreita.
Olin kun puulla päähän lyöty, kun hänen kummitätinsä ilmoitti ettei anna mun ostaa punasta kukkapaitaa pojalle :-O

No mutta, nyt kyläilemään. Ens viikolla lähetään muuten taas pariksi päiväksi kylpylään, jeee :)
 
kata..
Ihanan viikonlopun viettäneenä pikaseen Iitulle kommenttia!Seuraavassa raskaudessa varmasti seurattaisiin lapsen kokoa,eihän noin suuri voi mahtuakaan normaalisti!!
ELi normisynnytys vois olla sullekin mahollinen kunhan vauva vaan sen kokoinen että mahtuu.

Mä oon kammonnut sektiota ihan kaameesti kun mulla ollut oikeestaan niin helpot synnytykset.Oon tosiaan ollut ihan värikäs (Hih..) nassultani ja nopeat synnytykset ponnistuksineen.

KAveri oli ihan kuin kuollut sillä ponnistu reilu tunnin.Oikein pelästyin miten kauheen värinen ja näköinen oli.Aivan silmät ristissä ja verenpurkaumia...

Meillä ollut iahn fantsu viikonlppu,isojen kanssa käyty kylpylässä ja mopoiltu,tehty reittejä tuon lähimaastoon ja pelattu sekä syöty oikein pitkänkaavan mukaan etu,pää ja jälkiruuat!!!
Ihanaa kun sai tehä ajan kanssa ruokaa!
Ja sama syödä!!!

Mutta ikävä ollut kova,tunnin päästä pienet haetaan kotiin!!!
Siellä on kuulemma ollut myös kivaa,ja kilttejä olleet.Mitäpä muuta...=)

Oivoi,oon miskan vaatteita tuolla nuuhkinut,ihana vauvantuoksu..
Kohta saan jo sylkkiin molemmat pikkumurut!!

Heippa!
Ai joo tuokierukkatutkimus kuulostaa tosi hienolle!!!
Tietty nuo tarkastukset ei ihan ykkösiä,mua ei vähempää vois kiinnostaa tuo värkin vilauttelu kun ei ihan pakollista oo..
Mutta eiköhän tuo mene siinä sivussa!

Nyt mentävä moikkis!
 
Iitu..
Joo lääkäri sanoi jo synnärillä että seuraavaa raskautta seurataan tiiviisti ja tehdään kunnon kokoarvio ja synnytystapa mietitään.Myös sokerirasituskoe tehdään täällä seuraavassa raskaudessa automaattisesti jos lapsi ollut yli 4.5 kg.No mutta siltikin haluisin section,en haluis alakautta synnyttää.Toivuin hyvin leikkauksesta enkä haluis että alapääkin vielä repeää kun vatsassa jo iso arpi pystypäin.
Onneks on vaihtoehtoja kaikille,kuka mitenkin haluaa lapsensa saada.Luulenpa etten tee toista,ainakaan moneen vuoteen.Nyt ruuan tekoon!
 
Niiskulainen
Iitu: Onpa hieno homma että just nyt sattui tollainen tutkimus ja toivottavasti pääset mukaan siihen. Kyllä siinä pitkän pennin säästää ja sitten muutenkin jos on meinannu laitatuttaa tollaisen. Tulispa sitten munkin kohdalle tollainen =)).

Tiikeri: Ethän sairastunut pahemmin? Minusta ihan tuntuu että olet päässyt jo synnyttelemään, tuli vaan sellainen tunne...heh

Minä olin niin varma että synnärille lähdetään viimeistään launataina, mut ei. Tyttökään ei ole nukkunut päikkäreitä 4 päivään ja itsellä olisi kovasti väsyttänyt ja olisin voinut kaverina nukkua. Toivottavasti ei ole heittämässä päikkäreitä pois, muutenkin on alkanut meilläkin esikoisella yöunet takkuilee, herää tai itkeskelee unissaan noin 3-6 kertaa yössä, päivärutiinit ei ole muuttunut mitenkään paitisi nuo päikkärit on vaan jäänyt pois, johtuisko siitä tai sit tytöllä alkaa olla niin hyvä mielikuvitus että näkee kaikenlaisia unia ja säikähtää.

Tänään on kyllä aivan ihana syysilma täällä, aurinko on paistanut ja on sellainen hieman kirpakka ilma, ollaan ulkoiltu tänään ihan kunnolla. Nyt on sellainen mukava seesteinen olotila, tykkään kyllä syksystä sinällään, kun tulee piemeää ja saa tunnelmoida kyntilöiden valossa ja takanloimussa. Kohta taas alkaa ihana talvivaaterumba josta en sitten ollenkaan tykkää ja nyt tulevana talvena pihalle laitettavia on kaks...huoh. No se on sitten talvella.

Tänään on raskausviikkoja samanverran kuin silloin kun lähdin esikoista synnyttämään ja tyttö syntyi sit seuraavana päivänä aamulla. Paitsi että esikoisella oli ultran mukaan 6 päivää vanhempi, mut laskettua ei siihen aikaan alettu vaihtaa kuin vasta kun 7 päivää ulrtan mukaan vanhemmalle sikiölle. Nykyään vaihdetaan jo 4 päivää vanhemman sikiön laskettuaika tai kai se vaihtelee kunnittainkin ja lääkäristä riippuen. Tämä vauva on ultrankin mukaan vastannut hyvin viikkojaan.

Kovasti kyllä odotan jo synnyttämään lähtemistä, vaikka kyllähän se himpun jännittää ja toivoisin että selviäisin hiukan lyhemmällä synnytysajalla.

Niiskulainen rv 38+4
 
Tiiikeri
En oo vielä synnyttämässä mutta pientä toivoa on ollut. On supistellu ilta kuudesta asti. Seiskan jälkeen supisteli puoltoista tuntia alle 10 min välein, soitin jo synnärille kun meiltä pitkä matka. Pyysivät vielä vähän odottaan ja niinhän supistukset alko harveneen =(.. Sit puoli kymmenen jälkeen on taas tullu tiuhempaan, jotkut jopa 5 min välein, mutta turhan paljon heittelee välit!

Oisin niin valmis lähteen, siskollakin ois vapaa huomenna vois esikoista hoitaa eikä tarviis vaaria käskeä. Mies meni jo nukkuun kun ei lähtö vielä tullukaan. Mäkin koitin nukkua mutta nuku siinä sit kun supistelee kipeesti kuitenkin. Odottavan aika on pitkää ja varsinkin yöllä!

Nää nyt kuitenkin ekoja jatkuvia ja suht säännöllisiä suppareita, joten eiköhän se joskus sieltä pihallekin tule =). Vauva mylläs äsken niin kamalasti että luulin vatsanahan läpi tulevan, väärä tie, koitin sille sanoa hih!

Kuulosti kyllä kamalta tuo Iitun synnytys, en muistanu että noin kamala oli. Ei ihme että traumoja jäi! Mullakaan ei helppo ollu mutta ei sentään tommonen, onneks selvisitte molemmat kumminkin terveinä.

Hyvä jos pääset tutkimukseen Iitu ja saat vastinetta omalle vaivannäölle. Tietty se vaatii sen ravaamisen tutkimuksissa mutta säästäähän siinä ja on ite hyödyks lääketieteelle. No kannattaa tutustua kuitenkin, että kuinka varma ehkäsy on jos hormoonipitosuus on pienempi, eli mitä siinä tutkitaan. Mä ite osallistuin migreenilääketutkimukseen mutta peruin sitten koko homman, lääkäri oli tosi katkera. Siitä on jo vuosia aikaa, mutta tajusin vaan että pahimmassa tapauksessa joudun kärsiin kauheita kohtauksia ja otan lumelääkettä, enkä saa itelle mitään hyötyä. Sillon päätin että herkästi en mihkään tutkimuksiin mene. Toi nyt on eri juttu, jos ei mitään lumekierukkaan kellekään laiteta..

Lumikukka on kanssa kiinnostunu pimpeistä ja pippuloista (ite kai keksiny ton nimen =). Iskän pippulat kiinnostaa kovasti ja hoidossa kahen pojan pippuloista puhuu. Tänään tossa puhu että Matiaksen pippulat ja ne maisuu hyvälle.. Hoh-hoh, aika rankkaa tekstiä ;). Omaa pimppiä tykkää tutkia potalla ja kylvyssä, on se niin ihmeellistä.

Tiiti-73:sen pojalla hyvät jutut =)

Hitsi kun väsyttää, tapahtuis nyt jotain tai pääsis nukkuun...

Tiikeri 40+2 kohta +3
 
Tiiti -73
Alkuperäinen kirjoittaja kata..:
Seuraavassa raskaudessa varmasti seurattaisiin lapsen kokoa,eihän noin suuri voi mahtuakaan normaalisti!!
ELi normisynnytys vois olla sullekin mahollinen kunhan vauva vaan sen kokoinen että mahtuu.
Tästä kyllä sanon eriävän mielipiteeni. Mun siskot on kummatkin synnyttänyt yli 4,5kg mötkäleitä ihan alateitse. Ja itseasiassa toisen siskon nuorin lapsi oli yli 5 kiloa! Pituutta oli muistaakseni 54 tai 55 cm. Ja ihan ilman leikkausta sekin tuli. Että kyllä ne normaalisti voi mahtua tulemaan :)

Mä nukahdin itekin kun poikaa nukutin, mies tuli jossain vaiheessa herättelee että katottais nauhalta Amazing race, ja nyt en sitten saa unta kun oon jo pikku torkut vetänyt.

By the way, meillä on vko sitten ekan kerran nukuttu läpi yön (22-05)!! Kylläpä oli outoa herätä ja huomata että olikin jo aamu :D
Mutta se oli tosiaan vaan se yksi yö, het seuraavana jatku tuttu vanha rutiini, MUTTA SILTI!!
 
Iitu..
Tiiti-73:minkä kokoisia siskosi ovat?Mä olen 160 cm,pikkuinen.Onhan se rakenteestakin kiinni mahtuuko minkä kokoinen vauva syntymään.

Tiikeri:meinaan kysellä tarkkaan tosta hormonikierukka-tutkimuksesta,aika hyvää infoa puhelimessa jo sainkin.Hormonimäärät on matalempia kuin käytössä olevissa,mutta näitä uusia on tutkittu jo 3 v eikä kukaan ole tullut raskaaks eli määrä ilmeisesti riittää ehkäisemään.Tietty mun kohdalla käy poikkeus ja tuunkin raskaaks!=O

Tiikerille ja Niiskulaiselle paljon onnea ja voimia vauvan saantiin jos ette ehdi kirjotteleen ennen lähtöä!Tulkaa sitten kertomaan kumpi tuli ja miten meni.
 
Moona...
Onpas täällä aktiivista jutustelua,kiva:)

Kivasti sattu Iitulla tuo tutkimus,kun oot sitä kuitenkin laittamassa.
Tuo et menkat jää pois oli kyllä mulle ihan ylläri. Taidan itsekkin sitä harkita tässä talven aikana.

Mulla kans ystävä sai tammikuussa tytön 4800g ja 54.5cm. Alakautta syntyi, vaan ei kuulemma synnytä enää ainuttakaan, kun oli niin iso. Kai siinä jotain häikkää sitten oli ollut, en tarkemmin kysellyt.
Ihanaa et löytyy hoivaaja poikiakin:) Meillä lähes kymmenkunta poikaa tutuilla ja kaikki jotenkin "äijämäisiä"?? Ei siis vauvat kiinnosta. Kasvatetaankohan täällä pohjois-pohjanmaalla pojat eri tyylillä?heh!:) No itsellä vaan tyttöjä ni ei kokemusta.

Mulla kans eka synnytyksessä nousi lapsen sydänäänet ja mulla kuume 40asteeseen. Lapsivesi olikin sitten vihreää. Silti ei leikattu vaan imukupilla vedettiin vilkkaasti ulos.Kokoa oli 4150g ja 51,5cm. Kestoa synnytyksellä oli 9,5 tuntia.
Toka kesti reilu 5tuntia. ja ponnistus n.6 minuuttia. Nopea ja "helppo" synnytys omasta mielestä, ja hyvä mieli jäi.kokoa 4020g ja 52,5cm.
Eka synty laskettuna päivänä ja toka meni 2päivää yli.

Viikonloppu meni ystäviä treffatessa, ihanan virkistävää saada jutella ihan niitä tyttöjen juttuja vaan:))
Mä ihan intona selailen ikean kuvastoa,meinataan käydä lauantaina shoppailemassa. Mietin jo joululahjojakin etukäteen,jos vaikka niitäkin jo ostais "varastoon", ei tuu niin kiire joulun alla.
Nyt kaffelle,moiks!

Moona ja tytöt 2v ja kohta 4kk
 
Iitu..
Moona:nykyisellä "vanhalla kierukalla" tosiaan menkat voivat kokonaan loppua mutta tämä uusi jota nyt testataan/tutkitaan on sen verran matalahormonisempi että saattaa menkat jatkua entiseen tapaan eikä lopukaan.Juuri hormonimäärä ne pitää poissa,nyt kun sitä madalletaan niin ei vaikuta välttämättä vuotoon niin radikaalisti.Harmi,niin luopuisin menkoista!
 
Moona...
Niin just. Mut tuli mieleen et siskokin sai kierukan, vaikka hällä sectio takana. Eli siis viitaten aikaisempiin keskusteluihin:)
Mullahan kumpikin syntyi alakautta, Iitu sitä aikaisemmin kyseli.
 
kata..
Joo, onhan tuo mahollista mutta taitaa olla aika harvinaista.Mä oon ite kans 159 ja ajatus liki 5 kilosesta on hurja!!!
noo,onhan mulla ollut 6 kiloa miltei vauvaa masussa,tuplia oottaessa!!!
maha ei kyllä ollut järkky,vointi oli hyvä ja jaksoin hienosti iha loppuun asti.lääkäri totes kun mies ihmetteli kun ei vielä 5 kuulla masu näkynyt et kun on pienet luut niin mahtuu olemaan luisessa lantiossa pitkään.no,ei näin pätkällä kai kauheen isoja luita voi ollakaan....


 
Niiskulainen
Mut eihän sillä ole väliä oikeastaan minkä kokoinen olet synnyksessä (tai jos et nyt ihan kääpiö ole) niin siis sitä meinaan että monesti isommilla naisilla voi olla miehekkäämpi ja ahtaampi lantio kuin mitä pienillä hennoilla naisilla. Itselläni on leveä lantio, (siis takamus ei näytä nyt kauhean suurelta, mut tuo luusto tuolla) mutta kuitenkin lääkäri totesi tutkiessaan ja sanoi että täältä mahtuu tulemaan melko kookas vauva ja pituutta on vain 158 cm. Tosin onneksi ei nyt ole kovin kookasta vielä joutunut synnyttämään. Mut siis joka tapauksessa eihän sitä voi tietää pituudesta tai perseen leveydestä millainen vauva sieltä mahtuisi tulemaan. =)

Eilen tyttö nukkuin pienet päikkärit ja heti oli parempi yö viimeyö, että vaikuttaisikko sittenkin noin paljon päikkäreihin nuo yöunet?!? Tänään taas ei nukkunut laisinkaan, vaikka petissä oli tunnin verran ja ihan hiljaa, sitten vasta kun menin huoneeseen ja kysyin että eikö sinulla nukuta ollenkaan? niin tyttö tuumas että ei ja sit nousi petistä.

Niiskulainen rv 38+5
 
Tiiti -73
Niiskulainen: Juu, eipä siitä perän leveydestä voi päätellä minkä kokoinen vauveli sieltä mahtuu. Muuten vois musta päätellä että vaikka kymmenkiloinen ;)
JA noista päikkäreistä sen verran, että meillä ainakin oli selkeesti levottomammat yöt kun ei niitä päikkäreitä suostunut nukkumaan :/
 
murmel i
onpas täällä ollut vilkasta!!

kierukasta..joo mulla on kuparikierukka ja laitossa sattui vaan se että jännitin sitä niin paljon. tottakai se sillon sattuu.. vähän nipisti kun se laitettiin,mutta tosiaan outoa kun ei tunnu ollenkaan että mitään ylimäärästä tuolla olisi.menkkakivut mulla poistu ja menkkojen kesto lyheni.niin ja kierto muuttu säännölliseksi.eli kaikin puolin hyvä.

synnytyksistä: topi oli 4250g ja 52,5cm ja tosiaan ei olis hirmu helpolla alakautta tullut. 1h15min oli ponnistusvaihe ja koko synnytys 13h.hapenpuute topille oli se tulos eli se cp-vamma.joten en synnyttäis minäkään enää alakautta koskaan.. minulla ei edes tutkittu lantiota eikä tehty kokoarviota. sinällänsä miettii joskus olisko pieni huolellisuus estänyt tuon hapenpuutteen. iitulla on kyllä ollut kamala synnytys!!

jokohan tiikeri on synnyttämässä?? enteilee sitä aika lailla :)

topi on joo kans löytänyt "pippensä" ;) ite keksi nimityksen. hauskoja noi jutut teidän taaperoilla aiheeseen liittyen :D

kiva iitu jos pääset tohon tutkimukseen.ei se hormonikierukkakaan mikään ilmainen ole. kuparikierukkahan on ilmainen,mut tosi hyvä kyllä ollut.

nyt nukkumaan!!
 
Tiiikeri
Mä täällä sähellän vielä kokonaisena. Eilen lähettiin jo yöllä muka synnyttään mutta takas tultiin aamupäivällä. Sunnuntaina alko supistaan kuuden aikaan saunan jälkeen. 1,5 h tuli alle 10 min välein, sit väli piteni jopa 20 minuuttiin ja puolen yön aikaan alko taas lyhyellä välillä. Kahdelta tuli jo niin kovia että lähdettiin, automatkan tuli mut väli jo vähän piteni, synnärillä sitten laantu =(. Mutta olin tosi kipee, maha särki ja väsyny, sain lääkettä ja pienen tovin nukuin. Kotio sain rentouttavaa lääkettä kun suppareita vaan tuli vaikka pitkällä välillä. Olin kyllä ihan raato takas tullessa, lääkkeet aiheutti (tramal) huonoa oloa ja kauhee väsymys päällä. Makasin koko eilisen päivän vaikka kunnon uneen en sitten päässykään. Illalla alko taas kuudelta supparit mutta onneks laantu ja pääsin puoli ysi nukkuun. Nukuin johkin kahteen tai kolmeen, aloin vaan ite heräileen, tylsää!

No neljältä alko taas supparit, viideltä ne tuli jo 3-4 min välein. Välillä väli pisenee hetkeks yli 10 min mut taas tulee tiheemmin. Kaks kertaa olen käyny suihkussa, vaikutus on joko väli pisenee tai lyhenee, väliin tulee voimakkaita ja tosi kipeitä. Toisinaan ihan laimeita suppareita.

Nyt viimeset 5 supparia on ollu poikkeuksellisen kovia, tuntuu että pi..u halkeaa, mutta väli on n. 12 min.

Väsyttää, tää on tosi puuduttavaa, päättäis nyt syntyä eikä kiusais vaan!!!
Lumikukka synty just 'tänään' klo 16, ehtiskö siihen vielä =)?

En jaksa nyt kommentoida muita mutta ihanaa kun ootte ollu vilkkaalla päällä =)

Tiikeri rv 40+4
 
Iitu..
Tiikerillä tositoimet lähellä,ihan siltä vaikuttaa=)Kumma kun eivät ottaneet sisälle sairaalaan ja avittaneet suppareita kun viikotkin jo täynnä.Muistan kyllä miten kovia supistukset olivat,voimia ja päättäväisyyttä sulle matkaan!
 

Yhteistyössä