HEINIKSET 05!

  • Viestiketjun aloittaja =)
  • Ensimmäinen viesti
Iitu1
Meillä poika on aika itsenäinen,yleensä saan rauhassa keittiössä touhuta kun poika leikkii olkkarissa itekseen,ajaa autoilla ja kattoo kirjoja.Harvoin niitä päiviä että roikkuu kiinni meissä.Joskus mulla huono omatunto siitä että leikinkö tarpeeks pojan kanssa ja annan huomiota,töiden jälkeen vaan pakko jotain kotihommiakin tehdä,suurimmat tehdään viikonloppuisin.Jos olisi takertuvaisempi niin sitten sitä antaisi enemmän huomiota mutta kun yksin viihtyy niin en oikein tiiä pitäskö antaa olla rauhassa vai mennä aina mukaan leikkimään?
Poika oli kaatunut tänään hoidossa ja lyönyt takaraivon lastenpöydän kulmaan=(Kovasti oli huutanut ja päähän tuli veripahka.Hoitaja oli heti kylmällä painanut ettei turpoaisi liikaa ja ehkä se auttoi ettei auennut.Oli ollut lähellä ettei verta tullut.Nyt päässä rupinen naarmu ja pieni kuhmu.Ihan kamalaa kun tommosia tapahtuu mutta minkäs sille voi,ei niin tarkkaan pysty vahtimaan ettei kolhuja tule.pojalla jalatkin aina ihan mustelmilla kun touhottaa eikä kato eteensä.
Parantukaa nopsaan Maisa ja Lumikukka!Viikonloput!
 
kata..
MAisalla on molempia,leikkii yksin ja hoitaa vauvoja pussaa ja paijaa niitä..Mutta on kovasti meissä kiinni,jos istutaan nätisti niin leikkii siinä vieressä ja näennäisesti yksin mutta jos lähtee pois niin alkaa itku ja jalassa roikutaan.Kantaa tarvisi paljon,eli rohkasen tyttöö aina ite kulkemaan...Halaa kovasti ja pussaa,jo sleikkii yksin ja häntä katsoo,juoksee heti syliin pussaamaan.Oikein kaksin käsin kiinni ja moiskauttaa!!!

Mutta oli kausi kun ei tehnyt mitään yksi,piti istua vieressä.Mäkin koitin ensin alkaa leikin ja pikkuhiljaa vetäytyä kauemmas.

Mä uskon että on ikään kuuluvaa sekä luonteeseen.Ei varmaan kannata mitään ihmeitä yrittää,uskon että jokainen tekee niin kuin paras.
Lapsen ehdoilla tässä pitkälti meillä mennään ainakin,musta reilu vuoden ikäisen ei tarvii olla vielä itsenäinen ja välillä mua kauhistuttaa tä yhteiskunta kun pienen vauvankin pitäis olla nin kauheen itsenäinen ja itse pärjätä.

On itsenäisiä lapsia joita ei pidä hukuttaa huolehtimiseen ja haleihin,mutta kyllä vanhemmat sen huomaa minkä tapainen oma lapsi on.
Mä tykkään tuosta että paijataan ja halataan ja olla tytön kanssa.Sillä se aika on niin lyhyt..

Hurja tuo Iitun poitsun kolhu..Niin elämä kolhii meidän pieniä..

Sanoi lääkäri että nou hätä tässä korva asiassa.Ihan tavis tarkastus 4 viikon päästä.
Nyt on antibioottitipat jotta putsaantuu hyvin.TOivottavasti paranee..

Nyt öitä!!Kaik muut jo nukkumassa meillä!!!

kata rvllä 24 ja pesue
 
Tiiti -73
Meillä on vähän sama meininki ku Kata ja Maisalla. Eli paljon leikitään yhdessä, mutta on myös hetkiä, jolloin poika joko lukee tai leikkii hetken yksin. Ja hän saattaa kanssa toisinaan sulkeutua toiseen huoneeseen ja vetää oven kiinni perässään, ja jos kurkaa niin tulee raivokkaasti laittaa sen takas kiinni :)

Kova on kanssa pussaileen ja halimaan, sekä meitä vanhempia, että kaikkia lelujaan. Tuossa yks päivä pussas jopa suuren herkkunsa, punajuurisalaatin purkin kantta :)Mutta kyllä sitä tempperamenttiakin sitten löytyy, huh huh.
Mutta sen oon just kans huomannut, ettei oma räyhääminen asioiden sujumiseksi paljon auta, pahemmin vaan alkaa kapinoimaan. Just kannustamisella, ja huomion kiinnittämisellä toiseen asiaan saa paljon paremman lopputuloksen aikaseks. Eikä mun mielestä lapsen aina niin enkelimäisesti tartte käyttäytyäkään. Sitä saa aikuisena ihan tarpeeks hillitä sanomisiaan ja tekemisiään, niin senkun antaa edes tässä iässä räiskyä ;)
Mulla ei ainakaan mitenkään herkästi pinna pala jos poika venkoaa ja känisee, ajattalen vaan että niin se kuuluukin välillä mennä, ja kiinnitän vaan enempi huomiota sit omaan käytökseen, etten turhaan ala tiuskimaan ja "kiukuttelemaan" itekin.

Meilläkin oli kausi, jollon en todellakaan voinut edes selkää kääntää pojasta poispäin ilman ihan järkyttävää itkua, mutta en mä ainakaan alkanut väkisin pakottaa yksin olemaan. Kestiköhän se vaihe jotain pari kuukautta, ja sitten se vaan meni ohi.

Ja samaa mieltä Katan kanssa siitäkin, että välillä tuntuu että lapsilta odotetaan liikaa ikäänsä nähden, ne on pikkusia niin pienen hetken, että miksei vois vaan antaa olla...
 
Tiiti -73
Niin, ja tuohon ruuan lämpimänä syöttämiseen mistä Iitu aiemmin puhui, piti vastata, että näemmä se mikä toiselle on ihan normaalia käy sitten toiselle hermoon.
Eli meillä kestää syöttäminen aina niin kauan että ruokaa saa lämmittää uudestaan tai sitä syödään kylmänä. Vähintään 20 minuuttia menee ennen kun poika saa lautasellisensa syötyä, ja jos sillä on nälkä niin kestää kauemminkin ku määrä kasvaa. Hää meinaan niin pienesti avaa suutaan, että sinne saa aina vaan lusikan kärjellisen ruokaa, oikea suppusuu :) Ei siis ole mitään protestia, vaan ei vaan yksinkertasesti ole ikinä avannut sitä suutansa enempää syödessä.

Ja onnittelut Topin ensiaskelista, kyllä ne on niin herttasia :)
 
Iitu1.
Tiiti-73:meillä poika syönyt aina tosi hyvin ja reippaasti.Mitään ei sylje pois ja aukoo suutaan niin nopsaan etten meinaa ehtiä lusikoida samaan tahtiin,suu aukeaa ammolleen.Siks on outoja ne muutamat kerrat kun on mennyt syönti temppuiluksi,nyt meinaa että itse söisi joka kerta eikä aina anna syöttää ja sitten menee kiukutteluksi ja sotkemiseksi.On oppinut ei-sanan ja sitä käyttääkin nyt joka yhteydessä:kysyy mitä tahansa,onko jano,tuleeko kakka niin kaikkeen vastaa aina ei=)ja puistelee päätä.
 
Tiiikeri
Voi kurja Iitun pojan kaatuminen, ikäviä tommoset, sitä niin säikähtää!

Kiva kuulla että muillakin ollaan lahkeessa riippujia toisinaan. Meillä kaivataan läheisyyttä aina enempi jos jompikumpi on lapsen kanssa kaksin. ja sillon kun just olis itellä nälkä tai tiskit laittamatta. Sylissä haluis paljon olla ja paljon pidetäänkin. Mutta kun selkä ei kestä aina kantamista niin ei voida kantaa niin paljon kun neiti haluais.

Meillä leikitään paljon tytön kanssa just sen takia kun muuten ei viihdy. Äsken oli ihan ihme hetki kun me miehen kanssa istuttiin sohvalla, juteltiin.. Likka istu lattialla ja leikki leluillaan monta minuuttia, meillä tosi harvinaista. Tietty ois kiva kun edes ihan pikkuriikkisen viihtyis välillä yksin mutta tuleehan se aika varmasti ennemmin tai myöhemmin.

Eikä tosiaan noin pienen tarvi pärjätä yksin, mutta pieni hetki yksin leikkien ois ihan kiva =)

Meillä neiti ei enää suostu meneen syöttötuoliin. Istuu jakkaralla ja pienellä pöydällä syötetään, kun jonkun päättää niin ei pysty pakottaan. Korkeeseen syöttötuoliin toisaalta ei olla uskallettu enää laittaakaan kun nousee heti seisomaan, eikä usko vaan meinaa päälleen lentää. Mut nyt ei tosiaan se matalakaan kelpaa. Pääasia että jossain istuu. Syöminen menee vaihtelevasti, kovasti on välillä tempperamenttia ja kaikki ruoka lentää lattialle. Jos mieleistä ruokaa niin menee sutjakkaasti, mutta kun toppaa niin sit toppaa eikä enää mee mitään, paitsi ehkä lihaa =), se on lempparia.

Aamu ja iltaruoat menny nykyään tosi huonosti, maitoa juo mukin ja melkein siinä se.

Mä oon taas saikulla kun maha särkee, kamalaa kipua välistä ja tänään pahentunu vaan. Viikonloppuna alko, huomenna neuvola ja sit lääkäri vähän myöhemmin. Tää on näitä endokipuja ihan takuulla mut koitan jos pääsen ultraan niin näkee että onko siellä ketään =). Nyt rv 8+3

Lumikukka on nyt jo onneks parantunu mutta naapurissa riehuu mahatauti, kääk! Toivottavasti ei tuu tänne. Mulla tätä pahaa oloa ihan tarpeeks muutenkin. Mietin muuten että kuinka jos laps oksentaa yöllä sänkynsä niin onko teillä varuulta froteemuovi alla aina. Vai petari joka sit vaan pesuun ja muovi sit varuiks jatkoa ajatellen.. Muovi kun hikoo niin ei viittis aina käyttää mut mietin vaan että esim. papalla ollessa petaria ei sängyssä ees oo. Niin kuinka sit jos oksentaa yöllä koko sängyn. Onko kokemusta? Eikai siltä mahataudilta voi ikuisesti välttyä mut tietysti toivois et mahdollisimman pitkään.

 
Iitu1.
Mäkin olen miettinyt kuinka toimia oksentavan lapsen kanssa...muovi sänkyyn,matot pois,lapsi alasti, heh.Joskus se kurja tauti kuitenkin tulee joten kertokaa sen kokeneet hyviä vinkkejä kuinka selviää helpoimmin ja puhtaimmin?Kata?
Meillä onkin hoitaja loppuviikon lomalla joten mä olen pojan kanssa aamupäivät ja mies illat,sain vaihdettua työvuoroja ettei tarvii taaskaan viedä varahoitsulle.
Poika muutes alkanut laulamaan,parina päivänä hoilannut omia höpinöitään josta ihan selvästi ymmärtää että laulaa,tosi hauskan kuulosta=)Kirjoitelkaa!
 
Moona...
Meillä oli se norovirus koko perheellä jokuaika takaperin. Eka kerran ku tyttö oksensi,ni meni "sopivasti" vaan tyynylle ja vaatteille. Mut tietty kaikki petivaatteet+vaatteet+tyyny piti vaihtaa. Laitoin sen jälkeen patjan ja lakanan väliin koko pituudelle sitä (äippäpakkauksessakin olevaa) muovifroteeta,ettei patjalle ainakaan menis,kun on vaikee pestä. Muuten ihan normaalisti petivaatteet yms. Seuraavan kerran ku tyttö alko oksentamaan, ni kerkesin nostaa sen sängystä pois ja sankkoon oksentamaan..Enempää tytön ei sitte tarvinu kärsiä oksenteluista (toisin ku mun ja miehen). Mut ei mulla tuu mieleen muita vinkkejä ku se frotee lakanan alle ja sankko sängyn viereen...Peitot ja tyynyt sai tosiaan pestä koneessa,tuskin siltä olis voinu välttyä. Mut oisko muilla hyviä ideoita?

Mul on iskeny kauhee sisustusvimma:) Innolla selaan ikean kuvastoa,kun näillänäkymin tehdään päivän reissu (enskuussa) tuonne uuteen haaparannan ikeaan,jippii!! Tytölle ainakin lastenpöytä ja tuolit..hmm..mitähän muuta:) Ihanaa kun tulee kevät ja kesä. Kyllä tää on ehdottomasti parasta aikaa vuodesta, kun alkaa taas olla valoisaa!! Mukavaa päivän jatkoa kaikille:)

Moona rv26 ja tytteli
 
Moona...
Niin vielä piti sanoa et apteekissa suosittelivat mahatautiin maitohappobakteereja sekä jotain jauhejuomaa,joka sekotettiin veteen. Se juoma oli superpahaa ja mies ja minä se saatiin alas,mut ei tyttö ottanu millään. Mut apteekissahan ne kyl neuvoo noissa lääkeasioissa tarkemmin.
 
kata..
Juu Osmosalia.Sitä kannattaa pitää lääkekaapissa,olen antanut muutenkin sitä kuin mahataudissa,elism kun ei tahdo syödä ja juoda kunnolla kuumessa.

Ei tuon isompia vinkkejä mullakaan,olen nukkunut patjalla lastenhuoneessa jos ollut mahatautia.
Sitten aina napannut lapsen ja roikottanut pesuvadin päällä..

Mulla kans kauhee sisustusvimma ja siivousvimma ja vimmoja joka lähtöön!!!
Lähen vimmatusti tekee ruokaa tästä!!

Maisa on terve,ihanaa!!
Yöt on nukkunut jo useamman upeesti,äitllä vaan uni on niin kevyttä..Ja vimmat öisinkin on päällä!!!

kata 25 rv.llä ja maisa+pesue

Mukavaa ystävänpäivää kaikille jos ei täällä törmätä enää!!
Mulla kakku uunissa,teen siihen vaaleenpunasen kuorrutuksen ja tomusokerilla sydämmen!!
=)
 
Niiskulainen
Ihanaa Moonalla ja Katalla taitaa olla raskausvaihe, kun koko ajan virtaa riittäs ja pesänrakennusvietti vaan kasvaa. Mä oon taas koko ajan tosi väsynyt ja inho etova olo, ei auta keväiset auringonpaisteet. Ruanlaitosta ei oikein tuu mitään, kun kaikki oksettaa =(. Ollaan koitettu kuitenkin käydä pihalla tytön kans ja touhuta tavalliseen tapaan.

Tytöllä on nyt sitten mahatauti, oksensi eilen aamulla petiin, nyt vaan ripuloinut, muuten tosi virkeä ja touhukas ollu. Siirettiin tytön sänky kuitenkin meidän makuuhuoneeseen, niin kaikilla on mukavampi olla =).

Meilläkin touhuillaan paljon tytön kans, mutta ihanaa kuitenkin huomata tytön touhuavan itsekseen ja sitä on kiva katsella, mutta paljon vielä tarvitsee äitiä ja isää seuraksi ja leikkeihin.

Hyvää ystävänpäivää kaikille!
 
iitu1.
Ystävänpäivän toivotus kaikille!
Mitä se Osmosal on ja mihin auttaa?Nestevajaukseen vai?Työkaverin taaperolla oli monta päivää vatsatauti ja meni kotona tajuttomaksi,nyt sairaalassa tiputuksessa!Ihan kauheeta tollanen!Kyllä tarkkaan saa seurata ettei pääse liiaksi kuivumaan.Nyt on tosi monella ollut mahatautia johon liittyy ripuli ja oksentelu,kunpa säästyttäs...kovasti on liikkeellä.Nyt töihin!
 
Tiiikeri
Kamalaa IItun työkaverilla. Täällä naapurustossa kuoli yks pari vuotias jotain vajaa vuosi sitten oksennustautiin. Oli kestäny kolme päivää, joutu tiputukseen mut silti kuoli, en tiedä tarkemmin kuivuko vai tukehtuko mutta aivan hirveetä!

Kannattaa olla tosi tarkkana ja viedä mieluummin liian aikasin hoitoon kun liian myöhään. Meillä on ainakin tosi matalakynnys soittaa lastenpolille sekä viedä lääkärille jos vähänkin näyttää siltä. Aina on kannattanut! Kuivumisen pystyy testaan sillä että puristaa ihon kurttuun esim kämmenselässä, jos palautuu normaalisti kun irrottaa niin ok. Mut jos iho jää kurtuille niin kiireesti nesteytykseen. Tämmösen neuvon sain työkaverilta joka on ollu TAYSis lastenhoitajana, näin testataan myös eläimiä kuulemma. Pienellähän kuivuminen voi alkaa tosi nopeeta jos molemmista päistä tulee tavaraa ja kova kuume, hui hirvittää ajatuskin. eihän mikään lääkekään auta jos saman tien tulee kaikki ulos. Ja kuumeessa Lumikukka on ainakin tosi huono juomaan, siks aina lääkitään nopeeta ja paljon.

Ikävää et Niiskulaisen tytöllä on mahatauti mut onneks virkeä, siitä tietää et kaikki ok! Toivottavasti ei enää oksentele, ripulin vielä kestää kun menee vaan nopeeta ohi. Tosi kiva vaihtaa kakkavaippoja kun etoo. Mua etoo kans kaikki ja ruoanhajut eniten. Mulla vaan luksusta kun mies voi hoitaa noi ikävimmät hommat. Ja ei musta näissä kivuissa paljon hoitamaan olekaan, sen kun makaan ja koitan löytää hyvää asentoa ettei sattuis.

Sain tän viikon saikkua. Ultraan en päässy, kun nää nyt on vaan niitä endokipuja. Argg kun sattuu!
 
kata..
Kielestä näkee myös,jos se on valkoinen ja kuivan näköinen,huulet kuivat ja silmät kuopalla,kiiruusti hoitoon.

Mä olen ruiskulla ihan maisaa juottanut jos ei meinaa juoda.
Kuivuminen on joka taudissa se vaara,pienessä varressa se tuntuu niin nopeeta.

Mehuakin oon antanut,mutta se ei kelpaa meillä maisalle.Joo eli se osmosal tasapainottaa nestehukasta johtuvaa elektrolyyttitasapainoa.
Voi antaa ihan huoletta jos vähänkin olo ettei ole juonut/syönyt hyvin.

Tikrulle jaksuja kipuihin!

Mulla kaamee olo,saunan jälkeen paineet romahti,meinasin tajutttomaks käydä.
Verenpaine oli mitatessa 96/62 ja olin kahvia jo kitannut ja vettä..
Suolaa naamaan ja kiukku päälle että paineet nousee.

KAmala olo.niin epätodellinen.Mies hakemassa maisaa,on ollut päivän mun äidillä.Oon sen mukaan täällä reuhonnutkin...Huomenna neuvola,katotaan mitä sielä paineet.Kai heittelee kun olo näin paha.

ystävänpäivää kaikille vielä!!

kata rvllä 25 ja maisa
 
Niiskulainen
Huh... onpa sulla kata tosiaan pääseet verenpaineet alas etenkin tuo yläpaine, koitahan saada paineita nousuun, niin olokin tokenee. Mulla eilen alkoi kauhea polte vatsassa ja menin lievittämään sitä suikuun mikä hetkellisti helpotti ja sänkyyn takaisin päästyäni alkoi taas jumalaton vastakipu ja sitten vessaan ja ripulitautihan se sitten olikin. Kyllä itsetti ja pelotti, että keskenmeno olisi tulossa, onneksi sain vaan tytössäkin olleen mahataudin. Onneksi tyttö on jo parantunut tosta taudista.

Miten muuten tuo noro virus, nostattaako se kuumeen vasta, kun ripuli on ohi vai samaan aikaan ripulin kans. Kaverille hoitaja oli sanonut, että ripulin "jälkitautina" ja minä taas oon kuullut että samaan aikaan ripulin kans, mut tietääkö kukaan paremmin?
 
Niiskulainen
Niin ja sitten sellasta, että voitaisiinko alkoittaa uutta ketjua tässä joskus? =)

Ihan kaaheena kirjoitusvirheitä taas, kun koitan käyttää oikein nopeasti vapaaajan hyväksi ja kirjoittaa supernopeesti. Nyt meen petiin antamaan yllätys ystävänpäivälahjan miehelle =))
 
murmel i
kauheita tollaset kuolemistapaukset!oikein meni kylmät väreet! topi oli just kuumeessa tän viikon,nyt on paranemaan päin. huolestutti just toi juominen ja ruiskulla annoinkin sitten juotavaa kun se oli topin mielestä hauskaa:) mahatautia ei ole vielä ollut ja toivottavasti ei tulekaan..varmaan ihan vainoharhasena tarkkailen kuntoa siinä vaiheessa..:/

topi tykkää leikkiä aika pitkiäkin aikoja yksin. joskus näyttää mulle että mene pois,kun koitan mennä rakenteleen dubloilla:) välillä taas pyytelee mukaan leikkimään ja esittelee ylpeenä rakennelmiaan.ihan päiväkohtaista ainakin täällä toi seuran tarve.joskus myös menee omaan huoneeseensa ja laittaaoven kiinni. kun meen kurkkimaan niin saattaa kölliä taljansa päällä jotain kuvakirjaa lukien:) on kyl hauskoja noi pikkuset!:)

topi on alkanut kauheesti antamaan suukkoja. tulee aina huulet törröllään muiskauttelemaan ja lähettelee lentosuukkoja. hurmaava tää taaperovaihe lukuunottamatta uhmaa..mites muilla on uhmaa ilmennyt? Topi on tosissaan alkanut testaamaan mua,varsinkin nyt kun isänsä ei ole läsnä.hermoja riipii välillä se riskaaminen..ootteko millä tavalla kieltänyt ja kasvattanut uhmaavia? katalla vois varmaan olla neuvoja?

nyt koisimaan että jaksaa taas huomenna heräillä pikku uhmaajan kanssa;)

hauskaa viikonloppua kaikille!
 
Iitu1.
Murmeli:pojalla ollut uhmaa jo pitkään:itkee jos ei saa tahtoaan läpi,heittäytyy pitkälleen ja takoo päätä lattiaan,myös tavaroita paiskoo.Raivoo myös jos ei omat leikit onnistu,tänäänkin ulkona kiukutteli koska ei saanut lapiota käteen,ottaa aina peukut pois paikoiltaan hanskoissa.Oon vaan tiukasti kieltänyt ja koittanut kääntää huomiota muualle.Usein ei tottele vaan jatkaa,sitten kiellän uudestaan ja haen pois mitä pahaa onkin tekemässä.Jos tavaroita heittelee eikä kieltoa usko otan tavaran pois,usein ne on leluja joita vinttailee,itkuhan siitä seuraa mutta selitän että äitihän kielsi heittämästä,annan sitten hetken päästä lelun takaisin.Kyllä välillä pinna meinaa palaa mutta täytyyhän lapsen tuntea negatiivisiakin tunteita ja oppia niitä käsittelemään.Ja mulle kiukkuaa enemmän kuin isälleen.Välillä huvittaa kun naama niin mutkalla jos oikein hermostuu=)Yhteenottojen vastapainoksi ollaan koitettu lisätä halailua ja pusutellaan.Nyt töihin!
 
kata..
Tärkeetä ois olla ite rauhallinen ja selittää asia vaikka kun on raivari mennyt ohi.Usein voi ekaks koittaa suunnata huomio muualle ja kun se toimii varovasti palata siihen tilanteeseen ja selittää sitä niin kun muksu ymmärtää.

Se että lapsi tuntee että hänen tunteita ymmärretään,on myös tärkeetä,se että saa kiukutakin ja se ok.kn suututtaa sanoo että ymmärrän että harmittaa,mutta näin ei voi tehdä.
Ja miksei voi,niin selittää senkin.

Mutta ei todellakaan silloin jos toisella kauhee kohtaus menossa,vaan kun on rauhoittumaan päin jo.

Ja jos kerran kieltää,niin jatkossakin..Meillä miehellä tämä vähän ongelma..=/
lapsi ei ymmärrä miks kerran ei saa ja taas saa.

Tilanteesta pois on hyvä keino useimmiten,mutta periks ei kannata antaa.

Miehen pojan äiti on antanut pojalleen kaupassa aina periksi.Tätä kokeili poika muhunkin kun tutustuttiin.Sanoin rauhallisesti että huuda vaan jos tuntuu siltä,nyt ei osteta sitä.

Kaveri makas maassa ja huusi,nolotti mutta ei voi mitään.Sanoin etttä nyt lähdetään autolle,tuleeko mukana vai jääkö siihen.Huusi tovin ja lähti laahustamaan perässä.

Tä siis vasta 4 vuotiaalla toimiva juttu,näitä meidän pieniä ei voi aatella jättävänsä kaupan lattialle kiljumaan vaan ne vietävä ihan omin käsin mukana!!

Maisalla pientä uhmaa,pukiessa kokeilee ja syödessä.Pukemisessa auttaa kun kyselee,osaako ja tietääkö?
Syödessä ei aina auta mikään ja sitten ei syödä enää.Meillä syödään vain ruokapöydässä ja piste.Ei juosta täyttämässä suuta ja kirmata muualla...=)
Näin olen nähnyt jossain ja musta ihan kaameeta.Yhen muksun kanssa vois toimia,mutta hei...Meilläkin viis lasta tekis tota niin huh...
=)

kata
 
Niiskulainen
Hih, rupesi naurattaa ajatus siitä lapsen lattialla kiljumisesta, ollaan päästy jo sekin asia nauttimaan. Jälkeen päin vain kyllä naurattaa tuo uhmailu, näin meidän pienistä vauvoista on alkanut tulla oikein pieniä uhmailioita. Joskus olen kuullut jonkun mummon kauhustelevan lapsen huudatusta kaupassa ja sitten joku on jopa sanonut jollekkin lapsen äidille, että pitäähän sen äitin ostaa nyt lapselle karkkia. Viimeksi kaupassa käydessä sain joiltain nuorilta miehiltä tosi paheksuvia katseita siitä, kun tyttö heittäyty maahan, kun olin ottanut kädestä pois hänen kaupan hyllytä ottaneen esineen, mutta jospa nämäkin miehet saavat joskus omia lapsia, niin tietäisivät, että tämäkin kuuluu ikään ja vanhempien on pakko olla johdonmukainen.

Kävin muuten ultrassa ja yksi elävä alkio siellä oli, lasketuksi ajaksi on merkattu 3.9.

 
Iitu1.
Samaa mieltä Katan kanssa:ruoka-aikana syödään pöydässä,ei juosta muualla eikä leikitä vaan keskitytään syömiseen.Onneksi aika hyvin tuo onnistunut.
Me käytiin eilen pulkkamäessä kun laskiainen oli,poika tykkää niin kovasti että oikein kiljahtelee ja hihkuu jo siinä vaiheessa kun kiivetään mäkeä ylös=)Käytiin vielä leikkarilla sen jälkeen ja poika oli ruuan jälkeen ihan väsy,päikkärit nukkui mutta herättyään oli tosi kiukkunen,pari tuntia oli tuimana kunnes pääsi taas isänsä kanssa ulos,loppu päivä menikin leikkiessä sisällä.
Hienoa että kaikilla raskaus sujuu hyvin!Takas töihin...plaah,mulla selkä taas tosi kipeä,liikkuminen sattuu.Heippa!
 
Tiiikeri
Meillä Lumikukka näytti oikein parhaat puolensa kun kummit kävi kylässä =). Suuttu ihan julmetusti kun ei saanut tahtoansa läpi, ei millään meinannu antaa peris, huusi ja itki varmaan vartin. Ois halunnu heilutellä seinäpeiliä kun on vähän huonosti kiinni, no eihän sitä ole koskaan saanut tehdä, mutta nyt se otti enempi luonnolle. Ei oo ikinä noin paljon kiukunnu kun eilen teki. Kummit tykkäs että hyvä tyttö kun löytyy puhtia, ovat itse lastensuojelualalta joten tuttua. sieltä se uhma tulee. Meillä isi on lepsumpi ja saattaa antaa juosta syödessä tms. Mistä mä en tykkää. Mä joudun pitään kuria, no kyllä mies ymmärtää kun puhun ja uskookin välillä =). Mutta enempi on vaikeuksissa tytön kanssa kun antaa asioita niin helposti periksi.

Kaupastakin isi monesti ostaa nallen tai jonkun kun tyttö haluaa. Mä taas annan huutaa, en halua olla lepsu. No kummit anto palautetta iskulle, että jospa uskois kun tulee jonkun muun suusta välillä eikä aina mun =).

Ikäviä noi selkäkivut, mistä Iitun selkä on alkanu vihotteleen?

Mun selkä on onneks ollu paljon parempi, tää työ tekee hyvää eikä istuminen ihme kyllä pahenna ollenkaan. Eilen kävin hiitämässä ja sekin teki tosi hyvää, ihana kun pääsi pitkästä aikaa vatsakivuilta liikkumaan.

Ihanaa Niiskulainen ultraan pääsit =), onnea! Mulla varattu ultra yksityiselle 5.3. niskapoimuun, kun kuntaliitoksen myötä meistä tuli Ylöjärveläisiä ja siellä ultrat tosi huonot. Vain yksi tarjotaan ja se ei oo ees niskapoimu, vaikka samoilla viikoilla, vaan niskapoimu katotaan verikokeella vasta viikolla 16. mulla rv 9+3 =)
 
Iitu1.
Tiikeri:mulla ollu monta kuukautta jo selkä kipeä,välillä vähemmän,joskus enemmän.En tiiä miks,kuvattu on muttei näkynyt aiheuttajaa.Ehkä vaan huonot selkälihakset joita aerobicissä olen koittanut vahvistaa.Ala,-ja ristiselkä tuntuu rangan kohdalta kipeältä jos vaikka kääntää itseään tai työntää lantiota eteenpäin.Koskettaessa ei kuitenkaan satu lihaksiin vaan tuntuu ikäänkuin "syvemmällä"selässä.Välillä vaikeuksia nostaa poika lattialta syliin.No kaipa taas parempi muutaman päivän päästä.Noita raivareita meilläkin poika välillä saa,jos huomaan ettei ole satuttanut itteään vaan ihan selvää kiukkua niin annan huutaa,lopettaa aina hetken päästä ja jatkaa leikkejään niinkuin mitään ei olis tapahtunut=)
 
Tiiikeri
Onko sulla mageettikuvaa otettu?
Mähän sain maksusitoumuksen, mutta alkuraskaudesta ei saa mennä. Mun selkä kun oireilee niin aina vetää jalkapohjaan asti iskiashermo, joten tuntuis selkeeltä välilevyn pullistumalta. Ihme vaan että toisinaan ihan oireeton, no nostelu selvästi pahentaa, mutta eipä tunnu itsestään parantuvan vaikka näin lääkärit ennustavat. Onneks mies hoitaa nostelut enimmäkseen, toivon että levossa paranis mutta aika näyttää.

Sullako ei ole säteilykipua jalkaan? Liikunta auttaa mutta mulla ainakin liian rajut liikeet pahensi, paras mulla sellanen rauhallinen ja suht kevyt jumppa. Syvät vatsa ja selkälihakset kannattaa ottaa aina nostoihin mukaan, se mulla helpotti välillä kun oikein jännitin korsetin tiukaksi. Mutta totta että kun oikein kipeä niin vaikea siihen mitään yht'äkkistä apua on löytää. Koittaa vaan välttää sellasia liikeitä ja nostoja mitkä sattuu ja lihasreeniä olon mukaan. No en ole mikään asiantuntija mutta mulla autto noi ja kävely. sekä kylmäpussi saunassa selän alla, en voi mennä saunaan ilman kylmäpussia. Paheneeko sulla saunassa, sehän tietää aina tulehdusta jos pahenee?

Mä kävin pitkään kiropraktikollakin selästä, autto aina hetkeks mutta vikan kerran kun autto niin muutaman päivän päästä meni paljon pahemmaksi ja sellanen nyt ollut. En uskalla enää mennä. Ihottavia ja salaperäsiä nää selkävaivat!!! Aina ei tiiä miten päin olis... Onneks selän puolesta mä pysytyn töitä tekeen kun maha vaan kestäis ja endokivut.
 
Iitu1
Röntgenkuva otettu muttei magneettia.Eikä tunnu kipu muualla kuin selässä,kiertoliikkeet ja taaksepäin kumarrus pahimmat asennot,joteskin tuntus että se on ranka joka vihoittelee ja ihan sen vierusta.Saunan vaikutusta en ole huomioinut kun käyn sielä kerran kuussa vaikka oma sauna onkin,en ole koskaan tykännyt juurikaan löylytellä.Lihasten hieromisesta ei kauheesti apua mutta välillä makaan lattialla ja mies painaa kovaa koko kämmenellä niin että tuntuu luissa asti,se auttaa hetkeks.Särkylääkkeitä syön todella harvoin mihinkään vaivaan enkä ole selänkään takia ottanut.Jos pahenee niin haettava saikkua,työn kautta pääsen 5 kertaa ilmaiseks fysikaaliseen kun joskus kerkeis sinne,siks en lähetettä vielä ottanut,miehellä kun vuorotyö eikä meillä juurikaan pojalle hoitajia.Järjestelykysymys toi mutta aina niin kiireistä tää elämä!
Tänään poika oli tosi hyväntuulinen koko päivän,ihme ettei yhtään kiukunnut.Nyt nukkuu.Linja-autoista on ihan onneissaan kun näkee ja huomena pääsee kyytiinkin kun haetaan auto pois lasiliikkeestä.Mahtaa olla ihmeissään!
Murmeli:joko Topi kävelee?
 

Yhteistyössä