***HEINÄMASSUT-07*** vol 3

Neuvolassa käytiin äsken. Viimeyönä oli tosi kipeitä supistuksia, mut ne on onneksi mennyt nyt ohi. Päänsärystä neuvolantäti oli huolissaan.
Nyt pitää vaan suolan käyttöä kattoa tarkkaan.
paino nousee kiitettävää vauhtia 900g viikkossa. RR 103/64 kohdunpohjankorkeus oli 30. Liikkeet ++
Nyt tarkkaillaan tilannetta jos olo ei parane tänään pitää mennä uusii tutkimuksiin ettei oo sitten raskusmyrkytys.

Aurinkoinen81 kyllä täälläkin on turvotusta. sormet on jäykät kun mitkäkin.

Saikku sä taisit puhuu siit navan ympärillä olevasta ihmeellisestä kohdasta. Mulla on sellanen kans. navan ympärillä mut sitten on myös tuos mahas sivussa. Ei oikeen paita saa koskea siihen kun ottaa kipeää. Se on kyl ihmeellinen.

remutar Oikein paljon onnea valmistumisen johdosta


Vauvan vaatteiden pesusta ja silityksestä tääl on aikas paljon puhuttu. Mä oon pessyt kaikki vauvan vaatteet ihan siinä missä muutkin omani. Huuhteluainetta en oo koskaan käyttänyt kuin pyyhkeisiin ja lakanoihin. Koska huuhteluainehan "pilaa" joustavuuden. eli siis haurastuttaa sitä. tai jotain. Oon nyt omillani asunut koht 3 vuotta ja en oo koskaan ees silitysrautaa omistanut. Eli en oo silittänyt mitään vaatteita. Ja en varmaan tule silittämään ellei lahjaksi silitysrautaa joku mene ostamaan.

Onko viikonloppuna monet juhlat tiedossa? Meil olis 3 lakkiaiset ja pikkuveljeni valmistuu. Että kakkua saa syödä taas kyllästymiseen asti.

Mun on kyl pakko mennä lepäämään jos tää päänsärky sattuis ees vähän helpottamaan.

Hyviä vointeja kaikille!
 
Siis huuhteluainetta ei saa käyttää pyyhkeisiin, kun se pilaa niiden imukyvyn. Niin ainakin mulle sanottiin, kun kysyin Finnlaysonilta, että miksi pyyhkeet on niin kovia.

Oma olo... Supistelee ja selkä on kipeä. Eilen tuli oikein polttelevia suppareita. Ja välillä tuntuu, kun kävelee, että pallo ois tuolla jalkojen välissä.

Viipi&Vilperi 33 tasan
 
Piipero85 harmaana
Tää laiskiasimamma harmailee... :whistle:

Vauvan pyykkien pesusta: Mä pesin esikon pyykit sillon joskus ihan erikseen, siis ihan ekan pesun, mut sen jälkeen oon pessy ihan samassa koneessa kun omat ja miehen vaatteet (lukuunottamatta miehen työvaatteita) ja oon käyttäny huuhteluainetta (mä taas oon kuullu että olis jopa suotavaa käyttää hajusteetonta huuhteluainetta pehmentämään vaatteita, kun vauvan iho niin herkkä). Joskus kestovaippavimmoissani (joka multa sit esikon synnyttyä sit katos samoin tein, siis kestovimma... :ashamed: ) lueksin jostain että ainakin kestoissa voi käyttää etikkaa huuhteluaineena, mut en tiedä millasen hajun se jättää (kestoissahan ei saa käyttää huuhteluainetta).

Ööö, paikkakunnasta oli kans ollu juttua, täällä edustetaan Joensuuta, Joensuu ja lähiseutu taitaa olla nyt melkoisen heikolla edustuksella... Verrattuna ainakin tuohon Maalismassut 2006- pinoon, jolloin tuon esikoisen sain....

Synnytyssairaalaan tutustumisesta: Meillä ainakin täällä Joensuussa tosiaan on se mahdollisuus, mutta me ei valmennuksissakaan nyt käyty, kun tuosta esikon syntymästä ei ole kuin reilu vuoden päivät... Ei liene käytännöt tällä suunnalla hyvin muuttuneet...

Turvotusta... Juu, kyllä löytyy... Ja huomenna olis neuvola (ja miun syndet... Kaikki 22 vee tulee mittariin. Tosin mä oon vaan jotenki jumittanu tonne 19 vuoteen, en tiedä miks...). Huomenna taas nähdään, ja selviää, joudutaanko juhannuksen alla sit tonne äitipolille kääntöyritykseen. Elikkäs siis huomenna taas kurkkastaan neuvolassa ultralla, kuinka päin tuo vauveli tuolla suvaitsee olla. Mulla siis se istukka tossa etuseinässä, niin pelottaa ihan suunnattomasti se kääntöyritys... Entä jos istukka vaik repee tai jtn...

Vauvan tavaroista Mä en hirveitä oo hommaillu, ei tänne meidän kämppään ees mahtuiskaan enää mitään uutta, kaikki on tallessa esikon ajalta. Vaatekaappiin pitää vaan tehdä yhden lapsen vaatteille lisää tilaa... Myö kun asutaan aika ahtaasti, kaksiossa, kun ei kolmioo olla rivarista/pienkerrostalosta saatu!!! Vauva tulee nukkumaan varmaan ekat viikkonsa vaunuissa makkarissa, esikko käyttänee vielä pinnasänkyä jonkun aikaa ja kahta pinnistä tonne on aika ahdasta saada mahtumaan... Tuplarattaat on ostettu (käytettynä) ja sit ostin toiset vaunut (käytettynä nekin... 80-luvun lopun Briot!!!). Kotiintulovaatteet ostin ihan uudet.

Mulla koskee selkään ihan hiivatisti, kun oon laitellu kirppiskamoja... Ja viime yönä ukkonen valvotti, sit supisteli, sit heräs esikko jo puol kuudelta... Ja täällä on tollanen pieni äkäinen ampiainen jo toista päivää, kun ei voi vesisateessa oikein ulkoilla (esikko siis kiukkuaa....). Aurinkoa tänne kiitos ja äkkiä!!! Ainakin ens viikolle, kun miehen kesäloma alkaa....

Juu, mut yritän vaiks joku päivä ne neuvolaterkut ja muut käydä huikkaamassa, jos vaan ehdin... Paljon varmaan ois vie kommentoitavaakin, mut ei voi kaikkea kerralla muistaa...

-Piipero ja MasuJr rv:t jotain... Ei taas muista... :ashamed: -

Hei, te jotka saatte uuden äitiyspakkauksen: Jos joku haluais myydä siit sen vihreäraidallisen kietaisubodyn ja ne vihreet puolipotkarit, niin mä voisin olla kiinnostunut!!! Me kun ei tota pakkausta otettu lainkaan nyt...
 
Piipero85: Piti vaan vinkata, että Lindexillä oli juuri tuollaisia vihreä-valkoraidallisia kietaisubodeja aiemmin myynnissä. Itse ostin sieltä ennen kuin tuota pakkausta oli edes julkaistu. Tuurilla saattaa vielä löytyä ainakin alesta...
Itse en ottanut pakkausta, kun noita vaatteita on ehtinyt jo aika kiitettävästi kertymään tälle uudelle tulokkaalle jo muutenkin... Haalareitakin on jo useammat :ashamed: Saanpahan sitten hyvällä omallatunnolla käydä shoppailemassa sellaisia jotka miellyttää omaa silmää... :D
 
Neuvolassa kävin aamulla.

Hb oli laskenut jo 118!! Parhaimmillaan ollut 142.. :/

Paino oli laskenut 200g! :eek: Kysyi se terkka että ootko muistanu syödä... oonhan minä! :/ kolme viikkoa sitten oli edellinen käynti.

Kohdunpohjan korkeus 29,5.

Vauvan sykkeet 130 ja liikeet ++.

Musta vähän tuntuu että se ei muistanu käydä mun pissanäytettä katsomassa... :ashamed: mulla ollu koko ajan valkuaista pissassa ja monet kerrat oon kiikuttanu näytettä. Puhdas kuitenni ollu aina tulos. Nyt ei sitten puhunut mitään koko näytteestä. Yleensä kysyy että kävitkö näytteen, hänpä käy katsomassa sen.

Mykerö liikkuu mahassa ihan tolkuttomasti.. tosi kova vilinä käy. Eilenkin perhevalmennuksessa meni osa asioista ihan ohi ku miehen kans vaan töllättiin tuota mun mahaa kun se heilu ees taas... :D

JoannaH 32+2

Lisään tuosta vaatteitten pesusta.. pesuaineena käytän allegroa ja huuhteluaineena miniriskin sensitiveä. Mie kait käytän huuhteluainetta aina! :eek: paitsi joihinkin vaatteisiin en kun lukee ohjeessa et älä käytä huuhteluainetta..
mikä on semmoinen materiaali yleensä mihin ei huuhteluainetta saisi/kannattaisi käyttää???
Silittäny en oo yhtään nuita vaatteita. Oon pessy vauvan vaatteita nyt alkuun ihan erikseen kun niitä on niin paljon, mutta normi pyykin sekaan kyllä aion niitä tulevaisuudessa laittaa. Paitsi jos on tosi tahraista vauvan pyykkiä niin sit hurautan erikseen siinä kuudessa kympissä. Ku kaikki vaatteet ei kestä sitä kuutta kymppiä.<br><br>
 
Kesänlapsi mulla on kans tosi karvanen maha. onko sulla tietoa kumpi on tulossa. jotkut sanoo että tulee tyttö kun kasvaa karvoja ja toisten mielestä poika. että otappa selvää :)
kohdunkaulasta: mulla oli kans 3cm ja ihan normaali lukema se kuulema on.

Vaatteiten pesusta on ollu puhetta. Ite oon aatellu käyttää hajusteetonta pesuainetta vauvan vaatteisiin, huuhteluainetta en oo aatellu käyttää. luin joskus jostain että se on periaatteessa ihan turhaa, nykyiset materiaalit on valmiiksi pehmeitä ja se voi herkistää vauvan ihoa. ite en pysty käyttämään vaatteissa huuhteluainetta, kun rupeaa kutisemaan.

miksi vauvan vaatteet pitäisi silittää? inhoan sitä hommaa ja en oikeastaan ikinä silitä mitään.

täytyykin tästä lähteä jäden syöntiin

aurinkoista päivänjatkoa
hapsiainen & pikkunen 31+5
 
Terveisiä kaikille äippäpolilta! :'(
Tänään sit heti aamusta neuvolan täti soitti ja käski kiireesti mennä äippäpolille kontrolliin, nyt oli sit maksa-arvot pompannut aivan liikaa. No onneksi sain lääkkeet ja pääsin kotiin. Ens viikolla maanantaina taas labraan ja sit tiistaina äippäpolille.

En oo varma lukeeko tuossa alun jutussa mun laskettuaika eli siis 22.7. Mut se on nyt kuitnekin muuttunut. Tai siis laskettuaika on kyl toi 22 päivä mut synnytys kuulemma käynnistetään viimeisetään viikoilla 38.
Tosi sääli sinänsä ettei millään ehditä saada nyt sit ainakaan saunaremonttia valmiiksi, lattian vesieristettä kun pääsee laittaan aikaisintaan 18.7 ja toi viikko 38 tulee täyteen jo 15.7 :'(

Ultra siellä polilla tehtiin ja ottivat sykekäyrän, vauvalla onneksi kaikki oli hyvin :) siitä mieli kyllä ylöspäin nousi. Ja sanoihan se lääkärikin että jos saunaremontti jää kesken niin vauvan tilanne kuitenkin on vähän parempi kun arvot ei sen elimistöä pahenna. Onhan se niinkin.. toisen murhe on yleensä toisen onni :)
Painoa toukalle oli kertynyt jo 2400g, pariviikkoa sitten oli vajaa 2kiloa. Mut esikoinen ollu lähes samanpainoinen näillä viikoilla, joten isokokoinen sieltä on taas tulossa.
Kovasti nyt toivon ettei nuo arvot pahemmin nousuun lähde, nyt olis lääkkeillä ne tarkoitus saada laskuun ja sitten sais tuota käynnistystä viivytettyä.
Mun onneksi vauva oli vieläkin pää alaspäin *hyppii riemusta*

Nyt lähden antamaan esikoiselle ruokaa.
 
aurinkoinen.. millä viikolla olet? ihan uteliaisuuttani että tietäisin vähän minkä painoinen beibi itsellä masussa oleskelee.. tosin perjantaina se selviää :)

kertokaa nyt mulle että mitä otatte vauvelia varten mukaan sairaalaan, siis vaatetta? mä oon jo kahdesti sitä aikasemmin kysyny ja kukaan ei oo vastannut.......? :(<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 17:46 Shannon kirjoitti:
kertokaa nyt mulle että mitä otatte vauvelia varten mukaan sairaalaan, siis vaatetta? mä oon jo kahdesti sitä aikasemmin kysyny ja kukaan ei oo vastannut.......? :(
:whistle: :whistle: :whistle:

Itse itseäni lainaten copy-pastena tähän edelline vastaus, kun ei jaksa uudelleen kirjottaa:

- body ja puolipotkarit
- sukat
- silkkimyssy
- puuvillahanskat
- joku sellainen sähän paksumpi, esim. collegepuku, jos haalaria ei tarvi
- ohut haalari (ei äp:n haalari)
Meillä on vielä sitten turvakaukalossa kyllä sellanen peite, että välttämättä ei tarvi kaikkia vaatekerroksia senkään takia. Mutta noista yllämainituista sitten yhdistelen jotain

... ja en ota mukaan, vaan pakkaan turvakaukaloon odottamaan: mies tuo ne sitten kun tulee hakemaan meitä kun kotiudutaan - sairaalan säilytystilat kun ei järin suuret ole.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 17:46 Shannon kirjoitti:
aurinkoinen.. millä viikolla olet? ihan uteliaisuuttani että tietäisin vähän minkä painoinen beibi itsellä masussa oleskelee.. tosin perjantaina se selviää :)

kertokaa nyt mulle että mitä otatte vauvelia varten mukaan sairaalaan, siis vaatetta? mä oon jo kahdesti sitä aikasemmin kysyny ja kukaan ei oo vastannut.......? :(
Mie vastaan aurinkoisen puolesta pikaisesti kun sillä näkyy olevan samana päivänä laskettu aika kuin minulla, eli nyt viikkoja menossa 32+2. :) Mie ite kävin ä-polilla 30+3 ja painoa vauvalla oli hieman alle 1500g silloin. Oli kuulemma alakäyrällä mutta ei huolta kuitenkaan.
 
jenmo
Piipero85:lle onnittelut etukäteen =) Meillä ei kovin iso ikäero oo.

Mutterilla taitaa olla lähtö lähellä...Jos tommosta painontunnetta/ponnistamisen tarvetta on...? Joko hirvittää? Mulle sano taas tänään lääkäri, et 34 viikkoa kun on täynnä niin kaikki hyvin ja vauva saa syntyä jos on syntyäkseen. Eli hyvinhän sullakin jo alkaa olla viikkoja siihen nähden =) Onko sulla aiemmat lapset ollu yliaikasia/ennenaikasia? Sehän voi vaikuttaa...Ja toisaalta taas ei vaikuta. hankala sitä on ennustaa miten ne ulostautuu nuo vaavit.

JoannaH meillä oli sit samana päivänä neuvola...Mut mulla tosin puolilta päivin vasta. Et ei oltais ees voitu törmäillä. Huomasitko muuten, et lappu oli nla:n seinässä, että ei järjestetä ollenkaan niitä käyntejä synnärille ennen ku elokuun lopussa? :/ Eli ei päästäkään tutustuun....

Sit tänpäivänen nlalääkäri ja kuulumiset.

Lääkäri sano, et ei ala kattoon ollenkaa kohdunsuuta ettei vaan aihauta enempää suppareita. Sano, et otan nyt rauhassa siihen saakka et 34vkoa täyttyy, ja sit saan alkaa taas elää "normaalisti". Eli niinku aiemmin sanoin, ei haittaa vaik syntyis. Mua vaan hämää tuo, ettei kattonu kohdunsuulle. Äsken nimittäin tuli sormenpään kokonen kellertävä(?) limaklöntti kun kävin vessassa...Vahvasti epäilen et oli limatulppaa! Onneks uus aika jo kahen viikon päästä.

Poika on edelleen perätilassa....Senkin takia käynti kahen viikon päästä. Kattoo sit onko kääntyny vai joudunko kääntöyritykseen OYS:iin (vai olikohan Kontinkankaalle?). No kuiteskin...En haluis et aletaan ulkoapäin kääntään. Musta tuntuu et se jos aikoo olla nuin ni on sit loppuun saakka. Ja muutenkaa ei oo kovin rohkaisevia kokemuksia kellään tutulla noista kääntöyrityksistä.... No, on tässä pari-kolme viikkoa aikaa pojan ite pyörähtää =)

Pissaa ja hemoglobiinia ei katottu... Verenpaine oli hyvä. SF-mitta alkaa olla samaa luokkaa kun esikolla, nyt rv32+2 28cm. Eli se alun hurja kasvu onneks tasottu, eikä oo tarpeen käydä sokerirasituksessa. Painoa oli tullu kahdessa viikossa 900g!!!! :D ...Eli hyvin on poika kasvanut :whistle:

Mut hei kysyn vielä teiltä jotka tiedätte tosta limatulpasta...Pitäskö huolestua jos ja kun sitä tosiaan tuli vessareissulla? Esikoisesta se lähti vasta samana päivänä ku tyttö synty....Eli nyt mietityttää kovasti.

Ainiin vielä siitä nivuskivusta...Se kuuluu uudelleensynnyttäjillä varsinkin kuulemma asiaan, et paikat just näillä viikoilla kovasti alkaa löystyä ja siitä johtunee nuo kivut. Mut ei auta kun ottaa nyt rauhassa.

Ei enempää tällä kertaa, mun niskat vihaa tätä koneella istumista. \|O

Jenmo&Poika 32+2 (Vauvan uus lempinimi on muuten Möykky...Ku painautuu aina tohon ihan etuvatsaan kiinni kipeesti, ja sit siin näkyy semmonen hassu möykky :D Sit miehen kaa jutellaan et taas se Möykky möykkää...heh. Yrittää vissiin tulla läpi ku ei alakatta taida päästä peppu eellä niin helposti...)
 
aurinkoinen81 Kurjaa, että niitten maksa-arvojen kanssa kävi nyt noin :/ :hug: Voimia sulle! :hug:
Kuulostaa hieman oudolta, etteivät anna neuvolalääkärille aikoja, jos odottaja käy polilla seurannassa :eek: Taitaa tosiaan olla säästöbuumi sitten menossa, kun ei mun mielestä se saisi lääkäriaikoja verottaa.
Täällä eivät ainakaan polilla tee yhtään sen enempää kuin niille kuuluu, eli tekevät vaan ultrauksen, mutta eivät alatutkimusta. Käytönnössä mä kävin peräkkäisinä päivinä neuvolalääkärillä ja polilla nt-ultrassa, ja neuvolan th:n mielestä olisvat oikein hyvin voineet tehdä samalla sen alatutkimuksen polilla, jottei olis seuraavana päivänä tarvinnu mennä neuvolaan lääkärille, joka sitten vaan tutki kohdunsuun, mut kun ei niin ei.

Oliko niin, että ensi syksynä Suomeen olis tulossa se yhtenäinen käytänistä raskausajan lääkäri- ja ultra käynneistä, kun nykyisin on eri kunnissa niin erilainen kirjo sen suhteen. Ja epäreiluahan se on, että toiset pääsee lääkäriin ja ultraan ties kuinka monta kertaa, toiset kerran-pari.

Tuo oli muuten HUIPPU tuo desinfiointi-aine vinkki :D Kiitos aurinkoinen81 :flower: Mulla onkin Septidinia suihkupullossa valmiina, niitä myydään sellaisenaan apteekissa. Se varmaan ajaa ihan saman asian?? Mutta mites pitkääkö sitä laimentaa vedellä, vai ihan raakanako sitä suihkitaan? :D

Niin ja turvotuksesta kyselit, täällä sitä on edelleen, sormissa, jaloissa ja nilkoissa ainakin :attn:

Vilma76 Minä sinuna olisin tosiaan yhteydessä suoraan synnärille siitä tutustumiskäynnistä. Täällä ainakin th suositteli, että itse varataan aika, että mitäs hän turhaan siinä välikätenä. Täällä se liittyy valmennukseen, ne järjestää siellä joko puolen tunnin tai sit kahden tunnin kierronksen, ite saa valita kumman haluaa. Pitemmällä käynnillä esitellään synnytyssali välineineen tarkemmin ja kivunlievitysmenetelmät jne. Ja niitä käyntejä on aina vuoroviikoin klo 13 ja klo 18 lyhyttä ja pitkää. Meille nyt vaan kävi vähän huonosti, kun halutaan se 2h:n käynti mutta ovat järjestäneet ne niin, ettei miehen työvorojen takia onnistu :kieh:
Eli käydään sit kai kahdestaan siellä joskus pyörähtämässä tai jotain.
Ja mä ainakin ymmärsin, että jokaiseen sairaalaan pitäis olla oikeus päästä tutustumaan, jos asiakas niin haluaa.

Auroora Meillä on lauantaina yhdet ylioppilasjuhlat. Onneksi ei sen enempää, kun tuskin jaksaisin monessa paikassa juosta :attn:

Piipero85 Onnea vaan hurjan paljon 22-vuotis synttäreiden johdost!! :flower: :D Ollaan nyt sit saman ikäisiä...mutta pakko myöntää, ettei minusta kyllä ainakaan tunnu, et olisin jo 22 :whistle: Minusta kans 19 oli just hyvä ikä, ja siihen olisin voinu pysähtyä enkä enää vanheta :D

Ja tuosta kääntämis yrityksestä, niin luulen kyllä että eivät edes yritä sitä, jos on olemassa jotain niin vaarallisia riskejä, kuin istukan irtoaminen, joten etköhän sen suhteen voi olla ihan huoleti :hug:
Täällä kuulema ainakin on tapana noitten kääntämisten kanssa, että eiät kovin mielellään sitä yritä, ja tarkkaan eka seurataan, onko mitä mahdollisia riskejä. Esim. jos on lapsivettä liian vähän, tai vauvan :heart: äänet yhtään normaalia heikommat, niin silloin ei tehdä, ja ensisynnyttäjät laitetaan sektioon, uudelleen synnyttäjä saattaa saada koittaa perätilasynnytystä. Niin ainakin tuo neuvolan th sanoi.

JoannaH Joko sua väsyttää, tai oletko huomannu muita oireita johtuen tuosta hb:n alenemisesta? Mulla on kans ollut koko raskauden ajan, ja myös aina ennen sitä, tosi hyvä hb. Alkuun oli muistaakseni 136, sitten ollut jotain 132-134 ja nyt oli enää 116 :eek: Mutta lisärautaa täällä määrätään vasta, jos tippuu 112 asti. Ja musta tuntuu että olen jatkuvasti ihan väsy, vaikka nukun öisin ihan hyvät unet :/

Lisäksi tuntuu tulleen takaisin se pahoinvointi :x Ei tosin yhtä pahana kuin se ekat 3kk, mutta ei tääkään kivaa ole. Sellanen huono ja etova ja oksettava olo vaan kokoajan, ei oikein mikään maistu ja yököttää :$ Tänä aamuna oksensin ekan kerran sitten moneen kuukauteen :whistle:

Te, joilla aikaisemmissa raskauksissa ollut alkupahoinvointia, onko se tullu loppu raskaudessa takaisin? Vai kuuluuko loppuraskauden oireisiin pahoinvointi? En ole kyl koskaan kuullu, mut mitä tää sit on... :(

Maha karvoista Täällä myös yksi karvamaha :wave: Sen verran omaa massua katselin jo ennen raskautta, että eipä niitä silloin siinä näkynyt olevan :whistle: Ja aika alussa jo ilmestyivät. Mä oon monilta kuullut, että tyttöä odottavalla on mahassa karvoja, kun tyttö vie äidiltään kauneuden ;) Mutta muutama on sanonut, että se karvamaha on selvä poikaoire :D Joten otappa tosiaan näistä "vanhan kansan" ennustuksista selvää sitten :LOL:

Liikeseurannasta sen verran vielä lisäisin, että vauvan hikkoja ei siihen saa laskea mukaan. Ja mulle th antoi ohjeeksi, että joka päivä olis tuo seuranta tehtävä viikon 30 jälkeen loppuun saakka :eek: Eli näköjään taas hyvinkin erilaisia ohjeita eri neuvoloista ;)

Painoarvioista, ultrista ja lääkärineuvoloista oli juttua...
Täällä meillä on asiat sitten ainakin siinä suhteessa hyvin, kun kaikille odottajille kuuluu ainakin 2 lääkärineuvolaa kolme ultraa (niskaturvotus- ja rakenneultra plus veriseula nt-ultran yhteydessä ja vielä synnytystapa-arvio viikolla 36). Mä kävin lääkärineuvolassa viikoilla 13 ja 28 ja en ole varma, että vieläkö loppuraskaudessa on tuon polilla tehtävän synnytystapa-arvion lisäksi lääkärineuvola.
Lääkärineuvolassa se on tutkinut kohdunsuun tilanteen, mulla molemmissä ollut kohdunkaulan pituus 2cm. Onko se sitten jotenkin normaalia lyhyempi kun kaikilla teillä muilla ketkä on kirjoittanu, on ollu väh. 3cm??
Painoarvio täällä tehdään kai vain noissa ultrissa. Mulla on varattu se vika ultra viikolle 37 19.6. Silloin sit saa tietää, miten iso vauveli siellä masussa oikein kasvaa :heart: Vähän kyllä jännittää, kun se sf-mitta on niin iso ja viikon 26 jälkeen en ole ultrassa käynyt, niin jos se onkin hirmuisen isoksi kasvanut vauveli :whistle: Tähän saakka ollu aina vähän isompi viikkoihinsa nähden, mut ei kai sitten liikaa, kun eivät mitään seurantaa ole määränneet...

Shannon Mun mielestä täällä kyllä noista vauvan skotiintulovaatteista oli aiemmin puhetta, että kai joku vastasi jos en ihan väärin muista :xmas: Toisaalta voi kyllä olla, että muistan väärin, kun tää dementia vaivaa niin pahana :LOL:
Mutta siis mä oon ajatellut pakata vauvan hoitolaukkuun ainakin:
-body ja puolipotkarit/ potkuhousut
-sukat, puuvillatumput ja hatun
-Fleece tms. suht ohuen mutta kuitenkin lämpimän puvun
-peiton
-ja pari vaippaa, sideharso ja puhdistusliinat varmuuden vuoksi mukaan :)

Meillä tuo sairaala ei ole ihan nurkan takana, ja jos vaikka tekee mieli pysähtyä matkan varrella mummolassa piipahtamaan, niin eipähän ainakaan ole siitä vaipasta sitten kiinni. Tosin voi kyllä olla, että sitä haluaa vaan suorinta tietä kotiin :whistle:


Täällä on sen verran saatu aikaiseksi, että katsoin vähän noita vauvan vaatteita, ja pesin ensimmäisen koneellisen eilen, jossa oli bodyja ja kietaisupaitoja. Ja voi kamala, mistä niitä on NOIN paljon kertynyt?!? :eek:
Ihan pakko oli laskea, kun se pino näytti niin hurjalta, ja arvaatkaas tytöt ettei taida meidän vauva ainakaan vaatepulaan joutua :LOL: Pelkästään kokoon 60/62cm oli siis noita paitoja ja bodyja SATAKOLMETOISTA kappaletta!!! :eek: :headwall: Olis kai jossain vaiheessa kannattanu kurkata niihin kasseihin, joita saatiin lainaan/käytettynä, niin ehkä olis voinut sanoa että eiköhän nämä jo riitä... :headwall:

Mutta kyllä ne näyttää suloisilta tuolla narulla, odottavat silitystä kunhan mamma jaksaa \|O Ja siksi silitän ne nyt ekan kerran, kun aikaa mulla on, ja niistä tulis sit ehkä pehmeämpiä pikkuiselle. Tuskin sitten jatkossa niitä enää silittelen, varmaan muutakin tekemistä.

Ainiin ja olenhan mä jatkanut tuota ompelemista taas, harsot alkaa olla kohta valmiina, sitten vielä muutama lakana ja pyyhe odottaa.

Kertokaas mulle, että minkälainen määrä harsoja on tarpeeksi? Meillä ne tulee siis vaan puklu/pyyhe/vaunuun aurinkosuojaksi käyttöön, kun kestoilua ei varmaan tule aloitettua. Monet sanoo, ettei niitä voi olla koskaan liikaa, varsinkin jos vauva puklailee paljon. Äitiyspakkauksessahan näkyy tulevan vielä 7kpl lisää, mistähän ne on lisää rahaa saaneet kun ennen kai siinä paketissa oli se tasan puoli tusinaa :D

Ja sitten, kukas sen kuvan linkin nyt olikaan laittanu, jossa oli niitä söpöjä kuviollisia harsoja? :ashamed: Niin onko jollain tietoa, että saako sellaista kuviollista harsokangasta jostain kangaskaupasta? Mä näin vaan tavallista valkoista, mutta tuollaiset olis kans kivoja. Entä voiko noita valmiina ostettuja kuviollisia harsoja pestä 95 asteessa niin kuin valkeita??

Nyt suihkuun ja unten maille, väsyttää jo kovasti kun viime yönä ei uni tullut johtuen ukkosesta :/

Vauvelihaave & Pikkuinen 33+3
 
Shannon harmaana
Ok.. Sortsa jos oottekin vastannut, mut mä en sit vaan ollu huomannu :ashamed:

vauvelihaave... mulla ainakin on paha olo tullut nyt vaivaksi.. ei ole ollut pahaa oloa koko raskauden aikana ennenkun nyt, ja itsekin mietin et onks tää ihan normaalia kun ei se neuvolassakaan osannu sanoa mistä johtuu?? mut jostain luin et ku vauva jo niin iso että se painaa noita mun sisäelimiä kasaan niin huonoa oloa voi siitä seurata....

Ihana määrä sulla noita vaatteita!! Voi kunpa mullakin olisi.. ei varmaan kyllä kaikkia ehtisi käyttää, mutta olisi se vaan niin ihanaa kun olisi varaa mistä valita.. mulla koko 62/68 on joku kymmenisen kappaletta.. mutta tuleehan niitä sitten hommattua.. tajusin just että kokoa 50 on vaan 3:t! :eek: Ja nekin on potkupukuja.. pitää kyllä parit bodyt tuota kokoa hommata kun ei viitsi hirveän montaa kokoa 50 ostaa.. 56:sia sit on taas vähän useempi.. mutta nyt valmistautumaan 4d:n katseluun! moikkkaaaa
 
Kesänlapsi Mitä sairaalaa toi LAS sun tapauksessa tarkoittaa?? :whistle: ;) Kun tää meidänkin sairaala lyhennetään LAS (Loimaan aluesairaala) ja täälläkin sulku ja lähtö jos tulee ajallaan, nin Turkuun minä menen :)

Ninniliina voi sua jos sullakin tätä painontunnetta :( ei toudellakaan kiva... Onko sulla silleen, että kun vaikka istut, niin välillä tuntuu että vauvan pää ottais tuoliin kiinni ??? :D :whistle: :( Kun musta tuntuu välillä..

aurinkoinen81 mä tarkistan tosta listasta sun päivämäärän..

Shannon mä otan mukaan sairaalaan ihan jonkun bodyn j apuolipotkarit, + myssyn + ohuet puuvillahanskat, ja sukat otan myös.. sitten en tiiä että ottaisko pienin peiton vai jonkun lämpimämmän asun varoiksi jos on kylmä.. ja en ot amukaan , vaan mies tuo sitten kun hakee meidät kotiin. ONNEKSI on kesä :)

Jenmo85 juu-u.. kyllä mua hirvittää jo vähän. Muut lapset on syntyneet kaikki viikolla 39.. mutt akun edellisestä on niin vähän aikaa, niin tuntuu etten oo palautunut siittä, niin oon sit varmaan lihaksistost aniin "löysä" että tää tulee sit toivottavasti ainakin ihan kuin vettä vaan ulos ;) heh..

Vauvelihaave siis MIKÄÄN määrä niitä harsoja ei oo tarpeeksi..
:D :D Meillä tytöt on olleet niin kovia pulauttelemaan että vaikka tuntui että harsoja on läjäpäin, aina ne oli pesussa :/ Meillä ne kulkikin ja tulee kulkemaan nimellä puklu-rätti :D Että älä laske niiden pakkauksessa olleiden varaan yhtään mitään.. mä en ainakaan laskis..

Jees, mutta nyt lepäilemaan.

Heidi ja massu 33+3 :heart:
 
Hei pakko kommentoida asiaa eli meillä kun vauva syntyi ei päälle edes mahtuneet ne 50 cm...56 oli siinä ja siinä ja 60 alko oleen jo mukava eli ei oikeesti kannata hommata kovin pieniä vaatteita.
Vauva painoi syntyessään 3800g ja 51.5 cm pitkä eli ei ihan mikään hirmuinen jätti mutta kuitenkin kookas ja roteva! =)
Jäävät vain nätit vaatteet käyttämättä, mutta samapa tuo mihinkä kukakin rahansa laittaa jos varsinkin on sitä ylimääräistä!
 
jenmo
Pakko kommentoida tuota karvamasu-hommelia...

Mulla siis tyttöä oottaessa tuli selkeä linea negra, mut EI ollenkaa karvoja masuun.

Nyt poikaa oottaessa on karvoja tullut kovastikin...

Puhuin tästä jo aikoja sitten, mut pitipäs laittaa uudestaan kun näyttää nousseen taas aihe esille =) Eli mulla karvat masussa meinas poikaa! :heart:
 
Allunmamma harmaana
Äkkiä piti vielä kaikkien kuulumiset lukasta ja merkkailen kohdan samalla, kun huomenna lähdetään sitä taloa tyhjentämään ja varmaan vasta viikon päästä pääsen taas tänne lueskelemaan.

Karvamasusta: On kyllä täälläkin! :wave: Ja pitkät karvat kasvoi masuun esikoistakin odottaessa. Mun kohdalla ei siis riipu sukupuolesta kun esikoinen oli tyttö ja tää uus tulokas on poika...

Vaatteiden koosta: Täälläkin kun oli siihenkin kommentoitu... Meillä ainakin tytölle meni erittäin hyvin se 50 koko, ja tyttö oli syntyessään 4 kg ja 51 cm pitkä. Ja HUOM! Eri liikkeiden vaateissa on reippaasti koko eroja. Esim. huomasin että Lindexin 50 koko on isompi kuin esim. H&M:n. Muuten sitten taas hennesin vaatteet tuppaa olemaan aika reiluja kooltaan ja Lindexin vastavuoroisesti taas pienempiä... :/

Vaan mukavaa loppuviikkoa kaikille! :wave:

Mari ja sykerö 32+3
 
Pikaisesti omanapaiset kuulumiset...

Tänään uskaltauduin lähtemään kaverin kyydissä Viipurissa käymään. Tarkoitus oli katsoa pinnasänky ja sitteri ja pinnasuojat sieltä. Paha kyllä tullissa meni mennessä sen verran aikaa, että Viipuriin päästyämme liike oli ollut suljettuna 10 minuuttia :kieh:

Vaan minkäs teet, löysin esikolle kaikkea kivaa ja sitten tuli ostettua ihan pillimehuja, limsaa jne :) Pitänee vielä yksi reissu uskaltautua tekemään viikonloppuna, jolloin pääsee sitten heti aamusta lähtemään. Jos vaikka ottaisi esikonkin mukaan :)

jossu + vili 33+1
 
Vauvelihaave: En ollu väsymystä huomioinu mitenkään ennen kuin terkka kysyi että onko väsyttänyt enemmän. Ehkä jonkin verran on väsyttänyt enemmän. Sanoi että ota vaan rautaa jos siltä tuntuu. Mulla nyt nuita rautatabletteja oli ennestään kaapissa niin ajattelin sitte aloittaa rautakuurin niin ei ainakaan enää pääse alenemaan.

Jenmo85: Meille sanottiin perhevalmennuksessa siitä ettei sinne nyt pääse tutustumaan... :( En älynny sulle siitä kertoa.. :headwall: mut voidaanhan me muutenkin tavata sitten joskus! =) Olis kyllä mukava ollu käydä siellä tutustumisreissulla. Tuntuu että ehkä enemmän tuota miestä nyt jännittää jos se ei tiedä minne minut pitää sitten viedä kun h-hetki tulee. :D

Mulla seuraava neuvola 11.6.

Mulla on muuten torstaina tulossa jännittävä päivä!!! :D :D :D pidän teitä jännityksessä vielä.. kerron sitten kun se päivä on ohi... Iik iik!! Ei suoranaisesti liity raskauteen mutta vähän kuitenkin.

Karvamahasta ja muista vielä.. mulla tuli linea negra napaan asti jo tosi aikaisin! Ja karvoja on mahassa enemmän kun tuolla miehellä.. ei tiedetä kumpi on tulossa. =) <br><br>
 
Hih, ihan nopeesti miekin tulin vielä kurkkaamaan.

Siitä etikasta vielä huuhteluaineena. Eli se kanssa oikeesti pehmentää ne vaatteet, eikä siitä todellakaan jää mitään tuoksua. Hetken (jos avaa koneen heti ohjelman päätyttyä) voi lievä etikan tuoksahdus olla, mutta kuivuessaan niistä vaatteista haihtuu kaikki vähäkin haju! Se tosiaan pitää myös vaatteiden värit kirkkaana ja pyyhkeet imukykyisinä.

Kotiutumisvaatteet vauvalle on miulla varattuna seuraavat:
-body
-potkarit/housut ja sukat
-lakki
-ihan ohkanen trikoinen haalari varuiksi
-joku peitto mukaan
Meillä sillon heinäkuussa -05 Pikkis tuli bodyssa ja housuissa kotiin (ja lakissa), ei peittoja, ei haalareita. Sillon tosin oli lähemmäs 30 astetta lämmintä, mutta ei missään nimessä ois kantsinu olla enempää. Kannattaa muistaa myös, että se kaukalo (tai ne "eristeet") on jotain styroxia tms., eli pitää lämmön todella hyvin, eikä juuri hengitä.

Ja vaatteiden koosta vielä. Esikoinen käytti vielä varmaan 3 kk vanhana ihan keposesti 56 cm:n vaatteita, oli aika sirpakka neito. Syntyessään 3365 g ja 51 cm. Mutta se on ihan totta, ettei niitä kannata hurjia määriä ehkä kotiin varata, kauppaan kun oikeesti pääsee myös vauvan kanssa. ;)

Huomenna on neuvola, kassellaanhan, että mitä lukemia vaaka tällä kertaa näyttää... On mm. anopin 50-vuotisjuhlat ollu sitte viime punnituksen sekä kaksi koko päiväistä autossa istumista (ja tietenki mässtyttämistä). :D
 
Tänään on tuntunut taas liikkeitä siihen malliin ettei oo tarvinnut erikseen ruveta laskee. On niin helpottunut olo, kun olin välillä jo varma ettei kaikki oo kyllä hyvin.

Viikonlopun juhlista oli puhetta. Meillä on yhdet ylppärit, miehen veljen. Eli semmoset sukujuhlat tiedossa. Eli tuntemattomia mahaa taputtelevia mummeleita paikka täynnä.... Ei hirveesti innosta, mutta pakkohan sinne nyt on mennä.

Mullakin kasvaa masussa karvoja. Navan alla ne on mustia ja pitkiä. Kumpaa lie sitten tarkottaa.. Me kun ei olla kysytty sukupuolta. Poikatunne mulla kyllä on ollut nyt. Saatetaan kyllä ens viikon ultrassa kysästä sukupuolesta... ehkä.. tai sit maltetaan vielä hetki ootella :)

Vauvelihaave, No on kyllä vaatteita kertynyt :) Mie kun luulin että meillä on paljon, mutta tuohon verrattuna on kyllä vähän. Meillä noita vaatteita on tuolla kaapissa jo 74cm asti, kun miehen siskon pojilta ollaan saatu pieneks jääneitä. Meillä ei hirveesti oo 50 ja 56 cm vaatteita, mutta muutamat löytyy kuitenki ja eiköhän niitä 60cm vaatteita voi lisänä käyttää. Tai jos tulee vauva serkkuihinsa niin 50-56cm vaatteet on jo pieniä heti synnäriltä tultua ja aloitetaan 60cm :)

Lotta rv 32+6
 
:D :D :D :heart: :heart: Musta tuli viime yönä pienen kirpun tyttö vauvan täti.... :heart: :heart: :heart: :D :D Painoa oli hurjat 2800kg ja pituuttakin uskomattomat 51cm!!!! :D

Karvamahasta oli puhetta...mulla on sellainen hutunen valkonen peite kanssa tullut mahaan.. :D tyylikästä....

12.6 olisi nyt sitten se viimeinen ultra.. :whistle: jännittää minkäkokoinen tulee.... ;)

Huomenna olisi valmistujaiset... Haen vain paperit ja en pidä minkään sortin juhlia!!!! Mä olen tyytyväinen tasan sillai! Ja tässä on nyt niin paljon kaikenlaista tapahtunut ja hautajaisetkin lähenee niin ei hirveänä kiinnosta juhlia... :ashamed:
 
Hei taas.

Noista vauvanvaatteista. Meillä ei ole 50-senttiset vaatteet lapsille pitkään mahtuneet, vaikka lapset eivät ole kovin pitkiä syntyessään olleet. Paino on noussut ekoina viikkoina syntymän jälkeen niin hurjaa tahtia, että yhteen käyttökertaan meillä on nuo pienimmät vaatteet jääneet. Tuota on tietenkin vaikea tietää etukäteen, miten kenenkin vauva kasvaa, mutta vaikkapa bodyt istuvat ihan kohtuullisesti vaikka koko olisi vähän iso, niin ei niintä pieniä välttämättä kauheasti tarvita.

Meillä on nyt sitten 35 viikkoa kasassa, eli loppuraskaus alkaa häämöttää. Aina se tuntuu ihan yhtä epätodelliselta, vaikka neljäs on jo tulossa. Kummallista ajatella, että jos syntyy niinkuin sisaruksensa, meillä on muutaman viikon kuluttua jo vauva!

Täällä on noita ikiä mainittu. Minäkin kuulun tuohon senioriryhmään, keväällä täytin 34. Ensimmäistäni odottaessa olin 24, niin se aika kuluu :)

Tehän olette reippaita, laivareissuja ja Viipurin matkoja. Itse boikotoin sellaisia yli sadan kilometrin autossa istumisia nykyään kokonaan, sen verran noita kipuja aina välillä on.
 

Yhteistyössä