***HEINÄMASSUT-07*** vol 3

Mietin tässä näitä erilaisia neuvolakäytäntöjä. Miks kaikilla muilla on painoarvioita, mutta ei mulle vaan ole moista tehty :ashamed: Tänään neuvolan täti lupasi laittaa lähetteen synnytystapa-arvioon, mutta ei ole kuulemma varma kutsuvatko, kun olen juuri 155 cm pitkä, ja se on juuri se raja: Alle 155 cm kutsutaan. Ja se olis joskus 37. rv. Jos pääsen sinne, en enää tapaakaan neuvolalääkäriä, mutta sitten saan ajan neuvolalääkärille, jos en pääse arvioon. Sielläkö se painoarvio sitten tehdään, lääkärin vastaanotolla?

Multa on joka kerta neuvolassa vain mitattu oma painonnousu, sf-mittaa ja katottu pissanäyte sekä hb. Kohdunkaulaa ei ole tutkittu sitten viikkojen 24+6, nyt olen 33+5.

Toinen asia mikä ihmetyttää on ettei täältä olla menossa tutustumaan sairaalaan. Kysyin asiasta toissakerralla tädiltä, ja se kysyi "Ai haluatteko te mennä tutustumaan? No pitää kysellä asiasta ja olisiko muitakin lähtijöitä." En sitten tänä aamuna muistanut kysyä, että edistyikö asia jotenkin.. Eli ei tässä vissiin pääse tutustumaan synnytyssairaalaansakaan ennen h-hetkeä :/
 
remutar Vaatteita on muuten todella hankala ostaa, ellei tiedä sukupuolta valmiiksi. Olen yrittänyt metsästää neutraaleja vaatteita, mutta ihan älyttömän hankalaa on ollut. No, meillä lääkäri viikonloppuna lipsautti että poju on tulossa :D eli nyt voin sitten keskittyä etsimään kivoja poikien vaatteita... ...ja sitten jos lääkäri erehtyikin ja tuleekin tyttö, niin meillä on sitten hyvin poikamaisesti puettu tyttö :D
Niin ja ONNITTELUT valmistumisesta :flower:

saikku toivotaan että pieni hikkailija päättäisi kääntyä oikeaan tarjontaan. Miula on kanssa istukka etuseinässä, mutta ainakin toistaiseksi vilperi on viihtynyt raivotarjonnassa. Perätilassa käy vain kääntymässä silloin tällöin.

aurinkoinen81 rade on tullut HYVIN tutuksi :D Ai teilläkin tehdään remonttia? Meillä mies alkoi tänään purkamaan saunaa ja pesuhuonetta. Eli koko kesä ollaan ilman saunaa ja suihkua... pesukoneen sentään sai autotalliin... onneksi anoppilaan ei ole pitkä matka (vähän reilu 20 km), joten siellä käymme sitten pesulla :) Vähän hirvittää tuon meidän esikon vuoksi, kun kyllähän pienen vauvan pesee vaikka keittiön lavuaarissa, mutta entäpäs 7-vuotiaan pojan...? Pikapesun pystyy muuten tekemään noilla vauvan kosteuspyyhkeillä. Kaverilla ei ollut suihkua vähään aikaan heti kotiutumisen jälkeen ja teki sitten pikapesua vaipanvaihtoa varten ostetuilla kosteuspyyhkeillä. Niitä kannattaa varmaan varata itselle. Ja hiukset pystyy pesemään lavuaarissa :) Tsemppiä vain, eiköhän tuo hyvin mene teilläkin.

Viipi hyvä ettei ainakaan raskausmyrkytystä ole. Päänsärkyä voi olla raskausaikana ihan hormonaalisista syistäkin. Tai sitten ihan siitä, että nukkuu eri asennossa kuin yleensä ja jäkittää niskoja jotenkin hassusti.

Maiksu meillä on jätetty kylpyläreissut omaan lähikylpylään (Imatran kylpylä) kokonaan venäläisten vuoksi. Ensinnäkin siellä on aina ihan tupaten täyttä ja juuri tuo pesemättömyys ja hajuvedet häiritsevät miuta niin paljon, että kylpylä saa jäädä miun puolesta heidän käyttöönsä.

Asuinpaikasta oli jotain puhetta, eli Itä-Suomessa pienessä kylässä asutaan, Lappeenrannan kupeessa muttei Lappeenrannassa :)

Vauvelihaave mie olen käyttänyt huuhteluainetta myös vauvan pyykkejä pestessä. Itsellä kun ei käy kuin nuo allergisille sopivat pesu- ja huuhteluaineet, joten eiköhän ne käy vauvallekin. Esikolta silitin kaikki vaatteet, nyt olen jättänyt silityksen väliin ihan oman jaksamisen vuoksi. Vain kaikista karkeimmat vaatteet olen silittänyt ja niitä ei onneksi montaa kappaletta ole.

Vilma76 kohdunkaulaa ei vissiin enää tutkitakaan kuin pääsääntöisesti lääkärineuvolassa. Missäs päin asut? Hassulta kuulostaa tuo, ettei synnytyssairaalaan pääsisi tutustumaan ennen h-hetkeä. Toivottavasti visiitti onnistuu. Myös neuvolalääkäri voi tehdä päältä tunnustelemalla painoarvion ja tarvittaessa sitten laittaa äitipolille tarkempiin tutkimuksiin, jos vauva tuntuu isolta.

Oma ( . ) Hengissä selvisin hammaslääkäristä... Oli kyllä todella mukava hammaslääkäri. 2 pientä reikää löytyi, olivat sellaisia jotka on olleet hammaslääkärin tiedossa ja tarkkailussa jo lähes 5 vuotta, mutta nyt vasta olivat sellaisia että katsoi parhaaksi paikata. Ei tuntunut edes pahalta tuo poraus ja paikkaus, meni hyvin ilman puudutustakin :)

jossu + vili edelleen tasan 33
 
Vauvelihaave Mä käytän meillä MiniRisk-merkkistä pesu- ja huuhte-
luainetta, koska todettiin, että se sopii miehen iholle parhaiten. Esikoisen
vaatteet olen aina samassa pessyt ja tulevan "hipsukan vaatteet samassa pesen. Nytkin oli pakkauksen vaatteita+meidän vaatteita kun viikonlop-puna Vaasassa oltiin. En ole ikinä kuullutkaan, että joku ostaisi toisen pe-
sukoneen sitä varten, että voi erikseen vauvan pyykin pestä. No meillä se kans ei onnistuisi tilan puutteen takia.

Nyt täytyy lähteä kauppaan.

T: Saikku ja "hipsukka" 33+6
 
Pyykeistä.. Mulle neuvolassa sanottiin ettei huuhteluainetta sais käyttää. Mutta en kyllä käytä muutenkaan. Mie tein niin että puhdistin koneen ja pyöräyttelin kans kuumalla tyhjänä kerran ennen kuin rupesin vauvan pyykkiä pesemään. Hajusteetonta pesuainetta sitten ostin ja sillä oon pessyt nyt vauvanvaatteita ja myös omat vaatteet. Tykkään itekin enemmän tuosta hajusteettomasta. Silittelin melkein kaikki nuo vaatteet, mutta en todella aio jatkossa ruveta silittelemään... Mites ootteko pesseet äitiyspakkauksen toppapuvun, makuupussin, peiton yms.? Mulle kun neuvolassa sanottiin että niille riitäis pelkkä tuuletus kun ei tuu suoraan ihoa vasten. Miten te ootte tehnyt?

Rotinaperinteestä... täälläkin rotinat on tapana, mutta tuntuu että se on vähän jäänyt kuitenkin pois, varsinkin kun on nuori perhe kyseessä. Meillä nyt varmaan on turha pelätä että naapurit tulis rotinoille kun asutaan opiskelija-asunnossa. Pikemminkin voi naapurit kaikota kun tulee yks metelöijä lisää ;)

Mun pitäis nyt kuulema sitten saada synnytettyä hyvissä ajoin ennen 29.7. Äiti nimittäin eilen soitti että ovat lähdössä matkalle tuolloin ja pitäis se eka lapsenlapsi nähdä sitä ennen :) Voi, mie voin vaan kuvitella miten se sitä harmittaa olla siellä reissussa jos vauva syntyy sinä aikana. Mun äiti on ihan sekaisin tästä vauvasta. Sillä itellekin on iskeny vauvakuume..Eihän sitä tiiä jos tässä vielä pikkusiskon tai -veljen saa :D No jospa sille riittäis nyt tuo mummon tehtävä.

Vilma76, Joensuussa on silleen että kaikille on 37 viikolla ultra ja samalla synnytystapa-arviointi. Yhteensä täällä siis 3 ultraa: np, rakenne ja tuo 37 viikon. Ja sit kontrolliultria tarvittaessa. Esim. nyt oon rv 34 menossa kontrolliin niin saa siinä samalla sitten painoarvion.
Aika outoa jos ei pääse sairaalaan tutustumaan. Mulle ainakin oli jotenkin helpottavaa käydä siellä..Ei jännitäkään niin paljoo enää. Meillä oli tuo tutustuminen synnytysvalmennuksen yhteydessä viime viikolla. Ja jos sinne ei ois menny niin tuon 37 viikon ultran yhteydessä on kans mahollisuus käydä tutustumassa synnytyshuoneosastoon ja -vuodeosastoon.
 
VIIPI

Kumpi pakkaus tuli?

lotta84:lle...
Missä asennossa sä sait noi 27 liikettä tunnissa? Muutenkin mä en jotenkin ymmärrä tota liiketarkkailua vaik kysyin neuvolassa mutta ei se selittänyt selkeesti.. eli jos tunnen tunnissa yli kymmenen liikettä, niin loppupäivänä ei tarvitse sit liikkeitä tuntea vai häh? ku eihän se vauva siellä nyt joka tunti (eli periaattessa koko ajan) liiku.. ei tajua :/

Mitä te ootte pakannu vauvalle mukaan laukkuun? me just tässä miehen kanssa ollaan pähkäilty et mitä otettaisiin...

Ihana päivä ollut tänään vaikka lupasivat kovasti sadetta. Istuskelin partsilla bikinit päällä ja nautin auringosta. Kyllä tarttui hyvin rusketusta heti, ihanaaaaaa...kesääääääääääää tuleeeee!!! :) :) :) :) :) :) :) :)

Terv. Shannon, huomenna jo viikkoja 35! :eek: <br><br>
 
Tänään on ollut tällänen energia päivä. Aamulla takkusin kelan kanssa äitiyspakkauksesta kun sen tossa 1,5kk sitten tilasin ja ei oo vieläkään kuulunut mitään. Ei oo kuulemma asiaa kerennyt käsittelemään. Ihmeellistä.

Nooh sitten kiukunpuuskassa kotiin päästyä aloin siivoomaan kaappeja. Siinä sivussa keitin kaikki tuttipullot ja tutit. Viel vois laittaa pesukoneellisen vauvanlakanoita...

Huomena aamusta on neuvola. Saas nähdä miten käy.

Ei täälläkään pääse sairaalaan tutustumaan ellei ite varaa aikaa. Synnytys valmennuksesta piti mennä mutta koska porukka ei mee samaan sairaalaan synnyttämään ni ei sitten mennäkkää. Tääl saa valita meneekö vaasaan vai seinäjoelle. Vaasan ongelmana on kielimuuri ja seinäjoella vanhanaikainen sairaala. Mut mä meen vaasaan, koska ei oo ongelma puhuuko lääkäri ruottii vai suomea kumpikin käy.

Vauvalla on kovasti liikkeitä ollut pitkin päivää. Joku tornaado peto sielt tuloo.

onko vaarallista jos ottaa kovaa kipiää oikealle mahan pohjaan? päätä on särkenyt muutaman päivän. Voi johtuu kyl tästä säästä se.

Auroora rv31+6
 
Lotta84 harmaana
Shannon, tarkoitit varmaan mua.. siis tuohon liikelaskentaan liittyen. Tuossa lapussa minkä mie sain neuvolasta lukee näin:
"On havaittu, että kullakin sikiöllä on oma yksilöllinen liikkumistapansa. Normaalisti sikiö liikkuu 3-50 kertaa tunnissa, jotkut yli 100 kertaa tunnissa. Lisäksi sikiöllä on mitattu 20-40 minuutin lepovaiheita. Äidin tuntemien lepojaksojen pituus voi olla pidempikin. Äidin liikkuminen vähentää hieman vauvan omia liikkeitä ja toisaalta äidin on vaikea havaita liikkeitä huomion suuntautuessa askareisiin. TÄmän takia liiketarkkailu suoritetaan levossa. Sen voi tehdä mihin aikaan tahansa päivästä, vaikka vilkkainta liikkumisaikaa ovat iltayön tunnit"

Sitten ohjeena asettua lepäämään jommalle kummalle kyljelle itselle sopivana aikana ja kirjata tunnin aikana havaitut liikkeet. Kaikki erilaiset, selvästi erilliset liikahdukset voi laskea liikkeiksi. Jos tunnet vähemmän kuin 10 liikettä, laske toinen tunti lähiaikoina. Jos liikkeet ovat edelleen vähäiset, tule samana päivänä äitiyspoliklinikalle sikiön sydänäänikontrolliin.


Eli ei sitä joka tunti tunnekaan välttämättä mitään, mutta sit pitää myöhemmin kokeilla uudestaan. Mie ainakin yllätyin että kun keskityin kuuntelemaan liikkeitä, niin kyllä se siellä liikkuu vaikka välillä pieniä liikkeitä. Noita pieniä liikkeitä ei välttämättä huomaa jos tekee jotain muuta samalla.
 
Heippa!
Tänään käyty äitipolilla...ei tarvinnu istua ja oottaa ku 2 tuntia :whistle: meinas ottaa takapuolen päälle + lisäks automatkat päälle 2 tuntia :\|

Paino-arvio oli nyt n 2500g ja keskikäyrillä mennään, ainut että vartalonympärys vauvalla oli lähempänä yläkäyrää, eli viimesetkin herkut on sit unohettava! :(
Kokeili myös samalla kohdunsuun tilanteen eli kanavaa jäljellä n 3 cm ja kohdunsuu hieman pehmentynyt, mutta kuitenkin kiinteä ja ulkosuu sormelle auki :eek: eli kaikki on hyvin, pitää käydä vielä 3 viikon päästä uudelleen, sitten katsovat vielä ultralla vauvan kokoa, ettei ole vartalonympärys kasvanut liikaa.
Sokereita mittailen edelleen muutaman kerran viikossa.
Nyt rv 34 =)
 
johantero sama remontti on sit meilläkin käynnissä, saunasta on kaikki vajaa kuukausi sitten purettu ja nyt on lattialämmitysputket laitettu ja lattia umpeen valettu. Nyt odotellaan sen betonin kuivumista ja laitellaan seiniä ja kattoa. Pari kuukautta pitää nyt lattiaa kuivuttaa ennenkuin saa vesi eristeet vetää ja sen mukana laatat laittaa. On tuosta remontista se hyvä puoli et kylppäriin tulee lattia lämmitys, on siinä vaan mukavampi pienien varpaiden tepastella. :)

Täällä on kokopäivän satanut ja itellä tosi hikinen olo. Täytyy vielä iltasella käydä suihkussa, tuntuu et koko vartalo kutiaa kokoajan, kovasti vaan toivon et syy on tämä ukkostava keli eikä noi maksa-arvot.

Joku kirjoitteli niistä lääkärin tarkistuksista ja kohdunkaulan mitasta. Mites muuten onko kaikille tehty jo kuinka monta tutkimusta? Mun kohdunkaulaa ei ole tutkittu koko raskauden aikana, yhtään neuvolääkäriä ei myöskään ole ollut ja olenkin ihmetellyt iksi noita alatutkimuksia ei tehdä. Eihän ne mukavia ollu tmut jotenkin huolestuttaa kun edes alkuraskaudessa kohdun mittaa ja sitä suun tilannetta ei ole tutkittu. Mistä kukaan voi enää tietää mihin mittaan pitää verrata. Ekassa raskaudessa kohdunkaula oli alusta asti 3cm.. kukaan ei kyl kertonu oliko hyvä vai paha mitta :LOL:
Olenhan mä käynyt siellä äippäpolilla sen kolme kertaa mut ne tutkimukset on tehty aina vaan ultralla ja eivät ole ikinä mitään kohdunkaula mittoja ottanu. Esikoisesta ne teki siellä jopa jonkun tutkimuksen/mittauksen peräaukon kautta, mut nyt sitäkään ei ole ollut.
Pitäisköhän mun jo oikeesti huolestua? Olen neuvolassa maininnut asiasta kaks kertaa mut meidän neuvolan täti ei siihen sano mitään. Eikä varaa neuvolalääkäri aikaa sen takia et käyn tuolla äippäpolilla. Keski-suomessa kun on liikaa neuvola asiakkaita, joten kaikki jotka käy äippäpolilla vissiin jää ilman neuvola palveluita vaikka ne kuuluis saada.

Nyt antamaan tytölle iltapalaa ja sit viemään se nukkumaan.
 
Heissan!

Onko kenelläkään muulla navan ympärillä sellaista kohtaa joka on joko tunnoton, tai sitten kosketusarka. Mulla on ja se on todella ärsyttävää kun vuorotellen ei voi hipaista edes paidalla ja toisinaan sais nipistää vaikka vartin, eikä mitään tunnu! :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:

T: Saikku ja "hipsukka" 33+6
 
unohtui kysellä kärsiikö muut turvotuksesta? Iltaisin jalat tuntuu oikein pökkelöiltä mut päivisin en mitään kummaa huomaa, käytän joka päivä tukisukkia/lentosukkia ja yöksi kun ne ottaa pois tuntuu et pahentaa asiaa.
T:Ansku ja toukka 32+1
 
Lukasin kaikki viestit läpi, mutta en kerkeä sen enempiä kommentoimaan... :ashamed:

Neuvolauutisia tulin kertomaan. Nyt siis rv 32+2

Painoa tullut n. 365g/viikko (aika hyvin ottaen huomioon, että se vauveli kasvaa jo n. 225g/vk) :)

Kohdunkorkeus: 34 cm eli siellä omalla käyrällä yläkäyrän yläpuolella mennään hienosti
Ympärysmitta oli 114 cm, ei oo noussut sitten rv 28 :D

RR: 100/68

B-Hb: 127 mikä on tosi hyvä mulle. Esikoisen kanssa oli tässä vaiheessa aina alle 100...

Lapsivettä on aika reilusti ja siellä tuo lilluu poikkitilan ja perätilan välillä. Tosin ei sillä asennolla niin väliä, kun on sektio edessä kuitenkin.

Vaavin pulssi oli 145 pintaa ja liikkeet ++


Nyt pitää laivamatkaa koittaa varailla... :wave:

Mari ja sykerö 28+2
 
Viipi.... jesjesjes!!!!:):) ehkä minäkin nyt sen uuden saan.. en jaksais enään odotella. paperit jätin yli kuukausi sitten, eli kohtahan sieltä pitäisi tulla..

lotta84, kuinka usein niitä liikkeitä pitää päivän mittaan se tunti tarkkailla? sitä mää en niinku tajuu.....
 
Lotta84 harmaana
Shannon, Siis yhden tunnin aikana päivässä.. Jos saa silloin siis sen yli 10 liikettä. Ja jos ei tuu niin montaa niin sit vähän myöhemmin kokeilla uudestaan. Ja jos sitten taas liikkeitä tuntuu hirveesti jo lyhemmässä ajassa niin ei tarvii tuntiikaan laskee.
Ja ohjeena on että nyt parina päivänä viikossa tekis tuota laskentaa ja sitten viimeisen kuukauden ajan päivittäin.
Mulla kun nyt ollu viikon verran aika vähäistä tuo vauvan liikkuminen nii tietääpähän nyt että kyllä se tarpeeks liikkuu. Tosin tänään on koko illan ollut semmonen riehuminen mahassa että enää ei huolestuta kyllä ollenkaan. :)
 
Esikoiselle täältäkin :hug:

Vauvelihaave hyvin meni viikonloppu, kiitos kysymästä. Oikeesti ihan vaan lököillessä. :) Siellä on profiilissa miun reipas leiriläinen ihan itse askartelemansa leirikorun kanssa! :heart: (No isi laitto kuulemma solmun...)

Pyykistä, esikoisen vaatteet mie olen aina pessy samalla pesuaineella, kun muunkin perheen, en siis edes millään sensitivellä. Ja huuhteluainettakin mie käytin ihan alusta saakka. Tosin nyt mie olen siirtyny etikkaan. Juu, etikkaan. Huuhteluainelokeroon lorpsaus etikkaa ja pyykistä tulee pehmosta ja tuoksutonta, konekin putsaantuu siinä samalla, eikä tuo juuri ympäristöäkään rasita. Ja kyllä siinä äp:n toppiksessa ainakin lukee, että pestävä ennen käyttöä. Toisaalta myös makuupussista tuli paljon pehmosempi, kun sen pesi.

Vilma76 ei miullekaan ole kertaakaan tehty painoarviota, ei tehty esikoisestakaan (eri neuvola) ennen kun yliaikakontrollissa. Ja ole ihmeessä suoraan yhteydessä sinne sairaalaan, sieltä osaavat varmasti kertoa noista tutustumisista!

Shannon ei niitä liikkeitä tarvi "normaalisti" laskea, vain sellasina päivinä, kun tuntuu, että vauva on liikkunu normaalia vähemmän. Tai näin miulle neuvottiin esikoisen kanssa. Eli edes lopussa ei päivittäin niitä laskeskeltu, meillä neuvolan täti oli sitä mieltä, että se aiheuttaa vaan turhaa stressiä. Mutta miulla ainakin sekä esikoinen että tää tulokas on koko ajan liikkuneet niin vilkkaasti, etten mie ole kummastakaan kertaakaan laskenu noiden "virallisten" ohjeiden mukaan.

Tänään tuli miulle postissa ne miun tilaamat kuviolliset pukluharsot... *hiukan turhamaisuutta kehiin ;) * http://www.kestovaippakauppa.com/kuva.php?nayta=./kuvat/Kuvioharso_matoset.jpg&tuote_id=96
Tuommosia toukkia niissä oli. :whistle:
 
hei!

en kyllä yhtään muista mitä kukin on kirjottanu :D :ashamed:
mut jollain oli synttärit eli onnea!!

oma:eilen neuvolassa käyty ja kaikki ok...

torstaina olis helsinkiin lähtö..laivalle suunta =) vähän jännittää tuo automatka... :whistle:

Mieh ja rv34+6
 
Kiitokset kaikille osanotosta... täällä alkaa mieli jo pikkuisen parempi olemaan, vaikkei asiaa vielä täysin käsitäkkään... :ashamed: Tapahtui niin yllättäen, jopa tuli mummullekin asia niin ettei kerennyt tajuta missä mennään ja kotona sai onneksi olla viimeiseen asti... :'( Oltiin paljon tekemisissä kun asuivat aika lähellä ja lapsena olimme aina pari viikkoa putkeen mummulassa.. :ashamed:

Mutta jotain iloistakin.. :) Veljen vaimolla on synnytys lähtenyt eilen käynnistymään lapsivesien menolla! Viikkoja silloin ollut 37+4 ja kaikki povasi et yli menee kun sillä ei ollut pienintäkään merkkiä lähdöstä tullut...Nyt täällä jännätään puhelin soittoa että kumpi tulee... :D

Turvotuksesta myös oli puhetta... Sitä minulla esiintyy koko ajan lisääntyvissä määrin....
 
Äääh! Mun täytyy nyt ensi vastata ja sitten palata lukemaan uudelleen viimiset sivut, että edes jotain muista - arvon mammat kun on hakanneet näppistä näemmä sen verran urakalla :D

ensinnäkin osanottoni kutkutukselle ja esikoiselle :hug:
ja mitä niihin supistuksiin ja stressiin tulee niin itse olen ainakin päätellyt, että suurin syy tähän supisteluun nyt tällä kertaa on ollut tuo hirmuinen työstä sekä oman pään tilasta johtuva stressi...

aurinkoinen ei siihen oikeen oo mitään tiettyä aikaa, että koska vauvat laskeutuu: toisillahan laskeutuu vasta ihan synnärrillä. Oma vauva on asettunut jo lähtökuoppiin (oli jo rv30) ja Mutterilla vissiin oli sama homma. Mutta alkaahan se vauva olemaan jo niin iso, että jos viihtyy pää alaspäin, niin tuskin enää kääntyy toisinpäin

vauvelihaave minä en silitä tasan tarkkaan yhtään vaatetta! silitys on kotitöiden inhokki nro 1. Enkä käytä huuhteluainettakaan sillä se on oikeastaan ihan "turha" tavara: yksi niistä aineista joita sinne koneeseen kerääntyy ja jotka sen likaa. Mutta jos haluaa niin toki voi käyttää hajusteetonta. Etikkaa voi käyttää kanssa huuhteluaineena.
Meillä kaikki vaatteet pyörii samassa koneessa, myös kestovaipat. 60 asteen pesu kyllä puhdistaa kaikki bakteerit sun muut, ettei tarvi miettiä niitä.
Ja tuosta pesukoneen pesusta vielä, että ite teen sitä säännöllisesti, mutta nyt pesin ekaa kertaa sitruunahapolla (saa apteekista) ja voi kiesus mitkä mömmöt sieltä lähti liikkeelle :x Mut ny on muuten kone puhdas =)
Ja lisäänpä vielä senkin, että jos haluaa putsata jotain tuollaisia makuupusseja sun muita, mutta ei halua pestä niitä, niin tunti 60 asteisessa saunassa tappaa pölypunkit. Sen jälkeen vaatteet täytyy vielä tuulettaa. Tätä samaa käsittelyä voi soveltaa mm. kaikkiin vuodevaatteisiin, patjoihin, mattoihin yms.

vilma76 eipä ole minullekaan mitään painoarviota annettu eikä ole enää ultraakaan ennen synnytystä. Synnytystapa-arviossa lääkäri kokeilee sitten ihan vatsan päältä vaan, että minkä kokoiselta tuntuu.

kesä82kiva kun sait lepäiltyä :) - mä olen kanssa ostellu noit kuvioillisia harsoja pukluharsoiksi, koska muut harsothan meillä on vaippakäytössä; taitaa meiltäkin tollanen toukkajuttu löytyä - ettei tartte kenenkään miettiä sitten sitä, että onko sama harso vasten vauvan peppua kuin suuta ;) <br><br>
 
esikoinen mukavaa , että mieli parempi :) vaikka kyllähän noissa asioissa aina sulattelemista on :( Mä olin koko lapsuuteni pappan tyttö, ja pappa kuoli -99 ja se surutyö kesti mulla kauan.. ja siitä pappan kuolemasta meni 8 kuukautta, niin mun ukki kuoli.. olin jo surulle niin turta silloin, että ukin kuoleman otin paremmin.. Mutta elämä jatkuu, sinun sisälläsikin :heart: Syntymä ja kuolema kulkee tässä elämässä niin käsikädessä, mutta se kuolema on vaan niin vaikea hyväksyä :(

Oma napa: Nyt on tytöt kyllä mulla vähän pissi täällä sukassa.. vauva painaa tonne alas ihan tosissaan ja maha on ihan sekaisin.. tulee välillä niitä ponnistamis oloja, mutta supistuksia ei kuulu, ei näy.. mulla on oikeasti ainakin vielä sellainen olo, että ei oo lähtö kaukana.. pitäis varmaan varmuuden vuoksi pakata sairaalalaukku. Tää tunne on meinaan jotain, mitä en oo aiemmin kokenut, siksi pelottaa... kyllä nyt ois ainakin 3 viikkoa vielä ihan hyvä jos vauva pysyis massussa..

mutta saattaa olla jotain ohimenevääkin.. mä varmaan vaan ylireqagoin.. :)

Heidi ja pömppis 33+3 :heart:
 
Aurinkoinen81 Mulla ainakin on ollut 2 lääkärintarkastusta ja odotettavissa vielä yksi viikon-kahden päästä. Tosin täällä käydään ultrassa vain 2kertaa raskauden aikana (eli rakenne ja synnytystapa-arvio, halutessaan voi käydä alussa niskapussiultrassa) Senpä vuoksi varmaan tarkastellaan käsipelillä paikkoja :D
Mulla on myös ollut molemmissa raskauksissa alusta asti kohdunkaula 3cm, kai se sit on ok mitta :/
Turvotuksia on ollut riippuen päivästä. Jos olen ollut liikenteessä koko päivän ilman vaakatason lepoa tai en ole juonut tarpeeksi niin taatusti on jalat ja sormet pökkelöt jo iltapäivästä....

Saikku Ei mulla ainakaan ole ollut navan ympärys kipeä/tunnoton. Ainoastaan järkyttävän karvaiselta näyttää :eek: :LOL: .
Lieköhän aina yhtä karvainen kun ei normaalioloissa tule juurikaan tutkittua vai saako raskaushormoonit karvankasvun mahassa kiihtymään? :$ Olipahan taas mietiskelyn aihe :whistle:

MutteriHuomasin vasta äsken et alun listassa kysyttiin myös synnytyssairaala, eli mulla se on LAS.
Jos vaan arvon maha-asukki malttaisi syntyä etuajassa. LAS:n synnäri on heinäkuun kiinni eli jos lähellekään laskettua-aikaa menee niin sit on mentävä Poriin SatKs:aan... Tämänkin vuoksi toivoisin synnytyksen koittavan jo kesäkuun puolella.

Omassa voinnissa ei tällä kertaa moitittavaa. Kerrankin sinut olotilan kanssa. :D
 
mutteri ihan samat systeemit täällä. Lisäks välillä kävellessä alkaa painaa yhtäkkiä alavatsaa ihan kun olis aivan järkky vessahätä (vaikka yleensä ei ole ollenkaan). Mut pakkaa vaan se laukku - eiks se ole yks tapa varmistaa, että ei taatusti tule pian kun kaikki on valmiina :kieh:

Täällä joku supersupistus menossa :/ Oon istunu tässä maha pinkeenä nyt n. 10 minuuttia, mutta eipä tuo kauheesti satu...

Viikonvaihteet näyttää olevan hankalia: aivan hirveä olo oli taas :( Ihan pää sekasin... hohhoijaa.
 
aurinkoinen81 joo, turvorusta on havaittavissa jaloissa ja sormissa. Muistathan laittaa aamulla tukisukat jo sängyssä jalkaan jotta turvotus pysyisi poissa tai edes heikompana.

Omanapa : kävin eilen TYKSissä kontrollissa ja mitään uutta ei onneksi löytynyt. Vaavi kasvaa ja on jopa hieman saanut kiinni keskivertoa. Antoivat painoennusteeksi 3500 g (jos päästään viikolle 40).
 

Yhteistyössä