***HEINÄMASSUT-07*** vol 3

Heips.
Kävästiin sitten Helsingissä eilen ja ihan ok sujui reissu :) Oli kiva nähdä kummipoikakin pitkästä aikaa ja paljon muitakin tuttuja.

Mites teillä muilla isommat, esim. sen ikäiset lapset, jotka ei vielä "ymmärrä" raskaudesta kauheasti, on suhtautuneet teidän mahaan ja muuhun?
Meillä tosiaan poika (1v9kk) kiukuttelee kun ei mahdu enää syliin istumaan. Usein kyllä käy silittämässä vauvaa (mahaa) ja kun kysytään, että missä vauvan on, niin osoittaa mahaa. Tuossa pari päivää sitten menin ihan sanattomaksi, kun makailin sohvalla ja poika tuli yllättäen siihen suukottamaan mahaa ja vilkutti sitten vauvalle ja sanoi "hei hei vauva" :heart: :heart:

kesä82 joo - kv.infoon on kyllä helppo eksyä :D Mutta esim. sillon jos pohtii jonkun vaipan sopivuutta niin se on oiva paikka käydä kurkkaamassa vaippatietokannasta, että mitä ihmiset on ko. vaipasta arvotelleet.
Noi tollaset äippäpakkauksen harsot (Pikku-piiat yms. ohuet) ei ole ihan hirveän hyviä vaippakäytössä. Ihan pienen kanssa passaa kyllä hyvin ja vähän isommankin jos pissaa tulee suht vähän, mutta kannattais harkita jokusen isomman ja paksumman harson hankkimista - nitten imukyky kun on aika paljon parempi. Froteepyyheimuilla kyllä pääsee tosi hyvin alkuun ja villahousut on mun mielestä ehdottomasti paras vaippakuori. Muuta tuli tässä välillä kokeiltua, mutta kyllä villa on se joka pitää parhaiten kun pissamäärät kasvaa.

mutteri äläs viitti tollasia listoja :eek: - ei muuta mutta kun mullakin on nuo asiat tekemättä :kieh: + se muutto tuossa kuukauden päästä :whistle:
Ei paniikkia - eihän :D
 
pollerolle
Joku mietti noita kotiutumisvaatteita,meillä molemmat lapset on tullu eka kertaa kotiin samoilla neutraalin värisillä vaatteilla.Mutta mikä on jäänyt häiritsevästi minun mieleeni on se että kun poika syntyi niin hänelle pukivat synnytyssalissa vaaleanpunaiset vaatteet ja kun tyttö syntyi niin hänelle puettiin vaaleansiniset vaatteet.Ei ollu kuulema muita värejä kummallakkaan kerralla hyllyssä.No heti huoneeseen päästyä piti vaihtaa toisen väriset vaatteet ,kyllä se niin paljon häiritsi.Että sellasta.

Minäkin olen jo alkanut pikkuhiljaa pestä vauvanvaatteita ja just kasasin pinnasängyn joka oli lainassa kaverilla.Mutta paljon on vielä tekemättä ja kyllä ne kerkeää tehä.Tosin nyt saattaa olla helpompi tehdä kaikenlaisia hommia kun ei tuo maha ole vielä älyttömän iso.
 
Ninniliina hih, ei muuta mutta se että nyt olen miettinyt mitä on tekemättä, se ei tarkoita että teen ne asiat... :whistle: :ashamed: arvaa heräänkö viikkoa ennen laskettua aikaa siihen tosiasiaan että noi jutut on edelleen tekemättä... :D Voi että - ei käy kyllä yhtään kateeksi että teillä on muuttokin vielä.. kovasti tsemppiä ja voimia siihen touhuun :hug: .. musta ei enää olis moiseen.....

Joo mutta tän päivän osalta ei löydy enää muuta pohdittavaa joten :wave: Tossa aikaisemmin jo listailinkin murheeni :D Nyt lepäilemään kun meidän pikku täystuhokin vielä nukkuu :)

Heidi ja massu 33+1 :heart:
 
voikohan stressi laukaista synnytyksen..? Tuntuu että nyt on niin paljon kaikenlaista.. mun mummo kuoli eilen ja kaikki muitakin asioita tuntuu nyt kasaantuvan... :'( tosi murheellinen ja väsynyt olo.. :'( En saanut viime yönä nukuttua liioin ollenkaan kun tuli niin kivuliaita supistuksia... :ashamed: ja nyt päivälläkin on tullut.. :'(
 
esikoinen :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :'( :'( :'( :'( Kovasti voimia suruusi :hug: Ei sun kannattais nyt mistään stressailla kyllä.. kyllähän stressi voi käynnistää supistelun.. ja omalla kohdallani niin on ollutkin... Joten koitahan nyt kaikesta huolimatta olla stressaamatta, vaikka varmasti helpommin sanottu kuin tehty :( :ashamed:

 
esikoinen :hug: lämmin halaus ja osanottoni suruusi.

Jos aivan hirmuisesti supistelee, niin kannattaa varmastikin käydä äitipolilla tarkistuttamassa tilanne ja sieltä he voivat antaa tarvittaessa supistuksia rauhoittavaa lääkitystä.

jossu + vili vilperi 32+6
 
jenmo
Esikoinen osanottoni! :hug: Kyllä samaa sanon ku muutkin, että suppareita voi tulla stressistä johtuen. Näin itselläkin. Aina kun hermostun, tulee supistuksia. Ja koska sulla kipeitäkin ovat, niin käyhän näytillä elleivät nyt helpota!
Mulla omat mummut on kuolleet vuosia sitten. Isän äiti kolmisen vuotta ennen mun syntymää ja äidin äiti mun ollessa ala-asteella. Yks pappa mulla vielä on, mut häneenkin tosi etäiset välit..

Sekin on yks syy, joka sai meidät haluamaan lapsia nuorena. Tuo isovanhempien "puuttuminen" multa itseltä. Meiän Jade on nyt isänsä puolelta 5.polvea, eli Jadella on vielä hengissä isän isän äidin äiti =) Rikkaus tuo suuri suku.

Me oltiin puistossa reilu tunti. Ihana auringonpaiste! Jade nautti kun sai ruokkia lintuja lammella. Illalla vielä ystäväpariskunnalle kahvittelemaan, en jaksais....
Muutkin tasi mainita väsymyksestä? Mä nukuin viime yönä 12h, mut nyt puistos käynnin jälkeen oisin voinu mennä suoraan sänkyyn :ashamed:
Ihan mahoton väsy nykyään päällä jatkuvasti. Onneks aletaan olla loppusuoralla; 8viikkoa laskettuun aikaan :D

Laitoin profiiliin kuvan musta ja Jadesta puistossa tänään, tosin masua ei kunnolla taida näkyä... Mut vaihdan illalla paremman masukuvan ku tuli noita täysiä viikkoja taas :heart:

Nautinnollista kesäpäivää! Jenmo&Poju 32 tasan.<br><br>
 
Allunmamma harmailee
Esikoinen: Osanottoni :hug: :hug:

Sen verran oli pakko tulla tänne kirjoittelemaan, että selasin sähköpostejani läpi ja löysin Ennustaja-Ellilltä saamani viestin jossa Elli oli 3 päivää ennen kuin tulin raskaaksi ennustanut minulle poikaa syntyväksi 18.6.2007!! :LOL:
Miehelle jo huikkasin että APUA! Kun vuosi ja sukupuolikin kerran on oikein... Mutta toivotaan että tuossa syntymäajassa olis sellanen kuukauden heitto... :whistle: Ei tarttis ihan täysin täsmätä.

Huomenna neuvola, mieskin tulee ekaa kertaa tässä raskaudessa mukaan (esikoista odottaessa oli varmaan yhtä kertaa lukuunottamatta aina mukana).

Mukavaa alkavaa viikkoa heinikset!

Mari ja sykerö 32+1
 
esikoinen :hug:

Mä täällä kärvistelen ylävatsakivun kanssa. :headwall: Ei oo yhtään mukavaa ja sitten kun siihen lisätään pääkipu, niin on niin mukava olo.

Pinnasänky hankittu ja siihen vielä patja pitäs käydä ostamassa. Ex taas lupailee ja peruu lupauksiaan. Mutta onneksi olen siihen tottunut. Jotenkin ymmärrän, että jos se ihminen lupailee, niin ei niihin kannata luottaa. Vaikka pistää kyllä vihaksi.

Koira on onneksi parantunut nyt. Ja on ihan normaali itsensä. Eli virtaa riittää. :D

Torstaina on pelkokeskustelu. Mitä siellä muuten tehään, kun tuon lapun mukaan keskusteluun on varattava aikaa 2-3 tuntia?

Oulustahan mä oon.

Viipi&Vilperi 32+5<br><br>
 
viipi: Eikös ylävatsakipu ja päänsärky voi olla myös raskausmyrkytyksen oireita? Siis ei tietty automaattisesti, varsinkin jos sulla on ollu samoja vaivoja pitkin raskautta ja niistä huolimatta kaikki on ollut ok.
Pisti vaan silmään, kun sulla on noi kaks oiretta yhtäaikaa...

esikoinen: Osanottoni :hug:

Täällä ollaan menossa hautajaisiin perjantaina. Sedän... :'(

Poltin tänään niskani auringossa. Auts! :/

kutkutus 33 + 1 <br><br>
 
Esikoinen osanottoni!!! :hug: Stressi voi kyllä käynnistää synnytyksen. Yksi tuttavani synnytti vauvan viikoilla 32, johtuen juuru stressistä. Oma isä oli ollu t onnettomuudessa ja tais olla jotain muutakin surus perheessä. Onneksi kaikki kuitenkin käänty pahain päin. Jaksamista vaan sulle!!

Meikäläisellä on jatkunut raskaus tasaisen tappavaan tahtia... Ei siis suuris kipuja tai ongelmia ilmenny. Tulee vaan semmoinen olo et onko tääkään normaalia kun on niin helpolla päässy. Närästyskään ei ole vaivannu suuremmin, melkein vähemmän kun edellisissä raskauksissa.
Annataan iso :hug: kaikille kipuja ja särkyjä tunteville... Ja muille muuten vaan!!!

Tuli sitten viikonloppuna istutettua kukkia ja puskia pihaan. Rupee pikkuhiljaa muotoutumaan toi kokonaisuus sammoiseks kun ite haluaa. Pitäis vaan suveta rakentamaan autotallia et sais autot suojaan talveks... Aina sitä hommaa riittää omakotitalon omistajalla =)

Mä ja nirppu 31+2
 
Esikoinen :hug: Osanotto.

Omaa napaa tulee nyt kun neuvolasta juuri tulin.
Painoa tullut lisää 650g/vko. Turvotusta tosin varmaa suureks osaks. Onko muilla nyt turvotusta kun on tällaset kelit? Mun piti sormuskin jo heittää.
RR 122/85 (kotimittauksessa eilen 116/79).
Pissassa näköjään ollu sokeria, mutta eipä kai tuo siitä ollu huolissaan kun ei mulle edes siitä erikseen sanonut. Luin vaan juuri tuosta neuvolakortista.

Sf-mitta 33,5cm. Omaa käyräänsä piirtelee tuolla yläkäyrän yläpuolella. Th sanoi että ei ihmekään että sattuu kylkiluihin. Vauva nimittäin painaa nyt tosi pahasti oikeen puolen kylkiluihin. En pysty iltaisin istumaan ollenkaan. Pitkällään ja seisoollaan olo onnistuu vain.

Sydänäänet 120-130 tienoilla. Aikasemmin kerroinkin että mulla on liikkeitä tuntunut melko vähän nyt viime aikoina. Eilenkin illalla jo mietin vaikka sun mitä kun rupesin miettii että onko liikkunut ollenkaan koko päivänä. No kuitenkin sitten kun rupesin nukkumaan niin alkoi melskaus mahassa ja en saanu sitten nukuttua. Sitten kun sain unta niin näin kauheen painajaisen että vauva oli kuollut kohtuun. Voitte kuvitella millasta oli herätä tuollasesta unesta. Sit aamulla ei tuntunut liikkeitä. Olipa helpotus kuulla sydänäänet ja vauva heräskin sitten neuvolassa ja tuntui liikkeitä. Nyt sain tuommosen lapun mihin ruvetaan merkkaamaan liikkeitä. Tuleepahan seurattua nyt tarkkaan niin tietää jos pitää huolestua.

Th sanoi että luultavasti liikkeiden väheneminen johtuu asennon vaihtumisesta. Yritti saada selville että missä asennossa on, mutta ei ollut varma. Ei ilmeisesti enää ainakaan raivotarjonnassa. Sain sitten ensi viikon keskiviikoksi ajan ultraan, niin katotaan että miten päin se siellä on. Samalla saa sitten tietää vähän että minkä kokoinen asukki siellä oikein on. Jännittää kyllä kun tuo sf-mitta huitelee tuolla pilvissä. Vaikka th:n mielestä ei välttämättä oo mitenkään hirveen iso vauva.

Kuukauden päästä on sitten se viimenen ultra ja synnytystapa-arviointi. Tossa lapussa lukee että siellä menee 2-3 tuntia :eek:

Siitä oli täällä puhetta, että monella on kaikki "valmistelut" vauvaa varten vielä pahasti kesken. Niin on täälläkin... Ja keskeneräisenä taitaa pysyä. En jaksa oikeesti tehä mitään. Onneks jotain juttuja tuli tehtyä jo hyvissä ajoin innoissaan. Mutta paljon ois vielä tehtävää. Onhan tässä tietysti vielä aikaa.. Neuvolassa just tänään sanoi, että älä kuvittelekaan että vielä ois lähiaikoina synnytys edessä.. että kyllä siihen on vielä pitkä aika. :)

Nyt alkaa taas kylkeen painamaan... :/ Pitää lähtee pitkäkseen. Jos sais niitä liikkeitä vähän laskettua niin tulis parempi mieli.

Lotta rv 32+5<br><br>
 
Aamuja heinämassut!
Ilmoittautuu vahvuuteen :wave: äippäloma alkoi ja nyt on aikaa käydä lukemassa ja kirjoittelemassa.

Vointi ollu ihan ok, kyljet on vain kipeet kun maha on ihan edessä ja roikkuu. Vauva liikkuu aikas paljon ja liikkeet sattuu välillä.

Painoa tullu nyt rauhallisemmin kuin alkuun, hemppari on noussu ja vireystila parantunu raudansyönnin ansiosta.
Mullakin oli sokerit koholla kuukaus sitten ja sain kotiin testejä joilla tein aamuisin testit, mut ei ollu enää koholla.

Vavan munuaista ultrattiin viikko sitten, on edelleen hiukan suurempi. kolmen viikon päästä uusi kontrolliaika.

kohta pitää kait se laukkukin pakata. vauvan tavarat on jo valmiina. ei tarvinnu kuin pestä pienet vaatteet ja ottaa korisänky varastosta. KOhta pitää siirtää esikoinen jatkettavaan sänkyyn niin vauva saa pinniksen.

nyt on pakko mennä lepäilee hetkeksi tuli herättyä aikaisin kun vein miehen töihin ja pojan hoitoon.

palaan myöhemmin kommentoimaan

tigru rv35
 
Lotta84 harmaana
Tein tuossa sen liikelaskennan. 27 liikettä tunnissa sain laskettua. Tuossa lapussa lukee että normaalisti 3-50 liikettä tunnissa. Ja jos alle 10 liikettä niin silloin pitää uudestaan myöhemmin laskee ja jos edelleen alle 10 niin sit ottaa yhteyttä äitiyspoliklinikalle. Kai tuo 27 sitten on ihan ok eikä mun tarvii olla huolissaan...

hitsi kun on ukkonen selkeesti tulossa.. pää meinaa räjähtää.. pakko varmaan ottaa särkylääke.
 
Täällä odotellaan kanssa ukkosta, todella lämmin ja hiostava ilma.

Kohta pitäisi lähteä hammaslääkäriin :x ihan siis raskausajan tarkistus vain. En liene ainoa, joka mielellään jättäisi koko hammaslääkärin... :ashamed:

Viime yön nukuin todella huonosti. Oli todella kuuma koko ajan, vaikka nukuttiin ikkuna auki ja peittokin oli koko yön mytyssä jalkojen välissä ja masua tukemassa. Vessassa sai ravata ihan alvariinsa ja lonkkia alkoi särkeä.

Onneksi ei enää ole montaa viikkoa jäljellä ja ehkä enemmin otan kuitenkin tuon lonkkasäryn kuin sen närästyksen joka vielä hetki sitten vaivasi. Närästys hävisi ihan yllättäin ja vasta miehen siskon kyseltyä närästyksestäni tajusin, ettei sitä ole enää ollut vähään aikaan! :D

Nyt riittää omanapainen sepustus ja rohkeasti käyn kohti hampitarkastusta...

jossu + vili 33 tasan
 
remutar
Heippa kaikille!

Esikoinen: :hug: osannottoni suruusi.


Nyt on harjoittelut ja koulutehtävät ohi ja perjantaina pitäisi saada paperit käteen. Ihanaa kun on ohi ja eikä tarvii mitään koulutehtäviä enää miettiä eikä tarvi töihinkään mennä olen vielä kesälomalla ja maanantaina 4.6 alkaa äippäloma. TUli muuten vanha äippäpakkaus mutta se ihan ok. vaikka tietysti toivoin uudenpaa.

Olipa muuten kova ukonilma täällä uudellamaalla yöllä. taisi olla ihan päällä. Ja vettä tuli paljon. Mutta yhtä painostava ilma on kyllä edelleen, etteipä se paljon auttanut siis se ukkonen.

Enpä ole itsekään paljon valmiiksi laittanut. Pinnasänkyä en vielä edes ole ajatellutkaan laittaa, vuokrasi vaavisängyn jonka saa 4 kk:ksi, se tulee postissa kesäkuun lopulla. Vanhat kärryt on mutta pitäisi koota ne jossai n vaiheessa varastosta. Vaatteita on hirveän vaikea ostaa kun kaikki niin sukupuolitettuja mielestäni, enkä tiedä vielä kumponen tulee. 15.6 on synnytystapa-arvio jossa sektioaika ilm. annetaan ja varmaankin ehkä ultranneevat joten jospa siellä silloin muistais kysyä sukupuolta.

Vointi on ollut hyvä, rautaa syön kaksi kertaa päivässä. Ainoastaan issias vaivaa, siitä johtuen oikean jalan kantapää erittäin tulessa ja vaikea kävellä.


Olikohan se Mutteri joka valmistui?: ONnea sen johdosta!


Ajatelkaa kylläpä tää aika vähiin käy.....


t. Remutar
 
Esikoinen :hug: :hug: :hug: :hug: Osanottoni.

Tässä kaikille muillekin jotka tuntevat tarvitsevansa voima:hug: :hug:

Oma (.) nytkyy "hipsukan" hikan tahdissa, mutta toistaiseksi kaikki on ok.
Jos tämä meidän "hipsukkamme" ei suostu kääntymään raivotarjontaan ennen 28.6 (tällöin on rv 38+2), niin minä joko synnytän sen perätilassa tai sitten leikataan, mutta kun kunpikaan noista vaihtoehdoista ei kuulosta yhtään kivalta :(. Mulle kun ei suositella kohdun ulkopuolista kääntämis- yritystä, koska istukka on etuseinässä :headwall: :headwall: . Kuinkas teillä muilla?

T: Saikku ja "hipsukka" 33+6
 
Heippa taas kaikille!

Johan oili viestejä ehtinyt tulla viime lukemalta :LOL:
No olipahan jotain tekemistä heti alkuun kun luin noi läpi, en kyllä puoliakaan enää lukemastani muista :ashamed:

Onko kukaan muu ruvennut kärsimään raskauden aikaisesta dementiasta? Mulla sitä kyllä on, välillä tuntuu ettei muista yhtään mitään mitä pitäis :D

Viikonloppu meillä menikin täysin ton remontin puolella, miehen kans siivottiin koti siihen kuntoon et välistä voidaan sielläkin jo yötä olla. Tähän asti kun on asuttu kotoa pois. Vettä meillä ei tule suihkuun eikä ole pyykkikonetta, joten suihku ja pyykinpesu tapahtuu vieläkin muualla. Mitenkähän sitä sitten vauvan kanssa selviää.. apua!? Meillä kun saadaan pyykkikone ja suihku vasta heinäkuunlopussa käyttöön. Jos kaikki menee synnytyksen kannalta hyvin ehditään pari viikkoa asua vauvan kanssa kotona. Onko kenelläkään kokemusta suihkuttomasta kodista vauvan kanssa? Hiukkasen pelottaa miten selvitään. Vessa kyllä toimii ja siellä hana vauvan pyllyä vasten. mut mites minä? Suihkuun kun pääsen ajamalle ensin 30kilometriä mun vanhemmille kahden lapsen kanssa. :'(


Marzu76jyväskylästä tosiaan olen, mut tää meidän remontti sotki kyllä koko kesän suunnitelmat. Kiva että edes yksi täältä päinkin on tässä porukassa.
 
Lotta84 harmaana
Saikku, Mulla nyt siis tänään ei th osannut sanoa missä asennossa vauva on ja ultraan meen tarkistuttaa ens viikolla. Mut th sanoi että jos on perätilassa niin sitä yritetään sitten kääntää. Mulla on kans istukka etuseinämässä.. En tiiä sit et voisko oikeesti yrittää kääntää.
 
Mulla kans istukka etuseinässä ja käsittääkseni se ei ole este kääntämiselle, mulle tosin sanottiin että jos kakkonen on perätilassa ei käännöstä tehdä. Esikoinen kun syntyi sektiolla ja oli perätilassa. Tämä on siis keski-suomen tapa. Jos takana on yksi sektio ei toista yritetä kääntää.

Meillä nyt onneksi kakkonen on alsuta asti ollut pääalaspäin, täytyy vain toivoa että pysyy loppuun asti. Tyhmä kysymys nyt tähän heti perään. Muistaako kukaan millä viikolla vauva laskeutuu niin alas ettei kääntyminen enää onnistu? Mietin lähinnä et miten pitkään pitää jännätä joutuuko sektioon vai ei. Mä pelkään synnytystä mut nyt on alkanut sektio enemmän pelottaa ja toivoisin et vauv apysyis pää alaspäin jotta saisin alakautta synnyttää.

Kuinka moni aikoo silittää vauvan vaatteita ja joko olette niitä laittanut paikoilleen? Mä olen nyt kertaalleen kaikki silittänyt ja laittanut hoitopöydänlaatikoihin. Hoitopöytää ei kyllä vielä ole sinne remontin keskelle viety, mut se olis tarkoitus viedä sinne tällä viikolla. Mietin vaan et onko ne nyt liian aikaisin silitetty, pölyä meillä ei onneksi enää tule mut ainahan taloissa pölyä on.
 
No niin nyt on äippäpolilla käyty.

Herne on kovasti kasvanut.. Painaa jo 2.1kg elikkä päästiin keskikäyrälle. Raivotarjontaankin oli kääntynyt hän.

Käsin ei sisätutkimusta tehty, mutta ultralla katottiin ja nyt olis sit niin että kanava olis täyspitkä ja ilmeisesti kiinni, ei ainakaan muutoksia pahempaan suuntaan viimekerrasta ole tullut.

Kahden viikon päästä synnytystapa arvio. Sit onkin se 36 viikkoa täynnä, et saapi tulla koska vaan mun puolesta...

:hug: Kaikille sitä tarvitseville.

Tä&Herne 34 tasan
 
Kävin neuvolassa ja ei ainakaan oo raskausmyrkytyksen alkua, kun verenpaine on vieläkin matala. Närästystä tää vissiin on, mutta mistä tuo pääkipu johtuu. Sitä ei tiietä, mutta mullahan on sitä epilepsiaa, niin saattaa johtua siitä. :/

Mä silitin vaatteet ja nyt tänään käyn hakemassa postista äitiyspakkauksen. Kumpikohan sieltä tulee?

Viipi&Vilperi 32+6
 
Huh kun paljon tekstiä, menipähän aikaa lukiessa :)

Ihan ensiksi lämmin osanottoni esikoiselle :hug: :'( ja samoin kutkutukselle :hug:

On se vaan aina niin surullista ja tuntuu uskomattomalta, kun jollekin läheiselle ihmiselle tulee aika lähteä :'( Mulla on vielä äidin puolen isovanhemmat elossa, pappa 80v. ja mummo 75v. Isänisä kuoli vuonna 2003 ennen joulua, ja vieläkin tuntuu välillä ihmeelliseltä, ettei häntä enää ole :'( Mummoa en ehtinyt koskaan edes nähdä, kuoli nuorena astmaan.

Ja tuosta stressin ja supistelun yhteydestä, niin mä oon kans huomannut, että alkaa herkemmin supistella jos stressaan tai olen hermostunut :/

Kesänlapsi Ajattelinkin, kun luin sun ekan viestin, että varmasti kaverit mielellään auttavat siinä tilanteessa, vaikka sitten keskellä yötä. Kiva, että asiat järjestyi :) Luulen, että ilo on ihan sen ystävän puolella, joka saa auttaa tuollaisessa asiassa!

kesä82 Mites siellä meni "hiljainen viikonloppu"? Saitko ajan kulumaan ja onnistuiko rentoutuminen/lepääminen vai sotkiko ikävä suunnitelmat? :)

Auroora Tuo tuollainen projekti on varmaan tosi mukava, muistan joskus lukeneeni siitä jostain vauvalehdestä :) Voi kunpa täälläkin olis vastaavaa toimintaa :attn: Tai onhan täällä sellainen mammakahvila n. 1-2kertaa kuukaudessa, joka tuli tavallaan sen tilalle, kun joka viikko kokoontuva avoin kerho loppui. Mutta se on sitten kun vauva on jo syntynyt. Ja mä kun kaipaisin kavereita jo nyt, olis kiva tutustua muihinkin odottaviin äiteihin / jo vauvan saaneisiin. Onneksi on tää palsta, teiltä kyllä saa kivasti vertaistukea, KIITOS :flower: :D

Jenmo85 Täällä on myös sekä väsymystä että nivuskipua, mutta mulla se on ihan molemminpuoleista, ja varsinkin illalla, yöllä ja aamulla jomottaa :whistle:
Tuo teidän puisto kuva oli tosi kaunis :heart: Näytti niin kesäiseltä vesineen kaikkineen B)

johantero Hyvä että sait sellaiset lääkkeet, joista on apua! Toivottavasti samoin kävis JoannaH:lle :hug: Voimia ihan älyttömästi, on sulla tosiaan kestämistä :attn:

Äsvee Etukäteis synttärit onnittelut ja halaus :flower: :hug:
Me ostettiin myös se Aktan tämän vuoden jalustallinen kaukalo malli, ja kyllä sen voi etupenkille laittaa samoin kuin muutkin kaukalot jos ei ole Air bagia siinä. Turvallisin paikka kuulema olis takana keskellä, mutta se ei varmaan ihan kaikkein käytännöllisin paikka sinne kömpiä... Ja en tiedä miten edes tuo Aktan jalustallinen siihen onnistuu, kun siinä on se lattiaan menevä tukijuttu, ja meidän autossa ainakin takana keskellä on sellainen korkeampi kohta lattiassa.

Maiksu Tuli mieleen tuosta sun kylpyläreissusta, kun oltiin joskus vuosia sitten käymässä Serenassa hiihtolomalla. Siellä oli tosi paljon venäläisiä myös loman vietossa, ja mua äklötti ihan sama homma, kun eivät peseytyneet ennen altaaseen menoa. Rouvat olivat täysissä meikeissä ja kampauksissa ja hajuvesiäkin oli lorahtanut hieman liikaa. Siellä ne sitten lilluivat altaissa, eikä siinä vielä mitä, mutta ne lapset :x Yksi n. 10v. poika ihan reippaasti pissiä lasketteli sinne pukukoppiosaston lattialle :eek: ja toinen suurinpiirtein saman ikäinen väänsi pökäleet sinne isoon altaaseen :kieh: :x Teki mieli lähteä sieltä aika nopeesti pois, enkä kyl sen jälkeen ole ko. paikassa käynytkään.
Ja mullakaan ei siis mitään venäläisiä vastaan ole, eihän kaikki käyttäydy yhtä törkeästi.

Remutar ONNITTELUT valmistumisen johdosta :flower:

saikku Minäkin murehdin silloin aiemmin täällä kun vauva viihtyi perätilassa, ja olis ollut kai uhkaavasti sektio edessä, kun eivät kuulema kovin helposti täällä kääntämistä yritä ja ensisynnyttäjää ei alakautta laiteta yrittämään. Mutta Pikkuinen kääntyi sitten viime viikon ti-ke välisenä yönä pää alaspäin, ja toivottavasti nyt niin päin kestääkin. Ehkä teidänkin vauva vielä ottaa ja kääntyy, toivotaan niin :hug:

toistamiseen äidiksi Onpa kiva kuulla mukavia ultrakuulumisia :)

kesä82 Tottahan toki vauvan kotiutumisvaatteet on tärkeä asia :D Oon minäkin miettiny, mitä sitä vauvalle varaa mukaan B) Mun mielestä se on vaan hyvä, kun voi edes joissain asioissa olla vähän turhamainenkin, ettei kaikesta tarvii kantaa huolta niin täysillä =) Ja ne kotiutumis vaatteet kuuluu ainakin mulla vähän samaan kategoriaan kuin äitiyspakkaus, että oikeestihan se on ihan se ja sama, kumpi pakkaus tulee tai minkä väriset vaatteet vaavilla on kotiin tullessa, mutta kivahan sitä on miettiä/jännittää jotain tollastakin :LOL:

Ninniliina Mukavaa että reissu onnistui ja meni hyvin, varmasti rankkuudestaan huolimatta kuitenkin myös piristää kun saa nähdä tärkeitä ihmisiä :)

Lotta84 Turvotusta on täälläkin :wave: Viimeks neuvolassa oli painokin noussut n.700g/vko ja taitaa suurin syy olla turvotus. Mulla mahtuu vielä vihkisormus nimettömään, mutta kihlat piti laittaa kaulaketjuun roikkumaan. Että voikin olla outo tunne, ihan kuin olis kadottanu sen jonnekin, kun se sormus on samassa sormessa niin kauan kulkenut yötä päivää :\|
Ja tuosta liikeseurannasta, niin mun mielestä ainakin 27 liikettä tunnissa kuulostaa oikein hyvältä ja normaalilta :) Välillähän vauvalla on niitä "hiljaisempia" päiviä, jolloin ei ehkä ykskään tunti liiku noinkaan paljon.

Tigru78:lle onnittelut äitiysloman alkamisesta :flower: :) :flower:

Viipi :hug:
Hienoa että hauveli parantui :) Mä en tiedä Oulun käytännöstä, mutta mulle ainakin th sanoi että siellä pelkokeskustelussa jutellaan ihan odottajan tahtiin ja yritetään kaivaa esiin/ eritellä syitä, että mikä siinä synnytyksessä pelottaa (esim. kipu, sairaalassa olon pelko, oman tai vauvan kuolemanpelko, jne. jne...). Ja sitten kätilö kertoo kivunlievitysmenetelmistä tarkemmin ja kysellä saapi mikä mieltä askarruttaa. Niin ja kuulema synnytyssaliin ja -osastoon tutustuminenkin onnistuu siinä yhteydessä. Ja voihan se olla, ettei siellä mene kuin vaikka tunti, mutta että varataan reilusti aikaa, ettei sitten jää sellainen olo että aika loppui kesken ja asiat jäi vielä kaivelemaan. Toivottavasti käynnistä on apua. Täällä ollaan vielä vähän kahden vaiheilla, että mennäkö vai eikö mennä siellä pelkopolilla käymään :/
Ja tuosta pakkauksesta, niin luulisi että uusi jo tulee, kun eikös ne viime viikolla alkaneet postittaa uutta mallia. Kerro sitten kumpi tuli :)

Mutteri Tuo sun kirjoittamasi viesti oli kyllä huippu :LOL: Saako lainata, jos siltä tuntuu vielä heinäkuussakin? Täällä nimittäin aika samoilla linjoilla vieraiden suhteen... Meillä kun on niin iiiiiiiso tämä ihan ihan lähipiiri (mulla 4 sisarusta jne.), niin riittää ihan ensi alkuun että jos he käyvät siinä ihan ensi päivinä katsomassa vauvaa. Jos siihen tosiaan vielä pölähtää nämä talon mummot rotinoineen, niin voi elämän kevät :x :whistle:
Ja noista rotinoista vielä, niin taitaa tosiaan olla vaan täällä Itä-Suomessa tapana :attn: Jos en ihan väärin muista, niin se on kai joskus aikoinaan Karjalasta tulleiden siirtolaisten mukana tuomaan juttu. Eikä siinä muuten mitä, tottahan he vieraanvaraisuutta odottavat, mutta kuitenkin tuovat leipomukset ja kakut tullessaan. Ainoa, mikä mua siinä kummastuttaa, on se, että ihan ventovieraat ihmiset saattaa keksiä tulla käymään "rotinoiden" varjolla :eek:

Täälläkin on nuo melkein kaikki listaamasi hommat vielä tekemättä :attn: Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa... Sen verran sain aikaiseksi, että pesin nyt kaksi kertaa tyhjän pyykkikoneellisen 95 asteen pesulla, kun sillein se kuulema puhdistuu pesuainejäämistä ym. kalkkeutumista!!? Meillä kun on pyykit tähän saakka pesty ihan tavallisella pesuaineella, ja nyt vauvan pyykkiä varten ostin sellaista missä ei ole mitään hajusteita jne. Onkos se nyt sitten vaihdettava koko perheen pyykin pesuaineeksi, kun samalla koneella pestään? Meidän jotkut tutut on ostaneet oman pyykkikoneen vauvan pyykkiä varten, mutta meillä ei sellaiseen kyllä ole varaa, eikä kyllä olisi tilaakaan toiselle koneelle, eli samalla pn pestävä.

aurinkoinen81 Täällä (aiemmin oli puhetta) taitaa tuo raskausajan dementia olla tuttua melkein kaikilla Heinämassuilla, eli liikkeellä on ;) Luulisi, ettei ne enää niin paljon pölyty, jos laatikoissa ovat. Kyl mä ainakin meinasin jo alkaa pestä niitä pikkuhiljaa, meillä kun on niin paljon vaatteita, ettei sitten jää kaikki viimetippaan. Voihan siihen laatikkoon päällimmäiseksi laittaa vaikka puhdasta muovikassia tms. suojaksi, jos laatikkoa availee.

Mä meinasin silittää vauvan vaatteet, kun ei kuivausrumpuakaan ole. Mites muuten huuhteluaine, eikös sen sanota pehmentävän pyykkiä? Käytättekö sitä vauvan pyykkiin?
Entä pesettekö uudet pinnasängyn suojat, sitterit, kaukalon pehmusteet yms? Siis sellaiset, jotka eivät suoraan tule vauvan ihoa vasten?

Huh, tulipahan tuota tekstiä taas vaikka oli vaan muutaman päivän tauko...


Vauvelihaave & Pikkuinen 33+2
 
vauvelihaave Mä en ite ainakaan pese mitään noita pahmusteita, enkä toppapukua. Toppis on meidän esikoisen vanha ja ollu sillä käytössä (toki sen jälkeen pesty) Mut nyt en ajatellu pestä niin ei turhaan kulu,. Myöskään en turvakaukalon pehmusteita pese. Mä sain neuvolasta ihan toimivan ohjeen, jos haluu bakteerit tappaa mut ei halua tavaroita pestä pistä Neoamiseptia (tai jotain muuta desifiointi ainetta sumute pulloon ja sumuta sillä. Mä olen sumuttanut meidän pinnapehmusteet, ne on nyt päälisinpuolin ainakin käsitelty :LOL: joten ei tarvii omaa mieltä kiusata kun ei ole niitä koneeseen asti pistänyt.

Meillä pyykkiaineena on omo sensitive ja huuhteluaine on myös sensitiveä. Ikinä en sit ole ennen vauvan vaatteiden pesua konetta tyhjänä pyörittänyt :ashamed: En ole edes tiennyt et se pitäs niin tehdä.
Meillä kyllä pestään koneessa tällähetkellä kaikkien pyykit samassa (miehen, mun ja tytön noin 3v) koiran tavarat pesen erikseen ja sit aina tyhjän koneen. Lisäksi meillä tuossa samaisessa koneessa pyörii kestovaipat ja sillä aion tulevan vauvan vaatteet pestä myös.
Samaan koneeseen meinaan kaikkien vaatteet lyödä, nyt ennen syntymää olen ne pessyt erikseen mut kunhan kotiin päästään ja saadaan kone käyttöön sit pesen kyl ihmisten vaatteet aina samassa koneessa. Niin tein esikoisellakin.

Äsken soittelin neuvolaan kun masua olen eilisestä asti raapinut :'(
Käskipä neuvolan täti kiireesti labraan ja siellä jo kävin, nyt vaan täydestä sydämestä toivon ettei ne maksa-arvot ole kohoamassa. Oli ne jo välissä korkealla mut rauhottuivat ja ilöman lääkkeitä olen selvinnyt. Esikoisesta ne huiteli tosi korkealla ja olo oli kyl sen mukainen. Voi kun ne nyt vaan ei nousis, olis hiukkasen mukavampi viettää tätä raskautta kun ei osastolle tarttis mennä makaamaan.
Huomenna nyt saan jo onneksi toisen verikoe arvon tulokset ja sit kiireesti äippäpolille jos siinä on jotain pahempaa.

Sateista päivää kaikille, täällä tulee vettä kaatamalla.
 
Täällä kans yksi joka odottaa koska alkaa ukkostaa :( mä pelkään ukkosta... mies on töissäkin vielä illan niin jee jee.. :( ei kiva.. ja sit kun pitää lasten takia kuitenkin yrittää olla rauhallinen vaikka pelottaa.. Taidetaan tupata lasten kanssa ittemme jonnekki kylään.... :whistle:

Vauvelihaave juu juu ihan vapaasti vaan lainaa tota mun tekstaria :D Täällä se ainakin meni perille .. :whistle: ;) Huvittaa muuten kun tänään yks mun täti soitti, josta ei oo puoleen vuoteen mitään kuulunut... :whistle: mikähän lie ajatuksena.. kenties se että kohta vauva syntyy ja voi taas uteliaisuuttaan ensimmäisten joukossa rynnätä katsomaan... Oiskin itellä pokkaa tehdä niin että ilmottais koko vauvan syntymästä vasta sitten kun ollaan ite ensin saatu tutustua rauhassa.,, mutta kyllä meidän suvussa toi puskaradio toimii hyvin ja kaveri/tuttava piirissä vieläkin paremmin.. :) :kieh:

Mua pyydettiin polttareihin :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: ihan kuin lähtisinkin tän mahani kanssa :whistle: .. Mua vaan jotenkin huvitti se pyyntö... sais jännäillä sitten siellä polttareissa että tuleeko lähtö..

Eilen kun nukuin päikkäreitä, heräsin sellaiseeen tunteeseen että ois kova tarve ponnistaa :ashamed: ilmeisesti vauva niin alhaalla jo.. :/ ihan mieletön sellainen olo oli noin 10 minuutin ajan että tarviii puskea, mutta se meni ohi.. säikähdin hieman.. :/ Mulla on jokseenkin sellainne olo, että ihme on jos pysyn kasassa heinäkuulle asti. Tosin en pistäis pahitteeksi jos syntyy kesäkuun lopulla.. saisin synnyttää täällä, ei tarvis tyksiin lähteä.

Jees, mutta nyt meen laittaa lapsille ruokaa ja sit lähdetään kylään jonnekkki... :whistle: ;)

Mukavaa alkanutta viikkoa!!

Heidi ja rantapallo 33+2 :heart:
 

Yhteistyössä