aurinkoinen81 Kurjaa, että niitten maksa-arvojen kanssa kävi nyt noin :/ :hug: Voimia sulle! :hug:
Kuulostaa hieman oudolta, etteivät anna neuvolalääkärille aikoja, jos odottaja käy polilla seurannassa
Taitaa tosiaan olla säästöbuumi sitten menossa, kun ei mun mielestä se saisi lääkäriaikoja verottaa.
Täällä eivät ainakaan polilla tee yhtään sen enempää kuin niille kuuluu, eli tekevät vaan ultrauksen, mutta eivät alatutkimusta. Käytönnössä mä kävin peräkkäisinä päivinä neuvolalääkärillä ja polilla nt-ultrassa, ja neuvolan th:n mielestä olisvat oikein hyvin voineet tehdä samalla sen alatutkimuksen polilla, jottei olis seuraavana päivänä tarvinnu mennä neuvolaan lääkärille, joka sitten vaan tutki kohdunsuun, mut kun ei niin ei.
Oliko niin, että ensi syksynä Suomeen olis tulossa se yhtenäinen käytänistä raskausajan lääkäri- ja ultra käynneistä, kun nykyisin on eri kunnissa niin erilainen kirjo sen suhteen. Ja epäreiluahan se on, että toiset pääsee lääkäriin ja ultraan ties kuinka monta kertaa, toiset kerran-pari.
Tuo oli muuten HUIPPU tuo desinfiointi-aine vinkki
Kiitos
aurinkoinen81 :flower: Mulla onkin Septidinia suihkupullossa valmiina, niitä myydään sellaisenaan apteekissa. Se varmaan ajaa ihan saman asian?? Mutta mites pitkääkö sitä laimentaa vedellä, vai ihan raakanako sitä suihkitaan?
Niin ja turvotuksesta kyselit, täällä sitä on edelleen, sormissa, jaloissa ja nilkoissa ainakin :attn:
Vilma76 Minä sinuna olisin tosiaan yhteydessä suoraan synnärille siitä tutustumiskäynnistä. Täällä ainakin th suositteli, että itse varataan aika, että mitäs hän turhaan siinä välikätenä. Täällä se liittyy valmennukseen, ne järjestää siellä joko puolen tunnin tai sit kahden tunnin kierronksen, ite saa valita kumman haluaa. Pitemmällä käynnillä esitellään synnytyssali välineineen tarkemmin ja kivunlievitysmenetelmät jne. Ja niitä käyntejä on aina vuoroviikoin klo 13 ja klo 18 lyhyttä ja pitkää. Meille nyt vaan kävi vähän huonosti, kun halutaan se 2h:n käynti mutta ovat järjestäneet ne niin, ettei miehen työvorojen takia onnistu :kieh:
Eli käydään sit kai kahdestaan siellä joskus pyörähtämässä tai jotain.
Ja mä ainakin ymmärsin, että jokaiseen sairaalaan pitäis olla oikeus päästä tutustumaan, jos asiakas niin haluaa.
Auroora Meillä on lauantaina yhdet ylioppilasjuhlat. Onneksi ei sen enempää, kun tuskin jaksaisin monessa paikassa juosta :attn:
Piipero85 Onnea vaan hurjan paljon 22-vuotis synttäreiden johdost!! :flower:
Ollaan nyt sit saman ikäisiä...mutta pakko myöntää, ettei minusta kyllä ainakaan tunnu, et olisin
jo 22
Minusta kans 19 oli just hyvä ikä, ja siihen olisin voinu pysähtyä enkä enää vanheta
Ja tuosta kääntämis yrityksestä, niin luulen kyllä että eivät edes yritä sitä, jos on olemassa jotain niin vaarallisia riskejä, kuin istukan irtoaminen, joten etköhän sen suhteen voi olla ihan huoleti :hug:
Täällä kuulema ainakin on tapana noitten kääntämisten kanssa, että eiät kovin mielellään sitä yritä, ja tarkkaan eka seurataan, onko mitä mahdollisia riskejä. Esim. jos on lapsivettä liian vähän, tai vauvan :heart: äänet yhtään normaalia heikommat, niin silloin ei tehdä, ja ensisynnyttäjät laitetaan sektioon, uudelleen synnyttäjä saattaa saada koittaa perätilasynnytystä. Niin ainakin tuo neuvolan th sanoi.
JoannaH Joko sua väsyttää, tai oletko huomannu muita oireita johtuen tuosta hb:n alenemisesta? Mulla on kans ollut koko raskauden ajan, ja myös aina ennen sitä, tosi hyvä hb. Alkuun oli muistaakseni 136, sitten ollut jotain 132-134 ja nyt oli enää 116
Mutta lisärautaa täällä määrätään vasta, jos tippuu 112 asti. Ja musta tuntuu että olen jatkuvasti ihan väsy, vaikka nukun öisin ihan hyvät unet :/
Lisäksi tuntuu tulleen takaisin se pahoinvointi :x Ei tosin yhtä pahana kuin se ekat 3kk, mutta ei tääkään kivaa ole. Sellanen huono ja etova ja oksettava olo vaan kokoajan, ei oikein mikään maistu ja yököttää :$ Tänä aamuna oksensin ekan kerran sitten moneen kuukauteen
Te, joilla aikaisemmissa raskauksissa ollut alkupahoinvointia, onko se tullu loppu raskaudessa takaisin? Vai kuuluuko loppuraskauden oireisiin pahoinvointi? En ole kyl koskaan kuullu, mut mitä tää sit on...
Maha karvoista Täällä myös yksi karvamaha :wave: Sen verran omaa massua katselin jo ennen raskautta, että eipä niitä silloin siinä näkynyt olevan
Ja aika alussa jo ilmestyivät. Mä oon monilta kuullut, että tyttöä odottavalla on mahassa karvoja, kun tyttö vie äidiltään kauneuden
Mutta muutama on sanonut, että se karvamaha on selvä poikaoire
Joten otappa tosiaan näistä "vanhan kansan" ennustuksista selvää sitten
Liikeseurannasta sen verran vielä lisäisin, että vauvan hikkoja ei siihen saa laskea mukaan. Ja mulle th antoi ohjeeksi, että joka päivä olis tuo seuranta tehtävä viikon 30 jälkeen loppuun saakka
Eli näköjään taas hyvinkin erilaisia ohjeita eri neuvoloista
Painoarvioista, ultrista ja lääkärineuvoloista oli juttua...
Täällä meillä on asiat sitten ainakin siinä suhteessa hyvin, kun kaikille odottajille kuuluu ainakin 2 lääkärineuvolaa kolme ultraa (niskaturvotus- ja rakenneultra plus veriseula nt-ultran yhteydessä ja vielä synnytystapa-arvio viikolla 36). Mä kävin lääkärineuvolassa viikoilla 13 ja 28 ja en ole varma, että vieläkö loppuraskaudessa on tuon polilla tehtävän synnytystapa-arvion lisäksi lääkärineuvola.
Lääkärineuvolassa se on tutkinut kohdunsuun tilanteen, mulla molemmissä ollut kohdunkaulan pituus 2cm.
Onko se sitten jotenkin normaalia lyhyempi kun kaikilla teillä muilla ketkä on kirjoittanu, on ollu väh. 3cm??
Painoarvio täällä tehdään kai vain noissa ultrissa. Mulla on varattu se vika ultra viikolle 37 19.6. Silloin sit saa tietää, miten iso vauveli siellä masussa oikein kasvaa :heart: Vähän kyllä jännittää, kun se sf-mitta on niin iso ja viikon 26 jälkeen en ole ultrassa käynyt, niin jos se onkin hirmuisen isoksi kasvanut vauveli
Tähän saakka ollu aina vähän isompi viikkoihinsa nähden, mut ei kai sitten liikaa, kun eivät mitään seurantaa ole määränneet...
Shannon Mun mielestä täällä kyllä noista vauvan skotiintulovaatteista oli aiemmin puhetta, että kai joku vastasi jos en ihan väärin muista :xmas: Toisaalta voi kyllä olla, että muistan väärin, kun tää dementia vaivaa niin pahana
Mutta siis mä oon ajatellut pakata vauvan hoitolaukkuun ainakin:
-body ja puolipotkarit/ potkuhousut
-sukat, puuvillatumput ja hatun
-Fleece tms. suht ohuen mutta kuitenkin lämpimän puvun
-peiton
-ja pari vaippaa, sideharso ja puhdistusliinat varmuuden vuoksi mukaan
Meillä tuo sairaala ei ole ihan nurkan takana, ja jos vaikka tekee mieli pysähtyä matkan varrella mummolassa piipahtamaan, niin eipähän ainakaan ole siitä vaipasta sitten kiinni. Tosin voi kyllä olla, että sitä haluaa vaan suorinta tietä kotiin
Täällä on sen verran saatu aikaiseksi, että katsoin vähän noita vauvan vaatteita, ja pesin ensimmäisen koneellisen eilen, jossa oli bodyja ja kietaisupaitoja. Ja voi kamala, mistä niitä on NOIN paljon kertynyt?!?
Ihan pakko oli laskea, kun se pino näytti niin hurjalta, ja arvaatkaas tytöt ettei taida meidän vauva ainakaan vaatepulaan joutua
Pelkästään kokoon 60/62cm oli siis noita paitoja ja bodyja SATAKOLMETOISTA kappaletta!!!
:headwall: Olis kai jossain vaiheessa kannattanu kurkata niihin kasseihin, joita saatiin lainaan/käytettynä, niin ehkä olis voinut sanoa että eiköhän nämä jo riitä... :headwall:
Mutta kyllä ne näyttää suloisilta tuolla narulla, odottavat silitystä kunhan mamma jaksaa \|O Ja siksi silitän ne nyt ekan kerran, kun aikaa mulla on, ja niistä tulis sit ehkä pehmeämpiä pikkuiselle. Tuskin sitten jatkossa niitä enää silittelen, varmaan muutakin tekemistä.
Ainiin ja olenhan mä jatkanut tuota ompelemista taas, harsot alkaa olla kohta valmiina, sitten vielä muutama lakana ja pyyhe odottaa.
Kertokaas mulle, että minkälainen määrä harsoja on tarpeeksi? Meillä ne tulee siis vaan puklu/pyyhe/vaunuun aurinkosuojaksi käyttöön, kun kestoilua ei varmaan tule aloitettua. Monet sanoo, ettei niitä voi olla koskaan liikaa, varsinkin jos vauva puklailee paljon. Äitiyspakkauksessahan näkyy tulevan vielä 7kpl lisää, mistähän ne on lisää rahaa saaneet kun ennen kai siinä paketissa oli se tasan puoli tusinaa
Ja sitten, kukas sen kuvan linkin nyt olikaan laittanu, jossa oli niitä söpöjä kuviollisia harsoja? :ashamed: Niin onko jollain tietoa, että saako sellaista kuviollista harsokangasta jostain kangaskaupasta? Mä näin vaan tavallista valkoista, mutta tuollaiset olis kans kivoja. Entä voiko noita valmiina ostettuja kuviollisia harsoja pestä 95 asteessa niin kuin valkeita??
Nyt suihkuun ja unten maille, väsyttää jo kovasti kun viime yönä ei uni tullut johtuen ukkosesta :/
Vauvelihaave & Pikkuinen 33+3