**HEINÄMAMMAT 2009**

  • Viestiketjun aloittaja **Minttu
  • Ensimmäinen viesti
äitiliinis
Onnea miljoonasti Santuralle!!! Ihanaa!!!
Satsku, asustetaan Italiassa. Muistaakseni taisin jotain joskus vastata, tai sitten en ;)
Kyllä Italiassakin pullon kyljessä on raskaana olevan naisen silhuetti ja kieltomerkki päällä, mutta kyllä siellä tosiaan useat viiniä juovat. Se kun on siis ruokajuoma, eikä suinkaan humaltumista varten. En itse ole nähnyt kenenkään juovan lasia-kahta enempää, itselläni on jäänyt näinä 9kkna pariin kulaukseen max. Mieheni on lääkäri, ja hän kyllä aina sanoo, että ihan hyvää se vaan tekee, kun ei puolta lasia-lasia enempää juo, eikä ihan joka pv. Ja aika laimeita litkuja ne on ainakin ne meidän perheen pöytäviinit.
Lasten en ole nähnyt juovan viiniä, tosin maistaa saavat. Joitain 12-14 vuotiaita olen nähnyt sukujuhlissa viinilasi kädessa. Itse olen tosin sitä mieltä, että parempi viini ruokajuomana kotipöydässä, kuin kaverin kanssa salaa vodkapullo pusikossa... ;)
Toisin sanoen, Italiassa harvoin tapaa kännissä ketään! Eikä ainakaan ruokapöydissä.
Lapset juovat yleensä vettä tai limsaa/mehua.
Auttoiko? : )
Eikös ole ihanat ilmat? Itse olen nauttinut auringosta ja lämmöstä! Lapsi taitaa olla edelleenkin pää alaspäin, sillä iskuja satelee rintojen alle ja kylkiin. Olen tästä todella onnellinen! Maha on tosi iso, kaikki kieltämättä tuijottaa, kun tuolla kävelee... : )
Nyt se on myös hirveesti laskenut, ja olokin helppas, keskiviikkona taas neuvola joten katsotaan, mitä vauva duunaa ja missä!
Iskä tulee 3 päivän päästä VIHDOINKIN joten taidettiin selvitä tästä leskeydestä ilman yksinsynnytystä! Tai no, ei pitäisi vielä mennä hihkumaan ;)
Petrinha, tervetuloa mukaan! Toivotaan, että sullakin ulkokäännös onnistuu!!!
Kyllä vaan on jännittävää!
Minttu, noi sun neuvolakertomukset on aivan käsittämättömiä! Hirveetä!
Mulla muuten tulee myös tosi paksua limaa tms... säikähdin sitäkin tässä, kun oli jotenkin tummaa, keltaista ja tosi paksua. Mitä lie!

Raportoikaahan muutkin!

äitiliini 37+5


 
helmii
Onnea Santuralla tytöstä!

Tervetuloa mukaan jännäämään loppusuoralle, Petrinha!

Huhhuh, Minttu tota sun neuvolaa! Toivottavasti palaute menee perille asti..

Omaan napaan ei kummempia. Masu on ihan kärventynyt jo, kun olen löhöilly auringossa:) Hauska nähdä millanen se on sitten synnytyksen jälkeen. Vauva möyrii etenkin iltaisin niin, et tuntuu aika epämiellyttävältä. En vaan tiedä, miten päin tuolla masussa ollaan, kun liikkeet tuntuu vähän navan oikealla puolella. Mut myös tossa rinnan alla ja alavatsassa välillä.
Ja olin hei, mulla oli eilen (kai) ensimmäinen harjoitussupistus! Maha meni ihan kovaksi hetkeks ja tuntu hassulta. Ei sattunu kuitenkaan..
Petasin pinniksen tässä tällä viikolla ja eikös meijän kissa ängenny ittensä sinne heti päiväunille. Mur...Ei auttanu, vaikka peitin koko sängyn isolla peitolla, se löys tiensä sinne kuitenki. Nyt pinnis siirrettiin toiseen huoneeseen oven taa odottamaan vauvaa...

Lisää vauvauutisia ja Santuran synnytyskertomusta odotellen!

Helmii 36+2
 
Santura
No niin :)

Nyytti nukkuu ja valtakunnassa kaikki hyvin :)

Minähän menin käynnistykseen keskiviikkona 24.6 ja kolmannella murusella joka annettin puoli yhdeksän aikoihin alkoi sitten tapahtua. Kuitenkin vasta puolen yön aikoihin. Suoistuksia tuli koko ajan eikä missään vaiheessa ollut ns kivutonta hetkeä. Siellä makoillessa sitten mietiskelin että koska saa valittaa? Tulin siihen tulokseen että jos en pysty nukkumaan, niin on tosi kyseesssä. No eihän siitä nukkumisesta mitään tullut ja puoli yhdeltä pyysin kätilön paikalle. Hän tutki minut ja sanoi että voit alkaa soitella miestä paikalle jos tahdot. Mies tuli puoli kahdelta ja sain kipuihin geelityynyjä. Ne tosin vaan huononsi mun oloa, oli tosi tukalaa kuumaa ja hikistä. Ja vielä ne supistus ja sydänäänianturat mahan ympärillä, huh huh!! Makoilin niiden kanssa tunnin kunnes hermostuin kipuihin ja nousin ylös jolloin meni lapsivedet puoli neljän aikoihin. Taas kätilöä paikalle. Ja sitten mentiinkin jo salin puolelle. Lapsivesien mentyä suppareihin alko tulla niitä kivuttomia taukoja. Salissa sain minispinaalin ja sitten yritettiin ponnistaa. Ponnistusvaihe kesti yli tunnin jolloin kolmen eri kätilön ja yhden lääkärin ronkkimisen jälkeen tultiin siihen tuloksen ettei vauva mahdu ulos alakautta ja eiku leikkaukseen. Tyttö saatiin ulos klo 7.49. Jalkeilla olin seuraavana päivänä ja kotiin karkasin eilen :)

Itselle jäi todella negatiivinen kokemus synnytyksestä ja todella positiivinen kokemus sektiosta :) Muuten synnytyskokemuskin olisi voinut olla positiivisempi, mutta tunsin etten saanut tarpeeksi seurantaa, kipulääkitystä en ollenkaan kuin vasta salissa, kipulääkityksestä ei edes kysytty mitä haluan, ei ehdotettu ammetta/aquarakkuloita/ilokaasua vaikka niitä niin kovin tarjottiin synnytysvalmennuksessa. Ponnistusvaiheessa ei edes ehdotettu mitään puudutteita mikä sai mut tietenki pelkäämään ponnistamista.

Mutta näin siis mulla, tuli heti kerralla koettua kaikki käynnistyksestä sektioon. Nyt ollaan kotona tyytyväisinä ja onnellisina :)

 
Santura
Lilja-77:Tianna (2) La 28.6, NKL, 17.6 poika 3700g ja ? cm
Kalitius (2) La 1.7
Elwiira30 (1) La 2.7, TYKS
Santura LA 3.7, LPKS, 25.6 tyttö 3690g ja 49,5 cm
Laura79 (2) La 4.7, KSKS
Viivi-75 (1) la 4.7. Kät
Moonsparkle La 6.7 NKL
Äiti79(3)La 7.7 NKL
satsku (2) La 9.7.
äitiliini76 (1) La 14.7.2009 NKL
Martza75 (3) La 15.7.2009, ?
Mymmeli83 La 18.07.2009, LKS
Murmeli80 (2) La 18.07.2009, Ksshp, 21.6 tyttö 2940g ja 48cm
kitcat(1) LA 22.7.2009, Ksshp
Amalia* (1) La 22.7.2009, kät
tigi(2) La 24.7.2009, NKL
Joohanna(3) La 24.7.2009
Helmii (1) La 24.7.2009
Minttu (2) La 25.7.2009, TAYS
Kerttu78 (1) La 25.7.2009, SatKS
Lilli (1) La 26.7.2009, ?
Miini-81 La 27.7.2009, ?
Iirisrukka (1) La 27.7. OYS, ? poika 2000g ja ? cm.
Lilja-77 (2) La 28.7.2009, OYS
Pauliina75 La 4.8. TAYS
 
***Minttu
Onnea Santuralle tylleröstä! :) Harmi kun synnytys ei ollut mitenkään helpon kuuloinen, mutta onneksi palkinto oli varmasti sitäkin mahtavampi! Kiitos synnytystarinasta! :)

Äitiliini, mulla kanssa valkovuoto on sellasta paksua limaa ja välillä taas ihan litkumaista! Mistä lie johtuu..?

Tänään sitten puhuin pitkän puhelun neuvolan pomon kanssa. Saan vaihtaa neuvolantätiä, mutta hän tulee lomalta vasta 19.7 joten joudun siihen saakka kestämään sitä vanhaa hoitajaa. Sain vastauksia kysymyksiini ja asiallista kohtelua, samalla myötätuntoa ja pahoittelua epäammattimaisesta käytöksestä mua kohtaan. Ihanaa! Mun ei siis tarvi vauvaani viedä sille hoitajalle kun päästään sairaalasta. Lääkärikäyntikin mulla on pian, niin se varmasti tarkistaa missä tarjonnassa vauva on.
Uida kuulemma voi huoletta jos vedet ei oo alkanu mennä, tosin leväalueita kannattaa välttää. Meillä on oma uima-allas pihassa, joten siellä on hyvä polskutella :)
Ihmettelin supistuksiakin ja kuulemma ne voi olla menkkamaisia ja kestää monta minuuttia, ne on ennakoivia supistuksia ja monesti uudelleen synnyttäjillä voi avata kohdun suuta jopa neljä senttiä.. Se kaikki on sit synnytyksen käynnistyessä poissa pelistä.. :)

Tänne ei kummempaa tänään. Kiva nähdä kuka synnyttää seuraavaksi! :)
Minttu 36+2
 
satsku
Kiitos! :) kun äitiliini viitsi vastata hölmöihin kysyyksiini, mutta sainpahan varmasti asiantuntevan vastauksen.
Olipa Santuralla ankeat synnytys kokemukset. Lohdutukseksi arvaisin ja toivon että ei seuraavalla kerralla voi enää mennä noin surkeasti. Ei mullakaan mennyt ensisynnytys ihan kuin elokuvissa, mutta nyt ajatellen oli se "helppoa" verrattuna sinun koviin kokemuksiisi. Ikävä, että noin huonon kokemuksen koit.

Jos oli sekava kirjoitus, niin.. poika tuossa vispaa kuin viimeistä päivää. Äiskä ei sais olla koneella.. Mites Liljalle on käynyt, onko mulla mennyt ohitse jotain.. ?

rv.38+5 (kai..)
 
Lilja-77
Hei vaan!
Täällä voidaan hyvin. Vauvalla kaikki pitäisi olla kunnossa. Ultraamassa oli sydänspesialisti joka tutki sydämen tosi tarkkaan. Mitään rakennepoikkeavuuksia ei löytynyt, eikä ultran aikana ilmennyt uusia rytmihäiriöitäkään. Lastenlääkäri tutkii vauvan sitten vielä kun se on syntynyt, mutta mitään aihetta huoleen ei ole. Kaikki pitäisi olla kunnossa. Ihanaa!
Jotenkin tuo kokemus on taas laittanut arvomaailmaa oikeaan järjestykseen. Pikku huolet ei tunnu enää miltään. On se vaan lottovoitto jos saa rinnalleen terveen vauvan!

Onnittelut kaikille jo synnyttäneille ja onnea myös Mintulle uudesta neuvola-tätistä!

Ja koitetaan kaikki vielä jaksaa näiden helteiden kanssa...

Lilja rv 36
 
Kalitius
Moikka, ja oikean paljon onnea kaikille vauvan saaneille!!!

Mulla laskettu aika huomenna eikä mitään fiiliksiä, olis kyllä kiva ettei menisi hirveästi yli... ekalla kerralla meni viikko.

Synnytys jännittää aika tavalla kun eka kerta oli niin kauhea kokemus, voi kun nyt menis paremmin...

Tsemppiä kaikille odottajille!
 
Lilja-77
Viime yö meni sitten taas pitkästä aikaa supistusten kanssa painiessa. Supistukset alkoivat epäsäännöllisinä kahden aikaan ja aamuyöstä niitä tuli säännöllisesti 7 minuutin välein. Vatsa on ollut sekaisin ja muutenkin etova olo. Supistukset rauhoittuivat kuitenkin aamulla. Nyt hieman jomottelua alavatsalla ja selässä. Soitin neuvolaan ja sanoivat, että enää näillä viikoilla (rv 36+1) ei synnytystä aleta toppuuttelemaan jos se käynnistyy. Itse olen kyllä hieman epäilevä synnytyksen käynnistymisen suhteen. Onhan näitä samanlaisia öitä ollut ennenkin ja kun viikkojakin on vasta niin vähän... Katsotaan nyt mitä ilta ja yö tuovat tullessaan... väsyttää!

Lilja-77
 
Pauliina75
Ihanaa Lilja kun teillä oli ultrassa kaikki hyvin! Täällä kans ollut koko päivän kipeitäkin suppareita.. Vähän jännittää, mutta en ole vielä soitellut mihinkään, kun ovat tulleet ihan miten sattuu. Liekkö helteistä johtuvaa rasitusta. Ihan outoa, kun esikoisen kanssa ei ollut mitään tällaista. Viikkojakin kasassa vasta 35+3, joten ei nyt ihan vielä tarttis tulla! Pakkasin jo synnärikassinkin valmiiksi ja laitoin vauvan turvaistuimeen kotiinlähtövaatteita, ihan vaan varmuuden vuoksi. Onpahan nekin nyt valmiina :)

Minulla olisi edessä ihana viikonloppu. Isä ja poika menee mummolaan pariksi yöksi ja saisin laitella paikkoja kuntoon ja käydä vaikka shoppailemassa ihan rauhassa. Ajattelin mennä elokuviinkin :) Ilmat viilenisivät sopivasti, joten saisin nukkua kylmässä makuuhuoneessa vailla mitään "ylimääräisiä" häiriötekijöitä! Ihanaa :D

On synnytys alkanut hieman jännittämään, vaikka ensimmäinen oli ihan ok kokemus. Ei ainakaan jäänyt mitään pahempaa hampaankoloon. Saa nähdä miten toisen kanssa... Uskoisin kuitenkin että osaan rentoutua paremmin supistusten välillä ja liikun enemmän. Viimeksi jotenkin jämähdin ja passivoiduin sinne sängyn pohjalle. Ponnistaminen kyykyssä sängyn päättyyn tukien kuullostaa nyt myös hyvältä. Viimeksi en jotenkin "tohtinut" olla aktiivinen.

Tsemppiä meille kaikille :)

Paukku
 
Joohanna
Täälläkin on supistellut jonkin verran. Toivottavasti mitään ei kuitenkaan tapahdu vielä hetkeen, kun vauveli on miten päin sattuu. Ei sitten mitään, jos ehtis takuuvarmasti sairaalaan, mutta jos tulee taas kamala kiire... Silloin ois kiva edes tietää miten päin sieltä ollaan tulossa... No, ens viikolla ollaan viisaampia.

Onnea Santuralle! Ja kiva, että Liljalla myös hyviä uutisia!
36+5
 
tigi
Tervehdys täältäkin!

Hienoa Lilja että kaikki oli kunnossa pikkuisella, varmasti suuri helpotus! Ja Minttu, hyvä että sait vihdoin vaihdettua terkkaria, kuulostaa tosi epämääräiseltä tuo nykyinen..

Viikonloppuna käytiin vielä mökkireissulla, ajoa n.4h suuntaansa. Takaisin tullessa oli tosi epämukava olo jo =/ Eli ei enää pidempiä reissuja. Ja alkaahan tässä viikotkin olemaan jo kohta siinä mallilla, ettei kovin kauas NKLlta kannata lähteä. Esikoinen syntyi siis 39+0, jotenkin odottelen että seuraavakin tulisi samoihin aikoihin. Vaikka pahimmassa tapauksessa tässä vielä kärvistellään 5 vkoa =0 Maha tuntuu kyllä niin kireältä ja pinkeältä että. Huomenna ylittyy täysiaikaisuuden raja, sen jälkeen voisi omasta puolestani tulla koska vaan!

Kamala vimma on ollut laittaa paikkoja kuntoon. Nyt onkin sitten sänkykin jo koottu ja lakanat laitettu, enää nukkuja puuttuu =) Sairaalaan tarvittavia tavaroita laittelin myös jo erikseen. Kävin ostamassa imetysliivit, toivottavasti istuvat päälle synnytyksen jälkeenkin. Ostin vähän reilummat, mutta en kovin paljoa, koska kuppikoko kasvanut jo tässä raskauden aikana, muistelisin että viimeksi ei hirveää kasvua tullut maidon noustessa enää.

Mukavaa kun on ollut hyvät ilmat, ollut paljon tekemistä esikoisen kanssa. Yöt vaan meinaa olla hankalia, koska meillä on todella lämmin sitten sisälläkin ja muutenkin nukkuu pätkittäin ja lyhyitä yöunia. Ei tunnu yhtään väsyneeltä, mutta muisti ei ole ihan entisellään, joten älkää ihmetelkö jos täälläkin toistelen itseäni ;)

Mukavaa loppuviikkoa!!

tigi
36+6
 
Santura
Moikka moi!

Täällä jännäillään supistelijoiden tahdissa :) Kohta tapahtuu varmaan rytinällä :) Saa nähdä onko poika- vai tyttövoittoinen ketju.

Noh, seuraavasta synnytyksestä sen verran että kohtu jotenkin repesi siinä yhteydessä kun vaavia nostettiin kyydistä pois joten lääkäri neuvoi synnyttämään seuravankin "yläteitse" kuten hän asian ilmaisi :) mullahan ei ole mitään sitä vastaan, sektio oli todella hyvä kokemus. Vielä ei kuitenkaan seuraava ole harkinnassa :p

Meillä on arki lähtenyt rullaamaan hienosti, vauva syö ja nukkuu paljon. Ja minä kun siitä imetyksestä hermoilin niin nyt mennään kuin vanha tekijä :D Nyt noussut maito kunnolla, alussa annoin lisämaitoa. Vauva rupesi kuitenkin hienosti heti rinnalle kun sitä tarjottiin jo ensimmäisenä yönä, eikä ole hylkinyt vaikka on pulloa välillä saanutkin.

Helteet rupeaa hellittään, teillä mahaisillakin on sitten helpompaa :)

Jo 12 kg kevyempi Santura sekä nukkuva nyytti
 
mymmeli83
Onnea vielä kerran Santuralle! Kiva että imetys onnistuu, täällä kans hermoillaan sitä jo etukäteen....

Tigi, minä kanssa nukun huonosti ja tuntuu että se pääkin on alkanut jo rakoilemaan.. ( sais sama jo kohta tapahtua alapäällekin :p) Huomenna alkaa viikot 38+0 Huh Huh, alkaa jo vähän jänskättää, ja sitten tietenkin se Rovaniemelle lähtö...............Just oli viime viikolla syntynyt ambulanssiin 4 tien levikkeelle vauva, että sillai...

Kävinkin sitten uudestaan vikassa lääkärineuvolassa. Oli tällä kertaa tosi ammattitaitoinen mieslääkäri! Tutki ja ultrasi ja kaikki oli hienosti! Vaavi painoi 3kg ja syntymäarvio oli 3600-3800g, mikä on aika reilu mun mielestä... Paikat oli alkaneet jo kypsymään eli menkkakipu-suppareilla on ollut vaikutusta!! Ja se sukupuolikin jäi vielä arvoitukseksi, kiitos mun miehen.. sillä lääkäri jopa kysyi että halutaanko tietää ja minä tietenkin vastasin no mikä ettei!!! :D Mutta tää mun jäärämiekkonen ei siihen suostunut.... tylsäää ;)) Noh, onpa kiva ylläri sitten.
Sain sen hillittömän painonnousunkin taittumaan, nyt oli tullut vaan 200g!!! Ja neuvolantäti kehui kovasti :)))

Nyt pitäs ihmetellä täällä kotosalla vielä viikko ja sitten alkaa hipsimään vauvanhakureissulle Roihin....

Voikaa hyvin! T Mymmeli ja asukas rv 37+6
 
satsku
Hei taas!
Hyvä kuulla että Liljan vauvelilla on asiat mallillaan. Huoli lapsesta on varmaan ollut valtava. Stressi saattanut vielä lisätä supisteluja entisestään. Ihme on kyllä jos et kohta tee!

Tosiaan on varmaan hyvin inhottavaa jos ei äitiysneuvolan tädin kanssa synkkaa ollenkaan, mulla on kyllä ollut hyvä tuuri kun äitiysneuvolan tädit on olleet tosi symppiksiä ja aivan ihania!

Minäkin jo eilen elättelin hienoisia toiveita, että päivän aikana pääsisin jo tositoimiin. Mikä pettymys kun keskipäivän tienoilla kaikki yöllä alkaneet tuntemukset loppuivat kuin seinään. Sitte olo olikin niin väsynyt että piti ottaa parin tunnin tirsat. Onneksi oli lapsenlikka paikalla. Nyt on ollut vaan ihan kivuttoia suppareita jonkun verran. Semmoinen tappaus ettei ollu paljo tappaus mikkää. Mikäli on yhtä yliaikainen kuin esikoinen oli, niin eipä oo asiaa synnärille ennen kuun puoltaväliä..

rv. 39
 
tätsykkä
Santuralle: Halusin sinulle vain kommentoida tuota ponnistusvaiheen puudutusta. Ponnistusvaiheeseen ei koskaan (erikseen) anneta sen kummempia puudutuksia. Muutamia suihkeita voi kätilö laittaa siihen iholle jotka siis puuduttaa jonkin verran mutta muuten ponnistuvaihe hoidetaan luomusti. Jos on saanut Pudendaalipuudutuksen niin se voi auttaa ponnistusvaiheessakin mutta sitä käytetään pääsääntöisesti avautumisvaiheenlopulla.

 
mymmeli83
Niinja.. unohtu Liljalle mainita vielä onniittelut hyvistä tutkimustuloksista, on varmaan helpottunut olo!! Koitahan nyt nauttia odotuksesta ja ottaa rennosti :) Jos tästä loppuajan olotilasta nyt kukaan pystyy nauttimaan, mutta silti! ;)
 
Elwiira78
Huomenta!

Heräsin ihmeellisen aikaisin tänään! Tosin olen ollut nyt viikon räkätaudissa (jälleen) ja nukkumisen aikana hengittäminen suht vaikeaa. No, katkonaiset yöunet korvataan päikkäreillä.

Aika jännäksi mennyt tämä odottelu. Meistä monella on alkanut jo loppuajan "oireilut". Mulla ei kummempia edelleenkään, kuin ainoastaan vatsan kovettumiset on lisääntynyt. Siis ne harjoitussupparit, täysin kivuttomat. Tuntuu, että vauva mahtuu vielä myllertämään mahassa ja liikuttamaan peppuaan puolelta toiselle. Tai ainakin jalkojaan. En ikinä ole satavarma mikä paikka vauvasta milloinkin pullottaa. Paitsi kantapää kun se on niin terävä.

Mulla on tosiaan tänään 40+1 eikä mitään viitteitä mahdolliseen synnytykseen. Olisin niin valmis jo lähtemään synnärille. Mutta nyt on olo että yli meni ja tulee menemään vielä reilusti. Maanantaina pitää ilmoittautua sairaalan polille seurantaan. Nyt olis kiva saada tietää minkä kokoinen jössikkä täältä on tulossa. Harmi kun ei ole minkäänlaista mutu-tuntumaa itsellä.

Oletteko te tehneen jotain synnytystapatoivelistaa sairaalaan? Aikaisemmin tai nyt edessä olevaan?

Olen miettinyt aihetta ja kun ei ole mitään käsitystä tullaanko ylipäätään mitään vaihtoehtoja tarjoamaan ns automaattisesti? Vai röhnötänkö sängyn pohjalla ellen itse toivo/vaadi jotain muuta. Tosin ensisynnyttäjän mullahan ei oo hajuakaan mitä on edessä ja miten kipua ylipäätään kestän. Alkaa kyllä jo jännittämään aika paljon ja siksi varmaan nämä ajatuksen pyörii päässä.

Toivottavasti Mymmeli sairaalamatkan ajoitus menisi nappiin! Täällä etelässä minun isä stressasi kun tein toissapäivänä päivän mökkireissun 2,5h matkan päähän. (Sairaaloita useampia matkan varrella, joista ainakin yksi synnytyssairaala). Käytin lapin esimerkkiäsi turhan huolen ja stressauksen perusteena! :)

Mukavaa vkl kaikille!

Elwiira 40+1
 
Santura
Tätsykkä: Kävin pelkopolilla koska mulla oli ihan järkyttävä synnytyspelko, ja suurin pelko oli just ponnistuksesta. Siellä kätilö kertoi että siihenkin hommaan on puudutteita, että no worries ja aikoi laittaa merkinnän papereihin että ponnistus huolettaa mua että osaavat sitten tarttua siihen asiaan kun tulen synnyttämään...
 
*heinikset*
[quoteTianna (2) La 28.6, NKL, 17.6 poika 3700g ja ? cm
Kalitius (2) La 1.7
Elwiira30 (1) La 2.7, TYKS
Santura LA 3.7, LPKS, 25.6 tyttö 3690g ja 49,5 cm
Laura79 (2) La 4.7, KSKS
Viivi-75 (1) la 4.7. Kät
Äiti79(3)La 7.7 NKL
satsku (2) La 9.7.
äitiliini76 (1) La 14.7.2009 NKL
Martza75 (3) La 15.7.2009, ?
Mymmeli83 La 18.07.2009, LKS
Murmeli80 (2) La 18.07.2009, Ksshp, 21.6 tyttö 2940g ja 48cm
kitcat(1) LA 22.7.2009, Ksshp
Amalia* (1) La 22.7.2009, kät
tigi(2) La 24.7.2009, NKL
Joohanna(3) La 24.7.2009
Helmii (1) La 24.7.2009
Minttu (2) La 25.7.2009, TAYS
Kerttu78 (1) La 25.7.2009, SatKS
Lilli (1) La 26.7.2009, ?
Miini-81 La 27.7.2009, ?
Iirisrukka (1) La 27.7. OYS, ? poika 2000g ja ? cm.
Lilja-77 (2) La 28.7.2009, OYS
Pauliina75 La 4.8. TAYS [/quote]

 
***Minttu
Kiva että Liljan vauvalla on kaikki kunnossa! Kyllä se on tärkeintä että vauva on terve..

Loppuajan oireita tosiaan tuntuu kaikilla olevan. Mulla alkaa kääntyminen olla ihan tuskaa ja yöllä heräsin siihen että peitto oli ihan märkä maidosta... Saa nähdä pitääkö alkaa käyttää nyt sit liivejä jo öisinkin ton maidon takia..

Tällä viikolla oon käyny myös hankkimassa kahet imetysliivit. Changessa oli alessa puoleen hintaan kaikki liivit, eli sain laadukkaat liivit 21 e/kpl. Nyt on tosi tukevat ja hyvät! :) Ostin myös harsoja ja muuta vauvakamaa vielä.

Sit oon pessy pyykkiä ja silittäny vauvanvaatteita. Vielä olis yks koneellinen pestävää ja vähän silitettävää. Iltapäivällä on neuvola vielä sillä vanhalla tätillä. Vooooooi eiiii.. No yritän selvitä hengissä.

Synnyttäminenkin on alkanut tietyllä tapaa jännittämään. eka synnytys meni hyvin, mulla ei ollu mitään toivelistaa puudutteiden tai synnytysasentojen varalle. Menin avoimin mielin ja mulle tarjottiin oikeita puudutteita oikeaan aikaan. Hyvin meni. Mut siis nyt jotenkin pelkään et ei ehitä sairaalaan tarpeeksi ajoissa tai vauva onkin tosi iso tai jotain... Sain kyllä Taysista äippäpolilta ajan synnytystapa-arvioon, mutta se on vasta 27.7 eli 2 pv yli mun lasketun ajan! No ompas kiva siihen saakka miettiä et mitenkähän on... Tod.näk. tää ehtii syntyä jo ennen sitä aikaa.. Mut juu, eipä täällä kummempaa!

Voikaa hyvin,
Minttu 36+6
 
Lilja-77
Kiitokset kaikille, jotka onnittelitte hyvistä tutkimus tuloksista! :)

Minulla viime yö oli kolmas yö supistusten kanssa. Luulin jo päässeeni niistä eroon, kun ei niitä melkein pariin kuukauteen kuulunut... Alkaa univelka rasittamaan kun ei päivälläkään ole saanut vedettyä kunnon päikkäreitä. Esikoinen tietysti vie sitten ne loputkin voimat. Mieskin on lähdössä viikonlopuksi reissuun, joten sekin vielä huolettaa. Toivottavasti maha-asukki jaksaa pysytellä kyydissä vielä vähän pitempään. Olisi tietysti kiva tietää mikä on kohdunsuun tilanne tällähetkellä. Voisi hieman turvallisimmilla mielillä päästää miehen reissuun. Jos supistukset ovat tehneet kohdunkaulalla työtään, niin ties kuinka nopesti vauva tulee maailmaan kun viimein niin päättää. Ja kun sairaalaan ei täältä yksin pääse lähtemään ennenkuin esikoisella on hoitaja paikalla... Mutta onhan mulla ennenkin ollut näitä jatkuvia supisteluja, eikä ne ole kuitenkaan synnytykseen vielä johtaneet... Saa nähdä miten käy...

Minttu: koitahan jaksaa vielä viimeinen kerta tuolla ihme neuvola-tädillä ja tulehan kertomaan ne sen viimeiset tempaukset...

Elwiira: Ihanaa, sulla synnytys on jo varmasti ihan nurkan takana! Minulla oli esikoisen synnytykseen toiveena synnyttää ilman kipulääkkeitä ja sama toive on nyt tällä toisellakin. Esikoisen synnytyksessä avautumisvaiheessa pääsin kylpyyn, joka on ehdottomasti tälläkin kertaa toiveena mikäli sinne ehditään. Ponnistin puoli-istuvassa asenossa sängyllä, joka oli mielestäni paras (kokeiltiin aluksi myös kyljeltään). Kun ponnistusvaihe sitten venyi kolmi-tuntiseksi sain loppuajasta avuksi jalka-tuet, jolloin minun ei tarvinnut itse pitää jaloista kiinnin ponnistuksen aikana. Minusta ne oli niin mukavat, että pyydän ne tähän synnytykseen heti alusta alkaen.

Tsemppiä kaikille loppuajan vaivojen kanssa painiville!

Lilja-77 rv 36+3
 
***Minttu
Noh, nyt on sitten taas käyty neuvolassa...
Tälläkertaa täti oli oikein tarkka tutkimuksissaan, olisko taas saanut puhuttelun pomoltaan. Nyt sitten käynnin tulos oli se että hän epäilee että vauva on kääntynyt masussa perätilaan! Jipii! Olenkin tässä muutamaan kertaan asiasta maininnut, mutta ei ole ennemmin tätiä koko asia kiinnostanut! Hän kyllä vakuutti että aikasemmin on ollut varmasti raivotarjonnassa... Juujuu ja seliseli. No nyt kuitenkin laittoi kiireellisen lähetteen TAYSsiin perätilaepäilyn takia. Perusteina 4cm sf-mitan nousu viikossa (viimeksihän se mittaaminen oli niin hankalaa ja sinne päin..) ja sydänäänten kuuluminen oudosta kohdasta.Katotaan jos ne soittais sieltä maanantaina jo. Hoitsu sanoi vaan että ei oo varma alkaako ne sitä enää edes kääntämään jos on perätilassa, kun vauva on jo aika ison kokonen. Että sitten ois mahdollisesti leikkaus edessä jos niikseen on. Toisaalta jos ne vaikka maanantaina koittais kääntää vauvaa niin mies on just maanantain 200km päässä työmatkalla, niin jos vaikka kääntämisestä lähtee synnytys käyntiin niin siinä on sit nipin napin ehtiikö isi paikalle...
No, mutta katotaan päivä kerrallaan. Jos vaikka sais viikonlopun aikana vihdoin sairaalakassin pakattua ja vauvan tavarat valmiiksi!

Mitä teillä on vauvalla ollut kotiintulovaatteina päällä? Tai mitä ootte suunnitellu laittaa? Mä en nyt taas yhtään osaa ajatella että mikä olis sopivasti.. Mulla on ihana paksu lyhythihanen body, sit legginsit ja hame tossut ja myssy... Pitäs varmaan vielä laittaa vaikka villatakki tai fleecepuku päälle. Sit tietty viltti istuimen päälle..
Kiva kun ei yhtään tiedä että onko helle vai kymmen astetta lämpöä..

Mut juuh, tälllästä täällä.
Minttu 36+6
 
Lilja-77
Voi Minttu! Toivottavasti vauva vielä kääntyisi tai saataisiin kääntymään oikeinpäin!

Minullakin on mies pian tulossa reissusta kotiin. Onneksi! Viime yönä supisteli TAAS. Oli siis jo viides yö peräkkäin. Nyt alkaa ihan oikeasti pännimään tämä tilanne. Univelkaa kertyy, eikä oikein jaksa olla kiva äiti esikoisellekaan kun on yöllä nukkunut vain muutaman kymmenen minuutin pätkän... Ärsyttää kärsiä näistä suppareista, kun mitään ei kuitenkaan näytä alkavan tapahtumaan. Jos nämä tästä taas tänä iltana yltyvät, soitan kyllä äippäpolille ja kysyn eikö näihin saisi jonkinlaisen päätöksen. *huokaus* ja *haukotus*

Lilja rv 36+5
 
Lilja-77
Kipeitä supistuksia tullut puoli yhdestä asti viiden minuutin välein. Nyt välillä supistelee jo kolmen minuutin välein. Soitin synnärille ja kyselin milloin pitäisi näin uudesti synnyttäjän lähteä. Tympeä kätilö totesi, että hankala hänen on sieltä neuvoja jaella ja kyllähän sinä uudestaan synnyttäjänä tiedät milloin on aika lähteä. Lisäsi vielä, että eihän vauvalla ole vielä edes kiire maailmaan kun viikkoja on vasta 36+6... joopa joo, olipa todella ystävällinen täti! Odottelempa sitten vielä kotona kunnes alkaa pää näkymään jalkojen välistä!

Sorry tämä purkaus, mutta väsyttää ja vi*?/%*ttaa!

Lilja
 

Yhteistyössä