**HEINÄMAMMAT 2009**

  • Viestiketjun aloittaja **Minttu
  • Ensimmäinen viesti
Lilja-77
Ihanaa, että listaan alkaa jo ilmestymään vauvautuneita. Oisko Elwiira seuraava!? Ja Murmelille onnittelut pienestä tytöstä! Minä olen vasta peränpitäjien joukossa tuossa listassa, joten täytyy vielä pysyttäytyä kärsivä(llise)nä! :)

Huomenna on sitten se vauvan sydämen tutkinta. Jännittää ja pelottaa. Toisaalta ihana, että saadaan asiaan jotain varmuutta. Vauva ainakin liikkuu vilkkaasti, joten olen optimistinen, että rytmihäiriö oli vain joku ohimenevä juttu...

Minttu kyseli imetysliiveistä. Minä olen yhdet hankkinut. Esikoisen aikana hankin niitä kolmet, joista loppujen lopuksi vain yhdet olivat hyvät. Hankin nyt toiset samanlaiset. Tosin siirryin aika pian käyttämään tavallisia rintsikoita, joten enköhän noilla kahdella pärjää ihan hyvin.


Lilja rv 35
 
Elwiira78
Onnea Murmelille!

Mä menin puolen yön aikaan sairaalaan, jossa otettiin käyrää (kaikki ok) ja sit tehtiin lapputesti kohdunsuulta, eikä lappu reagoinut lapsiveteen. Pääsin takas kotiin ja voi olla että oli väärä hälytys. Mutta jos vuoto nyt jatkuu, menen uudestaan lapputestiin. Joku bakteeritesti otettiin samalla. Mutta hyvä näin. ;)

Tsemiä kaikille ja jatketaan jännittämistä kuka onkaan seuraava! Ei se kuitenkaan mene lasketun ajan mukaan, kuten olemme saaneet huomata!

Aurinkoista hellepäivää!

Elwiira 38+6
 
Murmeli80
Moikka taas!

Pidän teitä vielä jännityksessä sen synnytystarinan suhteen... Mietin tuossa vain, että kai sitä passaa pysyä heiniksien porukassa vaikka vaavi syntyikin "väärässä" kuussa? Kotoisampi olo teidän kanssa :)

Murmeli
 
Tianna
onnea murmeli ihanasta tytöstä!!!!
mulla siis meni illalla lapsivesi ja supisteli silloin tällöin epäsäännöllisesti. Ottivat kuitenkin osastolle kun verenpaine reilusti koholla. Kaikki kuitenkin hyvin ja osastolla alkoi sit heti 2h päästä kivuliaat supparit.En ollut tehnyt mitään suunnitelmia kivunlievityksestä joten se vain jäi.. vastasin vaan aina että kestän kestän... oikeasti täytyy sanoa että kyllä se ilman kivunlievitystä synnyttäminen vaatii kanttia ja koskee ihan perk... sti... en varauksetta suosittele mutta itse yhä toimisin samoin, sitä ikäänkuin hallitsee tilannetta... tai siis tuntee kaiken. En halua olla tunnoton tai passiivinen synnytyksessä. Tai siis enhän tiedä miltä epiduraali esim tuntuu...
no joo... kohdunsuu aukes tosi nopeesti ja siitä sitten ponnistamaan. ____Edellisen perätilasynnytyksen jälkeen oli yllätys miten vaikealta tuntui se vauvan pää saada ulos... perätilassa (jalat ekana-), jalat tuli helposti ja vauva oli pieni. Siinä perätilassa oli muuten 2 lääkäriä (toinen professori:) ja 4 kätilöä ja opiskelijoita (annoin luvan). Nyt tuntui oudolta kun vain kätilö... paitsi ponnisusvaiheessa 2.
Äitiliini, mulla tosiaan NKL kannusti perätilan synnytyksa uskoin sitten ja minun kohdalla kannatti. Ehkä se että äitini on minut jo reilu 30v sitten synnyttänyt perätilassa kannusti moiseen... eiköhän ne lääkärit osaa hommansa.

jep, niin syntyi ihana poika 3,7kg ja 51cm. Tänään neuvolan terkka tulee sit käymään ja punnitsee pikkumiehen.

Isosisko 4v on haltioissaan, muistetaan vaan aina kehua miten hieno sisko hän on ja sit iskä tekee spesiaalijuttuja tytön kans (retket jne) niin ei tuu mustasukkasuutta.

sori kirjotusvirheet, poika on sylissä nukkumassa kun kirjoitan! hän on sylihiiri! ei itke olleskaan kun saa mitä haluaa ja nopeasti:) sairaalassa kyllä itki mutta kotona sit maito nousi ja äitikin relasi ;-)

jaksamista ja hyvää vointia kaikille!!!

Tianna ja viikon vanha poika
 
Murmeli80
Moikka taas!

Nyt sitä tarinaa synnytyksestä... Kaikki alkoi iltaseitsemältä lauantaina. Kävin pitkäkseen, ikään kuin yöpuulle ja heti alkoi supistuksia tulemaan. Minkäänlaista ennakkovaroitusta en ollut saanut ja siinä olikin miettiminen, että onko tää vain eikö tää ole sitä...Olin nimittäin ottanut lonkkasärkyyn Panacodia hieman aiemmin ja se varmastikin kipua vähän salpasi. Supistukset oli todella epäsäännöllisiä ja kivut ei suoraviivaisesti voimistuneet. Puolentoista tunnin supistelun jälkeen soitin synnärille ja kysyin, että mitäs nyt. Kätilö sanoi, että jos et kestä niin tule vain tarkistuttamaan tilanne. No joo, olisin mä hyvin kestänyt, mutta halusin pelata varman päälle, kun matkaa kuitenkin jonkin verran on ja ainoa mahdollinen lapsenvahtikin 60 kilsan päässä. Ja sitten se, että esikoinen syntyi melkoisen nopeaan...

Sotin siis vahdin poisullemme ja pääsimme lähtemään sairaalaan puoli yhdentoista aikaan. Ensimmäisessä tarkastuksessa kohdunsuu oli kahdelle sormelle ulkosuulta ja yhdelle sormelle sisäsuulta auki. Kaulakanavaa noin sentti jäljellä. Tämähän ei ole uudelleensynnyttäjälle mikään erikoinen tilanne, vaikka synnytys ei olisi lähelläkään. Tilannetta jäätiin seuraamaan, että edistyykö vai lähdenkö kotiin...Olin ihan varma, että täyskäännös kotia kohti on edessä kunnes ottamani kipulääkkeen vaikutus lakkasi... Voi jehna! Seuraavassa tarkastuksessa kaulakanava oli kadonnut kokonaan ja kohdunsuu oli viisi senttiä auki kauttaaltaan. Pääsimme saliin klo. 01.25.

Salissa lääkäri halusi puhkaista kalvot, että saataisiin hommaan lisää vauhtia; supistukset olivat kuitenkin edelleen hyvin epäsäännöllisiä. Lisäksi sain oksitosiinia supistusten ylläpitoon. Kivut yltyi melkoisesti ja sain paraservikaalipuudutuksen, josta oli apua ehkä puoli tuntia. Paikat avautu nopeasti, mutta silti vauvan pään tielle tuli kätilön sanojen mukaan "Hankkijan-lippiksen lippa". Siinäpä olikin kun supisti, piti ponnistaa varovasti ja kätilön sormet painoi sisuksissa sitä lippaa...Täytyy sanoa, että olis tehnyt mieli potkaista useampaan otteeseen sitä tätiä ja kyllä siinä sivistyssanojakin tais tulla...

Tiukin homma oli vauvan pään saaminen ulos ja tuntui, että paikat ihan oikeasti repeää. Ponnistusvaihe kesti 25 minuuttia ja tuloksena ihanainen tyttö. Taisin tännekin paljon aiemmin mainita, että esikoisen synnytyksessä epiduraali ei toiminut nimeksikään...Väärässä olin! Kyllä se toimi ja hyvin toimikin. Nyt kun on takana periaatteessa luomusynnytys niin on vertailukohtaa. Kivut oli kyllä per..leelliset. Että onneks tämä oli se toinen ja mahdollisesti viimeinen synnytys minun kohdaltani. No, jospa aika kultais tässäkin tapauksessa muistot :)

Sairaalassa oltiin se parisen vuorokautta, tyttö voi koko ajan tosi hyvin vaikka ennenaikainen olikin. Täällä kotosalla vain tankkaa ja nukkuu, suloinen ninninen. Tyytyväinen tyttö kaiken puolin ja tuntuu tän kaiken hiljaisuuden keskellä, että ihan kuin mitään vauvaa ei olisikaan, kun hän vain vetää unta päivät pitkät... :)

Että näin. Onnittelut muille vauvautuneille ja kärsivällisyyttä odotukseen ja tsemppiä viimeiseen rutistukseen niille, joilla se on vielä edessä!

Murmeli ja tyttö 3 vrk
 
satsku
Voi ONNEA! ONNEA!
tippa tuli ihan silmään kun luin noita "aina yhtä hurjia" synnytyskertomuksianne! ite täällä vaan vielä paisutaan. Taitaa tulla iso vauva.. on siinä äirillä puskemista ku edellinenkään kerta ei ollut mikään helppo..
 
tigi
Onnittelut kaikille vauvan saaneille!!

Täällä vielä muutama viikko edessä. Eilen jo tosin säikähdin, kun illalla telkkaria katsoessa alkoi supistamaan säännöllisesti ja melko tiuhaan, mutta kivuttomia kuitenkin. Loppui sittenn. tunnin jälkeen, en tiedä mikä ihme oli..

Viimeinen NLA llääkäri oli ti. SF 32,5cm ja paino sama kuin kaksi viikkoa aiemmin, eli alkaa vähän (onneksi!) tasaantumaan tämä "paisuminen", muuten varmaan poksahtaisin ennen LAta =) Kohdunsuulla ei ollut tapahtunut muutoksia sen jälkeen kun ed. kerran tarkistettiin, joten ilmeisesti sairasloma oli paikallaan.

Oikein aurinkoista loppuviikkoa!!

tigi
35+6
 
joohanna
Onnittelut Murmelille!

Olin lääkäri-neuvolassa tänään ja vauva oli kääntynyt perätilaan. Painoa on jo lähes 3kg, mutta vettä oli vielä paljon ja liikkumistilaakin. Eli voi kääntyä vielä itsekseen. Lääkäri laittoi kuitenkin lähetteen keskussairaalaan, jossa tilanne tarkastetaan ja ehkä yritetään käännöstä. Verenpaine vähän koholla myös: 130/90.
Mä itse oon aika luottavainen sen suhteen, että vauveli ymmärtää kääntyä, koska tilanne on samantyylinen kuin edellisraskaudessakin. No, odotellaan nyt rauhassa...

Ihanaa auringonpaistetta kaikkiin napoihin!
J, 35+6
 
Äitiliinis
TUHANNET ONNITTELUT VAUVAN SAANEILLE!

ja kiitos ihanista kertomuksista!!! Aivan ihanaa kerrassaan!!!

Kiitos kaikille tsempeistä, näköjään auttoi, sillä meidän lyyli onnistuttiin kääntämään tänään ja vieläpä hyvin helposti! Oli itse asiassa todella vaivaton ja nopea koko operaatio. Sinne se jäi nyt pää oikeaan osoitteeseen, tokihan se sieltä ehtii vielä kääntyä takaisinkin, mutta jäi ainakin tosi hyvä ja positiivinen mieli mukavasta ja erittäin ammattitaitoisesta henkilökunnasta! Yritetään sitten kuulemma kääntää uudestaan, jos nyt näin onnettomasti käy, että neiti kääntyy takaisin tuttuun asentoon. Ihan hirveä möyriminen on koko päivän mahassa käynytkin, että tiedä sitten, miten käy! Painoa oli se 3kg ja kuulemma oikein sporttinen ja vilkas tapaus.
Paikoissakin oli tapahtunut pehmentymistä, kohdunsuuta 3 cm jäljellä. Toivottavasti isä ehtii mukaan! Vielä 6 päivää olen raskausleskenä ; )

Tuli kyllä niin huojentunut olo, että. Toivottavasti ei tule uutta pettymystä!
Mulla oli neuvolakin tässä, sf 35cm, paineet normaalit ja painoa nyt +14 kg.
Eikö olekin ihanat helteet? Harmi vaan kun on mennyt päivät näissä tutkimuksissa, mutta huomenna aion hauskuuttaa muita muumimahallani bikineissä!

Ihanaa viikonloppua ja hyviä vointeja ja onnea vielä pienten vauvojen äideille! :)


äitiliini 37+2
 
***Minttu
Hienoa äitliini että käännös onnistui!
Kiitos myös synnytystarinoista! :)
Mitenkäs heinikset, vieläkö olette käyneet uimassa, kun on tällaiset helteet?
Mulla on huomenna neuvola, kysyn sieltä voiko vielä käydä.
Nyt takaisin nauttimaan kauniista säästä ja iltaauringosta!

Minttu 35+5
 
mymmeli83
Moi!

Ihanaa äitiliini et masukki on nyt oikein päin!! Jess! Oli kiva kuulla että kaikki meni mukavasti ja helposti!
Kellä se piti olla käynnistyspäivä eilen, vitsi ku muisti pätkii... Noh, jokohan on taas syntynyt yksi heinäkuinen lisää?

Mulla kun oli se tumpula lääkäri, joka ei osannu tehdä edes painoarviota, vaan hyvin kyllä osasi pelotella raskausdiabeteksellä ym, niin sainkin uudelleen ajan yhdelle hyvälle lääkärille (joka palasi juuri lomilta). Eli ens tiistaina pääsen taas vakoilemaan masuvauvaa ja kokoarviokin tulee sitten tehtyä!
Kerroinko jo että otin nokkiini siitä mun painonnousu/diabetes arvosteluista, ja olenkin nyt elänyt vähähiilihydraattisella ruokavaliolla 2vkoa ja kaikki herkut ja sokerit ovat jääneet syömättä, lisäksi olen liikkunut entistä enemmän. Turvotus on hävinnyt ja painokin tippunut 2 kg pelkällä liikunnalla ja ruokavaliolla. EN ole siis laihduttamassa, vaan parantanut elintapojani huimasti :) Sen jätskin kans tekee kieltämättä tiukkaa, mutta onneksi kaupasta saa sentäs ihania hedelmiä! Nektariineja NAM ;) Onneksi se paisuminen loppui, kun alkoi tulla 1kg viikossa, huh huh!
Ainiin, mun masukki on kiinnittynyt ja laskeutunut jo!!! Ja lauantaina jo täysaikainen.....


Voikaa iloisesti ja hyvin! T. Mymmeli ja napa-asukki rv 37

P.S. Kiitos ihanan yksityiskohtaisista synnärikertomuksista, jännää!

 
helmii
Heipat täältäkin!

Onnittelut vauvautuneille! :)

Minttu, mä olin tänään viimeksi uimassa. Kävin aamulla neuvolassa ja kysyin tosta uimisesta ni mulle sanottiin, et voi uida loppuun asti, jos ei uiminen tee pahaa tai aiheuta supisteluja. Ei oo sitä vaaraa kyllä mulla, kun ei oo niitä harkkasuppareitakaan tuntunu...

Neuvolassa muuten kaikki ok. Painoa tullu kilo viikossa lisää, huh! Kokonaisuudessaan tullu nyt 8 kiloa eli ihan normisti kai. Vauva oli raivotarjonnassa (kai!?) niin kuin on ollu jo monta viikkoa. Mulla on neuvolatätinä nyt kesän ajan sellanen just valmistunu tyttö. Ihan kiva, mut vähän epävarma ja kokematon. Hän ihmetteli, kun syke kuuluu niin korkeelta, mut oli kuitenkin sitä mieltä, että pää tuntuu alhaalla päin. Ei oo vauva vielä laskeutunu kuitenkaan.
Sf-mitta oli sama kuin viimeksi, 34 cm ja verenpaine 120/73.

Huomenna suunnitelmissa mattojen pesua ja auringonottoa masulle:)

Helmii rv 35+6
 
***Minttu
Olipas taas kyllä niin huippu neuvolakäynti että oksat pois!
Mullahan taas vaihteeksi neuvola siirtyi alkuviikosta loppviikkoon neuvolantädin takia. No tänään kun menin sitten puoli yhdeksän neuvolaan niin ensinnäkin sain odotella vuoroani 10 min ylimäärästä. Kun pääsin sisään niin hoitaja sanoi vain että "täällä on nää tietokoneet taas jumissa..." Selitin että mulla on sit vartin yli yhdeksän verikoe, että mun pitää sit siihen ehtiä. No sit katottiin äkkiä paino. Oli noussut puoltoista kiloa. Pissanäytteenkin hoitaja varmaan testas, mutta ei se mitään siitä sanonut, että siinä olis ollu mitään erikoista. Sit mentiin johonkin hoitohuoneeseen (kesäaikaan neuvola on siis eri paikassa kun normaalisti..) Siellä hoitaja etsi verenpainevälineitä ja voivotteli kun ne ei meinaa millään toimia. Sai kuitenkin verenpaineen sitten otettua. Hän kysyi nopsaa vointiani, oletaen et kaikki on taas ihan hyvin.Sanoin että en ole voinut hyvin. "Niin sun täytyy nyt parantua tosta flunssasta?" täti sanoi. Sanoin että ei, kun että en oo voinu hyvin, kun nyt onpyörryttäny ja ollu niin paljon supistuksia jotka on kipeitä mutta kestää kumman pitkän aikaa, eli en tiedä mitä ne on ja onko vaarallisia niin tää täti sanoo että "Niin, sitä kun ei kuule kukaan voi tietää!" Hän ei kysellyt niistä sen enempää tai kertonut supistuksista muutenkaan mitään, mikä olis mieltä rauhottanut.
Sen jälkeen hoitaja alkoi mankua että "Mää en nyt tiedä et millasen sf-mitan tässä hoitopöydällä saa kun se on niin erilainen kun normaalisti...." sanoin vaan tiukasti että "Mitataan nyt kuitenkin se sf!" johon hoitaja sanoi"no siis juu tottakai..." (ei olis kuitenkaan halunnu siis mitata) sit tää täti alkaa mangertaa et "mihinkänhän se mun mittanauha nyt on mennyt, missähän se vois olla..." kun sai sitten kaivettua sen mittanauhan esiin niin saatiin sama sf kun viimeksi eli 34. Esikoisesta näillä viikoilla oli 37...
Sydänäänet oli kuulemma normaalit. Kerroin että potkut on tuntunut nyt ihan hassuissa kohdissa, että pelkään että vauva on kääntynyt jotenkin eriasentoon. "jaa-jaa" kysyin että testasko hoitaja ollenkaan missä pää on. Vastaus oli "No siis kyllä mä sen sydänäänistä kuulen et oikein päin on " (NIIIN MITÄ?!?!) "ja vähän kädelläkin tunnustellen tuntuis että raivotarjonnassa ollaan. Sitäpaitsi kyllä ne sit siellä synnytyksessä tunnustelee että miten päin vauva syntyy..." Just joo eli mun pitäis siis odottaa synnytykseen saakka että tiedän miten päin vauva on!?!!
Sitten puhuttiin siitä että mulla pitäis kirjottaa se lähete synnytystapa-arvioon suvun isokokoisten vauvojen takia. Hoitaja sanoi siihen että "Älä nyt sitten pety jos et pääse siine arvioon kun ei sinne niin helposti pääse, eikä nää mitat ole mitään kummosia et niistä pääsis sinne helposti". Ilmaisin huoleni siitä että kun meillä on suvussa (serkuilla ja siskoilla ja äideillä) toiset ja kolmannet lapset syntyneet aina kovin nopeesti ja sitten kun ne on ollu isokokosia ja pelottaa et vauva ei ole vielä oikeassa asennossakaan niin vastaus oli vaan että "Niin, se synnytys tossa vaiheessa alkaa hermostuttamaan, mutta onhan niillä muillakin vauvat sit kuitenkin mahtuneet pihalle, vaikka on isoja olleetkin..!!"
Mun ärsytys vaan kasvo enkä sanonut mitään. Sit piti varata aika ens viikolle. Hoitaja alotti lauseensa taas tutusti "Voi että kun toi koko ens viikko on niin hirveen kiireinen, tietysti jos mä nyt sit vaan perjantai-iltapäivänä pidennän omaa työpäivää niin sit voisit tulla klo 15." No tuli oikeesti taas sellanen olo että joo, anteeksi että mun takia tarvii perjantaina olla vielä kolmen jälkeen töissä!!! Samalla tuntu että hoitaja olis halunnut tavata mut seuraavan kerran vasta parin viikon päästä.
Lähdin neuvolasta, mutta ennnen kun pääsin autoon muistin, että viimeksi oli hemoglobiini laskenut aika paljon. Ihmettelin kun sitä ei oltu siitä huolimatta tänään mitattu. Menin neuvolaan takaisin ja pyysin voiskos hoitaja millään vielä mitata mun hb:n, kun viimeksi lukemat oli mitä oli ja mulla on ollu huono olo ja huipannut jo pari viikkoa. VAstaus oli "NO SEHÄN ON KUULE NIIN ETTÄ EI SE HEMOGLOBIINI MITTAAMALLA PARANE!" Katsoin hoitajaa äimistyneenä ja sanoin että no ei niin, mutta olisi kiva tietää millainen hemppa on nyt että oliko tulos viimeksi vaan alhainen, vai onko se laskenut vielä enemmän. Vastaus oli "Kyllä mää nyt vaan suosittelisin sulle niitä rautatabletteja!!Ei niissä raskausvitamiineissa rautaa niin paljon ole!" No pyysin et josko kuitenkin silti voitais millään mitata se hb niin täti sitten otti näytteen. Hb oli täysin normaali 126. 'Eli ilman mittausta olisin turhaan alkanut syödä rautaa!
MÄhän tein valituksen tosta hoitajasta sillon keväällä ja sen pomo piti hoitajalle puhuttelun ja sanoi että jos huono hoito jatkuu niin voin soittaa uudestaan niin sitten voisin ehkä vaihtaa neuvolaa. No soitin pomolle heti neuvolan jälkeen ja hän lupasi palata asiaan maanantaina, kun nyt oli pahassa paikassa. Katotaan miten mun sitten käy.. Unohdin kysyä että saanko lääkärintarkastuksen kun supistuksia on ollut niin paljon ja että voinko uida. Hoitajalla tuntuu olevan aina niin kiire, että ei siellä mitään muista jos asiat ei oo paperilla listana kun sinne menee..

Äh, anteeksi et oli omanapainen viesti! Nyt vaan ärsyttää!!!
Eihän sen niin pitäis olla että kun neuvolasta lähtee niin on entistä epävarmempi olo?!

Minttu 35+6
 
Mimmu*
Taas pistän nenäni tähän ketjuunne, kun tuo Mintun kohtelu kuulostaa niin tutulta. Et satu Tampereelta olemaan, kun sinulla taisi olla TAYS synnytyssairaalana? Täällä nimittäin tuntuu olevan melkoiset säästöt äitiysneuvolatoiminnassa tai sitten on osunut vähän epäaktiivisempi tapaus hoitajaksi, niin erilaista on toiminta kuin esikoista odottaessani. Koko raskauden olen saanut taistella joka asiasta, lääkäriin ei saa aikaa millään, aina kehotetaan menemään omalääkärille, työterveyteen tai yksityiselle omalla kustannuksella. Neuvolan meiningillä olisi esimerkiksi virtsatietulehdus ja ennenaikaisuuden uhka jäänyt havaitsematta. Lisäksi perussairauttani on hoidettu mielestäni (verraten ensimmäisen raskauden aikaiseen hoitoon ja työterveyden hoitoon ennen raskautta ja niiden välillä) ihan pieleen eikä minulla ole mitään käsitystä syystä, tämän sairauden hoito on niin halpaa, ettei siitä voi olla kyse. Ehkä asiaan on vain minimiohjeistus eikä kukaan halua oikaista toisen lääkärin/hoitajan toimintaa.

Itse kävin TAYSissa tarjonnan tarkistuksessa neuvolan lähetteellä ja sekin oli kyllä niin minimijuttu kuin olla voi. Ei puhettakaan vauvan sydänkäyrien ottamisesta tai mistään muustakaan "ylimääräisestä", kuten edellisessä raskaudessa tehtiin, vaikka esimerkiksi verenpaineeni olivat tämän raskauden osalta huippulukemissa. Edes istukan virtauksia ei katsottu kuin silmämääräisesti, vaikka ensimmäinen on syntynyt yliaikaisena käynnistyksellä, totesi vain, että eikös se vauva ole kuitenkin säännöllisesti liikkunut. Ei tässä auta kuin pitää kädet ristissä, että kaikki on hyvin, vaikkei juuri ole seurattu eikä hoidettu. Sen pitäisi selvitä lähiviikkoina, kun laskettuun aikaan on enää reilu viikko.

Symppaan siis todella, minusta tuollainen kohtelu on ihan ala-arvoista. Onneksi olet sentään tehnyt valituksen, itse olen vain kiroillut, stressannut, valvonut öitä ja itkenyt miehelle - tiedän kyllä, ettei ole ihan fiksua. Olen vain ajatellut, että mitä jos valitan asiasta ja perussairauteni hoito jätetään "ilkeyttään" entistä pahemmin hunningolle, sitten olemme pahimmassa tapauksessa sekä minä että vauva ihan heitteillä. Synnytyksen jälkeen olen kyllä ajatellut pistää johtoportaaseen vähän palautetta.
 
satsku
Kyllä se vähän tuolla neuvolassa on semoinen meininki, että sisään ja ulos, humpsista vaan ja kiireellä sekin.
Mullakin oli kolmas lääkäri ihan hyvistä syistä, mutta vähän vaan käsikopelolla ronkki ja siinä se. Mitään ultria ei ollut ees koko huoneessa. Eikö ne hoitsutkaan katso yhtään minkälaisia tapauksia päivänmittaan on lääkärille tulossa? ja selkeästi on lääkärillä kiire saada potilas vaan äkkiä pois käsistään. Se on herran haltuun ja heippa!
Koittakaa nauttia nyt näistä helteistä te jotka niistä nautitte. Itse en kyllä nauti. Ainakin meillä on niin kovasti paarmojakin että ei ulkona voi olla edes varjossa kuin hetken. Niin täällä maalla..
Itse oon ollut huonovointinen useasti päivässä ja turpoan kuin kumipallo. Neuvolassa vaan huomautti että onkos kakka kulkenut kun paino on noussut jo yli kilon viikossa. Sanoin että ees sormukset ei lähde enää sormista vaikka yrittäisi, niin neukkutäti vaan sanoi että ei sulla ole valkuaista virtsassa niin ok vaikka pää olisikin päivittäin kipeä. Siis ihan selkeitä raskausmyrkytyksen oireita osittain, vaan jos kus on puhas niin ei haittaa! ok!
rv 38+2
 
***Minttu
Asustelen maalla, Tampereen lähikunnassa. Tää mun hoitaja on äitiysloman sijainen, en tiedä vaikuttaako se asiaan. Se oikea hoitaja on tosi kultainen tapaus, mutta tällä hetkellä itse äitiyslomalla.. Pakko oli valittaa kun rakas ystäväni potki, käski ja komensi valittamaan. Ei minusta yksin siihen olisi ollut. Onneksi on tuollainen tsemppariystävä, vaikka pelottaakin et tulikohan nyt sit kuitenkin hätiköityä, jos vaikka vaan kuvittelin kaiken...`? No empä kuitenkaan tainnut. Mulla on kotona muutenkin sellanen tilanne, että miehelle en ihan hirveesti voi valittaa, kun hällä on itellä aika rankkaa tällä hetkellä. Tai voin, mutta valitettavasti siitä ei ole liiemmin tukea. Siksi tää neuvolapalvelu ottaakin päähän, kun toivois että sieltä sais vähän tsemppiä loppuviikkoihin.. No katotaan miten mamman käy. Kiitos kaikille sympatioista!

Minttu 35+6
 
Joohanna
On sitä näköjään paljon eroja neuvolatoiminnassa!
Mä haluaisin kovasti vielä uimaan, mutta lääkäri ei suositellut sitä enää, koska kanava oli sentin auki. No, pitää hikoilla vaan!
 
Pauliina75
Onnittelut vauvautuneille! Voi että kun kaipaan pientä jo syliini! Varmasti kun helteet helpottaa, niin vauvoja alkaa putkahtelemaan lisää. Onhan niitä viikkojakin monella jo sen verran kasassa.

Todella inhottavaa, kun ei saa luotettavaa hoitoa ja tietoa omasta neuvolastaan. Sehän on siis NEUVOla... Varsinkin kun sitä tukea ja tietoa todella tarvitsisi. Ärsyttävän leväperäistä touhua! Kovasti tsemppiä Minttu täältä, olet jo tosi hyvillä viikoilla! Tänne saat tilittää just niin paljon kuin haluat! Onneks meidän tarvitse enää kauaa "kärvistellä".

Täytyy nyt kuitenkin hieman puolustaa Tampereen meininkiä, sillä olen aina saanut täysin moitteetonta hoitoa. Ensiksi naistentautien poliklinikalla keskenmenojeni hoito oli juuri niin asiallista ja lempeää kuin tarvitsinkin. Sitten, neuvola on ollut todella huolehtiva (joskus jopa vähän liiankin!) ja olen erityisesti pitänyt perhekeskeisyydestä. Minulla ja lapsella on ollut sama hoitaja alusta saakka, ja hänen sijaisenaan on ollut aina sama henkilö. Eli neuvolahistoriani aikana minua ja lasta ovat hoitaneet vain kaksi terveydenhoitajaa. Asun siis Tampereen keskustan tuntumassa.

Sitten omaa napaa: kyl on kuuma!! Vähän on supistelut (liekkö helteistä johtuen), heräsin jopa parina yönä menkkamaisiin tuntemuksiin, mutta menivät onneksi ohi. Säikähdin niitä vähän, sillä ed. synnytys alkoi noilla tuntemuksilla. Ei nyt kuitenkaan vielä tarttis tulla... Neuvola olisi maanantaina ja lääkäri sitten seuraavalla viikolla.

Vähän harmittaa kun ei jaksa näin kuumalla ilmalla mennä alennusmyynneille hiplailemaan vauvojen kamppeita, mutta eiköhän noi ilmat viilene ennen kuin tavara kaupoista loppuu. Sais esitellä vielä tätä muhkeaa olemusta kesäkadulla :) (ps. Oletteko huomannut että ihmiset tuijottaa! Siis ihan estottomasti. Kait sitä on aika vastustamattoman näköinen :D)

Pullea paukku & pikkunen koht 35
 
Tianna
Hienoa äitiliini että vauva kääntyi!!
Muutaman huomion tein tässä itsekin neuvolasta, aina kun mulle tuli jotakin verenpaineen tai kipujen vuoksi - hoitaja alkoi valitella että kyllä meillä täällä on niin kiireiset neuvolalääkärit että kannattaa ehkä varata aika terveyskeskukseen tai yksityiselle. Tiedän että hän tekee sen siksi että tietää ja tuntee minut että käytän yksityisiä palveluja paljon mutta samanlainen veroeurojen maksaja olen ja minusta minun pitää saada verorahoilleni myös vastinetta. Eli hän ohjaa minua yksityiselle ja sitten vähän niinkuin pärstän/varakkuuden mukaan muita sinne neuvolalääkärille. Se ei ole oikein! Ärsyttävää. No, muuten ihan hyvä "täti".
Meillä onkin vasta parin viikon päästä taas neuvola. Kaikki sujuu pienen kanssa, erittäin tyytyväinen on, paljon sylissä, paljon tissiä ja läheisyyttä :) Ei itke, ei puklaa jne. Mutta olen myös aika tarkka hoitaja - pienikin kitinä niin otan heti syliin ja tarjoan tissiä, en heiluttele vaunuja ja toivo että kitinä loppuisi/yltyisi.
Jep, oma vointi hyvä ja nyt on 1,5 viikossa lähtenyt raskauskilot.....16 kg !!!! oli varmaan turvotusta aika paljon. Imetys kyllä kuluttaa paljon - poika on tissillä koko ajan.

Nyt kauppaan! Jaksakaa vielä hetki - kohta se vauva sieltä tulee!

Tianna ja poika 1,5 vkoa.
ps. poika painaa jo 3,9 kg, syntymäpaino oli 3,7 kg! (laski sairaalassa 3,4 kg:hen)
 
Viivi-75
Nopea tervehdys täältäkin,

ja onnittelut kaikille vauvautuneille! :) Itselleni on nyt tullut sellainen fiilis, että pian voi olla lähtö lähellä, tai sitten se vaan johtuu näistä helteistä, että on ollut niin erilainen olo kun esim. viime viikolla. Mutta kovasti olen nyt yrittänyt saada hoidettua viimeisiä asioita ja järjesteltyä paikkoja ja pakattua vihdoin ja viimein sitä sairaalakassia... Öisin mulla on nyt ollut kans sellaista menkkamaista kipua ja alaselkäkipua sekä välillä tosi kovia vihlaisuja häpyluun seudulla. Eilen jo säikähdin, että lapsivettä tuli, mutta ilmeisesti se oli vaan vetistä valkovuotoa kun ei ole sen jälkeen enää tullut mitään.... Mutta nyt kyllä seuraan tosi tarkasti tuntemuksia ja vuotoja.

Tänään on onneksi täällä pääkaupunkiseudulla pilvisempi päivä ja vähän jopa aamulla sateli, olin ihan tyytyväinen kun nämä viimeiset hellepäivät ovat olleet kyllä aika kärsimystä jalkojen turvotuksen takia. Mun jalat ovat olleet aivan järkyttävän näköiset ja ainoastaan flip flopit ovat mahtuneet jalkaan...

Itse olen kans huomannut, että mahaa tuijotetaan joka paikassa. ;-) Eilen järkytin ihmisiä olemalla lähiterassilla ja tilaamalla alkoholittoman oluen, joka tarjottiin normaalissa tuopissa ja josta ei siis huomannut sen olevan alkoholitonta... Voi sitä ihmisten tuijotusta kun kävelin tuoppini kanssa terassin läpi.... :-D Saipahan ihmiset jotain puheenaihetta.... ;-)

Mutta nyt silittämään viimeiset vauvanvaatteet... Mukavaa viikonloppua!

t. Viivi 39+0!!
 
petrinha
Heissan!
Täällä ilmoittautuisi vielä mukaan yksi 24v Tamperelainen heinäkuinen ensisynnyttäjä, jolla laskettu aika on 20.7. :) Tyttöä on ultran (ja äidinvaiston) perusteella povattu ja kokoarviotakin saatiin jotta syntyessä olisi 3,5 kilonen?

Kokonaisuudessaan raskausaika on mennyt aika hyvin. Ei mitään pahoinvointeja tai muutenkaan ongelmia ole ollut. Tossa joskus 32 raskausviikolla oli erittäin kipeitä supisteluja erityisesti yöaikaan, jonka takia jäin muutamaa viikkoa ennen äitiysloman alkua sairaslomalle. Ne loppui sitten kuin seinään kun rupesin lepäilemään ja ottamaan vähän rennommin. Nyt ei supistuksista ole tietoakaan, tähänkö tämä meno tyssäsi?! ;)

Mulle varattiin kuitenkin noiden kipeiden supistusten vuoksi silloin ylimääräinen ultraäänitutkimus, jossa todettiin että vauvalla muuten kaikki kunnossa mutta tyttö istuukin siellä masussa, joten Tayssiin olen myös menossa käännösyritykseen keskiviikkona. Tai tokihan se voi olla mahdollista, että hän on jo itestään kääntynyt "oikeinpäin" ennen tuota keskiviikkoa, itellä ei kuitenkaan oo mitään käsitystä mitenkäpäin neiti pyörii siellä mahassa. Välillä on vähän ristiriitaisia tuntemuksia vauvan olemisesta tuolla masussa, en tiiä mitkä on potkuja ja mitkä käsien huitomista..? :) Mutta samapa tuo, keskiviikkona selvinnee.

Vauvatarvikkeet on ostettuna ja valmiina odottamaan käyttäjäänsä. Innolla odotellaan uutta perheen tulokasta, esikoinen hänestä nyt sitten tulee :)

Joku muu (anteeks en muista nimimerkkiä) kirjotteli vähän huonoista Tampereen seudun neuvola & Tays -kokemuksista.. Ittelläni ei oo tosta Tayssista vielä mitään tietoa (keskiviikkona ensimmäinen käynti siellä ja tietenkin se synnytys sitten siellä) mutta omaan neuvolaani ja neuvolantätiin olen kyllä ollut tyytyväinen. Tai ehkä myöskin siks, että oon varmaan ollut "helppo raskaanaoleva", kun mulla ei oo mitään perussairauksia ittellä tai muutenkaan ollut oikein mitään suurempia ongelmia mitä oisi tarvinnut hoitaa/seurata. Neuvolakäynnit ja erityisesti neuvolalääkärikäynnit on kieltämättä erittäin nopeita, mutta asiat on kyllä tullut hoidetuksi ihan hyvin lyhyessäkin ajassa..

Mutta tosiaan, erittäin paljon onnea kaikille jo vauvan saaneille (kesä-)heinäkuisille äideille! Kyllä sitä itekin alkaisi jo toivomaan että vauva olisi jo tälläpuolella vatsaa ;)

Petrinha 36+5
 
satsku
Onnea Santuralle!

Kysyisin ÄITILIINIkseltä tämöistä ehkä vähän hölmöä juttua..

En ole koko ketjua ihan alusta asti lukenut, että en tiiä onko teillä ollut puhetta aiheesta..Asunetko ehkä espanjassa vai? mutta juovatko siellä raskaana olevat naisetkin viintä? on semmoinen käsitys meilläpäin että siellä ulkomailla jokapaikassa juodaan viintä ruokajuomanakin?

Mitä lapset juovat yleensä? esim. sarjassa francon aikaan jota mielelläni katson, näyttää että lapset juovat juhlien aikaan viinilasista, eivätkai kuitenkaan viintä?
 

Yhteistyössä