**HEINÄMAMMAT 2009**

  • Viestiketjun aloittaja **Minttu
  • Ensimmäinen viesti
Joohanna
Argh, raivostuttaa Liljan puolesta. Tulee niin mieleen edellinen odotus, kun soitin kans synnärille yhtenä yönä supistusten takia. Sielläkin vastas tympeä kätilö joka kysymykseen vain, että "se sun kuule on ihan itse päätettävä". No niin kai, mutta eikö ne osaa olla yhtään empaattisia?! Toivottavasti tilanne rauhoittuu tai sitten kehittyy, onhan viikkojakin jo noin paljon.

Mulla on huomenna se lääkäri, ultra ja mahdollinen ulkokääntöyritys. Pitäis kai varautua siihenkin, että synnytys siinä sit käynnistyy, mutta jotenkin en osaa...

Eikä oo täälläkään kyllä "kivaa äitiä" näkynyt, lähinnä itkuinen. En tiedä oonko edes puheväleissä miehen kanssa sit kun lähen synnyttämään, kun on niin vaikeaa kaikki...

37+3
 
Elwiira78
Uskomatonta palvelua neuvontapuhelimessa! Sinnehän soitetaan silloin kun tarvitaan ohjeita ja tukea!!! Ihan käsittämätöntä!
Mä soitin viimeks eilen tyksin synnärille, vaikka mulla ei ollut mitään kysyttävää varsinaisesta synnytyksestä. Soitin kun innostuin hieman reippaammin liikkumaan ja pikku hölkkäpyrähdyksessä alapäässä kramppasi. Eka luulin, että sisäreidet tai jotain, mutta sitten ajan kanssa selvisi ja juuri tuosta numerosta sain kiinni lääkärin, joka puhelindiaknosoi häpyliitoksen mahdollisen revähtymän. Eli viikolla 40+3 älkää enää missään nimessä rehkikö mitään kävelyä ihmeellisempää liikuntaa!!! Nimittäin mä en enää kivuiltani kävele, käännä kylkeä sängyssä enkä liiku kuin vaivalloisesti tuettuna tai tukien tuoliin ym. Tyhmyydestä sakotetaan, mutta en mä ajatellut/tiennyt että häpyliitos voi revähtää kohdun painosta. Korkeintaan ajattelin, että edistäisi synnytyksen käynnistymistä. Hirvittää tuleva loppuodotus ja synnytys ja elämä vauvan kanssa, jos tää ei rupee helpottamaan. Tänään on onneksi neuvola ja toivotaan, että mua tutkittaisi tarkemmin. Huoli tietysti kohdun kunnosta ja pikkuisesta.

Onko kellään mitään tietoa/kokemusta tällaisista liitoskivuista?

Näin meillä. Olkaahan te muut varovaisempia!

Toivottavasti Minttu vauvasi ulkokääntö onnistuu!!!!

Elwiira 40+4
 
Lilja-77
Täällä sitä edelleen kärvistellään yhtenä kappaleena. Alkoihan ne supistukset harvenemaan siinä kuuden aikaan ja ehdin nukkuakin reilun tunnin, ennen esikoisen heräilyä. Onneksi mies lähti pojan kanssa muualle pariksi tunniksi, että sain hieman univelkaa kiinni. Nyt supistuksia tulee harvakseltaan eivätkä ole kivuliaita niinkuin yöllä. Mietittiin miehen kanssa josko laitettaisiin poika yöksi mummilaan ja lähdettäisiin ensi yönä soittelematta käymään synnärillä jos supistukset yltyvät tulemaan viiden minuutin välein ja ovat selvästi kipeitä. Saataisiin ainakin vähän tietoa kohdunkaulan tilanteesta...

Elwiira: Minullakin revähti joku paikka alapäässä esikoista odotteassani. En päässyt edes sängystä yksin vessaan kun olin niin kipeä. Kipu kuitenkin hellitti vuorokaudessa siedettäväksi jomotukseksi ja parin päivän päästä oli jo täysin loppunut. En tiedä onko kyse sinulla samasta asiasta, mutta toivotaan, että paranisit yhtä nopeasti. Minulla revähdys tuli yöllisen vessareissun jälkeen kun kiipesin jotenkin oudosti takaisin sänkyyn. Ja kipu oli niin kovaa, etten pystynyt moneen tuntiin liikkumaan mihinkään suuntaan.

Joohanna: Toivottavasti käännösyritys onnistuu, täällä pidetään peukkuja!

Lilja 36+6
 
Laura79
Alkuperäinen kirjoittaja Lilja-77:
Voi Minttu! Toivottavasti vauva vielä kääntyisi tai saataisiin kääntymään oikeinpäin!

Minullakin on mies pian tulossa reissusta kotiin. Onneksi! Viime yönä supisteli TAAS. Oli siis jo viides yö peräkkäin. Nyt alkaa ihan oikeasti pännimään tämä tilanne. Univelkaa kertyy, eikä oikein jaksa olla kiva äiti esikoisellekaan kun on yöllä nukkunut vain muutaman kymmenen minuutin pätkän... Ärsyttää kärsiä näistä suppareista, kun mitään ei kuitenkaan näytä alkavan tapahtumaan. Jos nämä tästä taas tänä iltana yltyvät, soitan kyllä äippäpolille ja kysyn eikö näihin saisi jonkinlaisen päätöksen. *huokaus* ja *haukotus*

Lilja rv 36+5
Tiedän kyllä tunteen noiden suppareiden kanssa, mä olen jo 2kk heräillyt ja valvoskellut yöllisten harjoitussuppareiden takia!!! Yöllä nuo supparit jostakin syystä kovempia ja pitkäkestoisempia jonka vuoksi noustava ylös. Suppareita on muutenkin ollu paljon mut ei vauveli silti meinaa syntyä, nyt rv40+2, ja aina vaan kivuliammiksi muuttuu supparit mut ei ole vieläkään synnytys supistusten kaltaisia... alkaa epätoivo iskeä
 
Mimmu*
Taas lueskelin ihania (ja itsellekin ajankohtaisia) juttujanne. Elwiira, minä otin muutama viikko sitten, olisiko rv 37 paikkeilla, juoksupyrähdyksen bussille, kun meinasin myöhästyä. Olisi pitänyt antaa bussin mennä ja jäädä pysäkille odottamaan seuraavaa ;) Mutta kun täällä on nämä kesäaikataulut, joiden vuoksi se olisi vaatinut talvea pidempää odottelua. Minullakin ilmeisesti revähti nivusissa jotain ja se kaupunkireissu oli taatusti sivullisille hupaisaa seurattavaa, kun hiivin miniaskelilla etanavauhdilla. Pakolliset asiat piti hoitaa ja hetkeäkään epäröimättä tulin taksilla takaisin. Se päivä oli ihan kauhea ja seuraavakin vielä tosi hankala, en meinannut mihinkään päästä, mutta sitten helpotti aika nopeasti. Toivottavasti sinullakin helpottaa pian. Ja eiköhän se synnytys viimeistään laita tilanteen uusiksi :)
 
Kerttu -78
Voihan viiksi, täällähän on jo muutama saanut vauvelin. Kauheasti onnea kaikille vauvaantuneille!! Ihan mielettömän hienoa!!

Monia näyttää vaivaavan harjoitussupistelut. Melkoisen epämiellyttävää, kun ei saa nukutuksi kipuilun vuoksi. Mulla ei supistuksia oo ollut mutta muuten kyllä paikat kipeenä. Eilinen päivä oli ihan kauhee. Selkään sattu ja häpyluuhun niin, että melkein koko päivä meni täysin maatessa. Kävely oli ihan yhtä tuskaa. Sitten aamuyöllä, kun taas ähelsin kyljenvaihdon kanssa niin oikealta puolelta vihlas niin pirusti. Sen jälkeen ei sattunut mistään ja pääsin sängystäkin ylös "helposti". En tiedä mikä oli mutta oloa se helpotti.

Tsemppiä vaan kaikille, jotka tuskailevat noiden supistusten kanssa. Nostan teille hattua, että jaksatte olla noin kärsivällisiä. Mä oisin jo ollut monta kertaa synnärin ovella raapimassa sisäänpääsyä ja vaatinut käynnistämistä tms. ja itkenyt vesivarastoni tyhjiksi.

Oon menossa perjantaina äippäpolille vauvan kokoarvioon. Neuvolalääkäri päätti laittaa mut siihen, kun tuo sf-mitta menee niin yläkäyrän yläpuolella. Ite oon kyllä vähän sitä mieltä, että kun oon tällänen vaahtosammuttimen kokoinen, niin maha on sen takia niin julmetun kokoinen. No mutta se nähdään sitten perjantaina se.

Kyllä tämä loppuaika on vaan aikamoista tarpomista. Alkaa olla panokset aika lailla vähissä. Hemoglobiini oli vaan 109 viikko sitten neuvolassa, vaikka oon syönyt rautaa ja vetänyt persilijaa ruukku tolkulla + syönyt tummaa leipää ja lihaa jne.. Verenpainekin oli melko alhaalla. No näiden(kin)ansiosta mä oon ihan vetämättömissä. Tässä on pari päivää mennyt niin, et oon päivällä vaan suurinpiirtein herännyt syömään ja juomaan, kun ei yksinkertaisesti oo virtaa vanttuissa.

Näin muuten tässä yks yö sellaista unta, et mun ystävä ehti saada kaks lasta sinä aikana, ku mä vaan odotin tätä yhtä ja siltikään mulla ei ollut LA vielä lähelläkään. Ehkä se viestii siitä, miltä tällä hetkellä tuntuu, nimittäin siltä, et mä oon ollut vähintään kaks vuotta jo raskaana ja loppua ei vaan näy.... :)))

Kerttu rv 36+5
 
***Minttu
No ompas Lilja saanut palvelua synnytysvastaanotosta! Huhhuh! Tossa vaiheessa pitäis mennä lomalle jos palvelu alkaa olla tota tasoa! Menkää ens kerralla sinne heti kun supistukset on viiden minuutin välein! Saattepahan ainakin tietää missä mennään. Mulle sano neuvolapomo (hoitsulta kun ei mitään vastauksia saa...) että noi kipeemmät supistukset, jotka ei ole harjoitussuppareita eikä synnytyssuppareita on valmistavia supistuksia jotka varsinkin uudelleen synnyttäjillä voi avata jopa 4cm! Niin ja Jos Liljallakin on supistellut jo monena yönä niin kun varsinainen synnytys käynnistyy niin voi olla sitten nopeaa toimintaa koko juttu. Eli mene ihmeessä tarkistamaan tilanne. Tyly kätilö ei taida tietää että joka synnytys voi olla erilainen ja ei sitä aina äitikään osaa sanoa et mikäs nyt on tilanne..

Jooohanna, tuu kertomaan että miten kääntöyritys meni.
Mulla on keskiviikkona aika äitipolille missä tarkistetaan lapsen asento ja mahdollisesti yritetään sit kääntääkin...Sillon on rv 37+4 eli en tiiä mahtuuko se enää kääntymään..

Täälläkin on aika itkunen mamma. Tai siis mieheen meinaa mennä hermo 24/7! Kun välillä tuntuu et hän ei oo sisäistänyt sitä että vauva voi syntyä jo koska tahansa. Remppaa ja sotkua sen myötä tehdään nyt liiankin innokkaasti, vaikka koko talvi oli aikaa tehdä sitä... Ja minä saan tietysti siivota jäljet AINA. Viikonlopun aikana jynssäsin talon kaks kertaa.. No, mutta kaippa miehilläkin on sellanen pesänrakennusvietti näin just ennen lapsen syntymää.. Ehkä tähän mun ärtymykseen vaikuttaa just tää perätilaepäilykin, kun ei voi olla varma mistään ennen keskiviikkoa.

En kyllä olis saanut aikaa äippäpolille vielä keskiviikoksi, ellen olis ite soittanut ja liioitellut supistusten määrää ja kerrannut että suvussa on isot lapset ja syöksysynnytyksiä. Kätilö totesi tosin että häntä ei kiinnosta minkä kokoiset lapset suvussa on vaan minkä kokoinen lapsi oli mun esikoinen. Kun kerroin että karvaa vaille neljä kiloa, niin sitten sain ajan. Sekin tosin oli ylimääräinen aika, kun on niin kiirettä kesälomien takia...

Mut juu, nyt juomaan maitoa kun närästää NIIIIIIN paljon ja renniet on loppu ja mies tietysti huomiseen saakka auton kanssa työmatkalla, eikä näin ollen apteekkiin ollu tänään mitään asiaa..
Anteeksi taas tää valivali-kirjoitus!

Hyviä vointeja kaikille ja toivotaan että toi Elwiiran kipukin hellittää..

Minttu 37+2
 
mymmeli83
Moi!

Elwiiralle jaksuja revähdyksen kanssa, pitikin sattua! Itsekin oon huomannu jo läheltäpiti-tilanteita sen revähdyksen suhteen...pitääpä olla varovainen...Toivottavasti helpottaa sulla olo hiukka ennen varsinaista koitosta!

Vauvan perätila/kääntö-yrityksiin kanssa tsemppiä mintulle ja joohannalle, yllättävän monella on vaavi poikittain tai perätilassa... Aiotteko kuitenkin kokeilla synnyttää alateitse, vai onko se sektio millainen vaihtoehto? Vieläköhän se äitiliinin vauveli on oikein päin? Vai joko olet synnyttänyt ;)

Omia kuulumisia, viimeisestä neuvolasta, täältä omalta paikkakunnaltani.
paino +200g yht.n. 15kg
rt + kiinnittynyt ja laskeutunut kokonaan!
sykkeet huiteli jossakin 170 tietämillä, kun oli touhupäällä se vauva..heti kun mies laittoi käden mahalle, niin asukki rauhottui ja sykkeet laski 130:n, hassua oli että kun mies taas nosti sen käden pois, niin heti sykkeet huiteli taas pilvissä ja sama temuaminen jatkui...huvittavaa :)) Ollaankin ihmetelty tätä ilmiötä ennenkin, aina kun pyydän miestäni kokeilemaan masuani, että nyt se vauva melskaa ihan hulluna, niin kuin taikaiskusta kaikki liike loppuu, heti kun käsi vähänkin käy masun päällä...heh heh omituista...
Niinja paineet 123/69 :))) ihan ku huippu-urheilijalla ;D

Jännintä kaiikessa oli saada seuraava neuvola-aika maanantaiksi sinne Rovaniemelle. Aiotaankin sitten lähteä loppuviikosta jo vauvan hakureissulle/ kaupunkilomalle ;)) Tosin vauvan saamisessahan saattaa kestää siitäkin huolimatta vielä tovi.. Ainakin ajan luulisi kuluvan paremmin, siellä kaupungissa, kun on kauppoja, elokuvateattereita, museo ym.ym..itsestäänselvyyksiä kaupunkilaisille ,) Mutta kaikkea jännää meille metsänasukeille, heh heh

Hui, kun aika on mennyt nopsaan!!

T. metsittynyt mymmeli ja asukki rv 39
 
Lilja-77
Niinhän siinä sitten kävi, että kun olin valmistautunut yölliseen synnäri käyntiin niin eipä sitä lähtöä sitten tullutkaan. Poikakin laitettiin mummilaan yöksi, kun sovittiin, että synnärille lähdetään heti kun supistukset tulevat viiden minuutin välein. Mutta minäpä nukuin yön tosi hyvin! Havahduin vain noin 10 kertaa yöllä heikkoon supistukseen. Muuten ei mitään synnytykseen viittaavaa. Voitte uskoa, että viikon valvomisen jälkeen on olo taas aivan eri luokkaa! Tätä kun jatkuisin loppuun saakka, niin jaksaisi ihan hyvin tämän mahan kanssa vielä vaikka elokuulle asti! Vielä jos jotenkin tajuaisi, mikä saa ne supistukset joskus niin yltymään ja joskus ne loppuvat sitten kuin seinään!? Kävin vielä eilen illalla saunassakin ja harrastettiin sen lisäksi miehen kanssa sitä yhtä ässää... vaan eipä tullut lapsi maailmaan! :D

Lilja rv37
 
Viivi-75
Täällä ollaan vielä kans yhtenä kappaleena... Laskettuaika oli ja meni ja nyt se odotus on vasta alkanutkin.... Eli ei oikein mitään merkkejä ilmassa. Pieniä harkkasupistuksia tulee öisin ja sitä menkkamaista jomotusta, mutta ei mitään muuta. Vatsankovettumisia on lähinnä päiväsaikaan, jos kävelen vähän lujempaa. Täytyypä kans varoa noita revähdyksiä, aika ikäviltä tuntuvat. Kaikkia ässiä ollaan myös kokeiltu, mutta ei mitään apua niistäkään. Tietysti nyt täytyisi nauttiakin näistä viimeisistä päivistä, mutta kun jotenkin oli niin asennoitunut, että tähän aikaan se nyytti on jo sylissä, niin ei vaan oikein enää osaa nauttia mistään. Ja tuntuu, että viime viikkoina ollaan tehty kaikkea mahdollista miehen kanssa yhdessä, ettei keksi enää mitään järkevää tekemistäkään. Kotikin on puunattu moneen kertaan ja kaikki vauvan tavarat olleet jo pari viikkoa valmiina... Odottavan aika on pitkä... :)

Torstaina on neuvola, joten siellä sitten aletaan miettiä ja suunnitella käynnistämistä.

Nyt kahvin keittoon. Tsemppiä kaikille muillekin kärsimättömille odottajille! :)

Viivi 40+3
 
tigi
Neuvolassa käyty taas, kaikki ihan mallillaan paitsi turvotusta, mutta sitä on nyt ollutkin koko loppuraskauden enemmän tai vähemmän. TH sanoi että koska vaan saattaa tulla, joten sitä odotellessa =) Epäili vahvasti ettei ainakaan LAn yli mene, jos syntyisi samoihin aikoihin kun esikoinen aikanaan niin ensi viikolla olisi meno. Mutta reilu kaksi viikkoa siis vielä laskettuun, joten täytynee pysytellä vaan kärsivällisenä.

Minullakin vaihtelevasti noita harjoistussupistuksia sekä alavatsasärkyä öisin. Muuten tuntuu että olo on paljon parempi kun kk sitten kun olin vielä töissä. Ainoat "rasitteet" oikeastaan tuo turvotus ja se, että unet on kyllä kadonneet.. 4-6 tuntia tulee nukuttua öisin, vaikka esikoinenkin antaisi nukkua ihan kunnolla.

Aika töykeää kohtelua kyllä Liljalla. Tosi hyvä että sait yhden vähän paremmin nukutun yön nyt kuitenkin, helpottaa varmasti jo paljon! Jaksamista kaikille tähän loppumetreille!

tigi
37+4
 
Elwiira78
Kiva kuulla teiltä muilta, että liitoskivut saattavat hellittää!!

Mä sain neuvolasta (sijaisen sijaiselta) vaadittua lähetteen synnytyspolille, jotta saan varmistuksen että vauvalla on kaikki hyvin. Miehen tukemana sain itseni raahattua neuvolaan, jossa neuvolan täti kyseli ihmeellisyyksiä minulta. Että mikä minulla on (vastasin, että kerro sinä), onko vauva liikkunut normaalisti (normaali?) ja että onko edelleen raivotarjonnassa (minulta??). Toi sama sijainen, joka ei ole kätiö, oli nyt kolmatta kertaa mulla putkeen eikä hän ole kertaakaan tutkinut mun vatsaa/vauvaa käsin. Ainoastaan ottaa dopplerilla sykkeen, painon ja verenpaineen. Mieheltäkin paloi käpy vastaanotossa. Positiivista oli, että hänelle pystyi sanelemaan kaiken mitä halusin ja hän auliisti suostui pyyntöihin. Halusin kepit, koska muuten en kykene itsenäisesti liikkumaan edes kotona, edes sängystä pois. Täti epäili että jospa kivut olis kuitenkin supistuksia ja että luultavasti mut otetaan sairaalaan sisälle. No, jopa minä ensikertalaisena tiedän että ei varmasti ole supistuksia. Aaargh!

Sit mentiin polille, jossa osaava kätilö ja pätevä lääkäri tutki perusteellisesti, vaikka sanoivat heti että kuulostaa liitoksen revähdykseltä tai repeämiseltä. Vauva oli ultran mukaan 3,7kg, raivotarjonnassa ja kohdunsuu hieman pehmennyt ja kaulaa hävinnyt 1cm. Eli Viiville ja muille lohdutukseksi, että mullakin viikot 40+5 eikä vauva tule varmaankaan vielä hetkeen. Odottavan aika on kertakaikkiaan pitkä. Mutta ihanaa oli saada tietoa.

Lääkäri kertoi myös, että joskus sisätutkimus saattaa käynnistää synnytyksen, joten kaikille teille, jotka saatte yöllisiä suppareita ja viikot lähes täynnä, niin kannattaa mennä tutkituttamaan itsensä. Mulla ei auttanut, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Kätilöillä on kuulemma pikkurillin kynsi aina hieman pidempi kuin muissa sormissa! ;)

Mymmeli, teidän vauva varmaan synnyttyäänkin rauhoittuu tuollaisesta tassutuksesta. Luin jostain lehdestä joskus, että yksi kikka lapsen rauhoittamiseksi on pitää käsiä tai kättä vauvan pepun tai selän/vartalon päällä tämän hakiessa sängyssään unta ja että käsi voi olla suhteellisen raskaastikin vauvan yllä. Käden tulee olla vain paikallaan eikä siis silitellä eikä hivellä vauvaa. Kuulemma eläinkunnasta matkittu tapa, joka rauhoittaa pentua ja tekee sen olon turvalliseksi.

Nyt könyän juomaan kuumaa ja katsomaan eilisiä tv-sarjoja.

Elwiira 40+5
 
Joohanna
Sairaalassa kävi niin, kuin vähän uumoilinkin, eli vauva oli kääntynyt itsekseen oikein päin. Ihan hyvä näin! Enkä kyllä yhtään ihmettele, että joskus sisätutkimus voi käynnistää synnytyksen, mullakin tuli jotenkin huono olo, nyt onneksi alkaa helpottaa. Paikat oli kypsyneet entisestään. Lääkäri neuvoi, että h-hetkellä kannattaa tilata suosista ambulanssi, jos supistukset alkaa yhtä rajuina kuin viimeksi.

Hyviä vointeja, jotenkin tuntuu, että pian tulee lisää vauvoja ketjuun!!:)
 
***Minttu
No niin, TAYSISSA käyty ja vauva oli ihan oikein päin masussa, joskaan ei vielä laskeutunut. Tän hetkinen painoarvio oli 3,1kg eli voi olla että meidän toinen neiti on sitten jopa pienempi kun esikoinen oli (3890g). Ihana helpotus oli kyllä käydä tuolla, joskin vähän oli KIPEETÄ toi alatutkimuksen teko. Taisin olla siinä pöydällä nelin kerroin... Lääkäri sano vaan et yritäppä nyt vetää henkeä ja rentoutua... Mulla on muutenkin toi kohtu tuolla aika takana, niin jotenkin se sisätutkimuskin on hankalampaa...
Mut siis huippua et kaikki oli kunnossa. Kohtu oli sormelle auki ja kohdunkaulaa 2-3cm jäljellä. Esikoisesta oli samat mitat neljä päivää ennen syntymää.. Tulispa tääkin samassa aikataulussa niin päästäis viikonloppuna synnyttämään ;). No tuskimpa sentään. Sellasen ohjeen sain että mun kannattaa tulla aika rivakkaan sairaalaan kun synnytys lähtee käyntiin, koska esikosen synnytys kesti sen 5 tuntia (vaikka olin salissa 11h, mut välillä supistukset laantui..) niin on odotettavissa aika vauhdikas toinen synnytys. Ja mä haluun ehtiä saada sen puudutuksen!!!!

Onnittelut Johannallekkin siitä et vauva oli kääntynyt, onhan kaikki näin paljon helpompaa! :)

Minttu 37+4
 
Laura79
Meille syntyi tyttö 6.7 (rv 40+2) Mitat: 3200g ja 50cm. Synnytys oli erittäin nopea taas (edellinen 5 h 30 min), vain n. 3h 15min sitä kun mulla alko supistukset jonkunverran kovenemaan niistä harjoitussupistuksista joita mulla oli tooosiii paljon ja pitkään. Sairaalaan lähdettiin aika pian kun supparit koveni niin nopeasti, sairaalassa olin kumminkin vasta 1,5cm auki ja ajattelin et nyt kyllä varmasti ehdin saada kivunlievityksen (edelliselllä kerralla ei ehditty antaa). Saliin siinä siirryttiin ja joitain valmisteluja siinä kätilö teki ja kun uudelleen katsoi tilannetta olinkin jo 5cm auki! Eikun äkkiä tilaamaan lääkäriä paraservikaalia varten, mutta oli sitten varattuna ja laitettiin myös anestesialääkäri hakuun spinaalia varten, jos ehtisi enemmin. kivut olivat jo valtavat tässä vaiheessa ja ei menny kuin hetki kun alkoi tuntua siltä et pakko ponnistaa, samalla tunsin et lapsivesi alko tihkua. Kätilön tutkiessa lapsivedet menivät, olin täysin auki, eikun ponnistamaan, mitään kivunlievitystä ei ehditä antamaan. Kaiken lisäksi lapsivesi oli vihreää. Ponnistamisvaihe kesti onneksi vain 14 minutttia ja tyttö oli maailmassa. Napanuora oli 2 kertaa kaulan ympäri, joten se saattoi aiheuttaa tuo vihreän lapsiveden tai sitten vauvakin hätääntyi nopeasta maailmaan tulosta. Loppu hyvin, kaikki hyvin, vauva ei ollut niellyt/hengittänyt lapsivettä, 9 pisteen vauveli! Eilen päästiin kotiin, ihanaa olla nyytin kanssa kotona. Katsotaan miten elämä lähtee rullaamaan kahden pikkuisen kanssa, isosisko (1v 9kk) jo reagoi selvästi tilanteeseen loukkaantumalla verisesti ihan pienistä asioista...
 
Pauliina75
Ajattelin käydä lukaisemassa onko kukaan vielä synnyttänyt, ja onhan täällä! Ihanaa, suuret onnittelut teidän perheelle Laura!!! (Mielenkiinnolla odotetaan miten meillä 1v10kk esikoinen reagoi :))

Tänään oli lääkärikäynti neuvolassa ja kaikki oli ihan ok. Joskin painoa on tullut viikossa reilu kilo... Mutta niin oli esikoisestakin näihin aikoihin. Hemoglobiini oli laskenut 107:ään joten rautaa popsimaan. Luultavasti elimistö on alkanut keräämään verivolyymia ja veri on "laimentunut" sen seurauksena ja siksi painoakin kertynyt. Kaulaa jäljellä 1-2 cm ja pehmentynyt, joten edistystä on tapahtunut siinä suhteessa. Voi kun ei menisi yhtään yli lasketunajan! Taidetaan ottaa "sss" tehokäyttöön loppuviikkojen ajaksi. Jos ei muuta, niin olisipahan vauvan synnyttyä ainakin puhdasta ja parisuhde kukoistaisi ;D (seuraavasta kerrasta kun ei ole varmuutta...).

Paukku & pikkunen 36+3
 
***Minttu
Onnittelut Lauralle! Hui, ompas sulla tosiaan ollut vauhdikas synnytys. Itseänikin pelottaa että ehdinkö ajoissa sairaalaan saamaan puudutteen. Tänään viimeksi selitin miehelleni kuinka tärkeää on lähteä ajoissa sairaalaan ja alkaa heti vaatia puudutetta.
No, sitä kun ei voi tietää miten synnytys menee ja edistyy.
Miten nopeasti toivuit Laura synnytyksestä, kun se oli noin raju? Entä ehtikö tulla repeämiä?

Pauliinalla hyvä taktiikka käytössä, meillä pitäs kans ottaa sama käyttöön. Enää ei jaksais odotella.

Minttu 37+5
 
**lista
Tianna (2) La 28.6, NKL, 17.6 poika 3700g ja ? cm
Kalitius (2) La 1.7
Elwiira30 (1) La 2.7, TYKS
Santura LA 3.7, LPKS, 25.6 tyttö 3690g ja 49,5 cm
Laura79 (2) La 4.7, KSKS tyttö 6.7 3200g ja 50cm.
Viivi-75 (1) la 4.7. Kät
Äiti79(3)La 7.7 NKL
satsku (2) La 9.7.
äitiliini76 (1) La 14.7.2009 NKL
Martza75 (3) La 15.7.2009, ?
Mymmeli83 La 18.07.2009, LKS
Murmeli80 (2) La 18.07.2009, Ksshp, 21.6 tyttö 2940g ja 48cm
kitcat(1) LA 22.7.2009, Ksshp
Amalia* (1) La 22.7.2009, kät
tigi(2) La 24.7.2009, NKL
Joohanna(3) La 24.7.2009
Helmii (1) La 24.7.2009
Minttu (2) La 25.7.2009, TAYS
Kerttu78 (1) La 25.7.2009, SatKS
Lilli (1) La 26.7.2009, ?
Miini-81 La 27.7.2009, ?
Iirisrukka (1) La 27.7. OYS, ? poika 2000g ja ? cm.
Lilja-77 (2) La 28.7.2009, OYS
Pauliina75 La 4.8. TAYS

 
Elwiira78
Onnea Lauralle ja koko perheelle!!!!

Täällä kovasti kans odotetaan synnytyksen käynnistymistä. Tänään tuli viikkoja täyteen jo 41 ja odottavan aika käy entistä pidemmäksi.

Miten muuten teillä muilla tutkitaan yliaikaisuuksia? Onko tietoa?
Olen kuullut puhuttavan 40+10 ja 41+4, mutta neuvolan sijaisen sijainen sanoi, että hänen ohjeissaa lukee 41+5. Siis päivän päälle tuskin sillä on väliä, mutta kun en tuon tädin ammattitaitoon luota pätkääkään, niin epäilen hänen olevan tässäkin asiassa kuutamolla. Mutta en stressaa tästä. Maanantaina mulla neuvola 41+4 ja ti ilmeisesti sitten lähetteellä yliaikaiskontrolliin synnytyssairaalaan. Toivottavasti vauveli syntyisi ennen tätä.

Lycka till kaikille muille ja toivotaan, että vauvat tulisivat itsestään ajallaan!

Elwiira 41+0
 
moonsparkle
Hei,
halusin vain tulla onnittelemaan kaikkia jo synnyttäneitä ja tsemppiä vielä odottaville!

Omia kuulumisia nopeasti: Olosuhteisiin nähden olen ihan ok, (toiset muistaa mut tän ketjun alkupuolelta..) laskettuaika oli maanantaina ja kova paikkahan se on ollut miettiä että nyt ihana pikku-Lucas olisi kotona ja vauva-arki olisi alkanut. Terapian avulla kuitenkin pinnistellyt eteenpäin ja elämä ei ole enää vain mustaa ja synkkää vaikka suru onkin mukana vielä päivittäin.

Olen sydämestäni onnellinen teidän kaikkien puolesta! Nauttikaa tästä hienosta ajasta. :)
 
Elwiira78
Hienoa kuulla sinusta Moonsparkle!!! Mä toivon kaikkea hyvää sulle nyt ja tulevaisuuteen! Varmasti Lucasin laskettuaika oli surullinen ja rankka päivä. Kyllä sä tämän ketjun ajatuksissa pysyt varmasi! Kiva olisi kuulla sinusta jatkossakin.

Kiitos Myös Heinäkuiselle tuosta ya-kontrollista. Taidan soittaa tyksiin huomenna ja varmistaa asiaa sieltä. Mun mielestä tyksin lääkäri sanoi maanantaina samaa, että 10 päivää yli, niin on kontrolli.

Eipä tälläkertaa muuta. :)
 
Viivi-75
Elwiira: Kättärilla taas 41+5. Sain ensin väärää tietoa tänään neuvolasta (41+3), mutta soitettuani äitiyspolille kertoivat, että vasta 41+5. Joten ensi viikolla meikäläinenkin otetaan sisään jos nyt ei pikku hiljaa mitään ala tapahtua luonnostaan... Olisin niin kovasti toivonut luonnollista käynnistymistä, mutta minkäs teet kun vaavi viihtyy liian hyvin masussa... :) No onhan tässä vielä muutama päivä aikaa ennen tuota mahdollista käynnistämistä. Mutta odottavan aika on todellakin pitkä...

Onnittelut täältä myös Lauralle ja perheelle. Ja olipa mukava kuulla sinustakin Moonsparkle, emme ole sinua unohtaneet. Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinulle tulevaisuudessa.

-Viivi

 
helmii
Onnea Lauralle!

Mukava kuulla sustakin, Moonsparkle!Ja tsemppiä jatkoon sulle!

Elwiira, täällä päin yliaikakontrolli on 10 päivää yli lasketun.

Omaan napaan kuuluu hyvää paitsi että paino nousee uhkaavasti. No ei mikään ihme tälllä herkuttelulla ja liikkumattomuudella. Saa nähä minkä kokonen vaavi masusta tulee, kun sf-mitta oli jo viime viikolla 37cm :) Vaikka painoarviossa hän oli kyllä ihan keskikokonen, onneks! Mulla hemppa oli viime viikon neuvolassa 111 vaan, vaikka se on koko raskauden ollu muuten yli 130 reippaasti!Outoa... No tänään se otettiin uudelleen ja toinen näyte oli 127, toinen taas 111. En ymmärrä...

Voimia kaikille loppuodotukseen!

Helmii 37+6
 
***Minttu
Moonsparkle, voimia sulle! Hienoa et oot löytänyt apua terapiasta. Oot mielessä :)
Helmii, ei se sf-mitta kerro vauvan kokoa tosiaan välttämättä. Mulla oli viimeviikon neuvolossa rv 37 sf 38. Kävin painoarviossa ja ultran mukaan vauva on n.3.1kg nyt eli hieman pienempi kun keskikäyrä.. Että näin. Mut kyllähän noi painoarviotkin heittelee...

Elwiiralle voimia loppuodotteluun..

Minttu 37+5
 

Yhteistyössä