Heinäkuun Hurmaajat Huhtikuussa 2010 ( 1. Hurmaaja syntynyt )

vauvan pukemisesta heinäkuussa Riippuu tietty säästä. Jos on kova helle riittää lakki, pitkähihainen body ja terälliset housut tai housut ja sukat. Mutta jos on kylmempi ilma voi laittaa näiden päälle vielä kevytvanupuvun tai jonkun takki-housu yhdistelmän ja vaikka villasukat sekä käsiin jotkut tumput esim. puuvillaiset. Autossa ei varmaan kesälläkään tarvi olla paljoa vaatetta, paitsi jos on ilmastointi...

Meillä on kesäkuun alussa syntynyt tyttö ja silloin kun typy syntyi sattui olemaan oikea intiaanikesä - 2005. Ei siinä paljon pystynyt vaatetta tytölle pukemaan, monesti oli joku lyhytkihainen sortsipuku päällä ja joku harso sit päällä, ettei ihan auringolle altistu... Ja autossa ei välttämättä ollut kuin vaippa. Vauvan niskaa kokeilemalla tietää, onko liikaa/liian vähän vaatetta. Jos niska on hikinen - liikaa vaatetta tai kylmä niska - liian vähän vaatetta. Ja kyllähän vauva itkullakin ilmaisee, jos on liian kuuma/kylmä.

Näin ainakin itse toimisin, mut mielellään otan myös muiden ohjeista vaarin =) .
 
Juu ja ehkäpä ne sieltä sairaalasta osaavat myös vinkata et mitä sille vauvalle kannattaa laittaa päälle ku lähtee kotiin :)

Mä kävin tossa vähän kävelyllä ja piti oikeasti istahtaa bussipysäkille lepäilemään. Vatsaan sattu taas niin kovin ja supisti et maha oli ihan kivikova.

 
Moikka!

Täällä poksuu täyteen rv30!!! Viikot vaan vähenee ;)

Tänään kävi äitipolilla ja sisätautipolilla...
Ultrasivat öttiäisen, jonka painoarvioksi saatiin 1740g ja köllötteli masussa poikittain :)
"Sokerilääkäri" antoi luvan pistää insuliinia 5-6 yksikköä aterioilla :ashamed:
Heti kotiin palattua sokerit oli insusta huolimatta koholla reippaasti... ( söin lounaan äidin luona ) Olis pitäny tökkästä se 6 ky jo nyt heti aterialla, oloki oli sen mukainen |O

Enpä nyt ossaa kommentoida muiden korjotuksia, en ole kerenny kunnolla niitä lukea :ashamed:
Kesäkuisten pinon ikävä tapaus kyllä harmittaa ja ajatteluttaa :'(


a ja öttiäinen :wave:
 
Voi Pai tuota sun supistelua... :eek: Sun täytyy varmaan olla ihan hissukseen ja välttää kaikkee rasittavaa, ettet joudu vallan vuodelepoon vielä! Hyvä, että oot saikulla. :hug:

amati Sanoikos ne äippäpolilla, milloin vauva alkais mahdollisesti kääntymään alaspäin? Täälläkin taitaa pieni majailla poikittain... Miten muuten insuliinin kanssa - tekeekö pistäminen itse pahaa? :)

Täälläkin alkaa töissä olo tuntumaan jo aika kurjalta. Onneksi ei supista (tietääkseni?), mutta paikallaan istuminen tuntuu hyvin epämiellyttävältä ja masua kiristää ja painaa. Jos nostan työpöydän ylös ja koitan seisoa hetken, niin selkä jumittuu. Lisäksi väsy on ihan järkyttävä. En ois ikinä uskonut kuinka paljon raskaus voi väsyttää... Nukun joka ilta 1-2 tunnin päikkärit ja illallakaan ei ole mitään ongelmaa nukahtaa. |O

No mutta tulipas valivali. Onneksi vauveli sentään voi hyvin ja potkiskelee - sen tiedon avulla seison vaikka päälläni loput 6 viikkoa töissä! Vaikka luovasta aivotyöstä ei ole kyllä pitkään aikaan ollut tietoakaan :p
 
No niin tänään olis taas koksissa pyörähdetty, sain supistuksii estävää lääkettä ja pari tuntii osastolla lepoa sit kotiin :/ kohdunsuulla ei muutoksia, mutta virtsassa sokerit ++ joten nyt sit ruokavalio muutos ja torstain neuvolassa keskustelu et menenkö vielä siihen sokerirasitukseen vai en.... :headwall:

äijän painoarvio oli 1497g ja keskikäyrää mennää :heart:
mutta äijä oli perätilassa... joten nyt peukut pystyyn että kääntyy ympäri!!!!!!

NeLa ja äijä 29+6
 
Pukemisesta Mie olen kans miettinyt, että miten sitä osaa pukee pienoisen silleen edes suht oikein...Itse olen heinäkuussa syntynyt ja kuulema niin lämmin kesä ollut, että laitokselta lähdön jälkeen olen suurimmalta osin nukkunut päikkäreitä vaunuissa pelkässä vaipassa..joskus ohut mekko päällä..Että tosiaan taitaa olla ihan ilmasta riippuvainen juttu...

Vauvan asennosta Mie en varmaksi tiijä ku ei ole vielä ollut ultraa mutta miusta pienoinen on massussa joko poikittain tai perätilassa..mutta ei todellakaan ole raivotarjonnassa..Torstainahan sen saa tietää..toivon todella että kääntyy vielä rt:hen..

En täällä vielä ole tainnut mainitakkaan, mutta paras kommentti tähän mennessä tähän raskauteen liittyen ja sanojana on minun mummo...
Kun oli mummo kuullut raskaudesta oli käynyt hokemaan vain: Kyllä minä tämän tiesin, kyllä minä tämän tiesin, siksi ne meni naimisiin, tyttö on raskaana!!!
Muuten ihan jees, mutta me ollaan menty naimisiin elokuussa 2008...Että jos en ole norsu tai joku muu elukka mikä kantaa vauvaa sellaset 2 vuotta ni on mummon laskutaitoon tullut jokin pienoinen viba, noloa siinä mielessä, että hän on todella korkeasti koulutettu :LOL:
Ei voitu äiteen kanssa muuta ku nauraa :LOL:

Josko sitä nukkumaan lähtis...jaksais huomenna käydä istumassa 4h enkun tunneilla ja sit illalla vikaan perhevalmennukseen..aiheena tais olla lapsivuodeaika ja arjessa jaksaminen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja SMSM:
Ja sit toi pakastus juttu... äidin maito muuttuu monesti pakasteessa jostain syystä raudan makuiseksi ja ainakaan meidän lapset eivät suostuneet pakastettua maitoa juomaan. Ja sit vielä se säilyvyys... äidin maitohan ei kovin kauaa pakasteessakaan säily tarjoilukelpoisena - olikohan 3 kk maksimi vai jopa vähemmän? En muista enää tarkaan, mutta jos nyt pumppailee maitoa, niin se pitäsi sit heti kohta heinäkuussa jo käyttää...
Maku pakastetussa maidossa (ja haju!) usein kyllä muuttuu, mutta jos vauva sen kelpuuttaa, niin pakastettua maitoa voi antaa vastasyntyneellekin, jos lisämaitoa onkin pakko käyttää ensimmäisinä päivinä. Mieluummin omaa odotusaikana talteen kerättyä kuin korviketta.


imetystukilista:
Kätevintä maito on säilyttää pakastimessa. Pakastinlokerossa maito säilyy 3-4kk. Arkkupakastimessa, jossa lämpötila on jatkuvasti alle -19?C maito säilyy puoli vuotta ja jopa pitempäänkin.
Eli se säilytys ei ole se ongelma, mutta jos pelkää maidontulon lisääntyvän niin rintojen paine helpottaa aika pienestäkin määrästä.. Kun käsitin, että kysyjällä, en valitettavasti enää muista kuka oli, rinnat ihan vuotaa ja kivistystä olisi maidon pakkautumisen takia.

Odotusaikana pumppaaminen ei vaarallista ole (jollei ne jo moneen kertaan mainitut supistukset ylly lypsystä). Tästä on useimmista neuvoloista aika turhaa edes kysyä, niiden imetystietämys ym. on mitä on. Kukin tyylillään, ite luotan esim. imetystukilistan infoon imetysasioissa ehkä miljoona kertaa enemmän, kuin neuvolan tietoon (jollei terkka ole sitten käynyt kouluttautumassa imetystukihenkilöksi, mutta harvassapa ne on). Raskaana ollessa rinnat erittää kolostrumia (=esimaitoa) joka on tosi tuhtia tavaraa, vauvan masu on syntyessä tosi pieni, joten maidon tulee olla tiiviimpää kuin jo vähän isomman vauvan kanssa. Eli kyllä se neste, mitä rinnoista odottaessa tulee, on ihan maitoa, vaikka väri/koostumus ei normimaitoa muistuttaisikaan. Jaa miksi tiedän, no kuopusta odottaessa mietin ihan samoja ja otin selvää, mm. maitolaituri-foorumilta tuli hyvin vastauksia:täällä Kannattaa lukaista ketju läpi... Toinen pumppaamiseen liittyvä ketju täällä mutta tuossa juttua lähinnä synnytyksen jälkeisestä pumppaamisesta.
Imetys on mielestäni sellainen haaste varsinkin esikoisen kanssa, että jos itsellä on asenne että haluaa yrittää ja haluaa imettää, kannattaa todella selvittää jo raskausaikana imettämisestä mahdollisimman tarkkaan! Jokaisen oma valinta tietysti on, imettääkö vaiko ei, mutta ikävimmältä tuntuu kuitenkin kuulla pettymyksistä, jotka olis voinu välttää etukäteen tutkimalla tai sillä, että sairaalassa/neuvolassa olisi neuvottu oikein. Oma pettymys esikoisen kanssa jätti sellaiset arvet, että kuopusta odottaessa istuin netin ääressä monta tuntia ja luin puhki pari imetysopasta. Mulle kun kukaan ei esikoisen kohdalla sanonut, ettei tissittely välttämättä niin helppoa olekaan (+neuvolan ohje joka kohdassa oli antaa lisämaitoa), onneksi kuopuksen kanssa ymmärsin ottaa selvää. Lopputuloksena oli imetystaipale, joka päättyi omasta tahdostani joulukuussa, kuopuksen ollessa reilu 1½v.

Ummetuksesta
vahingossa huomasin, et raaka porkkana on aika tehokas. Tuli toissaviikonloppuna syötyä miehen kanssa dipin kera kilon porkkanat puoliksi, sivuoireina vatsan lievää turvotusta ja ummetuksen totaalihäviämistä. Tosin lempeämmäksi keinoksi: vettä riittävästi ja luumuja kuivattuina/hillona/mehuna, miten saatkin syötyä. Kuituja tarpeeks (leseitä vähän joka paikkaan, ni avot) mutta sillon pitää tosiaan vettä olla kans ruokavaliossa reilusti.

Rae sun mummo on ihana! :D

Pukemisesta
pitäs varmaan raahauttaa vaatteet yläkerran varastosta, jotta tietäis, mitä edes on olemassa. Laitokselta kuopus tuli toukokuun puolivälissä (oli lämmin toukokuu) kotiin autokyydillä, päällä body + puuvillaasu (vähän kuin verkkaripuku) + pipo. Käsissä sukat ja jaloissa villatöppöset, lapaset/tumput tuo huitoi hetkessä pois, joten raapimista estääkseni laitoin sukat käsineiden tilalle, pysyivät paremmin. Nyt olen ajatellu ihan pitkähihaista bodyä ja ohuita housuja, jos kovin vilpoista niin vastaavaa kuin kuopuksella. Tuskin vanupukua kesällä tarvii (jollei ihan kaamean koleaa ole) tai ainakin toivon niin.

Nukkumaan...
Kepsukka ja masukki 28+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Olivia81:
amati Sanoikos ne äippäpolilla, milloin vauva alkais mahdollisesti kääntymään alaspäin? Täälläkin taitaa pieni majailla poikittain... Miten muuten insuliinin kanssa - tekeekö pistäminen itse pahaa? :)
Ei tuo pistäminen mitenkään pahaa tee, pieni pisto vaan tuntuu, välillä ei ollenkaan tunnu... Kuin itikan pisto :LOL:


Vauvan kääntymisestä raivotarjontaan ei lääkäri sanonu mitään.... onhan sillä vielä aikaa pyörähtää takaisin ja jos ei niin eiköhän ne ehdottele kääntämistä... :eek:
Yleensä sikiö kääntyy yhden tiedon mukaan raivotarjontaan rv33-36

Ultrassa eilen selvisi myös että istukka oli siirtynyt pois kohdunsuulta :)

Alla linkkiä niille joilla vaavi on perä- tai poikkitilassa miten voi itse avittaa vaavin kääntymistä :)

http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=194

Fiinukkako se kyseli aikaisemmin että ollaanko keskusteltu ukon kanssa vauva asioita...
No eipä olla pahemmin keskustelu.... Kun sitä ei aikaisemmin ole pahemmin kiinnostanu kuunnella minun juttuja niin oon antanu asian olla jos ei itse kysy :|

Pitääpä jatkaa aamupalaa..

:wave:
 
Turvonneet terveiset Tampereelta :LOL:

Ei vaan ei naurata, sormet turpoo niin tässä koneella istuessa et ne ei taivu enää ja vihkisormuksia on turha kuvitella edes pitää prkl, eilen lähdin töistä jo 14.15 käpötteleen kotiin, pomolle tuossa sanoinkin äsken et saatan välillä lähteä vähän aikaisemmin, parempi se kun saikku...

Serkku soitteli ja pyyteli kanssaan vauva-vyöhyketerapia kurssille, olis tosi kiva mennä niin vois sitten hieroa pikkuista kestää 2h ja maksaa 25 ?

Eilen oli oikein huono päivä, mies parka...ottaa vaan päähän kaikki turvotukset ja tukisukat ja turhauttaa istua täällä töissä kun ei oo koko päiväksi töitä...Tänä aamuna päätin kävellessäni töihin et kaivan jostakin nyt paremman asenteen, enkä vello "pienien ongelmieni" syövereissä :kieh:

Sokeriarvo-mammoille, välttäkää syömästä perunaa, leipää (vaaleata varsinkin), sokereita...en tiedä millaisia ravitsemus-suosituksia antavat, mutta joissain paikoissa tuntuu menevän aivan metsään, diabeetikoille tuputetaan hiilihydraatteja ihan älyttömästi ja sit ihmetellään arvoja ja lasketaan niitä insuliinilla :/

Tää tuleva toukokuu on ohjelmaa täynnä:1.5 vappu, 4.5 kaikilla kolmella sisaruksellani on synttärit, 7.5 veljen muutto, 9.5 äitienpäivä, 16.5 1.hääpäivä,17.5 lastenhoito neuvolassa, 19.5 neuvola,20.5 teatteri, 29.5 siskon valmistujaiset ja siinä välillä kaikkee muuta huh!

Joo eiköhän se vauvan pukeminen onnistu sitten ja tarvittaessa kysyä sitten osastolla hoitajilta neuvoa jos on epävarma!

Eilen äidin työkaveri sai tytön kuukautta ennen laskettua painoi 2,5kg ja 45 cm :heart:
Saa nähdä oliko se vieläkään hankkinut mitään kun oli niin skeptinen, ainakin vähän aikaa sitten oli vielä kaikki hankkimatta...

Fiinukka ja käpy 27+4
 
amati Tuo Bebesin linkki on tosi hyvä - kiitos! Oonkin ihmetellyt, miksi useilla vauvasivustoilla kehotetaan loppuraskaudessa nukkumaan just vasemmalla kyljellä. Nyt selvis sekin.

Mun hyvä ystävä kävi tuon Bebesin synnytysvalmennuksen ja siitä inspiroituneena synnytti ilman kipulääkitystä (ilokaasu tais olla käytössä ). Itse taidan vielä olla sitä mieltä, että epiduraali on ystävä. ;)

Fiinukka Oon kans ottanut sellaisen asenteen töissä, että lähden hiljaisina päivinä ihan reilusti aikaisin kotiin. Toinen vaihtoehto on, että jään saikulle, joten luultavasti esimieskin kannattaa ekaa vaihtoehtoa.

Töiden pariin takas |O .

Olivia & Vauveli 29+2
 
Kylläpä oli taas yö ! Joku viis kertaa piti nousta jalottelemaan ja vessaan. Ei löytynyt mitenkään asentoa ja sitten ku masulle löyty paikka alko olkapäätä särkee ku nukkuu kyljellään. Ei oo helppoo |O

Tänään hammaslääkäriin meno. Toivottavasti ei löydy mitään ihmeempiä, ku ei oikein kauhean kauaa houkuttele makoilla siinä tuolissa.

Hitsit ku eilen illalla nauratti ku vauva tuntu saavan jonkun hepulin ja meinas tulla kyljestä läpi. Jännästi nuo vauvan liikkeet muuttuneet. Tuntuu et on enemmän paikallaan ja rauhassa ja sitten yhtäkkiä saa noita hepuleita et potkii ja pyörii vaik kuin. Alkaa kait se olemaan jo kohta ahdasta.

Huih toi laskuri se ei anna yhtään armoa. Ei ois enää kauheasti aikaa jäljellä...
Tuntuuko muista (varsinkin esikoisen odottajista) et odotus- ja äidiksi kasvamisaika loppuu kesken ?

 
Rae, mehän ollaan ihan samiksia ku LA:t samalle päivälle ja naimisiinkin ollaan menty melkein samoihin aikoihin, me vaan ehittiin jo heinäkuun puolella 2008 :)

Lääkärineuvolassa kaikki oikein jees, turhaan pelkäsin niitä sokeriarvojaki ku kunnossa olivat! Vauva oli vilkkaana ja lääkärin mukaan oikein hyvältä vaikuttaa kaikin puolin. Myös minun toukka on sinnikkäästi perätilassa, kuten on ollu tähän mennessä oikeastaan koko ajan ainaki omien tuntemusteni mukaan. Siitä ei kai kovin kannata vielä huolestua, eilen ainaki mulle sanottiin, että sitä asentoa katellaan sitten vasta lähempänä ja jostain on tarttunu mieleen semmonen tieto, että vasta viikolla 36 aletaan miettiin kääntämistä, jos siihen silloin vielä on tarvetta.

Meänki neuvolassa alkaa tällä viikolla heinäkuisten perhevalmennukset- jännää! Tosin mies ei pääse ekalla kerralla mukaan ollenkaan ja mietin sitten itekki, josko menisin vasta toisella kertaa mukaan. Ekalla kerralla kai lähinnä vaan hengaillaan ja tutustutaan :D Lähinnä tärkeältä ja tarpeelliselta tuntuu ne kerrat, joilla käsitellään synnytystä ja imetystä ja vauvan hoitoa. Ekakertalaisesta ku tuntuu, että mulle ainaki saa vääntää kaiken rautalangasta ku näissä asioissa alotan aika puhtaalta pöydältä =) Ja Pai80, et tosiaankaan ole ainoa, josta tuntuu, että aika loppuu kesken! Ehkä sitä sitte lopussa voi ottaa jonku henkisen kasvupyrähdyksen..?

Täällä sataa vettä ja on ihan harmaata. Eli täydellinen graduilupäivä, jee! Mulla alkaa tuo projekti olla loppusuoralla ja kisaväsymys melkoinen, kirjottamisessa ei ole enää mitään intoa vaan kaikki graduun liittyvä on väkisin vääntämistä. Onneksonneksonneks se alkaa olla suht painokypsä tekele! Tahtoisin jo päästä rauhassa muiden asioiden ja ajatusten pariin :| Kivaa päivää kaikille ja tsemppiä itse kunkin koettelemuksiin, oli ne sitten gradua, supistuksia tai yleistä vetämättömyyttä =)
 
Äpolikäynti takana.... :/

Tilanne oli taas huonontunut ja minut JÄLLEEN kerran määrättiin täyslepoon kotiin!!! KOhdunsuu pehmentynyt entisestään ja kohdunsuulla nähtävissä tunneloitumista, mikä tarkoittaa, että muutoksia alkaa olemaan jo sisäsuun puolellakin. :( Parin viikon päähän uus kontrolli ja katotaan tartteeko alkaa antaa pikkuselle kortisonia vai onko tilanne parantunut/pysynyt samana. Kuulemma pitäis nyt jaksaa vain maata, kun tilanne on vähän kriittinen ja lepo vois kummiski auttaa asiaan!!

Muuten vaavilla kaikki hyvin. Laskeutunut jo melko alas ja on raivotarjonnassa. Painoa 1640g..eli kuulemma vähän keskikäyrän alapuolella mennään. Hbkin oli pysynyt 116, mutta mutta nämä jutu ei nyt ilahduta niin kovasti kun taas uusi huolen aika tuli noista aikaisemmista uutisista. Lääkäri sanoi, että 32 viikkoa on tärkeä etappi.. eli vielä 1 viikko ja 1 päivä!! Ja tosiaan 34 jälkeen ei enää estellä jos haluaa syntyä. Saas nähä miten menee... :( :(

noh mutta hyviä vointeja kaikille ja anteeksi omanapaisuus!!

Zeenah ja pikkuneiti 30+5 :heart:
 
27+0 poks poks =) täytyi tulla se sanomaan,muuten ei kyllä tuu täällä pahemmin käytyä,hyvä,kun on tuo facebookin ryhmä,siellä tulee enemmän käytyä,kun muutenkin pyörii siellä päivittäin melkein.enää olisi töitä kk jälellä =) :whistle:

onkos täällä enemmänkin sokerimammoja?tässäpä yksi,joka ei tiiä vielä jatkotoimen piteitä,poikkeavuuksia kuitenkin oli.to neuvola,että siellä sitten saan lisätietoa asiaan.oysiin menen 11.5 ja 36 viikolla vasta ultrataan vaavin kokoa ja katotaan synnytystapa-arvio.kuhan nyt vaan saisi synnyttää alateitse eikä mitään jättiläistä.isoin ollut kuiteski mulla 4280g.niin ja jos niitä sokerimammoja olis enemmänkin niin miten hoidatte sitä jne....?
 
Zeenah Nyt jotain kivaa tekemistä/lukemista käteen ja sohvalle mars. Kyllä sinä 8 päivää jaksat! Ota se ensitavoitteeksi ja sit ens viikolla katotaan uudelleen. Hirmuisesti tsemppiä :hug:

Itse pelkään huomiselta käynniltä vähän samanlaista tuomiota. Mieli tekisi niin kovasti laittaa kaikkea vauvoille kuntoon, mutta jos on pakko maata, niin sitten teemme niin, eiks juu. Oliko sinulla Zeenah ennestään lapsia? Meillä on kolme ja käytännössä epäilen, miten minulla edes onnistuisi täyslepo kotona. Nuorin on 2,5v ja melkoinen menijä.

Täällä sataa räntää ja on tosi harmaa päivä. Tylsää. Tsempitykset gradun tekijöille.
 
Zeenahille haliruttaus.

heinävauvan pukemisesta Mulla on noi aiemmat syntyneet vappuaattona 2004 (kotiin kun tulin oli lämmintä +20astetta) ja toinen kesäkuun alussa 2005. Molemmat siis syntyi lämpimillä keleillä. Lakki oli korvia suojaamassa, ja body ja puolipotkarit. Lisäsukat ja tumput. Muistaakseni ei tainnut olla paljon muuta lapsella päällä. Peitto oli jos tarvi suojata viimaa vastaan.

VÄSYTTÄÄ Onko kellään muulla kaatoväsymystä? Minullahan on ollut koko raskauden, lisäraudoista huolimatta hb 105-119 välissä. Viimeksi kun otettiin labrat oli se 110 ja lisäksi verivarastoista kertova näyte sanoi että nekin ois vähissä? (ei ymmärrä).
Viikonlopuna oli virtaa, mutta nyt tuntuu senkin edestä sitten väsyttävän. Nukkuisin 24/7

VIRPI
Mä olen pompannut sokereista. 1 ja 3 arvo oli just niin rajalla että tarkkailuun jouduin. Nyt olen piikitellyt YRITTÄNYT välttää turhaa syömistä ja sokereita sekä rasvaa.
Tää onkin mielenkiintoista, sillä koska mulla on palleatyrä/löysä vatsanportti/refluksivaiva, niin mä voin syödä mielummin just perunaa mitä nyt ei sitten tietysti sais syödä.. Ja vihreät ja punaiset mua närästää. Mielenkiintoista sompailla hämärän rajamailla :p
Lisäksi tunnesyöppönä tää on karsian vaikeaa!!!!


Kukas se päivitti kiireaikatauluaan :D Minustakin tuntuu että koko kevät ja alkukesä on yhtä juhlaa, tai valtavaa aktiviteettiä. Hommahan alkoi 25.4 jolloin oli parhaan ystävän 30-vee juhlat. Oma poika täyttää 6 30.4. päivää ennen sitä on neuvola, ja yhteisneuvola tuolloin 30.4. kun pitää jutella kodinhoitotarpeesta. 4.5. on eskariintutustumispäivä. 5.5. synttärit. 6.5. kerhopäivä. 9.5.äitienpäivä JA POIKAKIN SAI ENSIMMÄISEN NIMIPÄIVÄNSÄ!!!. 10.5. hammaslääkäripäivä (rautojen laittoa ja säätöä). 11.5. psyk.polipäivä. 14.5. veljen synttärit, 16.5. isän synttärit, 19.5. kevätjuhla päiväkodissa 30.5. mun synttäriä kun tulee tasakympit :p, 3.6. on siskoni ja kummityttöni synttärit. 7.6. miehen synttärit. 10.6. pojan synttärit.... Ja sitten voi varmaan huokaista synttäreistä, ennenkuin tää "mattila" syntyy.
Aijuu ja ne poikien neuvolakäynnitkin tuosta puuttuu :p Kyllä tässä säpinää riittää.


Mun hankintani alkaa olla muuten koossa vauvaa varten. Vielä puuttuu jotain hoitopöydän pehmustetta, mutta eiköhän jostain löydy sellainenkin. Kirppareita olen kierrellyt.

Tässä nää kuulumiset sitten.. Tavallista menoa..

Mattila ja sen Mamma 30+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mattila:
VÄSYTTÄÄ Onko kellään muulla kaatoväsymystä? Minullahan on ollut koko raskauden, lisäraudoista huolimatta hb 105-119 välissä. Viimeksi kun otettiin labrat oli se 110 ja lisäksi verivarastoista kertova näyte sanoi että nekin ois vähissä? (ei ymmärrä).
Viikonlopuna oli virtaa, mutta nyt tuntuu senkin edestä sitten väsyttävän. Nukkuisin 24/7
Siis todellakin on väsymystä! En voi käsittää, miten voin olla näin kuolemanväsynyt koko ajan. Mulla oli kuitenkin viime neuvolakäynnillä hb 140. Tosin mulla on aika alhainen verenpaine normaaliin verrattuna, joten ehkä se vaikuttaa. Ja tietty nuo hormoonithan väsyttää. |O

Järjettömän vaikee jaksaa töissä kun pitää koko ajan tapella, että pysyis hereillä...
 
Mä osaan kuvitella, jos mä täällä rupeisin sairaalassa ehdottelemaan hirveästi eri asentojen vaihtoja, jotta saadaan vauva optimaaliseen synnytysasentoon. Kyl ne hoitajat kattois ku hullua :LOL: Täällä ei paljon liikuta epiduraalin jälkeen ja synnytetään "perinteisessä asennossa". Synnytysjakkarat ja muut ovat henkilökunnan mielestä turhaa hömpän pömppää, joka vaikeuttaa heidän työtään.
 
Mä en kyllä enää ikinä hehkuta täällä mitään vaivaa, jota mulla ei olisi.. Eilen nimittäin rehvastelin, kuinka en ole joutunut koko raskauden aikana käymään yöllä vessassa. No, toki heräsin viime yönä 4.20. törkeeseen pissahätään :LOL: Että sellasta. Ja helvata, kun se kyljellään nukkuminen on vaikeaa! Enkö mä oikeasti muka saa nukkua selälläni? Se tuntuu niiiin paljon luontevammalta!

Vähän on tukala olo toisinaan, kun vauva möyrii. Ja kun en tiä, mistä asennosta se tykkäisi eniten ja missä asennossa sillä olisi eniten tilaa. Toi Bebes-linkki oli kyl kiinnostava. Mua ahistaa oman olon lisäksi ennen kaikkea se, että vauva joutuu vielä 10 viikkoa sinnittelemään tuolla sisälläni pienissä tiloissa. Mitä jos sitä ahistaa siellä? :'( Ja kuka haluaa olla pää alaspäin viikkotolkulla? Yh.

Nyt tää tytsi lähtee taas jumppaileen kuntopiiritunnille. Kun muut aerobisilla paikoilla hyppii haaraperushyppyjä ja ties mitä jännehyppyjään, meitsi kävelee :D Mutta reippaasti ja polvi nousee, sentään.

Saas nähä lintsaammeko taas tänään perhevalmennuksesta.

 
Mulla ei ole mitään tieto, millainen asennoituminen Jorvissa on ns. "luonnollisempaa" synnytystä kohtaan. Ollaanko siellä heti tuputtumassa epiduraalia vai miten. Ja onkohan siellä mahdollista olla esim. ammeessa? Ehkä näihin löytyy vastauksia sitten sairaalaan tutustuttaessa.

kardemummma Itsekin välillä mietin, onko vauvalla kauheen kurjaa tuossa ahtaassa masussa, mutta se taitaa olla vauvelille aika miellyttävä koppi kuitenkin loppujen lopuksi. Tai ei se ainakaan tiedä paremmasta!

Mulla vaan epämääräiset vatsakivut jatkuu. :( Pitää maanantaina neuvolakäynnillä valittaa näistäkin vaivoista.
 
Tänään olli sokerirasitus ja ainakin se ensimmäinen verikoe oli hyvä kuulemma (nolla-arvo 4.0 ) ja litku meni alas väkisin ja mahdollisimman nopeasti yritin siitä suoriutua. Pyysin suoraan päästä makaamaan kun piti olla niin pitkään juomattakin mitään,meni heti puol litraa vettä ku testi oli ohi:D Aika meni suht nopeasti ja kivuttomasti ohi,mutta nyt on vain kädet ihan mustelmilla noista piikeistä,oikeessa kädessä 2 reikää ja vas. 1.

Paljon olette kirjoitelleen tänne,vaikka joka päivähän täällä olen oikeastaan lukemassa käynyt mutta ei ole jaksanu kirjotella mitään ite..:D Hyvin on pötkinyt täällä eteenpäin, loma töistä auttoi selkä/lantio kipuihin ja fysiossa saadut jumppa ohjeet ei ole olleet huonoja nekään..:) Pippuri myllertää kovinkin vilkkaasti vatsassa aamuin,päivin ja öin..:D taitaa olla myös yksi niistä vähän vähemmän nukkuvista..;)

Sunnuntai oli varsinainen itku päivä,olin itkenyt 3 kertaa ennen kun kello oli edes 2 iltapäivällä.. :LOL: Näin unta että mies oli pettänyt ja sit aamusta heti ku heräsin tuli itku... Asia puhuttu ja luotan kyllä täysin ettei ole oikeasti pettänyt etteikä olisi pettämässäkään,mutta kun sitten aamulla nyyhkytin että sen pitää sitten jättää mut jos se ei enää haluu olla mun kanssa eikä mennä pettämään ja siitä sitten tuli raivarit et miks alan aamu 9 sunnuntaina tollasta vouhottaa.. :'( Itkun ja ulkoilun jälkeen sitten yritettiin asiasta keskutella uudelleen ja sitten tulikin oikee kunnon itku... :LOL: hetken rauhottelun jälkeen loppu sunnuntai menikin mukavasti...:D ah raskaushormoonit <3 :whistle:

Mutta nyt kauppaan ostamaan ruokaa kaappiin kun toi jääkaappi ei o ollu ihan hetkeen noin tyhjä..:D Mikäli sielt kaupast viel jotain saa ostettua jos ei o kaikkea jo hamstrannu hyllyiltä.. :kieh:
 

Yhteistyössä