Heinäkuun Hurmaajat Huhtikuussa 2010 ( 1. Hurmaaja syntynyt )

Oon ehkä hieman hätähousu, mutta tilasin jo Sulon (tai mikä jäbän nimeksi tuleekaan) ristiäisiin kutsukortit :whistle: Meijän pikku saariston lapsen juhliin kutsutaan tällaisella korttisella:



Tuli heti tilauksen tehtä sellainen taikauskoinen olo, että tää toi jotain huonoa onnea häärätä tällaisia etukäteen.. Mutta ei kai niitä ristiäisiä nyt sen syntymän jälkeenkään voi alkaa valmistella? Tai en minä tiä.
 
Ihana kortti kardemummma! Minä varmaan askartelen itse kutsut ristiäisiin, kun olen tällainen korttifriikki. Tai niinhän sitä tuleva kaksosten äiti kuvittelee :LOL: Olet kyllä ajoissa asian kanssa, mutta ei kai se mitään huonoa onnea tuo. Onpahan tuokin asia nyt valmiina. Itse olen sellainen hidastelija, että kaikki jää aina viime tippaan. Joulukortit saan yleensä valmiiksi viimeisenä postituspäivänä ja sitä rataa.....
 
Liplatus.. ei ole ennestään lapsia..eli silleen helpompi on kyllä levätä. Toisaalta tää tilanne ois normaalimpi jos en ois ensisynnyttäjä. Varmaan joutuu erityissyyniin ens raskaudessa, kun tämä on ollu yhtä taistelua tuon lapsen sisällä pysymisen kanssa. Noh, mutta siis tosiaan, saan onneks rauhassa levätä!:)

Nukuinkin tuossa kahden tunnin päikkärit..eli otin neuvosta vaarin. Ajattelin kuitenkin vähän kotona touhuta varovasti..esim. laitella ruokaa jne. Supistelujen mukaan.. mutta toki suurin osa päivästä menee varmaan tästä pari viikkoa eteenpäin ihan sängyssä/sohvalla. Onneks on tosiaan ne hankinnat jo melkeen valmiit.. huh huh! muuten tässä tulis paniikki kun joutu taas petipotilaaksi. Onneks saan kuitenkin maata kotona..jotain positiivista!! =)
 
meidän ristiäisiin ei paljon kutsuja tarvita..kun paikalla meidän ja vauvan lisäksi tulee vain 4 kummia..ei ketään muuta, ei edes isovanhempia! :LOL: taidan kutsua/pyytää kummiksi aivan kasvotusten. Ihana korttit tosin silti!! =) ja mahtavaa jos jaksat liplatus itse vielä askarrella kortitkin.. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pai80:
Huih toi laskuri se ei anna yhtään armoa. Ei ois enää kauheasti aikaa jäljellä...
Tuntuuko muista (varsinkin esikoisen odottajista) et odotus- ja äidiksi kasvamisaika loppuu kesken ?
Kait useimmiten luonto on ajatellut tuotakin. Kun viikkoja alkaa olla se 36+, on monen esikoistaankin odottavan kärsivällisyys koetuksella. Siinä on joku juju oltava, että vikat viikot matelee etanavauhtia, vauvaa monella jo kova ikävä ja useimmat tuskailee että tulis jo ;) Että josko se on ihan tarkoitettuakin?

Kardemumma mun kuulemien ohjeiden mukaan voi nukkua selällään, mikäli se tuntuu itestä hyvältä. Jos vauva voi huonosti, on äidinkin olotila tukala, joten en olisi kovin huolissani nukkuma-asennosta!

Olivia Jorvissa on yksi amme, jossa saa olla tietyin ehdoin. Esim jos kalvot on puhejenneet, on kuulemma niin suuri tulehdusriski, etteivät suosittele. Itse kyselin vesisynnytyksen perään viimeksi, eivät suoraan kieltäneet, muttei kätilö kyllä riemustakaan hyppiny. Jakkaraa saa käyttää ja luomunakin voi vetää, mutta pitää ite osata vaatia. Mulla oli haaveissa luomuilu, vaan toisin kävi. Epiduraalia eivät tyrkyttäneet, ilokaasun kätilö kehotti ottamaan käyttöön sitten, kun siltä tuntuu. Mulla sattui ehkä hyvä tuuri, oli kätilö joka tuki mun valintoja eikä tuputtanu lääkkeitä.. Tosin kun työvuoronsa päätti, oli lopputulema seuraava: kalvot puhki, tippaa suppareita tehostamaan -> tippaa nostettaessa kivut yltyivät & ilokaasu ei enää riittänyt vaan jännitin lihaksia enkä pystynyt rentoutumaan. Tuohon saakka kaasu oli toiminu hyvin, vei terävimmän kivun mennessään. Pyynnöstä sain epiduraalin, mikä tarkoitti sängyssä oloa (eikä se makaaminen ainakaan auttanu avautumista) Lopulta päädyttiin sektioon, kun avautuminen pysähtyi n 4senttiin. Nyt voi kait haudata haaveet alasynnytyksestä, esikoinenkin on leikattu perätilan vuoksi.

Zeenah jaksamista lepäilyyn! Ja mielikuvalliset jarrusukat kaverille, jotta malttaa kasvaa vielä hetken. Ota päivä kerrallaan, ei tunnu sitten se lötkötely niin suurelta urakalta, aloitat aamun ajattelemalla, että vielä tämän päivän jaksat ottaa rauhassa.. Josko olisi yhtään apua? Toisaalta ehkä onni ettei ole muita lapsia, saat helpommin rauhassa lepäillä!
:hug:

Äippälomaan on lohduttoman pitkä matka, töissä ei jaksais enää millään. Ja työpäivän jälkeen on veto ihan veks. Supisteluja on jonkun verran, onneks nyt ei kovin kivuliaita. Sairasloma alkaa houkuttaa, mutta jos sitä vielä muutaman päivän pääsis eteenpäin ilman? Tai muutaman viikon? Tai peräti kuukauden?
Kepsukka ja masukki (28+4)
 
Zeenahille jaksamisia lepäilyyn. Ihana ajatus nuo kepsukan ehdottamat jarrusukat, kannatan :heart: !

Äidiksi kasvaminen tuntuu kyllä käyvän liian nopeaan. Tänään viimeksi mietin osaanko, pystynkö, olenko hyvä, jaksanko. Luotan kyllä itseeni, mut kai se on ihan tervettäkin näitä asioita hieman miettiä.

Mä oon niin kateellinen kaikille keiden hankinnat alkaa olemaan pulkassa. kehto ja vaunut ei meidän emppua pelasta jos ei ole päällepantavaa, saati kaukaloa jolla pääsisi hospitaalista kotiin asti... :|

Valmennusta on ollu täällä jo kolme kertaa, joissa olen ollu paikalla nolla kertaa :whistle: . Mä en vaan pidä niästä "istutaan ringissä ja esitellään itsemme", kekkereistä. Jokainen varmasti hipeltää koko ajan omaa mahaansa ja hymyilee semmosta idiootti-hymyä. Äh, anteeksi pessimistinen asenteeni. must on tullu kamala suustani raskauden aikana :x !

Mulla ois huomenna kauan odotettu neuvola lääkäri. pitää vähän jutskata mitä mieltä se on mun työkuvioista. Alkaa olee tukalaa ja hankalaa, enkä yksinkertaisesti kestä enää tahdissa mukana. Jännittää...

Jos lähtisi metsästämään Nukku-Mattia, kello soi kuitenkin 05.00...

Odotan & Emppu 26+1 :heart:

P.S. Hitto, arvaa ottiko päähän viime yönä herätä 2'lta vessaan ku olin unessa voittanu pelikoneesta 100 000!!! Tänä yönä varmaan kamalia painajaisia ilman katkoja, argh!
 
zeenah kovat tsempitykset täältäkin suunnalta!! :hug: koitahan pitää ne jalat tiukasti ristissä nyt se muutama viikko ainakin!

pai joo siis todellakin tuntuu, että aika loppuisi kesken ja ettei aika riitä tähän henkiseen kasvuun mitä vielä kokee tarvitsevansa... ;) mutta jotenkin päivä päivältä tulee luottavaisempi olo sit kuitenkin, kun on hyvin saanut noita hankintoja tehtyä ja hieman perehdyttyä synnytykseen ja muutenkin kaikkeen mitä olis tulossa...mutta silti välillä aika avuton olo! :LOL:

virpi mulla oli sokerirasituksessa kaikki arvot pielessä mutta nyt kotiseurannassa vain aamumittaukset ( "paastoarvot" ) on ollu vähän pielessä. ei kyllä edes joka aamu, mutta kuitenkin. muissa arvoissa ei nyt oo ollu häikkää. eli toivottavasti selviäisin vaan ruokavalion muutoksilla, eikä tarvis sitä insuliinia alkaa pistämään...mutta asia selviää parin viikon päästä äiti-polilla.

ON: kävin tänään siis taas neuvolassa kun katottiin mihin sokeriarvot oli menny tässä viikon sisään. ihan hyviltä näytti, mut kuitenkin koska muutamassa arvossa oli häikkää, joutui laittamaan lähetteen äitipolille. sieltä tulee kutsu parin viikon sisällä.
muita neuvolakuulumisia (peräti viikon takaa ;) ):
viikot: 28+2 (27+3)
paino: pudonnut viime viikosta n. kilon. :) siis hyvä vaan!
verenp: 114/78 (117/76)
sf: 27,5 (26,5)
sydämensyke: 150 eli + (sama viimeksi)
liikkeet: ++ (++)
hb: 101 (110) huolimatta siitä että olen syönyt tupla-annosta rautaa!!!!! :eek:

eli eipä ole kai ihme, kun väsyttää koko ajan... :ashamed: neukkutäti sanoi, että ihan hyvin voi sitten hakea saikkua, jos tuntuu että ei jaksa töissä. mutta sanoin että yritän nyt ainakin vielä pari viikkoa...

huomista 4D-ultraa odotellessa!!!!! :heart: :D

28+2 :heart: :heart:
 
bambina Onpa ihana kun pääset 4D ultraan. Täältä olisi matkaa tosi pitkästi edes jonkinlaisten kohtuuhintojen ääreen.. joten.. huoh. Tosi kiva kuiten että joillekin onnistuu!

synnytyksestä
Ajatukset alkaa näin kolmannenkin kohdalla jo siihen hiljokselleen kääntymään. Gynekologin luennoilla joskus aikaa sitten olleena olen kertakaikkiaan kartellut sitä selällään punnaamista. Se sanoi mooonien synnytyksien jälkeen, että tosi huono asento, kun siinä työnnetään ikään kuin ylämäkeen. Paras olisi kontillaan ym pystympi, jossa luonto voisi enemmän auttaa. Eka ponnistettiin sitte kylellään, toinen tuli kontillaan kun oli voimia enemmän. Lisäksi uskon, että vähentää repeämiä, kun paikat saa venyä vapaasti joka suuntaan. Nyt vähän haaveilen vesisynnytyksestä.. tai ainakin avautumisvaiheen köllittelystä. Esikolla pääsin avautumaan ammeeseen ja se oli kyllä tosi kiva!

liitoskivut Vähän huonosti jaksaa eritoten vasen lonkka työpäiviä. Iltavuoron jälkeen vihloo välistä sängyssäkin ja asentoa saa hakea, että pääsisi uneen. Ens viikolla on neuvolalääkäri, joten saa nähdä vieläkö töissä porskutellaan. Migreenejäkin on ollu urakalla nyt viime viikkoina, luultavasti työperäinen stressi ei auta jote joten... katellaan. Toisaalta olisi kiva vielä joku viikko töissä ollakin.
 
käyty :) Hemoglobiini oli noussut 112:sta 126 =) Olokin ollut pirteempi.Olenkin juonut appelsiinimehua ja popsinut urakalla rautaa ja vitamiiinejä.
Kohdunsuu oli kiinni ja kiinteä ja 3cm kaulaakin jäljellä,vaikka supistaa joka päivä..eilen petipuuhat käynnisti kivat supparit yöksi :ashamed: Mutta ei tarvii olla huolissaan kun tilanne tuolla alhaalla noin hyvä.
Lihonnut olen aivan liikaa :ashamed:
Vauva on ihan hirveen vilkas,ja ei meinattu saada sydänääniä kun poika väänsi ja käänsi mahassa,myöskään asennosta ei saatu mitään varmuutta istuuko,onko poikittain vai pää alaspäin..tuo katotaan ultralla myöhemmin.
Minulla oli siis lääkärineuvola nyt,ja viimeinen sellainen kun kaikki sujunut hyvin.
Verenpaineet oli taas liian matalat mutta ne on aina,olin raskaana tai en :ashamed:
Eli mahan kasvattelu vaan jatkuu ja jatkuu..itsellä tuntuu että viikot matelee,haluisin olla jo heinäkuussa ja salissa vauva sylissä =) Synnytys sinällään ei kyllä yhtään houkuta..oon miettinyt oonko ihan hullu kun neljättä kertaa menen synnytykseen itseäni kiduttamaan :ashamed: Voi kun vauvan voisi saada jotenkin helpommin :LOL:
Hipsu 27+3
 
Pitäkää mulle peukkuja, jookos? Viidettä päivää peräkkäin särkee päätä, turvottaa iltaa kohden aivan kamalasti ja on kiitettävästi näköhäiriöitä. Kahden raskausmyrkytyksen jälkeen oireet on aika selvät, voi v.... Ihan kuin ei tässä raskaudessa jo ois kärsitty tarpeeksi. Toivottavasti on kuitenkin vielä väärä hälyytys. Yhden maissa menen neuvolaan, ottavat pissat ja verenpaineet. Supistelee jatkuvasti vaikka vaan makailisinkin. Mä en halua vielä synnyttää tätä pientä...

Meillä taitaa olla Zeenahin kanssa aikas lailla samanlainen tilanne. Mulla kohdunsuu on reilusti auki sisältäpäin, ulkoa vaan onneksi sen sormenpään verran.

Palailen myöhemmin takaisin kertomaan kuinka kävi :|

omenaruusu 30+6
 
omenaruusulle isot tsempit! Täällä on sormet ja varpaat ristissä, ettei kyseessä ois raskausmyrkytys!

Olivia & Vauveli 29+3

P.S. Täälläkin liitoskivut riesana, onneksi ei hirvittävän pahoja kuitenkaan. Nolottaa vaan täällä töissä kiemurrella tuolissa tuskissaan aina välillä...
 
Omenaruusulle tsemppiä ja täällä myös sormet ristissä. Kuullosti pahasti kyllä raskausmyrkytykselle, mut mitäs ne sit tekee kun käsittääkseni ei siihen auta kuin synnyttäminen?

Mä kävin äsken ryöväämässä kirppiksen tyhjäksi kietaisubodyistä 1 e ja 0,5 e sai :) Kiva, kun olivat vielä valkoisia, niin "sopii" kummalle vaan. 8 euroa teki siis iso kasa vaatteita ja Lamaze-lelu (just kuolasin samanlaista uutena 20+ euroa). Musta ne on vaan niin ihanan värikkäitä ja kivoja :)


Muuten omaan napaan kuuluu väsymystä (rauta jäänyt ottamatta, kun loppuivat kesken) ja luultavasti sokereista johtuu osa pönöpäisyydestä :D En kehtaa kuitenkaan valittaa enempää, kun tosi moni muu voi vielä heikommin. Sentään olen töissä vielä voinut käydä...

Ennu 29+5 eli huomenna poksuu :heart:
 
Zeenah ja Omenaruusu: koittakaahan pysyä yhtenä kappaleena vielä jokunen viikko... nyt vaan lepoa ja stressitöntä menoa... ;)

Kävin aamulla Hyvinkäällä kontrollissa, kaikki vaikutti olevan hyvin, perätilassa kökötettiin. Painoarvioksi saatiin 1700g ja kehuttiin että hyvin on kasvanut. :)
Seuraava kontrolli 36+0 jolloin keskustellaan myös mahdollisesta käynnistyksestä....

Mukavaa päivää kaikille tasapuolisesti!

Muffin ja Pömppis 30+0
 
omenaruusu Voi ei :hug: Toivotaan ettei ole raskausmyrkytystä sulla. Tsemppiä ihan hirveesti täältäkin. :hug:

Tänne ei mitään uutta. Eilinen päivä oli ihan suht hyvä voinnin puolesta, mutta enpä mä mitään tehnytkään lähikaupassa ja hammaslääkärissä poikkesin. Mutta eipä näköjään päivän hyvä olo sano mitään yöstä. Yö oli nimittäin taas ihan tuskaa ! Joka puolelle sattui ja kerran heräsin siihen että mahaan sattu tosi kovin :(
Nää säryt ja muut ei kyllä yhtään lievitä sitä huolta tuosta pikkuisesta ja sen hyvinvoinnista.
Mutta niinkun tässä jo joku muukin totesi, asiat voisi olla mullakin vielä pahemmin.
 
Juu, itsekin tuossa aiemmin mietin, että melko samalla tavalla asiat omenaruusun kanssa etenee. Toivotaan kovasti, että ei olis raskausmyrkytys!! peukut on pystössä. Sama laskettu aikakin taitaa meillä olla muuten! =) oliko niin, että sulla jo lapsia entuudestaan? Mullehan tämä on tosiaan eka ja sen takia tilanne vähän kummallinen tuolla kohdunsuulla..

Täällä vain maattu tämä päivä ja katsottu hääohjelman uusintaa ja vatsasta maailmaan. Kyllähän tässä aika vähän pitkäksi tulee mutta onneksi miekkonen tulee tänään jo kahden jälkeen töistä ja huomenna tulee vieraita. Päivä ja viikko kerrallaan eteenpäin..!:)
 
Mulla oli masussa hirmuset bileet taas yöllä johonkin kahteen asti. Ja nyt sitten taitaa tyyppi vedellä sikeitä ja liikuskelee taas tosi laiskasti.
Toivottavasti ei jatka tätä rytmiä syntymänsä jälkeenkin.
 
Kiitos, ootte ihania!

Kyllä pääsi iso huokaus neuvolassa. Ei siis ole myrkytystä (vielä), mutta toinen hieman vaarattomampi ongelma. Mulla on liian alhaiset verenpaineet. Nyt mitattaessa 110/75. Sain määräyksen ekstrasuolaiselle ruokavaliolle ja joudun nyt mittailemaan paineita päivittäin. Jos yläpaineet tippuu alle 100 niin silloin pitää heti ottaa yhteyttä äpolille. Mulla on lääkkeenä Adalat 10mg 1x2 noihin supistuksiin ja se on myös verenpainelääke niin se tiputtaa tuota verenpainetta. Oireet matalassa paineessa on samat kuin myrkytyksessä, joten ihan hakoteillä en pahan oloni kanssa ollut.

Tässä vielä kaikki tulokset:

Paino +500g/vko
turvotus +
RR 110/75
Pissat --
Hb 123
Kohdunpohjan korkeus 28,5
Syke 146
Liikkeet ++

Nyt siis vaan lepoa ja suolaa, suolaa, enemmän suolaa.

Zeenah: Mulla kolmas lapsi tulossa, kuudes raskaus jo tosin. Tää raskaus on ollut hankala alusta lähtien, jo siis raskautumisesta alkaen. Mä oon niin kiitollinen, että tää on meidän kolmas, enää en kyllä tähän ryhtyisi. Ikäkin voi tosin jo tehdä tepposia ja kroppa ei kestä samallalailla kuin nuorempana. Mä seison vaikka päälläni loppuajan, ettei vaan tarvis vielä lähteä synnyttämään. Vois auttaa noihin paineisiinkin, ainakin yläpäässä :LOL:

omenaruusu 30+6 ja suolakurkkuvoikkarit
 
omenaruusu Olipas hyviä uutisia neuvolasta! Hieno homma. =)

Mulla särkee edelleen mahaa. Tulee sellaisia parin sekunnin "viiltoja" varsinkin vasemmalle alavatsaan, mutta tänään alkoi myös oikeelle. Tuli mieleen, että voiskohan kyseessä olla se, että vatsalihakset antaa periksi? Vai oisko niiden pitänyt kunnolla antaa periksi jo aiemmin? En osaa yhtään sanoa, voiko nämä olla supistuksia kun mun mielestä tuo maha ei kovetu kuitenkaan. Huolestuttaa. :eek:

Eilen tuli ensimmäinen harjoitussupparikin. Oltiin koirien kanssa lenkillä kun koko maha meni kovaksi ja kiristi. Mutta se ei onneksi sattunut.
 
Itsekin mietin, että kipuilut johtuu varmaan siitä, että kohtu kasvaa niin mieletöntä vauhtia nyt. Vauvan liikkeetkin saa vatsan aristamaan, kun osuu tiettyyn kohtaa.

Ja mulla tietenkin pyörii päässä kauhukuvat kohtutulehduksista tms...
 
Ihme juttu että noin tuohon verenpaineeseen kiinnittivät huomiota..mulla on ollut ylimmällään tässä raskaudessa109/67..nyt oli 106/60..muistan että edellisillä kerroilla oli paine usein alle 100 ja ei siihen mitenkään puututtu..itse viime keralla vedin meetwurstipizzan aamupalaksi ja juoksin neuvolaan ja silti alhainen paino..sanoivat ettei kannata mitään suolaa,lakuja yms lisätä kun kasvattaa turhaa painoa ja turvottaa :|
Mutta kyllä mullakin olo on välillä hyvinkin huono ja pyöryttää..nyt onneksi oli tuo hemoglobiini noussut niin ei niin paha tilanne :ashamed:
 
Nyt mä vasta tajuan mulle hoetun "Niitä vauvanvaatteita tulee sit joka suunnasta ja ihan liikaa" -lauseen merkityksen. Sain eilen ystävältä "pari" vaatetta, eli neljä jättimäistä muovikassillista. Ystävä sanoi, että valkkaa parhaat päältä ja laita loput kiertoon.

Jos jollain on siis ihan kauhea tarve vaattehille, niin voin lähetellä kyllä noita ihan postikulujen hinnalla jonkinlaisina paketteina. En mä kehtaa niitä alkaa myymäänkään ja rahastamaan kaverini vavvagarderobilla.

Mä valkkasin itelleni yksivärisiä, retrohenkisiä ja marimekot sun muut selkeäkuosiset. En ite kestä yhtään sellasia vaatteita, joissa on jotain helkkarin tipuja ja hirviä ja raitoja sekaisin. Tai joku typerä teksti. Tai edes jotain kuosia ja sen päällä rinnuksessa joku pieni eläimen kuva tai teksti. Mutta tiedostan, että kaikki ei oo näin nirsoja :D Joten ei noi vaatteet siis varmasti kaikkien mielestä mitään kauheita oo.

Kaikilla mammapalstoilla tunnutaan vannovan kietaisubodyjen nimeen, joten olin iloinen, että niitä oli tossa setissä pitkä liuta. Nyt noita vaatteita on jo sellanen kokoelma, että tuskin mitään tarttee ostaa, eikä noita varmaan ehdi edes kaikkia käyttää.. Tai sitten ehtii, en tosiaan osaa arvioida lainkaan.

Pläh, ei jaksa kirjoitella enempää. Woimia kipuilijoille! Suosittelen muuten pilatesta kaikille, olin äsken ekaa kertaa raskausaikana siellä ja tuntui ihanalta.

kardemummma & Sulo 30+2
 
Meillä ei kyllä tollasta onglemaa oo ollu näkyvissä, että vauvanvaatteita tulis joka suunnalta. Sehän ois ihan kiva ongelma, jos ne on vaan hyväkuntoisia.

Vauvanvaatteissa on usein kyllä palloa ja raitaa sekä eri väreillä vielä tipujen kera. Sitten, kun nää kaikki yhdistää komeaksi asukokonaisuudeksi ni voilá :heart:
 

Yhteistyössä