Heinäkuun Hurmaajat 2010

Alkuperäinen kirjoittaja Olivia81:
Mä en kans ihan ymmärrä tuota kerhoa. Kun mulla on jo salasana ja pääsen kirjautuun sisälle, niin joudunko kuitenkin vielä hakemaan jäsenyyttä? Mulla näyttää juttujen kohdalla vielä tyhjää...
jos se sanoo sulle kun yrität mennä keskusteluihin että jasenille ainoastaan niin silloin pitää hakea jäseneksi
 
Alkuperäinen kirjoittaja Chili25:
Moi taas kaikille...:)

NYT tulee kysymys jo synnyttäneille.
Eli mitä ootte mieltä kumpi on sitten synnytyksessä parempi se että väliliha leikataan vai repeää? Ja onko kuinka yleistä että leikkaavat?
Oon jäänyt koukkuun noihin synnytyskertomuksiin ja sieltä löysin et yhdella äidillä oli toiveissa että välilihaa ei saa leikata. Niin onko se nyt hyvä vai huono?
Minä olen yksi niistä, jotka eivät anna leikata välilihaa ellei lapsen terveys sitä erityisesti vaadi. Olen synnyttänyt kaksi lasta, toinen 4140g ja toinen 3490g ja kummaltakaan ei välilihaa leikattu, eka syntyi jopa imukupilla. Välilihan repeää synnytyksessä yleensä joka tapauksessa mutta kun väliliha leikataan, sen myötä se repeää vielä helpommin, koska puukolla on tehty ns. alku repeämälle. Ekasta lapsesta minulle laitettiin muutama tikki, toisesta ei yhtään tikkiä. Kävelin saman tien, alapää oli kunnossa todella nopeasti eikä mitään ikäviä jälkiseuraamuksia tullut. Erittäin hyvä artikkeli aiheeseen liittyen löytyy täältä: http://www.aktiivinensynnytys.fi/artikkelit.php?artikkelinr=8
Välilihan leikkaamisesta pidetään tilastoa ja tilasto on näkyvissä muistaakseni Stakesin sivuilla, en nyt valitettaavsti muista kuinka se sieltä löytyy. Käytännöt vaihtelevat sairaaloitain mutta toiveita sa ehdottomasti esittää. Itse aion tälläkin kertaa kieltää välilihan leikkaamisen kokonaan.

Keräkurmitsa: meillä ykkösen ja kakkosen välillä on 12 v. ikäeroa :whistle: Nyt tulee kakkosen ja kolmosen välille onneksi vain 1v. 4kk.

Sikalinkit oli minustakin aivan tarpeeton lisä tänne, varsinkin kun ne eivät olleet yhtään sen luotettavammat lähteet kuin muutkaan mitkä puhuvat sikarokotetta vastaan. Turha aiheuttaa huolta ja paniikkia muutenkin näin epävarmoina aikoina kuin alkuraskaudessa...

Kerhoon en ole ainakaan minä vielä menossa, en jaksa erikseen kirjautua moneen paikkaan kun aika on muutenkin kortilla tuon meidän vauvan ansiosta ;) Älkää siis kaikki siirtykö sinne!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ärrieri:
Minä olen yksi niistä, jotka eivät anna leikata välilihaa ellei lapsen terveys sitä erityisesti vaadi. Olen synnyttänyt kaksi lasta, toinen 4140g ja toinen 3490g ja kummaltakaan ei välilihaa leikattu, eka syntyi jopa imukupilla. Välilihan repeää synnytyksessä yleensä joka tapauksessa mutta kun väliliha leikataan, sen myötä se repeää vielä helpommin, koska puukolla on tehty ns. alku repeämälle. Ekasta lapsesta minulle laitettiin muutama tikki, toisesta ei yhtään tikkiä. Kävelin saman tien, alapää oli kunnossa todella nopeasti eikä mitään ikäviä jälkiseuraamuksia tullut. Erittäin hyvä artikkeli aiheeseen liittyen löytyy täältä: http://www.aktiivinensynnytys.fi/artikkelit.php?artikkelinr=8
Välilihan leikkaamisesta pidetään tilastoa ja tilasto on näkyvissä muistaakseni Stakesin sivuilla, en nyt valitettaavsti muista kuinka se sieltä löytyy. Käytännöt vaihtelevat sairaaloitain mutta toiveita sa ehdottomasti esittää. Itse aion tälläkin kertaa kieltää välilihan leikkaamisen kokonaan.
Kiitos ärrieri vastauksestasi:) Nyt tiedän paremmin mitä kannattaa pyytää. Toivotaan nyt vaan että sinne asti päästään.

On meinaan nyt illan ollut sellasia ilkeitä alavatsa kipuja:( Ovat varmaan vaan kohdun kasvamista mutta ei ne kivoja oo.. ja pistää tietty pelottaan..

Kerhoon voisin kans liittyä, et laittaako joku mulle salasanaa:) kiitos
 
Välilihan leikkaamisesta:
Minulta on leikattu esikoisen synnytyksessä. Lapsi painoi 4185g ja pipo oli todella suuri. Häntä autettiin imukupilla. Haava ommeltiin ja sen puoleen olin istuva heti synnytyksen jälkeen.
Kahdessa viimeisessä synnytyksessä ei ole leikattu (3895g ja 3700g). Molemmissa tullut pieni nirhauma, ei ole tarvinut tikkejä.
Minä luotan sairaalan henkilökuntaan tuossa asiassa. Jos heistä tuntuu, että tarvetta on, antaa mennä vaan. Asiastahan saa esittää toivomuksia ennen synnytystä, mutta minusta mieli kannattaa pitää avoimena.

Minä luin monikkoperheopasta ja itkuhan siinä tuli. Niin moni asia voi mennä pieleen, että hirvittää. Tietty voihan yhtäkin odottaessa sattua kaikenlaista, mutta tuplien kanssa riskit tuntuvat olevan vielä isompia. Kai ne hormonit tekee ihmisen tällaiseksi yliherkäksi. Minä olen vielä luonteeltani sellainen, että ajattelen, ettei raskaus ole sairaus, enkä siis hae saikkua vaikka tarvetta vois ollakin. Nyt vaan pitäisi oikeasti kuunnella kroppaa ja malttaa rauhoittua ajoissa. Viime raskaudessa kävin vielä viikkoa ennen laskettua aikaa metsäretkellä koirien kanssa ja tulihan yksi upottava suokin ylitettyä.

Saisinko minäkin salasanan sinne kerhoon, joskin taitaa minun kommentit harventua mitä hankalammaksi menee tämä nettailu :/
 
tänne kuuluu huonovointisuutta. miten ihminen voi olla niin iloinen oksentamisesta :D
muuten olo ihan hyvä.
ensi viikon ultraa odotan kuin kuuta nousevaa.
synnytystavoista on ollut puhetta,ensimmäinen on tullut sektiolla(keskeytynyt synnytys,aukesi vain 5cm) ja toista tehtiin pitkään ja hartaasti alakautta ja tuli myös sieltä. alatiesynnytystä odotan tältäkin,jos sinne asti päästään. sektio oli kyllä miljoona kertaa parempi kuin alakautta.kyllä kadutti ja monesti kun olin valinnut alatie synnytyksen silloin toisella kerralla.ja kolmannella minun tuskin edes annetaan valita :) no eihän niistä kumpikaan todellakaan ole kivuton alatiessä minulla murtui vielä häntäluu jokas oli useita kuukausia todella kipeä. alatiesynnytylksen jälkeen sain heti vauvan lähelleni ja olla hänen kanssaan.sektiossa meni useita tunteja heräämössä. mutta sama se kunhan terveenä vauvan saa.synnytys on vaan tärkeä etappi matkan varrella jotta saa vauvan syliin.ensimmäisellä olin niin keskittynyt vaan synnytykseen että ihan mietinkin sen jälkeen että onhan sitä elämää synnytyksen jälkeenkin.
minä en ole sairaslomaa vielä käynyt,tuskin käynkään jos ei olo tästä pahene.käyn töissä salaa oksentamassa. vaikka välillä tekee vaikeaa että saa työt tehtyä. töissä kerroin pomolle että odotan kun teen sellaista työtä joka ei aina raskaana olevalle sovi.
minäkin voisin ottaa sen kerhon salasanan,jos osaisin sinne tulla. millä nimellä se kerho on?

terveisin tiuhti ja toukka 7+3
 
No niin, on sitten se pahoinvointi alkanut täälläkin. Eilen ja tänään tuli aamupalan jälkeen paha olo. Tänään oksettikin, muttei tullut mitään.

Joku kyseli, koska kannattaa mennä varhaisultraan. Soitin viime viikolla gynelle samasta asiasta, sanoi silloin, että kolme viikkoa kuukautisten poisjäännistä. Silloin kuulemma hyvällä tuurilla kuuluu jo sydämen syke. Eli ens viikolla mennään perjantaina.

Kenelle sitä yvtä piti laittaa siitä yksityiskerhosta?
 
sit kun joku vielä neuvoisi, miten - mitä kautta sinne kerhoon pääsee, ettei tarvitse aina etsiä sitä linkkiä sinne...täytyyhän sinne kai jostain päästä?? :p
nimimerkillä avuton! :)


*muoks* pääsin nyt sen linkin kautta, mutta ilmeisesti sen jäsenyyden hakemisen jälkeen sinne ei kuitenkaan heti pääse??
 
keräkurmitsa
Meillä on koululaisia isommat sisarukset. Ensi vuonna 9-14v. Tässä on kyllä ehtinyt unohtaa autuaasti ruoka-aineista lähtien asioita. Vesikielellä himoitsen kylmäsavulohta ja ihan piinaavaa, kun sitä ei nyt saisikaan nauttia. Tänään käytiin lasten kanssa mäkkärissä ja söin ceasar-salaatin...eiköhän siinä ollut parmesania, minkä nautin autuaan tietämättömänä. Kiva täältä lukea, että se onkin paha juttu :ashamed:
Mitäs siellä neuvolassa oikein ekalla kerralla kerrottiin? Mitä kaikkea ei saisi syödä?
yritän kovasti syödä terveellisesti, mutta takin taskussa on pakko pitää salmiakkeja pahan olon varalta.


Mietin jo sitäkin, kun kuljen päivittäin linja-autolla 45 min. suuntaansa. Jos pahaolo iskee kesken matkan, niin sinnepähän korpeen jään 2 tunniksi odottamaan seuraavaa autoa. Kivoja matkoja on kieltämättä aamulla ollut: 2,5km sohjossa, pimeää soratietä otsalampun valossa ensin pysäkille, sitten oikein mutkainen tie linja-autossa. Yritän laskea ohi vilistäviä puita, ettei tule huono olo. Ja perillä voi huokaista! Kotiin mennessä sama homma-on jo niin pimeää. Onnistuin kaatumaan pyörälläkin, joten sitä en uskalla enää kokeilla.

Tulevaa kesää & vauvavaihetta varten annan 10 +-äänen kantoliinalle! Tein sellaisen pitkän liinan itse ja siinä oli niin helppo kantaa vauvaa, kädet jäivät vapaiksi. Minä jopa imetin kantoliinan sisällä köllivää kuopusta keskellä kaupunkia vilkkaassa liikenteessä (kukaan ei tiennyt, eikä nähnyt). Kuopukselle ostettiin silloin uudet vaunut, mutta eipä niillä hirveästi käyttöä ollut. Kantoliinalle löytyi kysyntää ja jopa useampi kyseli omani myymistä. Netistä löytyy helppoja ohjeita ko. härpäkettä varten (on vaan suoraa ommelta eli onnistuu vaikkei muuten mitään ompelisikaan)

No enää ei ole vauvakamoja tässä taloudessa yhtään. Niitä pitänee ruveta tarkkailemaan markkinoilta...



 
Päästiin tänään miehen kanssa KAHDESTAAN jouluostoksille ja pizzalle ku sisko hoiti sen aikaa lapsia...ei ollakkaan käyty vuoteen missään kahdestaan et ihan hyvää teki :heart:

Äsken käytiin katsomassa hyvän ystävän 1½ viikkoista poikaa ja 1v1kk tyttöä...on ne suloisia :heart:

Lapsiluvusta: haluaisin 6 lasta mut saa nähdä mitä ukko on mieltä tän kolmannen jälkeen :LOL:

Äiti rv 5+3.
 
Täällä on menny viikonloppu ihmeellisen hyvin pahoinvoinnin puolesta, mitä nyt äsken alko kuvottamaan hulluna. Käytiin just kattomassa tulevaa kummityttöämme, ikää 2 vkoa. Olihan suloinen tapaus. Vatsakipuja on ollu täälläkin, viimeksi tänäaamuna heräsin kun sattui. Tiistaina eka neuvola, täytyy siellä muistaa kertoa kaikki nämä kivut yms.
 
Mä pääsin aamulla halailemaan taas pönttöä, mut suht ok olo kuitenkin. Lievää kuvotusta ja syödä pitää muistaa. Mandariinit, viili ja ruisleipä on in!

Meilläkin on koululaisia; 12- ja 9-v., joille ei vielä ole kerrottu raskaudesta. Esikoinen saattaa kyllä jo arvuutella. Tosin kovasti ovat odotelleet raskausuutisia, lisää sisaruksia kuulemma kaipaavat :LOL: . Hassua jotenkin, kun ovat jo tuon ikäisiä, luulis etteivät tarttis pikkuriiviöitä lisää tavaroitaan sotkemaan ;) . Mutta kovasti siis tykkäävät tuosta 1,8-v. pikkuveikasta ja yleensä ihan mielellään auttelevat hoitamisessa.

Välilihan leikkaamisesta mulla esikoisesta leikattiin, kun jouduttiin imukuppia käyttämään apuna. Myöhemmin ei ole leikattu, enkä leikkaamisen kannalla kyllä olekaan. Tosin en huomannut toipumisessa tms. mitään eroa, oliko leikattu vai ei. Olen siinä käsityksessä, että 12-vuotta sitten kun sain esikoisen, väliliha leikattiin herkemmin, varsinkin ensisynnyttäjiltä. Nykyään kai leikkaamista yritetään välttää, mikäli siihen ei ole mitään erityistä syytä.

Peti kutsuu :wave:

Sherine + masu 7+1 (kai)
 
Kävin tuota kerhoa tsekkaamassa. Tuntuu jotenkin hankalammalta käyttää kuin tätä palstaa, ainakin näin päivittäiseen jutusteluun. Mutta ehdottaisin, että jatketaan myös tällä puolella ja sitten tuolla kerhon puolella voi privaatimpia juttuja + kuvia ym. jakaa, ken haluaa. Mitä mieltä muut?
 
Heippa vaan kaikille!

Ihana lukea ihan samoja juttuja muilta kuin mitä on itse miettinyt. :)
vatsakasilman vauvaa Olen minäkin syönyt useamman kerran ceasar salaattia, eikä ole kyllä edes tullut mieleen ettei sais syödä... Täytyy yrittää olla tarkempi jatkossa. Mitenkähän tuo Kallen mätitahna, saako sitä syödä? Esikoinen ei ole kuin 3v. ja olen näin pihalla! Meillä oli kans kantoliina ahkerassa käytössä esikoisella, voin suositella lämpimästi. :)
Chili25 Multa leikattiin kans väliliha synnytyksessä. Siinä tilanteessa se oli parasratkaisu, lapsi piti saada vauhdilla ulos. Luota vaan kätilöihin, he osaavat hommansa. Tietysti kannattaa ne omatkin toiveet kertoa, mutta avoimin mielin.
[/b]Mekkala mulle varhaisultrassa sanottiin että pitäisi olla jo viikolla 7 että sydämenlyönnit näkyy varmasti. Itsellä oli 6+6 ja näkyi kyllä selvästi. Mutta hirmu aikasin ei kannata mennä, ainakin jos on kovin kallista. Ei sitten tule "turhasta" maksettua.

Huomenna alkaisi taas uusi viikko... Nyt on olo onneksi paljon pirteämpi kuin aikasempina parina viikkona. Paha olokin on helpottanut, onneksi. ;) Itse olen myös sitä tyyppiä etten helposti ole töistä pois, kai se vähän typerääkin on mutta ei oikein luonto anna periksi. Täytyy opetella itsekkäämmäksi tässä asiassa, toisaalta hyvä tietty jos olo pysyisi sellaisena ettei tarvisi edes miettiä.

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille! Voikaahan hyvin!! :)

heta-h
Meni vähän hassusti nuo paksunnokset.. Toivottavasti ei haittaa!

 
Heis, täälä on sitten liitytty tipottelu kerhoon :( Verta tuli valkovuodon mukana, jokunen pisara :( Säikäytti aika kovasti :( Kipuja ei onneksi ole ollut. Tahdon olettaa, että tipottelu liittyy menkka-aikaan, tähän aikaan kiertoa mulla ois normaalisti menkat. Onneks torstaina on neuvola ja toivottavasti vuotoa ei tule yhtään lisää!

Pelokas Dana88 & Pikkune 8+1
 
POKS! 7+0

Välilihan leikkuu:
Esikoisesta olin laittanut toiveisiin, että ei mielellään, jos aivan ehdoton pakko tilanne niin sitten. Niinpä se sitten syntyi pikkuäijä 4,2kg käsiposkella ilman välilihan leikkuuta. 2. asteen repeämät tuli, mutta leikattu väliliha lasketaan ihan samanlaiseksi, joten tyytyväinen olen. Joo entisaikoihin ekakertalaisilta on leikattu rutiinisti, mutta nykyään ollaan harkitsevaisempia. Sitte riippuu vielä tietty kätilön mieltymyksistä ym.

Pikkukakkonen oli miltei samankokoinen, mutta ei tarjonta virhettä ja syntyi ilman minkäänlaista repeämää. Nyt kolmoselta sama linja eli jos ihmeitä ei tapahdu niin pitäkää ne sakset KAUKANA minusta :D Esikon synnytys oli melko ongelmallinen ja muistan sen ajatuksen, että jos nyt mua tullaan vielä silppomaan ja niin se vie kyllä viimeisenkin tsempin. Kaikkihan ei tunne mitään, toiset sanoo, että ikävin asia koko synnytyksessä. Kai tää on mulle samanlainen juttu kuin hammaslääkärin ja poran pelko.. ;)

Ja tsemppiä DANA! Eiköhän kaikki oo luultavasti kuitenkin hyvin, vaikka kyllähän tuollainen pelottaa..*voimahali*

Punaposket ja Tuhina 7+0
 
Ou mai kaad. Tulin klo 06-10 hoitaan ystäväni puolitoistavuotiasta. Herrajjumala tää on intensiivistä. Ja pitääks näiden lapsosten kanssa herätä aina tähän aikaan? :p Oho ja nyt se löys äitinsä korkokengät gotta gooooooooooooooo :D
 
Hui kauheeta näitä synnytysjuttuja, ite en tosiaan vielä ole kunnolla edes uskaltanut ajatella koko hommaa. :LOL: Haluan uskoa vaan siihen että tässä raskauden aikana kasvetaan siihen synnytykseen.

Mulla tosiaan viikonloppu meni eiliseen saakka ihan ok. Sitten illalla iski hirmunen huono-olo, vieläkään ei tosin mitään tullut ylös. Jotenkin haluan välttää viimeseen asti sitä oksentamista. Heikko-oloisuus jatkuu vielä näin aamullakin :( En tiiä miten tästä työviikosta taas voi selvitä. Vajaamiehitystä koko viikko ja varmasti kiirettä. Jotenkin tuntuu että jos olotila vähänkin heikentyy niin saikkua haen.

Ei nyt ihan ajatukset kulje...
Mites muilla on viikko alkanut ? Toivottavasti Dana pääsi jo pois tiputtelukerhosta, sekä pöntönhalailijat saavat ottaa etäisyyttä pyttyyn.
 
Huomenta!

Juustoista ikäviä uutisia. Ystäväni on ravitsemusterapeutti ( ja odottaa myöskin kolmatta tällä hetkellä ) ja hän kertoi, että MITÄÄN pehmeitä juustoja ei saisi syödä raskauden aikana, vaikka ne olisi tehty pastöroituun maitoon. Näin myös suosittelee Evira eli elintarviketurvallisuusvirasto: http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/suositukset_ja_ohjeet/listeriabakteeri/
Sen sijaan parmesanjuustoa SAA syödä vaikka se olisi tehty pastöroimattomaan maitoon, koska sen vesipitoisuus on niin pieni, että siinä ei voi olla listeriaa. Ruotsin elintarvikeviraston sivuilta löytyy kuulemma juustot merkkikohtaisesti mitä voi syödä ja mitä ei, Suomen viranomaiset ilmoittavat eivät ole laittaneet nettiin merkkikohtaisesti valitettavasti. Eli tämä mamma ainakin nyt jättää Valionkin brie-juuston syömättä :'(

Dana88 ja äitix2: :hug: Toivotaan että tuhruilu on vaaratonta. Syitähän voi olla monia, esim. etinen istukka?
 
tänään 6+0..kyllä kuluu aika hitaasti :)
Tänään soitan neuvolaan,katsotaan milloin ensimmäisen ajan saan.
Minulla on ekasta leikattu tuo väliliha,tokasta repesin pahasti ja kolmas tuli ilman tikkejä :)
Muutenkin kolmas tuli myös ilman kivunlievitystä,ja nytkin haluaisin sujuvan samalla lailla..ekassa ja tokassa oon saanut epiduraalin,ja sen jälkeen synnytyksestä toipuminen oli paljon hitaampaa.Kuopuksen jälkeen oisin voinu lähtee maratoonille saman tien :LOL:
 
Toivotaan, että danalla ja äitx2:lla on kaikki hyvin ja vuoto harmitonta tiputtelua :hug:

hipsu toi on muuten totta, en oo tullu aiemmin ajatelleeksikaan. Siis mä sain ekassa synnytyksessä epiduraalin ja toipuminen kesti paljon pidempään kuin noista kahdesta muusta synnytyksestä, joissa kivunlievitystä ei ollut. Pyörätuolilla piti kärrätä synnytyssalista osastolle epiduraalisynnytyksen jälkeen. Ja ilman epiä ois tosiaan voinut vaikka juosta, kun olo oli niin hyvä :D .
 
epiduraali on laskenut verenpaineet ja siitä seurannu se heikkous..kakkosen aikaan pyörryin suihkuun,ja kätilö valitti kun en jaksanut kävellä osastolle..vei mut osastolle niin tokasi sille vastaanottavalle hoitajalle,että tämä se on niin heikko että piti pistää pyörätuoliin :LOL: Kolmannen kohdalla olin sitten että voin kävellä osastolle,niin kätilö oli ihan suu auki,että ei täältä kukaan kävele vaan kaikki menee pyörätuolilla :LOL:
Näin ne käytännöt muuttuu...nyt kun saa neljännen niin ei varmaan tule koko kätilö mukaan synnytykseen,saa hoitaa homman jo itse :LOL:
 

Yhteistyössä