Heinäkuun Hellemasut 2012 - TAMMIKUU

Huomenta jälleen! :)

Hei tärkeä kysymys kaikille!

Mites oletteko jo ottaneet tai aiotteko ottaa influenssarokotuksen?

Mulle olisi laitettu se jo ekalla neuvolakäynnillä ja olin ihan että mikäs siinä, mutta sitten mies alkoi laittamaan kapuloita rattaisiin ja oli sitä mieltä, että mikään rokotus ei ole täysin turvallinen ja että ei kannata ottaa jos ei ole ihan pakko... eikä terkkarikaan sitten osannu mitenkään sen jälkeen vakuuttaa mua että se välttämättä pitäisi ottaa..

Sitähän niin kovasti Iltapäivälehdissä peloteltiin sillä jollain x-flunssalla...senhän piti nyt tammikuussa alkaa, eipä ole näkyny..

Itse en koskaan ole rokotetta ottanut ja oon ollu viimeksi nuhakuumeessa vuonna 2004.. oon korkeitaan kerran vuodessa kipeenä ja sekin on vaan sellasta räkätautia ja vähän flunssasta oloa..niin ja toi rokote sisältää myös sikainfluenssan ja sen olen jo ottanut.
 
Viimeksi muokattu:
Influenssarokotteesta, koskaan en ole rokotetta ottanut, nekä ottanut nytkään. Sitä ei kyllä neuvolassa tarjottukaan. Sikainfluenssaa en ottanut myöskään ja terkka syyllisti minua kyllä siitä, kyseli vielä, että mitäs lääkäri sanoi sairaalalla ja ilme meni aika happamaksi, kun sanoin, ettei lääkäri todennut mitään. Esikoiselle en olisi ottanut kanssa, mutta ehti tulla tietoon nämä narkolepsia tapaukset, niin kummasti ei enää terkka rokotetta tarjonnut ollenkaan. Sitä ennen kyllä pohti, että mites esikoisen rokotukset sitten. Itseä ärsytti tilanteessa se, ettei minun päätöstä kunnioitettu, itse olisin kantanut seuraukset, jos olisin sairastunut.

ON, flunssa toivottavasti helpottamaan päin. Tänään olisi nt-ultra! Jännittää.
 
Itse olen ottanut influenssapiikin monena vuotena, mutta viime vuonna en muistaakseni sitä ottanut. Meiltä sai neuvolasta sellaisen paperin, jossa oli esitetty ne perusteet, minkä vuoksi se kannattaisi ottaa. Ensin ajattelin myös, etten ottaisi, mutta paperin mukaan siitä oli paljon etuja äidille ja varsinkin lapselle. Oli jopa joitain riskejä vauvalle, jollei sitä ota... En vaan nyt muista niitä, kun niin nopeasti luin, mutta voin listata niitä tänne myöhemmin.
Sen muistan, että siinä oli se, että raskaana ollessa nainen sairastuu yhtä helposti influenssaan kuin riskiryhmään kuuluvat heikkokuntoiset jne. ja ne jälkitaudit olivat pahoja ja saattoivat aiheuttaa vauvalle jotain.

Terkuin, dementikko Mirella_36&Mussu
 
influenssarokotteesta en ota,enkä ole ikinä ottanut eikä kukaan muukaan perheenjäsen.

jaana25 onko sulla kyseiset liivit vai? mä oon katsonut mainoksen ja kaikilla siinä on silikonirinnat,joten ei ihmekään kun ne liivit tuntuu nostavan rinnat niin terhakkaasti esiin ja pystyyn..mut entäs esim.3 lapsen imettäneellä,ei silikonirintasella...epäilen suuresti... mutta kerro kokemuksesi?

Omaan oloon,ei ihmeitänaama kukkii kyllä,ja muistaakseni ei edellisissä raskauksissa ole näin pitkälle ja pahasti kukkinut,mulla siis on kunnon patteja naamalla: /
PTT 13+0
 
Influenssarokotetta tuskin otan. Aikanaan sikainfluenssapiikin kävin ottamassa lähinnä opiskelujen takia, kun olisin voinut joutua osastolle jossa näitä potilaita hoidettiin. Mutta luulen saaneeni piikistä pahemmat oireet kuin itse tauti olisi terveelle nuorelle aiheuttanut, kauhea kuume ja säryt:kieh: En koe olevani niin suurta riskiryhmää, edes raskaana ollessani, että influenssaa vastaan kokisin tarvetta ottaa rokotuksia.

Naama kukkii täälläkin! Hiphei... Itsellä normaalistikin pieniä epäpuhtauksia kausittain esiintyy, mutta nyt se kausi näyttää jääneen päälle ihan lopullisesti. Yhden ongelmakohdan jos saa hoidettua, niin toisella puolen naamaa muhii ja uusi ylläri. Että jep, tosi hehkeä olo kyllä sen puolesta.

Ostos tv:n liivimainos mua on lähinnä naurattanut, ei sillä etteikö ne varmaan olisi hyvät, mutta musta lähinnä vaikuttaa että joku on keksinyt urheilurintsikat uudelleen... ;) Ei sillä, liivien hinta on aika huokea siihen nähden mitä kunnon urheiluliiveistä saa maksaa, mutta aikalailla sama idea noissa musta on. Ei kiristä eikä purista ja tukee hyvin jne. Olen nyt jonkun verran juuri tuon tyylisiä urheiluliivejä pitänyt esim. töissä kun rinnat ovat olleen arat ja turvoksissa, toimii loistavasti.

Sateisin terveisiä Kuurupiilo ja salaisuus 13+0 (ultran ajalla mennään, muutamakin päivä lisää tässä vaiheessa tuntuu kivalta lisältä:))
 
Viimeksi muokattu:
Mukavaa alkanutta vuotta hellemasut!

Suuret halaukset huonoja uutisia saaneille. Toivottavasti enää ei kukaan tipu joukosta.

Kestovaipoista on ollut puhetta. Me aiotaan kestoilla kotona, mutta hankitaa myös kertakäyttövaippoja kyläreissuja varten. Vaatiihan se kestoilu sitten enemmän työtä ja pyykkäämistä, mutta me aiotaan kestoilla lähinnä sen vuoksi, että olemme kuulleet monista lähteistä sen nopeuttavan lapsen kuivaksi oppimista. Nykyiset kertsivaipat ovat niin imukykyisiä, ettei vauvalla ole "tarpeeksi kurjaa" olla pissavaipoissaan. Saa sitten kuitenkin nähdä, että sopiiko se kestovaippojen käyttö meille ja meidän vauvallemme. Sitähän ei voi etukäteen tietää.

Sukupuolesta. Minulla ei ole mikään hinku tietää vauvan sukupuolta, mutta mieheni haluaa rakenneultrassa asiaa kysyä. Varmaa tietoahan sieltä ei välttämättä saa ja sen kanssa mieskin saa sitten elää. Mitään ylimääräisiä ultria ei kyllä varailla ja maksella sukupuolen takia.

Itse olen joutunut ostamaan jo yhdet äitiyshousut, kun normaalit farkut alkoivat istuessa puristaa ja nappia piti availla. Äitiyspaitoja en aio ostaa koko aikana, sillä minulla on paljon tunikoita ja trikoopaitoja, jotka kyllä venyvät (saavat luvan venyä). En usko muutenkaan ostavani enää äitiysvaatteita. Tavoitteena kuitenkin on, ettei painoa pääsisi kertymään kuin se, mikä vauvalle on hyväksi. Ja toivon, että nekin kilot jäävät sitten osittain synnärille ja katoavat imetyksen myötä pois eikä äitiysvaatteille siten ole enää jälkikäyttöä.

Imetyksestä: Haluaisin imettää ainakin sen 6kk ihan lapsen vastustuskyvyn ja rintamaidon mukana kulkemisen helppuden vuoksi. Voihan kuitenkin olla, ettei imetys onnistu tai maitoa ei nouse tarpeeksi tms. Esikoista kun odotetaan, ei kokemusta aikaisemmasta imetyksestä ole. Toiveissa kuitenkin olisi pystyä imettämään. Jos se ei onnistu, mennään korvikkeilla.

Vauvanvaatteista: Minä en todellakaan ole mikään vaatefriikki tai muutenkaan mikään tavaran hamstraaja. Emme ole ostaneet tulevalle vauvalle yhtikäs mitään ja tuskin tulemmekaan ostamaan ennen kesää. Sitten hankitaan vaunut ja pinnasänky ja turvakaukalo autoon, mutta vaatteita tuskin ostan. Otamme äitiyspakkauksen ja kaupunki, jossa asumme, lahjottaa kaikille synnyttäjille (ainakin esikoisen saaville) tavarapakkauksen. Tiedän myös, että isovanhemmat, ystävät ja muut tulevat ostamaan mahottomasti vaatetta. Ahdistun kamalasti siitä, että paikat tursuavat turhaa tavaraa. Samoin en todellakaan halua, että talomme hukkuu lapsen muoviroinaleluihin. Eli siis vaikka vauvanvaatteet suloisia ja ihania ovatkin, itse pidämme ns. järjen päässä tässä asiassa. Lapsi kasvaa hurjaa vauhtia eikä ehdi käyttää kovin kauaa samankokoisia vaatteita. Joten mahdollisimman vähällä mennään. Luulen, että ostan ensimmäiset vaatteet lapselle vasta kun se syntyy ja sittenkin tarpeen tullen.

Me tiedämme jo ketkä haluamme tulevalle lapsellemme kummeiksi ja ko. henkilöille kerrottiinkin asiasta samalla kuin kerroimme perheenlisäyksestä. Kaikki kummit olivat suloisen liikuttuneita asiasta, joten oikeat valinnat kyllä teimme :)

Meillä on kanssa todella iso suku, vaikka emme mihinkään uskonlahkoon kuulukaan. Minulla on 20 serkkua ja tämä tuleva lapsemme tulee olemaan toiselle mummolleni 8. lapsenlapsenlapsi. Toiselle mummolleni tämä on ensimmäinen lapsenlapsenlapsi, joten hän on aivan innoissaan. Miehelläni on todella pieni suku ja tämä lapsi tulee olemaan hänen isovanhemmilleen ensimmäinen lapsenlapsenlapsi. Hekin ovat todella innoissaan. On ihanaa, että ympärillä on iso ja rakastava suku, vaikka toki ihmispaljous ja kaikki ohjeet ja mielipiteet välillä ärsyttävätkin :D

Meillä on kohta kolme vuotta täyttävä cockeri-neiti, joka tulee varmasti olemaan mustasukkainen uudesta tulokkaasta. Neiti kyllä nauttii lasten seurasta ja sietää vierailtakin pikkulapsilta kovakouraistakin käsittelyä, mutta luulen, että koiralle tulee olemaan kulttuurisokki, että vauva ei olekaan vain käymässä, vaan jää asumaan. En usko koiramme satuttavan lastamme, mutta hän varmasti tulee hakemaan paikkaansa uudessa laumassa testaamalla meitä. Tai sitten ei, mistäs sitä tietää. Siihen nyt kuitenkin henkisesti varaudumme. Cockerimme on spanielien tapaan hieman yli-innokas, vaikka kiltti ja tottelevainen onkin. Tästä syystä aiomme hankkia elämää helpottamaan portteja, joilla koiraa ja vauvaa voi eristää toisistaan. Tämä on myös koiran etu, sillä haluamme hänelläkin olevan oma rauhoittumispaikkansa, johon vauva ei liikkumaan oppiessaan pääse härkkimään. Vaunujen kanssa kävelyä täytyy alkaa harjoitella jo etukäteen. Ei siksi, että koiramme pelkäisi, mutta koira on ulkona hyvin paljon nenänsä vietävissä, joten saattaa ykskaksyllättäin lähteä vetämään aivan toiselle puolen tietä hajujen perässä. Jonkinlaiset vaunujen "maasturit" täytyy meidän hankkia, jotta pääsemme koiran kanssa jatkossakin päivittäin metsään, jossa se saa juoksennella ja purkaa energiaa vapaana.

Omista oloista. Hirveästi jännitettiin veriseulan tuloksia, kun meillä tosiaan sitä niskaturvotusta todettiin. Eilen saatiin tulokset ja veritestien mukaan kohonnutta riskiä ei todellakaan ole. Kylläpä huojensi ja nyt pystyy taas nauttimaan raskaudestaan ihan uudella tavalla. Eilen oli lääkärineuvola ja siellä kaikki hyvin. Vauvalla on vahva syke, joka kuului heti kun alettiin kuunnella. Minulla oli painoa pudonnut ekasta neuvolakäynnistä 800g, mikä on kummallista, koska olin varma painon nousseen. En ole jaksanut käydä jumpilla entiseen tahtiin ja joulun aikaan söin aivan uskomattoman paljon. Noh, ehkä lihas muuttuu läskiksi, niin painokin putoaa :D

Tällä hetkellä ei ole kovin raskautunut olo, kun huono olo on väistynyt ja pystyn taas syömään kaikkea, mitä haluan. Välillä olen varma, että vauva on ottanut kohtuni mukaan ja kadonnut. Typerää, tiedän, mutta en voi sille minkään. Kotidoppleria emme sitten tilanneet, hyvä näin. Kuitenkin täällä neuvolassa käydään kerran kuussa ja jos jokin huolettaa, sydänääniä saa käydä kuuntelemassa useamminkin. Vielä ei ole tarvinnut. Maaliskuun alussa on rakenneultra, sitä odotellessa :)

No tulipahan tätä juttua taas ihan tarpeeksi :D

Mukavaa viikonjatkoa! Toivottavasti ultrakävijät saavat mukavia uutisia! :)

sopaka & mutkula 13+0
 
Influenssarokotetta en ota vaikka nyt kahteen riskiryhmään kuulunkin. 2009 otin sen sikainfluenssa- ja influenssapiikin ja eläissään en oo niin kipeä ollut kuin sinä talvena. Joten ei kiitos enää mitään "turhia" rokotuksia mulle.

En oikein tiedä vielä haluanko tietää vauvan sukupuolta etukäteen, mieskin vielä vähän miettii että jätetäänkö yllätykseksi. Voihan se olla että me sitten kuitenkin rakenneultrassa asiaa kysytään ;) Mutta mihinkään ylimääräsiin ultriin ei tuon asian takia mennä, vaikka noin muuten se 4D-ultra kiinnostaisikin.

Kummeja on mietitty jo ennen raskautta, mutta kun me ei kuuluta kirkkoon niin lasta ei tulla kastamaan. Ehkä jonkunlaiset nimiäiset pidetään ja pari epävirallista kummia lapselle pyydetään, onneksi on vielä aikaa miettiä tuotakin asiaa.

En oo töissä vielä kertonut raskaudesta, oon pystynyt välttelemään raskaita nostoja ja haitallisia aineita ilman että kukaan on epäillyt mitään. Mutta tarkoitus olis pomolle kertoa mahdollisimman pian.
Muutenkaan en ole kauheaa meteliä pitänyt, vain kaikkein lähimmät sukulaiset, ystävät ja kaverit tietää. Mutta esim. FB:ssä en ole vielä sanallakaan asiaa maininnut, tarkoitus olis sitten rakenneultran jälkeen "julkistaa" raskaus sielläkin :)

Täällä kovasti odotellaan mahan kasvua, iltaisin aina peilin edessä katon että joko näkyy :D Ja kyllä mulla jo pieni vauvamaha näkyy, selkeästi erottaa tuosta normaali turvotuksesta.
Vähän tekis mieli käydä kuuntelemassa neuvolassa sydänääniä kun seuraavaan neuvolakäyntiin on vielä 3 viikkoa, ei jaksais millään odotella sinne asti :D

nipsu83 & tyyppi 14+3
 
Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista!

Meilläkin oli tänään se kauan odotettu ultra, ja ihana pikkuinen kölli masussa! :heart: Kyllähän mua aika paljon jännitti minkälaisia uutisia tulee, mutta kaikki oli niinkuin pitikin, 4,4 cm kokoinen mussukka nukkui sikeästi eikä meinannut herätä millään! :) Koko vastasi yhden päivän pienempää, mutta ei muutellut tuon takia la:ta. Ultraaja oli aivan mahtava, kertoi kaikki hyvin yksityiskohtaisesti ja välillä vain katseltiin kun pikkuinen venytteli ja käänsi kylkeään. Niskaturvotus oli 1 (onko se mitta mm vai cm?) mut kuitenkin hyvä. Kaiken kukkuraksi saatiin kuunnella ekan kerran sydänäänet! :D

Anteeksi kun en nyt pysty kommentoimaan teijän juttuja mitenkään, oon niin leijun jossain pilvissä ettei ajatus kulje!!

neito 11+2
 
Kopsaan tän oman tekstini tuolta kerhonpuolelta tänne :) !

Hei kaikille :) !

Täällä positiivinen ultrakokemus takana, Nyytti vain ei ollut kovin yhteistyö haluinen :D Näytteli kovasti selkäänsä, jalkoja ja käsiä heilutti, mutta ei niinkään muuten ollut halukas kääntyilemään :D ultraaja siinä jo tokaisi kun oltiin tovi yritetty mittoja ottaa että oisko äidillä mitään makeeta mukana laukussa, olihan mulla limsaa ja karkkia :D Isot kulaukset limpparista ja taas kokeiltiin :D Ei auttanut ja sitten pompittiin, sanoi että nyt saa pomppia kuin norsu, ei tarvitse kevyitä keijukaisen pomppuja tehdä nyt :D ja minähän pomppisin sitten :') Huvittavaa.. Mitat sitten vihdoin saatiin puolen tunnin yrityksen jälkeen :) niskaturvotus 1,2mm , normaali, sama kuin esikoisesta :) Ja riski numerotkin laski ja sanoi että hyvältä näyttää ei siis huolta :) Pituutta Nyytillä nyt pää-perämittana 54,7mm :) <3 Saatiin muutama kuvakin mukaan, toinen on tosi selkee , nenun erottaa selkeästi <3 meidän nöpönenu <3

nyt en ressaa enää yhtään kun näin omin silmin että siellä sydänsykkii ja pieni itseään liikuttelee <3
Ihanaa päivän jatkoa muille hellemasukeille :) !! <3

Mirkelo & Nyytti 12+0 <3
 
Päivää kaikille ja Onnea hyvistä Ultra kuulumisista kaikille ja tervetuloa uusille Hellemasuille :)

Täälä edelleen sairastetaan pitkän sitekää flunssaa ja yskää :( eilen kävin tk ssa sairaanhoitaja otti happisaturaation ja tulehdusarvot happi saturaatio oli normaali mutta tulehdus arvot lievästi koholla 28 muistaakseni. Määräsi vaan lepoa ja paljon juoda nestettä ja höyryhengitystä, yskän lääkkeitä ei lääkäri suositellut otettavan kun näin alussa raskaus. panadolia voi ottaa. Yöllä heräsin taas kauheaan yskä kohtaukseen ja limaa nousee menin sitten neljän aikaan yöllä kylppäriin höyryhengittämään se autto hetkellisesti. Meinaa vaan väsyä tähän yskimiseen ottaa niin vatsa lihaksiin ja pelottaa että vauvalle tai vauvoille tulee jotain :( Sairaanhoitaja sanoi ettei yskiminen satuta vauvaa. Mutta jos olo pahenee ja henki menee ahtaalle pahemmin mennä uudestaan tk n tai päivystykseen.
Maanantaina alkais työt uudessa työpaikassa ei oo ees työ sopparia vie tehty ei haluis millää heti olla poissa toivotaan että menis ennen maanantaita ohi mut pahinta pelkään mun äitillä on kestänyt tää tauti jo 3 vk :( Kaiken lisäksi silmäki on tulehtunu :( Eli täälä ei kovin hyvin voida :(

Meillä on se NP-ultra 25.1 ja eka neuvola lääkäri 2.2 seuraavista käynneistä en vie tiiä ne varmaan selvii sitte sie Lääkäri käynnillä. Rakenne ultra on jollain 20-22rv paikkeilla. Me on aateltu että halutaan tietää se sukupuoli helompi sitte hankkia kaikki vaatteita jne :)

En oo vie yhtää kattonu noita vaunuja hankitaan ne varmaan sitte alku kesästä loppu keväästä vois jotain vaatteita jo ostella niitä saa kyllä varmasti paljo lahjaksiki :) Mutta nuo Mondial Duo Combi rattaat ois varmasti hyvät nyt ku kattelin niitä :) menis ainaki pitkään ja sit ehkä tulevillekkin lapsille :)

Omaa napaa: Tossa aluksi nyt tuli jo jonkin verran :) mutta täälä muuten raskaus oireet pysyneet aika samanlaisina koko raskauden ajan mielialan vaihteluita on eilen purskahdin itkuun ku mies ei voinu tehäkkää sitä ruokaa mitä olin eilis päiväksi ajatellu vaan tekiki makaroni sörseliä ja mä halusin kanaa ja riisiä hermoromahdus siinä tuli pienemästäki sitä :D voi mies raukkaa :/ Masu on alkanu selvästi pyöristyyn alko jo aika alku vaihees näköjään seki on niin yksilöllistä :) Pitäs kyl hommata se raskaus päiväkirja ku tästä tervehtyy ja pääsis kaupoille :) Oon mä omaan päiväkirjaan väillä kirjotellu tuntemuksia ja tietty tänne :)

hyvää viikkoa kaikille ja paranemisia niille jotka on kans sairasvuoteella :hug:

Nennu ja Pulputtaja (t) 9rv Poksu jälleen perässä tullaan :D
 
Viimeksi muokattu:
Jatkuvasti seurailen teidän kirjoituksia, mutta huonosti jaksan itse kirjoittaa.

ON: Pahoinvointi helpottanut huomattavasti pahimmista ajoista. Samoin myös turvotus. Massu on nyt kivannäköinen vauva-masu (lähtötilanne: alipaino). Tosin äitini mielestä raskaus ei vielä näy kenellekään. Höh, olen sitä mieltä, että olen jo valtavaaaan kokoinen :) Väsymys ei myöskään aivan kamalaa. Harmittaa vain, että migreeniä ollut muutamana päivänä. Kovin mielellään en Panacodia käyttäisi, mutta pakko mikä pakko *huokaus*

Hankintoja olen vähän miettinyt. Kaikki vaunut, sängyt yms. ostamme varmasti uusina.
Imetys: Imetin esikoista enkä osannut ottaa silloin asiasta mitään stressiä. Kaikki sujui (liiankin?) helposti ja luonnollisesti. Toivon, että nyt käy samoin.
Vaipat: En kestovaippaile. Ei vain jotenkin ole "minun juttu" (älkää kivittäkö!)

Neuvola-/Lääkärineuvolakäynnit: Todella paljon näköjään vaikuttaa asuinpaikka käyntien määrään. NP-ultra :ssa juuri ennen joulua kaikki oli hyvin. Lääkäri soitti kotiin verikoevastaukset, kun eivät olleet vielä ehtineet valmistua. Kertoi vain, että kohonnutta riskiä ei ole. Mukava, erittäin ammattitaitoinen lääkäri. Kuvia saimme mukaan paaaaljon. Ihanaa!

Seuraava neuvola ensi viikolla plus erikseen vielä äitiysplk-käynti pari päivää tavallisen neuvolan jälkeen. Pääseekin taas näkemään & kuulemaan Pikkuisen touhuja :heart:


HelteinenMasu & Pikkuinen 13+4
 
Heipä hei hellemasut!

Finnit: Kyllä on ja kyllä riittää. Argh! :mad: Kärsin teinityttönä rasvaisesta ihosta ja lievästä aknesta mutta aikuisiällä pääsin tästä riesasta eroon. Nyt sitten on naama taas sen näköinen että kehtaako tässä kohta mihinkään mennäkään :D Päiväksi kun saa naaman taas normaalin näköiseksi niin jo on yön aikana tullut 5 uutta paukamaa lisää. Ja kun niitä patteja on myös rintakehässä, kaulassa, KORVISSA ja selässä ihan alas asti. En tykkää.

Influenssarokote: En ole ajatullut asiaa, neuvolatäti ei tästä mitään maininnut. Itse sairastelen kyllä melko helposti, joten saas nähdä. Sikainfluenssarokotteen otin aikoinaan eikä se minulle tehnyt sen ihmeempiä oireita mutta niiden narkolepsiatapausten jälkeen jäi kyllä huono maku rokotteista... Joten voi olla etten ota.

Oma napa: Vatsa senkus pömpöttää, alkaa tosiaan olla hieman hankalaa piilotella sitä töissä. Mies on ihan onnessaan kylläkin :D Ja kyllähän tässä itsekin kovasti odottaa että tulisi ihan selkeä vauvamasu ja voisi heittää suurikokoiset koltut pois ja käyttää ihan omia paitoja. :) Väsymystä riittää edelleen ja nälkä on melko jatkuvaa. Rinnat myös aristaa kovasti mutta edelleenkään en ole huomannut että olisivat kasvaneet sen ihmeemmin.

Omena ja Napoleon 10+6
 
Heippa täältäkin!

Nt-ultra takana ja iso ahdistus sen suhteen helpotti. LA muuttui eli 16.7. olisi nyt odotettavissa.
Hyvältä vaikutti kaikki, riskit ovat matalat ja kaveri esitteli itseään aika innokkaasti. Sekä monotteli kovasti kohdun seinämiä. Hauskan näköistä. Sydänäänetkin kuultiin nyt ensimmäisen kerran. Karkauspäivänä edessä on rakenneultra ja synnytystapa-arvio sitten viikolla 38.

Töissä kerroin tänään esimiehelle ja kirjanpitäjälle, jonka kanssa teen projektilleni budjettia. Aika pakko rako, kun olen mahdollisesti enää reilut 3,5 kk töissä ja projektin jatkorahoitus täytyy saada kuntoon sekä sijaisjärjestelyt. Samoin yksi työkaveri sai tietää asiasta, koska hän saattaa olla toisessa projektissa minun sijaiseni. Muuten en aio asiaa täällä kuuluttaa. Saavat kuitenkin kohta kuulla ja muutaman viikon päästä luultavasti alkaa mahakin näkymään, jos yhtään samalla tavalla menee kuin esikoisen kohdalla.

Influessarokotetta en ota. Ei ole kuulunut minun tapoihini. Yleensä en ole influessaa sairastanut, viimeksi kolme vuotta sitten ennekuin kuin sikalenssusta alettiin kohista.

Finnit, tai näpyt, ovat selässä. Ei niitä tarvitsis sielläkään olla, mutta parempi siellä kuin naamassa. Pahukset vain kutittavat paljon.

Hankintoja ei edelleenkään tehdä. Vaunut ovat tallessa ja oletettavasti ehjät edelleen. Matkarattaat löytyvät myös jostain. Turvakaukalon aiomme hankkia, joko uutena tai vähän käytettynä, mutta vasta kesällä.

Meillä on myös koira, nyt 1,5 vuotias bernhardilainen. Eikä mitään käsitystä miten se tulee toimeen vauvojen kanssa. Esikoinen on kuitenkin jo eskarissa, joten ihan pientä ihmisen alkua meillä ei ole pahemmin käynyt koiran tultua, joten se on pieni arvoitus miten koira ottaa uuden tulokkaan ja vaunulenkit.

annales, nyt 12+2
 
  • Tykkää
Reactions: U2 ja Maanu
Hannahi :hug:

Kivoja ultrakuulumisia tullut paljon :heart: On ne vain ainutlaatuisia kokemuksia.

Täällä ei ole oikein ehtinyt/jaksanut käydä lueskelemassakaan. Muutto oli tuossa joulu/uuden vuoden hässäkän kanssa samaan aikaan. Joulun olin töissä, aaton illassa ja joulupäivän aamussa, jonka jälkeen piti meitin joulun vieton alkaa, kun lapset palailivat etävanhemmiltaan. Meiltä vaan meni sähköt sen kunniaks, niin jäi juhlinta vähän lyhyeen. Miehen äidin jouluherkkuja ehdittiin sentään syömään joulupäiväiltana :p Uusi vuosi, meni muuttohommissa ja näiden pakattujen tavaroiden keskellä. Itse olin niin väsynyt ja huonovointinen, että menin maate jo klo 22 ja lapset ja mies sai ammuskella raketit ja viettää uutta vuotta keskenään. Huonon olonkin luulin jo väistyneen, mutta sieltä se on sitten ilmestynyt ajoittain takaisin. Nyt on toista päivää peräkkäin jo karsee olo, oksennus ei ihan kaukanataas ole. Meillä on töissä hoitajissa ollut kyllä ihan oksutautiakin, ettei nyt vaan ois sitä sitten tää. Mulle riittäs kyllä tää oksentelu jo vähän pisemmäksin aikaa :(

Imetyksestä kaikkia kolmea olen imettänyt enempi tai vähempi, turhaa sitä stressaamatta. Esikkoa 6 kk, kakkosta 3kk ja nuorimmaista maitoa tuli huonommin, joten parin kuukauden täysimetys ja sitten pikkuhiljaa siirryttiin pulloon. Nyt myös ajattelin ihan tilanteen mukaan edetä. Itselläni on joka kerta ollut käytössä se Lnsinoh voide, koska haavaumia tuli todella helposti imettäessä ja sitä kun käytin niin siltä vaivalta säästyin. Sitä myös ostan sen asian ollessa ajankohtaista.

Finnejä Kyllä vain piisaa täälläkin, sellasii megasuuria ja megakipeitä paiseita. Itsellä on kyllä akneen taipuvainen iho ja lääkityksen kanssa pärjää, mutta nyt sen jäädessä pois on iho oikeen villiintynyt. On tainnut joka raskaudessa tulla, muttei ihan näin kauhian kipeitä mollukoita.

Influenssarokotteista meillä oli työmaalla kysely jo kuukausi sitten enkä ajatellut ottaa.

Kestovaipat ei oo mun juttu, miehen mielipidettä en edes ole kysynyt, mutta minä taidan kantaa kaupasta kertisvaippoja niinkuin tähänkin asti.

Neuvolat/ultrat Meillä oli eka neuvola rv 9, lääkärineuvola sekä eka ultra oli kumpanenkin 11+1 viikolla ja ens maanantaina olisi sitten seuraava neuvola ollen 13+0. Ens viikolle olen myös sen sokerirasituksen varannut tuonne labraan.

Töissä kertomisesta Olin sairaslomalla sen 2,5 viikkoa sen jatkuvan oksentelun takia ja jestas mikä hullunmylly siellä olikaan minua odottamassa. Pomolle olin uutisen kertonut, koska sairaslomalappuun tuli ihan selkeeksi raskausoksentelu syyksi. Hän sanoi, ettei puhu muille vaan saan itse kertoa. Uteliaita työkavereita kun ovat, oli siellä käyty koko tämä aika kiivasta keskustelua minun sairasloman syysta ja jotkut kyselivät ihan kotoakin asti, että mikä mahtaa olla pitkittyneen sairasloman syy. Kenellekään en kertonut. Mutta voi toisen napa kiinnostaa ihmisiä niin paljon :D Monet hyvät naurut sain kyllä. Oltiin miehen kanssa sovittu, että lähipiirille ja omille lapsille kerromme heti ultran jälkeen, kun selviää, että kaikki on varmasti kunnossa. Nää uteliaat työystäväiset kun kertoivat minulle varmaa tietoa jo minua ennen, että näin on kuulleet, kyllä sitten olen heille, jotka ovat suoraan kysyneet asian ultran jälkeen myöntänyt. Mutta huvittavaa on kyllä seurata kuinka mun kasvava maha ja tää tuleva vaaveli on pitänyt puhelinlangat kuumina jo monta viikkoo sekä työmaalla, että vanhempien sisarusten perheiden ja sukulaisten keskuudessa.

Kummiasiaa olen ajatellut, mutta päätöksen teen vasta lähempänä heinäkuuta. Ketään yksi ylitse muiden vaihtoehtoa meillä ei nyt ole. Olisi kyllä, mutta niin kovasti on ystävät ahkerasti kirkosta eronneet :(

Mutta nyt pitäs tää tän viikon ainoo vapaa yrittää hyödyntää jotenkin järkevästi. Pelottaa jo valmiiksi tuo huominen työpäivä, kun on vuorossa saunotus taas ja se kuuma sauna on sellainen, joka on laukaissut sen oksentamisen. Itse en juurikaan ole pystynyt saunomaan viimeisen 1,5 kk:den aikana tai istumaan lämpimässä autossa oksentamatta.

PikkuEmma 12+2
 
Täällä kanssa nt-ultra takana. Siellä pikkuinen liikuskeli ja venytteli ja nukahteli vähän väliä. Pituutta oli 4,9 cm ja vastaa juurikin viikkoja 11+5. Niskaturvotus 0,9 mm, sama kuin esikoiselle. Pari viikkoa menee seulan tuloksissa ja ottavat yhteyttä, jos niissä jotain ilmenee. Mutta hyvältä näyttäisi. Kätilö kehotti jatkamaan masun kasvattelua.

Kattiina ja pirpana 11+5
 
Täälä mä vain luen teidän tekstejä, mutta en saa ite aikaseks kirjotettua :(

Lily08: Mulla oli alussa kaks viikkoa tuhruvuotoa, sitte kolme viikkoa sitte yhtenä aamuna pyyhittäessä verta ja nyt sitte tänään tullu! Todella kurjaa. Ja neuvolasta vain sanoivat että ihan normaalia on. Nohh, täytyy siis vaan seurata ja toivoa ettei enää huomenna vuotelis. Kyllä se säikäyttää.. Kuulin kuitenki yhdestä tapauksesta, jossa äiti oli vuotanu koko raskausajan, mutta nyt on terve tyttö kotona :) Että positiivisin mielin.. Meillä on kotona onneks doppler ja kolme päivää sitte sain ekan kerran kuulumaan sydänäänet! Eilen myös kuunneltiin ja kuului <3 pitää varmaan tänäänki kuunnella, ettei tarttis olla huolissaan vuotelusta.

Oma olotila on alkanu olla vähä parempi, etominen on väistyny. Mutta on se kumma kun on hirmu nälkä mutta ei tee mitään mieli. Melkoisen rasittavaa. Mutta ei tartte mun varmaan valittaa, kun ei oo kertaakaan tarvinnu edes oksentaa, onneks. :)

NT-ultra on 17.1 ja samana päivänä myös neuvolalääkäri. Jännittää jo hirmusesti, että onko kaikki ok. Mutta vielä pari viikkoa...

Kärppy ja mörkö 10+2
 
U2
Pakko jakaa :)

HUOM Turun seudulla asuvat tai liikkuvat! Jos kiinnostaa, on Satakunnantien OZBabyssa mukavasti ale- tuotteita. Itselle hain sen I-H-A-N-A-N Anita Baby Belt tukivyön!!! Netistä meinasin eilen tilata muualta hintaan 55€+postikulut. Se sama vyö maksoi tuolla (ei tarjouksessa) 39€. (Tuon voi kyllä myös tilata OZBabyn nettisivuilta, tietty postikulut tulee päälle)

Äitiyspaitoja ja -housuja oli myös alessa, kerrankin.
Niitä en nyt itselle tarvinnut, mutta kahdelle lapselle löytyi Name It-farkut, joiden hinta oli HUIMAT 10€/kpl!!

Muita tarvikkeita tms en varsinaisesti edes katsellut.

Että tässäpä tarkeimmät, jatketaan masujen kasvattelua <3

U2+Köpiel rv 15+1
 
Viimeksi muokattu:
Kestovaipat: Ei olla käytetty, enkä usko että tullaan nytkään koittamaankaan. Esikoisen kohdalla kävi niin hyvä tuuri, että voitin vuoden vaipat - harmi vaan että sitä rahallista säästöä ei tullut jemmattua.

Naama kukkii täälläkin, ja itsestä tuntuu että tuo saamarin leukafinni loistaa kilometrien päähän. Sosiaalisessa kontaktissakin vastapuoli varmaan juttelee mun finnin kanssa :D. Kotosalla voi siihen laittaa kilokaupalla juurikin ärsyyntyneelle iholle tarkoitettua bebanthenia ja sitten desinfiointiainetta. Jos yrittää laittaa meikkiä, niin sen eipä se siihen punoittavaan, ärsyyntyneeseen kohtaan edes tartu - korostaa vain epätoivoista yritystäni :D. Mulla on ennen vanhaan ollut hyvä finnitön iho, mutta eipä ole enää. Myöhäisteini olen vissiinkin (?).

SiinaS 13+1
 
Moneen viikkoon en minäkään ole saanut mitään kirjoitettua; joko ollut niin huono olo, väsynyt tai sitten kiire töiden ja perheen kanssa. Mutta tässä jotain mitä noista aikaisemmista viesteistä tuli mieleen:

Influenssarokotusta en ottanut, en ole koskaan ottanut.

Kestoilukaan ei ole mun juttu, hyvä että saan miehen kanssa yhdessä hoidettua nyt nämä 4:n hengen pyykit edes jossain ajassa tehtyä :snotty:

Kummeja ei olla vielä kysytty tai edes kovin mietitty, kun alkaa kaikki sopivat olla jo käytetty. Plus molempien aikaisempien kanssa on tullut pari tosi isoa pettymystä, niin nyt sitten miettii vieläkin tarkemmin.

Äitiyshousuja pidetty jo kuukauden päivät, pakko kun ei mennyt enää omat housut kiinni.

Äitiyspakkauksen meinaan ottaa, kun meillä ei ole enää mitään vauvan vaatteita tai tarvikkeita jäljellä.

Koiria meillä on 3 isoa, näistä ei yksikään ole ollut meillä vauva-aikana, ovat siis itse niin nuoria, mutta en usko nytkään tulevan ongelmia. Maastorattaat auttavat tuolla lenkkeilyä vauvakin kanssa ja meillä myös portteja sisällä ja aidattu piha ulkona, auttavat antamasta kaikille tarvittavan rauhan tarvittaessa =)

Imettää yritän niin pitkään kuin mahdollista, edellisiä täysimetin jonkun 4kk. Lapset olleet syntyessään isoja ja lisämaitoa tarvittu alusta asti.

Vakuutus otetaan ehdottomasti. Meillä isompi ei ole sitä vielä tarvinnut, pienempi sitäkin enemmän kun korvat putkitettu kahdesti ja kerran poistettu. Homma hoitunut yksityisellä tosi nopeasti ja helposti.

Np-ultra oli tänään. Kaikki ok, turvotusta 1,3 ja loput tulokset tulevat sitten parin viikon sisään postilla. Seuraava tutkimus onkin sitten 31.1 eka lääkäri, joten siihen on sitten vielä aikaa.

Laskettuaika siirtyi päivällä, eli uusi olisi 24.7

Eiköhän tässä ollut tätä tekstiä taas hetkeksi, voikaatte kaikki hyvin :)

Katza ja ihmetys 11+1
 
  • Tykkää
Reactions: ninnax ja U2
flunssaa pukkaa taas...eihän mulla oo ollukkaan tää kuin parisen kuukautta :X
tän ja huomisen saikkuilen ku on ihan veto pois.

Tulin just saunasta/suihkusta ja oon melekolailla varma että mua supisteli äsken :( jouduin ihan istumaan ja oottamaan hetken aikaa et menee ohi...ja sen jälkeen kiireellä pöntölle :X voi jepulis jos tää on tätä taas koko raskauden :/ nyt täytynee seurailla tilannetta....jos uusii niin huomenna soitan kyllä neuvolaan.
OLotila muutenkin on tosi nuutunut :( väsyttää, ruoka ei maistu...

meillä onneks kohta reissua pukkaa niin saa levätä pari vkoa auringon alla :cool:

nyt soffalle kölliin pienimmäisen kera...

onona ja nelonen 11+1 :heart:
 
Ihanaa! Tänään oli np-ultra ja siellähän se pipsa laittoi oikein shown pystyyn meille ja pyörähteli ympäri, halusi vissiin näyttää, että täällä ollaan...:D
NT oli 1,1mm, ihan normaali siis ja viikon verran menee kuulema siinä yhdistelmäseulassa sit vielä. Muutamaa päivää vähemmän näytti, että nyt olis 11+6, vaikka muiden laskelmien mukaan 12+1, eikä muuttanut laskettua aikaa,
joka siis 17.7, eli lasken itsekkin tuon 12+1 mukaan :) Pituutta vauvelilla tarkalleen 5cm 5mm, minusta se vaikuttaa jo tosi isolta, kun vertaa siihen 0,2millin kokoiseen palleroon, mistä se on kehittyny. Vaikka kaikki muut tuntuu sanovan, että onpa se vielä pieni :D Riippunee siis siitä, mihin sitä verrataan:D
Ens viikolla on lääkärineuvola ja rakenneultra sit 6.3.

Mulla pahoinvointi pysyy mukavasti kurissa, kun vain muistan syödä jatkuvasti,
jos tulee taukoa syömisessä niin olo huononee samantien aivan kamalaksi...

En oo vielä ite ostellu mitään äitiysvaatteita, mutta on pitäny kyllä kaapeista penkoa ne väljimmät vaatteet esiin, samoin oon muutamat farkut näppärästi ommellut äitiysmalliin, muita farkkuja, mitä ennen pidin, en voi kuvitellakkaan tunkevani päälle!

Mulla töissä tietää varmasti jo jokaikinen, että oon raskaana, olin varmaan 6viikkoa pois oksentelun jne takia, sillä aikaa ilmeisesti huhut vähän liikkuneet,
ei tosin kauhiasti haittaa, nyt kun eka ultrassa oli kaikki ok niin jospa sitä uskaltais pian alkaa nauttiakkin tilanteesta:D
 
Moikka vaan kaikille ja hyvää tätä vuotta!

Äitiyspakkaus otetaan varmasti kun esikoinen tuloillaan.

Infulenssarokotteen jätän ottamatta ku en oo ennenkään moista ottanut, en ees possunuhapiikkiä, vaikka oisin sen sillosen työnpuolesta saanut ensimmäisten joukossa.

Kestovaippoja meinaan ainakin koittaa, jos sopii vauvalle niin käytän ja jos ei niin sit ei.

Imetystä aion yrittää, mutta jo etukäteen jännittää et onnistuuko kun molemmissa rinnoissa on fibroadenoomia (hyvän laatusia kasvaimia) ni mietin et voiko ne jotenkin estää/tukkia maidon tuloa.

Vaunuja oon kattellu käytettyjä Brio Kombeja sekä Emmaljungia, eivät kaikki ainakaan musta mitenkään mega kalliita olleet. Toisaalta porukoilta löytys mun ja veljien vanhat Oran ruskeat sametti vaunut ni voi olla et otan ne käyttöön ja hankin sit vaan rattaat joskus myöhemmin. Meillä myös koira joten vaunujen maasto-ominaisuudet tarpeen.

On tänään oli Nt-ultra, siellä se pieni (53mm) piti sellasta menoa kokoajan että hyvä kun saatiin niskaturvotus mitattua (oli 1,1mm). Kovasta liikkumisesta johtuen ei kunnollista kuvaa pienestä saatu vaikka erittäin mukava lääkäri koitti vatsanpeitteidenpäältä oikeen 4D-kuvaa meille muistoksi ottaa :) Ai niin mulle voi muuttaa LA 16.7., tää ollut siis tiedossa jo ekasta neuvolasta asti, toi aiempi oli omien laskujen mukaan.

Onkos muuten kellään tietoa magneettikuvauksesta raskauden aikana, ortopedi oli sitä mieltä et kuvaan vaan, röntgenissä sanoivat ensin et ei ekalla kolmanneksella ja nyt kun soittelin sinne ni kehottivat vielä kasvattamaan pikkuista, neuvolan täti ei ottanut asiaan kantaa ja tietty unohdin sitä tänään siltä ultra lääkäriltä kysyä : /

Hiiha + KeijoAnnikki 12+2
 
Tere vaan
ite otin sen kausiinfluenssa rokotteen eikä oo tullu mitään:)Ehkä enempi senki takia kun oon kaupas töis ja aika riskialtis tänä päivänä saamaa kaikki pöpöt-ennen sairastin vaan kerran tai kaks vuodes!

Olot pysyny kuris ja melkeen mitä vaa voi syyä,aamusin vaan ei pysy aamupuurot sisäl ku pitää heti herääisestä syyä:/ ja kahvi ihana on alkanut taas maistuu

Kokeilin myös niit pahoinvointi rannekkeita ja mun mielest toimii:)ainaki hetkellisesti:)

Tänää tuli oltuu ekaa kertaa parii vk töis ja iha hyvält tuntu,housut vaa puristaa ja turvotus on aika iso osa minuu,työkaveritki sano et alkaa huomaama jo vaik on vasta vk 10!!eheheheheeee
Onko kellään kokemusta istumisesta ja kuinka ns.kivuliasta se on...mie huomasin tänää töis et istuminen ajoittain tuntui aika kivan paineena alhaalla:/!

Terveisin Mamma ja Nyytti vk 10
 
Täälläkin tänään nt-ultra.
Ja siellähän se pikkuinen makoili..niskaturvotus oli 0,7 ja pää-perämitta 6,3 cm joka vastas viikkoja 12+4 eli laskettu aika siirtyi 5:llä päivällä ja on nyt 14.7. Sit näytti vielä 4D- kuvaa :) jännä nähdä sellasta, aiemmin en oo sellaista päässy kokemaan...sukupuolta ei pystyny vielä sanomaan vaikka poika se varmaan on. Istukka oli edessä...muissa kolmessa raskaudessa ollu aina takana..saa nähdä huomaako eroa mitenkään. Veriseula otettiin myös ja tulos ilmoitetaan kahden vkon sisällä jos aiheuttaa toimenpiteitä.
Helmikuun lopulla pääsee sit rakenneultraan :)

ninnax rv 12+4
 
  • Tykkää
Reactions: U2

Yhteistyössä