Mukavaa alkanutta vuotta hellemasut!
Suuret halaukset huonoja uutisia saaneille. Toivottavasti enää ei kukaan tipu joukosta.
Kestovaipoista on ollut puhetta. Me aiotaan kestoilla kotona, mutta hankitaa myös kertakäyttövaippoja kyläreissuja varten. Vaatiihan se kestoilu sitten enemmän työtä ja pyykkäämistä, mutta me aiotaan kestoilla lähinnä sen vuoksi, että olemme kuulleet monista lähteistä sen nopeuttavan lapsen kuivaksi oppimista. Nykyiset kertsivaipat ovat niin imukykyisiä, ettei vauvalla ole "tarpeeksi kurjaa" olla pissavaipoissaan. Saa sitten kuitenkin nähdä, että sopiiko se kestovaippojen käyttö meille ja meidän vauvallemme. Sitähän ei voi etukäteen tietää.
Sukupuolesta. Minulla ei ole mikään hinku tietää vauvan sukupuolta, mutta mieheni haluaa rakenneultrassa asiaa kysyä. Varmaa tietoahan sieltä ei välttämättä saa ja sen kanssa mieskin saa sitten elää. Mitään ylimääräisiä ultria ei kyllä varailla ja maksella sukupuolen takia.
Itse olen joutunut ostamaan jo yhdet
äitiyshousut, kun normaalit farkut alkoivat istuessa puristaa ja nappia piti availla. Äitiyspaitoja en aio ostaa koko aikana, sillä minulla on paljon tunikoita ja trikoopaitoja, jotka kyllä venyvät (saavat luvan venyä). En usko muutenkaan ostavani enää äitiysvaatteita. Tavoitteena kuitenkin on, ettei painoa pääsisi kertymään kuin se, mikä vauvalle on hyväksi. Ja toivon, että nekin kilot jäävät sitten osittain synnärille ja katoavat imetyksen myötä pois eikä äitiysvaatteille siten ole enää jälkikäyttöä.
Imetyksestä: Haluaisin imettää ainakin sen 6kk ihan lapsen vastustuskyvyn ja rintamaidon mukana kulkemisen helppuden vuoksi. Voihan kuitenkin olla, ettei imetys onnistu tai maitoa ei nouse tarpeeksi tms. Esikoista kun odotetaan, ei kokemusta aikaisemmasta imetyksestä ole. Toiveissa kuitenkin olisi pystyä imettämään. Jos se ei onnistu, mennään korvikkeilla.
Vauvanvaatteista: Minä en todellakaan ole mikään vaatefriikki tai muutenkaan mikään tavaran hamstraaja. Emme ole ostaneet tulevalle vauvalle yhtikäs mitään ja tuskin tulemmekaan ostamaan ennen kesää. Sitten hankitaan vaunut ja pinnasänky ja turvakaukalo autoon, mutta vaatteita tuskin ostan. Otamme äitiyspakkauksen ja kaupunki, jossa asumme, lahjottaa kaikille synnyttäjille (ainakin esikoisen saaville) tavarapakkauksen. Tiedän myös, että isovanhemmat, ystävät ja muut tulevat ostamaan mahottomasti vaatetta. Ahdistun kamalasti siitä, että paikat tursuavat turhaa tavaraa. Samoin en todellakaan halua, että talomme hukkuu lapsen muoviroinaleluihin. Eli siis vaikka vauvanvaatteet suloisia ja ihania ovatkin, itse pidämme ns. järjen päässä tässä asiassa. Lapsi kasvaa hurjaa vauhtia eikä ehdi käyttää kovin kauaa samankokoisia vaatteita. Joten mahdollisimman vähällä mennään. Luulen, että ostan ensimmäiset vaatteet lapselle vasta kun se syntyy ja sittenkin tarpeen tullen.
Me tiedämme jo ketkä haluamme tulevalle lapsellemme
kummeiksi ja ko. henkilöille kerrottiinkin asiasta samalla kuin kerroimme perheenlisäyksestä. Kaikki kummit olivat suloisen liikuttuneita asiasta, joten oikeat valinnat kyllä teimme
Meillä on kanssa todella iso suku, vaikka emme mihinkään uskonlahkoon kuulukaan. Minulla on 20 serkkua ja tämä tuleva lapsemme tulee olemaan toiselle mummolleni 8. lapsenlapsenlapsi. Toiselle mummolleni tämä on ensimmäinen lapsenlapsenlapsi, joten hän on aivan innoissaan. Miehelläni on todella pieni suku ja tämä lapsi tulee olemaan hänen isovanhemmilleen ensimmäinen lapsenlapsenlapsi. Hekin ovat todella innoissaan. On ihanaa, että ympärillä on iso ja rakastava suku, vaikka toki ihmispaljous ja kaikki ohjeet ja mielipiteet välillä ärsyttävätkin
Meillä on kohta kolme vuotta täyttävä cockeri-neiti, joka tulee varmasti olemaan mustasukkainen uudesta tulokkaasta. Neiti kyllä nauttii lasten seurasta ja sietää vierailtakin pikkulapsilta kovakouraistakin käsittelyä, mutta luulen, että koiralle tulee olemaan kulttuurisokki, että vauva ei olekaan vain käymässä, vaan jää asumaan. En usko koiramme satuttavan lastamme, mutta hän varmasti tulee hakemaan paikkaansa uudessa laumassa testaamalla meitä. Tai sitten ei, mistäs sitä tietää. Siihen nyt kuitenkin henkisesti varaudumme. Cockerimme on spanielien tapaan hieman yli-innokas, vaikka kiltti ja tottelevainen onkin. Tästä syystä aiomme hankkia elämää helpottamaan portteja, joilla koiraa ja vauvaa voi eristää toisistaan. Tämä on myös koiran etu, sillä haluamme hänelläkin olevan oma rauhoittumispaikkansa, johon vauva ei liikkumaan oppiessaan pääse härkkimään. Vaunujen kanssa kävelyä täytyy alkaa harjoitella jo etukäteen. Ei siksi, että koiramme pelkäisi, mutta koira on ulkona hyvin paljon nenänsä vietävissä, joten saattaa ykskaksyllättäin lähteä vetämään aivan toiselle puolen tietä hajujen perässä. Jonkinlaiset vaunujen "maasturit" täytyy meidän hankkia, jotta pääsemme koiran kanssa jatkossakin päivittäin metsään, jossa se saa juoksennella ja purkaa energiaa vapaana.
Omista oloista. Hirveästi jännitettiin veriseulan tuloksia, kun meillä tosiaan sitä niskaturvotusta todettiin. Eilen saatiin tulokset ja veritestien mukaan kohonnutta riskiä ei todellakaan ole. Kylläpä huojensi ja nyt pystyy taas nauttimaan raskaudestaan ihan uudella tavalla. Eilen oli lääkärineuvola ja siellä kaikki hyvin. Vauvalla on vahva syke, joka kuului heti kun alettiin kuunnella. Minulla oli painoa pudonnut ekasta neuvolakäynnistä 800g, mikä on kummallista, koska olin varma painon nousseen. En ole jaksanut käydä jumpilla entiseen tahtiin ja joulun aikaan söin aivan uskomattoman paljon. Noh, ehkä lihas muuttuu läskiksi, niin painokin putoaa
Tällä hetkellä ei ole kovin raskautunut olo, kun huono olo on väistynyt ja pystyn taas syömään kaikkea, mitä haluan. Välillä olen varma, että vauva on ottanut kohtuni mukaan ja kadonnut. Typerää, tiedän, mutta en voi sille minkään. Kotidoppleria emme sitten tilanneet, hyvä näin. Kuitenkin täällä neuvolassa käydään kerran kuussa ja jos jokin huolettaa, sydänääniä saa käydä kuuntelemassa useamminkin. Vielä ei ole tarvinnut. Maaliskuun alussa on rakenneultra, sitä odotellessa
No tulipahan tätä juttua taas ihan tarpeeksi
Mukavaa viikonjatkoa! Toivottavasti ultrakävijät saavat mukavia uutisia!
sopaka & mutkula 13+0