Heinäkuun Hellemasut-15 *Tammikuussa*

Kukkuu!

Meillä oli tänään toinen neuvola aika ja päästiin vihdoin tapaamaan meidän oikeaa neuvolatätiä, viimeksi meillä oli joku tosi nuori tyttö tuuraamassa :) Meillä ei nyt ehkä ihan täydellisesti natsannut yhteen tuon neuvolatädin kanssa, varsinkin kun häntä selkeästi tuntui häiritsevän mieheni väsynyt olemus klo 08 aamulla. Tuntui vähän ikävältä kun tuli sellainen fiilis että tädillä on jo jonkinlainen ennakkokäsitys meistä. Tuntui meitä ja mieheni tatuointeja hiukan kieroon katselevan, mutta antaa tädin katsella :D

Sydänääniä kuunneltiin ja lujaa siellä tuntui menevän, syke oli 152 :heart: Saatiin samalla kuulla selostus seuloista, kaikki hyvin, jee! :heart: Downin riskisuhde oli 1:18600 joka on kuulemma todella hyvä tulos. Hemoglobiinit oli laskeneet 121 ja neuvolassa käskettiin ostamaan rautalisää apteekista. Apteekkari oli vain tosiaan sitä mieltä etten saisi vielä syödä rautalisiä, jotka on kuulemma liian vahvoja. Onko muilla hemoglobiinit laskeneet ja syöttekö jotain rautalisiä?

Neuvolassa sanottiin että saattaisin tuntea möllin liikkeet jo ensi viikolla, kun olen tämmöinen rimpula. Niitä odotellessa!

Muutamat söpöt pikku bodyt ja ihana talvihaalari on tullut jo hankittua, täytyypi vain ostella neutraalia väriä kun ei tiedä kumpi sieltä tulee =) Itse tahtoisin tietää sukupuolen mutta mies ei, eli vissiinkään ei sitä selvitetä :) Mulla on kyllä vahva poika olo, ja untakin näin yksi yö että saatiin pieni poitsu.
Etsinnässä on käytetty Stokken pinnasänky, mies jostain syystä Stockmannilla ihastui siihen ympyrän malliseen palavasti, mutta uutena se maksaa huikeat 650e, ja ei ihan nappaa pinnasängystä niin paljon maksaa :x Ensi viikolla onkin sitten neuvolalääkäriaika!

Tsemppiä ja voimia kaikille!

Minnimys & Mölli 15+0
 
Mä tilasin vaunukopan tänää :) meillä on bumbleriden indiet rubyn värisenä nii siihe ei enää suomesta saa koppaa. Amazonista sit löysin samalla värillä nii pistin tilaukseen. Ens viikolla pitäis tulla :)

Sokerit on ny mittailtu 6pv ajalta ja lappusen kans torstaina neuvolaan. Sieltä taitaa tulla lähete sit äippäpolille taysiin. Paastoarvot on ollu liian korkeella paitsi ny kahtena päivänä..

HappyFeet 15+6
 
Viimeksi muokattu:
Pakko kommentoida pikaisesti tuota maitoasiaa... Muistan itsekin elävästi ekasta fiiliksen, kun maitoa rupesi tihkumaan n rv 20. Synnyttäessä vuosinkin rinnoista jo kuin seula ja ihan yli omin tarpeiden maitoa riitti koko imetysajan. Nyt tihkuminen alkoi jo ennen nt- ultraa ehkä rv 10-11, voi plääh. Ilmankin olisi pärjännyt!!! Imetyksestä kuitenkin oli taukoa 1,5 vuotta, mutta herkässä näyttää olevan. Ja ihan jos joku ensi synnyttäjä asiaa pohtii, niin omakin kuppikoko ilman raskautta ( ja etenkin sen jälkeen....) on OLEMATON, mutta eipä tuolla näytä olevan mitään merkitystä. :)

Littlelion 14+0
 
Tervetuloa sandybell. Ihan pakko kysyä et mistä nimi tulee? Mä leikin aina pienenä et mun nimi oli sandybell :D Olin paljon sairaalassa ja siellä tuli katsottua jotain piirretty mistä sen bongasin.

Omaan napaan kuuluu hyvää. Pieniä potkuja tullut tänään <3

SandyBell nimi tulee mulla myös mun lapsuuden lempiohjelmasta Sandybell ja katsoin sitä myös sairaalassa, kun jouduin siellä pienempä jonkin verran olemaan :). Noniin huomenna terveydenhoitaja ja lääkäri, jos vaikka jotain selvisi näistä vuodoista. Harmi vaan, ettei meidän neuvolassa/lääkärissä ole ultraa, niin sitten täytyy mennä äitipolin tai naistentautipolille, jos siellä terkkarilla ei mitään selviä. Tänään kävin verikokeessa, koska vuotoa on ollut ja luulen, että hemoglobiini on laskenut, kun vois taas nukkua yötäpäivää :). Mutta vuodon yhteydessä ei ole ollut kipuja ja soittanut olen useasti äitipolille ja naistentautipolille, mutta sanovat vaan, että jos oikein runsaaksi vuodot menee ja tulee kipuja, niin tule sitten tänne. Ei muuta, vuoto on normaalia (ihme, kun siitä ei enempää puhuta) ja mitään ei voi tehdä, jos menee kesken. Pahinta on epätietoisuus, että onko vielä raskaana ( oireita kyllä on) onko kaikki hyvin yms.mutta eivät ole siellä huoliani oikein kuunnellut, joten soitin neuvolaan tosi ahdistuneena ja lupasivat auttaa parhaan mukaan.

Kellekään en ole raskaudestani oikein voinut kertoa, kun piti uutena vuotena, tai sen jälkeen viikonloppuna kertoa, mutta silloin alkoi hurjat vuodot :( . Mies tietenkin : D tietää ja lapsille olemme sanoneet ( kun ovat ihmetelleet väsymystäni) että voi olla, että meille tulee vauva, mutten mitään varmaa vielä ole sanonut ja odotan lääkärit, ultrat yms. ja, kun mahan nyt vielä voi peittää jotenkin :) niin odotamme vielä hetken ennenkuin heille lopullisesti kerromme :).
 
Janke Neuvola laskee menkoista ja laitan sen siihen ekaks.. sit nt ultrassa oli vähän vanhempi ja tiedän sen olevan lähempi aika kun syntyy niin siitä jääny noi mun laskut noin =). Ja mehän saadaan 99% varmuudella kesäkuun vauva.. varmaan juhannusvauva. Mulla kaikki tullu ennakkoon mut täysiaikaisina: 39+1, 38+2, 39+0 ja 38+0. En millään jaksa uskoa että pääsen yhtenä heinäkuulle. =)

Annuu Ihan paha mieli tulee lukea sun kuulumisia :(. Kyllä sua koetellaan. En pysty edes kuvittelemaan millaista sulla on. Jaksamista!

Mulla jälleen uusi vähemmän kiva vaiva.. peräpukamat. Siihen päälle vielä suonikohjut tuolla synnytyselimissä, niiku viimeks oli, ni ei hitto! On yks terttu koko alakerta pian. Jospa niiltä säästys nyt! Mullahan on jaloistakin pintalaskimosuonet räjähtänyt ja nilkat ihan mustelmilla niiku nyt mummoilla monesti tapana olla. Pohkeesen pamahti jo alkunetreillä uusi ISO suonikohju. Melekosta tää on. Mutta noistakin selviää =)

Nelli&Timpsu 16+0/3
 
Hello!

Ihana Minnimys kun teilläkin on "mölli" :D

Uutena oireena on tullut äkillinen pyörrytys. Kaupan jonoissa ei pysty seisomaan montaa minuuttia kun tuntuu että taju lähtee. Kaikki arvot oli vielä viime viikolla kunnossa, mene ja tiedä :|

Tavaroita tuntuu pursuavan jo ikkunoista ja ovista, vaikka olen sanonut etten ihan vielä viittis kaikkia tänne varastoida. On tulossa sitterii, pinnasänkyä, rattaat, leikkimattoa, hyppykeinua.. ym ym :D Ensi kuussa on rakenneultra, ja toivottavasti saadaan selville kumpaa sukupuolta meidän mölli edustaa, sitten vasta alan ottamaan vaatteita vastaan!

Viime viikolla ekaa kertaa oman neuvola tädin kanssa, joka oli kaikinpuolin mukava!
Sokerirastitukseen en (kumma kyllä) vielä joudu. Olin 100 varma että nyt pärähtää tuomio :p

Tervetuloa uudet ja ihanaa odotusta kaikille :heart:

Tabasco ja Mölli 15+1
 
"tammikuinen"
Taas ultrassa käyty vauvoja katsomassa. Kaikki hienosti molemmilla. Joka kerta toinen nukkunut ja toinen aika paljo liikkunut ja pyörinyt. En tiiä onko joka kerta sama nukkunut :) hb laskenut lähelle 100 joten rautakuurille!

tammikuinen+tuplat
 
Heippa pitkästä aikaa! :)

Minäkin kävin viime viikolla sokerirasituksessa (edellisessä raskaudessa kaikki arvot oikein hyvät) niin tulikin yllättäen tuloksena, että paastoarvo oli koholla!! Apua! Maanantaina sain kotimittarin ja laitoin heti ruokavalion remonttiin. Nyt vaan ihmettelen näitä tuloksia.. Neuvolassa takana oli 13h paasto ja arvo oli 4,8 (normaali arvo, raja 5,5) ja nyt tänään 12 h paaston jälkeen 5,7! Ihmettelin tätä ja jatkoin paastoa siten, että otin uuden arvon 13h paaston kohdalla tunnin päästä tosta ja arvo olikin laskenut siten et oli 4,6!! Siis mitä ihmettä, liian pitkän paaston pitäisi päinvastoin nostaa arvoa.. Huhhuh. Tulee vaan mieleen, että myös sokerirasituksessa takana oli lyhyt paasto; olisiko toi paastoarvo sit ollut normaali jos oisin paastonnu pidempään? o_O Katsellaan nyt sitten ja mittaillaan..
Harmittaa vaan vähän toi neuvolantäti, nytkin kun kävin hakees mittarin ja ohjeet niin jotenkin ei oltu ihan samoilla aaltopituuksilla.. Ja olin siellä kuitenkin tunnin, ois voitu ees vauvan sykkeet kuunnella mut eipä kuunneltu :(
Sisarusrattaita käytiin katselemassa viikonloppuna ja olin jo valmiiksi vähän sellaisella kannalla, että ne on kaikki isoja ja rumia ja epäkäytännöllisiä, mut sit törmäsinkin Emmaljungan super vikingeihin ja ihastuin kovasti! Perusrunko on sama kuin yksikkövaunuissa, siihen kiinnitetään vaan lisäadapterit, joilla saadaan aikaiseksi sisaruskärryt! Ja näis istuimet on peräkkäin, osin päällekkäin. Lisäksi kaikki osat on ostettavissa erikseen, eli voi itse päättää, millaisen kombon haluaa kasata. Meille ois tulossa 2x ratasosaa ja 1 vaunukoppa mustaan runkoon. Vaunukopan väri on vielä mietinnässä :D
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista Milla-Maria81 ja tammikuinen!

Täällä poksuu viikot tänään, 13+0. Elämä on ihanan paljon helmpompaa kun viime viikolla ultran jälkeen kerroin raskaudesta kaikille lähimmille ystäville sekä serkulle ja tädille. Jotenkin on vaan niin paljon ihanampaa jakaa tämä odotusaika läheisten kesken.

Hankinnoista: selailen lähes päivittäin kaiken maailman verkkokauppojen sivuja, mutta mitään mieleisiä ehdottomasti hankittavia juttuja ei ole tullut vielä vastaan. Jotenkin pitäisi päästä ihan fyysisesti näkemään ja hiplailemaan esineitä ja asioita jotta osaisin tehdä ostopäätöksiä. Ehkä koitan raahata miehen joku viikonloppu jonnekin lastentarvikekauppaan.

Hajut ja tietyt ruoat ovat viime aikoina yököttäneet todella paljon. Oikeastaan ei tee mieli syödä yhtään mitään vaikka yleensä olen varsinainen ruokarohmu. Tuntuu että ravaan vähän väliä jääkaapilla katsomassa valikoimaa, mutta mitään ei tee mieli syödä. Kahvin, paistetun kananmunan ja valkosipulin hajut ällöttävät eniten. Ehkä ihan hyvä että alkuraskauden ahmiminen nyt pikkuisen helpottaa.

illusia83 & Möykky 13+0
 
Täällä posahti 15+0. Eilen tunsin melko varmaan ekat liikkeet :heart: Mahallaan maatessa muljahti, niinku joku pieni kala :D

Mä en jotenkin uskalla noita hankintoja ennen rakenneultraa... Vaikka kai sitä pientä tutkimusta vois tehä. Vaunuasioissa oon kyllä ihan pihalla.

Tällä hetkellä mietityttää työhön liittyvä asia... Teen töitä myös aggressiivisesti käyttäytyvien lasten kanssa ja joudun ns. kiinnipitotilanteisiin missä raivoavaa rauhoitetaan fyysisesti rajoittamalla. Esimies on sanonut etten saisi enää näihin osallistua, mutta tilanteet saattavat tulla todella nopeasti eikä muita aikuisia ole lähistöllä. Kasvava maha ja potkivat yms. lapsi yhdistelmänä pelottaa. Täytyy huomenna jutella, että miten työni käytännössä järjestän niin ettei väkivallan uhkaa ole. Onko kenelläkään mielipiteitä tai kokemuksia asiasta?

samour 15+0 *poks*
 
Huomenta

Samour Mun työssä on myös uhkaavia tilanteita ja kyse aikuisista. Olin siis viimeksi kuopuksen odotuksen aikana töissä. Meillä vuorossa aina useampi, joten minun rooli oli tilanteissa sitten joku muu kuin kiinni pitäminen/rauhoittelu. Ihan tämä käytäntö oli automaattinen kun raskaana olin eikä kukaan odottanut edes minun olevan läsnä näissä. Pystyykö sinun työssä olemaan niin että et jää yksin missään tilanteessa? Jotenkin tuntuisi että ei sinun paikkasi ole rauhoitella aggressiivisesti käyttäytyvät lasta vaan esimiehen täytyy joku ratkaisu näitä tilanteita varten keksiä. Toivottavasti sellainen löytyy.

Mulla sitten alkoi eilen supistelut. Ilman rasitusta kolme kertaa eri aikaan päivästä. Voivoi.. No tiesin että näiltä en vaan voi välttyä. Aikaista vaan on!

Kirpeen kylmää päivää kaikille =)

Nelli&Timpsu 16+2/5
 
Moi,

supistukset rantautuneet tännekin. Aiemmin vasta noin puolivälissä raskautta tulleet, mutta joo, lähellähän tässä jo ollaan =)

Tunnen vauvan liikkeitä kyllä, mutta ne tuntuu edelleen harvakseltaan ja vaimeina. Veikkaan istukan olevan tossa edessä. Siitä ei jostain syystä oo laitettu mitään merkintää neuvolakorttiin, enkä muista mitä siellä ultrassa sanottiin siitä paikasta. Sen muistan, että sanoi istukan olevan kohdunsuun päällä, mutta että se ei meinaa tuossa vaiheessa vielä mitään vaan ehtii hyvin nousta kasvaessaan... Rakenneultra on 11.2. ja ens maanantaina on neuvolalääkäri, täytyypä kysyä tosta.

Onnea kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille ja jaksamista pahoinvoinnin kanssa painivalle Annuulle :hug:

Aurinkoista päivää kaikille!

KeepGoing 17+5
 
KeepGoing Ihan kun ite oisin kirjoittanut sun tekstiä! Mulla oli kans istukka edessä ja osittain kohdunsuun päälläkin. Olen myöskin tuntenut liikkeitä mutta viime päivät olleet harmillisen hiljaista niiden suhteen. Sydänäänetkin kuuluvat vaimeampana, kuitenkin onneksi kuuluvat! Mietin oisko Timpsu jääny istukan taakse jos kohdun kasvaessa se on noussut sieltä alempaa? Ja se siis vaimentaa liikkeiden tuntemista?
 
Viimeksi muokattu:
Nelli, kiva kuulla että jollain samanlaista kokemusta. Miten sulla on aiemmissa raskauksissa ollu, istukan sijainti/liikkeet? Kahden ekan odotusaikana mulla oli istukka takaseinämässä ja kolmannesta en merkintää löydä, mutta eiköhän sekin oo ollu takaseinämässä liikkeiden perusteella arvioituna. Mä oon kaikista tuntenu liikkeet aikasin, ekastakin jo viikolla 15 selkeesti. Samoin tässä raskaudessa aloin tuntea liikkeitä aikasin, mutta ärsyttää toi vaimeus! Viimeks neuvolassakin kun kuunteli sydänääniä ja vauva karkaili anturin alta ja piti jumppatuokiota, niin th kysyi että tunsitko tuon... No hitto, en tuntenu!

No eiköhän sitä myöhemmässä vaiheessa tunne mylläämisen ihan kunnolla vaikka istukka sijaitsisi missä vaan :D
 
Samour,

Olen työssäni joutunut miettimään samaa. Meitä on muitakin, joten voin poistua tilanteesta. Ks. kuitenkin Työterveyslaitoksen sivut:

Työterveyslaitos - Työturvallisuus ja riskien hallinta

)o( alkaa iltaisin olla jo selvä alkuraskausmasu. Odotan, että kohtu nousisi hieman ylöspäin, yölliset wc-reissut (ja seuraavan päivän väsymys-pahoinvointi) rasittavat. Muuten olo on ok ja liikunta maistuu. Voisin toki syödä lähi-Alepan tyhjäksi. =)

Ninuka h13+
 
En ole saanut tänne kirjoiteltua...nyt vihdoin pahoinvointi tuntuu hellittävän. Enää ei ihan ympäri vuorokauden ole paha olo, illalla oikeastaan vaan kun väsyttää. Jospa nyt sitten täälläkin jaksaisi aktiivisemmin kommentoida, olen kyllä teidän juttuja lueskellut ja mukana elänyt.

Uskaltauduin kirpparilta parit pikkuiset pöksyt ostamaan, sukupuolesta ei tässävaiheessa tietoa joten mahd.neutraalin värisiä. Rattaita pikkuisen tullut kateltua, käytetyt ajattelin yrittää edullisesti löytää. Turvakaukalo olisi myös hakusessa, mielellään telakalla oleva.

Äitiysvaatteita en onneksi paria kappaletta enempää ehtinyt hankkia kun sain niitä nyt kassikaupalla sukulaisilta. Ihana ettei tarvitse enää yrittää ahtautua juuri tavallisiin vaatteisiin. Kiloja on tullut jo ainakin 5... |O pahoinvointia lääkitty syömällä urakalla... No ei kannattane huolehtia tuosta, kun kuitenkin ihan normaalipainoinen olen.

Ensimmäiset ihanat liikkeet (potkut) nyt muutamana iltana tuntuneet, niitä on jo odoteltukin :)

Toivottavasti 15+5
 
Heipsis

Tervetuloa pyörylä =)

Kiva lukea että ulrassa vauvat voineet hyvin js liikkeitäkin alkaa porukka pikkuhiljaa tuntemaan. Puoliväli lähestyy :O

Mulla on alkanut alamahakivut ja supistelut vaivaamaan. Säteilee välillä ikävästi alaselälle. Välillä huolestuttaa. Sitten kun en tunne liikkeitä enää olleskaan.. pakko sen istukan olla nyt vauvan edessä kumkkuitenkin tunsin liikkeeitä aiemmin. Doplerilla ajattelin kohta kuunnella että saan rauhan. Kuulu ne toissapäivänä ihan napakasti mutta vauvan sijainti ja äänten kuuluvuus on eri nyt.

Kirpeää pakkaspäivän jatkoa.

Nelli&Timpsu 16+3/6

Muoks! Heti kuulu äänet ku doplerin mahalle laskin. Huh! On melko ylhäällä jo vauva ja keskellä mahaa. Ennen ollut vasemmalla sivulla. Mutta ihan sama, kunhan sydän vaan lyö napakasti
=). Istukan täytyy olla edessä niiku nt-ultrassakin todettiin, on vaa ehkä noussut ja vauva jäänyt taakse?!
 
Viimeksi muokattu:
Puoliväli tosiaan lähestyy. Nopeasti mennyt tämä alkuraskaus.
Tänään oli eka lääkärinneuvola (huomenna viikkoja 16). Ekaa kertaa sain kuulla pikkuisen sydänäänet, ihanalta kuulostivat :heart:

Pissa puhdas, verenpaineet ok. Painoa tullut melkein 7 kg jo|O ..kuulemma ei huolta kuitenkaan kun ei turvotuksia ole; paitsi mahassa kestosellainen nykyään ;)

Harventuneet ovat nämä neuvolakäynnit siitä mitä oli esikoisen odotuksen aikaan 2007. Seuraava neuvola maaliskuussa ja rakenneultra helmikuun lopulla. Mulle sopii tämä kyllä ihan hyvin kun kaikki tähän mennessä sujunut normaalisti ja eikö aikoja saa useampia jos kokee tarvitsevansa.
 
"Aurinko"
Heissan kaikille! :) Ilmoittaudun uutena mukaan ketjuun.

Aurinko--esikoinen--28--TYKS (Laskettu aika on 11.7.)

Viikkoja tänään 15+5. Alkuraskaus on ollut aika vaikea, ihan kuin olisin ollut 2kk oksennustaudissa. Töihin en pystynyt, kun en juuri muuhun kuin lepäämään pimeässä huoneessa ja oksentamaan. Kaikki tuli ulos, vedetkin. Lääkkeellä sain onneksi vähän ravintoa pysymään sisällä, etten tiputukseen joutunut. Paino kyllä on edelleen -7kg alkuun nähden.

Nyt on vielä vähän pahoinvointia, mutta oon aloittanut taas työt ja olo paranee päivä päivältä. Mulla todettiin raskausdiabetes, jonka takia nyt aloitan mittailun ja noudatan tarkkaa ruokavaliota. Toivottavasti pysyy sillä hoidossa, eikä tarvitse lääkehoitoa. Tällä viikolla viimeksi kuultiin neuvolassa vauvan sykkeet, on se vaan rakas ääni!

Hankintoja ollaan tehty jonkun verran, tai lähinnä minä ;) vaatteita oon ostanut ja saanut ilmaiseksi, samoin tarvikkeita. Ja vaunut tilattiin alesta vaikka ne piti vasta keväällä hankkia. :)

Liityn mieluusti faceryhmään jos teillä sellainen on!
 
Moi, aikasemmin valittelin liikkeiden vaimeutta ja vauva ilmeisesti kuuli sen. Nyt on paljon voimakkaampaa liikuskelua tuntunu eilen illalla ja tänään =) Uskon kyllä silti sen istukan olevan tossa edessä.

Ai joo, uusille tervetuloa mukaan!

Eipä mulla tähän kohtaan muuta, viikot ne poksuu taas...

KeepGoing 18+0
 
Hei kaikille pitkästä aikaa ja onnea ultrakuulumisista! Olen käynyt kyllä lukemassa, mutta jotenkin en ole saanut kirjattua itseäni sisään niin kommentointi on jäänyt.

Liikkeitä on tosi moni jo tuntenut, täällä ei tunnu vielä. Toki eka raskaus ja istukka ilmeisesti aika edessä, joten ei ole vielä kiirettäkään. Innolla kyllä odotan.

Hankintoja on tehty muutama.. Joulun välipäivinä löydettiin Brio Go 2014 yhdistelmät uutena 40% alessa, joten oli pakko mennä ostoksille, vaikka olin ajatellut malttaa kevääseen. Niissä on sekä kääntyvät että vaihdettavat isot talvipyörät, se oli mulle tärkeetä kun asutaan aika maalla mut käydään paljon myös kaupungissa. Lisäksi kauppareissut taittuu autolla, niin halusin sellaiset mihin saa turvakaukalon klikattua runkoon kiinni. Väri oli harmaa valkoisella rungolla.

Sokerirasituksen läpäisin ainakin vielä tällä kertaa normaaliarvoin, mutta toinen testi tulee vielä rv 24-28. Seulonnan tulokset oli downille n. 1/71 000 ja 18-trisomialle 1/100 000 eli tosi pienet.

Ultrassa yksityisellä käytiin tällä viikolla niinkuin oltiin jo varhaisultrassa ajateltu - siis niin, että np- ja rakenneultran puolivälissä käydään kertaalleen tutulla lapsettomuusklinikalla tsekkaamassa että kaikki on ok. Hyvältä näytti pikkuisen kasvu, vastasi viikkoja ja elimet löytyi oikeilta paikoilta. Varovainen tyttölupauskin saatiin :heart: se tuli mulle kyllä aika puskista, kun koko ajan olen ajatellut tulokkaan poikana. Ehkä mä totun :)

Hyvää viikonloppua kaikille!

Ricardina 16+5
 

Yhteistyössä