Heinäkuun Hellemasut-15 *Tammikuussa*

Päiviä täältäkin. Hyvä, että on tullut iloisia uutisia tänne nyt :)

Ultrakuulumisia: Vatsan päältä ultrattiin ja heti näkyi pikkanen siellä. Pomppi hassusti pyllyllään, kääntyili ja potkiskeli. Mies oli ihan intona ja kommentoi koko ajan jotakin :D 60mm oli pituutta ja niskaturvotus 1.0. Kaikki näytti normaalilta. LA siirtyi yhden päivän vaikka kaikki ihme lukuja näkyi joiden mittojen mukaan 3 päivää eroa jne, eli 26.7. Jorvissa, kolmas raskaus
Ihana oli nähdä vauva ja saada vähän lohduketta että joku tän olon aiheuttaa. Rakenne ultra varattiin viikolle 20.

Pois lähtiessä tuli sitten surullinen juttu. Joku nainen siinä itki lohduttomasti ja mies halasi. Pakosti tuli mieleen, että nyt on jotain huonoja uutisia saatu :'( Pahalta tuntui. Voihan se toki olla jotain muutakin kun ei tiedä jos vaikka jännitti ultraa, mutta silti. Ajatuksia herätti.

Ultrakuvasta otin kännykällä kuvia ja hauskasti se iso pääkuva näytti ihan pikkumonkeyltä :heart:
Meidän poika oli kohdussa tosi vilkas tässä ultrassa ja tyttö vaan nukkui. Tämä kaveri kun oli liikkuvainen niin poikaa nyt epäillään :D Miten muilla on mennyt joilla aiempia on tai jos joku jo tiesi kumpi tulee? Millaisia liikkujia nt ultrassa ollut ja kumpaa sukupuolta sitten edustettu? :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: {Anskutin}
Onnea hyvistä ultrakuulumisista Anskutin ja Janke :flower: Ja jos oli muitakin, en muista.. :snotty:

Meillä oli tänään neuvolapäivä. Jotenki tosi turhalta tuntui, voimavarakaavake käytiin pikaseen läpi ja todettiin ettei siinä mitään erikoista keskustelua herättävää ollut, miehen kanssa lähinnä naureskeltiin niille urpoille kysymyksille :D Pissa, paineet ja hemppa ok, paino noussut jo 3,8kg :kieh: En kyllä kykene tajuumaan että miten se paino tolleen vaan nousee :O Aloin nyt pitää ruokapäiväkirjaa, josko siinä ruokavaliossa on joku mitä en muuten hoksaa... Sydänääniä oli taas maailman ihaninta kuulla, sykkeet vaihteli ja kaveri oli kovasti liikkeessä ja karkaili anturin alta :heart:

Nyt onkin tällanen parin viikon välein seuranta, kun tänään oli neuvola, kahen viikon päästä lääkärineuvola, siitä kahen viikon päästä rakenneultra ja siitä taas kahen viikon päästä se Kela-neuvola :xmas:

KeepGoing 16+3
 
Onnittelut kaikille ultrassa hyviä uutisia saaneille :flower: Kyllä se vaan helpottaa kun omin silmin näkee ja lääkäriltä kuulee että kaikki näyttää olevan kunnossa =)

{Anskutin} : Aamuisin herään vaihtelevasti 8-10 aikaan ja kaikkea siltä väliltä ja heti menen mittaamaan sokerit.. Arvon pitäis olla alle 5.5 ja yhden kerran on ollut 5.9, muut reilusti yli 6.. : / Ruoanjälkeiset tosiaan ok paitsi eilen ihan tavallisen päivällisen jälkeen pomppas 9.6 jostain syystä :O
Neuvolasta mulle soitellaan tällä viikolla ja kysellään arvoja.. ens viikolla olis neuvolalääkäri, saa nähdä odottaako th sinne asti vai pistääkö äippäpolilla käymään sitä ennen..
 
Heips ja ihania ultrakuulumisia täällä. Ja onnea niistä kaikille tasapuolisesti =)

Neuvolan th soitti ne seulat, tänään oli saapuneet vasta. Pienet riskit oli. Eka arvo 1:16000 ja toinen meni ohi, oli joko 1:200000 tai 1:100000.En kuullut kun neiti selosti siinä vieressä. Ei se normaalisti noita soittas mutta olin ehtinyt jo paristi kysyä niin oman mielenrauhan vuoksi. Kiva näin.
Muuten ei uutta tänne. Lunta tulloo ja näläkä on :D

Nelli&Timpsu 15+0/15+3
 
nelHM, huomasin juuri, että taidat olla myös KYSiin menossa kesällä. Noinkohan pääsemme jo uuteen synnäriin? :) Eikös niiden uusien tilojen pitäisi tässä keväällä vai milloin lie valmistua?

Huhhoijjaa, parin viikon päästä olisi lääkärineuvola edessä, siitä kaksi(!) kuukautta ennen kuin pääsee seuraavan kerran neuvolaan. Ehkä tosiaan rakenneultra saattaa olla siinä välissä, mutta kovin on neuvolakäyntien tahti harventunut sitten kahden vuoden. Tuolloinhan kävin neuvolan terkkarilla ainakin kuukauden välein.

Lapanen 12+6
 
Lapanen Uusi synnäri?!? Ihanko totta? En tienny. Oispa hienoa. Tosin reitti pitäis tietää etukäteen :D. Nykynen on kauheen piiiitkä. Tampereella aikoinaan sai ajaan siihen synnytysvastaanoton eteen, ovesta sisään ja olit mestoilla. Tosin hyvin oon ehtinyt tähän mennessä =). Sullakin on siis tosi vähän neuvoloita.. taitaa olla täällä pohjois-savossa samat systeemit joka paikassa?
 
Pakko vielä kirjottaa kun huvittaa tää touhu, miehestä puhumattakaan. Minähän haaveilin sen pahoinvoinnin aikana että en muuta toivo kun että voisin syödä! Vois melkee perua ton toiveen.. tää nälkä on uskomatonta :O. Ja himoja millon mitäkin. Tänään oli pakko kaupasta ostaa ylikypsää saunapalvia ja ruisleipää. Oikeasti maha ei kestä ruista enkä paljoa pidäkkään siitä.. arvatkaa ku sai lapset nukkumaan; Vedin kolme ruispalaa tupla palvilla :p. Peitto löytyy aamulla keittiöstä todennäköisesti :D. En voi vastustaa ruisleipää nykyään. Palvikinkkua haistelin kun tuoksuu nii valtavan hyvälle. Oisitte nähny isännän ilmeen ku nuuhkin sitä :D. Pakko olla poika tulossa. Aivan pakko! On tää kerrassaan merkillistä :O. Huomenna ois se eka lääkärikäynti aamulla. Öitä =)
 
nelHM: tänä vuonna tosiaan jossain vaiheessa otetaan KYS:n uusi laajennusosa käyttöön, jonne mm. myös synnärit ja äitiyspolit tulevat. Toivottavasti valmistuu jo ennen kesää, niin pääsisi sinne! :) Kysäiseppä joltain asiasta ihan huvikseen jos kerran olet tänään jo lääkärille menossa. Kiinnostaisi tietää.

Olisi mukavampaa kun olisi vähän väljemmät tilat. Toissa syksynä vietin muutaman päivän odottavien osastolla ennen saliin pääsyä, niin samaan aikaan neljän hengen huoneessa oli meitä odottavia ja jo synnyttäneitä. Oli tiloista vähän puutetta. Yöt olivat mielenkiintoista aikaa, kun huoneen toisella puolella vauvat rääkyivät ja huoneen toisella puolen odottavat äidit pyörivät kivuissaan. Jotenkin irvokasta :D
 
Eilen tuli postissa seulan tulokset ja normaalit olivat. Ei siinä mitään lukuja mainittu, mutta sanottiin että ei anna aihetta jatkotoimenpiteisiin. Huh! Ällötti kovin ajatus lapsivesipunktiosta.

Löysin kuin löysinkin kaapista kaverin antamat vanhat farkut, jotka on aiemmin olleet mulle isot, mutta nyt menivät päälle. Tosin istuessa pitää avata nappi. täytyy muistaa sulkea housut ennen kuin lähtee hiippailemaan toimiston käytäville tai voi saada omituisen maineen. :D

Olin eilen tanssitunnilla kun alkoi taas joulutauon jälkeen. 45min meni ihan hyvin, mutta sitten alkoi juilimaan alavatsasta. :( Piti vähän rauhoitella. Ehkä siksikin että oli niin pitkä päivä kun menin kahdeksaan töihin ja iltaysiltä olin vasta kotona. Ruokailut meni suunnitelmista huolimatta vähän pieleen ja söin iltapäivästä liian kevyesti. Kotiin päästyäni oksensin iltapäivällä syödyt porkkanat. Ilmeisesti nyt on pannassa paprika, jota tehtiin uunissa sunnuntaina ja se seilas vielä maanantainakin edestakas närästyksenä ja raaka porkkana, jota on aika epämiellyttävä oksentaa. :(

Terhitär 13+0
 
Hei vaan kaikille! Olen kyllä lukemassa käynyt teidän juttuja päivittäin, mutta kirjoittelu jääny vähälle.

Ensiksi onnittelut hyvistä ultra kuulumisista!

Minullakin nt ultra oli jo ennen joulua ja siellä kaikki ok. Pikkuisella oli niskaturvotus 1,1 eli ihan ok. Tuloksia mistään seuloista en ole edes kysellyt, kun olen ajatellut, että eiköhän ne soita jos jotain olisi.

Rakenneultra meniki vasta päälle 20+ viikolle.

Täällä edelleen huonovointisuutta. Päivittäin oksettaa keskipäivästä alkuiltaan asti. Edellisissä raskauksissa täs vaiheessa jo pahoinvointi menny ohite.

Täällä erehdyin metsään lenkille lumisille poluille tos viikonloppuna ja sen jälkeen olenki saanu ihme jomottavat/viiltävät kivut tohon häpyluun kohdalle ja vatsan sivuille. Iltaa kohdin tuntuu pahenevan aina. Vissiin se metsän rääkki lenkki oliki liikaa, vaikka lenkillä ei tuntunut mitään kipuja. Aamusin olo ok, mut päivän aikana alkaa kipuja tulla. Miettinyt kysyiskö neuvolasta, mut kun kaipa ne vain lepoa määrää. Onko muilla ollut kipuja mitään?
R ja 15+2
 
riikkunen : Kannattaa kysyä neuvolasta noista kivuista vaikka ihan normaaleja ja asiaankuuluvia varmasti ovatkin =) Mulla on ainakin ollut jos jonkinmoista jomostusta ja vihlontaa mutta ei koko ajan, välillä vaan.

Mä näin viime yönä taas vauvaunta mutta päinvastoin kuin muissa unissa olin tässä vielä raskaana ja olin jonkun toisen raskaanaolevan kanssa jossain sohvalla ja meillä oli dopplerit. Toisen äidin vauvan sydänäänet kuuluivat heti mutta kun itse koitin niin multa ei kuulunut mitään, ei edes sitä kohinaa.. Voipi liittyä siihen että olen tässä pähkäillyt että ostanko kotiin pikkudopplerin vaiko en.. Tekis kauheesti mieli sellainen hankkia mut mietin onko se tarpeellinen vai rahanhukkaa..

Onko moni tehnyt hankintoja vauvaa varten jo?

Me ei muuta mutta huomenna mennään hakemaan pinnasänky jo kun edullisesti saadaan =)

StaRR 15+6
 
Viimeksi muokattu:
Heipsis

Lääkärissä käyty. Kaikki oli hienosti minulla ja vauvalla. Kuunteli mun keuhkot ja sydämen. Kohdun mittas, eli sf mitan otti, mikä oli 14cm. Katoin siitä käyrältä ni vastannee keskikäyrällä rv 19 tuo luku. Lääkäri sanoi vain että oikein hyvä mitta. Sit teki sisätutkimuksen myös. Halus vielä ultrata vaginaalisesti, koska viime synnytyksestä tuli kohdun laskeuma, niin sen tarkisti. Kohdunsuu kiinni ja kanavaa huimat 6cm. Ei siis mitään merkkejä enää laskeumasta =). Alakautta ultrattaessa vauvasta näkyi enää vain pää. Istukka oli siinä kohdunsuun edessä ja sit näky pelkkä pää ja välillä viuhkoi pienet kädet joista pytyi erottamaan viisi pientä sormea <3. Otti päästä mitan mikä vastas täysin viikkoja.
Alkuraskauden pahoinvoinnista kun kyseli ja sanoin että pahinta näistä kaikista raskauksista oli nyt. Tuumas vain että monesti se merkitsee hormonitason olevan hyvä/korkea mikä edesauttaa raskauden jatkumista täysiaikaisuuteen asti. Tiiä sit, mutta näin se sanoi. Lohduttanee monia täälläkin edelleen pahoinvoivia? =)

Lapanen Tiedustelin synnäriasiaa ihmiseltä, joka perillä näistä, niin sanoi että maaliskuussa on uuden puolen tarkoitus aueta. Iso synnäri vaikka mimmosilla "herkuilla" (verraten siis nykyseen), missä vauvateho, leikkurit ym äärellään, niiku kuuluukin olla. Nykyäänhän ne on eri paikassa. Eli kyllä me päästään näillä näkymin hyvinkin uusille mestoille synnyttää =)

Nyt tuli omanapaista porinaa.. sori!

Nelli & Timpsu 15+1/4
 
Nellin lääkäri vaikuttaa tosi perusteelliselta . Samaa ei voi ihan omasta sanoa. Eli siis lääkäri täälläkin tänään takana.

Kohdusta sano että on todella kookas, mutta ei mittaillut sitä mitenkään. Sykkeet löytyi kahdesta eri kohtaa ( eilen ultrassa todettu vain yksi sikiö). Papa otettiin ja sen jälkeen onkin vähän vuodellut ja jomotellut.

Mitään hankintoja ei ole tehty vielä. Rakenneultrassa jälkeen ostan vaunut. Mä oon sellanen tarjoushaukka et jos jotain halpaa tulee vastaan, niin ostan varmasti.
 
An79 Meillä on kyllä täällä todella perusteellinen tuo neuvolan oma lääkäri. Yleensä vähä kylmähkö, ts.empatiataidot minusta puutteelliset, mutta tänään totesi ensimmäisenä kuinka kiva tavata minut raskauden merkeissä. Viimeksi totesi raskauden tuulimunaksi, kun hänet tapasin. Tuli kiva mieli.
Voiskos sulla siellä kuitenkin olla kaksi, jos lääkärikin löysi kahdet sykkeet? Sanoko mitään? Ihmetteli tmv? Onhan noita kirjotuksia kuinka tuplat paljastuneet vasta rakenneultrassa. Ja jos sun kohtu on kookas viikkoihin nähden.. ja itekin löydät kahdet sykkeet? Löydätkö joka kerta kahdet, kun kuuntelet? Minua ihan alkoi jännittää sun rakenneultra =)
 
Mä oon siellä itsekin kuullut kahdesta eri kohtaa ja siksi eilen ultrassa pyysin tutkimaan kunnolla. Ei etsinnöissä huolimatta löytynyt :D ja tänään sit lääkäri vaan sano et on varmaan kaiku.
 
Kiva, että kaikilla paikkakunnilla ei säästetä ja on lääkäri jo tuossa vaiheessa. Pitäisikin pyytää ensi kerralla se lappu mistä näkee käynti viikot. Olemme siis muuttaneet esikoisen syntymästä.

StaRR; en kuule vieläkään kunnolla dopplerilla ja sekös ottaa päähän. .maksoi 70 e ja näytöllä vielä. .yks huolen aihe lisää vaan. Istukka on edessä, johtuuko siitä vai käyttäjästä. Toivottavasti masukaverilla kaikki hyvin...

Minnie82&Hippu 13+5
 
Minnie Käsitin että tämä uusi systeemi nimenomaan karsii ns. turhia käyntejä neuvolassa. Lääkäri siksi näin aikaisin rv 15 että pyritään kartoittamaan varhaisessa vaiheessa esim.mahd. somaattisia vaivoja jotka vaikuttaisvat negatiivisesti raskauteen. Ennen tää eka lääkäri oli joskus rv22-24 ehkä. Käyntejä neuvolassa siis todella vähän verraten aiempiin raskauksiin. Säästöjä tässä haetaan mutta saa niitä käyntejäkin halutessaan enemmän mitä tarjotaan, täytyy vaan pyyt. Ja tietty sillo jos tarvitsee tiheämpää seurantaa.
Jännä miten vaihtelee kunnittain ku oikeen th näytti jotain opusta uudesta käyttöön otetusta äitiysneuvolajärjestelmästä, mihin nää kaikki käynnit perustuu :O. Käsitin sen olevan valtakunnallinen systeemi. Mutta kait kunta voi itse määritellä nää systeemit. Ja rahahan se aina ratkaisee kaiken, valitettavasti.
 
Hellouta hellouta!

Aikoihin en ole palstalla käynyt. Ihan järkyttävää pahoinvointia, eläminen on vaatinut ponnisteluja. Todennäkösesti tää ei lopu ikinä.

Ylihuomenna lähdetään Lontooseen, mies vie mut synttärireissuun. Ja todennäköisesti muutto taas edessä.

Eipä jaksa muuta oikein kirjoitella, tsemppiä jatkoon, tulen taas kun jaksan. :wave:

crea 15+2 vai 15+4?

Ai niin, siksihän mä tänne tulin, kun eilen tunsin ekat liikkeet! Tänään tuntui myös lounaan jälkeen levätessä. :heart:
 
Viimeksi muokattu:
riikunen: mulla on kans kivut olleet ihan tosi alhaalla, ihan niin kuin jalkojen liitoskohdassa. Kuin olis supermatalat lantiofarkut. :D Mulla tullut selvästi rasituksesta ja helpottaa levolla. Ja niihin kipujen alkamisiin riittää siis puolisen tuntia kävelylenkkiä tai tanssia tai jos olen jotain jännittänyt niin tulee herkemmin. Esim. tänään jännäsin sokerirasitustestiä niin sieltä bussille mennessä vihloi menemään. En ole huolissani kun viime to ultrassa oli kaikki hyvin ja kuitenkin kaiken maailman juilinnat kuuluu tähän.

Mutta en voi sanoa että ainakaan vielä olisi ollut mitenkään autuasta ja hehkeää raskaus, lähinnä epämukavaa ja hermostuttanut uusi tilanne. Toivottavasti tää tästä.

Sokerirasitus oli siis aamulla. Jännitin miten pääsen labraan asti ökäämättä bussiin kun pitää olla syömättä, mutta meni yllättävän hyvin. Tähdet olivat suosiollisessa asennossa näköjään. :D Eka mukillinen vadelmalitkua meni ihan jees, mutta toinen oli jo niin äitelää että puistatti. Ykkösellä alas kuitenkin nälkäisenä ja janoisena. :D Kattelin sitten aulassa Poliisien jaksoja tabletilla. Eka pistäjä oli tosi hyvä, sellainen nuori nainen. Valitettavasti seuraavat kaksi otti sama kuin äitiysseulan ja se ei ole kyllä taitava pistäjä. :(

Samalla otettiin veriryhmä-vasta-ainetesti, kun sitä ei voinut joulun aatonaattona ottaa kun ei säilynyt ja pieni verenkuva uudelleen kun trombosyytit oli koholla. No, olinkin ollut tukevassa flunssassa, joten en ihmetellyt. Hyvä että saivat samalla otettua.

Isoäidilleni oli kerrottu raskaudesta ja vaikka hän vetelee ilmeisesti aika viimeisiään niin oli mennyt tajuntaan että ensimmäinen lapsenlapsenlapsi olis tulossa ja sitä hämmästeli. Toivottavasti pysyy maailmassa siihen että vauvan näkee sitten. :(

Terhitär 13+1
 
Meillä ei ole ennestään ollut mitään vauvatavaroita, kun esikoinen tulossa. Alkuvuodesta käytiin ostamassa jo vaunut, kun Emmaljunga oli kymmenen prossan alessa :) samalla mukaan tarttui turvakaukalo telakan kanssa. Muita hankintoja ei vielä ole tehty.

Liikkeitä täälläkin! Ihanan hentosta kosketusta :) reilun viikon jo ainakin tuntunut. Mulla on töitä tällä hetkellä ihan hullun tavalla enkä ehdi elää ja ajatella tätä raskautta juurikaan, niin ehkä ihaninta on havahtua kesken työpäivän kiireiden helliin hipaisuihin masussa :) <3

Perjantaina eka lääkärineuvola, mitäköhän siellä tapahtuu? Seuraavaksi sitten lääkärineuvola vasta joskus rv 36 :eek:

Jammaillen 16+5
 
Esikoisen aikaan eli 2013, oli lääkärineuvola vk 27 ja muuta ei neuvolan kautta. Polille jouduin muuten ja niin nytkin tarkempaan kontrolliin..voihan se johtua siitäkin. Nyt seuraava neuvola vk 16...sit vk 20 rakenneultra. .muuta tietoa ei vielä ole.

Tunsin myös viime viikolla liikkeet nyt taas en..apua miten aina pelottaa. Istukka edessä...

Kaikille parempia vointeja!

Hippu huomenna 14 vk poks
 
"viliina84"
Tänään oli toinen neuvolakäynti terveydenhoitajan luona ni piti munki hältä tiedustella noista lääkärikäynneist yms ku täällä aiheest keskusteltu :). Raskauden aikana täällä on 3 lääkärineuvolaa. Eka oli viikol 8, toka viikol 27 ja vika viikol 36. Terkkarin luona kävästään n. 6-7 kertaa raskauden aikana. Sit lisäks nt- ja rakenneultrat. Täälläki käyntejä karsittu.. Lisäkäyntejä saa tietty tarvittaessa. Viime raskauden aikana tuntu et siel sai ravata liian kanssa, joten oon ihan tyytyväinen tähän :).

kuulinpas tänää mäki ekan kerran sydänäänet <3 terkkari kyseli onks mul tyttö vai poikaolo, ja sano samaa hänki veikkais mitä mä :D. Saa nähä ollaanks oikeessa :).

hitsi ku joskus muistas kirjotella ku o koneel.. Puhelimel tää o nii tympeetä :/. Siispä ensikertaan ;)

viliina ja käpy 15+4
 
EX4
Moikka

Täällä bongattu ensimmäiset liikkeet kanssa, tai no suloisia hipaisuja :heart:

Tyttö- ja poikaolot on vaihdellu tässä, pahoinvointiin ja liikkeiden tuntemisiin, masusta ja tälläisistä voisin ehkä veikata poitsua. Rakenneultraan onkin kuukauden päästä :)

Itse käyn tämän raskauden aikana kaksi vai kolme kertaa lääkärillä jos ei tule mitään. Täälläkin on karsittu noita neuvola käyntejä. Tässä kun on esikon saanut 97 vuonna ni huomannut koko ajan miten säästetään, ikäväähän se on.

Mitään hankintoja ei olla tehty, kaikki kyllä sitte puuttuukiin. Kuopuksen tavarat myyty ja laitettu eteenpäin 2012/2013. Eli kaikki saa ostaa. Mutta tässä on aikaa :)

Hyvää viikon jatkoa kaikille teille!

EX4 16+0
 

Yhteistyössä