Perjantaita kaikille!
Alkukuu onkin mennyt aika haipakkaa. Töissä on ollut joulun jälkeen hirveä kiire ja kotona melkein yhtä hässäkkää. Uuden vuoden jälkeen oli myös mun isoäidin hautajaiset ja sekin vei osan energiasta. Ompeluhommineen ja suremisineen. Onneksi ehdin kertoa mummolle ennen hänen kuolemaansa, että hänelle on vielä yksi lapsenlapsenlapsi syntymässä. Äitini olisi vissiin hautajaisissa halunnut kertoa jo sisaruksilleen uutisen, mutta jätimme asian vielä salaan.
Onpa paljon jo ihania ultrauutisia! Toivottavasti ultran ja seulojen jälkimainingeissa kaikki saavat lopulta hyviä uutisia. Kurjaa, että tuloksia ja jatkotutkimuksia joutuu odottamaan kauan. Jaksamista Lilian odotukseen!
Neuvolakäyntien määrästä olette jutelleet. Edellisessä raskaudessa tuntui, että neuvolassa käyntiin KOKO ajan ja radiseurannan ä-polikäyntien ja liikehälytyskäyntien kanssa mun äitiysneuvolakortista loppuikin tila lopulta
Viimeiset merkinnät tehtiin virallisten rivien alle sinne päin
Saas nähdä kuinka nyt käy. Vaan nyt noita peruskäyntejä on kyllä musta paljon harvemmin kuin silloin 2011. Ensimmäinen neuvola oli rv 8+4, UÄ on rv12+4, seuraava neuvola ja lääkäri on samaan aikaan rv 17. Sen jälkeen onkin RU ilmeisesti siinä 20-22 paikkeilla ja sitten ns. Kela-neuvola jossain siinä main. 4-6 viikon välein viikolle 30 asti ja sen jälkeen noin 3-5 käyntiä. Eli normaalitapauksessa enimmilläänkin 10 käyntiä + ultrat. Sopiva määrä mun mielestä
Starr kurjaa, että radi osui kohdallesi, mutta toivottavasti saat sen ruokavaliolla kuntoon. Eipä se insuliinin piikittäminen mitään herkkua ole, mutta mua ainakin helpotti tieto, että insuliini ei suoraan vaikuta sikiöön. Ja josko insuliinille joudutkin niin toivottavasti pärjäät minimiannoksella. Hyvin se menee! Jos haluat kysyä jotain radista raskaana olevan näkökulmasta niin heitä yksityisviestillä tai vaikka tähän ketjuunkin
Ja muista, radia voi koittaa lähinnä ehkäistä, mutta loppujen lopuksi sitä ei voi oikein estää. Se joko tulee tai ei tule. Mä aloitan kotimittaukset ihan omatoimisesti nyt viikonloppuna ja katson miten sokerit pelittää kotioloissa. Jos ne pysyy nyt kunnossa ruokavaliolla niin sit en mee siihen alkuraskauden sokerirasitukseen. Ei pysty kykenemään 12 tuntia syömättä.
Syömisestä puheenollen. AIVAN JÄÄTÄVÄ NÄLKÄ KOKO AJAN. Mies tuossa naureskeli, että yritän syödä meitä vararikkoon, mutta kun nälkä on ihan jatkuvasti. Eilen söin normaalin iltapalan seitsemän jälkeen. Toisen, vähän vielä tukevamman iltapalan yhdentoista aikaan. Ja aamulla kun herättiin seitsemältä viemään muksu hoitoon, oli mun pakko syödä jotain että selviän vaatteiden pukemisesta ja tuosta yhteensä kilometrin matkasta...Nii, 12 tuntia ilman ruokaa olis kyllä semmonen kidutusmekanismi, että huhhuh.
Mummoloissa meillä on molemmissa syöttötuolit ja sen lisäksi yksi matkasänky joka kulkee mukana. Pohdin kyllä, että kun se nyt on ton vanhemman muksun yökäytössä tuossa lähimummolassa niin kauempaan mummolaan vois ostaa toisen. Ei tarttis erikseen raahata sit aina mukana. Molemmissa mummoloissa on myös paljon vilttejä, kirjoja ja leluja jo mummojen omista varastoista kaivettuina, joten niitä ei oo tarvinnut kuskata mukana. Sitteriasiaa täytyy ehkä pohtia vielä. Mä toivoisin, että ehdittäis viettää lasten kanssa enemmän aikaa mummoloissa nyt kun on autokin millä liikkua. Esikoisen vauva-aikaan oltiin bussin varassa ja se kaukalosäätö oli aina niin hirvee homma, että ihan herkästi ei lähdetty reissuun. Kaukomummolaan meinataan ostaa myös vaunut, jotta kotoa ei tarvitse ottaa mukaan. Pitääkin ruveta jo etsiskelemään.
Zenille ihanaa viikonloppua! Kuulostaa aika mainiolta kaikkine bonussektoreineen
Annulle tsemppiä! Kuulostaa todella ikävältä :/
Aurora: Periaateessa ei saa syödä mozzarellaa ja savukalaa. Ite savustettua söisin ja suurten kotimaisten juustoloiden juustot pitäisi olla puhtaita. Mutta oon kyllä varuiksi vältellyt. Kaikki kiva ruoka kielletään raskausajaksi
ON: Olot on muuttuneet erikoisemmiksi. Välillä huimaa kauheasti ja mä voisin edelleen nukkua lähes ympäri vuorokauden. Luulin jo tissikivun menneen mutta e-hei! Palasivat viisi kertaa pahempina. Tuntemukset on samansorttisia kuin maidon noustessa, ihan kuin joku tökkis sukkapuikkoja tuosta nännipihasta sisään
Ja lisäksi liivit alkaa käydä ahtaiksi ja se ei itseasiassa ole lainkaan toivottu juttu. Edellisessä raskaudessa selvisin samoilla liiveillä loppuun asti, mutta nyt tuntuu että rinnatkin on kasvaneet. Tätä omaa rintaa on sen verran paljon jo valmiiksi, että kiitos riittäisi ihan mun tarpeisiin..
Mies tuossa jo uumoili, että onko meille kaksoset tulossa kun olen näin pullahtanut ja syön vähintään neljän edestä. Samaan aikaan paino on ensimmäisestä neuvolasta pudonnut kilon. Mutta maanantaina se nähdään. Silloin on ultra ja nähdään onko siellä ketään ja kuinka monta ja mitä sinne kuuluu
Vähän jo jännittää!
Pomolle kerron varmaan sitten ultran jälkeen jahka ollaan taas samaan aikaan töissä. Se onkin itseasiassa reissussa alkuviikon, joten vasta sit loppuviikosta. Toisaalta kävin juuri työhaastattelussa, joten senkin puolesta on jännät paikat tämän raskauden ja työn yhdistämisessä.
Hyvää viikonloppua kaikille
Anskutin ja Muikku 12+1