Heinäkuun Hellemasut-15 *Tammikuussa*

Nt ultrasta. Mulla on aina ultrattu alakautta paitsi nyt mahan päältä. Ja ihan oli hyvä näkymä. Kivempi se noin on.

Mulla pamahti issias. Jipii. Jäin matkalle kun veskiin olin menossa. Se on helvetillinen kipu, senttiäkään ei tarvii liikkua älähtämättä :O. No onneks toi pahin laukee ku aikansa koittaa nitkutella kinttuaan :D

Hyvvee yötä.

Nelli&Timpsu 14+1/14+4
 
Huomenna olis sitten ultra iltapäivästä. Jännittää ihan saakelisti, kun ei ole tähän mennessä kuunneltu sydänääniä tai ultrattu tai mitään. Eli huomenna selviää onko siellä ketään ja onko hengissä yms. Ehkä sitten tulee konkreettisemmaks asia ja ymmärtää miksi voi pahoin ja on karsee olo ja hyväksyy sen paremmin. Nyt ei jotenkin ole vielä muodostunut sidettä toveriin kun ei siitä ole mitään konkreettista vielä havaittu, paitsi raskaustesti 2kk sitten.

Mitähän siellä ultrassa kannattaisi kysellä? Meinaan ottaa muistiinpanovälineet mukaan ja pyydän että selittää paljon, kun mä haluan tietää. Tärkeimmäthän on: onko siellä elämää? montako siellä on? onko kaikki tarpeelliset osat mukana? onko kaikki ok? missä istukka on kiinni? muuttuuko la?

Jos se niskaturvotus mittaa vain down-riskiä, niin en ehkä menisi itse jatkotutkimuksiin. Mua ei ehkä kovasti haittaisi down-lapsi. Mitä olen ymmärtänyt, niin heistä tulee pääosin elämäänsä tyytyväisiä ihmisiä (ainakin onnellisuusmittauksissa olivat kärjessä), pärjäävät itse pitkälti ja tuovat paljon iloa ympäristöönsä. Tietysti on erillisiä terveyshuolia yms. mutta ei se mun mielestä olis pahinta mitä vois sattua. :)

Pitikin muuten kysyä että millaisia tavaroita teillä on isovanhempien luona tai muualla jossa usein käytte? Siis vauvalla. Kun meille on ensimmäinen niin tuli mieleen että olisko ainakin sitteri ja köllimismatto hyvä olla kans isovanhemmilla, kun siellä tullaan varmaan käymään useasti kun lähellä asuvat ja välit on hyvät.

Terhitär 12+1
 
Varmaan ei tuu isovanhemmille hommattua mitään. Matkasänky ja ehkä potta sit joskus.

Mua nyt vähän jänskättää... sykkeet kuuluu molemmin puolin. Syke taajuudella ei kyllä pahemmin eroa ole. Miten mä jaksan ensi maanantaille odottaa ultraan :D
 
No mulla oli tuo niskaturvotus ok, mutta labrat hälyytti..
Nyt lapsivesipunktiossa aamulla käyty,odottelua onkin 2-4 viikkoa.. Toimenpide meni hyvin ja nyt lepäillään tää päivä kotona. Pahoinvointi on suuremmaksi osaksi väistynyt. Rinnat on edelleen todella arat.

Lilian&Pähkinä 14+4
 
Meillä on mummolassa matkasänky (ja petivaatteet siihen), syöttötuoli ja ruokailuvälineet, vaunut ja pieni lelukori jossa mun ja veljieni vanhoja leluja, potta. Sitterin virkaa toimittaa kaukalo.
Ukkilassa (miehen vanhemmilla) on taas melkein kaikki mahdollinen. Heillä kun on paljon jo lapsenlapsia ja osa isompia, niin sinne on vanhat vauva- ja taaperokamppeet raahautuneet. Ihan kiva ettei 500km päähän tarvitse raahata kuin itsemme ja vaatteet.

Meidän nuorimmainen on menossa ekaa kertaa mummolaan yökylään lauantaina ja isommat kaveriyökylään kummilaan. Mä en ehkä kestä, nyt jo kauhee ikävä! Toisaalta viimeset viikot mut on pitäny järjissään ajatus hotelliaamiaisesta ja rauhassa nukutusta yöstä (ja aamuseksistä ;)).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Terhitär;30568856:
Jos se niskaturvotus mittaa vain down-riskiä, niin en ehkä menisi itse jatkotutkimuksiin. Mua ei ehkä kovasti haittaisi down-lapsi. Mitä olen ymmärtänyt, niin heistä tulee pääosin elämäänsä tyytyväisiä ihmisiä (ainakin onnellisuusmittauksissa olivat kärjessä), pärjäävät itse pitkälti ja tuovat paljon iloa ympäristöönsä. Tietysti on erillisiä terveyshuolia yms. mutta ei se mun mielestä olis pahinta mitä vois sattua. :)
Mun mielestä siinä katotaan riskit myös niihin muihin vaarallisempiin trisomiajuttuihin, ei pelkästään downiin..
 
Heips

Lilian Hurjasti voimia vastausten odotukseen!

Terhitär Minäkin käsitin että siinä seulotaan downin lisäksi muitakin trisomiapoikeavuuksia. Itse varmaa menisin jatkoihin jos joku hälyttäis.

Zeni Älä sinä ikävöi vaan nauti! Harvinaista herkkua vissiin teillekin kaksin olo. Toi aamiainen erityisellä jälkkärillä.. Ei paha ;)!

Täällä alkoi arki, lapsilla koulut ja miehellä työt.. Olikin vaa viis viikkoa lomalla. On tässä taas opettelu itellekin. Mun maha on pöllähtänyt kivaksi palloksi tohon eteen. Näyttäs kasvavan kuten viimeksikin, eteen ja pystyyn. Ja tyttö tuli, vaikka kukaan ei tyttöä sen mahan perusteella osannut veikatakkaan. Saas nähdä. Yks poika löytyy ja sillo maha kasvoi todella isona, vaikka iso se on ollut joka kerta. Että jos nyt menee sen pojan odotuksen kaa samoihin, niin vois vaikka olla poju tulossa. Ainakin olot eri kun viimeksi. Ja tämä on toinen yhteinen lapsemme, joten jos vertaan vaan edelliseen odotukseen, niin vois olla nyt eri sorttia tulossa.. Jännää =)

Mukavaa päivää kaikille!

Nelli&Timpsu 14+2/14+5
 
Viimeksi muokattu:
Moikka pitkästä aikaa!

Tosta np-ultrasta, mulla on kolmesta edellisestä aina tehty alakautta ja nyt tehtiinkin mahan päältä =) Ja nämä kaikki tehty Jorvissa.

Lilianille haluan toivottaa jaksamista tulosten odotteluun, toivottavasti kaikki kuitenkin kunnossa :hug:

Mulle ei mitään uutta oikeestaan, paitsi liikkeitä oon jonkun aikaa tuntenu iltasin ku rauhotun aloilleni. Vaatteet alkaa kinnaamaan ja tänään ekaa kertaa äitiysfarkut jalassa, ihanaa ku ei purista! Ulkohousut ei mee enää kokonaan kiinni :ashamed:

Miehen vanhemmille oli tarkoitus kertoa vauvan tulosta viime maanantaina. Kun anopille asiasta mainitsin, niin hän onnitteli ja totesi että appiukko olikin jo joulun aikaan asiaa arvaillut, hitto mikä haukansilmä :O No, nyt on siis kaikilla lähipiirissä asia tiedossa ja eipä tätä kyllä enää salassa pysty pitämäänkään ku maha kasvaa :D

Neuvolaan meno ois ens maanantaina, haluisin skipata sen vaaka-osuuden kokonaan :LOL: Hoikka olen noin normaalitilassa, mutta joka raskaudessa tullut se 20kg (joka lähtenyt kyllä pian poiskin) ja nyt en oikeesti haluais sellasta kilomäärää raahata mukanani. Tekee olosta aika tukalan... Oispa hienoa, jos vois tällä kertaa päästä vaikka kymmenellä kilolla :saint:


KeepGoing 15+5
 
Ja mulla nousee kans paino sen 20-25kg AINA! Ei paljoa hotsita taas se asia. Yleensä lähtee hyvin mutta kuopuksen jälkeen totean että ei ihan samalla tavalla ku parikymppisenä. Jäi 5-6kg.. yleensä ei jää mitään. Onneksi olen sellainen suht hoikka/normivartaloinen. Imetysajan olen kyllä ihan lehmä ja menis naapurinki vauva jos tarvetta ois :D. On ainakin sitä alkupääomaa starttailla se ruljanssi :D
 
Mä heräsin päikkäreiltä ja justiinsa tajusin et kääk, mähän en saa syödä mitään kahdeksan jälkeen tänään illalla :whistle: Huomenna aamulla sokerirasitus ja sit iltapäivällä vielä neuvola. Onpahan tapahtumaa huomiselle. Samalla kun tajusin ettei saa syödä/juoda kasin jälkeen niin tuli sellanen olo et pakko syödä jotain vaikka jotenkin meinaakin olo tuntua vähän huonolta. Luulin et kuvotus oli jo ohi.. Jospa sitä lähtis lenkillä käymään ja samalla veis siskonpojalle synttärilahjan ( eilen oli syndet eikä oltu paikalla.. ).. loppuilta sit telkkaria/leffaa ja huomista sokerikoetta odotellessa.. en ole koskaan siinä rasituksessa käynyt mut nyt passittavat sinne raskauden takia..

Tänään 15+0 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Sokerirasituksesta: tuli mieleen, että ei kannata mitään jättimättöjä syödä, koska sitten paastoarvo saattaa heittää ja nuo rajat kun ovat tiukemmat raskauden aikana kuin normaalisti. Kannattaa syödä hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja esim. ruisleipää. Muutamat potilaat joskus mokaavat tuon sokerirasituksen juuri sillä, että ahmitaan illalla ihan törkeesti ruokaa, kun pelätään, että tulee nälkä yöllä.

Painosta: täällä tullut aiemmissa raskauksissa n. 20kg, mutta ekassa johtui todella paljon turvotuksesta (raskausmyrkytys) ja tietty siitä, että vauva oli sen melkein 5kg. Toisen raskauden jälkeen laihduttelinkin sitten urakalla ja pääsin takaisin normaalipainoon. Nyt tullut reilu kilo painoa lähtöpainoon, saa nähdä kuinka jatkossa.
Nt-ultra kuulumisia: kaikki oli mainiosti ja kätilö mahtava...selitti todella kansantajuisesti, mistä miehelle hyötyä. Itse kun osasin katsoa ultraa muutenkin (mm. sydämen läpät ja kammiot/eteiset näkyivät hienosti ja läpät näkyivät sulkeutuvan ja avautuvankin oikean näköisesti, samoin aivokammiot näkyivät hyvin) ja näin mittaustulokset jo ennen kuin lopuksi sanoi niistä. Nt oli 1,2 eli ei paha ja seulatkin ok. Vauva oli pari päivää pienempi kuin la, mutta niin on ollut aiemmissakin raskauksissa, joten ei ollut yllätys. La säilyi kuitenkin paikallaan. Nyt voi vähän huokaista ja siirtyä "seesteiselle" :p raskauden toiselle kolmannekselle, kai niitä huolia aina riittää jonkin verran ennen kuin vauva on vatsan ulkopuolella ja sitten niitä vasta onkin :rolleyes:
 
Toi Nellin teksti ois voinu olla suoraan multa. Mähän imetän kans aina ihan lehmänä ja maitoa ois varmaan kans useemmalle vauvalle :LOL: Ja joo, ite olin 18v ku ekan sain ja sillon paino tippu vissiin muutamassa päivässä ja farkut sai vetää heti suoraan jalkaan. Kolmosen kanssa huomas, että ei ihan niin ripeesti ehkä paino itekseen vaan häviäkään :xmas: Mutta kuitenkin tämän raskauden lähtöpaino oli 3kg vähemmän ku edellisen (ja poika siis 1v8kk). Meillä vauvat ei oo olleet mitään kovin isoja, ainoastaan minä :LOL:
 
EX4
Etusivua taas yrittäny päivitellä :)

Pitkästö aikaa kunnolla kirjotella :)

Painosta Viisi raskautta takana jokaisesta tullu erimääriä. Esikoisesta tuli 7kg tuolloin kyllä olin aika "skitso" terveellisen ruokavalio suhteen. Lähtikin kaikki 2-4 viikossa. Toisesta tuli n. 10kg ja lähti taad kuukaudessa. Kolmannesta tulikin 16kg ja kesti lähteäkki pitkään.. Syynä kyllä oli oma herkuttelukin :D Neljännestä tuli 9kg ja lähti samantien. Viimisestä tuli 12kg ja lähti jossakin parissa kuukaudessa.

Olo on nyt taas aika normaali, luojan kiitos. Annulle Tsemppejä hypremeesin kanssa varmasti ikävää on! Väsymys on osaksi tiessään, tosin ärhäkkä flunssa on kiusannut nuorimpaa ja valvottanut. Masu on saanut pientä muotoa mutta ei ole työvaattiden alta vielä kyllä näkyvillä. Ei kyllä haittakkaan kun työni vähä hankaloituu aina jos on valtava masu :)

Liikunta pyrin käymään lenkillä 4krt viikossa n. 4-5km joskus hölkäten toisinaan sauvakävellen. Joskus jos saan vapaata tulee lähdettyä jooga tunnille : )

Arki palasi tänään tännekkin. Teini ei meinannyt nousta millään, ihmekkös tuo kun valvosi yöt. Ei oikeestaan muilla ollut ongelmia kun yritin pitää jonkun näköstä rytmiä.
No taidan lähteä teen juontiin ja unille.


EX4 15+0
 
Viimeksi muokattu:
Sokerirasituksesta: tuli mieleen, että ei kannata mitään jättimättöjä syödä, koska sitten paastoarvo saattaa heittää ja nuo rajat kun ovat tiukemmat raskauden aikana kuin normaalisti. Kannattaa syödä hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja esim. ruisleipää. Muutamat potilaat joskus mokaavat tuon sokerirasituksen juuri sillä, että ahmitaan illalla ihan törkeesti ruokaa, kun pelätään, että tulee nälkä yöllä.
Söin illan aikana kolme sämpylää ja join muutaman lasillisen vettä =) Pizzaa teki mieli mutta en viitsinyt just tuon takia kun mietin että nostaa pian turhaan niitä arvoja sit..

En tajua miksi jännitän tota sokerirasitusta, jotenkin katkonainen yö takana. Tietty senkin takia kun herään minimissään 2 kert./yö pissalle mut viime yön vessareissuilla mietin aamun labraa :D Tuntuu että pitäis tuoremehua tai leipää saada vähän, meinaa olla huono olo ja p-a-h-a-s-t-i piikkikammoisena pelkään että verikokeessa käy kalpaten. Viimeksi kun olin verikokeita varten syömättä sen 12h niin oli sekunneista kiinni etten oksentanut ja pyörtynyt labrassa. Ja nyt vissiin otetaan 3x näyte :O
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Terhitär
Mulla ois huomenna toi sokerirasitus ja jo eilen mietiskelin sitä, ja tässä tänään vielä enemmän. Nyt kun oon muuten päässy pahastaolosta lähes eroon niin jännitys laittaa aina oksettamaan. :/ No toivotaan että kroppa jaksaa ton paaston ja sokerirasituksen.
Tiedän jo valmiiksi että koholla on kaksi viimeistä arvoa, niinku aina raskausaikana. Ne on ihan rajalla. Mulle yritti viimeks tunkee lääkettä tohon mut se laski ihan liian alas ni oon vaa mittaillu ja kattonu mitä syön. Ja ei oo lapset ollu isoja tai mitään. Ärsyttää vaan se kun heti yrittävät lääkkeitä tunkee. Ei jaksais taas tapella vastaan.
 
StaRR mulla ollut sokerirasituksen yhteydessä suorastaan pelastus se cokiksen makuinen litku, kun on ollut niin pitkään syömättä, että hyvällä ruokahalulla sen oon aina juonut, vaikka sitten närästääkin :rolleyes:

Aamukävelyllä käyty, kun on näitä vapaita tässä, mutta järkky nälkä oli kun palasin kotiin. Nyt jos menis pikku päikkäreille...
 
Sokerirasitus tehty, karmeeta litkua :p Selvisin hengissä vaikka verikokeen ottaja pisti kolmesti samaan paikkaan, nyt on käsivarsi vaan hellänä mut onneks tuo on nyt ohi.. Sit vaan tuloksia odottamaan, viimeistään huomenna selviää.. Mulle ei tullut tuosta litkusta ( ei maistunu mun litku cokikselta, oiskin maistunu ) huonoa oloa mutta vähän alkoi väsyttämään..
Neuvola ois klo.12. jos nyt lepäis hetken kun tuli juuri syötyä..
 
Ihana lukea, että on jo liikkeitä ja vauvamasuja täällä muilla. Ei malttaisi yhtään ite oottaa, mahapömppö menee hyvinvointimahan piikkiin vielä :D toisaalta miehen kutale meni julkaisemaan Facebookissa tekstin, jossa puhuttiin tulevasta perheestämme, joten sikäli tiedä meneekö enää lihomisluuloiksi..

Käytiin tänään yhdessä lääkörissä ja saatiin keskusteltua, että ei kumpikaan enää tässä vaiheessa keskeytystä haluaisi, joten jatkotutkimukset on sikäli turhia. Riski keskenmenoon on jopa 1:300 kohdalla meille liian suuri, kun tuo mun riskini 1:450 downiin on tosiaan aika pieni vielä. Varmaan eri asia, jos luvut olisi hurjemmat. Silti mietityttää,että Suomessa ei olisi edes ilmeisesti keskusteltu asiasta, vaikka on kuitenkin puolet isompi riski kun muilla saman ikäluokan naisilla. Ja samaa mieltä Terhittären kanssa, ei se maailma siihen kaadu, vaikka down lapsi olisikin. Toki toivomme tervettä vauvaa, mutta pahempiakin asioita voisi sattua :) ai juu ja mittaa tosiaan muitakin kromosomivirheitä, 13 ja mikäs se toinen nyt onkaan, 18?

Alkaa pelottaa noi hurjalta kuullostavat lisäkilot, itsellä kun ei pituutta kovin ole, niin atressaan niistä ehkä liikaakin :D Ja niin laiska liikkumaan!

Pakko oli vielä tulla muokkaamaan, saako Suomessa syödä mozzarellaa ja savulohtakin, täällä kiellettiin, epäreilua! :D
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä mihin minun tekstini katoavat.. Nyt jo kahdesti yrittänyt pitkän pätkän postata, mutta ei näy onnistuvan. Kohta viestejä tietysti jo rivissä!

Mutta nyt lyhyestä virsi kaunis. Meilläkin oli eilen np-ultra, jossa kaikki kunnossa. Turvotusta 1,1 mm ja erittäin liikkuvainen kaveri vastassa. Huojennus on valtava. Lisäksi tyyppi oli ottanut kunnon kasvuspurtin ja vastasikin nyt varhaisultrista poiketen täysin viikkojaan.

Olo kohentunut ja liikunnan saanut taas kunnolla käyntiin. Jopa juoksu tuntuu taas hyvälle, ainoastaan sykkeet tahtoo karata herkästi ylös.

Kerrottu ei olla vielä kuin minun vanhemmille ja tänään kerroin pomolle, sillä tehdään sellaista asiantuntijatyötä, johon tiedän paikkakunnallamme sijaisen järjestämisen olevan työ alla. Hyvä mieli jäi tuosta ja kovasti onnitteluja sain uutisistani. Muutoin halutaan vielä vaalia hetki omaa ihaninta salaisuuttamme. <3

littlelion 12+3
 
Viimeksi muokattu:
Ultrasta juuri kotiuduttu (tai töidetty)! Kaikki oli kaverilla hyvin. 6,5cm oli tyyppi ja vastasi oletetusti viikkoja. La muuttui päivällä, mutta kuulemma vaan mun kierron takia. Jonka pituutta en siis tiedä, kun tärppäs ekasta "luomu"kierrosta ja 16-vuotiaasta lähtien olen ollut ehkäisyllä.

Mutta pikkukaverilla näkyi molemmat aivopuoliskot ja keskiviivakaiku, kädet, jalat, nenänpää ja silmänalut. Vähän torkkui siellä ensin, mutta kun yskin niin heräsi hilumaan. Napakat ja reippaat liikkeet oli. Niskaturvotus oli kuulemma hyvä, niin että sen perusteella eivät ainakaan mitään jatkotoimenpiteitä sanoneet. Veriseula on sitten vielä eri. Sisältää kaiken tarvittavan, kuten rannekellomainos julisti. :D Kolme kuvaa saatiin, yks oli suoraan edestä ja kaveri näyttää alienilta. Ihastelin että ihan on isänsä näköinen! Mies ei arvostanut.

Mä olen tavattoman hyvällä tuulella ja helpottunut. Jännitin kovasti, mutta kun mies tuli hakemaan mua töistä ja sanoi että on vaan osannut kulkea kotona ympyrää kun jännittää niin, niin mä lakkasin jännittämästä. :)

Jee, jee!

muoks. kerroin saman tien pomolle kun tulin töihin. Onnitteli kovasti, hällä itsellään vajaa vuoden ikäinen lapsi, niin oli tuoreessa muistissa. Saavat ruveta sitten suunnittelemaan sijaisen rekrytoimista, kun tähän asiantuntijan paikkaan tarvitaan aika erikoisesti suuntautunut tyyppi.

Terhitär 12+2
 
Viimeksi muokattu:
Olen viettänyt tietoisesti hiljaiseloa, mutta tämänpäiväisen np-ultran jälkeen aion olla virallisesti ja julkisesti raskaana :LOL: Ultrassa pieni vastasi viikkoja (tai no, kierron mukaan olisi 12+3 ja vastasi viikkoja 12+4) ja virallinen la on nyt siis 20.7. Hyvin oli vilkas kaveri, heilutteli hauskasti käsiään ja jalkojaan. Niskaturvotuksen mittaaminen oli vähän haastavaa kun pieni oli hassussa asennossa, lopulta mitaksi saatiin 0,8 mm. Seuraavaksi vuorossa on sitten sokerirasitus, sitten neuviola, sitten neuvolalääkäri ja rakenneultra :)

Painosta sen verran, että itsellä on sen verran painoa jo valmiiksi, että tavoite on raskauden aikana pysyä joko samoissa luvuissa kuin lähtöpaino tai jäädä jopa sen alle.

Kenen kautta muuten siihen fb-ryhmään pääsi liittymään?

Tietoja päivittämistä varten:

Aatoel / 34 v / la 20.7 / 3. lapsi / KOS tai NKL
 
Ihania ultra kuulumisia teillä :)
Itsellä vielä odotettavaa piisaa :D KÄÄK!

Painosta Esikoisesta paino nousi 23kg mut lähti tosi nopsaan pois.
Nyt oon tuosta ajasta "hieman" pyöristynyt ja luulen että kiloja tulee roppakaupalla.. No minä ku niin tykkään tuosta iltasyömisestä. Pitänee oikiasti alkaa katsoo mitä syö.

Verikokeet minulta otettiin eilen ja toivon että tulokset kuulisi sitten ultrassa.

Me ollaan lähdössä huomenna mökille nii kai se täytyy alkaa pakkailemaan :wave:
 
Mulla oli tosiaan neuvola tänään tuon sokerirasituksen jälkeen ja mulla on raskausdiabetes. Sain lippuja ja lappuja kotiin ja verensokerimittarin ja siihen liittyvät jutut. Pitää seurata ns. käyräseurantaa nyt viikko-kaksi ja jos ei arvot parannu niin suuntana äitipoli ja insuliinit.. Ylipainoa on ja sain tarkat ruokailu- ja liikuntaohjeet joita yritän nyt tosissaan noudattaa ettei tarvitsisi piikille alkaa.. Painon ei tarvitsisi tosiaankaan nousta vaan terveellisillä elämäntavoilla jopa laskeakin vähän.
Neuvolatäti kuunteli vauvan sydänääniä ja heti sai ne kuuluviin. Myös paineli mahasta mua ( auts! ) ja kuulemma kohdun koko/kasvu vastaa hyvin viikkoja.
Verenpaineet ok ja hemoglobiini oli laskenut 152->138.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä