En minäkään vielä mihinkään ole kirjannut ylös synnytystoiveita, mutta niitä on kuitenkin tullut mietittyä. Esikoisen synnytyksessä pärjäsin alkuun pärjäsin Tens-laitteen ja liikkeen avulla (kotona myös jumppapallo ja lämpöpussit), ja ennen synnytyshuoneeseen pääsyä (kätilö odotutti sitä jonkin aikaa sairaalassa ja olin tutkimushuoneessa alkuun, jotta saisin toivomani altaan) kävin suihkussa, mutta se ei ollut mun juttu. Altaasta tykkäsin, tosin mies ei muistanut tarpeeksi usein vaihtaa lämmintä vettä, joten välillä iski kylmä. Altaassa mulla oli ilokaasukin käytössä ja se oli jees.
Altaan jälkeen oli taas liikettä, tens ja ilokaasu, ja mies hieroi jne.
Valitettavasti avautuminen tyssäsi, ja kun en enää jaksanut, sain epiduraalin ja nukuttiin sen avulla vähän. Oli siinä kohdassa hyvä, mutta en seuraavaan mieluusti ota, koska ponnistamisvaiheessa en enää kunnolla erottanut supistuksia, eli vähän liiankin tehokas itselle.
Eli itsellä toiveena lähes lääkkeetön alatiesynnytys, ja tens, amme, liike ja ilokaasu apuna, mutta mennään taas kätilön neuvojen ja tilanteen mukaan, jos muulta alkaa näyttää. Toivoisin, että tällä kertaa synnytys sujuisi hiukan nopeammin kuin esikoisen kohdalla, kun kroppa jo kerran on homman hoitanut.
Sikiö on tänään kunnolla möyrinyt kylkiä pitkin, ja nyt niitä on jomotellut ikävästi illalla. Auts. Toivottavasti yön aikana hellittää.
Meille tuli vähän lisähommia kotona näin alkuviikkoon, kun sohvantoimittajat soitti, että juhannuksen jälkeen ennakkoon valmistuvaksi Ilmoitettu vuodesohva olisikin jo keskiviikkona meillä. Pitää siis nyt parina päivänä saada tilaa sille, joten tehdään nyt saman tien sitten miehen haluama nukkumajärjestys kuntoon, ettei tartte myöhemmin enää säätää huonekalujen kanssa. Esikoinen saa oman makkarin, meidän sänky siirtyy toiseen makkariin, joka on nyt ollut mun työnhuone ja pöytäkoneen paikka, ja vanha vuodesohva olkkarista menee lukusohvaksi esikoisen huoneeseen, ja samalla siirtyy muista huoneista hänen lelujaan ja niille säilytystiloja hänen huoneeseen. Tänään illalla mies sitten purki työhuoneessa tavarahyllynä ollutta hoitopöytää, kun ei sitä esikoisella tarvittu ja löydettiin ystävältä sille koti. Sänky mahtuu sitten sen kohdille.
Tavaroiden järjestelyistä jää kyllä myöhemmäksikin tekemistä, mutta kyllä alkoi ahdistaa taas tää meidän tavaramäärä. Itsellä jonkin verran asioita, joita muistoina pitänyt mukana, mutta miehellä on siihen nähden tavaraa varmaan kolminkertaisesti. Hyvin harvoin asioita käyttää, mutta silti niitä pitää säilöä, ja sitten hyllyt on täynnä mm. keräilylaseja, taskareita, leffoja, HD-leffoja, pelejä, pelien keräilyjuttuja jne. Yritä siinä sitten yhden uuden tyypin tavarat mahduttaa kolmioon. Mieshän asui ennen mua jo kolmiossa ja oli hyvin kyllä täyttänyt sen, ja sen jälkeen, vaikka ollaan vähän isompaan muutettu, meille on tullut jo yksi koira, lapsi ja niiden tavarat, sekä mun tavarat tietty yhteenmuutossa. Plus miehen lisääntyneet kokoelmat... Sitten jos jonkin vihjaa olevan turhaa, niin saa kauheat vihat päälleen. Ja arvatkaapa, miten usein joku asia on kadoksissa tässä tavarapaljoudessa, kun mm. miehen tärkeitä juttuja on kaapissa a, b, c, pöydällä d ja e eli hänellä ei ole mitään yhtä tiettyä paikkaa, mihin ne kokoaa, vaan tyypillisesti ne jätetään siihen, mihin nyt sillä hetkellä sattuu miellyttämään. Joo, ottaa vähän päähän taas kerran tää sama asia, vaikka itse olen mieheni valinnut.
Pitää varmaan äitiyslomalla yrittää vähän jotain ylimääräistä poistaa kämpästä, että saadaan ne uuden lapsen kamat fiksusti sekaan mahtumaan...